Použitá omezení (1)  Zrušit všechna omezení
Počet nalezených dokumentů: 186
Publikováno od do

Výuka španělštiny prostřednictvím zhudebněných literárních textů. Paco Damas a Las Sinsombrero: návrh didaktických materiálů
Novak, Sára; González Lozano, Javier; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro
2024 - španělský
(English) This work focuses on analyzing the perception of teaching Spanish as a foreign language through musicalized literary texts from the perspective of students and the teacher. The first part establishes a theoretical framework that delves into the history and development of using literature and music in foreign language instruction, aiming to assess their current significance and place in pedagogical practice. Furthermore, potential benefits and challenges associated with implementing these elements in teaching are examined, and criteria for selecting suitable literary texts and songs for foreign language instruction are emphasized. The practical section concentrates on analyzing the perception of teaching Spanish as a foreign language through musicalized literary texts from the viewpoint of students and the teacher. To conduct such analysis, three didactic units were initially developed, which work with musicalized literary texts. The creation of materials is thoroughly described in this section. Subsequently, the implementation of these units in specific teaching sessions is described, based on which questionnaires and interviews were conducted with students. The entire implementation process was also documented by the teacher in a diary, allowing for examination from her perspective. The... (česky) Tato práce se zaměřuje na analýzu vnímaní výuky španělštiny jako cizího jazyka prostřednictvím zhudebněných literárních textů z pohledu studentů a učitelky. V první části je nastíněn teoretický rámec, který se zabývá historií a vývojem využití literatury a hudby ve výuce cizích jazyků, a to s cílem posoudit jejich současný význam a místo v pedagogické praxi. Dále se zkoumají potenciální výhody a výzvy spojené s implementací těchto prvků ve výuce a jsou zdůrazněna kritéria pro výběr vhodných literárních textů a písní pro výuku cizích jazyků. Praktická část se zaměřuje na analýzu vnímaní výuky španělštiny jako cizího jazyka prostřednictvím zhudebněných literárních textů z pohledu studentů a učitelky. Aby k takové analýze mohlo dojít, byly nejprve vytvořeny tři didaktické jednotky, které pracují se zhudebněnými literárními texty. Tvorba materiálů je podrobně popsána v této časti. Následně se popisuje implementace těchto jednotek v konkrétní výuce, na jejímž základě probíhala dotazníková a rozhovorová šetření. Celý proces implementace si také profesorka zaznamenala do diáře, což umožňuje zkoumaní i z jejího úhlu pohledu. Výsledky analýzy dat ukazují pozitivní vnímání výuky prostřednictvím zhudebněných literárních textů ze strany studentů i učitelky a zároveň identifikují přínosy a výzvy této... Klíčová slova: výuka španělštiny jako cizího jazyka|návrh materiálů|literatura|hudba|Las Sinsombrero|Paco Damas; teaching Spanish as a foreign language|didactic proposal|literatura|music|Las Sinsombrero|Paco Damas Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Výuka španělštiny prostřednictvím zhudebněných literárních textů. Paco Damas a Las Sinsombrero: návrh didaktických materiálů

(English) This work focuses on analyzing the perception of teaching Spanish as a foreign language through musicalized literary texts from the perspective of students and the teacher. The first part ...

Novak, Sára; González Lozano, Javier; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro
Univerzita Karlova, 2024

Druhy hodnocení ve výuce cizích jazyků v českých školách
Berkovcová, Zdeňka; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro; González Lozano, Javier
2024 - španělský
This thesis deals with the types of assessment in foreign language classes in Czech schools. The aim is to provide a theoretical introduction to the variety of assessments that can be used, and then investigate whether teachers use them, what they think about them and how their approach to assessment is influenced by aspects such as the common practices in the educational system. To obtain the results a semi-structured interview has been used based on a series of questions about assessment. The participants of the study were grammar-school teachers. It has been found that the teachers used both summative and formative assessments. In the latter, they put emphasis on providing their students with feedback and using activities which reflected real-life situations. They hardly ever or never used self-assessment and peer- assessment. No one used dynamic assessment. The most significant outer influence on their assessment was the pressure to use marks within the Czech educational system. The main finding of the thesis is that Czech teachers use a range of assessments and try to find balance between the requirements of the school system (for example, the use of marks) and more innovative approaches, such as giving feedback or assessing the performance on tasks based on real life (task-based language... Tato práce se zabývá typy hodnocení ve výuce cizích jazyků na českých školách. Cílem je teoreticky představit, jaká hodnocení lze ve výuce použít, a následně zjistit, zdali je učitelé využívají, jaké názory na ně mají a jak se do jejich přístupu k hodnocení promítají vnější faktory jako např. zvyklosti ve vzdělávacím systému. K řešení byl použit řízený rozhovor, který vycházel ze souboru tematických otázek. Respondenti byli gymnaziální učitelé. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že učitelé používali jak sumativní, tak formativní hodnocení. Z formativního hodnocení pro ně bylo důležité dávat zpětnou vazbu studentům a používat pro hodnocení aktivity, které reflektují používání jazyka v běžném životě. Málo nebo vůbec používali sebehodnocení a vzájemné hodnocení studentů. Dynamické hodnocení nepoužívali. Z tlaků okolí pro ně byl nejvýraznější tlak vzdělávacího systému na používání známek. Hlavním zjištěním práce je, že učitelé používají celou řadu hodnocení a hledají kompromisy mezi požadavky vzdělávacího systému (např. používání známek) a inovativnějšími přístupy jako je zpětná vazba a hodnocení založené na úkolech (task-based language assessment). Klíčová slova: hodnocení ve výuce jazyků, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, dynamické hodnocení, hodnocení založené na úkolech, sebehodnocení,... Klíčová slova: hodnocení ve výuce cizích jazyků|hodnocení v hodinách|large-scale hodnocení|CEFR|formativní hodnocení|sumativní hodnocení|hodnocení založené na úkolech|dynamické hodnocení; assessment in foreign language teaching|class assessment|large-scale assessment|CEFR|formative assessment|summative assessment|task-based assessment|dynamic assessmen Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Druhy hodnocení ve výuce cizích jazyků v českých školách

This thesis deals with the types of assessment in foreign language classes in Czech schools. The aim is to provide a theoretical introduction to the variety of assessments that can be used, and then ...

Berkovcová, Zdeňka; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro; González Lozano, Javier
Univerzita Karlova, 2024

Práce s dospělými a adolescenty během prvních hodin španělštiny jako cizího jazyka (ELE)
Kepková, Klára; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro; González Lozano, Javier
2024 - španělský
In this thesis, I focus on the first lessons of Spanish as a Foreign Language (ELE) when working with adult and adolescent students. I concentrate on these mentioned groups individually, at the same time I also compare them with each other and explain the differences in students' approach to language. In this text you find answers to how the work differs between these two groups, what procedures, techniques and tendencies are appropriate for these age groups and how the teacher develops the lessons. I also outline topics that can be explained in the first few hours. The observation I make in secondary schools, grammar schools and language schools help me in this work. Keywords: Spanish as a foreign language (ELE), teaching, teenagers, adolescents, adults, first classes V této práci se zaměřuji na první hodiny španělštiny jako cizího jazyka (ELE) při práci s dospělými a adolescentními studenty. Na tyto zmíněné skupiny se zaměřuji jednotlivě, zároveň je také porovnávám mezi sebou a vysvětluji rozdíly v přístupu studentů k jazyku. V tomto textu najdete odpovědi na to, jak se práce mezi těmito dvěma skupinami liší, jaké postupy, techniky a tendence jsou vhodné pro tyto věkové skupiny a jak učitel hodiny rozvíjí. Nastiňuji také témata, která lze během prvních hodin vysvětlit. K této práci mi pomáhá pozorování, které dělám na středních školách, v ústavech a na jazykových školách. Klíčová slova: španělština jako cizí jazyk (ELE), výuka, adolescenti, dospělí, první hodiny Klíčová slova: španělština jako cizí jazyk (ELE)|výuka|dospělí|dospívající|španělský jazyk|první hodiny; Spanish as a foreign language (ELE)|teaching|adults|adolescents|Spanish|first classes Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Práce s dospělými a adolescenty během prvních hodin španělštiny jako cizího jazyka (ELE)

In this thesis, I focus on the first lessons of Spanish as a Foreign Language (ELE) when working with adult and adolescent students. I concentrate on these mentioned groups individually, at the same ...

Kepková, Klára; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro; González Lozano, Javier
Univerzita Karlova, 2024

El papel de la mujer en los manuales de espanol como lengua extranjera: estereotipos lingüísticos
NIKITÍNSKÁ, Klára
2024 - španělský
El objetivo de este Trabajo Final de Grado es investigar la representación de las mujeres en los manuales ELE, en particular, en Aventura Nueva 1 y Nuevo Prisma A1. Concretamente, se le da importancia a la presencia de los estereotipos lingüísticos conectados con el género femenino y, además, a la representación visual de las mujeres. En primer lugar, se describen principales cuestiones sobre la diferencia entre el género y el sexo. Asimismo, se explica el significado del lenguaje inclusivo, el masculino genérico, el currículo oculto y la percepción de la igualdad de género en el Marco común europeo, en el Plan curricular de Cervantes y, también, la visión del Ministerio de Educación, Juventud y Deporte checo. A continuación, se presenta un análisis de la presencia del lenguaje sexista y de los estereotipos en las instrucciones, en el contenido de los ejercicios y en la comunicación visual de los libros mencionados. Los datos obtenidos sirven de fuente informativa para la elaboración posterior de una propuesta didáctica, cuyo objetivo es evitar la representación estereotípica de las mujeres y resaltar su posición en la sociedad. The objective of this bachelor's thesis is to investigate the representation of women in ELE textbooks, specifically in Aventura Nueva 1 and Nuevo Prisma A1. The focus is on the presence of linguistic stereotypes related to the female gender and the visual representation of women. The project begins by describing the main differences between gender and sex. Additionally, it explains the meaning of inclusive language, the generic masculine, the hidden curriculum, and the perception of gender equality in the Common European Framework, the Cervantes Curriculum Plan, and the vision of the Czech Ministry of Education, Youth and Sport. The text presents an analysis of the presence of sexist language and stereotypes in the instructions, content of exercises, and visual communication of the books mentioned. The obtained data serves as a source of information for the subsequent development of a didactic proposal. The proposal aims to avoid stereotypical representations of women and highlight their position in society. Klíčová slova: ELE; woman; inclusive language; stereotype; hidden curriculum Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
El papel de la mujer en los manuales de espanol como lengua extranjera: estereotipos lingüísticos

El objetivo de este Trabajo Final de Grado es investigar la representación de las mujeres en los manuales ELE, en particular, en Aventura Nueva 1 y Nuevo Prisma A1. Concretamente, se le da importancia ...

NIKITÍNSKÁ, Klára
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Vlastenectví v díle Antonia Machada
Dudchenko, Anastasia; Sánchez Fernández, Juan Antonio; Marešová, Jaroslava
2024 - španělský
This thesis addresses the presence of patriotism in the work of Antonio Machado. The objective of this thesis is to find the elements of patriotism in both the writer's poetry and prose. Special attention is paid to the collections of poems Soledades, Galerías y otros poemas and Campos de Castilla and, also, to the book Juan de Mairena. In addition, there are presented his poems from the Civil War period, and letters, in which patriotism can also be found. At the same time, the work represents the political and social situation in Spain at the turn of the century, regenerationism, the Generation of 98 and Machado's reflection on the political and social situation during the First World War both in Spain and in Europe. Key words: Antonio Machado, patriotism, regenerationism, Spain, the Generation of 98. Tato práce se zabývá přítomností vlastenectví v díle Antonia Machada. Cílem této práce je nalézt prvky vlastenectví jak v poezii, tak v próze spisovatele. Zvláštní pozornost je věnována sbírkám básní Soledades, Galerías y otros poemas a Campos de Castilla a také dílu Juan de Mairena. Kromě toho jsou uvedeny jeho básně z období občanské války a dopisy, ve kterých se dá mluvit o vlastenectví. Dílo zároveň představuje politicko-sociální situaci Španělska na přelomu století, regeneracionismus, generaci 98 a Machadovy myšlenky/přemyšlení o politické a společenské situaci ve Španělsku i v Evropě. Klíčová slova: Antonio Machado, vlastenectví, regeneracionismus, Španělsko, generace 98. Klíčová slova: Antonio Machado|Španělsko|vlastenectví|generace 98|regenerationismus; Antonio Machado|Spain|patriotism|generation of '98|regenerationism Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vlastenectví v díle Antonia Machada

This thesis addresses the presence of patriotism in the work of Antonio Machado. The objective of this thesis is to find the elements of patriotism in both the writer's poetry and prose. Special ...

Dudchenko, Anastasia; Sánchez Fernández, Juan Antonio; Marešová, Jaroslava
Univerzita Karlova, 2024

Interakční soulad a strukturní priming ve španělštině
Kazdová, Tereza; Kratochvílová, Dana; Čermák, Petr
2023 - španělský
(English) Interactional Alignment and Structural Priming in Spanish This research paper investigates the two phenomena, interactional alignment and structural priming, in colloquial conversation in Spanish, applying the theoretical framework of cognitive linguistics. The first part serves as an introduction to cognitive linguistics, presenting some fundamental ideas of this theory and providing definitions of a few key terms, such as conceptualization, construal and intersubjectivity, which set the ground for the study of interactional alignment and structural priming. Next, some general human behavioural tendencies relative to imitation and interpersonal coordination are introduced to put verbal communication into a more holistic perspective. The theoretical part concludes with a detailed account of interactional alignment and structural priming. The practical part of this paper comprises an analysis of ten conversations extracted from Val.Es.Co, a corpus of colloquial Spanish. The analysis focuses on the repetition of lexical items and syntactic structures with the aim of demonstrating that interactional alignment and structural priming play a part in spontaneous conversation. Besides, the purpose of this study is to investigate how these phenomena add to the smoothness of a dialogue, promote... (slovensky) Interakčný súlad a štruktúrny priming v španielčine V tejto diplomovej práci sa v teoretickom rámci kognitívnej lingvistiky skúmajú dva javy, interakčný súlad a štruktúrny priming, v hovorovej konverzácii v španielskom jazyku. V úvode je predstavená kognitívna lingvistika, pričom sa vysvetľujú jej teoretické východiská a objasňujú niektoré základné termíny, napríklad konceptualizácia, konceptuálna štrukturácia či intersubjektivita, na ktorých sa zakladá štúdium interakčného súladu a štruktúrneho primingu. Následne sa rozoberá niekoľko všeobecných tendencií, ktoré sa prejavujú v ľudskom správaní, súvisiacich s imitáciou a medziľudskou koordináciou, teda konceptmi, ktoré úzko súvisia s verbálnou komunikáciou. Záver teoretickej časti je venovaný obsiahlej definícii interakčného súladu a štruktúrneho primingu. Praktická časť práce pozostáva z analýzy desiatich konverzácií z korpusu hovorovej španielčiny Val.Es.Co, v ktorých sa vyznačuje opakovanie lexikálnych jednotiek a syntaktických štruktúr. Cieľom analýzy je dokázať, že interakčný súlad a štruktúrny priming sú súčasťou spontánnej konverzácie, a zistiť, akým spôsobom tieto javy prispievajú k plynulosti dialógu, podnecujú vzájomné porozumenie medzi konverzačnými partnermi a ako sú vo všeobecnosti prospešné pre komunikáciu. Kľúčové slová:... Klíčová slova: hovorová konverzace|kognitivní lingvistika|korpusy|španělština|strukturální priming; colloquial conversation|interactional alignment|cognitive linguistics|corpus|Spanish|structural; semantic priming Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Interakční soulad a strukturní priming ve španělštině

(English) Interactional Alignment and Structural Priming in Spanish This research paper investigates the two phenomena, interactional alignment and structural priming, in colloquial conversation in ...

Kazdová, Tereza; Kratochvílová, Dana; Čermák, Petr
Univerzita Karlova, 2023

Přítomnost kooperativního učení v hodinách španělštiny: pozorování a analýza problémů
Hanzalová, Marie Anna; González Lozano, Javier; Čermák, Petr
2023 - španělský
The primary objective of the present study was to conduct an analysis of the presence of cooperative learning in Spanish as a foreign language (ELE) classes in the Czech Republic, with a specific focus on identifying the main challenges encountered by secondary school teachers during this process. To accomplish this goal, a mixed-method research approach was employed, utilizing an online questionnaire specifically designed for Spanish teachers. The initial section of the questionnaire encompassed an investigation into the participants' level of familiarity with the term "cooperative learning," as well as their knowledge and utilization of various cooperative techniques. Furthermore, the study explored the specific areas in which cooperative learning was applied, the essential prerequisites for its successful implementation, and the associated benefits linked to this pedagogical methodology. Conversely, the subsequent section of the questionnaire centred around examining the perceived obstacles encountered by teachers, students, and external factors that negatively impact the integration of cooperative learning within the classroom environment. The research findings underscored the widespread awareness regarding the concept of cooperative learning, with each teacher, on average, demonstrating... Tato práce si kladla za cíl analyzovat přítomnost kooperativního učení v hodinách španělštiny (ELE) v České republice a identifikovat hlavní obtíže, se kterými se učitelé středních škol setkávají při zavádění této metodologie. Za účelem dosažení tohoto cíle byl proveden výzkum smíšenou metodou prostřednictvím administrace online dotazníku zaměřeného na učitele španělštiny. V první části dotazníku bylo zkoumáno povědomí o termínu "kooperativní učení" a znalost a využívání různých kooperativních technik. Kromě toho byly zkoumány oblasti, ve kterých se kooperativní učení uplatňuje, nezbytné podmínky pro jeho efektivní implementaci a přínosy spojené s touto metodologií. Druhá část dotazníku se zaměřovala na zkoumání obtíží, které kooperativní učení představuje pro učitele a studenty, a dále se zabývala vnějšími faktory, které negativně ovlivňují jeho zavádění. Z výzkumu vyplývá, že existuje rozsáhlé povědomí o konceptu kooperativního učení. Každý učitel zná a využívá průměrně tři kooperativní techniky. Bylo pozorováno, že kooperativní učení se převážně využívá při rozvoji slovní zásoby a ústních komunikačních činností, jako je mluvená interakce a mluvená produkce. Pokud jde o psané komunikační činnosti, kooperativní učení je využíváno především k rozvoji psané recepce. Mezi identifikované přínosy... Klíčová slova: Kooperativní učení|kooperace|vyučování španělštiny jako cizího jazyka|problémy kooperativního učení; Cooperative learning|cooperation|Spanish as a foreign language classes|problems of cooperative learning Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Přítomnost kooperativního učení v hodinách španělštiny: pozorování a analýza problémů

The primary objective of the present study was to conduct an analysis of the presence of cooperative learning in Spanish as a foreign language (ELE) classes in the Czech Republic, with a specific ...

Hanzalová, Marie Anna; González Lozano, Javier; Čermák, Petr
Univerzita Karlova, 2023

CORTESÍA Y CUMPLIDOS EN EL AULA DE ELE: ESTUDIO DEL CASO EN LOS ESTUDIANTES CHECOPARLANTES
SEVILLANO RUIZ, Aitana
2023 - španělský
El acto de habla de los cumplidos es un campo dentro de la pragmática que no se ha explotado lo suficiente en la ense?anza de ELE. En el presente Trabajo Fin de Máster se analizan los aspectos lingüísticos y socioculturales que conlleva el hacer y recibir cumplidos mediante un estudio comparativo entre estudiantes checos y espa?oles. Los datos recogidos en la encuesta, previamente distribuida entre estudiantes de dichas nacionalidades, es la fuente informativa para la posterior elaboración de una propuesta didáctica, cuyo objetivo es llevar la ense?anza de los cumplidos a la clase de ELE. Cabe destacar que las actividades propuestas están divididas por niveles de aprendizaje y los conocimientos que se aplican están basados en las nociones que se exponen en el PCIC. Además, se realiza un análisis de materiales que trabajan este acto de habla, tanto en línea como manuales de ELE. The speech act of compliments is a field within pragmatics that has not been sufficiently exploited in SFL teaching. In this Master's thesis, the linguistic and sociocultural aspects of giving and receiving compliments are analyzed by means of a comparative study among Czech and Spanish learners. The data collected in the survey, previously distributed among students of these nationalities, is the source of information for the subsequent elaboration of a didactic proposal, the aim of which is to bring the teaching of compliments to the SFL classroom. It should be noted that the proposed activities are divided by learning levels and the knowledge applied is based on the notions set out in the PCIC. Furthermore, an analysis of several online and students books which introduce this speech act is carried out. Klíčová slova: politness; compliments; 2LA; Spanish as second language; Czech native speakers Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
CORTESÍA Y CUMPLIDOS EN EL AULA DE ELE: ESTUDIO DEL CASO EN LOS ESTUDIANTES CHECOPARLANTES

El acto de habla de los cumplidos es un campo dentro de la pragmática que no se ha explotado lo suficiente en la ense?anza de ELE. En el presente Trabajo Fin de Máster se analizan los aspectos ...

SEVILLANO RUIZ, Aitana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Revize žánrů v postmoderním románu. Transatlantické srovnání Roberta Bolaña a Jáchyma Topola
Martínez Abarca, Laura; Housková, Anna; Riebová, Markéta; Areta Marigo, Maria Gema
2023 - španělský
This thesis is a comparative analysis between the novels Amuleto (Amulet 1999) by Roberto Bolaño and Misiones nocturnas (Night work 2001) by Jáchym Topol. Novels from different regions that, besides being written on the threshold of the 21st century, are inspired by the traumatic events of 1968 in Mexico and Prague, respectively. Even more important for this research is the identification in both works of some aesthetic tendencies attributed to postmodernity: the mixture of different genres, the fusion between the old and the new and the fragmentary aesthetics. This study focuses mainly on the rewriting of literary genres, which occurs in various dimensions: either as an innovation of popular genres such as the fairy tale and the detective story, or as a reinvention of writings such as the Greek myth and oral narratives such as the Czech foundational myth. Thus, the first chapter is devoted to the aesthetic characteristics of postmodernism found in novels. The second chapter analyzes the rewriting of the predominant genres in the works: the detective story in Amuleto and the fairy tale in Misiones nocturnas. Finally, the third chapter studies the rewriting of the archetype. Key words: postmodern novel, literary genres, trans-Atlantic studies, rewriting, 1968, Jáchym Topol, Roberto Bolaño Tato práce je komparativní analýzou románů Amuleto (Amulet, 1999) Roberta Bolaña a Misiones nocturnas (Noční práce, 2001) Jáchyma Topola. Romány z různých regionů, které vznikly na prahu 21. století a jsou oba inspirovány traumatickými událostmi roku 1968 v Mexiku a v Praze. Ještě důležitější pro tento výzkum je, že se v obou dílech objevují některé estetické tendence připisované postmodernismu: míšení různých žánrů, spojení starého a nového, fragmentární estetika. Disertace se zaměřuje především na revizi literárních žánrů, k němuž dochází v různých dimenzích: buď jako k inovaci populárních žánrů, jako je pohádka či detektivní román, nebo jako znovuobjevování dávných příběhů, jako je řecký mýtus a zakladatelský mýtus český. První kapitola je věnována estetickým charakteristikám postmodernismu, které lze nalézt v románech. Druhá kapitola analyzuje revizi dominantních žánrů v těchto dílech: detektivního románu v Amuletu a pohádky v Noční práci. A konečně třetí kapitola se zabývá přepisem archetypu blázna v obou románech. Klíčová slova: postmoderní román, literární žánry, transatlantická studia, revize žánrů, 1968, Jáchym Topol, Roberto Bolaño Klíčová slova: postmoderní román|literární žánry|transatlantická studia|revize žánrů|1968|Jáchym Topol|Roberto Bolaño; postmodern novel|literary genres|trans-Atlantic studies|rewriting|1968|Jáchym Topol|Roberto Bolaño Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Revize žánrů v postmoderním románu. Transatlantické srovnání Roberta Bolaña a Jáchyma Topola

This thesis is a comparative analysis between the novels Amuleto (Amulet 1999) by Roberto Bolaño and Misiones nocturnas (Night work 2001) by Jáchym Topol. Novels from different regions that, besides ...

Martínez Abarca, Laura; Housková, Anna; Riebová, Markéta; Areta Marigo, Maria Gema
Univerzita Karlova, 2023

Vliv Dostoievského v díle Pía Barojy
Karimova, Elena; Sánchez Fernández, Juan Antonio; Poláková, Dora
2023 - španělský
(English) This master's thesis examines the work of two great authors in the history of literature: Fyodor Dostoievsky and Pío Baroja. The thesis focuses on the interpretation and investigation of the philosophical ideas and the artistic technique of the writers. Pío Baroja describes the novel as a protean and open genre that combines philosophy, psychology, adventure, utopia, and epic. Through a comparative analysis, we will trace the parallels that exist in the work of the two writers and some aspects and characteristics that distinguish their ideas. Along with the themes, common elements and significant peculiarities of the works of both writers will be presented, such as main and secondary characters, heroes and anti-heroes, place where the story takes place and atmosphere, as well as plot and narrative elements. In addition, the present work will investigate the characteristic literary motives of both authors. Among them, the following topics should be highlighted: individual struggle, social conflict and social exclusion, existential anthropology, melancholy, pain, ethics and moral judgment. Keywords: Baroja, Dostoievsky, literature, literary characters, philosophy, psychology (český) Tato diplomová práce zkoumá dílo dvou velkých autorů v dějinách literatury - Fjodora Dostojevského a Pío Baroji. Práce se zaměřuje na interpretaci a zkoumání filozofických myšlenek a umělecké techniky spisovatelů. Pío Baroja popsal román jako proteanský a otevřený žánr, který kombinuje filozofii, psychologii, dobrodružství, utopii a epos. Prostřednictvím srovnávací analýzy budeme sledovat paralely, které existují v díle obou autorů, a zároveň některé aspekty a charakteristiky, které odlišují jejich myšlenky. Spolu s obecnými a filozofickými myšlenkami budou představeny společné prvky a výrazné zvláštnosti děl obou spisovatelů, jako jsou hlavní a vedlejší postavy, hrdinové a antihrdinové, místo, kde se příběh odehrává, prostředí a atmosféra, stejně jako dějové a narativní prvky. Mezi nimi stojí za to také vyzdvihnout literární motivy charakteristické pro oba autory. Například individuální boj, sociální konflikt a sociální vyloučení, existenciální antropologie, melancholie, bolest, etika a morální úsudek. Klíčová slova: Baroja, Dostojevsky, literatura, literární postavy, filozofie, psychologie Klíčová slova: Fjodor Dostojevskij|Pio Baroja|literatura|filozofie|psychologie|literární postavy; Fyodor Dostoyevsky|Pio Baroja|literature|philosophy|psychology|literary characters Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vliv Dostoievského v díle Pía Barojy

(English) This master's thesis examines the work of two great authors in the history of literature: Fyodor Dostoievsky and Pío Baroja. The thesis focuses on the interpretation and investigation of the ...

Karimova, Elena; Sánchez Fernández, Juan Antonio; Poláková, Dora
Univerzita Karlova, 2023

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze