Platforma pro monitorování mentálního zdraví
Trefil, Patrik; Škoda, Petr; Holubová, Irena
2024 - Czech
The National Institute of Mental Health needed to digitalize its research and therapeu- tic practice. One of the processes was the collaboration of therapists with patients/clients through questionnaires. In this work, we conducted analysis, design, and implementation of a web application digitalizing this process. The application enables the creation and processing of questionnaires. This functionality can also be used for data collection for research purposes. Among the primary qualitative requirements of the institute were the extensibility of the application to include other forms of collaboration and the ability to run the application on its own infrastructure. These requirements were addressed by appropriately dividing the application into components and using Docker for easy de- ployment. The application was successfully handed over to the institute for deployment. 1 V Národním ústavu duševního zdraví vznikla potřeba pro digitalizaci výzkumné a terapeutické praxe. Jedním z procesů k digitalizaci byla spolupráce terapeutů s paci- enty/klienty formou dotazníků. V rámci práce byla provedena analýza, návrh a imple- mentace webové aplikace digitalizující tento proces. Aplikace umožňuje tvorbu a zpraco- vání dotazníků. Tuto funkcionalitu lze použít i pro sběr dat pro výzkumné účely. Mezi hlavní kvalitativní požadavky ústavu patřila snadná rozšiřitelnost aplikace o další formy spolupráce a možnost provozu aplikace na vlastní infrastruktuře. Tyto požadavky byly adresovány vhodným rozdělením aplikace na komponenty a využití Docker pro snadné nasazení. Aplikace byla úspěšně předána ústavu k nasazení. 1
Keywords:
vývoj software|webová aplikace|formuláře; software development|web application|forms
Available in a digital repository NRGL
Platforma pro monitorování mentálního zdraví
The National Institute of Mental Health needed to digitalize its research and therapeu- tic practice. One of the processes was the collaboration of therapists with patients/clients through ...
Rychlé algoritmy pro mechanismus pozornosti
Reizin, Tymofii; Kolman, Petr; Yorsh, Uladzislau
2024 - English
Keywords:
Strojové učení|Velké jazykové modely|Transformátory|Lineární algebra|Polynomy; Machine learning|Large language models|Transformers|Linear algebra|Polynomials
Available in a digital repository NRGL
Rychlé algoritmy pro mechanismus pozornosti
Predikce délky trvání datového profilování
Kaštovský, Ondřej; Kofroň, Jan; Kliber, Filip
2024 - Czech
Today, data quality plays a vital role in strategic planning and corporate decision-making processes. The ability to predict the duration of tasks re- lated to data processing and analysis is crucial for efficient use of resources and optimization of work processes. The goal of this work is to extend the functionality of Ataccama ONE, a data management platform of Ataccama, with a new microservice that allows predicting the duration of data profil- ing jobs. Our solution involves identifying the key data characteristics that affect the duration of these jobs and using these insights to prototype a ma- chine learning model to predict job durations. An important part of the solution is also to detect and process newly executed jobs in the platform in real-time and prepare the microservices for future integration into the plat- form. Emphasis is then placed on the quality of the implementation and the extensibility of the solution to predict other types of jobs. Kvalitní data dnes hrají zásadní roli ve strategickém plánování a rozhodo- vacích procesech firem. Schopnost předpovídat délku trvání úloh spojených s jejich zpracováním a analýzou je klíčová pro efektivní využití zdrojů a opti- malizaci pracovních procesů. Cílem práce je rozšířit funkcionalitu platformy pro správu dat Ataccama ONE společnosti Ataccama o novou mikroservisu umožňující předpovídat délku trvání úloh datového profilování. V řešení se zabýváme identifikací klíčových vlastností dat, které délku trvání úloh ovliv- ňují, a využitím těchto poznatků ke tvorbě prototypu modelu strojového učení, jenž umožní délky trvání úloh predikovat. Součástí řešení je také de- tekce a zpracování úloh v reálném čase a příprava na budoucí integraci řešení do platformy. Důraz je kladen na kvalitu implementace a rozšiřitelnost o možnost predikce dalších typů úloh.
Keywords:
datový management|datové profilování|predikce; data management|data profiling|prediction
Available in a digital repository NRGL
Predikce délky trvání datového profilování
Today, data quality plays a vital role in strategic planning and corporate decision-making processes. The ability to predict the duration of tasks re- lated to data processing and analysis is crucial ...
Dotazovací jazyk pro relační databáze
Koňařík, David; Petříček, Tomáš; Bednárek, David
2024 - English
Relational databases are widely used in software engineering, but the language used to access them, SQL, was created in the 1970s and has numerous problems that make writing complex queries unnecessarily difficult. In this thesis we will present some flaws of SQL, go through select existing alternatives, and define a new query language, PPPQL, based on the concept of a query pipeline. PPPQL improves on SQL by having a consistent syntax and semantics, allowing complex queries to be expressed more simply. We will first introduce PPPQL through a series of examples, then define the syntax and semantics of the language, using a formal description for part of the language. To validate PPPQL's design, the language was implemented as an extension to Post- gres. We will discuss the most interesting parts of its implementation and see how an alternative query language can be implemented in Postgres. Relační databáze jsou široce rozšířené v softwarovém inženýrství, ale jazyk, kterým se k nim přistupuje, SQL, byl vytvořen v 70. letech minulého století a má řadu pro- blémů, které komplikují složitější dotazy. V této práci poukážeme na některé vady SQL, projdeme vybrané existující alternativy a definujeme nový dotazovací jazyk, PPPQL, na základě konceptu posloupnosti transformací. PPPQL má oproti SQL konzistentní syntax a sémantiku, díky čemuž umožňuje jednodušeji vyjádřit komplexní dotazy. Nejprve uvedeme PPPQL skrz řadu příkladů, pak definujeme syntax a sémantiku jazyka, včetně formálního popisu pro část jazyka. Abychom validovali jeho design, jazyk PPPQL byl implementován jako rozšíření do Postgres. Projdeme nejzajímamější části jeho implementace a ukážeme, jak může být alternativní dotazovací jazyk implementován v systému Postgres.
Keywords:
dotazovací jazyk|relační databáze|návrh jazyků|SQL|Postgres|PostgreSQL; query language|relational database|language design|SQL|Postgres|PostgreSQL
Available in a digital repository NRGL
Dotazovací jazyk pro relační databáze
Relational databases are widely used in software engineering, but the language used to access them, SQL, was created in the 1970s and has numerous problems that make writing complex queries ...
Analýza dat z dvou-vrstvého Timepix3 detektoru
Smajljaj, Penda; Mráz, František; Koupil, Pavel
2024 - English
Keywords:
Neutron detector|particle tracking|solid state detector; neutron detector|particle tracking|solid state detector
Available in a digital repository NRGL
Analýza dat z dvou-vrstvého Timepix3 detektoru
Animace grafových algoritmů v MonoGame
Popek, Michal; Pergel, Martin; Kopecký, Michal
2024 - Czech
The result of this bachelor thesis is an application for teaching graph algorithms intended to be used at technically oriented high schools and universities. The application comes with a proprietary language Cb, which is used to write before mentioned graph algorithms. In this text we shall discuss processing and presentation of algorithms, thus we will take a look at compiler and its construction and stepping of algorithms during run time. To draw the graphs we use force-directed graph drawing algorithms for generating the layout of graphs automatically on a computer screen. 1 Výstupem této bakalářské práce je výukový program zaměřený na grafové algoritmy, který je určen pro použití na technicky zaměřených středních a vysokých školách. Součástí programu je proprietární jazyk Cb, který je použit pro psaní již zmíněných grafových algoritmů. V textu této práce se budeme bavit o zpracovávání a prezentování algroritmů uživateli, tedy se podíváme na kompilátor a jeho konstrukci a na krokování algoritmů při běhu programu. Dále jsme pro vykreslování grafů využili pružinkového algoritmu pro automatické generování jeho rozložení do okna aplikace. 1
Keywords:
grafy|grafové algoritmy|kompilátor|MonoGame; graphs|graph algorithms|compiler|MonoGame
Available in a digital repository NRGL
Animace grafových algoritmů v MonoGame
The result of this bachelor thesis is an application for teaching graph algorithms intended to be used at technically oriented high schools and universities. The application comes with a proprietary ...
Umělá inteligence pro strategické hry s neúplnou informací
Eigler, Lukáš; Vomlelová, Marta; Majerech, Vladan
2024 - Czech
This bachelor thesis provides an introduction to game theory and artificial intelligence methods, specifically for games with incomplete information, and a playable application of the game based on the Scotland Yard on randomly generated maps with the option to play with a human or artificial players. In addition to the basic concepts of game theory, I introduce two related bachelor theses and the currently strongest and most general algorithm, Student of Games. I focus on implementing an advanced artificial intelligence algorithm. The thesis offers two different AI players. The first utilizes heuristics based on the properties of the game domain, while the second utilizes ISMCTS. Players are tested against each other in experiments. The results show that they perform differently, providing the user with a range of AI opponent strengths. Tato bakalářská práce poskytuje úvod do teorie her a metod umělé inteligence, speciálně pro hry s neúplnou informací, a hratelnou aplikaci hry na motivy Scotland Yard (Fantom staré Prahy) na náhodně generovaných mapách s možností hrát s člověkem i umělými hráči. Kromě základních konceptů teorie her představuji dvě související bakalářské práce a v tuto chvíli nejsilnější a nejobecnější algoritmus Student of Games. Zaměřuji se na implementaci pokročilého algoritmu umělé inteligence. Práce nabízí dva různé umělé hráče. První využívá heuristiky založené na vlastnostech domény hry, druhý využívá ISMCTS. Hráči jsou v experimentech testováni proti sobě. Z výsledků vyplývá, že jsou výkonnostně různí, což poskytuje uživateli škálu různé síly AI protivníků.
Keywords:
umělá inteligence|neúplná informace|strategické hry|Monte Carlo; artificial intelligence|incomplete information|strategic games|Monte Carlo
Available in a digital repository NRGL
Umělá inteligence pro strategické hry s neúplnou informací
This bachelor thesis provides an introduction to game theory and artificial intelligence methods, specifically for games with incomplete information, and a playable application of the game based on ...
Simulátor šíření ohně
Hlava, Ondřej; Švancara, Jiří; Pešková, Klára
2024 - Czech
This thesis focuses on the description of a tool designed for simulating fire spread across landscapes, which is developed within the cross-platform Unity game engine. This tool stands out due to its visually appealing interface and exceptional user-friendliness, offering diverse applications. The fire spread is modeled using simple, non-deterministic but realistic rules. The simulation is conducted on a simplified, procedurally generated world model. The applica- tion's versatility allows it to be used in diverse contexts. For instance, it can serve as a support tool in teaching about factors affecting the dynamics of fire spread. Additionally, it could be useful for beginner programmers by providing them the opportunity to visualize their landscapes, generate data for predicting fire spread chances, along with the options to visualize their own predictions. Tato práce se zabývá popisem nástroje na simulaci šíření ohně v krajině im- plementovaném v multiplatformním herním enginu Unity. Implementace přináší nový, vizuálně přitažlivý a velmi jednoduše použitelný nástroj, který lze využít mnoha způsoby. Šíření ohně je založeno na jednoduchých nedeterministických, avšak realistických pravidlech. Simulace se odehrává na zjednodušeném modelu světa, který je procedurálně generovaný. Aplikace je do jisté míry univerzální, a tak má množství různorodých využití, například může sloužit jako podpůrný nástroj ve výuce o faktorech ovlivňujících šíření ohně, dále může posloužit začínajícím programátorům, kterým nabídne možnost vizualizovat si vlastní svět či vygenerovat data pro předpovídání šance rozšíření ohně s následnou možností si tuto předpověď vizualizovat.
Keywords:
oheň|simulátor|políčka|krajina|Unity|C#; fire|simulator|tiles|landscape|Unity|C#
Available in a digital repository NRGL
Simulátor šíření ohně
This thesis focuses on the description of a tool designed for simulating fire spread across landscapes, which is developed within the cross-platform Unity game engine. This tool stands out due to its ...
Optimalizace energie v rodinném domě
David, Jakub; Fink, Jiří; Švancara, Jiří
2024 - English
The goal of this thesis is to compare various optimization algorithms for optimizing energy usage in residential households. We consider a model of a household with heat and power cogeneration, fixed electricity and domestic hot water consumption and devices with controllable start of their operation. For this problem, we use a mixed-integer linear programming solver, and we implemented local search, evolutionary algorithm and particle swarm optimization. We compare these algorithms on data measured from multiple different households. Cílem této práce je porovnat různé optimalizační algoritmy pro optimalizaci spotřeby energie v domácnostech. Uvažujeme model domácnosti s kogenerací tepla a elektřiny, fixní spotřebou elektřiny a horké vody a se zařízenímy s ovladatelným začátkem provozu. K řešení tohoto problému používáme řešič smíšeně celočíselných lineárních úloh a imple- mentovali jsme lokální prohledávání, evoluční algoritmus a optimalizaci hejnem částic. Tyto algoritmy provnáváme na datech naměřených v různých domácnostech.
Keywords:
optimalizace energie|MILP|lokální prohledávání|přírodou inspirované algoritmy; energy optimization|MILP|local search|nature inspired algorithms
Available in a digital repository NRGL
Optimalizace energie v rodinném domě
The goal of this thesis is to compare various optimization algorithms for optimizing energy usage in residential households. We consider a model of a household with heat and power cogeneration, fixed ...
Nástroj lsql-csv na zpracování CSV souborů z příkazového řádku
Šťastný, Přemysl; Hubička, Jan; Pangrác, Ondřej
2024 - English
lsql-csv is a tool for small CSV file data querying from a shell with short queries. It makes it possible to work with small CSV files like with a read-only relational databases. The tool implements a new language LSQL similar to SQL, specifically designed for working with CSV files in a shell. LSQL aims to be a more lapidary language than SQL. Its design purpose is to enable its user to quickly write simple queries directly to the terminal. 1 lsql-csv je nástroj pro provádění krátkých dotazů nad daty malých CSV souborů z shellu. Díky němu je možné pracovat s malými CSV soubory jako s read-only relační databází. Nástroj implementuje nový jazyk LSQL podobný SQL, speciálně navržený pro práci se CSV soubory v shellu. Designovým cílem LSQL je být lapidárnějším jazykem než SQL. Účelem jeho návrhu je umožnit uživateli rychle psát jednoduché dotazy přímo do terminálu. 1
Keywords:
relační databáze|CSV|SQL|Haskell|dotazovací jazyk|unixová filozofie|lsql-csv|LSQL; relational database|CSV|SQL|Haskell|query language|Unix philosophy|lsql-csv|LSQL
Available in a digital repository NRGL
Nástroj lsql-csv na zpracování CSV souborů z příkazového řádku
lsql-csv is a tool for small CSV file data querying from a shell with short queries. It makes it possible to work with small CSV files like with a read-only relational databases. The tool implements a ...
NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web
Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz
Provider
Other bases