Number of found documents: 293
Published from to

Vliv relaxačně-terapeutického programu na zlepšení kvality života seniorů
Slezáčková, Alena
2006 - Czech
Práce je věnována tématice kvality života seniorů žijících v penzionech pro důchodce, úvahám o možnostech rozšíření psychologické péče o seniory a praktickému ověření vlivu relaxačně-terapeutického programu na jejich prožívání a spokojenost se životem. The paper concerns running research of the quality of life of elder people living in the retirement homes. The ways of extension of psychological care of elder people are under consideration and the influence of the specific relaxation training upon the subjectively experienced life satisfaction is to be verified. Keywords: quality of life; elder people; relaxation training Available at various institutes of the ASCR
Vliv relaxačně-terapeutického programu na zlepšení kvality života seniorů

Práce je věnována tématice kvality života seniorů žijících v penzionech pro důchodce, úvahám o možnostech rozšíření psychologické péče o seniory a praktickému ověření vlivu relaxačně-terapeutického ...

Slezáčková, Alena
Psychologický ústav, 2006

Psychologické přístupy k významu
Urbánek, Tomáš
2006 - Czech
Celý lidský život je plný neustálé práce s významy, bez nichž by nebylo možné orientovat se ve vnějším a vnitřním světě, reagovat na měnící se podmínky, komunikovat, plánovat apod. Kategorií významu se zabývají různá odvětví sémantiky, sémiotiky, filosofie nebo jazykovědy. Další obor, který by se otázkám významu měl systematicky věnovat, je psychologie. Kupodivu tomu tak není, přestože několik autorů, kteří se otázkám významu systematicky věnují, existuje. V příspěvku budou uvedeny psychologické přístupy, které se různými otázkami významu zabývají, ať už teoreticky, nebo se snaží různá významová hlediska využívat v rámci nějakého metodologického směru. Bude učiněn pokus o jejich porovnání. The whole human life is full of the continual work with meanings. Without them it would be impossible to have knowledge of outer and inner worlds, to react to the varying conditions, to communicate, to plan etc. Various branches of semantics, semiotics, philosophy or linguistics deal with meaning. Another discipline that should deal with the issues of meaning in a systematic way is psychology. Surprisingly this is not the case even though there are several authors that systematically engage in meaning matters. The paper will present psychological approaches that deal with various meaning topics, both theoretically and methodologically and will try to compare them. Keywords: meaning; meaning theories Available at various institutes of the ASCR
Psychologické přístupy k významu

Celý lidský život je plný neustálé práce s významy, bez nichž by nebylo možné orientovat se ve vnějším a vnitřním světě, reagovat na měnící se podmínky, komunikovat, plánovat apod. Kategorií významu ...

Urbánek, Tomáš
Psychologický ústav, 2006

Žánry jako intencionální modely
Chrz, Vladimír
2006 - Czech
Na lidskou mysl je třeba pohlížet jako na mysl kulturně ztvárněnou. Jeden ze způsobů, jak uchopit mysl v kontextu kultury, představuje pojem žánru. The human mind should be regarded as a mind shaped by culture. Genre is one of the methods how to study mind in the cultural context. Keywords: genre; interpretation; configuration Available at various institutes of the ASCR
Žánry jako intencionální modely

Na lidskou mysl je třeba pohlížet jako na mysl kulturně ztvárněnou. Jeden ze způsobů, jak uchopit mysl v kontextu kultury, představuje pojem žánru....

Chrz, Vladimír
Psychologický ústav, 2006

School and Health 21
Řehulka, Evžen
2006 - English
The results that are presented in that volume were developed during working on the research intent School and health in the century in the year 2005. There are texts of the papers refered at the conference 15-16.9.2005 at the Faculty of Education of Masaryk University. V tomto sborníku jsou prezentovány výsledky, které vznikly v prvním roce práce na výzkumném záměru Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Škola a zdraví pro 21. století a které většinou odezněly na stejnojmenné konferenci , jež se konala na Pedagogické fakultě MU v Brně ve dnech 15. - 16. září 2005. Keywords: school; health; teacher Available at various institutes of the ASCR
School and Health 21

The results that are presented in that volume were developed during working on the research intent School and health in the century in the year 2005. There are texts of the papers refered at the ...

Řehulka, Evžen
Psychologický ústav, 2006

Kvalita života v rozměru normality a patologie
Řehulka, Evžen; Řehulková, Oliva
2006 - Czech
Kvalita života je v současné době často zkoumaný problém. Při zkoumání kvality života v rozměru normality a patologie zpravidla nacházíme rozdíly kvantitativní. Pokusili jsme se zjistit rovněž rozdíly kvalitativní, které ukazují u nemocných větší orientaci na budoucnost, menší schopnost kvalitu života popsat, malou sebekritičnost a sebedůvěru, pasivitu a nespokojenost. Today, the quality of life is getting quite a frequent attention from researchers. While studying the quality of life in relation to normality and pathology, we usually find quantitative differences. We have also tried to establish the differences in quality, characterized by a greater degree of orientation towards the future in the sick, a smaller ability to describe the quality of life, low levels of self-criticism and self-confidence, passiveness and dissatisfaction Keywords: Quality of life; personality; normality Available at various institutes of the ASCR
Kvalita života v rozměru normality a patologie

Kvalita života je v současné době často zkoumaný problém. Při zkoumání kvality života v rozměru normality a patologie zpravidla nacházíme rozdíly kvantitativní. Pokusili jsme se zjistit rovněž rozdíly ...

Řehulka, Evžen; Řehulková, Oliva
Psychologický ústav, 2006

Asociační experiment - fyziologické reakce a sémantické podobnosti
Lukavský, Jiří
2006 - Czech
Příspěvek se zabývá sledováním fyziologických reakcí při slovním asociačním testu. Shrnuje výsledky pilotního experimentu (N=14), při kterém byly sledovány asociační odpovědi, fyziologické reakce (změny kožního odporu) a sémantické hodnocení podnětů pomocí Testu sémantického výběru. Výsledky umožňují vizualizovat na úrovni jednotlivých osob jejich sémantické mapy spolu s příslušnými intenzitami emocionálních reakcí. His report is focused on physiological reaction measurements during the word association test. The results of preliminary experiment (N=14) are described. In this experiment association responses, physiological reactions (electrodermal activity) and semantic rating of stimuli were recorded. The obtained results may be visualized on individual level as semantic maps combined with electrodermal activity peaks. Keywords: word association test; electrodermal activity; semantic map Available at various institutes of the ASCR
Asociační experiment - fyziologické reakce a sémantické podobnosti

Příspěvek se zabývá sledováním fyziologických reakcí při slovním asociačním testu. Shrnuje výsledky pilotního experimentu (N=14), při kterém byly sledovány asociační odpovědi, fyziologické reakce ...

Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Pohyb a duševní zdraví jako výchova prožitkem
Blahutková, M.; Řehulka, Evžen
2006 - Czech
Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu. The publication deals with the academic analysis of the field of sport and physical activity as the phenomena of human existence and the means of health. It delineates the position of movement activities within the educational system, including both the educational program for adults and the possibility of utilising movement activities as the means achieving health. The second part of the publication is dedicated to the field of mental hygiene, it processes the academic approaches to negative emotions, stress, anxiety and crisis Keywords: quality of life; mental hygiene; health movement activity Available at various institutes of the ASCR
Pohyb a duševní zdraví jako výchova prožitkem

Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním ...

Blahutková, M.; Řehulka, Evžen
Psychologický ústav, 2006

Psychika virtuální bytosti
Brom, C.; Lukavský, Jiří
2006 - Czech
Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své bezprostřední cíle a na základě toho jednat. Cílem příspěvku je vymezit pojem virtuální bytosti a ilustrovat na konkrétním projektu – IVE – možnost modelovat chování jednoduchých bytostí. Virtuální bytosti v mají v tomto projektu tři základní charakteristické rysy: 1) jejich vnímání vychází z Gibsonova konceptu afordancí, 2) jejich jednání je rozvrhováno pomocí Belief-Desire-Intention teorie M. E. Bratmana, 3) chování bytostí v odlehlých částech světa je možné zjednodušovat podle Level-of-Detail techniky. Virtual beings are being used in computer games, film industry, education and even in therapy. They need a functional model of mind – to process the signals from environment, to set their goals and to act. In this work we try to define the term of virtual being and to illustrate this concept in one particular project. Virtual beings in IVE Project have three remarkable features: 1) their perception is based on Gibson's theory of affordances, 2) their actions are planned using Belief-Desire-Intention theory, 3) their behavior can be dynamically simplified using Level-of-Detail technique. Keywords: virtual human; virtual world; affordance Available at various institutes of the ASCR
Psychika virtuální bytosti

Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své ...

Brom, C.; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů
Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
2006 - Czech
Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002. Opinions of Czech citizens on public expressions of interpersonal relations. Comparison with reslts of Pew Charitable Trust, USA 2002. Keywords: Rudeness; civility; interpersonal relations Available at various institutes of the ASCR
Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů

Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002....

Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
Psychologický ústav, 2006

Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě
Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
2006 - Czech
Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat vztah mezi typem a mírou prožívaných problémů a stylem jejich zvládání. Formou předběžného sdělení seznamujeme i s porovnáním výsledků s další potenciálně významnou proměnnou – sociální pozicí účastníka výzkumu ve školní třídě, zjišťovanou pomocí rozšířené verze metody SORAD. Závěrem se zabýváme možnostmi podrobnější konceptualizace zvládání zátěže s ohledem na sociální pozici jako aspekt jeho široce kontextuálního charakteru. This study presents outputs of the pilot version of the coping questionare, which is focused on possible problems in the family, school and with peers. This questionare alows identify the types of the problems, its subjective meanings and the coping strategy. Social status in the clasroom was measured by SORAD questionare. Results iterpreting coping strategy as part of the multidimensonal resources of the social status. Keywords: coping; coping strategies; clasroom Available at various institutes of the ASCR
Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě

Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat ...

Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
Psychologický ústav, 2006

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases