Počet nalezených dokumentů: 94
Publikováno od do

Das Goethe-Institut- Die Kulturarbeit des Goethe-Instituts am Beispiel der Region Mittelosteuropa
VOMOČILOVÁ, Iva; FERENCE, Anja Edith
2008 - německý
Tématem této diplomové práce je Goethe-Institut a především jeho kulturní činnost v regionu středovýchodní Evropa. Goethe-Institut je kulturní institut Spolkové republiky Německo s celosvětovou působností. Podporuje znalost německého jazyka v zahraničí a pěstuje mezinárodní kulturní spolupráci. Těžištěm jeho činnosti je zprostředkování komplexního obrazu Německa za pomocí informací o kulturním, společenském a politickém životě. Vedle jazykových kurzů nabízí bohatý výběr kulturních představení a zprostředkovává informace o Německu. Provozuje siť tuzemských a zahraničních institutů. V Německu existuje 13 Goethe-Institutů, v zahraničí působí 147 Goethe-Institutů v 83 zemích světa. V první části práce jsem se zaměřila na historická východiska při vzniku Goethe-Institutu. Hlavní roli při jeho vzniku sehrála Deutsche Akademie. Jednalo se o jednu z největších organizací zahraniční kulturní politiky v letech 1925 až 1945. Po druhé světové válce byla její činnost ukončena Američany. Po roce 1948 se objevily snahy založit nový spolek, který by převzal část činnosti Deutsche Akademie. Hlavním organizátorem byl Thierfelder. Goethe-Institut zahájil svou činnost v roce 1951. Jeho práce se postupně rozvíjela a rozšiřovala jak v oblasti činnosti, tak i v otevírání poboček Goethe-Institutu v zahraničí. V další části práce jsem zpracovala všeobecné informace o činnosti Goethe-Institutu. Popsala jsem jeho organizační strukturu a podrobněji jsem se zabývala jeho hlavními pilíři činnosti- jazykovou prací (pořádání jazykových kurzů zakončených jazykovou zkouškou), kulturou (pořádání výstav, divadelních a filmových představení, hudebních festivalů a koncertů apod.) a informacemi o aktuálním dění v Německu. Dále jsem popsala činnost poboček Goethe-Institutu jak v tuzemsku tak i v zahraničí. V poslední části práce byla mým cílem analýza kulturní činnosti Goethe-Institutu v regionu středovýchodní Evropa v letech 1990-2000 a 2000-2007. Pro analýzu jsem si zvolila Goethe-Instituty v Bratislavě, Budapešti, Krakově, Praze a Varšavě. Tyto regiony spojuje především jejich čtyřicetiletá socialistická minulost. Všechny Goethe-Instituty provozují vedle jazykových kurzů i bohatý program kulturních představení.V kulturní oblasti se zabývají především obory hudba, literatura, výtvarné umění, film, divadlo a tanec. Nejvíce kulturních představení zorganizoval v letech 1990-2007 Goethe-Institut v Budapesti. Do roku 2000 byla největší činnost zaměřena na obor film a literatura. Po roce 2000 byla kulturní činnost rozdělena rovnoměrněji mezi jednotlivé obory. V oboru film a literatura byl nejaktivnější Goethe-Institut v Budapešti. V oboru hudba zorganizoval nejvíce představení Goethe-Institut v Praze a nejaktivnější v oborech výtvarné umění, divadlo a tanec byl Goethe-Institut ve Varšavě. Výsledky kulturní činnosti Goethe-Institutů v tomto regionu jsou však ovlivněny mnoha záležitostmi. Důležitou roli hraje jak velikost příslušného Goethe-Institutu, tak i finanční podpora od jeho sponzorů. The topic of this thesis is the Goethe-Institut and mainly its cultural activities in the Middle Eastern European region. The Goethe-Institut is the Federal Republic of Germany{\crq}s cultural institution operational worldwide. It promotes the knowledge of German language abroad and cultivates international cultural partnership. The focus of its activities is presenting the comprehensive image of Germany by providing information on its culture, society and politics. In addition to language courses it offers a rich range of cultural performances and provides information on Germany. It runs a network of both internal and external institutes. In Germany there are 13 Goethe-Instituts, 147 Goethe-Instituts operate abroad in 83 countries of the world. I aimed the first part of my thesis at the historic base for the Goethe-Institut establishment. The German Academy (Deutsche Akademie) played the leading role for its establishing. It was one of the biggest associations of foreign cultural policy between 1925 - 1945. After WWII its activities were terminated by the Americans. After 1948 there were attempts to establish a new association to take over a part of the Deutsche Akademie´s activities. The main organizer was Thierfelder. The Goethe-Institut began its activities in 1951. Its functioning was gradually developed and extended both on the field of activities and in opening new branch offices of the Goethe-Institut abroad. I compiled general information on activities of the Goethe-Institut in the other part of my thesis. I described its administrative structure and dealed with its main activities in details- language activities ( organizing language courses resulting in language exams), culture (organizing exhibitions, theatre performances, movies, music festivals and concerts etc.) and information on current events in Germany. Furthermore I described activities of branch offices of the Goethe-Institut both at home and abroad. The aim of the last part of my thesis was analysis of cultural activities of the Goethe-Institut in the Middle Eastern European region in the periods 1990-2000 and 2000-2007. I chose Goethe-Instituts in Bratislava, Budapest, Krakow, Prague and Warsaw for my analysis. These regions are pre-eminently interconnected by their forty-year socialist past. All the Goethe-Instituts provide language courses and a rich programme of cultural performances as well. They deal with music, literature, art, film, theatre and dance on the culture field above all. In the period 1990-2007 the Goethe-Institut in Budapest organized most of all the cultural performances. Until 2000 most activities were aimed at the domain of film and literature. After 2000 the cultural activities were divided into particular domains more evenly. The Goethe-Institut in Budapest was the most active in the film and literature domains. The Goethe-Institut in Prague organized the most of performances in the music domain and the Goethe-Institut in Warsaw was the most active in the art, theatre and dance domains. However, the results of cultural activities of the Goethe-Instituts in this region are influenced by many affairs. Both the size of the respective Goethe-Institut and its sponsors´ financial support play an important role. Klíčová slova: History of the Goethe-Institut; general information on activities of the Goethe-Institut; organizational structure; internal and external Goethe Institutes; language and cultural activities; information on current events in Germany; cultural activities of the Goethe-Institut in the Middle Eastern European region; analysis of cultural activities in the Middle Eastern European region in the periods 1990-2000 and 2000-2007; the Goethe-Institut in Prague. Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Das Goethe-Institut- Die Kulturarbeit des Goethe-Instituts am Beispiel der Region Mittelosteuropa

Tématem této diplomové práce je Goethe-Institut a především jeho kulturní činnost v regionu středovýchodní Evropa. Goethe-Institut je kulturní institut Spolkové republiky Německo s celosvětovou ...

VOMOČILOVÁ, Iva; FERENCE, Anja Edith
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Typische Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern und Methoden ihrer Behebung
PŘIBYLOVÁ, Lucie; MATUŠKOVÁ, Taťána
2008 - německý
Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Typische Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern und Methoden ihrer Behebung

PŘIBYLOVÁ, Lucie; MATUŠKOVÁ, Taťána
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Die Arbeit mit den Texten im Deutschunterricht
BLECHTA, Jindřich; MATUŠKOVÁ, Taťána
2008 - německý
Die Arbeit beschäftigt sich mit den Texten und ihrer Bearbeitung im Deutschunterricht. Es befindet sich hier, sowohl ein Überblick der historisch bedeutenden Methoden in Hinsicht auf die Arbeit mit den Texten, als auch die Definition, historische Anfänge, Klassifizierung und Auswahlkriterien der Texte. Der didaktisch-praktische Teil dient dem Leser als ein Handbuch mit Beispielen und Anregungen für weitere Arbeit mit Texten, die nicht aus einem Lehrwerk kommen. The diploma project deals with texts and their usage in lessons of German language. There is a survey of historically important Methods with a view to textwork. The definitions, historical beginnings, division and the criteria for the choice of texts can be also found in the work. The didactic-applied part serves as a manual with examples and stimulation for further work with texts, which do not originate from course books. Klíčová slova: Text; Authenticity; Criteria for the choice of texts; Project work; Foreign language teaching methods; Reading strategies Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Die Arbeit mit den Texten im Deutschunterricht

Die Arbeit beschäftigt sich mit den Texten und ihrer Bearbeitung im Deutschunterricht. Es befindet sich hier, sowohl ein Überblick der historisch bedeutenden Methoden in Hinsicht auf die Arbeit mit ...

BLECHTA, Jindřich; MATUŠKOVÁ, Taťána
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Populäre Lieder im Deutschunterricht
KAMITZOVÁ, Kateřina; MATUŠKOVÁ, Taťána
2008 - německý
Diplomová práce pojednává o využití populární hudby v hodinách německého jazyka. Cílem mé práce je ukázat čtenáři různé aktivity s populárními písněmi, které pomohou navodit odlehčenou atmosféru ve třídě a motivují žáky k aktivitě. Při práci s písněmi si žáci mohou zdokonalovat nejen všechny své komunikativní dovednosti, ale mohou si procvičovat výslovnost a gramatiku, a obohacují si slovní zásobu německého jazyka. Jednotlivé aktivity jsou detailně popsány včetně konkrétních příkladů. Práce také obsahuje katalog všech použitých písní s jejich audio nahrávkou. My diploma project deals with the use of pop-songs in German lessons. The aim of my work is to show the reader different pop-songs{\crq} activities that help to create the pleasant atmosphere in the class and motivate pupils to be active. While working with pop-songs, learners improve all their language skills, practice pronunciation and enrich vocabulary of German language. The particular activities including certain examples are described in detail. My diploma project also includes a list of all used songs and their audio recording. Klíčová slova: Music; German pop-songs; German Language Teaching; German lessons; motivation; teacher; learners Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Populäre Lieder im Deutschunterricht

Diplomová práce pojednává o využití populární hudby v hodinách německého jazyka. Cílem mé práce je ukázat čtenáři různé aktivity s populárními písněmi, které pomohou navodit odlehčenou atmosféru ve ...

KAMITZOVÁ, Kateřina; MATUŠKOVÁ, Taťána
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Das künstlerische und gesellschaftliche Arbeitsumfeld Dresdner Komponisten von 1960 bis 1980 und die Ausprägung von musikalischen Stilmerkmalen
DITTRICH, Christoph
2008 - německý
Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Das künstlerische und gesellschaftliche Arbeitsumfeld Dresdner Komponisten von 1960 bis 1980 und die Ausprägung von musikalischen Stilmerkmalen

DITTRICH, Christoph
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Analyse der Familiennamen deutscher Herkunft in Břeclav und dessen Umgebung in den Jahren 1869 und 2002 - Ein onomastischer Vergleich
HLAVATÁ, Hana; SPÁČILOVÁ, Libuše
2008 - německý
Práce se zabývá výskytem německých příjmení na Břeclavsku v letech 1869 a 2002. Nastiňuje obecnou problematiku příjmení včetně příčin jejich vzniku, vysvětluje existenci velkého množství variant jednoho jména a uvádí jazyková specifika německých regionů. Popisuje rovněž utváření zkoumaného korpusu příjmení a klasifikuje příslušná příjmení z hlediska významu, původu, tvarosloví a způsobu zápisu. Výsledky výzkumů z let 1869 a 2002 srovnává a vysvětluje. The thesis considers the occurrence of surnames of German origin in the region of Břeclav in 1869 and 2002. It addresses the general questions of surnames, including the reasons for its creation, interprets the existence of the great variety of the same surname and mentions language specifications typical for particular German regions. It describes the creation of analyzed corpus of surnames and classifies the surnames according to their meaning, origin, accidence and orthography. It compares the results of the two analyses (1869 and 2002) and interprets them. Klíčová slova: surnames of German origin; 1869; 2002; analysis; meaning; origin; orthography; accidence; first names; place names; domicile names; nicknames; Břeclav; Hrušky; Ladná; Lanžhot; Kostice; Moravský Žižkov; Stará Břeclav; Tvrdonice; Týnec; Velké Bílovice Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Analyse der Familiennamen deutscher Herkunft in Břeclav und dessen Umgebung in den Jahren 1869 und 2002 - Ein onomastischer Vergleich

Práce se zabývá výskytem německých příjmení na Břeclavsku v letech 1869 a 2002. Nastiňuje obecnou problematiku příjmení včetně příčin jejich vzniku, vysvětluje existenci velkého množství variant ...

HLAVATÁ, Hana; SPÁČILOVÁ, Libuše
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Das Werk von Karl Maria Klob
NOHAVICOVÁ, Lenka; VÁCLAVEK, Ludvík
2008 - německý
Diplomová práce se věnuje rozboru dramatických děl Karl Maria Kloba {--} méně známého německomoravského autora, který se narodil v Olomouci a velkou část života strávil ve Vídni. Jednotlivé kapitoly zahrnují obsahovou i formální analýzu pěti Klobových her, z nichž je nejdůležitějším bodem práce drama {\clqq}Der Uhrmacher von Olmütz{\crqq} (Hodinář olomoucký). Jedná se o dramatizaci místní pověsti o městském orloji a jeho staviteli {--} Antonínu Pohlovi. Autor obohatil tuto pověst o hlubší myšlenky a téma boje umělce za svou svobodu. Umělec je hlavní postavou i druhého analyzovaného dramatu {--} {\clqq}Die Wunderorgel`` (Zázračné varhany). Hry {\clqq}Christian Schubart`` a {\clqq}Karl Eugen`` jsou dramatickým obrazem skutečných historických osobností a poslední dílo {--} {\clqq}Drei Einacter`` (Tři jednoaktovky) {--} zahrnuje tři krátké, odlišné hry, které jakoby demonstrují autorovu schopnost psát všechny druhy dramatu. This dissertation is dealing with the analysis of the dramatic work of Karl Maria Klob {--} a less-known german-moravian author, who was born in Olomouc and spent the most of his life in Vienna. The constituent chapters include the content analysis and the form analysis of five Klob{\crq}s works. The most important of them is the drama {\clqq}Der Uhrmacher von Olmütz{\crqq} (The Clockmaker from Olomouc). It is a dramatization of a local legend about the astronomical clock and its designer {--} Anton Pohl. The author enriched the legend with deeper ideas and the theme of the fight of an artist for his freedom. Artist is the main character also in the second drama, that I have analysed {--} {\clqq}Die Wunderorgel`` (The Magical Organ). Plays {\clqq}Christian Schubart`` and {\clqq}Karl Eugen`` present a dramatic picture of the real historic figures and the last work {--} {\clqq}Drei Einacter`` (Three Playlets) {--} include three short and different plays, which demonstrate the ability of their author to write all types of drama. Klíčová slova: drama; 19. / 20.century; german-moravian literature Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Das Werk von Karl Maria Klob

Diplomová práce se věnuje rozboru dramatických děl Karl Maria Kloba {--} méně známého německomoravského autora, který se narodil v Olomouci a velkou část života strávil ve Vídni. Jednotlivé kapitoly ...

NOHAVICOVÁ, Lenka; VÁCLAVEK, Ludvík
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Die Aktuelle Diglossie der deutschsprachigen Schweiz
JUÁREZ, Lucie; KAŇOVSKÁ, Michaela
2008 - německý
Cílem předložené diplomové práce je zachycení současného stavu dialektu ve švýcarské televizi. Teoretická část popisuje mimo jiné vývoj švýcarské diglosní situace a specifické použití L- a H-variety v jednotlivých funkčních doménách; pozornost je věnována i diglosii jako takové a terminologické problematice diglosie a bilingvismu. V empirické části je s pomocí korpusu, který zahrnuje 184 televizních pořadů odvysílaných v daném období, sledováno použití obou variet v jednotlivých textových typech. Výsledky ukazují, že v té-měř 40 % všech sledovaných pořadů (s výjimkou reklam) je použito výhradně dialektu a v cca. 21 % převládá nářeční forma. Pouze necelých 17 % pořadů je celých a 19 % převážně ve spisovné švýcarské němčině. Ve zbylých 5, 98 % je použití obou variet vyrovnané. The aim of this master "thesis" is to give a picture of the current state of the dialect on the Swiss TV in the German-speaking Part of Switzerland. The theoretical part describes among others the history and development of the Swiss diglossia-situation and the specific use of the low and the high variety in the particular functionals domains. The first part deals also with the diglossia in general and the terminology problematic of diglossia and bilinguism. The empirical part of this paper is a systematic analysis of the low and the high variety in the specific text types. The text corpus includes 184 of TV programmes. Our results reflect that 40 % of all TV programmes (with the exception of the advertisements) is broadcast in the dialect language form and the dialect prevails in 21 %. Only 17 % of the TV programmes is completely in Standard Swiss German and 19 % predominantly in Standard Swiss German. In the rest of the TV programmes (5, 98 %) is the use of both varieties equal. Klíčová slova: advertisement; bilinguism; codeswitching; dialect; diglossia; dilalia; dinomia; funktional diglossia; high variety; helvetism; low variety; medial diglossia; O-tone; Off-text; Standard Swiss German Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Die Aktuelle Diglossie der deutschsprachigen Schweiz

Cílem předložené diplomové práce je zachycení současného stavu dialektu ve švýcarské televizi. Teoretická část popisuje mimo jiné vývoj švýcarské diglosní situace a specifické použití L- a H-variety v ...

JUÁREZ, Lucie; KAŇOVSKÁ, Michaela
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Der Selbstmord in der Kinder und Jugendliteratur (Ausgewählte Bücher)
JUKLOVÁ, Lenka; POLÁKOVÁ, Jenny; KUBICA, Jan
2008 - německý
Tématem této práce je sebevražda v německé literatuře dětí a mládeže. Nejprve jsem se zaměřila na problematiku sebevražednosti u dětí a mládeže všeobecně. Ve velmi zkrácené podobě jsem se pokusila nahlédnout do dějin sebevražednosti. Pohled na toto chování se lišil podle druhu a vývoje společnosti. Snažila jsem se vyhledat, kdo se jako první začal zajímat o problematiku sebevražednosti dětí a jak se zájem o toto téma prohluboval. Zajímalo mě, proč některé děti touží zemřít, co je k tomu vede, jaká je rodina a okolí malých sebevrahů a jaké děti mají k tomuto chování předpoklady. Také jsem se zmínila o pomoci dětem v nouzi a o prevenci sebevražednosti. V další části práce jsem psala o literatuře a sebevraždě. Toto téma jsem se snažila prohloubit tím, že jsem se zaměřila na sebevražednost v německé literatuře a v literatuře dětí a mládeže. Jako zástupce německé literatury pro děti a mládež jsem zvolila tři knihy: {\clqq}Unterm Rad``, {\clqq}Alles Bolero`` a {\clqq}Der Vorzugsschüler``. Chtěla bych na nich ukázat, jak vývoj sebevražednosti jako tématu v dětské literatuře, tak vývoj celé společnosti, ke kterému došlo od 19. století do konce století 20.. The topic of this writing is a suicide in german literature for children and teenagers. At first I focused on problematics of suicidal behavior of children and teenagers at all. In a very shortened form I have tried to peep into history of suicidal behavior. The insight on this kind of behavior used to be differed considering the type of a kind and level of social development. I´ve tried to seek who was the first man interested in the problematics of suicidal attempts in childhood and how deeply he studied it. I wanted to know why there are children who long for death and what leads them to do it, what is the family like, what is the surroundings of a small selfmurderes like and I also wanted to know if there is any presupposition for those children. I also mentioned the form of help for children in need and about prevention from a suicide. In the next part of my writing I was wrting about literature and suicide.I have tried to intensify this topic by focusing on a suicide in a german literature and in a children´s literature and literature for teenagers. As a representative for german literature for children and teenagers I chose following three books: {\clqq}Unterm Rad`` , {\clqq} Alles Bolero`` and {\clqq} Der Vorzugsschuler``. On these books I would like to show the deveopment of suicide as a topic in a kid´s literature as well as the development of the whole society,,which happened in the interval of 19th century till the end of 20th century. There is a very stricking change in a position of woman in the family. Children and teenagers have much more liberty but their life is ofently complicated due to bad relationships in a family,drugs, alcoholism etc. Those three books are linked by the topic of death. In my writing I´ll try at least to analyse those books, compare their fables and I´ll try to find the connections and the differences. Each book has its own enunciation aboat the society, family surroundings and about the fables. It also shows how children and theenagers perceive a death,suicide and how are they able to come up to it. The age of the fables varies from 13 till 18 years. So then we can observe their development in their personal life, problematics of adolescence and still growing liberty. The attitude to suicide is changing. In {\clqq} Der Vorzugsschuler`` the fable will commite a suicide, in {\clqq} Unterm Rad`` there we cann´t be sure if it was a suicide and in {\clqq} Alles Bolero`` it was more likely an accident that didn´t lead in death. Same like the growing fables start come to realize the meaning of death and the effect of suicide to their surroundings, they also perceive love more intensively. Klíčová slova: A suicide in german literature for children and teenagers; problematics of suicidal behavior of children and teenagers at all; peep into history of suicidal behavior; differed considering the type of a kind and level of social development; suicidal attempts in childhood; the family; any presupposition for those children; prevention from a suicide; literature and suicide; suicide in a german literature and in a children´s literature and literature for teenagers; three books: {\clqq}Unterm Rad``; {\clqq} Alles Bolero`` and {\clqq} Der Vorzugsschuler`` Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Der Selbstmord in der Kinder und Jugendliteratur (Ausgewählte Bücher)

Tématem této práce je sebevražda v německé literatuře dětí a mládeže. Nejprve jsem se zaměřila na problematiku sebevražednosti u dětí a mládeže všeobecně. Ve velmi zkrácené podobě jsem se pokusila ...

JUKLOVÁ, Lenka; POLÁKOVÁ, Jenny; KUBICA, Jan
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Arbeit mit dem Wortschatz im Deutschunterricht
SOUČKOVÁ, Hana; BĚHALOVÁ, Jana; MATUŠKOVÁ, Taťána
2008 - německý
Diplomová práce je zaměřena na práci se slovní zásobou ve výuce německého jazyka. Teoretická část je zaměřena na úlohu slovní zásoby v cizím jazyce, její postupné osvojování a možný výskyt chyb. Praktická část se soustředí na porovnání dvou učebnic německého jazyka a hodnotí jejich přiměřenost výuce němčiny jako druhého cizího jazyka podle Rámcového vzdělávacího programu zavedeného do českého vzdělávacího systému roku 2007. Součástí práce jsou také praktické podněty pro výuku slovní zásoby německého jazyka. This diploma work is focused on work with the vocabulary in lessons of German language. The theoretic part is concentrated on the function of vocabulary in a foreign language, its gradual acquirement and on the possible occurrence of mistakes. The practical part is concentrated on comparing two course books of German language and evaluates their adequacy for German lessons as the second foreign language according to the General educational platform, which was introduced into Czech educational system in 2007. Some practical impulses for teaching German vocabulary are also included in this work. Klíčová slova: vocabulary; German lessons; General / School educational platform; school book; exercises of vocabulary Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Arbeit mit dem Wortschatz im Deutschunterricht

Diplomová práce je zaměřena na práci se slovní zásobou ve výuce německého jazyka. Teoretická část je zaměřena na úlohu slovní zásoby v cizím jazyce, její postupné osvojování a možný výskyt chyb. ...

SOUČKOVÁ, Hana; BĚHALOVÁ, Jana; MATUŠKOVÁ, Taťána
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze