Number of found documents: 6766
Published from to

Systémový management kapalinového raketového motoru pro model rakety
Svoboda, Jakub; Mašek, Jakub; Černoch, Jakub
2023 - English
Bakalářská práce se zabývá studiem a implementací systémového inženýrství pro návrh studentského kapalinového raketového motoru pro použití na sondážní raketě. První část práce se zabývá osvětlením principů a postupů systémového inženýrství a taktéž studia existujících podobných motorů a studia pravidel soutěží, kterých by se mohla sondážní raketa s takovýmto motorem v budoucnu účastnit. Druhá část se poté zabývá implementací poznatků z první části do skutečného řešení projektu, jehož cílem je návrh daného raketového motoru. Taktéž se zabývá implementací norem ze systému ECSS, které se používají v evropském kosmickém průmyslu. V závěru je provedeno vyhodnocení celé implementace i jejích jednotlivých částí. Jelikož daný projekt pokračuje a budou na něj v budoucnu navazovat i další projekty, je možno využít tuto práci jako podklad pro řešení problematiky systémového inženýrství. The bachelor’s thesis deals with the study and implementation of systems engineering for the design of a student liquid rocket engine for use on a sounding rocket. The first part of the work deals with the illustration of the principles and procedures of system engineering, as well as the study of existing similar engines and the study of the rules of competitions in which a sounding rocket with such an engine could participate in the future. The second part then deals with the implementation of the findings from the first part into the actual solution of the project, the goal of which is the design of the given rocket engine. It also deals with the implementation of standards from the ECSS system, which are used in the European space industry. In the end, the entire implementation and its parts are evaluated. Since the given project continues and will be followed by other projects in the future, it is possible to use this work as a basis for solving the system engineering problem. Keywords: Rocket propulsion; rocket; systems engineering; ECSS; Raketový pohon; raketa; systémové inženýrství; ECSS Available in a digital repository NRGL
Systémový management kapalinového raketového motoru pro model rakety

Bakalářská práce se zabývá studiem a implementací systémového inženýrství pro návrh studentského kapalinového raketového motoru pro použití na sondážní raketě. První část práce se zabývá osvětlením ...

Svoboda, Jakub; Mašek, Jakub; Černoch, Jakub
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Hodnocení lidské schopnosti rozpoznávat syntetickou řeč
Prudký, Daniel; Malinka, Kamil; Firc, Anton
2023 - English
Tato práce reaguje na vývoj umělé inteligence a jejího potencionálního zneužití v oblasti kybernetické bezpečnosti. Jejím cílem je otestovat a ohodnotit lidskou schopnost rozpoznávat podmnožinu syntetické řeči, zvanou hlasový deepfake. Práce popisuje experiment, ve kterém jsme s respondenty komunikovali pomocí hlasových zpráv. Respondentům jsme odprezentovali krycí příběh o tom, že testujeme uživatelskou přívětivost hlasových zpráv a přitom jim tajně během konverzace poslali předpřipravenou deepfake nahrávku a sledovali například jejich reakce, znalosti o deepfakes nebo kolik z respondentů správně určí, která zpráva byla upravená. Výsledky práce ukázali, že žádný z respondentů nezareagoval na podvodnou deepfake zprávu a pouze jeden zpětně přiznal, že si všiml něčeho konkrétního. Na druhou stranu, hlasovou zprávu, která obsahovala deepfake, po experimentu správně označilo 96,8% respondentů. Z výsledků tedy vyplývá, že ačkoli byla deepfake nahrávka snadno identifikovatelná mezi ostatními, nikdo na ni nezareagoval. Práce ukazuje, že lidská schopnost rozpoznávat hlasové deepfakes není na takové úrovni, abychom jí mohli důvěřovat. Pro lidi je velmi obtížné rozlišit mezi skutečnými a falešnými nahrávkami, zvláště pokud je nečekají. This work responds to the development of artificial intelligence and its potential misuse in the field of cybersecurity. It aims to test and evaluate the human ability to recognize a subset of synthetic speech, called voice deepfake. This paper describes an experiment in which we communicated with respondents using voice messages. We presented the respondents with a cover story about testing the user-friendliness of voice messages while secretly sending them a pre-prepared deepfake recording during the conversation and looked at things like their reactions, their knowledge of deepfakes, or how many respondents correctly identified which message was manipulated. The results of the work showed that none of the respondents reacted in any way to the fraudulent deepfake message and only one retrospectively admitted to noticing something specific. On the other hand, a voicemail message that contained a deepfake was correctly identified by 96.8% of respondents after the experiment. Thus, the results show that although the deepfake recording was clearly identifiable among others, no one reacted to it. And so the whole thesis says that the human ability to recognize voice deepfakes is not at a level we can trust. It is very difficult for people to distinguish between real and fake voices, especially if they are not expecting them. Keywords: deepfake; voice deepfake; synthetic speech; artificial intelligence; cybersecurity; deepfake detection; deepfake; hlasový deepfake; syntetická řeč; umělá inteligence; kybernetická bezpečnost; detekce deepfake Available in a digital repository NRGL
Hodnocení lidské schopnosti rozpoznávat syntetickou řeč

Tato práce reaguje na vývoj umělé inteligence a jejího potencionálního zneužití v oblasti kybernetické bezpečnosti. Jejím cílem je otestovat a ohodnotit lidskou schopnost rozpoznávat podmnožinu ...

Prudký, Daniel; Malinka, Kamil; Firc, Anton
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Nástroj pro tvorbu vzorů logovacích zpráv
Hanus, Igor; Janoušek, Vladimír; Smrčka, Aleš
2023 - English
Cieľom práce je vyvtorenie prenositeľnej webovej aplikácie na spracovanie logov pomocou kombinácie Grok vzorova a regulárnych výrazov, za účelom vytvorenia vzoru pre jednotlivé záznamy logu s možnosťou exportovania do YAML formátu, ktorý je spracovateľný nástrojom Plogchecker. Aplikácia bola implementovaná pomocou JavaScript knižnice React použitím jazyka TypeScript. Spracovanie jednotlivých regulárnych výrazov je riešené pomocou knižnice Oniguruma, ktorá je integrovaná do aplikácie pomocou WebAssembly. Dôvodom použitia Oniguruma knižnice bola nekompatibilita medzi prekladačmi regulárnych výrazov definovanými štandardom ECMAScript a prekladačmi, ktoré sú využívané pre preklad Grok výrazov. Realizacia aplikácie bola podrobená automatizovaným testom a užívateľským testom, s opravou zistených nálezov. The thesis aims to create a portable web application for processing logs using combinations of Grok patterns and regular expressions to create a pattern for individual log messages with the possibility of exporting them into YAML format that can be processed by the tool Plogchecker. The application was implemented using the React JavaScript library using the TypeScript language. Processing of individual regular expressions is achieved using the Oniguruma library, which is integrated into the application using WebAssembly. The reason for using the Oniguruma library was the incompatibility between regular expression compilers specified by the ECMAScript standard and compilers used for Grok patterns. Automated testing and user testing were conducted, and identified flaws were addressed. Keywords: log; log processing; web application; Grok; regular expressions; Regex; Regexp; React; TypeScript; Oniguruma; WebAssembly; log; spracovanie logov; webová aplikácia; Grok; regulárne výrazy; Regex; Regexp; React; TypeScript; Oniguruma; WebAssembly Available in a digital repository NRGL
Nástroj pro tvorbu vzorů logovacích zpráv

Cieľom práce je vyvtorenie prenositeľnej webovej aplikácie na spracovanie logov pomocou kombinácie Grok vzorova a regulárnych výrazov, za účelom vytvorenia vzoru pre jednotlivé záznamy logu s ...

Hanus, Igor; Janoušek, Vladimír; Smrčka, Aleš
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Students Start-ups: Establishment and Development
Halamka, Dominik; Chlebovský, Vít; Koráb, Vojtěch
2023 - English
Tato bakalářská práce pojednává o tvorbě udržitelného podnikatelského plánu pro menší start-up, který vstupuje na trh v oblasti seznamování a vztahů. Firma nabízí koučink v oblasti seberozvoje, seznamování a vztahů. Hlavní zjištění této práce zahrnuje, že typický klient je mladý muž s velmi analytickou myslí. Tento klient si vyžaduje logické řešení, které bude vysvětleno v jednotlivých krocích. Také poukazuje na to, že tento podnikatelský model může být velice ziskový, pokud se podnikatel vyhne zbytečným chybám a zvládne rizika. This bachelor thesis talks about creation of sustainable business plan for small start-up company that enters dating industry market. Company offers coaching for self-development in terms of dating. Main chapter is – Proposal and contribution of suggested solutions. Key findings of thesis are that typical client is very analytical young male which demands step-by-step logical solution for a problem. And that this business model can be very profitable if entrepreneur avoids unnecessary risks and mistakes. Keywords: Business plan; coaching; analytical; dating; logical; Podnikatelský plan; koučink; analytický; seznamování; logický Available in a digital repository NRGL
Students Start-ups: Establishment and Development

Tato bakalářská práce pojednává o tvorbě udržitelného podnikatelského plánu pro menší start-up, který vstupuje na trh v oblasti seznamování a vztahů. Firma nabízí koučink v oblasti seberozvoje, ...

Halamka, Dominik; Chlebovský, Vít; Koráb, Vojtěch
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Measurement of Shape and Dimensions of Forgings
Hurník, Jakub; Bračun, Drago; Piano, Samanta; Koutný, Daniel
2023 - English
V procesu výroby těžkých výkovků volným kováním vznikají nepřesnosti, které je třeba měřit a korigovat. Metoda pasivního měření výkovků, na základě jejich siluet v obraze, zde potenciálně nabízí mnoho výhod. V případě měření výkovků ale v literatuře vykazuje relativně nízkou přesnost a nebyla ověřena v průmyslových podmínkách. Cílem práce je proto prozkoumat možnosti využití této metody v reálných podmínkách, které umožní pokročilé metody optického měření. Jsou diskutovány rušivé vlivy prostředí a navrhovány originální metody, jak ovlivnění zmírnit nebo mu předejít. Ty jsou ověřovány v laboratorním i v průmyslovém prostředí. Výsledky potvrzují efektivitu navržených metod; dosahovaná přesnost je stejného řádu s tou dosaženou v laboratorním prostředí. Bylo dosaženo chyby okolo 1 mm v měřicím objemu 6 × 6 × 2 m v případě měření přímosti osy a průměru výkovku. Tento výsledek postačuje požadavkům průmyslového prostředí. Nicméně, měření stále obsahuje odlehlé hodnoty, jejichž výskyt je diskutován. Poznatky obsažené v této práci je možné využít při vývoji profesionálního měřicího systému pro tuto aplikaci. Sekundárně jsou pak zobecnitelné a využitelné při měření horkých objektů nebo obecně objektů v komplexním prostředí na základě jejich siluet. Systém pro měření výkovků by v budoucnu mohl přinést vyšší efektivitu výroby volně kovaných polotovarů a mohl by se stát součástí automatizované kovací linky. In the process of open-die forging, inaccuracies can appear. These inaccuracies must be measured and corrected. Passive heavy forging measurement, based on their silhouettes in images, potentially offers many advantages in this application. However, regarding forging measurement, this method showed limited accuracy in the literature and was never verified under industrial conditions. Therefore, the aim of this thesis is to examine the feasibility of this method in the industrial environment, by using advanced methods of optical measurement. Interfering effects are discussed, and original methods, working as countermeasures, are proposed. Methods are verified in both the laboratory and the industrial environment. The results suggest the effectiveness of the proposed methods; the accuracy achieved in the laboratory and industrial environment is of the same order. The error is approximately around 1 mm in a measurement volume of 6 × 6 × 2 m for the geometry of the axis and the measurement of the diameter. This result satisfies the demands of an industrial environment. However, the measurement still contains outliers, which are discussed. The knowledge obtained can be used during the development of a professional measurement system for this application. Secondly, the knowledge can be generalized to the measurement of hot objects, or objects in a complex environment, based on their silhouettes. A system for the measurement of forgings could increase the effectiveness of manufacturing and could become a part of automated forging production line in the future. Keywords: forging; measurement; silhouettes; edge detection; axis straightness; výkovek; měření; siluety; detekce hran; přímost osy Available in a digital repository NRGL
Measurement of Shape and Dimensions of Forgings

V procesu výroby těžkých výkovků volným kováním vznikají nepřesnosti, které je třeba měřit a korigovat. Metoda pasivního měření výkovků, na základě jejich siluet v obraze, zde potenciálně nabízí mnoho ...

Hurník, Jakub; Bračun, Drago; Piano, Samanta; Koutný, Daniel
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Konstrukce prototypového zařízení pro skládání vložek chladičů
Hanák, Jiří; Ramík, Pavel; Bazala, Jiří
2023 - English
Tato diplomová práce se zaměřuje na návrh nového a vylepšeného skládacího zařízení určeného pro skládání vložek chladičů v prototypové výrobě s důrazem na zvýšení efektivity procesu skládání a snížení výrobního času. V rešeršní části této diplomové práci jsou popsány rozdílné typy chladicích systémů včetně jednotlivých komponentů obsažených v chladících systémech s hlavním zaměřením na konstrukci chladiče. Dále jsou popsány rozdílné typy skládacích zařízení používané v procesu skládání vložek chladičů a je charakterizován původní návrh skládacího zařízení včetně jeho aktuálních problémů. Na základě rešeršní části této práce je definováno zadání nového skládacího zařízení a představeny dvě koncepční řešení s několika variantami řešení kritických konstrukčních uzlů. Ze dvou koncepčních řešení bylo vybráno jedno finální a jeho kritické konstrukční uzly byly prověřeny nutnými výpočty nebo případnou analýzou. Následně byly vyhotovena výkresová dokumentace nového skládacího zařízení. Nakonec je představen nový vylepšený návrh skládacího zařízení, který je poté zhodnocen. This master’s thesis focuses on the design of a new improved assembly device of radiator cores used in prototype production. This new design aims on increasing efficiency of the assembly process and shortening the assembly time. In the research part of this master’s thesis are described different types of cooling systems and individual components of the cooling system with focus on the construction of the radiators. Next there are described different types of assembly devices used in the assembly process and the original design of the assembly device with its problems characterised. Based on the research part of this thesis the assignment of the new assembly device is defined and two conceptual designs of the assembly device are introduced together with several solutions to critical construction areas. From two conceptual solutions was one solution selected and its main construction areas were verified with necessary calculations or analysis. The assembly drawing of the new assembly device was created. Finally, a new improved assembly device design is introduced and evaluated. Keywords: Radiator; assembly device; radiator cooling tube; radiator fin; assembly process; Chladič; skládací přípravek; chladičová trubka; chladičový vlnovec; skládací proces Available in a digital repository NRGL
Konstrukce prototypového zařízení pro skládání vložek chladičů

Tato diplomová práce se zaměřuje na návrh nového a vylepšeného skládacího zařízení určeného pro skládání vložek chladičů v prototypové výrobě s důrazem na zvýšení efektivity procesu skládání a snížení ...

Hanák, Jiří; Ramík, Pavel; Bazala, Jiří
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Detection of absolute position of object based on relative change of phase
Demydenko, Serhii; Roubal, Zdeněk; Steinbauer, Miloslav
2023 - English
The goal of this work is to present a new method of position detection for autonomous systems. The method suggests usage of classical triangulation technique for which the main input, the angle value, is measured using a new approach, which implies measurement of the phase difference between two wireless receivers physically placed in a specific manner. The mutual placement of the receivers is defined by the selected frequency of the transmitted signal, namely its wavelength. The thesis describes the method itself, its simulated model and some practical issues and limitations. The goal of this work is to present a new method of position detection for autonomous systems. The method suggests usage of classical triangulation technique for which the main input, the angle value, is measured using a new approach, which implies measurement of the phase difference between two wireless receivers physically placed in a specific manner. The mutual placement of the receivers is defined by the selected frequency of the transmitted signal, namely its wavelength. The thesis describes the method itself, its simulated model and some practical issues and limitations. Keywords: absolute position measurement; phase shift measurement; absolute position measurement; phase shift measurement Available in a digital repository NRGL
Detection of absolute position of object based on relative change of phase

The goal of this work is to present a new method of position detection for autonomous systems. The method suggests usage of classical triangulation technique for which the main input, the angle value, ...

Demydenko, Serhii; Roubal, Zdeněk; Steinbauer, Miloslav
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Vyhodnocování spolehlivostních ukazatelů pomocí SMC
Gajdošík, Róbert; Lojda, Jakub; Strnadel, Josef
2023 - English
Cieľom tejto práce bolo vyhodnotiť ukazalete spoľahlivosti výpočtových systémov. V pr- vom rade bola založená terminológia ktorá vysvetľuje základné pojmy ohľadom štatistiky and spoľahlivosti. Ďalej boli v tomto kroku preskúmané typy a vlastnosti chýb ktoré sa v takýchto systémoch vyskytujú, a techniky ktoré sa dajú využit na ich potlačenie alebo zmiernenie ich dopadu na fungovanie systému. V ďalšom kroku boli vysvetlené základné koncepty ohľadom modelovania a simulácie ako aj krátky nahľad do presností jednotlivých techník ktoré boli zvažované ako možnosti ktoré by boli použiteľné pri samotnom pro- cese generovania dát. Po rozhodnutí ísť cestou štatistickej simulácie boli v ďalšom kroku zavedené metódy pre generovanie dát analytickým spôsobom ktoré slúžia na overenie dát vygenerovaných štatistickými simuláciami, do úrovne kde je ešte možné sa k nim dostať re- latívne jednoduchými výpočtami. Nasleduje prehľad nástrojov na implementáciu modelov našich systémov, ich výhody a nevýhody a miera použiteľnosti. V ďalšich krokoch boli vo vybranom nástroji Uppaal SMC naimplementované niektoré vybrané systémy a situácie na základe časovych automatov, a následne boli vyhodnotené oproti iným metódam zlepšenia spoľahlivosti ako aj oproti analyticky dosiahnutým dátam. Práca končí zavermi ktoré boli vyvodené z testovacích dát. The aim of this thesis is assessing dependability of computerized systems using modelling and simulation. After establishing basic nomenclature, research was performed on de- pendability metrics, fault taxonomy and dependability bolstering techniques. Afterwards, analytical solutions were explored to be used as a reference point. Next, multiple simulation tools were assessed and Uppaal SMC was chosen as the most suitable tool because of it’s timed automaton framework enriched with a query language and multiple Simulation Model Checking tools. Finally, systems describing multiple relevant situations were implemented and evaluated against both themselves and the analytically computed reference point. Keywords: assessment; dependability; Uppaal; Uppaal SMC; modelling; simulation; analysis; faults; sparing; reconfiguration; statistics; timed automaton; automaton; multiplex; vyhodnocovanie; spoľahlivosť; Uppaal; Uppaal SMC; modelovanie; simulácia; analýza; chyby; nahrázanie; rekonfigurácia; štatistika; časovaný automat; automat; multiplex Available in a digital repository NRGL
Vyhodnocování spolehlivostních ukazatelů pomocí SMC

Cieľom tejto práce bolo vyhodnotiť ukazalete spoľahlivosti výpočtových systémov. V pr- vom rade bola založená terminológia ktorá vysvetľuje základné pojmy ohľadom štatistiky and spoľahlivosti. Ďalej ...

Gajdošík, Róbert; Lojda, Jakub; Strnadel, Josef
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Metody hlubokého učení pro strojové hraní hry Scotland Yard
Hrkľová, Zuzana; Janoušek, Vladimír; Zbořil, František
2023 - English
Táto práca sa zaoberá metódami hlbokého učenia, ktoré sú aplikovateľné na stolné hry s neurčitosťou. V rámci práce boli naštudované princípy učenia s posilňovaním, s hlavným zameraním na Q-learning algoritmy, spomedzi ktorých bol vybraný Deep Q-Network algoritmus. Ten bol následne implementovaný na zjednodušených pravidlách stolnej hry Scotland Yard. Konečná implementácia bola porovnaná s metódami Alpha-Beta a Monte Carlo Tree Search. S výsledkov vyplinulo, že schovávaný hráč riadený DQN algoritmom predstavoval pre ostatné metódy najťažšieho protihráča, narozdiel od hľadajúcich hráčov, ktorým sa nepodarilo zlepšiť existujúce riešenia. Napriek tomu, že implementovaná metóda nedosiahla lepšie výsledky oproti doposiaľ existujúcim metódam, ukázalo sa, že potrebuje najmenej výpočetných zdrojov a času na vykonanie daného ťahu. To ju robí najperspektívnejšou zo spomínaných metód na budúcu možnú implementáciu originálnej verzie danej hry. This theses concerns with deep learning methods applied to machine playing board games containing movement uncertainty. Reinforcement learning principles with main focus on Q-learning algorithms were studied, among which Deep Q--Network had been chosen and applied on simplified rules of the Scotland Yard board game. The final implementation was put to test against Alpha-Beta and Monte Carlo Tree Search. The results have shown that the hider driven by DQN represented the hardest opponent for the other two methods, while the DQN seekers did not manage to surpass past results. Although the implemented method did not reach better results than currently known methods, it proved to be the least demanding when considering computational resources and time needed to perform a given move, making it the most perspective to implement on original version of the game in the future. Keywords: machine learning; deep learning; neural networks; reinforcement learning; Q-learning; DQN; board games; strategy games; games with uncertainty; Scotland Yard; strojové učenie; hlboké učenie; neurónové siete; posilované učenie; Q-learning; DQN; stolné hry; strategické hry; hry z neurčitosťou; Scotland Yard Available in a digital repository NRGL
Metody hlubokého učení pro strojové hraní hry Scotland Yard

Táto práca sa zaoberá metódami hlbokého učenia, ktoré sú aplikovateľné na stolné hry s neurčitosťou. V rámci práce boli naštudované princípy učenia s posilňovaním, s hlavným zameraním na Q-learning ...

Hrkľová, Zuzana; Janoušek, Vladimír; Zbořil, František
Vysoké učení technické v Brně, 2023

Návrh a implementace survival počítačové hry
Kováč, Ondrej; Polášek, Tomáš; Čadík, Martin
2023 - English
Táto bakalárska práca sa zameriava na návrh a implementáciu postapokalyptickej survival počítačovej hry s RPG prvkami nazvanej "Beneath the Mushroom Clouds". Práca obsahuje krátky úvod do herného priemyslu a žánrov opisujúcich hru, všeobecný prehľad herných enginov a špecifické aspekty herného enginu Unity. Ďalej popisuje návrh a implementáciu niektorých individuálnych prvkov, ktoré tvoria danú hru. Implementácia týchto prvkov je popísaná konceptuálne s minimálnymi ukážkami kódu. This bachelor's thesis focuses on the design and implementation of a post-apocalyptic, survival computer game with RPG elements named "Beneath the Mushroom Clouds". The thesis contains a short introduction to the game industry and genres describing the game, general overview of game engines and specific aspects of the Unity game engine. Furthermore, it describes the design and implementation of some of the individual elements that make up the game. The implementation of these elements is described conceptually, with minimal examples of actual code. Keywords: Computer game; Game design; Game implementation; Unity; BTMC; Survival; Post-apocalyptic; Počítačová hra; Návrh hry; Implementácia hry; Unity; BTMC; Survival; Postapokalyptická hra Available in a digital repository NRGL
Návrh a implementace survival počítačové hry

Táto bakalárska práca sa zameriava na návrh a implementáciu postapokalyptickej survival počítačovej hry s RPG prvkami nazvanej "Beneath the Mushroom Clouds". Práca obsahuje krátky úvod do herného ...

Kováč, Ondrej; Polášek, Tomáš; Čadík, Martin
Vysoké učení technické v Brně, 2023

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases