Number of found documents: 43512
Published from to

Hranice demokracie jako výzva ve výuce občanské výchovy
JINDRA, Martin Elíša
2023 - Czech
Diplomová práce je věnována didaktické transformaci politologického tématu hranic demokracie aplikované ve výuce výchovy k občanství (VkO). Obsahuje teoretickou (politologickou) a praktickou (didaktickou) část. V teoretické části práce analyzuje populistický přístup vládnutí některých současných politiků, kteří se ve své konkrétní zemi dostali k moci, a následky jejich vlády na demokratické fungování státních institucí. Pro tento účel byly vybrány tři příklady - Andrej Babiš (ANO 2011), Donald J. Trump (Republican Party) a Recep Tayyip Erdo?an (AK PARTi). Text navazuje syntézou získaných poznatků, čímž vytváří profil nedemokratického populisty, mimo to analyzuje průniky tématu s RVP ZV, učebnicemi internetovými materiály. V praktické části jsou politologická data didakticky transformována do výuky tématu ve výchově k občanství v alternativní škole, finálně je tato výuka upravena na dvouhodinovou lekci hranic demokracie. The master's thesis objective is a didactic transformation of the political science theme boundaries of democracy in civic education. It contains a theoretical (political sciences) and a practical (didactic) part. The theoretical part of the work analyses the populist approach to governance of certain current politicians who gained a vast amount of political power in their state. Three examples were chosen for this purpose: Andrej Babiš (ANO 2011), Donald J. Trump (Republican Party), and Recep Tayyip Erdo?an (AK PARTi), their characteristics are merged to make a populist politician dangerous for the democratic establishment. In the practical part, these data are didactically transferred to teaching civic education. It analyses textbooks and internet manuals for teachers. The thesis end with teaching of the given topic in an alternative school and transferring that experience into a methodical lecture for teaching the boundaries of democracy. Keywords: Hranice demokracie; Výchova k občanství; Didaktická transformace; Populismus; Boundaries of democracy; Civic education; Didactic transformation; Populism Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Hranice demokracie jako výzva ve výuce občanské výchovy

Diplomová práce je věnována didaktické transformaci politologického tématu hranic demokracie aplikované ve výuce výchovy k občanství (VkO). Obsahuje teoretickou (politologickou) a praktickou ...

JINDRA, Martin Elíša
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Využití materiálů na bázi dřeva ve vybraných lekcích výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ.
FARKAŠOVÁ, Lucie
2023 - Czech
Diplomová práce teoreticko-projektového charakteru se zabývá zpracováním výtvarného projektu s názvem "Využití materiálů na bázi dřeva", který byl realizován v rámci předmětu výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy. Teoretická část se zabývá především technickým a technologickým hlediskem dřeva a materiálů na jeho bázi, neboť základní odborné znalosti jsou nezbytné pro práci s jakýmikoliv materiály. Praktická část obsahuje experimentální workshop, který posloužil k ověření teoretických východisek a zároveň jako experiment nových či neobvyklých výtvarných technik práce s danými materiály. Dále obsahuje provedení projektu, jenž byl rozdělen do devíti lekcí. Tyto lekce byly uskutečněny se žáky šesté třídy základní školy Mníšek pod Brdy. Výsledky žákovských prací jsou zdokumentovány a jsou taktéž součástí této kvalifikační práce. This thesis is a theoretical and practical exploration of an art project titled: "The Use of Wood-based Materials". The project was conducted within the framework of art education at the second level of primary school. The theoretical section focuses on the technical and technological aspects of wood, and wooden materials. This knowledge is considered fundamental for working with any material in an artistic context. The practical component of the project involved an experimental workshop that served as a way to test the theoretical background and experiment with new or unusual artistic techniques of working with the given materials. The project was executed over a certain nine of lessons, and these lessons were conducted with pupils of the sixth grade at Mníšek pod Brdy primary school. The results of the pupils' work were documented and are included in this qualification work. Keywords: Dřevo; materiály na bázi dřeva; výtvarná výchova; projektové vyučování.; Wood; wood-based materiáls; art lesson; project-based learning (PBL) Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Využití materiálů na bázi dřeva ve vybraných lekcích výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ.

Diplomová práce teoreticko-projektového charakteru se zabývá zpracováním výtvarného projektu s názvem "Využití materiálů na bázi dřeva", který byl realizován v rámci předmětu výtvarné výchovy na ...

FARKAŠOVÁ, Lucie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Environmental and socio-cultural determinants of language skills and ethnobiological knowledge in Papua New Guinea and Cameroon
KIK, Alfred
2023 - English
Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Environmental and socio-cultural determinants of language skills and ethnobiological knowledge in Papua New Guinea and Cameroon

KIK, Alfred
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Do přírody se skřítkem Jáchymáčkem - opora pro environmentální výchovu v předškolním vzdělávání
VÍTOVÁ, Lenka
2023 - Czech
Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v mateřské škole. Environmentální aktivity, obsažené v bakalářské práci, si kladou za cíl propojení mateřské školy s okolní přírodou a také vytváření kladného vztahu dětí k přírodě. V bakalářské práci jsou vymezeny pojmy vztahující se k environmentální výchově a jejímu obsahu při rámcově vzdělávacím programu. Autorka v bakalářské práci zmiňuje mimo jiné i vliv prostředí na dítě, které s environmentální výchovou úzce souvisí. Upozorňuje tak na benefity, které děti pobytem v přírodě a terénní výukou získávají. V praktické části bakalářské práce jsou obsaženy tematické celky společně s konkrétními aktivitami vytvořenými autorkou pro klinickou mateřskou školu a její blízké okolí. Navržené aktivity jsou určeny pro lokality: rybník Vajgar, okolní luční a polní ekosystémy, Jindrova naučná stezka, Slavíkův les, školní zahrada a zahrada SOU. Následně jsou tyto celky a aktivity evaluovány. Bachelors thesis is focused on environmental education in kindergarten. Environmental activities contained in this thesis aids for connection between nature and preschooling as well as building-up positive attitude to nature it self amongts children. Bachelor thesis further defines tems related to environmental studies and koncept with in educational framework program. The Author among others things also mentioning the influence of environment on children which is closely related to environmental studies. Than points out on benefits children gains while Theky being educated in nature. The practical part contains thematic units together with specific activities created by the author those are designed for clinical kindergarten and its nearest surroundings such as Vajgar pond, meadow and field ecosystems Jindra´s leasing travil, Slavik forest, kindergarten garden and garden that belong to secondary school. Those units and activities are than evaluated. Keywords: dítě předškolního věku; environmentální výchova; terénní výuka; příroda; child of preschool age; environmental education; fieldteaching; nature Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Do přírody se skřítkem Jáchymáčkem - opora pro environmentální výchovu v předškolním vzdělávání

Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v mateřské škole. Environmentální aktivity, obsažené v bakalářské práci, si kladou za cíl propojení mateřské školy s okolní přírodou a také ...

VÍTOVÁ, Lenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Structural and functional characterization of the E3 ligase BIRC6
GRATZL, Sascha
2023 - English
The aim of the thesis was to characterize the ubiquitin ligase BIRC6 in several contexts. The goal was to expand the knowledge on the selectivity of E1-E2 recognition, to increase the known substrate range of BIRC6, and to elucidate the molecular interactions fulfilled by BIRC6 during autophagy via interaction with GABARAP. In addition, it was aimed to gain a better understanding on the general ubiquitination mechanism in E2/E3 hybrid enzymes, to identify the ubiquitination sites of known apoptotic and autophagic substrates and to enlighten substrate recognition by BIRC6. The aim of the thesis was to characterize the ubiquitin ligase BIRC6 in several contexts. The goal was to expand the knowledge on the selectivity of E1-E2 recognition, to increase the known substrate range of BIRC6, and to elucidate the molecular interactions fulfilled by BIRC6 during autophagy via interaction with GABARAP. In addition, it was aimed to gain a better understanding on the general ubiquitination mechanism in E2/E3 hybrid enzymes, to identify the ubiquitination sites of known apoptotic and autophagic substrates and to enlighten substrate recognition by BIRC6. Keywords: structural biology; cryo-EM; x-ray crystallography; autophagy; apoptosis; inhibitor of apoptosis proteins; AlphaFold2; ATG8; ubiquitin; E3 ligase Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Structural and functional characterization of the E3 ligase BIRC6

The aim of the thesis was to characterize the ubiquitin ligase BIRC6 in several contexts. The goal was to expand the knowledge on the selectivity of E1-E2 recognition, to increase the known substrate ...

GRATZL, Sascha
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Functional analysis of cryoprotectant system in Chymomyza costata
GRGAC, Robert
2023 - English
In this study, employing an integrated approach that involves transcriptomics, metabolomics, and other techniques, we aimed to understand the mechanistic roles of the cryoprotective system underlying extreme freeze tolerance in the larvae of the drosophilid fly, Chymomyza costata. Metabolomics unveiled the complex composition of the seasonally accumulated larval innate mixture of putative cryoprotectants. This mixture was predominantly composed of proline and trehalose, supplemented by minor components (glutamine, asparagine, betaine, sarcosine, glycerophospho-choline, and ethanolamine). We identified food ingestion as a significant source for the direct assimilation of amino compounds, while glycogen and phospholipids served as the primary internal sources for the biosynthesis of other cryoprotectants. The utilization of MALDI-MSI to observe cryoprotectants revealed distinct behaviors of proline and trehalose during ecologically relevant, gradual inoculative extracellular freezing of larvae. Trehalose exhibited accumulation in partially dehydrated hemolymph, inducing a transition to the amorphous glass phase. On the other hand, proline migrated to the boundary between extracellular ice and dehydrated hemolymph and tissues, forming a layer of dense viscoelastic liquid. Finally, through a combination of in vivo and in vitro assays, we found that cell membranes are likely targets of freezing injury, while their integrity is sustained by accumulated small cryoprotective molecules and proteins in cold-acclimated C. costata larvae. Contrary to our expectations, our assays did not provide support for the hypothesis that proteins (soluble enzymes) require in vivo stabilization through the accumulation of cryoprotectants. In this study, employing an integrated approach that involves transcriptomics, metabolomics, and other techniques, we aimed to understand the mechanistic roles of the cryoprotective system underlying extreme freeze tolerance in the larvae of the drosophilid fly, Chymomyza costata. Metabolomics unveiled the complex composition of the seasonally accumulated larval innate mixture of putative cryoprotectants. This mixture was predominantly composed of proline and trehalose, supplemented by minor components (glutamine, asparagine, betaine, sarcosine, glycerophospho-choline, and ethanolamine). We identified food ingestion as a significant source for the direct assimilation of amino compounds, while glycogen and phospholipids served as the primary internal sources for the biosynthesis of other cryoprotectants. The utilization of MALDI-MSI to observe cryoprotectants revealed distinct behaviors of proline and trehalose during ecologically relevant, gradual inoculative extracellular freezing of larvae. Trehalose exhibited accumulation in partially dehydrated hemolymph, inducing a transition to the amorphous glass phase. On the other hand, proline migrated to the boundary between extracellular ice and dehydrated hemolymph and tissues, forming a layer of dense viscoelastic liquid. Finally, through a combination of in vivo and in vitro assays, we found that cell membranes are likely targets of freezing injury, while their integrity is sustained by accumulated small cryoprotective molecules and proteins in cold-acclimated C. costata larvae. Contrary to our expectations, our assays did not provide support for the hypothesis that proteins (soluble enzymes) require in vivo stabilization through the accumulation of cryoprotectants. Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Functional analysis of cryoprotectant system in Chymomyza costata

In this study, employing an integrated approach that involves transcriptomics, metabolomics, and other techniques, we aimed to understand the mechanistic roles of the cryoprotective system underlying ...

GRGAC, Robert
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Red-backed shrike (Lanius collurio) versus common cuckoo (Cuculus canorus): An example of ineffective cuckoo-hawk mimicry
KRAUSOVÁ, Ladislava
2023 - English
V této práci jsem testovala reakci ťuhýka obecného (Lanius collurio) na hnízdního parazita, kukačku obecnou (Cuculus canorus) (šedá forma), predátora, krahujce obecného (Accipiter nisus) a neškodnou kontrolu, hrdličku divokou (Streptoptelia turtur). Prokázala jsem, že ťuhýci od sebe dokážou rozlišit jednotlivé atrapy a adekvátně na ně reagovat. Navíc jsem prokázala, že imitace krahujce kukačkou je u ťuhýků neúspěšná. In this work, I tested the reaction of the red-backed shrike (Lanius collurio) against a nest parasite, the common cuckoo (Common cuckoo) (grey form), predator, Eurasian sparrowhawk (Accipiter nisus) and harmless intruder, turtle dove (Streptopelia turtur). I proved that shrikes can differ between presented stimuli and adequately respond to them. Moreover, I proved that the cuckoo-hawk mimicry is not successful against shrikes. Keywords: ťuhýk obecný; cuckoo-hawk mimicry; hnízdní parazitismus; obrana hnízda Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Red-backed shrike (Lanius collurio) versus common cuckoo (Cuculus canorus): An example of ineffective cuckoo-hawk mimicry

V této práci jsem testovala reakci ťuhýka obecného (Lanius collurio) na hnízdního parazita, kukačku obecnou (Cuculus canorus) (šedá forma), predátora, krahujce obecného (Accipiter nisus) a neškodnou ...

KRAUSOVÁ, Ladislava
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Styly řešení konfliktů u učitelů v kontextu rysové úzkostnosti a sebehodnocení
ĎURICOVÁ, Jana
2023 - Czech
Bakalářská práce se zabývá problematikou stylů řešení konfliktů v kontextu rysové úzkostnosti a sebehodnocení u učitelů. Styly řešení konfliktů lze označit za reakce na určité situace nebo specifické vzorce chování v konfliktních situacích. Rysová úzkostnost se v literatuře definuje jako rys osobnosti s tendencí k pocitům obav a tísně a větší tendencí k úzkostným reakcím. Na sebehodnocení většina autorů nahlíží jako na představu emočního vztahu k sobě. Teoretická část práce se věnuje obsahům zmíněných konstruktů. Praktická část popisuje styly řešení konfliktů u učitelů směrem k žákům, rodičům žáků a kolegům. Dále zjišťuje, zda má pohlaví, délka praxe, rysová úzkostnost a sebehodnocení vliv na výběr stylů řešení konfliktů. Výzkumu se účastnilo 147 učitelů, vybraných prostým náhodným výběrem, kterým byla v online podobě administrována baterie sebeposuzujících dotazníků ROCI-II, STAI X-2 a RSES. Výsledky výzkumu ukazují, že učitelé volí nejčastěji integrující a kompromisní styl při řešení konfliktů se žáky, rodiči žáků a kolegy. Nejméně užívají vyhýbavý a dominantní styl. Pohlaví, ani délka praxe nemají vliv na výběr stylů řešení konfliktů. Mezi rysovou úzkostností a vyhýbavým stylem při řešení konfliktů je pozitivní vztah r = 0,280. Kombinace nízkého sebehodnocení a vysoké úzkostnosti zvyšuje pravděpodobnost preference vyhýbavého stylu při řešení konfliktů. Statisticky významně se jeví právě sebehodnocení, nikoli však samotná úzkostnost, při predikci vyhýbavého stylu v konfliktních situacích. The bachelor thesis focuses on the issue of conflict resolution styles in the context of trait anxiety and self-eteem in teachers. Conflict resolution styles can be described as reactions to certain situations or specific patterns of behaviour in conflict situations. Trait anxiety is defined in the literature as a personality trait with a tendency toward feelings of worry and distress and a greater tendency toward anxious reactions. Self-esteem is viewed by most authors as a representation of the emotional relationship with oneself. The theoretical part of the thesis is devoted to the contents of the mentioned constructs. The practical part describes teachers' conflict resolution styles towards pupils, parents of pupils and colleagues. It also investigates whether gender, length of experience, trait anxiety, and self-esteem influence the choice of conflict resolution styles. The research involved 147 teachers, selected by simple random sampling, who were administered a battery of self-assessment questionnaires, the ROCI-II, STAI X-2 and RSES, in an online format. The results of the research show teachers most often choose an integrative and compromising style when dealing with conflicts with pupils, parents of pupils and colleagues. They use the avoidant and dominating style the least. Neither gender nor length of experience has an effect on the choice of conflict resolution styles. There is a positive relationship between trait anxiety and avoidance conflict resolution style r = 0.280. The combination of low self-esteem and high anxiety increases the probability of preferring an avoidant style in conflict resolution. It is self-esteem, but not anxiety alone, that appears statistically significant in predicting avoidant style in conflict situations. Keywords: Styly řešení konfliktů; rysová úzkostnost; sebehodnocení; učitelé; Conflict resolution styles; trait anxiety; self-esteem; teachers Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Styly řešení konfliktů u učitelů v kontextu rysové úzkostnosti a sebehodnocení

Bakalářská práce se zabývá problematikou stylů řešení konfliktů v kontextu rysové úzkostnosti a sebehodnocení u učitelů. Styly řešení konfliktů lze označit za reakce na určité situace nebo specifické ...

ĎURICOVÁ, Jana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Fixace dusíku v půdách malých lesních povodí v České republice
MICHALČÁKOVÁ, Petra
2023 - Czech
Tato bakalářská práce sjednocuje informace týkající se fixace dusíku v půdě. Detailněji se věnuje biologické nesymbiotické fixaci (fixaci volně žijících organismů) se zaměřením na půdy jehličnatých lesů a zabývá se faktory, které ovlivňují její rychlost. Experimentální část spočívá ve stanovení rychlosti nesymbiotické fixace v půdách odebraných v rámci monitoringu čtrnácti malých lesních povodí v Čechách. Rychlost fixace byla měřena metodou inkorporace 15N2, která byla doplněna stanovením kvantity bakteriálního nifH genu kódujícího jeden z proteinů enzymu nitrogenázy. This bachelor thesis summarises the information about nitrogen fixation with an emphasis on the biological non-symbiotic (free-living organisms) fixation in soil of temperate coniferous forests and it also discusses critical factors, which have an impact on the fixation efficiency. The experimental part evaluates the potential rate of non-symbiotic nitrogen fixation in soil samples from fourteen temperate forest catchments in the Czech Republic. The 15N2-incorporation method was used, complemented by the determination of the quantity of the bacterial nifH gene, which encodes one of the nitrogenase's proteins. Keywords: fixace dusíku; nesymbiotická fixace dusíku; půda; volná půda; jehličnaté lesy; rychlost fixace; inkorporace 15N2; nifH; qPCR; nitrogen fixation; non-symbiotic nitrogen fixation; free-living nitrogen fixation; cryptic fixation; soil; bulk soil; temperate coniferous forests; 15N2 incorporation; nifH; qPCR Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Fixace dusíku v půdách malých lesních povodí v České republice

Tato bakalářská práce sjednocuje informace týkající se fixace dusíku v půdě. Detailněji se věnuje biologické nesymbiotické fixaci (fixaci volně žijících organismů) se zaměřením na půdy jehličnatých ...

MICHALČÁKOVÁ, Petra
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Koevoluce genů a jazyků - kritická rešerše
VODIČKOVÁ, Klára
2023 - Czech
V této bakalářské práci shrnuji studie, které využívají fylogenetické nebo populačně-genetické metody ke studiu koevoluce nebo korelace mezi geny a jazyky v různých oblastech světa a v různých prostorových měřítcích. Nejprve popisuji teoretické základy studia koevoluce genů a jazyků a důvody, proč očekávám shodu mezi populační historií a jazykovou historií nebo její nedostatek. Dále přezkoumám publikované studie, data a metody, které používají, a jejich výsledky. Nakonec diskutuji omezení dat a metod používaných k odhalení koevoluce nebo korelace mezi geny a jazyky. In this bachelor's thesis, I review studies that utilize phylogenetic or population-genetic methods to study coevolution or correlation between genes and languages in different regions of the world and at different spatial scales. First, I describe the theoretical foundations of the study of gene-language coevolution and the reasons for expecting correspondence between population history and language history or lack thereof. Next, I review published studies, the data and methods they use, and their results. Finally, I discuss the limitations of the data and methods used to uncover coevolution or correlation between genes and languages. Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Koevoluce genů a jazyků - kritická rešerše

V této bakalářské práci shrnuji studie, které využívají fylogenetické nebo populačně-genetické metody ke studiu koevoluce nebo korelace mezi geny a jazyky v různých oblastech světa a v různých ...

VODIČKOVÁ, Klára
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases