Number of found documents: 360
Published from to

Metodika identifikace původních majitelů movitých kulturních statků vyvlastněných podle dekretů prezidenta republiky občanům německé národnosti na území Československa po 2. světové válce
Uhlíková, Kristina; Uhlík, Jan; Císařová, Jitka; Homolová, Dita; Bakeš, Martin; Marešová, Jana; Radostová, Šárka
2020 - Czech
Metodika se věnuje problematice kulturně historicky cenného mobiliáře vyvlastněného na základě dekretů prezidenta republiky v roce 1945 občanům německé národnosti na území Československa. Jejím cílem je popis nejúčinnějších postupů a praktik vedoucích k identifikaci jeho provenience se zaměřením na posledního majitele před konfiskací. The methodology deals with the issue of culturally valuable furniture expropriated on the basis of decrees of the President of the Republic in 1945 to citizens of German nationality in Czechoslovakia. Its aim is to describe the most effective procedures and practices for identifying provenance of this property with a focus on the last owner before confiscation. Keywords: decrees of the President of the Republic; furniture; provenience research; confiscation; history of monument care Available in a digital repository NRGL
Metodika identifikace původních majitelů movitých kulturních statků vyvlastněných podle dekretů prezidenta republiky občanům německé národnosti na území Československa po 2. světové válce

Metodika se věnuje problematice kulturně historicky cenného mobiliáře vyvlastněného na základě dekretů prezidenta republiky v roce 1945 občanům německé národnosti na území Československa. Jejím cílem ...

Uhlíková, Kristina; Uhlík, Jan; Císařová, Jitka; Homolová, Dita; Bakeš, Martin; Marešová, Jana; Radostová, Šárka
Ústav dějin umění, 2020

Úvodem
Roháček, Jiří
2020 - Czech
Keywords: sepulchral monuments; art history; history; epigraphy; interdisciplinarity; methodology; Central Europe; 11th-21th centuries Available at various institutes of the ASCR
Úvodem

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2020

Divoký Východ aneb Na zbojnickou notu v českých muzikálech
Opekar, Aleš
2020 - Czech
Autor si všímá nebývalého nárůstu různých zpracování staré zbojnické tematiky v československém divadelním a filmovém prostoru 70. let 20. století, tedy v době vlády autoritářského komunistického režimu. V centru jeho pozornosti jsou česká nastudování polského muzikálu Na szkle malowane a dále různé podoby českých muzikálů, jejichž děj zpracovává osudy skutečných zbojníků, historických postav známých mimo jiné z folkloru (Juraj Jánošík, Ondráš z Janova, Nikola Šuhaj). Autor studuje dobové recenze, způsob, jakým se autoři i recenzenti vyrovnávali s kategorií „muzikál“ a zkoumá proměnlivé formy, jakými zpracovávaná látka přicházela k publiku (gramofonová deska – komorní muzikál – středně velký muzikál s předtočenou živou hudbou, filmový muzikál, multimediální představení). Autor dospívá k závěru, že nadprodukce zbojnické tematiky v českých muzikálech v 70. letech 20. století byla mimo jiné důsledkem sílícího omezování projevů společenské kritiky a stala se tak náhradní možností poukázat alespoň nepřímo na téma revolty proti vládnoucím vrstvám potlačujícím svobodu. The author comments on the unusual growth of various renditions of old outlaw themes in the Czechoslovak theatre and film environment of the 1970s, in the period of the reign of the authoritarian communist regime. The author focuses on the Czech interpretation of the Polish musical Na szkle malowane (Painted on Glass), and further on various versions of Czech musicals, whose storylines work with the fates of real outlaws, that is, historical characters known in folklore (e.g. Juraj Jánošík, Ondráš of Janov, and Nikola Šuhaj). The text looks at period reviews and the ways that composers and reviewers deal with the genre of the musical. Consequently, the author explores the changeable forms through which the processed material reaches audiences: from gramophone records, chamber musical, medium-sized musical with pre-recorded live music, musical film, to multimedia performance. In conclusion, the claim is made that an over-production of outlaw topics in Czech musicals of the 1970s was a consequence of the increased restrictions of the manifestations of social criticism, among other reasons. It has become an alternative possibility to show at least indirectly the topic of the revolt against the leading strata that oppressed freedom. Keywords: Czech musical; music and social criticism; outlaw motif in music; music in Czechoslovakia; Na szkle malowane; Nikola Šuhaj; Balada pro banditu Available at various institutes of the ASCR
Divoký Východ aneb Na zbojnickou notu v českých muzikálech

Autor si všímá nebývalého nárůstu různých zpracování staré zbojnické tematiky v československém divadelním a filmovém prostoru 70. let 20. století, tedy v době vlády autoritářského komunistického ...

Opekar, Aleš
Ústav dějin umění, 2020

Metternich - Nobile - Metternich. Patronát jako vztah s proměnlivou konstantou
Petrasová, Taťána
2020 - Czech
Tento příspěvek zkoumá autorství uměleckého díla jako výsledek patronátu, v němž se sociální kapitál obou účastníků - umělce a objednavatele - proměňuje. Nejprve čerpal Metternich ze symbolického kapitálu italského architekta s římským akademickým školením. Později převážil vztah právě opačný a Nobile posiloval svou pozici zejména díky politickému kapitálu Metternicha. Proměnlivá hodnota patronátu spočívala v nerovnováze, s níž patron nebo umělec zúročovali svůj společenský kapitál - jeden z hlediska reprezentace, druhý z hlediska úspěšnosti na uměleckém trhu. This paper examines the authorship of an artwork as the result of patronage in which the social capital of both participants - the artist and his patron - changes. Initially Metternich drew on the symbolic capital held by the Italian architect, who had studied in Rome. Later the balance of their relationship was reversed. The variable element in this patronage was the imbalance between how the patron and artist benefitted from their social capital - one in terms of representation, and the other in terms of success on the art market. Keywords: architecture; Neo-Classicism; ephemer architecture; park; monuments; Pietro Nobile; Clemens Wenzel Lothar Metternich; Bartolomeo Bongiovanni; Königswart; Kulm; Czech Lands; Austria; 19th century Available at various institutes of the ASCR
Metternich - Nobile - Metternich. Patronát jako vztah s proměnlivou konstantou

Tento příspěvek zkoumá autorství uměleckého díla jako výsledek patronátu, v němž se sociální kapitál obou účastníků - umělce a objednavatele - proměňuje. Nejprve čerpal Metternich ze symbolického ...

Petrasová, Taťána
Ústav dějin umění, 2020

Richard Moest, autor-falzifikátor Klosterneuburské madony na lvu?
Hlobil, Ivo
2020 - Czech
Autor rekapituluje průběh dlouhého sporu o autenticitu Klosterneuburské madony na lvu (kolem 1345, Národní galerie v Praze) a přináší nové poznatky o tom, že jde o originální gotické dílo, původně součást jinak nedochovaných chórových lavic některého českého nebo moravského kostela. The paper recapitulates in detail the long debate and the different views on the authenticity of the Klosterneuburg Madonna (National Gallery Prague) as major work of Master of Michle Virgin and Child from around 1345. The paper's author bring new arguments for the carving's authenticity. He believes that the Klosterneuburg Virgin and Child on Lion was originally part of the choir stalls in a church in Moravia or Bohemia. Keywords: gothic art; gothic sculpture; Klosterneuburg Virgin and Child on Lion; Czech Lands; Richard Moest (1841-1906); Master of the Michle Virgin and Child (c. 1330-1345) Available at various institutes of the ASCR
Richard Moest, autor-falzifikátor Klosterneuburské madony na lvu?

Autor rekapituluje průběh dlouhého sporu o autenticitu Klosterneuburské madony na lvu (kolem 1345, Národní galerie v Praze) a přináší nové poznatky o tom, že jde o originální gotické dílo, původně ...

Hlobil, Ivo
Ústav dějin umění, 2020

Literární zdroj nápisové desky Žerotínského paláce v Olomouci
Dolejší, Kateřina
2020 - Czech
Studie se zabývá monumentální nápisovou deskou z Žerotínského paláce v Olomouci. Desku nechal okolo roku 1597 vytesat moravský zemský hejtman Fridrich st. ze Žerotína. Čtrnáctiřádkový moralizující latinský text je doslovnou citací epigrafu z knihy novolatinského básníka Friedricha Taubmanna Melodaesia sive Epulum Musaeum, vydané poprvé roku 1597. This conference paper deals with Latin inscription on monumental sandstone slab of the Žerotín Palace in Olomouc. The large late Renaissance heraldic slab with ornamental cartouches was ordered around 1597 by the Moravian captain Fridrich the Elder from Žerotín. Fourteen line long moralizing Latin inscription is literal quote from the book Melodaesia sive Epulum Musaeum by neo-Latin poet Friedrich Taubmann from 1597. Keywords: epigraphy; inscription; neo-latin literature; humanism; Žerotín family; Friedrich Taubmann (1565-1613); The Žerotín Palace in Olomouc; Olomouc; Moravia; 16th century Available at various institutes of the ASCR
Literární zdroj nápisové desky Žerotínského paláce v Olomouci

Studie se zabývá monumentální nápisovou deskou z Žerotínského paláce v Olomouci. Desku nechal okolo roku 1597 vytesat moravský zemský hejtman Fridrich st. ze Žerotína. Čtrnáctiřádkový moralizující ...

Dolejší, Kateřina
Ústav dějin umění, 2020

On sepulchral memory in an epigraphic campaign: The towns of Prague after the events of 1648
Roháček, Jiří
2019 - English
The more than four-month successful defense of the Old and New Towns of Prague against Swedish troops in 1648 was relatively small in the context of the Thirty Years' War, but a very important episode for Prague cities and to a large extent for Bohemia. In Prague we can observe the remains of a relevant, originally certainly much richer epigraphic campaign, which has two main directions - the first is connected with thanks to Virgin Mary as protector and intercessor of cities, the second with contextual presentation of improved coats of arm of Old and New Town. Surprising is, however, the absence of a larger sepulchral memorie of 219 fallen defenders. The only preserved monument is the epitaph of Václav Čabelický of Soutice in the Church of Our Lady before Týn. The figural epitaph is known for its rich heraldic and epigraphic accompaniment. This fact raises a number of questions about the position of sepulchral and epigraphic monuments in a collective memory. Keywords: epigraphy; inscription; sepulchral monuments; memory; campaign; Prague; Bohemia; 17th century Available at various institutes of the ASCR
On sepulchral memory in an epigraphic campaign: The towns of Prague after the events of 1648

The more than four-month successful defense of the Old and New Towns of Prague against Swedish troops in 1648 was relatively small in the context of the Thirty Years' War, but a very important episode ...

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2019

Montáž a čas ve vizuální alegorii
Winter, Tomáš
2019 - Czech
Článek vychází z interpretace obrazu Čas a věčnost od Johna Haberleho. S využitím textů Waltera Benjamina, Craiga Owense, Susan Sontagové, Petera Bürgera and Benjamina Buchloha poukazuje ke specifické povaze vztahu mezi časem a alegorií a ke způsobům vyjádření této skutečnosti. This article is based on an interpretation of the painting Time and Eternity by John Haberle. Using texts by Walter Benjamin, Craig Owens, Susan Sontag, Peter Bürger and Benjamin Buchloh it refers to a specific nature of the relationship between allegory and time and the various modes of this form of expression. Keywords: Haberle John; symbol; allegory; montage Available at various institutes of the ASCR
Montáž a čas ve vizuální alegorii

Článek vychází z interpretace obrazu Čas a věčnost od Johna Haberleho. S využitím textů Waltera Benjamina, Craiga Owense, Susan Sontagové, Petera Bürgera and Benjamina Buchloha poukazuje ke specifické ...

Winter, Tomáš
Ústav dějin umění, 2019

Bůh si zakryl tvář. Náboženské odkazy v nenáboženských významech textů v české populární hudbě
Opekar, Aleš
2019 - Czech
Článek pojednává o posvátné, většinou křesťanské symbolice v textech české populární hudby, jejichž obsah není náboženský. Křesťanské symboly se používají jako běžná slovní zásoba, podobná každodenní řeči. Někdy se vyskytují ve vrstvách sekvencí, jako jsou modlitby za lásku a umění. Někdy jsou použity jako básnické prostředky, které zvyšují estetické působení. Jádrem práce je analýza specifických, vzájemně odlišných přístupů tří českých zpěváků a skladatelů tří generací: Jiřího Suchého, Svatopluka Karáska a Beaty Bocek. Zatímco Suchý pracuje s náboženskou rétorikou jen zřídka, ale s velkým uměleckým efektem, Karáska z ní činí přirozenou součást svých písní, což bylo v jeho době významným rozšířením sociálních a politických témat. Beata Bocek popisuje spirituálně vznešenými slovy světskou realitu, zatímco křesťanskou víru vyjadřuje obyčejným slovníkem z ulice. The paper deals with an abundance of sacred, mostly Christian symbolism in the texts of Czech popular music, whose contents are not religious. Christian symbols are used as a common supply of words, similar to everyday speech, and sometimes they are placed in layers of sequences, such as prayers for love and art. Sometimes they are used as poetic devices that enhance aesthetic effects. The core of the paper is an analysis of specific but mutually different approaches of three Czech singer-songwriters of three generations: Jiří Suchý, Svatopluk Karásek, and Beata Bocek. While Suchý works with religious rhetoric rarely but with great artistic effect, Karásek makes it a natural part of his songs, which in his day was a relevant extension into social and political topics. Beata Bocek’s topics do not match any expected style: she uses common language for singing about sacred matters, and sings about general human matters in soulful language. Keywords: Czech popular music; Christian song and symbolism; prayer as a song; Jiří Suchý; Svatopluk Karásek; Beata Bocek Available at various institutes of the ASCR
Bůh si zakryl tvář. Náboženské odkazy v nenáboženských významech textů v české populární hudbě

Článek pojednává o posvátné, většinou křesťanské symbolice v textech české populární hudby, jejichž obsah není náboženský. Křesťanské symboly se používají jako běžná slovní zásoba, podobná každodenní ...

Opekar, Aleš
Ústav dějin umění, 2019

Filozofie a městský veřejný prostor
Kratochvíl, Petr
2019 - Czech
Studie rozvíjí ideu městského veřejného prostoru z paradigmatické situace dialogů, které vedl Sókrates na athénské agoře se svými spoluobčany o obecných záležitostech “polis”. Tato příležitost konfrontovat vlastní zkušenost s názory jiných lidí představuje hlubší sociální smysl veřejných prostorů a měla by být chráněn před restrikcemi spojenými s jejich privatizací a komercionalizací. Studie odkazuje na teorie H. Arendtové, J. Habermase a R. Sennetta. The essay develops the idea of urban public space from the paradigmatic situation of dialogues that Socrates conducted on the agora with his fellow citizens about common affairs of “polis”. This opportunity to confront own experiences with those of other people represents the deeper social sense of the public spaces and should be protected against restrictions connected with privatisation, and commodification of urban public space. The essay refers to theories of H. Arendt, J. Habermas and R. Sennett. Keywords: public areas; public space; town Available at various institutes of the ASCR
Filozofie a městský veřejný prostor

Studie rozvíjí ideu městského veřejného prostoru z paradigmatické situace dialogů, které vedl Sókrates na athénské agoře se svými spoluobčany o obecných záležitostech “polis”. Tato příležitost ...

Kratochvíl, Petr
Ústav dějin umění, 2019

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases