Number of found documents: 357
Published from to

Two „alternative“ epigraphic inventory acts and their significance for the study of sepulchral monuments
Roháček, Jiří
2019 - English
In 2011, a questionnaire inventory of epigraphic sources in the archives of the Czech Republic was carried out in cooperation with the Department of Archival Administration of the Ministry of the Interior of the Czech Republic and the Institute of Art History CAS. The integration of epigraphic and sepulchral monuments into one inventory is based on research practice. The publication is in print. The second inventory undertaking sets itself higher objectives both objectively and methodically. It is an epigraphic database of the Center of Epigraphic and Sepulchral Studies of the Institute of Art History CAS. The added value is consideration of the possibilities of application of digital humanities methods. Keywords: epigraphy; inscription; sepulchral monuments; secondary preservation; inventory; database; archival sources; 21st century; Czech Republic Available at various institutes of the ASCR
Two „alternative“ epigraphic inventory acts and their significance for the study of sepulchral monuments

In 2011, a questionnaire inventory of epigraphic sources in the archives of the Czech Republic was carried out in cooperation with the Department of Archival Administration of the Ministry of the ...

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2019

Svědek zašlých časů: Starý židovský hřbitov v Libni
Janáčová, Eva
2019 - Czech
Starý židovský hřbitov v Libni byl založen v 16. století, první zdokumentované náhrobky pocházejí až ze 17. století. Z hygienických důvodů byl hřbitov uzavřen v roce 1892, kdy se začalo pohřbívat na novém židovském hřbitově v Davídkově ulici. Z průzkumu provedeného v roce 1940, který zaznamenal 626 existujících náhrobků, plyne, že se zde ve výjimečných případech pohřbívalo ještě v roce 1895. \nZmíněný výzkum i bohatá fotografická dokumentace zachytily tradiční ikonografickou výzdobu náhrobků. Vedle geometrických a florálních ornamentů se zde objevoval známý motiv lvů, kohenských rukou i levitské nádoby. \nStarý židovský hřbitov v Libni byl několikrát zmenšen: poprvé před rokem 1875, kdy byla na jeho jižním cípu postavena budova železničního nádraží Dolní Libeň, podruhé během výstavby Libeňského mostu v roce 1929. V rámci akce Za Prahu krásnější byl pak hřbitov v roce 1965 zasypán kamením a zavezen zeminou. \n The Old Jewish Cemetery in Libeň was founded in the 16th century, the first documented tombstones came from the 17th century. The cemetery was closed in 1892 for hygienic reasons, when burials began to take place at the New Jewish Cemetery in Davídková Street. From the research conducted in 1940, which recorded 626 existing tombstones, it arises that in exceptional cases burials were held here still in 1895. The cemetery was reduced in size several times: first before 1875, when the building of the railway station Lower Libeň was built on its southern tip, second during the construction of the Libeň bridgehead in 1929. According to the documentation preserved to this day, there were very valuable Renaissance, Baroque and Classicist tombstones clearly influenced by the urban sepulchral tradition at the cemetery. It was definitely not a rural type of burial ground, as was stated in the report from 1964. In terms of the iconography of the tombstones, traditional Jewish symbols appeared at the cemetery, such as Kohen’s hands and the Levite pitcher, the shofar, crown or in the most recent period a Star of David. Motifs of animals referring to the Hebrew names of the deceased were also common. Within the event For a More Beautiful Prague, the cemetery was covered with stones and buried in the soil in 1965. Keywords: Jewish; cemetery; iconography; sepulchral monuments; Prague; Bohemia Available at various institutes of the ASCR
Svědek zašlých časů: Starý židovský hřbitov v Libni

Starý židovský hřbitov v Libni byl založen v 16. století, první zdokumentované náhrobky pocházejí až ze 17. století. Z hygienických důvodů byl hřbitov uzavřen v roce 1892, kdy se začalo pohřbívat na ...

Janáčová, Eva
Ústav dějin umění, 2019

Tvorba Antonína Suchardy mladšího pro kostelní interiéry severovýchodních Čech
Hladká, Kateřina
2019 - Czech
Dílna Antonína Suchardy mladšího (1843–1911) vytvořila velké množství kostelního vybavení zejména pro východočeské katolické farnosti, v mnoha případech také restaurovala starší kostelní mobiliář. Na podobu uměleckých děl měl rostoucí vliv Antonínův nejstarší syn Stanislav Sucharda, který pro rodinnou dílnu od dětství pracoval. Organizace a umělecký repertoár novopacké dílny byly rekonstruovány na základě archivních pramenů a komparace se signovanými díly a s návrhovými kresbami ze suchardovské pozůstalosti. The artistic workshop of Antonín Sucharda Jr. (1843–1911) produced furniture and artworks for numerous church interiors of catholic parishes in Eastern Bohemia, and in many cases also restored older church equipment. The design of these artworks was increasingly influenced by Antonín‘s oldest son Stanislav Sucharda, who had been involved in the family workshop since childhood. The organization and artistic repertoire of this workshop were reconstructed, based on archive records and comparison with signed artworks and design drawings from the family heritage. Keywords: Antonín Sucharda; Stanislav Sucharda; church furniture; wood carving; Neupaka; Choteč; restoration; 19th century Available on request at various institutes of the ASCR
Tvorba Antonína Suchardy mladšího pro kostelní interiéry severovýchodních Čech

Dílna Antonína Suchardy mladšího (1843–1911) vytvořila velké množství kostelního vybavení zejména pro východočeské katolické farnosti, v mnoha případech také restaurovala starší kostelní mobiliář. Na ...

Hladká, Kateřina
Ústav dějin umění, 2019

Projekční mikroskop dr. Schuha a “daguerrotypie v praxi”
Trnková, Petra
2018 - Czech
Ústřední téma příspěvku představuje jedna ze tří mikrodaguerrotypií, které se dochovaly ve středoevropských sbírkách, a sice té, jež se dnes nachází v NTM v Praze a jejíž autorství je tradičně přisuzováno rektoru litomyšlského gymnázia Floru Ignáci Staškovi. Pozornost zde je věnována jak technickým podmínkám možného vzniku tohoto snímku, tak otázce autorství, přičemž je poukázáno na nepřehlédnutelnou roli jednoho z průkopníků fotografie a moderní mikroskopie v Rakousku Carla Schuha. The central focus of the paper is one of three daguerreotype photomicrographs that have been preserved in Central European collections. Namely the one that is to be found today in the National Technical Museum in Prague, which has traditionally been attributed to the rector of the grammar school in Litomyšl (East Bohemia), Florus Ignatz Stašek. Attention is payed both to the technical conditions under which this image may have been created and the question of who was responsible for it, with reference to the role (which cannot be overlooked) played by one of the pioneers of photography and modern microscopy in Austria, Carl Schuh. Keywords: photography; daguerreotype; daguerreotype photomicrograph; Carl Schuh; Florus Ignatz Stašek (Staschek); projection microscope Available at various institutes of the ASCR
Projekční mikroskop dr. Schuha a “daguerrotypie v praxi”

Ústřední téma příspěvku představuje jedna ze tří mikrodaguerrotypií, které se dochovaly ve středoevropských sbírkách, a sice té, jež se dnes nachází v NTM v Praze a jejíž autorství je tradičně ...

Trnková, Petra
Ústav dějin umění, 2018

Koncept jeskyně a teorie spojených umění
Petrasová, Taťána
2018 - Czech
Text vychází ze známé skutečnosti, že v 18. století došlo k prolnutí zahradní a architektonické teorie a klade si otázku jak se teorie architektury a teorie zahrad propojily. Podle autorky ke sbližování obou teorií přispěla dobová snaha vytvořit univerzální teorii všech umění, tak jak ji prosazoval J. W. Goethe. The text is based on the well-known fact that in the 18th century a merging of garden theory and architectural theory occurred, and raises the question of how the theory of architecture and the theory of gardens came to be linked. In the author’s view, the two theories were brought closer by the attempt at that time to create a universal theory of all art forms as advocated by Johann Wolfgang Goethe. Keywords: Czech lands; Germany; 18th century; Neo-Classicism; architecture; fine arts Available at various institutes of the ASCR
Koncept jeskyně a teorie spojených umění

Text vychází ze známé skutečnosti, že v 18. století došlo k prolnutí zahradní a architektonické teorie a klade si otázku jak se teorie architektury a teorie zahrad propojily. Podle autorky ke ...

Petrasová, Taťána
Ústav dějin umění, 2018

Art in an unsettled time. Bohemian book illumination before Gutenberg (c. 1375-1450)
Studničková, Milada; Theisen, M.
2018 - English
Thirteen studies in English and German bring new insights into a number of masterpieces of Bohemian book painting, which have been examined so far mainly from a stylistic point of view. The book also acquaints the readers with unknown or little-known manuscripts. The publication illustrates how the turbulent end of the 14th century and the socio-political changes of the Hussite period influenced the form of manuscript production. The researches, inter alia, focus on the relationship between text and image, the function of the depiction, the mass productin of manuscripts, and the question of what Hussite iconography is. Keywords: illuminated manuscripts; Bohemian book painting; Hussite iconography Available at various institutes of the ASCR
Art in an unsettled time. Bohemian book illumination before Gutenberg (c. 1375-1450)

Thirteen studies in English and German bring new insights into a number of masterpieces of Bohemian book painting, which have been examined so far mainly from a stylistic point of view. The book also ...

Studničková, Milada; Theisen, M.
Ústav dějin umění, 2018

Dresden - Prag um 1600. Studia Rudolphina Sonderheft 02
Bukovinská, Beket; Konečný, Lubomír
2018 - German
Diese Publikation des Zentrums zur Erforschung der Kunst und Kultur der Zeit Rudolfs II. schließt an den Sammelband von 2009 an und ist eine Fortsetzung des Projektes, das sich auf die Kartierung der Kontakte zwischen dem Kaiserhof Rudolfs II. und den Herrscherhöfen Mitteleuropas konzentriert. Auch diesmal dokumentiert der Band die Ergebnisse der internationalen Konferenzen, die in Zusammenarbeit mit den Staatlichen Kunstsammlungen Dresden vom 17. bis 20. 3. 2015 in Dresden und Prag stattfanden. In der Einführung des Bandes werden die reichen Verbindungen zwischen Prag und Dresden angesprochen. Die durchweg mit reichem Bildmaterial ausgestatteten Texte kartieren anschließend gemeinsame Interessen auf dem Gebiet der Kunst, Wissenschaft und Kultur und erbringen neue Erkenntnisse über den Transfer von Künstlern zwischen beiden Höfen, sie dokumentieren den Austausch wissenschaftlicher Erkenntnisse und betonen die große Bedeutung herrschaftlicher Schenkungen.\nTextautoren: \nJan Baťa (Univerzita Karlova v Praze), Václav Bůžek (Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích), Wolfram Dolz, Michael Korey Peter Plaßmeyer, (Mathamatisch-Physikalischer Salon, Staatliche Kunstsammlungen Dresden), Angelica Dülberg (Landesamt für Denkmalpflege Sachsen), Eliška Fučíková (Praha), Vladimír Karpenko (Praha), Thomas DaCosta Kaufamnn (Princeton University), Jutta Kappel, Dirk Syndram, Ulrike Weinhold (Grünes Gewölbe SKD), Jürgen Müller (Technische Universität Dresden), Holger Schuckelt (Rüstkammer, SKD), Martin Šolc (Astronomický ústav UK), Helen Watanabe-O’Kelly (University of Oxford), Jürgen Zimmer (Berlin), Beket Bukovinská, Martin Krummholz, Ivan P. Muchka, Ivo Purš (ÚDU AVČR). This publication, prepared by the Rudolpine Center represents both a sequel to the 2009 volume München–Prag um 1600, and at the same time the continuation of a project focused on charting the contacts among the imperial court of Rudolf II and other courts in Central Europe. The volume brings together the contributions delivered at the international conference organized by the Institute of Art History ASCR jointly with Staatliche Kunstsammlungen in Dresden. At the outset there were sketched the rich contacts between Prague and Dresden. The following papers brought new information concerning the visual arts, science and culture in both capitals. They documented the importance of exanges of artists and of the importance of gifts.\nContributors:\nan Baťa (Univerzita Karlova v Praze), Václav Bůžek (Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích), Wolfram Dolz, Michael Korey Peter Plaßmeyer, (Mathamatisch-Physikalischer Salon, Staatliche Kunstsammlungen Dresden), Angelica Dülberg (Landesamt für Denkmalpflege Sachsen), Eliška Fučíková (Praha), Vladimír Karpenko (Praha), Thomas DaCosta Kaufamnn (Princeton University), Jutta Kappel, Dirk Syndram, Ulrike Weinhold (Grünes Gewölbe SKD), Jürgen Müller (Technische Universität Dresden), Holger Schuckelt (Rüstkammer, SKD), Martin Šolc (Astronomický ústav UK), Helen Watanabe-O’Kelly (University of Oxford), Jürgen Zimmer (Berlin), Beket Bukovinská, Martin Krummholz, Ivan P. Muchka, Ivo Purš (ÚDU AVČR). Keywords: court of Rudolf II; ruler courts; Central Europe Available at various institutes of the ASCR
Dresden - Prag um 1600. Studia Rudolphina Sonderheft 02

Diese Publikation des Zentrums zur Erforschung der Kunst und Kultur der Zeit Rudolfs II. schließt an den Sammelband von 2009 an und ist eine Fortsetzung des Projektes, das sich auf die Kartierung der ...

Bukovinská, Beket; Konečný, Lubomír
Ústav dějin umění, 2018

Andrew from Austria - The Scribe of the So-called Morgan Bible
Kubínová, Kateřina
2018 - English
The curriculum vitae of the scribe Andrew from Austria was compile according to the historical sources. The author also pointed to the probable Andrew´s relation with Hasenburg family. Keywords: medieval illuminated manuscripts; medieval paleography; bible Available at various institutes of the ASCR
Andrew from Austria - The Scribe of the So-called Morgan Bible

The curriculum vitae of the scribe Andrew from Austria was compile according to the historical sources. The author also pointed to the probable Andrew´s relation with Hasenburg family.

Kubínová, Kateřina
Ústav dějin umění, 2018

K petrografické analýze bernské Piety a Piety v St. Petersburgu = Zur petrografischen Analyse der Berner Pietà und der Pietà in St. Petersburg
Hlobil, Ivo
2018 - Czech
Stať upozorňuje na rozdílné výsledky petrografické analýzy materie, z které jsou zhotoveny piety krásného slohu z doby kolem roku 1400 v Bernu a Petrohradě, jak se vyskytují v recentní uměleckohistorické literatuře. The article points to the diametrically different results of the petrographic analysis of matter, from which two Pietà of the Beautiful Style around 1400 in Bern and St. Petersburg were allegedly made, as can be found in the current art historical literature. Keywords: Beautiful Style around 1400; sculpture; Pietàs in Bern and St. Petersburg; petrographic analysis Available at various institutes of the ASCR
K petrografické analýze bernské Piety a Piety v St. Petersburgu = Zur petrografischen Analyse der Berner Pietà und der Pietà in St. Petersburg

Stať upozorňuje na rozdílné výsledky petrografické analýzy materie, z které jsou zhotoveny piety krásného slohu z doby kolem roku 1400 v Bernu a Petrohradě, jak se vyskytují v recentní ...

Hlobil, Ivo
Ústav dějin umění, 2018

Architectura recreationis: Lusthaus or Summer Palace, a Successful Building Type in Early Modern Europe
Muchka, Ivan
2017 - English
The article will examine the definition of one building type, that of Lusthaus or summer palace (in comparison to another term with a very broad historical sense – villa), in order to be able to interpret better the concrete examples of this type. In validating the formal possibilities and refining the functions, builders and architects were able to achieve more cultivated results of their work. Keywords: architecture; summer palaces; architectural typology; early modern era Available in digital repository of the ASCR
Architectura recreationis: Lusthaus or Summer Palace, a Successful Building Type in Early Modern Europe

The article will examine the definition of one building type, that of Lusthaus or summer palace (in comparison to another term with a very broad historical sense – villa), in order to be able to ...

Muchka, Ivan
Ústav dějin umění, 2017

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases