Number of found documents: 3371
Published from to

Nezamestnanosť absolventov vysokých škôl na Slovensku
Moravský, Boris; Pavelka, Tomáš; Adámek, Petr
2017 - Slovak
Unemployment among university graduates has become an alarming problem not only in Slovakia but also on a global scale. The bachelor thesis consists of theoretical part and analytical part. In the theoretical part are explained terms such as labour market, human capital, unemployment and its types, graduates and its application. The second part is analysis of total unemployment in Slovakia, graduates unemployment of universities according to duration, completed study department, completed universities and from regional perspective. At the end of the thesis the employer's view of university graduates is described and possible solutions are suggested. Nezaměstnanost absolventů vysokých škol se stal alarmujícím problémem nejen na Slovensku, ale i v globálním měřítku. Bakalářská práce je tvořená z teoretické části a analytické části. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako trh práce, lidský kapitál, nezaměstnanost a její typy a absolvent a jeho uplatnění. V druhé části je zpracována analýza celkové nezaměstnanosti na Slovensku, nezaměstnanosti absolventů VŠ podle délky trvaní, ukončení studijního odboru, ukončený vysoký školy a zároveň z regionálního hlediska. V závěru práce je popsán pohled zaměstnavatele na absolvent VŠ a jsou navržená možné řešeni. Keywords: nezaměstnanost; trh práce; absolvent; vysoká škola; Slovensko; unemployment; Slovakia; labour market; university; graduate Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Nezamestnanosť absolventov vysokých škôl na Slovensku

Unemployment among university graduates has become an alarming problem not only in Slovakia but also on a global scale. The bachelor thesis consists of theoretical part and analytical part. In the ...

Moravský, Boris; Pavelka, Tomáš; Adámek, Petr
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Konkurencieschopnosť ČR v súvislosti so stratégiou Európa 2020
Tóth, Oliver; Nečadová, Marta; Šumpíková, Markéta
2017 - Slovak
Bachelor´s thesis deals with examination, comparison and analysis of the indicators of Europe 2020 strategy and the Europe 2020 Competitiveness Index in the period of the beginning of strategy implementation in 2010 till 2016. Thesis is divided into two compact parts. First, the theoretical one includes explanation of the term "competitiveness", characteristics of the Europe 2020 strategy and methodology of weighing national competitiveness regarding the model Europe 2020 of World Economic Forum. Second, the practical one is divided into two articles. First article dedicates to observation and analysis of the causes of progress towards the strategy goals acheived by Czech republic and European Union. Second article is dedicated to analysis of the competitiveness of EU and Czech republic according to mentioned model and to comparison with the countries of Visegrád Group as well. The last pasrt of the thesis contains an outcome of the facts found, list of the tables, images and graphs. Bakalářská práce se zabýva zkoumáním, porovnáním a analýzou indikátorů stratégie Evropa 2020 a Indexu konkurenceschopnosti Evropa 2020 v období od začátku implementace v roce 2010 do roku 2016. Práce je rozdělená do dvou ucelených částí. Prvá, teoretická část, zahrnuje vysvětlení pojmu konkurenceschopnost, charakteristiku stratégie Evropa 2020 a metodológii posouzení národní konkurenceschopnosti podle modelu Evropa 2020 Světového ekonomického fóra. Druhá - praktická čast je rozdělená do dvou kapitol. První podkapitola praktické části je věnovaná pozorování a analýze příčin vývoje při plnění cílů stratégie Českou republikou a Evropskou unii. V druhé podkapitole praktické části dochází k analýze konkurenceschopnosti EU a ČR podle spomínaného modelu a porovnání se zeměmi Visegrádske skupiny. V závěre práce je zhodnocení zjištěných skutečností, seznam tabulek, obrázků a grafů. Keywords: Konkurenceschopnost; Stratégie Evropa 2020; Evropská unie; Česká republika; Světové ekonomické fórum; Index konkurenceschopnosti; Europe 2020 strategy; Competitiveness; Competitiveness Index; World Economic Forum; Czech republic; European Union Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Konkurencieschopnosť ČR v súvislosti so stratégiou Európa 2020

Bachelor´s thesis deals with examination, comparison and analysis of the indicators of Europe 2020 strategy and the Europe 2020 Competitiveness Index in the period of the beginning of strategy ...

Tóth, Oliver; Nečadová, Marta; Šumpíková, Markéta
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Konzumerizmus a zmeny konzumného správania v 21. storočí
Sigmundová, Alica; Džbánková, Zuzana; Šumpíková, Markéta
2017 - Slovak
This bachelor thesis is concerned with consumerism and shifts in consumer behaviour in 21st century. The aim of this thesis is to define the issue of consumerism and consumer society, to identify the causes of its formation and the results it has on society. Furthermore, this thesis also addresses the changes in consumer behaviour in 21st century from the perspective of generations in the United States. Focusing on Generation Y, it observes the changes in behaviour and attitudes of its cohorts and the impact of this changes on consumerism nowadays. To identify these shifts it compares the consumer behaviour of Generation Y with other generations. The thesis also provides an overview of the future possible development of the consumer society. This bachelor thesis uses the methods of literature research, evaluation and comparison of secondary sources. The analysis of generations is based on the results of the social studies of attitudes and behaviour of its cohorts in different areas of life. Tato bakalářská práce se zabývá konzumerismem a změnami konzumního chování v 21. století. Cílem práce je definovat problematiku konzumerismu a konzumní společnosti, určit příčiny jejího vzniku a následky, které má na společnost. Práce se také zabývá změnami konzumního chování v 21. století z pohledu generací ve Spojených státech amerických. Se zaměřením na generaci Y pozoruje změny chování a postojů zástupců této generace a jejich vliv na současný konzumerismus. Pro identifikování změn je využito srovnání s ostatními generacemi. Součástí práce je také náhled na možný vývoj konzumní společnosti v budoucnosti. V práci jsou využity metody rešerše literatury, hodnocení a porovnávání sekundárních zdrojů. Analýza generací je převedena na základě výsledků sociálních studií postojů a chování jejich zástupců v různých oblastech života. Keywords: konzumní chování; trvale udržitelní konzum; generace Y; sharing economy; konzumerismus; consumerism; consumer behaviour; generation Y; sustainable consumption; sharing economy Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Konzumerizmus a zmeny konzumného správania v 21. storočí

This bachelor thesis is concerned with consumerism and shifts in consumer behaviour in 21st century. The aim of this thesis is to define the issue of consumerism and consumer society, to identify the ...

Sigmundová, Alica; Džbánková, Zuzana; Šumpíková, Markéta
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Charakteristika dopytu po vybraných liekoch
Húska, Jakub; Soukupová, Jana; Krameš, Jaroslav
2017 - Slovak
This Bachelor Thesis deals with the demand for drugs. The aim of the thesis is to characterize and approximate the market of non-prescription painkillers. The work explains the theoretical aspects of demand and informs about the basic principles of demand. It examines the factors that affect the consumer. The practical part of this bachelor thesis analyzes the demand for selected drugs using primary data obtained from people through a questionnaire survey and evaluates the situation on the market for non prescription painkillers. Tato bakalářská práce se zabývá poptávkou po volně prodejných lécich. Cílem práce je charakteristika a přiblížení trhu s volně prodejnými léčivy. Práce vysvětluje teoretické aspekty poptávky a seznamuje se základními principy poptávky. Zkoumá faktory, které ovlivňují spotřebitele. Praktická část této práce analyzuje poptávku po vybraných léčivech pomocí primárních dat získaných od respondentů pomocí dotazníkového šetření a vyhodnocuje situaci na trhu s volně prodejnými léky proti bolesti. Keywords: Poptávka; Léky proti bolesti; Elasticita; Painkillers; Demand; Price elasticity Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Charakteristika dopytu po vybraných liekoch

This Bachelor Thesis deals with the demand for drugs. The aim of the thesis is to characterize and approximate the market of non-prescription painkillers. The work explains the theoretical aspects of ...

Húska, Jakub; Soukupová, Jana; Krameš, Jaroslav
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Analýza trhu práce v Žilinskom kraji
Chabreček, Lukáš; Pavelka, Tomáš; Dobrylovský, Jiří
2017 - Slovak
This bachelor thesis refers to a problem solving of labour market and unemployment in the Žilina Region. The goal of this thesis is to analyze the labour market in the Žilina Region during the years 2010 - 2015 and to identify the key factors which have had an influence on the development of the unemployment. This thesis is divided into two parts, theoretical and analytical. The theoretical part explains all the key terms about the labour market, unemployment and the employment policy which are necessary for understanding the whole issue of the analytical part. The analytical part contains brief characteristics of the Žilina Region, and thereafter shown the analysis of the labour market and the unemployment during the monitored time period. Moreover, the attention is given to a method of using the financial resources at active steps of labour market in the Žilina Region and the Slovak Republic as a whole. Bakalářská práce se zabývá problematikou trhu práce a nezaměstnanosti v Žilinském kraji. Cílem této práce je analýza trhu práce v Žilinském kraji v letech 2010 - 2015 a identifikovat klíčové faktory, které měly vliv na vývoj nezaměstnanosti. Práce je dělena na dvě části, část teoretickou a analytickou. Teoretická část se zabývá vysvětlením klíčových pojmů z oblasti trhu práce, nezaměstnanosti a politiky zaměstnanosti, které jsou nezbytné pro pochopení celé problematiky analytické části. V analytické části je stručně charakterizován Žilinský kraj, a následně provedena analýza trhu práce a nezaměstnanosti ve sledovaném období. Dále je pozornost věnována způsobu čerpání finančních prostředků na aktivní opatření trhu práce v Žilinském kraji i celé Slovenské republice. Keywords: politika zaměstnanosti; míra nezaměstnanosti; nezaměstnanost; trh práce; Žilinský kraj; labour market; unemployment; unemployment rate; employment policy; Žilina Region Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Analýza trhu práce v Žilinskom kraji

This bachelor thesis refers to a problem solving of labour market and unemployment in the Žilina Region. The goal of this thesis is to analyze the labour market in the Žilina Region during the years ...

Chabreček, Lukáš; Pavelka, Tomáš; Dobrylovský, Jiří
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Vplyv používaných štýlov vedenia a riadenia na výkonnosť zamestnancov
Tokár, Adam; Dědina, Jiří; Cejthamr, Václav
2017 - Slovak
The bachelor thesis deals with the influence of the leadership and management styles on the determinants of employee performance. The main goal of the thesis is to broaden the horizons in the field of leadership and management approaches, and to point out the impact of specific styles on performance. The theoretical part defines the basic concepts of leadership and management, summarizes the styles of leadership, concentrates also on the issues of performance and its determinants. The practical part includes analysis of expert articles and comparison of selected countries based of performance factors. Each research has its own assumptions, model, specific saving and presentation of results. Finally, recommendations are set for use in a practical environment. Bakalářská práce se zabývá vlivem používaných stylů vedení a řízení na determinanty výkonnosti zaměstnanců. Hlavním cílem práce je rozšíření obzorů v oblasti přístupů vedení, řízení a poukázání na vliv konkrétních stylů na výkonnost. Teoretická část vymezuje základní pojmy z oblasti vedení a řízení lidí, shrnuje styly vedení, přibližuje problematiku výkonnosti a její determinantů. Praktická část obsahuje analýzu výzkumů z odborných článků a srovnání vybraných zemí na základě faktorů výkonnosti. Každý výzkum má své předpoklady, model, konkrétně šetření a představení výsledků. Na závěr jsou stanoveny doporučení pro využití v praktickém prostředí. Keywords: Styly vedení; Vedení; Řízení; Výkonnost; Spokojenost zaměstnanců; Employee satisfaction; Performance; Leadership styles; Management; Leadership Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Vplyv používaných štýlov vedenia a riadenia na výkonnosť zamestnancov

The bachelor thesis deals with the influence of the leadership and management styles on the determinants of employee performance. The main goal of the thesis is to broaden the horizons in the field of ...

Tokár, Adam; Dědina, Jiří; Cejthamr, Václav
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Aliancie leteckých dopravcov
Hrehor, Filip; Huňak, James; Barvínek, Jakub
2017 - Slovak
This bachelor`s thesis focuses on evaluating the passenger perceptions of various airline alliances and comparing individual alliances while even utilizing the responses of passengers who don`t utilize services provided by airline alliances. The thesis draws from publicly available information on airline alliances, which are categorized by type of cooperation. Moreover, the thesis incorporates the history, evolution, and the outlook of airline alliances. Bakalářská práce se zaměřuje na zhodnocení vnímání leteckých aliancí cestujícími, porovnává jednotlivé aliance mezi sebou a srovnává výsledky také s cestujícími, kteří letecké aliance nevyužívají. Práce čerpá z dostupných informací o leteckých aliancích, které jsou rozebrané v aspektech jednotlivých typů spoluprací. Zpracována je i historie a vývoj leteckých alianci s vyhlídkami do budoucna. Keywords: Letecký dopravce; Star Alliance; SkyTeam; Letecká doprava; Letecké aliance; Oneworld; Star Alliance; Airlines; SkyTeam; Airline carrier; Airline alliances; Oneworld Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Aliancie leteckých dopravcov

This bachelor`s thesis focuses on evaluating the passenger perceptions of various airline alliances and comparing individual alliances while even utilizing the responses of passengers who don`t ...

Hrehor, Filip; Huňak, James; Barvínek, Jakub
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Nezamestnanosť a jej riešenia prostredníctvom aktívnej politiky na Slovensku s detailnejším zameraním na Košický kraj
Molnárová, Monika; Adámek, Petr; Dobrylovský, Jiří
2017 - Slovak
The aim of this Bachelor thesis is to provide an objective view of the labour market situation in Slovakia and solutions through active labor market measures that serve to improve this situation. Special attention will be paid to the Košice region between 2014 and 2015, both in terms of the overall labour market situation and the use of individual active policy instruments. The work is devided into two basic sections, namely the theoretical part and the practical part. The theoretical part deals with the explanation of concepts that are closely related to the given issue as well as with the description and definition of the conditions for participation in individual active labor market measures. In the beginning of the practical part, the Košice region is characterized and the overall labour market and unemployment situation in the monitored period is described from various points of view. Furthermore, the practical part focuses on the evaluation of selected active measures in the labour market in terms of interest about them and costs, in the whole Slovak Republic as well as in the Košice region. Cílem mé práce je poskytnout objektivní pohled na situaci na trhu práce Slovenska a na řešení prostřednictvím aktivních opatření trhu práce, které slouží ke zlepšení této situace. Speciální pozornost bude věnována Košickému kraji v letech 2014 až 2015, ať už z pohledu celkové situace na trhu práce tak i z pohledu využívání jednotlivých nástrojů aktivní politiky. Práci jsem rozdělila na dva základní ucelené celky a to na teoretickou část a na část praktickou. V teoretické části se věnuji jednak vysvětlení pojmů, které úzce souvisí s danou problematikou a také popisu a definování podmínek pro účast na jednotlivých aktivních opatřeních trhu práce. V úvodu praktické části je věnována pozornost charakteristice Košického kraje i popisu celkové situace na trhu práce a nezaměstnanosti ve sledovaném období z různých hledisek. Dále se praktická část zaměřuje na vyhodnocení vybraných aktivních opatření na trhu práce z pohledu zájmu a nákladů na ně, jak v rámci celé Slovenské republiky tak i Košického kraje. Keywords: Košický kraj; Slovensko; aktivní opatření trhu práce; nezaměstnanost; Košice region; active labour market measures; Unemployment; Slovakia Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Nezamestnanosť a jej riešenia prostredníctvom aktívnej politiky na Slovensku s detailnejším zameraním na Košický kraj

The aim of this Bachelor thesis is to provide an objective view of the labour market situation in Slovakia and solutions through active labor market measures that serve to improve this situation. ...

Molnárová, Monika; Adámek, Petr; Dobrylovský, Jiří
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Analýza spotrebiteľského správania na trhu spotrebičov pre ženskú vlasovú starostlivosť v Českej republike
Malá, Tatiana; Tahal, Radek; Vacková, Pavlína
2017 - Slovak
The aim of the thesis is to analyse the women hair appliances market in the Czech republic and to evaluate the perception of the brand Rowenta. The thesis is divided into two main parts. The theoretical parts describes general knowledge of the topic with focus on consumer behavior, psychological and social factors affecting consumer buying process. At the beginning of the practical part, the main competitors on the hair appliances market in the Czech republic are introduced. The main part covers primary research, where data obtained from online questionnaire survey are analysed with focus on understanding the consumer buying behavior on this market. The conclusion contains suggested recommendation for the future prosperity of the brand. Cílem této práce je analýza trhu spotřebičů určených pro ženskou vlasovou péči v České republice a zhodnocení vnímání značky Rowenta na tomto trhu. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje obecné poznatky dané problematiky a je zaměřena na spotřebitelské chování, psychologické a sociální faktory ovlivňující nákupní proces spotřebitele. V úvodu praktické části jsou představeni hlavní hráči na českém trhu vlasových spotřebičů. Hlavní část tvoří primární výzkum, kde jsou údaje získané online dotazníkovým šetřením analyzovány s důrazem na pochopení spotřebitelského a nákupního chování na zkoumaném trhu. V závěru jsou vyhotoveny doporučení pro značku Rowenta. Keywords: marketingový výzkum; spotřebitel; marketing; spotřebitelské chování; vlasové spotřebiče; vnímání značky; hair appliances; marketing; marketing research; brand perception; consumer behavior; consumer Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Analýza spotrebiteľského správania na trhu spotrebičov pre ženskú vlasovú starostlivosť v Českej republike

The aim of the thesis is to analyse the women hair appliances market in the Czech republic and to evaluate the perception of the brand Rowenta. The thesis is divided into two main parts. The ...

Malá, Tatiana; Tahal, Radek; Vacková, Pavlína
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

Marketingová komunikácia technologických konferencií
Venglár, Stanislav; Černá, Jitka; Müllerová, Veronika
2017 - Slovak
This bachelor thesis is focused on marketing communication of technological conferences. The goal is to choose and evaluate the suitability of the tools for communication mix used by propagation of a technological conference. In the theoretical part the terms like event marketing and event, marketing communication and communication mix specifically applied on the events are defined. Practical part is focused on a specific technological conference and also on the analysis of the marketing communication tools used in this conference. The outcome is the recommendation for the specific tools of the communication mix useable in the next years for the organizers of the conference. Bakalárska práca je zameraná na marketingovú komunikáciu technologických konferencií. Cieľom je vybrať a zhodnotiť vhodnosť nástrojov komunikačného mixu využitých pri propagácii technologickej konferencie. V teoretickej časti sú definované pojmy event marketing a event, marketingová komunikácia a komunikačný mix konkrétne aplikované na eventy. Praktická časť je zameraná na špecifickú technologickú konferenciu a na analýzu nástrojov marketingovej komunikácie tejto konferencie. Výstupom sú odporúčania organizátorom konferencie k jednotlivým nástrojom komunikačného mixu využiteľných v ďalších ročníkoch. Keywords: marketing; marketingová komunikácia; konferencie; event marketing; event marketing; marketing communication; marketing; conferences Available in digital repository of the Library of University of Economics.
Marketingová komunikácia technologických konferencií

This bachelor thesis is focused on marketing communication of technological conferences. The goal is to choose and evaluate the suitability of the tools for communication mix used by propagation of a ...

Venglár, Stanislav; Černá, Jitka; Müllerová, Veronika
Vysoká škola ekonomická v Praze, 2017

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases