Used filters (1)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 3385
Published from to

Die Rolle des Internets im Distanzunterricht an den Grundschulen/ Role internetu v distanční výuce němčiny na základních školách
ŠVANCAR, Matěj
2022 - German
Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na roli internetu ve výuce německého jazyka na 2. stupni základních škol. Koronavirová krize s sebou přinesla řadu neprozkoumaných aspektů, se kterými jsme se v minulosti nikdy nemuseli potýkat a ukázalo se, že internet bude hrát nepostradatelnou roli ve výuce obecně. S distanční výukou se změnila příprava učitelů na výuku německého jazyka ale i příprava studentů samotných. V mé práci se zaměřuji na roli internetu ve výuce ještě před vypuknutím pandemie, a poté poukazuji na jeho zesílenou roli při online výuce. Shrnuji jeho pozitiva i negativa. Následně se snažím aplikovat nové poznatky z online výuky do prezenční výuky německého jazyka na 2. stupni základních škol a poukázat na nové možnosti, které tato celosvětová síť nabízí. V předposlední části sepisuji názory odborníků, vyjadřujících se k používání moderních technologií ve výuce a pokouším se postavit pozitivní a negativní názory proti sobě. Na konci mé práce je vybrána slovní zásoba německých slov, která vznikla nebo se začala velice často objevovat mezi lidmi až za doby koronavirové krize. Dále jsem ve své práci vybral možnosti učení se nové slovní zásoby jinou formou, než je pouhé memorování, které nemusí být pro každého žáka vhodný způsob, jak získat novou slovní zásobu, a tyto vybrané možnosti by mohli ukázat alespoň směr, který se v budoucnosti může stát součástí běžného učení se nejen slovní zásoby, ale i ostatních částí školní gramatiky. The present bachelor thesis focuses on the role of the Internet in German language teaching at the second level of primary schools. The coronavirus crisis has brought with it a number of unexplored aspects that we have never had to deal with in the past, and it has become clear that the Internet will play an indispensable role in teaching in general. Distance learning has changed the preparation of teachers for teaching German but also the preparation of the students themselves. In my thesis I focus on the role of the Internet in teaching before the pandemic broke out, and then point to its increased role in online teaching. I summarize its positives and negatives. Subsequently, I try to apply the new findings from online learning to the full- time teaching of German in primary 2 and to highlight the new possibilities offered by this global network. In the penultimate section, I list the opinions of experts commenting on the use of modern technologies in teaching and try to contrast positive and negative opinions. At the end of my thesis, I have selected a vocabulary of German words that originated or began to appear very frequently among people only during the coronavirus crisis. Furthermore, in my work I have selected possibilities for learning new vocabulary in a different form than mere memorization, which may not be a suitable way for every learner to acquire new vocabulary, and these selected possibilities could at least point in a direction that may become part of the routine learning of not only vocabulary but also other parts of school grammar in the future. Keywords: Internet; School; Coronavirus Crisis; Student; Teaching Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Die Rolle des Internets im Distanzunterricht an den Grundschulen/ Role internetu v distanční výuce němčiny na základních školách

Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na roli internetu ve výuce německého jazyka na 2. stupni základních škol. Koronavirová krize s sebou přinesla řadu neprozkoumaných aspektů, se kterými jsme se ...

ŠVANCAR, Matěj
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022

Das Zusammenleben von Tschechen und Deutschen auf dem Gebiet Südböhmens in der Zwischenkriegszeit
KALMA, Pavel
2022 - German
Tato práce pojednává o tématu, které časově předchází dodnes kontroverzním událostem odsunu sudetských Němců. Jedná se o jednu z kapitol česko-německého soužití, které po dlouhou dobu ovlivňovalo a spoluutvářelo vývoj v českých a moravských zemích. Tématem, vybraným pro tuto práci je soužití Čechů a Němců v období československé první republiky, které bylo silně ovlivněno mnichovskou dohodou na podzim roku 1938. Ve své práci jsem se zaměřil na počáteční a závěrečnou etapu nově vzniklého státu. Zkoumán byl přístup Němců žijících v českých zemích k novému československému státu a k jeho samotnému vzniku, stejně tak jako přístup české společnosti vůči německé menšině, která se v počátcích spíše odmítala zapojit do dění ve státu pod vládou Čechů. Ve své práci jsem se snažil shrnout alespoň některé podmínky zkoumaného soužití a jeho historický vývoj, dále události posledních předválečných let, zejména pak dramatický rok 1938 zakončený odstoupením Němci obývaného pohraničí. This thesis deals with a topic that predates the controversial events of the expulsion of the Sudeten Germans. It is one of the chapters of Czech-German coexistence, which influenced and co-shaped the development in the Czech and Moravian lands for a long time. The topic chosen for this work is the coexistence of Czechs and Germans during the period of the Czechoslovak First Republic, which was strongly influenced by the Munich Agreement in the autumn of 1938. In my thesis I focused on the initial and final stages of the newly established state. The attitude of Germans living in the Czech lands towards the new Czechoslovak state and its very creation was examined, as well as the attitude of Czech society towards the German minority, which in the early days tended to refuse to participate in the state under Czech rule. In my work I have tried to summarize at least some of the conditions of the coexistence under study and its historical development, as well as the events of the last pre-war years, especially the dramatic year 1938, which ended with the withdrawal of the German-occupied borderlands. Keywords: Germans in Bohemia; Sudetenland; First Czechoslovak Republic; Munich Agreemen Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Das Zusammenleben von Tschechen und Deutschen auf dem Gebiet Südböhmens in der Zwischenkriegszeit

Tato práce pojednává o tématu, které časově předchází dodnes kontroverzním událostem odsunu sudetských Němců. Jedná se o jednu z kapitol česko-německého soužití, které po dlouhou dobu ovlivňovalo a ...

KALMA, Pavel
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022

Interkulturní fenomenologie fotografování
Gurjanov, Filip; Sepp, Hans Rainer; Coriando, Paola Ludovica; Tani, Toru
2022 - German
English In this dissertation I thematise the act of photographing with a special emphasis on the seeing, which constitutes this act. In order to cast a light on this subject, I refer to the early philosophy of Martin Heidegger as well as to the Japanese philosopher Kitarō Nishida. Having Heidegger's 'Pragmatism' and 'Apriorism' as my point of departure, I first develop a hypothesis of a tension be- tween the passivity and the activity of photographic vision. On the one hand, photographers depend on already existing entities and contexts, in which entities appear to us 'first and foremost'; on the other hand, photographers possess an 'a priori knowledge' regarding framing, which helps them to activate photographic vision in the right moment and under the right circumstances. Alongside the idea of a modification of sight from a practical interest (,Umsicht!) to the theoretical one (,Hinse- hen'), I also discuss photographic seeing with reference to Heidegger's idea of the phenomenologi- cal reduction. Before photographers use their cameras to prepare for the actual shot, they modify their understanding of the being of the encountered entities, i. e. they perform a phenomenological- photographic reduction. The first part of the dissertation ends with the inclusion of the theme of au- thenticity,... čeština V této disertační práci tematizuji akt fotografování se zvláštním důrazem na vidění, které tento akt konstituuje. Abych toto téma osvětlil, odkazuji na ranou filozofii Martina Heideggera a japonského filozofa Kitaró Nišidy. Vycházím z Heideggerova "pragmatismu" a "apriorismu" a nejprve rozvíjím hypotézu o napětí mezi pasivitou a aktivitou fotografického vidění. Na jedné straně jsou fotografové závislí na již existujících entitách a kontextech, v nichž se nám entity jeví "především"; na druhé straně fotografové disponují "apriorní znalostí" týkající se rámování, která jim pomáhá aktivovat fotografické vidění ve správný okamžik a za správných okolností. Vedle myšlenky modifikace vidění od praktického zájmu (,Umsicht') k teoretickému (,Hinsehen') pojednávám o fotografickém vidění také s odkazem na Heideggerovu myšlenku fenomenologické redukce. Než fotografové použijí své fotoaparáty a připraví se na vlastní záběr, modifikují své chápání bytí setkávaných entit, tj. provádějí fenomenologicko-fotografickou redukci. První část disertační práce končí zařazením tématu autenticity, jehož prostřednictvím se pro diskusi o fotografických praktikách stává relevantním několik dalších dílčích témat, jako je individuace, nálady a také okamžik. Ve druhé části disertační práce odkazuji na Nišidovu filozofii... Keywords: Heidegger,Nishida,fenomenologie,fotografování; Heidegger,Nishida,phenomenology,photographing Available in a digital repository NRGL
Interkulturní fenomenologie fotografování

English In this dissertation I thematise the act of photographing with a special emphasis on the seeing, which constitutes this act. In order to cast a light on this subject, I refer to the early ...

Gurjanov, Filip; Sepp, Hans Rainer; Coriando, Paola Ludovica; Tani, Toru
Univerzita Karlova, 2022

Integrál - filozoficky zpochybňující ocenění Kena Wilbera
Glogner, Tim Jakob; Sepp, Hans Rainer; Negele, Manfred; Lucas, Marc
2022 - German
Kenneth "Ken" Earl Wilber (born January 31, 1949 in Oklahoma City) is an American writer in the field of integral theory. He is considered a post-postmodern contemporary philosopher. He lives and works in Denver. Wilber writes in particular on philosophy, psychology, mysticism and spiritual evolution. His approach encompasses the humanities and natural sciences as well as psychology and the universal knowledge of the teachings of wisdom. In recent years he has developed an integral model with the help of which "eternally valid knowledge," also known as "Philosophia Perennis," can be applied to all areas of life. For example, in the field of psychology, the result is integral mod- els of therapy. On the one hand, Wilber would like to combine science with the spiritual theories and traditions of religions, including intercultural religious experience. On the other hand, his approach aims at a reconciling and constructive exchange between all (specialized) disciplines (e.g. philosophy, psy- chology, various forms of therapy, pedagogy, biology, physics, ecology, medicine, economics, poli- tics and many others). "Integral" has current meaning not only against the background of smaller and larger human crises. It also implies holistic consideration and exploration of all life phenomena and corresponds to... Available in a digital repository NRGL
Integrál - filozoficky zpochybňující ocenění Kena Wilbera

Kenneth "Ken" Earl Wilber (born January 31, 1949 in Oklahoma City) is an American writer in the field of integral theory. He is considered a post-postmodern contemporary philosopher. He lives and ...

Glogner, Tim Jakob; Sepp, Hans Rainer; Negele, Manfred; Lucas, Marc
Univerzita Karlova, 2022

Němčina jako pluricentrický jazyk ve vzdělávacích kontextech
Frejlachová, Markéta; Dovalil, Vít; Vachková, Marie
2022 - German
The thesis discusses the question of the extent to which German is approached in Czech schools as a pluricentric language. It consists of a theoretical part, a part devoted to methodology, course books analysis and empirical research. The theoretical part provides information about pluricentricity, German as a pluricentric language and the language management theory, while the methods of group conversations (focus group and group discussion) are introduced. The course books analysis provides an overview of what can be found in course books that are in use in Czech schools, concerning language variation depending on the country. The analysis reveals that the information regarding lexicon and pragmatics prevailed. The results of the empirical research are presented according to four research questions: To what extent is German treated as a pluricentric language in the course books? To what extent is German accepted as a pluricentric language by teachers? To what extent is German accepted as a pluricentric Language by pupils? Is English accepted as a pluricentric language rather than German? Empirical research, conducted by means of questionnaires and focus group, proves that the pluricentricity of German language is thematized by teachers mainly in connection with information about German-speaking... Tato diplomová práce se zabývá otázkou, jak dalece se na českých školách přistupuje k němčině jako k pluricentrickému jazyku. Sestává z teoretické části, části věnované metodologii, analýzy učebnic a empirického výzkumu. V rámci teoretické části je představen pluricentrismus, němčina jako plurizentrický jazyk a teorie jazykového managementu a jsou blíže osvětleny metody skupinových rozhovorů (focus group a group discussion). Analýza učebnic poskytuje přehled o tom, co je možné v učebnicích, které jsou používány na českých školách možné nalézt o jazykové variaci v závislosti na státu. V rámci analýzy učebnice vyšlo najevo, že ve většině případů je tematizována slovní zásoba a pragmatika. Prezentace výsledků empirického výzkumu je strukturována podle čtyř výzkumných otázek: Jak dalece je němčina jako pluricentrický jazyk akceptována v učebnicích? Jak dalece akceptují němčinu jako pluricentrický jazyk učitelé? Jak dalece akceptují němčinu jako pluricentrický jazyk žáci? Je angličtina akceptována jako pluricentrický jazyk spíše než němčina? Výzkum, který byl prováděn pomocí dotazníků a focus group, ukázal, že němčina jako pluricentrický jazyk je tematizována především v souvislosti s informacemi o německojazyčných zemích. V rámci korektur jsou snáze přijímány varianty na úrovni slovní zásoby než na... Keywords: pluricentrismus|jazykový management|němčina|didaktika; pluricentricity|language management|German|didactics Available in a digital repository NRGL
Němčina jako pluricentrický jazyk ve vzdělávacích kontextech

The thesis discusses the question of the extent to which German is approached in Czech schools as a pluricentric language. It consists of a theoretical part, a part devoted to methodology, course ...

Frejlachová, Markéta; Dovalil, Vít; Vachková, Marie
Univerzita Karlova, 2022

Komentovaný překlad vybraných textů z webových stránek tří muzeí
Kliuieva, Valeriia; Winter, Astrid; Heinz, Christof
2022 - German
Kliuieva The thesis consists of the translation and the comment about it. The translated text includes different parts of the websites of three museums connected by a foundation. The text parts are mostly dedicated to expositions and information about the museums, as well as the foundation. The goal of this thesis is to localize this text for German speaking readers who might be potential visitors of the museums. The comment to the translation is concerned with the text analysis, translation problems and their solution. The problems emerging during the translation process are connected to the differences between German and Czech languages, and that is why their analysis and solutions are explained. Shifts of different kinds emerged during the process, to which the last part of the paper is dedicated. The main goal of the target language text is to preserve the text function while also reading naturally for the German speakers. Most important for the translation is to affect the target reader in a similar way as the original affects its readers. Kliuieva Průkazná práce se skládá z překladu a komentáře k němu. Text překladu se sestaví z různých částí webových stránek tří muzeí, která spojuje stejná nadace. Části textu jsou věnovány většinou expozicím a informacím o muzeích, ale také nadaci. Cílem práce je lokalizovat daný text pro německy mluvící potenciální návštěvníky muzeí. Komentář k překladu se soustředí na analýzu textu, problémy a jejich řešení. Problémy, které vznikly při překladu, souvisí s rozdíly mezi němčinou a češtinou, a proto jsou jejich analýza a způsob rozřešení propojeny a vysvětleny těmito rozdíly. Při překladu také došlo k posunům, které jsou uvedeny v poslední části práce. Cílový text je zaměřen na ponechání textových funkcí a také na to, aby z hlediska němčiny zněl text přirozeně. Nejdůležitější je, aby text působil na cílového čtenáře stejně jako na čtenáře originálu. Keywords: česko-německý překlad|lokalizace webových stránek; Czech-German translation|website localisation Available in a digital repository NRGL
Komentovaný překlad vybraných textů z webových stránek tří muzeí

Kliuieva The thesis consists of the translation and the comment about it. The translated text includes different parts of the websites of three museums connected by a foundation. The text parts are ...

Kliuieva, Valeriia; Winter, Astrid; Heinz, Christof
Univerzita Karlova, 2022

Analýza vybraných učebnicových souborů pro výuku německého jazyka z hlediska osvojování gramatiky
Rudzanová, Tereza; Nečasová, Pavla; Švermová, Dagmar
2022 - German
Keywords: gramatika; němčina jako cizí jazyk; učebnice; vyučování němčiny jako cizího jazyka; analýza učebnic; zprostředkovávání gramatiky v učebnicích; RVP ZV; Standardy RVP ZV; grammar; German as a foreign language; coursebook; teaching German as a foreign language; analysis of the coursebooks; explanation of grammar in coursebooks; RVP ZV; The Standards RVP ZV Available in a digital repository NRGL
Analýza vybraných učebnicových souborů pro výuku německého jazyka z hlediska osvojování gramatiky

Rudzanová, Tereza; Nečasová, Pavla; Švermová, Dagmar
Univerzita Karlova, 2022

Übersetzung und Analyse ausgewählter Texte aus dem Gebiet der Soziologie
DOLEJŠÍ, Kristýna
2022 - German
Cílem této diplomové práce je překlad a analýza vědeckého textu z oblasti sociologie. V teoretické části práce jsou nastíněny základní pojmy teorie překladu, role překladatele, překladatelské typy a metody, které jsou pro zhotovení překladu důležité. V neposlední řadě jsou zkoumány charakteristické rysy odborného stylu jak ve zdrojovém jazyce (němčina), tak kontrastivně i v jazyce cílovém (čeština). Část praktická sestává především ze samotného překladu delšího textu z oblasti sociologie, který dosud v češtině nevyšel, a analýzy překladu, která upozorňuje na různá úskalí při překladatelské práci s odborným jazykem, komentuje problematická místa z pohledu lexikální a morfosyntaktické roviny a navrhuje různé způsobu jejich řešení. Součástí práce je rovněž německo-český glosář složený z odborných sociologických termínů a výrazů, které jsou pro text stěžejní. The aim of this thesis is the translation and analysis of a scientific text in the field of sociology. The theoretical part of the thesis outlines the basic concepts of translation theory, the role of the translator, translation types and methods that are important for the production of a translation. Last but not least, the characteristic features of professional style in the source language (German) and, contrastively, in the target language (Czech) are examined. The practical part consists mainly of the actual translation of a longer text in the field of sociology, which has not yet been published in Czech, and an analysis of the translation, which points out various problems in translation work with specialized language, comments on problematic areas from the perspective of lexical and morphosyntactic level and suggests various ways of solving them. The work also includes a German-Czech glossary consisting of professional sociological terms and expressions that are central for the text. Keywords: theory of translation; translator; style of science and technology; self-optimization; analysis; glossary Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Übersetzung und Analyse ausgewählter Texte aus dem Gebiet der Soziologie

Cílem této diplomové práce je překlad a analýza vědeckého textu z oblasti sociologie. V teoretické části práce jsou nastíněny základní pojmy teorie překladu, role překladatele, překladatelské typy a ...

DOLEJŠÍ, Kristýna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022

Modalpartikeln im Deutschen und Tschechischen. Eine kontrastive Analyse am Beispiel von eben, etwa und bloß
FOUSKOVÁ, Jana
2022 - German
Tato práce se zabývá problematikou modality a jejího vyjádření v němčině a češtině. Úvodní teoretická část popisuje modalitu v obou jazycích. Tyto kapitoly se zaměřují na vymezení a definici německých i českých částic, jsou zde představeny především modální částice, které jsou pro toto téma stěžejní. Závěr teoretické části se věnuje vyjádření modality, modálním slovesům a modálním slovům. Empirická část bakalářské práce je tvořena kontrastivní analýzou třech vybraných modálních částic - eben, etwa a bloß. Základem pro tuto analýzu byl paralelní korpus Intercorp, z něhož byly náhodně vygenerovány doklady pro výše uvedené částice v němčině a v češtině. Na příkladech jsou představeny české ekvivalenty odpovídající zkoumaným německým částicím. Na závěr jsou výsledky kontrastivní analýzy porovnány s ekvivalenty německých modálních částic, jež nabízí vybrané české překladové slovníky. This bachelor thesis deals with issue of modality and its expression in German and Czech. The theoretical part is describing modality in both languages. These chapters deal with describing and defining German and Czech particles. There are introduced mainly modal particles that are the most important for this topic. The end of the theoretical part dedicates to express modality, modal verbs, and modal words. The Empirical part of bachelor thesis is formed by contrastive analysis of three chosen modal particles - eben, etwa and bloß. The basis for analysis was the parallel corpus Intercorp, from which documentary proofs for the above particles in German and Czech were randomly generated. On examples are introduced Czech equivalents corresponding with analysed German particles. At the end the results of contrastive analysis are compared with the equivalents of German modal particles that offer selected Czech translation dictionaries. Keywords: German language; Czech language; modality; modal particles; modal verbs; modal words Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Modalpartikeln im Deutschen und Tschechischen. Eine kontrastive Analyse am Beispiel von eben, etwa und bloß

Tato práce se zabývá problematikou modality a jejího vyjádření v němčině a češtině. Úvodní teoretická část popisuje modalitu v obou jazycích. Tyto kapitoly se zaměřují na vymezení a definici německých ...

FOUSKOVÁ, Jana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022

Zu den morphosyntaktischen und lexikalischen Charakteristika der Konstruktion gelten + zu-Infinitiv im geschriebenen Gegenwartsdeutschen
HOLLÁ, Barbora
2022 - German
V němčině existuje mnoho způsobů, jak lze vyjádřit původce děje, anebo se soustředit na děj jako takový. V této bakalářské práci bude zkoumána jedna z těch možností, které nekladou důraz na agens, ale soustředí se na samotné dění. Jmenovitě jde o infinitivní konstrukci gelten + zu-Infinitiv, která slouží jako jedna z parafrází pro vyjádření pasiva. Pro tento výzkum bude využit Deutsches Referenzkorpus (DeReKo), na jehož základě bude provedena podrobná analýza 300 vybraných dokladů. There are many possibilities in the German language how to direct one's statement either on the originator of the happenings or on the happenings themselves. In this Bachelor thesis one of such possibilities will be examined, that puts the originator of the happenings in the background and puts the focus on the happenings, namely the infinitive construction gelten + zu-Infinitiv, which serves as a paraphrase for the passive voice. For that will be used the Deutsches Referenzkorpus, based on which a detailed analysis of selected 300 examples will be conducted. Keywords: verb; compound verb; infinitive constructions; passive voice; diathesis; passive voice paraphrases; gelten + zu-Infinitiv Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Zu den morphosyntaktischen und lexikalischen Charakteristika der Konstruktion gelten + zu-Infinitiv im geschriebenen Gegenwartsdeutschen

V němčině existuje mnoho způsobů, jak lze vyjádřit původce děje, anebo se soustředit na děj jako takový. V této bakalářské práci bude zkoumána jedna z těch možností, které nekladou důraz na agens, ale ...

HOLLÁ, Barbora
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases