Number of found documents: 324
Published from to

Pravidelnosti a závislosti jako prostředí pro badatelsky orientované vyučování
Hošpesová, A.; Tichá, Marie
2012 - Czech
Požadavky na profesní kompetence učitele rostou. Ukazuje se, že pro prohlubování a zkvalitňování znalostí budoucích učitelů prvního stupně základní školy zaujímají významnou roli zkušenosti s badatelsky orientovaným vzděláváním. Proto se snažíme vyhledávat a navrhovat výuková prostředí a realizovat v nich přípravu studentů učitelství tak, aby měli možnost sami prožít badatelsky orientovanou výuku z pozice žáka a uvědomit si její přínos. Requirements for teacher professional competence grow. It turns out that for deepening and improving the knowledge of future primary schools teachers occupy an important role the experience with inquiry based education. Therefore, we are trying to find and design learning environments and implement them in the preparation of teacher students so that they have the possibility to experience yourself inquiry based education from the position of the pupil and realize its benefits. Keywords: teachers profession; inquiry based education; primary school Available at various institutes of the ASCR
Pravidelnosti a závislosti jako prostředí pro badatelsky orientované vyučování

Požadavky na profesní kompetence učitele rostou. Ukazuje se, že pro prohlubování a zkvalitňování znalostí budoucích učitelů prvního stupně základní školy zaujímají významnou roli zkušenosti s ...

Hošpesová, A.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2012

Reprezentace shodných zobrazení
Roubíček, Filip
2012 - Czech
Příspěvek se zabývá základními shodnými zobrazeními v rovině z pohledu vyučování geometrii na prvním stupni základní školy. Zaměřuje se na osovou a středovou souměrnost, otočení a posunutí. Poukazuje na nezbytnost reprezentovat principy shodných zobrazení jako proces prostřednictvím rozmanitých modelů. Popisuje několik metod reprezentace shodných zobrazení zrcadlením, překládáním a vystřihováním, otiskováním, skládáním a užitím dynamické geometrie. Metody jsou ilustrovány vytvářením geometrických ornamentů a vzorů. The paper deals with basic isometries in plane from the point view of the teaching of geometry at primary school. It concentrates on line reflection, point reflection, rotation and translation. It refers to necessity to represent principles of isometries as a process by means of various models. It describes some methods of representation of isometries by mirror reflection, folding and cutting, printing, composing and using dynamic geometry. The methods are illustrated by creation of geometrical ornaments and patterns. Keywords: elementary geometry; isometry in plane; modelling Available on request at various institutes of the ASCR
Reprezentace shodných zobrazení

Příspěvek se zabývá základními shodnými zobrazeními v rovině z pohledu vyučování geometrii na prvním stupni základní školy. Zaměřuje se na osovou a středovou souměrnost, otočení a posunutí. Poukazuje ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2012

Rozvíjení profesních kompetencí učitelů
Tichá, Marie
2012 - Czech
Dynamická proměna vzdělávání klade velké nároky na profesionalitu učitelů, na jejich oborově didaktické kompetence (znalost oboru i didaktických přístupů k němu, znalost kurikula a uplatnění těchto znalostí v praxi), na matematickou kulturu a matematickou gramotnost. Na příkladu pojmového komplexu pravidelnost – závislost – úměrnost je v příspěvku naznačeno, jak jsme společně s M. Komanem přistupovali k rozvíjení počátečních představ pojmu funkce. The dynamic transformation of education puts great demands on teachers' professional knowledge, their subject-didactic competence (knowledge of the topic and didactic approaches to it, knowledge of curriculum and applying this knowledge in practice), mathematical literacy and mathematical culture. An example of the conceptual field of regularity - dependence - proportion is used to illustrate M. Koman's and my approach to the development of the initial ideas of the concept of function. Keywords: professional competence; subject didactical competence; pedagogical content knowledge; mathematical literacy Available at various institutes of the ASCR
Rozvíjení profesních kompetencí učitelů

Dynamická proměna vzdělávání klade velké nároky na profesionalitu učitelů, na jejich oborově didaktické kompetence (znalost oboru i didaktických přístupů k němu, znalost kurikula a uplatnění těchto ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2012

O jedné z cest ke zkvalitňování didaktických znalostí u obsahu
Macháčková, Jana
2012 - Czech
Za jednu z možností prohlubování didaktických znalostí obsahu učitele považuji systematickou kvalifikovanou reflexi vlastní činnosti. Jednou z cest k systematické reflexi se může stát kolektivní reflexe s podporou videozáznamu z vyučovací hodiny. Příspěvek ukazuje závěry z mých experimentů. Východiskem příspěvku je Lesson study (forma workshopu vycházející z tradičního uspořádání japonské vyučovací hodiny) a hledání cesty, jak by se podobný model dal využít v naší vzdělávací kultuře. I consider that one of the options of developing teachers´ pedagogical content knowledge is systematic qualified reflection on their own activity. One of the way to systematic reflection can become a collective reflection with the support of video lessons. The starting point of this paper is Lesson study (a form of workshop based on the traditional organization of Japanese lessons) and finding the way how a similar model could be used in our educational culture. Keywords: pedagogical content knowledge; reflection; self-reflection; joint reflection Available at various institutes of the ASCR
O jedné z cest ke zkvalitňování didaktických znalostí u obsahu

Za jednu z možností prohlubování didaktických znalostí obsahu učitele považuji systematickou kvalifikovanou reflexi vlastní činnosti. Jednou z cest k systematické reflexi se může stát kolektivní ...

Macháčková, Jana
Matematický ústav, 2012

Badatelsky orientované aktivity v geometrii
Roubíček, Filip
2012 - Czech
Příspěvek se zabývá možnostmi uplatnění badatelsky orientovaných aktivit ve vyučování geometrii na základní škole. Popisuje náměty geometrických aktivit, které vedou žáky k experimentování, prezentování výsledků svých zkoumání a jejich ověřování a diskusi. Prostředí jsou ilustrována modelováním souměrných ornamentů, pravidelných vzorů, mnohoúhelníků a mnohostěnů. The paper deals with opportunities to use inquiry based activities in the teaching of geometry at primary or secondary school. It describes proposals of geometrical activities which lead pupils to experimentation, presentation of findings and their verification and discussion. The environments are illustrated by modelling of symmetrical ornaments, geometrical patterns, polygons and polyhedrons. Keywords: inquiry based education; elementary geometry; modelling Available at various institutes of the ASCR
Badatelsky orientované aktivity v geometrii

Příspěvek se zabývá možnostmi uplatnění badatelsky orientovaných aktivit ve vyučování geometrii na základní škole. Popisuje náměty geometrických aktivit, které vedou žáky k experimentování, ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2012

Zlomky ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ : několik postřehů
Tichá, Marie
2012 - Czech
Článek se zaměřuje na otázky spojené s vytvářením pojmu zlomek. Jsou zmíněny různé interpretace a reprezentace. Ukázány jsou některé mylné představy a časté chyby žáků při řešení úloh a nedostatky ve výuce, které jsou jejich příčinou. The article focuses on issues related to the creation of the concept of fraction. Various interpretations and representations are mentioned. Shown are some of the misconceptions and common mistakes of students in solving problems and deficiencies in training, which are their cause. Keywords: elementary mathematics education; fractions; representations and interpretations Available on request at various institutes of the ASCR
Zlomky ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ : několik postřehů

Článek se zaměřuje na otázky spojené s vytvářením pojmu zlomek. Jsou zmíněny různé interpretace a reprezentace. Ukázány jsou některé mylné představy a časté chyby žáků při řešení úloh a nedostatky ve ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2012

The search for ways of enhancement of knowledge base for teaching
Tichá, Marie
2011 - English
Poster shows a problem posing as a significant way to improving teachers' knowledge. The presentation focused on the division of fractions. The presentation displayed examples of common misconceptions and their probable cause. Keywords: teachers' competence; teachers' knowledge; problem posing Available on request at various institutes of the ASCR
The search for ways of enhancement of knowledge base for teaching

Poster shows a problem posing as a significant way to improving teachers' knowledge. The presentation focused on the division of fractions. The presentation displayed examples of common misconceptions ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2011

Representtion of basic isometries through square ornaments
Roubíček, Filip
2011 - English
The poster deals with basic isometries: point reflection, rotation and translation as composition of two line reflections. It presents some activities that support observation and intuitive cognition of isometries. Square ornaments were designed by composing mosaics, cutting folder paper, drawing, printing. Keywords: teaching; geometry; isometry Available at various institutes of the ASCR
Representtion of basic isometries through square ornaments

The poster deals with basic isometries: point reflection, rotation and translation as composition of two line reflections. It presents some activities that support observation and intuitive cognition ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2011

Neumann problem for the Stokes system
Medková, Dagmar
2011 - English
the Neumann problem for the Stokes systems is studied by the boundary integral equation method. The successive approximation converges for bounded Lipschitz domains. Keywords: Stokes system; Neumann problem; integral equation method Available on request at various institutes of the ASCR
Neumann problem for the Stokes system

the Neumann problem for the Stokes systems is studied by the boundary integral equation method. The successive approximation converges for bounded Lipschitz domains.

Medková, Dagmar
Matematický ústav, 2011

Computational and analytical a posteriori error estimates for finite element methods
Segeth, Karel
2010 - English
The analytical a posteriori error estimates are oriented to the use in h-methods, are usually constructed only for lowest-order polynomial approximation, and often depend on unknown constatns or functions. In this review paper, we present several error estimation procedures for some particular linear partial differential problems with special regards to the needs of the hp-method. We compare the advantages and drawbacks of a posteriori error estimators including computational ones. Keywords: hp-adaptive finite element method; a posteriori error estimator; computational error estimate; reference solution Available at various institutes of the ASCR
Computational and analytical a posteriori error estimates for finite element methods

The analytical a posteriori error estimates are oriented to the use in h-methods, are usually constructed only for lowest-order polynomial approximation, and often depend on unknown constatns or ...

Segeth, Karel
Matematický ústav, 2010

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases