Used filters (2)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 744
Published from to

Složené participium v současné francouzštině a jeho české ekvivalenty
Hlubučková, Andrea; Nádvorníková, Olga; Mudrochová, Radka
2020 - French
Perfect Participle in Contemporary French and its Equivalents in Czech The aim of the diploma thesis is a concrete corpus analysis of perfect participle in French and its functioning in absolute and adjectival constructions. The theoretical part defines perfect participle from the point of view of morphology, syntax and semantics and its part is also mapping Czech equivalents. The empirical part is based on analysis of concrete presence of participle constructions in parallel corpus InterCorp v10 with French - Czech alignment and with limitation of fictional and specialized texts. The focus is put mainly on frequency and on different types of use of this participle construction and on semantic interpretation in terms of secondary statement. Another part of the analysis deals with Czech equivalents which replace the past (compound) participle. Key words: participle, corpus analysis, French, Czech, InterCorp Složené participium v současné francouzštině a jeho české ekvivalenty Cílem diplomové práce je podrobná korpusová analýza minulého složeného participia ve francouzštině a jeho fungování v absolutních a adjektivních konstrukcích. Teoretická část vymezuje minulé složené participium z hlediska morfologického, syntaktického a sémantického, její součástí je rovněž mapování českých ekvivalentů. Empirická část je založena na analýze konkrétních výskytů participiálních konstrukcí v paralelním korpusu InterCorp v10 se zarovnáním francouzština - čeština a omezením na beletristické a odborné texty. Pozornost je věnována zejména frekvenci a typům užití této participiální konstrukce a sémantické interpretaci v rámci sekundární predikace. Součástí analýzy jsou rovněž české ekvivalenty, kterými je složené participium nahrazováno. Klíčová slova: příčestí, korpusová analýza, francouzština, čeština, InterCorp Keywords: příčestí|korpusová analýza|francouzština|čeština|InterCorp; participle|corpus analysis|French|Czech|InterCorp Available in a digital repository NRGL
Složené participium v současné francouzštině a jeho české ekvivalenty

Perfect Participle in Contemporary French and its Equivalents in Czech The aim of the diploma thesis is a concrete corpus analysis of perfect participle in French and its functioning in absolute and ...

Hlubučková, Andrea; Nádvorníková, Olga; Mudrochová, Radka
Univerzita Karlova, 2020

Místo konstrukcí < sloveso-předložkové příslovce > v syntagmatice verba současné francouzštiny
Šišmová, Anna; Jančík, Jiří; Müllerová, Eva
2020 - French
This thesis entitled Toward a syntactic theory of verb-adverbial particle constructions in contemporary French focuses on the analytical description of these constructions. Syntactically and semantically, they straddle the boundary between periphrasis, syntagma and collocations. From a syntactic point of view, their structure consists of two components, a verb and an adverbial particle. This type of construction is also close to the constructions existing in English and German. It concerns phrasal verbs and verbs used with separable prefixes. For this reason, their structure was also compared with the constructions in French. After presenting a theoretical explanation, the constructions were subjected to a series of morpho-syntactic and semantic tests. On the basis of these tests, it was possible to compile their definition, and thus determine their place in French grammar. The aim of this thesis was to determine the morpho- syntactic status of the above-mentioned constructions in French, and to compare them with similar constructions which occur in English and German. KEYWORDS Constructions < verb-adverbial particle >, syntagm, collocation, periphrasis, non-valent datives Bakalářská práce s názvem Místo konstrukcí < sloveso-předložkové příslovce > v syntagmatice verba současné francouzštiny se zaměřuje na analytický popis těchto konstrukcí, které se syntakticky i sémanticky nacházejí na pomezí perifráze, syntagmatu a kolokace. Ze syntaktického hlediska je jejich struktura tvořena dvěma složkami, slovesem a předložkovým příslovcem. Tento typ konstrukcí je blízký rovněž konstrukcím existujícím v anglickém a německém jazyce. Jedná se konkrétně o frázová slovesa a slovesa s odlučitelnými předponami. Z tohoto důvodu byla také jejich struktura porovnávána s konstrukcemi ve francouzském jazyce. Po předložení teoretického výkladu byly konstrukce podrobeny sérii morfo-syntaktických a sémantických testů, na jejichž základě bylo možné sestavit jejich definici a určit tak jejich místo ve francouzské gramatice. Cílem práce bylo stanovení morfo- syntaktického statusu výše zmíněných konstrukcí ve francouzštině a jejich srovnání s podobnými konstrukcemi, které se vyskytují v anglickém a německém jazyce. KLÍČOVÁ SLOVA konstrukce < předložkové příslovce >, syntagma, kolokace, perifráze, nevalenční dativy Keywords: Konstrukce < sloveso-předložkové příslovce >; syntagma; kolokace; perifráze; nevalenční dativy; constructions < verb-adverbial particle >; syntagm; collocation; periphrasis; non-valent datives Available in a digital repository NRGL
Místo konstrukcí < sloveso-předložkové příslovce > v syntagmatice verba současné francouzštiny

This thesis entitled Toward a syntactic theory of verb-adverbial particle constructions in contemporary French focuses on the analytical description of these constructions. Syntactically and ...

Šišmová, Anna; Jančík, Jiří; Müllerová, Eva
Univerzita Karlova, 2020

Starověcí Řekové v Galii
Patočka, Petr; Kalfiřtová, Eva; Listíková, Renáta
2020 - French
The objective of the thesis is to briefly map the history of the French territory during the periods of relations with ancient Greece. Most of this work is dedicated to the South and South-East of France (in French known as the Midi), as the Mediterranean coastline of today's France was the main area to be colonized by the ancient Greeks. The first chapter introduces the prehistoric inhabitants of France before making contact with ancient Greece. The thesis focuses on the period which begins with the Grecian colonisation of southern Gaul and ends with its conquest by ancient Rome. Later development of the Midi is outlined in the final chapter. The topic of the history of France in antiquity was subject to many studies in the twentieth century, however, most of them have been forgotten. Therefore, I would like to "revive" some of these studies in my thesis. Keywords - France, antiquity, ancient Greece, Phocaea, Massalia Cílem této bakalářské práce je stručné zmapování dějin francouzského území v dobách kontaktů s antickým Řeckem. Starověcí Řekové zde obývali především břehy Středozemního moře. Následující text je tudíž zaměřen především na jihovýchodní a jižní Francii neboli, jak říkají Francouzi, na oblast "Midi". První řádky jsou věnovány pravěkým obyvatelům Francie před setkáním s řeckou civilizací. Těžiště práce tvoří doba od počátku řecké kolonizace jižní Galie po její ovládnutí Římem. Další vývoj regionu Midi je stručně nastíněn v závěrečné kapitole. O starověkých dějinách Francie byla v minulém století napsána spousta knih a studií. Mnohé z nich jsou však dnes pozapomenuty. V této bakalářské práci bych některé z nich rád "oživil". Klíčová slova - Francie, antika, starověké Řecko, Fokaia, Massalia Keywords: Francie; antika; starověké Řecko; Fokaia; Massalia; France; antiquity; ancient Greece; Phocaea; Massalia Available in a digital repository NRGL
Starověcí Řekové v Galii

The objective of the thesis is to briefly map the history of the French territory during the periods of relations with ancient Greece. Most of this work is dedicated to the South and South-East of ...

Patočka, Petr; Kalfiřtová, Eva; Listíková, Renáta
Univerzita Karlova, 2020

Topos Prahy ve francouzské literatuře
Šimr, Patrik; Fučíková, Milena; Listíková, Renáta
2020 - French
This master thesis written in French language "Le topos de Prague dans la littérature francaise" is analysing literature pieces: Le Passant de Prague and Zone, Guillaume Apollinaire, L'insoutenable légèreté de l'être, Milan Kundera, HHhH, Laurent Binet, La vie brève de Jan Palach, Anthony Sitruk, Mémoires d'outre-tombe, René de Chateaubriand, Les Lettres, Prosper Mérimée and poem Charles Bridge from Cycle de Prague, Serge Patrice Thibodeau. In the main part of the work emphasis is placed on the use of the unique topos of Prague, the purpose of its selection, its role and function in the literary text, as well as intertextual interconnection with other works working with the motifs of Prague. In the introduction, a literary theoretical concept is defined and demonstrated on other examples than this capital city, as there are more definitions and ambiguity in the understanding of this concept could cause difficulties in interpreting the results of text analysis. The result of the work is a limited number, yet three centuries and several genres covering a set of francophone texts that work with the topos of Prague. This is at the end enriched of work with a didactic outline of the use of results, actually the topic of this work in general, in French language lessons in Czech schools. KEYWORDS topos;... Diplomová práce psaná ve francouzském jazyce "Le topos de Prague dans la littérature francaise" analyzuje literární texty: Le Passant de Prague a Zone, Guillaume Apollinaire, L'insoutenable légèreté de l'être, Milan Kundera, HHhH, Laurent Binet, La vie brève de Jan Palach, Anthony Sitruk, Mémoires d'outre-tombe, René de Chateaubriand, Les Lettres, Prosper Mérimée a báseň Karlův most z Cycle de Prague, Serge Patrice Thibodeau. Důraz je v hlavní části práce kladen na využití jedinečného toposu Prahy, účel jeho výběru, roli a funkci v literárním textu, stejně jako intertextuální provázanost s jinými díly pracujícími s motivem Prahy. V úplném úvodu práce je tento literárně teoretický pojem definován a demonstrován i na jiných příkladech, než je toto hlavní město, jelikož existuje více definicí a nejednoznačnost chápání tohoto pojmu by mohla způsobit obtíže při interpretaci výsledků analýzy textů. Výsledkem práce je množstvím omezený, přesto tři století a vícero žánrů pokrývající soubor frankofonních textů, které pracují s toposem Prahy, obohacený v závěru práce o didaktický nástin využití výsledků, potažmo tématu práce obecně, v hodinách francouzského jazyka na českých školách. KLÍČOVÁ SLOVA topos; Praha; francouzská literatura; Apollinaire; Kundera; Binet; Sitruk; Chateaubriand; Mérimée; Thibodeau; Keywords: topos; Praha; francouzská literatura; Apollinaire; Kundera; Binet; Sitruk; Chateaubriand; Mérimée; Thibodeau;; topos; Prague; french literature; Apollinaire; Kundera; Binet; Sitruk; Chateaubriand; Mérimée; Thibodeau; Available in a digital repository NRGL
Topos Prahy ve francouzské literatuře

This master thesis written in French language "Le topos de Prague dans la littérature francaise" is analysing literature pieces: Le Passant de Prague and Zone, Guillaume Apollinaire, L'insoutenable ...

Šimr, Patrik; Fučíková, Milena; Listíková, Renáta
Univerzita Karlova, 2020

Madame Bovary a Anna Karenina - románová komparace
Branžovská, Anna; Listíková, Renáta; Ébert-Zeminová, Catherine
2020 - French
Keywords: Madame Bovary; Anna Karenina; manželská nevěra; vášeň; ruská a francouzská společnost; 2. pol. 19. stol; Madame Bovary; Anna Karenina; adultery; passion; Russian and French society; 2nd half of the 19th century Available in a digital repository NRGL
Madame Bovary a Anna Karenina - románová komparace

Branžovská, Anna; Listíková, Renáta; Ébert-Zeminová, Catherine
Univerzita Karlova, 2020

Naturalismus ve francouzské a evropské literatuře
Krejčová, Alena; Listíková, Renáta; Fučíková, Milena
2020 - French
The diploma thesis Naturalism in French and European literature deals with the French literary movement naturalism. The first aim of the thesis is to determine the scope of naturalism and its influence on other European literatures and writers. The second aim is to conduct a research on the way naturalism is taught in Czech schools and to map to what extent the theoretical knowledge is reflected in school practice. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part focuses on the literary naturalism as such, on its development and characteristics and it introduces French and European naturalist writers and their most important works. The thesis is interested in the influence of French naturalism on European literature. The practical part, or the research, is concerned with the teaching of the topic of the literary naturalism at Czech grammar schools. It examines the impact of this movement in the Czech context, the attitude of individual teachers and the amount of time devoted to this topic in the classes. The practical part also studies which writers are dealt with in the classes and which works are regardedas exemplary. The conclusion of this thesis summarises the results of the research and it offers recommendations on how to enrich and improve the teaching of the... Diplomová práce s názvem Naturalismus ve francouzské a evropské literatuře se věnuje francouzskému literárnímu směru naturalismu. Prvním cílem této práce je určit dosah a vliv francouzského naturalismu na ostatní evropské země a autory. Druhým cílem je udělat výzkum na téma výuky naturalismu v českém školství a zmapovat, do jaké míry se teoretické znalosti odráží ve školní praxi. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se čtenář seznámí s literárním naturalismem jako takovým, jeho vývojem, charakteristikou, představíme francouzské a evropské naturalistické autory a jejich klíčová díla. Práce se zajímá o vliv francouzského naturalismu na evropskou literaturu. Praktická část neboli výzkum se týká výuky literárního naturalismu na českých gymnáziích, bude zkoumat, jaký dopad má tento směr v českém prostředí, jak k výuce přistupují jednotliví učitelé, kolik času je výuce naturalismu věnováno, kteří autoři jsou v hodinách představeni a která díla považována za příkladná. Závěr této praktické části shrne výsledky průzkumu a poskytne doporučení, jak obohatit a zlepšit výuku tohoto literárního směru v českém školství. KLÍČOVÁ SLOVA naturalisme, littérature, Histoire, Zola, enseignement tchèque Keywords: naturalisme; littérature; Histoire; Zola; enseignement tchèque; Naturalism; literature; history; Zola; czech education Available in a digital repository NRGL
Naturalismus ve francouzské a evropské literatuře

The diploma thesis Naturalism in French and European literature deals with the French literary movement naturalism. The first aim of the thesis is to determine the scope of naturalism and its ...

Krejčová, Alena; Listíková, Renáta; Fučíková, Milena
Univerzita Karlova, 2020

Ekolingvistický přístup k výuce cizích jazyků a hledání příběhů, kterými žijeme, v učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka
Schlindenbuchová, Magdalena; Klinka, Tomáš; Jančík, Jiří
2020 - French
This thesis presents the link between the environment and Foreign Language Teaching (FLT) based on ecolinguistics, which defines the inextricability of the environment and language. The specific aim of this thesis is to demonstrate the importance of an ecolinguistic approach to FLT with an ecocritical discourse analysis of textbooks use to teach French as a foreign language. Using the ecolinguistic tool The Stories We Live by, the analysis aims to assess the extent to which the textbooks stimulate environmental awareness and ecological communicative competence. The research concerns two textbooks, Totem and Saison, and investigates the representation of the stories and their polarity from the perspective of deep ecology. The results show the textbooks to exhibit a general tendency towards ambivalent content. Moreover, the presence of explicit ecological reference in the content was evaluated and revealed, by the analysis, to be under-represented in the textbooks' content. The analyses are presented as model analyses for an ecolinguistic evaluation of textbooks, which could be used by teachers seeking an ecologically conscious textbook. The thesis also seeks to encourage further research into the ecological aspect of FLT, notably in textbooks. KEYWORDS ecolinguistics, stories we live by,... Tato práce představuje propojení výuky cizího jazyka s životním prostředím pomocí teorie ekolingvistiky, která vysvětluje neoddělitelnost jazyka od životního prostředí. Cílem této práce je ilustrovat význam ekolingvistického přístupu pro výuku cizích jazyků prostřednictvím ekokritické analýzy diskurzu provedené na učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka. K této analýze byl využit ekolingvistický nástroj příběhy, kterými žijeme. Analýza zkoumala, do jaké míry učebnice podporují environmentální povědomí a ekologickou komunikativní kompetenci. Analýza se týkala dvou učebnic, Totem a Saison, ve kterých zkoumala typ reprezentace příběhů a polaritu příběhů z pohledu principů hlubinné ekologie. Výsledky ukazují tendenci učebnic směrem k ambivalentnímu obsahu. Přítomnost ekologické reference v obsahu učebnic, která byla také analyzována, se ukázala být celkově nedostatečná. Provedené analýzy byly prezentovány jako model pro potenciální evaluaci učebnic jednotlivými učiteli. Práce se snaží rovněž podpořit další výzkum ekologického aspektu ve výuce cizích jazyků a zejména v učebnicích. KLÍČOVÁ SLOVA ekolingvistika, příběhy, kterými žijeme, environmentální výchova, výuka francouzštiny, ekologická komunikativní kompetence, ekologické povědomí, učebnice Keywords: ekolingvistika; příběhy; kterými žijeme; environmentální výchova; výuka francouzštiny; ekologická komunikativní kompetence; ekologické povědomí; učebnice; ecolinguistics; stories we live by; environmental education; French as a foreign language; ecological communicative competence; environmental awareness; textbooks Available in a digital repository NRGL
Ekolingvistický přístup k výuce cizích jazyků a hledání příběhů, kterými žijeme, v učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka

This thesis presents the link between the environment and Foreign Language Teaching (FLT) based on ecolinguistics, which defines the inextricability of the environment and language. The specific aim ...

Schlindenbuchová, Magdalena; Klinka, Tomáš; Jančík, Jiří
Univerzita Karlova, 2020

Gesta a výuka FLE
Vondráčková, Kateřina; Klinka, Tomáš; Nováková, Sylva
2020 - French
The thesis La gestuelle en FLE concerns itself with non-verbal communication and usage of gestures in the French language teaching process. It consists of two main parts, theoretical and practical. Theoretical part is focused primarily on non-verbal communication, its types and function, verbal communication will also be mentioned for better understanding of the connection between the two types. In chapter focused on gesture we'll focus on body language, its position concerning the environment (proxemics), we will discuss facial expressions and movement of individual body parts (gestures). Important aspect is the voice, which is considered the middleman between verbal and non-verbal communication. In the chapter dedicated to pedagogical gesture we will focus on its types and function. Last chapter of the theoretical part concerns itself with the body and voice of the teacher, as those are indispensable in the language teaching process. During teaching, the teacher of a foreign language uses all means of communication, spoken word is accompanied or completely substituted by a specific gesture, which leads to better understanding on the side of student and also to elimination of student's mother tongue. Practical part is focused on observation and analysis of two French classes. The subject of... Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta DIPLOMOVÁ PRÁCE Praha, 2020 Bc. Kateřina Vondráčková Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra francouzského jazyka a literatury DIPLOMOVÁ PRÁCE La Gestuelle en FLE Gesture in French language teaching Gesta ve výuce francouzštiny Vedoucí práce: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. Studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání Rok odevzdání: 2020 Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci na téma La Gestuelle en FLE vypracovala pod vedením vedoucího práce samostatně za použití v práci uvedených pramenů a literatury. Dále prohlašuji, že tato práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. Praha, 22. července 2020 ............................................. Děkuji vedoucímu mé práce panu Mgr. Tomáši Klinkovi, Ph. D., za vedení, zájem, cenné připomínky a čas, který mi věnoval. Dále bych chtěla poděkovat Lucii Přenosilové za trpělivé čtení a technickou podporu při zpracování práce. Děkuji Rosalii Wernischové za ilustrace, Kryštofu Vondráčkovi za anglický překlad a Vojtěchu Vondráčkovi za fotografie. Svému manželovi pak děkuji za podporu během celého studia, bez které by tato práce vůbec nevznikla. ABSTRAKT Diplomová práce La gestuelle en FLE se... Keywords: verbální komunikace; neverbální komunikace; para-verbální komunikace; gesto; tělo učitele; hlas učitele; verbal communication; non-verbal communication; para-verbal communication; gesture; teacherś body; teacher's voice Available in a digital repository NRGL
Gesta a výuka FLE

The thesis La gestuelle en FLE concerns itself with non-verbal communication and usage of gestures in the French language teaching process. It consists of two main parts, theoretical and practical. ...

Vondráčková, Kateřina; Klinka, Tomáš; Nováková, Sylva
Univerzita Karlova, 2020

Obraz Napoleona Bonaparta v dílech Henryho Marie Beyle (Stendhal)
Kokeš, Kevin; Šuman, Záviš; Pohorský, Aleš
2020 - French
(anglicky) The main objective of this BA thesis Image of Napoleon Bonaparte in the Works of Stendhal is to uncover on the basis of intertextual analysis of Stendhal's works a way of Stendhal's attitudes to Napoleon Bonaparte. Due to the complexity of Stendhal's character, diversity of genres he took interest in and specificity of era in which and about he was writing, we'll have to examine closely author's life which is the subject of our second chapter. The definition of historical novel and autobiography in relation to the veracity shall depict and make clear why the author has chosen these two specific genres, a consideration which we devolop mainly in the third chapter. The fourth chapter is devoted to the importance of historical context for Stendhal's novel creation. We pay particular attention to Stendhal's criticism of Bourbon Restoration and his Napoleonic idolatry, the strict opposition between those conflicting attitudes which is very typical for Stendhal's novels. The fifth chapter deals with particular examples of Stendhal's protagonists of The Red and the Black and The Charterhouse of Parma who are the supporting pillars of the contrast between the two eras mentioned above. In a certain manner, the fifth chapter is but an extension of the previous one with the difference that it... (česky) Tato práce s názvem Obraz Napoleona Bonaparta v dílech Stendhala si klade za cíl poodhalit na základě intertextuální analýzy Stendhalových děl způsob, s nímž autor přistupoval k osobě Napoleona Bonaparta. Vzhledem ke komplexitě Stendhalovy osobnosti, různorodosti žánrů, jimiž se zabýval a specifičnosti doby, v níž - a o níž - psal, budeme muset hlouběji rozebrat autorův život, čemuž věnujeme celou druhou kapitolu. Ve třetí kapitole se zaobíráme definicí žánrů historického románu a autobiografie a jejich vztahu k "pravdivosti", přičemž nastíníme, proč si autor tyto žánry vybral. Čtvrtá kapitola se celkově věnuje důležitosti dobového kontextu pro Stendhalovu románovou tvorbu, kde poukazujeme na přísnou opozici mezi kritikou Restaurace a napoleonskou idolatrií, svár, jenž je tolik příznačný pro celé Stendhalovo románové dílo. Pátá kapitola se zabývá již konkrétními příklady Stendhalových protagonistů Červeného a černého a Kartouzy parmské, kteří jsou nosnými pilíři kontrastu mezi výše zmíněnými epochami. Jistým způsobem pátá kapitola doplňuje a rozvíjí kapitolu předcházející, s tím rozdílem, že hledá motivaci hrdinů a zavádí nás až k samé osobě Napoleona. Šestou kapitolu jsme zařadily v naší práci poněkud stranou z důvodů povahy textů (Život Napoleona a Vzpomínky na Napoleona), které se... Keywords: romantismus|Napoléon Bonaparte|Stendhal|Červený a černý|Kartouza parmská|idolatrie|pravdivost; Romanticism|Napoléon Bonaparte|Stendhal|The Red and the Black|Charterhouse of Parma|Idolatry|Veracity Available in a digital repository NRGL
Obraz Napoleona Bonaparta v dílech Henryho Marie Beyle (Stendhal)

(anglicky) The main objective of this BA thesis Image of Napoleon Bonaparte in the Works of Stendhal is to uncover on the basis of intertextual analysis of Stendhal's works a way of Stendhal's ...

Kokeš, Kevin; Šuman, Záviš; Pohorský, Aleš
Univerzita Karlova, 2020

Aspekty násilí na ženách. Zamyšlení dle Rity Segato a Judith Butler
Prieto Arrubla, Daniella; Maesschalck, Marc; Botbol-Baum, Mylène; Pence, Charles H.
2020 - French
This work aims to theorize the change that violence against women has experienced in recent war contexts, drawing primarily on texts by the South American anthropologist Rita Segato and the American philosopher Judith Butler. In the first part, in order to explain the basis of the habitual violence against women we outline the construction of the opposition between public space and private space as well as the expressive dimension of violence against women. From the consideration of testimonies and the observation of spaces in war, we see the change that violence has experienced recently and we then present, in a second part, the various economic, political and social dimensions that contribute to the spread and recrudescence of this violence. The expressive dimension that remains central from the beginning allows, finally, in the third part, to deepen in a reflection on the physical and political vulnerability which makes intelligible the mechanisms of violence against women today. Judith Butler, Rita Segato, Violence, New Wars, Feminism, Vulnerability, Violence against women Ce travail vise à proposer une théorisation sur le changement que la violence envers les femmes a vécu dans les contextes de guerre récents, en s'appuyant principalement sur les textes de l'anthropologue sud-américaine Rita Segato et la philosophe américaine Judith Butler. Dans la première partie, afin d'expliquer le fond de la violence de toujours envers les femmes on indague la construction de l'opposition entre l'espace publique et l'espace privée ainsi que la dimension expressive de la violence envers les femmes. À partir de la considération des témoignages et de l'observation des espaces en guerre on constate le changement que la violence a vécu récemment et on présente, en suite, dans une deuxième partie, des divers dimensions économiques, politiques et sociales qui contribuent à la propagation et á la recrudescence de cette violence. La dimension expressive qui demeure central depuis le début permet, finalement, dans la troisième partie, d'approfondir dans une réflexion sur la vulnérabilité physique et politique qui rendre intelligible les mécanismes de la violence envers les femmes aujourd'hui. Judith Butler, Rita Segato, Violence, Guerres récents, Féminisme, Vulnérabilité, Violence envers les femmes Available in a digital repository NRGL
Aspekty násilí na ženách. Zamyšlení dle Rity Segato a Judith Butler

This work aims to theorize the change that violence against women has experienced in recent war contexts, drawing primarily on texts by the South American anthropologist Rita Segato and the American ...

Prieto Arrubla, Daniella; Maesschalck, Marc; Botbol-Baum, Mylène; Pence, Charles H.
Univerzita Karlova, 2020

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases