Počet nalezených dokumentů: 343
Publikováno od do

DIE VERÄNDERUNGEN DES DENKENS UND WIDERSPIEGELUNG IN DER KUNST DANK DES 1. WELTKRIEGES
ČURDA, Bohuslav
2021 - německý
Cílem předložené bakalářské práce je představit a analyzovat umění počátku 20. století v oblasti především střední Evropy, tak, aby bylo možno vyhodnotit, jak se psychicky složitá společenská situace před, během a po válce odrážela v umění, respektive, jak se měnilo uvažování lidí. Poukázáno bude na malířství, literaturu a navázáno i lehce na hudbu jednotlivých uměleckých stylů. Každý ze stylů, kam v této práci spadá expresionismus, kubismus, futurismus a dadaismus, líčí nějaký pohled na svět, čímž dojdeme k závěru, že za tím vším stojí člověk, respektive společnost. Dle mnou vybraných děl, která hýbala dobou a ovlivňovala směr umění, dojdeme nakonec k závěru, že tematika děl a z nich vyplývající pocity flexibilně udávala směr, kterým se Evropa řítila. Zprvu člověk dychtil po změně, jejíž spásu měla přivést válka, proto expresionismus často navazuje na šokující až strašidelné záležitosti ve spojení s kontrastními barvami. Následný kubismus se snaží odrazit matoucí výplody vědy, které nové technologie přinesly. Výsledkem je pak rozklad až destrukce dříve jasných věcí. Futurismus dále podpoří tuto myšlenku se zaměřením na radikální destrukci pomocí technologií a očekáváním dynamičtější a moderní budoucnosti ve smyslu technologizace. A vzniklý dadaismus během války už jen reflektuje násilí a snaží se ve svém groteskním umění rozbít staré hodnoty, jenž mají vést k ukončení války. Stejně tak ostatní umělecké směry si uvědomí ničivost moderního válčení a po válce se snaží ještě varovat před technologiemi nové války, či jen zpětně odráží hrůzné prožitky z války. The aim of this bachelor's thesis is to present and analyse the art of the early 20th century in Central Europe, so that it is possible to evaluate how the mentally complex social situation before, during and after the war was reflected in art, and how people's thinking has changed. Painting and literature will be pointed out and it will be lightly linked to the music of individual artistic styles. Each of the styles, which in this work includes expressionism, cubism, futurism and dadaism, depicts a view of the world, which leads us to the conclusion that behind it all is man, or society. According to the works I have selected, which have moved with time and influenced the direction of art, we will finally conclude that the theme of the works and the resulting feelings flexibly indicated the direction in which Europe was heading. At first, man longed for a change that would be brought by war, so expressionism often follows on from shocking to haunting matters in conjunction with contrasting colors. Subsequent cubism seeks to fend off the confusing fruits of science that new technologies have brought. The result is the decomposition or destruction of previously clear things. Futurism will further support this idea with a focus on radical destruction through technology and the expectation of a more dynamic and modern future in terms of technology. And the dadaism created during the war only reflects violence and tries to break the old values in its grotesque art that is supposed to end the war. In the same way, other artistic directions realize the destructiveness of modern warfare, and after the war they try to warn against the technologies of the new war, or just retroactively reflect the horrible experiences of the war. Klíčová slova: art; world war 1; europe; technology; modern world; confusion; reformation; expressionism; cubism; dadaism; futurism Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
DIE VERÄNDERUNGEN DES DENKENS UND WIDERSPIEGELUNG IN DER KUNST DANK DES 1. WELTKRIEGES

Cílem předložené bakalářské práce je představit a analyzovat umění počátku 20. století v oblasti především střední Evropy, tak, aby bylo možno vyhodnotit, jak se psychicky složitá společenská situace ...

ČURDA, Bohuslav
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Ein Stück DDR-Literaturgeschichte: Jurek Becker zwischen "Jakob der Lügner" und "Bronsteins Kinder"
KUBOVÁ, Andrea
2021 - německý
Tématem této diplomové práce je literatura NDR od 50. do 70. let, jejíž charakter je utvářen pozůstatky holocaustu a vládou socialismu. Po skončení druhé světové války se objevuje značné množství děl s židovskou tematikou a zároveň díla zabývající se každodenními problémy v socialistickém prostředí. Východoněmecký spisovatel židovského původu Jurek Becker je příkladem autora, který má zkušenosti s pronásledováním Židů i socialistickým režimem, a proto je řadí mezi hlavní témata své literární tvorby. Cílem práce je zjistit, jak byla tehdejší literatura těmito skutečnostmi ovlivněna, a to nejen pomocí zkoumaní politického a kulturního kontextu, ale především prostřednictvím zmíněného autora a jeho čtyř románů. The topic of this diploma thesis is the literature of the GDR from the 50s to the 70s, whose character is formed by the remnants of the Holocaust and the dominance of socialism. After the Second World War, a considerable amount of works with a Jewish theme as well as works dealing with everyday problems in the socialist milieu appears. The East German writer of Jewish origin Jurek Becker is an example of the author who has experience with both the persecution of Jews and the socialist regime, and therefore incorporates them into the main themes of his literary works. The aim of the thesis is to find out how was contemporary literature influenced by these facts, not only by examining the political and cultural context, but especially through the mentioned author and his four novels. Klíčová slova: Jurek Becker; literature of the GDR; Holocaust; socialism Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Ein Stück DDR-Literaturgeschichte: Jurek Becker zwischen "Jakob der Lügner" und "Bronsteins Kinder"

Tématem této diplomové práce je literatura NDR od 50. do 70. let, jejíž charakter je utvářen pozůstatky holocaustu a vládou socialismu. Po skončení druhé světové války se objevuje značné množství děl ...

KUBOVÁ, Andrea
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Die Goldenen Zwanziger in Literatur und Film. Volker Kutschers 'Der nasse Fisch' und der Film 'Babylon Berlin'
MUSÍLEK, Daniel
2021 - německý
Předložená bakalářská práce se zaměřuje na techniky zprostředkování zvuku a obrazu v literatuře a filmu a zároveň poskytuje komparativní analýzu obou médií. V teoretické části bakalářské práce jsou objasněny rozdílné přístupy filmové a literární teorie k vyobrazení děje obrazovými a zvukovými prvky. Komparace obou médií bude ilustrována na historickém románu 'Der nasse Fisch' německého spisovatele Volkera Kutschera a na německé filmové sérii 'Babylon Berlin' od režisérů Toma Tykwera, Achima von Borriese a Hendrika Handloegtena. V praktické části budou na vybraných románových kapitolách a filmových scénách názorně vysvětleny rozdílné metody využití zvuku a obrazu ke zprostředkování děje. This bachelor thesis focuses on the techniques, which are used in film and literature to create images and sound and provides a comparative analysis of the two media. The theoretical part of the thesis explains the different approaches of film and literary theory used in audio-visual storytelling. The comparison will be demonstrated on the novel 'Der nasse Fisch' written by a German novelist Volker Kutscher and on the German television series 'Babylon Berlin' directed by Tom Tykwer, Achim von Borries and Hendrik Handloegten. The practical part focuses on two scenes and two chapters of the novel, which will demonstrate the different methods of using sound and images as a tool of storytelling. Klíčová slova: Plot; 'Babylon Berlin'; 'Der nasse Fisch'; Cinematography; Literature; Sound; Image Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Die Goldenen Zwanziger in Literatur und Film. Volker Kutschers 'Der nasse Fisch' und der Film 'Babylon Berlin'

Předložená bakalářská práce se zaměřuje na techniky zprostředkování zvuku a obrazu v literatuře a filmu a zároveň poskytuje komparativní analýzu obou médií. V teoretické části bakalářské práce jsou ...

MUSÍLEK, Daniel
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Bildergeschichten im gegenwärtigen Deutschunterricht
ALIJOVÁ, Sabina
2021 - německý
Die Arbeit konzentriert sich auf die Beschreibung möglicher Verwendungen von Bildergeschichten im gegenwärtigen Deutschunterricht. Im theoretischen Teil werden theoretische Erkenntnisse zu diesem Thema beschrieben. Im praktischen Teil wird ein Projekt mit Fokus auf Bildergeschichte erstellt. Ein Abschnitt des praktischen Teils befasst sich mit Möglichkeiten der Arbeit mit modernen Technologien und einem aktuellen Internet-Trend. This thesis focuses on the description of the possibilities of using pictorial stories in German language lessons. The first part describes the theoretical pieces of knowledge on the topic. In the second part, a project is prepared, which is focused on the use of work with pictorial stories. Part of the practical part is focused on the possibilities of using modern technologies and the current Internet trend in lessons. Klíčová slova: German as a foreign language; picture stories; picture books; kamishibai; project teaching; online teaching; mass media Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Bildergeschichten im gegenwärtigen Deutschunterricht

Die Arbeit konzentriert sich auf die Beschreibung möglicher Verwendungen von Bildergeschichten im gegenwärtigen Deutschunterricht. Im theoretischen Teil werden theoretische Erkenntnisse zu diesem ...

ALIJOVÁ, Sabina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Die Konstruktion von Identität bei einer ethnischen Minderheit am Beispiel des Fremdsprachenunterrichts in Südböhmen
FISCHBÖCK, David
2021 - německý
Tato magisterská práce se zabývá tématem konstrukce identity ve vztahu k osvojování jazyka a rolí identity ve výuce cizích jazyků. V první, teoretické části jsou popsány vztahy mezi jazykem a identitou z několika perspektiv. Nejprve jsou identita a její různé poddruhy definovány z psychologického hlediska. Poté se pozornost přesouvá na spojitost mezi osvojováním jazyků a konstrukcí identity ve vztahu ke kultuře, světonázorům atd. Nakonec je zkoumána role identity a její konstrukce ve výuce cizích jazyků. V druhé, praktické části jsou tyto teoretické poznatky převedeny do praxe na příkladu výuky cizího jazyka v regionu Českých Budějovic v jižních Čechách. Za pomoci dvou formulářů je vytvořeno srovnání mezi skupinou dětí, které se učí německý a skupinou dětí, které se učí anglický jazyk. Toto srovnání má přinést odpovědi na otázky týkající se role identity ve výuce jizích jazyků. Zmíněné srovnání nemá za cíl pouze potvrdit, či vyvrátit rozdíly v přístupu žáků obou skupin, ale snaží se najít i důvody, faktory a vysvětlení, které by pomohly objasnit rozdílné přístupy žáků obou skupin. Tato zjištění mají dále tvořit základ pro doporučení, která by umožnila optimalizaci výuky cizích jazyků skrz využití silnější identifikace žáků s cílovým jazykem. This master thesis concerns itself with the topic of creation of identity in relation to language acquisition and its role in the teaching of foreign languages. In the first, theoretical part of this thesis, the connection between language and identity is explored from multiple perspectives. First, identity and its numerous subtypes are described from a psychological point of view. Later, the focus shifts to the relationship between the acquisition of language and the construction of identity. Finally, the role of identity trough language acquisition is explored as a part of the teaching of foreign languages. In the second, practical part of this thesis, the theoretical knowledge is put into practice on the example of foreign language teaching in schools in the region of Budweis/České Budějovice, in south Bohemia. Using two questionnaires a comparison is created between a group of English and a group of German learners. This comparison aims to find answers concerning the role of identity in foreign language teaching classes. The goal of this comparison is not only to (dis)prove the differences in the attitudes of the two learner groups towards their target language, but it also tries to find reasons, factors, and explanations, that would help to clarify these differences. These clarifications are then to be used as the basis for recommendations, which would help to optimise the learning of foreign languages through a stronger identification of the learners with their target languages. Klíčová slova: identity; language; culture; foreign languages; language acquisition; language learning; English; German Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Die Konstruktion von Identität bei einer ethnischen Minderheit am Beispiel des Fremdsprachenunterrichts in Südböhmen

Tato magisterská práce se zabývá tématem konstrukce identity ve vztahu k osvojování jazyka a rolí identity ve výuce cizích jazyků. V první, teoretické části jsou popsány vztahy mezi jazykem a ...

FISCHBÖCK, David
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Spezifika des Fremdsprachenunsterrichts in der Post-Methoden Ära
ZAPOMĚLOVÁ, Anna
2021 - německý
Výuka cizích jazyků prochází v současné době velkými změnami. Zaměření na rozvoj interkulturní komunikační kompetence coby hlavního cíle cizojazyčné výuky je rozšiřováno o nové koncepty výuky zaměřené na žáka a na rozvoj jeho individuální mnohojazyčnosti. Komunikační pragmaticky zaměřená metoda je pomalu střídána tzv. postkomunikačním obdobím, v němž dochází k pozměněné formulaci cílů výuky cizích jazyků. V českém kontextu není tato změna konceptu zatím dostatečně reflektována. Cílem této práce je definovat specifika výuky cizích jazyků v postkomunikačním období a zároveň provést analýzu využití této metody v tradiční a alternativní škole, porovnat zjištěné výsledky a vyvodit z nich závěry pro výukovou praxi. Foreign language teaching is currently undergoing major changes. The focus on the development of intercultural communication competence as the main objective of foreign language teaching is extended by new concepts of teaching focused at the pupil and the development of his individual multilingualism. The pragmatically focused communication method is slowly alternating with the so-called post-method era, in which there is an altered formulation of the goals of foreign language teaching. In the Czech context, this change in concept has not been sufficiently reflected yet. The aim of this work is to define the specifics of foreign language teaching in the post-method era and also to analyze the use of this method in traditional and alternative schools, comparing the findings and draw conclusions for teaching practice. Klíčová slova: Foreign language teaching; teaching methods; the role of a teacher and a pupil in the educational process; Communicative competence; language learning and acquisition; post-method era Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Spezifika des Fremdsprachenunsterrichts in der Post-Methoden Ära

Výuka cizích jazyků prochází v současné době velkými změnami. Zaměření na rozvoj interkulturní komunikační kompetence coby hlavního cíle cizojazyčné výuky je rozšiřováno o nové koncepty výuky zaměřené ...

ZAPOMĚLOVÁ, Anna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Arbeit mit unmotivierten Schülern im Deutschunterricht
COUFALOVÁ, Markéta
2021 - německý
Předkládaná diplomová práce se zabývá motivací, resp. demotivací ve výuce němčiny jako cizího jazyka a nabízí praktické přístupy k práci s nemotivovanými žáky v hodinách němčiny. Teoretická východiska této práce tvoří základní koncepty neokomunikativní výuky cizích jazyků. Na vysvětlení základních pojmů pro výuku cizích jazyků ve 21. století navazují kapitoly věnované motivaci a demotivaci. Tato část práce pojednává také o typech motivace, motivech a motivaci k učení (se cizím jazykům). V souvislosti s těmito tématy jsou představeny pojmy nemotivovaní žáci a aktivizační metody. Aktivizační metody jsou prezentovány jako příležitosti k motivování nemotivovaných žáků v hodinách německého jazyka. V empirické části práce jsou vybrané aktivizační metody testovány ve výuce němčiny. Výzkum se vztahuje k motivaci a demotivaci žáků v hodinách německého jazyka na základní škole. Zkoumaní žáci jsou účastni jak hodin němčiny obsahujících aktivizačních metody, tak hodin bez aktivizačních metod. Aktivita žáků je zkoumána po dobu několika týdnů. Shromážděná data poskytují poznatky o příslušných aktivizačních metodách a jejich vlivu na aktivitu žáků. Lze očekávat, že metody, u nichž se prokáže vysoký aktivizační účinek, se výhledově stanou součástí výuky. This thesis deals with motivation and demotivation in lessons of German as foreign language (GFL), and offers practical approaches for dealing with unmotivated GFL learners. The theoretical basis of this work is formed by the central approaches of neo-communicative foreign language teaching. The explanation of the basic terms for foreign language teaching in the 21st century is followed by separate chapters dedicated to motivation and demotivation respectively. This part also discusses types of motivation, motives and (language) learning motivation. In relation to that, unmotivated learners and activation methods are addressed in the further course of the work. Activation methods are presented as motivational opportunities for unmotivated GFL learners. In the empirical part of the thesis, selected activation methods are tested in GFL lessons. The research is carried out on the (de)motivation of GFL learners at an upper primary school. The research participants take part in both German lessons including activation methods and in lessons not including any. Their active participation in the class is researched over a period of several weeks. Based on the data collected, valuable insights into the respective activation methods and their effect on student activity are provided. Methods proven to have a high activation effect are expected to eventually find their way into teaching practice. Klíčová slova: motivation - demotivation - demotivated learners - activation techniques - post-method era - German as foreign language - upper primary school Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Arbeit mit unmotivierten Schülern im Deutschunterricht

Předkládaná diplomová práce se zabývá motivací, resp. demotivací ve výuce němčiny jako cizího jazyka a nabízí praktické přístupy k práci s nemotivovanými žáky v hodinách němčiny. Teoretická východiska ...

COUFALOVÁ, Markéta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Wissen durch Metapher
JENŠÍKOVÁ, Hana
2020 - německý
Cílem této diplomové práce je analyzovat užití metafory v oblasti přírodních věd znázorněné na příkladu Astronomie. Práce se nejprve zaměří na vymezení pojmu metafora a představí základní pojetí tohoto fenoménu. Následně je pozornost věnována zejména užití kognitivní teorie metafory ve vědě, která tvoří teoretický základ pro praktickou analýzu získaných dat a porovnání užití metafory v odborných a populárně naučných textech. V empirické časti je pomocí korpusu, sestaveného z populárně naučných textů, zkoumán výskyt metafor, jejich konkrétní užití a funkce při zprostředkovávání informací o vzdáleném vesmíru. Především se práce soustředí na klasifikaci metafor podle zdrojových oblastí, ze kterých pocházejí. V rámci jednotlivých kategorií jsou konkrétní metafory interpretovány. V závěru práce jsou shrnuty výsledky analýzy. Na základě těchto výsledků jsou stanoveny obecné tendence v používání metafor v populárně naučné literatuře. The aim of this thesis is to analyse metaphor use in the field of natural sciences which will be demonstrated on the example of astronomy. First, the thesis focuses on the definition of the term metaphor and introduces the main approaches to this phenomenon. Furthermore, a special attention is paid to the application of the cognitive theory of metaphor in science which represents the theoretical basis for the practical analysis of gathered data, and to the comparison of metaphor use in technical and popular science writing. In the practical part, the occurrence of metaphor, its specific use, and function in providing information about the distant universe are examined by using a corpus compiled from popular science articles. The thesis focuses primarily on the classification of metaphors according to the source domains which they originated from. Specific metaphors are construed within individual categories. In the end of the thesis, results yielded by the analysis are summarised. Based on these results, general tendencies concerning the use of metaphor in popular science literature are defined. Klíčová slova: metaphor; Conceptual Metaphor Theory; popular science literature; source domain; target domain Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Wissen durch Metapher

Cílem této diplomové práce je analyzovat užití metafory v oblasti přírodních věd znázorněné na příkladu Astronomie. Práce se nejprve zaměří na vymezení pojmu metafora a představí základní pojetí ...

JENŠÍKOVÁ, Hana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2020

Wege zum Ich. Hermann Hesses "Demian" und "Siddharta"
ŠIMEČKOVÁ, Pavla
2020 - německý
Baklářská práce se zabývá analýzou dvou děl významného německého-švýcarského spisovatele Hermanna Hesseho "Siddhartha" a "Demian". Cílem je teoretická reflexe nad rozdílnými přístupy k cestě sebepoznání, která je ústřední myšlenkou obou děl. Práce se zabývá životem autora, jelikož je jeho tvorba do velké míry autobiografická. Dále přináší novou perspektivu vnímání románu "Demian", jehož detailní rozbor bude vycházet z analytické psychologie C. G. Junga. Studuje archetypy, symbolismus a mytologii. V další části se práce věnuje otázkám vlivu buddhistické a hinduistické filozofie na vznik díla "Siddhartha" a jednotlivé prvky na základě odborné literatury v románu identifikuje. The bachelor thesis deals with the analysis of two works "Siddhartha" and "Demian" by the renowned German-swiss author Hermann Hesse. The aim of this text is a theoretical reflection on different approaches to self-knowledge, which is the central idea of these works. The following text examines the life of Hermann Hesse since his work is largely autobiographical. It also provides a new perspective on the perception of the novel "Demian", which detailed analysis is based on the analytical psychology of C. G. Jung. It focuses on archetypes, symbolism, and mythology. The next part addresses the influences of Buddhist and Hindu philosophy on the creation of the novel "Siddhartha" and identifies its features based on scientific literature. Klíčová slova: German literature; Hermann Hesse; "Demian: The Story of Emil Sinclair's Youth"; "Siddhartha: An Indian Tale"; Analytical psychology; C. G. Jung; Indian philosophy; Buddhism Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Wege zum Ich. Hermann Hesses "Demian" und "Siddharta"

Baklářská práce se zabývá analýzou dvou děl významného německého-švýcarského spisovatele Hermanna Hesseho "Siddhartha" a "Demian". Cílem je teoretická reflexe nad rozdílnými přístupy k cestě ...

ŠIMEČKOVÁ, Pavla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2020

Deutsch-nach-Englisch-Unterricht im Bereich der Syntax
VYBÍRALOVÁ, Veronika
2020 - německý
Diplomová práce se zabývá výukou němčiny jako cizího jazyka po angličtině v oblasti větné skladby. Teoretická část vychází ze základní odborné literatury a je zaměřena na prezentaci základů německé a anglické syntaxe, přičemž jsou zohledněny odlišnosti v obou jazycích. Empirická část zahrnuje analýzu učebnic německého jazyka na úrovni A1, jež se soustředí na prezentaci syntaktických jevů, ve kterých žáci kvůli odlišnostem obou jazyků často chybují. Poté jsou na základě výzkumu určeny základní syntaktické chyby a navržena případná řešení a cvičení pro práci s těmito syntaktickými jevy. Cílem práce je provést analýzu učebnic, vlastní výzkum a navrhnout řešení ve výuce němčiny jako cizího jazyka po angličtině v oblasti větné skladby. The diploma thesis deals with the teaching of German as a foreign language after English in the field of sentence structure. The theoretical part is based on the basic literature and it is focused on the presentation of the basics of German and English syntax, considering the differences in both languages. The empirical part covers an analysis of German language textbooks at the A1 level, which focuses on the presentation of syntactic phenomena in which students often make mistakes due to the differences between these two languages. Subsequently, based on the research, the basic syntactic errors are determined and possible solutions and exercises for working with these syntactic phenomena are proposed. The aim of the thesis is to carry out the analysis of textbooks, own research and suggest solutions in teaching German as a foreign language after English in the field of syntax. Klíčová slova: German; English; syntax; influence; textbooks Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Deutsch-nach-Englisch-Unterricht im Bereich der Syntax

Diplomová práce se zabývá výukou němčiny jako cizího jazyka po angličtině v oblasti větné skladby. Teoretická část vychází ze základní odborné literatury a je zaměřena na prezentaci základů německé a ...

VYBÍRALOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2020

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze