Počet nalezených dokumentů: 209
Publikováno od do

Autobiografické prvky v povídce Petra Härtlinga "Božena"
Fictumová, Miroslava
2014 - německý
Bakalářská práce se zabývá povídkou "Božena" současného německého spisovatele Petra Härtlinga. Hlavní postava novely, paní Božena Špačková, skutečně existovala a byla zaměstnána jako sekretářka v advokátní kanceláři Härtlingova otce. Cílem práce bylo porovnání novely s dostupnými zdroji a stanovení autobiografických prvků. Další část práce je věnována analýze této povídky a také autorovi jeho biografii, specifickým znakům jeho díla, jeho způsobu psaní. Zajímavá je též historie vzniku příběhu. This Bachelor´s thesis is concerned with short story "Božena" from existing German writer Petr Hartling. Mrs. Božena Špačková (main charakter) really existed and she works as a Hartling´s father secretary in his law Office. The main idea of this thesis was weigh the novel against available sources and determination of autobiography. Another part of work is the analysis this short story and author his biografy, specific features of his work, his way of writing. The history of creation story is also interesting. Klíčová slova: Peter Härtling; Božena; autobiografické prvky; literatura; analýza literárního díla; Peter Härtling; Božena; autobiographical elements; literature; analysis of literary work Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Autobiografické prvky v povídce Petra Härtlinga "Božena"

Bakalářská práce se zabývá povídkou "Božena" současného německého spisovatele Petra Härtlinga. Hlavní postava novely, paní Božena Špačková, skutečně existovala a byla zaměstnána jako sekretářka v ...

Fictumová, Miroslava
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Trpný rod v němčině a v češtině
Špalková, Radka
2014 - německý
Bakalářská práce je věnována tématu Trpný rod v němčině a v češtině. Je rozdělena na dvě části - na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část pojednává o slovesném rodu v němčině a v češtině, o tvorbě pasivních forem, o pravidlech přeměny z činného do trpného rodu, o omezeních tvorby trpného rodu, o náhradních formách trpného rodu a o typech pasivních konstrukcí. Teoretická vysvětlení jsou doplněna konkrétními příklady. Praktická část je věnována výskytu trpného ve zvolených textech. Tato část se skládá ze tří různých textů (německého, českého a německo-českého) a zahrnuje analýzu z hlediska četnosti výskytu trpného rodu a z hlediska druhů trpného rodu v konkrétních formách času a způsobu, která je znázorněna grafy. Součástí německo-českého textu je porovnání pasivních vět v němčině a v češtině. The bachelor thesis is focused on the topic Passive in German and Czech. The work is divided into two parts - the theoretical and practical part. The theoretical part deals about verbal genus in German and Czech, the formation of the passive voice, the rules of the transformation from active to passive voice, restrictions on the formation of the passive voice, the alternative forms of the passive voice and the types of passive constructions. Theoretical explanations are supplemented by specific examples. The practical part is devoted to the occurrence of the passive voice in an arbitralily selected texts. This part consists of (German, Czech, German-Czech) from free different texts and present an analysis in terms of frequency and types of the passive voice in specific forms of time and way that shows graphs. Part of the German-Czech text is a comparison of passive sentences in German and Czech. Klíčová slova: slovesný rod; činný rod; trpný rod; tvorba trpného rodu; omezení trpného rodu; četnost výskytu trpného rodu; komparatistika; verbal voice; active voice; passive voice; formation of passive voice; restriction of passive voice; frequency of passive voice; comparative Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Trpný rod v němčině a v češtině

Bakalářská práce je věnována tématu Trpný rod v němčině a v češtině. Je rozdělena na dvě části - na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část pojednává o slovesném rodu v němčině a v ...

Špalková, Radka
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Signální gramatika ve výuce německé morfologie
Hajnová, Lenka
2013 - německý
Diplomová práce se zabývá použitím signální gramatiky ve výuce německé gramatiky. Práce je rozdělena na teoretickou část, v níž jsou popsány základní didaktické metody, úvod do psycholingvistiky, mnemotechnické pomůcky a především principy a prostředky signální gramatiky. Praktická část obsahuje přípravy na vyučovací jednotky a následné zhodnocení. Práce může posloužit jako inspirace pro vyučující německého jazyka, kteří hledají způsob, jak žákům zjednodušit určité gramatické jevy. This thesis called Signal grammar in teaching German morphology deals with the signal grammar and with inclusion the signal grammar in teaching. It is divided into two parts - theoretical and practical part.The theoretical part contains some information about didactic methods; psycholinguistic basics, mnemonic devices and there are principles of signal grammar explained. In the practical part the point is teaching using signal grammar. At first were preparations for classes planed, than classes were practical taught and finally evaluated. Teachers of German language can find inspiration in this thesis. Klíčová slova: signální gramatika; signál; reakce; mnemotechnické pomůcky; didaktické metody; signal grammar; signal; reaction; mnemotechnical devices; didactic methods Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Signální gramatika ve výuce německé morfologie

Diplomová práce se zabývá použitím signální gramatiky ve výuce německé gramatiky. Práce je rozdělena na teoretickou část, v níž jsou popsány základní didaktické metody, úvod do psycholingvistiky, ...

Hajnová, Lenka
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

Reálie Švýcarska ve výuce německého jazyka
Anýžová, Zdeňka
2013 - německý
Tato diplomová práce se zabývá výukou reálií Švýcarska v německém jazyce. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část obsahuje stručný popis země a a popis reálií, jejich pojetí ve výuce a cíle. V této části práce je také výuka propojena s osobností učitele a motivací, které jsou její nedílnou součástí. Praktická část práce se zabývá pedagogickým výzkumem a jeho metodami. Metodou dotazníku byl proveden výzkum za účelem zjištění postavení Švýcarska ve výuce německého jazyka, obliby reálií u žáků a jejich motivace. This thesis discusses teaching the life and customs of Switzerland in German language classes. It is divided into two parts. First is the theoretical part, which contains a short description of Switzerland, its life and customs, and their aims and teaching methods. Furthermore, the theoretical section deals with the personality of the teacher and students´ motivation in the educational process. The practical part describes the pedagogical research and its methods. The research was carried out through questionnaries designed to discover the approaches to teaching the life and customs of Switzerland in German language classes, the students´ attitude towards learning them and the pupils´ motivation. Klíčová slova: reálie; pojetí reálií ve výuce; motivace; Švýcarsko; kantony; neutratila; turismus; německý jazyk; výuka německého jazyka; area studies; conception of area studies; motivation; Switzerland; cantons; neutrality; tourism; german language; teaching of german language Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Reálie Švýcarska ve výuce německého jazyka

Tato diplomová práce se zabývá výukou reálií Švýcarska v německém jazyce. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část obsahuje stručný popis země a a popis reálií, jejich pojetí ve výuce a cíle. V ...

Anýžová, Zdeňka
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

Gramatické učivo ve výuce německého jazyka
Ticháčková, Stanislava
2013 - německý
Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem Gramatika ve výuce německého jazyka. Diplomová práce je zaměřena na didaktiku německé gramatiky ve výuce němčiny. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část a skládá se z devíti kapitol. Teoretická část je soustředěna na vývoj didaktiky a metod výuky gramatiky, na formy výuky a na aspekty, které ovlivňují výuku gramatiky. Praktická část se věnuje konkrétním příkladům moderních forem výuky. Dochází ke srovnání tradičního a moderního pojetí výuky gramatiky ve výuce německého jazyka. This thesis deals with the topic Grammar in German Language Teaching. It is focused on didactics of German grammar in German Language Teaching. The thesis is divided into the theoretical and the practical part and it includes nine chapters. The theoretical part is focused on the development of didactics and teaching methods, on the forms of teaching and on the aspects that affect the grammar teaching. The practical part deals with concrete examples of modern teaching forms. The traditional and the modern forms and methods of grammar teaching in German language are compared in this work. Klíčová slova: gramatika; didaktika; metoda; metodika; forma vyučování; aspekty vyučování; tradiční pojetí výuky gramatiky; moderní pojetí výuky gramatiky; grammar; didactics; method; methodology; teaching form; teaching aspect; traditional concept of teaching grammar; modern concept of teaching grammar Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Gramatické učivo ve výuce německého jazyka

Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem Gramatika ve výuce německého jazyka. Diplomová práce je zaměřena na didaktiku německé gramatiky ve výuce němčiny. Práce je rozdělena na teoretickou a ...

Ticháčková, Stanislava
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

Možnosti zesílení významu jazykového výrazu
Kupková, Eva
2013 - německý
Předkládaná diplomová práce se zabývá různými možnostmi zesílení jazykového výrazu v systému současné němčiny. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou a sestává celkem z osmi kapitol. V teoretické části jsou podrobně popsány jednotlivé možnosti zesílení jazykového výrazu. Praktická část se zaměřuje na jednu konkrétní varietu současné němčiny - ?jazyk mladé generace/Jugendsprache? a v rámci tohoto vymezení zkoumá výskyt jednotlivých zesilujících prostředků v článcích časopisu Bravo. Každá kapitola je doplněna o množství příkladů, které demonstují praktické použití výrazů zesilujících význam. This master?s thesis discourses linguistic means of intensification in the contemporary language system. The thesis is divided into a theoretical and a practical part and consists of eight chapters. While the theoretical part gives a detailed description of the individual ways of linguistic intensification, the practical part is concentrated on a particular variety of the contemporary German language ? the language of the young generation (Jugendsprache). The main focus is on the usage of the particular intensifying expressions having been found in the magazine Bravo. Each chapter is supplemented by a number of examples that demonstrate the practical use of the intensifying expressions in the language spoken by young people. Klíčová slova: slovotvorba; kompozice; podstatná jména; stupňování; zesílení; augmentativa; řeč mladistvých; word-formation; composition; nouns; comparison; intensification; augmentatives; the language of youngsters Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Možnosti zesílení významu jazykového výrazu

Předkládaná diplomová práce se zabývá různými možnostmi zesílení jazykového výrazu v systému současné němčiny. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou a sestává celkem z osmi kapitol. V ...

Kupková, Eva
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

Příklady proměn významu slov v současné německé slovní zásobě - společenské vztahy (Beispiele des Wandels der Wortbedeutung im gegenwärtigen deutschen Wortschatz - gesellschaftliche Beziehungen)
Hummatov, Lucie
2013 - německý
Tato bakalářská práce se zabývá změnou významu aktuální německé slovní zásoby, se zaměřením na slovní zásobu týkající se společenských vztahů. Cílem práce bylo analyzovat vybranou slovní zásobu z hlediska změny významu a příčiny, která změnu ovlivnila. Zároveň vyvrátit nebo potvrdit,zda teoretické definice platí na vybranou slovní zásobu. Teoretickou část práce tvoří obecné definice jednotlivých změn významů, příčin změn a obecné pojetí teorie o změně významu jako takové. Praktická část je sestavena z analýzy vývoje významu jednotlivých slov a vlastního závěru. Hlavní stať práce je rozdělena do dvou kapitol- změny významu a příčiny změn významu. Obě kapitoly jsou dále rozděleny do podkapitol, jejichž označení jsou názvy změn a příčin. Každá kapitola a podkapitola má svou teoretickou část doplněnou názorným obrázkem, a praktickou část se slovní zásobou. Za hlavní statí následuje shrnutí analýzy. Nedílnou součástí práce je také příloha se seznamem analyzované slovní zásoby. This bachelor thesis is about the change of the meaning in the current German vocabulary, with focusing on the vocabulary which is connected to social relations. The target of the thesis is analyse of chosen vocabulary from the point of view of change in the meaning and cause, which the change influenced. At the same time to disprove or prove if the theoretical definitions are related to chosen vacabulary. The theoretical part of the thesis consists of general definitions of individual changes in the meaning, causes of changes and general interpretation of the change in the meaning itself. The practical part consists of alanysis of meaning process of individual words and my own conclusion. Main body is divided into two chapters- changes in the meaning and causes of changes in the meaning. Both chapters are farther divided into subordinate chapters, of which names are the names of changes and causes. Every chapter and subordinated chapter have their own theoretical part accompanied by demonstrative picture, and practical part with vocabulary. Behind the main body of the thesis follows summary of the analysis. Inseparable part is as well the enclosure with the vocabulary list. Klíčová slova: slovní zásoba; němčina; význam slov; vocabulary; german language; meaning of words Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Příklady proměn významu slov v současné německé slovní zásobě - společenské vztahy (Beispiele des Wandels der Wortbedeutung im gegenwärtigen deutschen Wortschatz - gesellschaftliche Beziehungen)

Tato bakalářská práce se zabývá změnou významu aktuální německé slovní zásoby, se zaměřením na slovní zásobu týkající se společenských vztahů. Cílem práce bylo analyzovat vybranou slovní zásobu z ...

Hummatov, Lucie
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

Němčina jako jazyk sousedů
Fecková, Pavla
2013 - německý
Tato bakalářská práce se nazývá NĚMČINA JAKO JAZYK SOUSEDŮ: NĚMECKÁ PŘEJATÁ SLOVA V ČESKÝCH LIDOVÝCH PÍSNÍCH. Cílem této práce bylo vyložit česko-německé jazykové vztahy v souvislosti s popisem historických česko-německých vztahů a doložit jazykové kontakty německými přejatými slovy, která byla nalezena v českých lidových písních. This Bachelor thesis is called GERMAN AS THE NEIGHBOURHOOS LANGUAGE: THE GERMAN LOANWORDS IN CZECH FOLK SONGS. The aim of this thesis was to characterize Czech-German language relations concerning the descriptions of the Czech-German historical relations and to prove the language contacts on the basis of the loanwords existing in the selected folk songs. Klíčová slova: česko-německé jazykové vztahy; lidové písně; přejatá slova z němčiny; czech-german language relations; folk songs; borrowed words from german language Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Němčina jako jazyk sousedů

Tato bakalářská práce se nazývá NĚMČINA JAKO JAZYK SOUSEDŮ: NĚMECKÁ PŘEJATÁ SLOVA V ČESKÝCH LIDOVÝCH PÍSNÍCH. Cílem této práce bylo vyložit česko-německé jazykové vztahy v souvislosti s popisem ...

Fecková, Pavla
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

Příprava interkulturního semináře v mimoškolním vzdělávání mláděže na příkladu Jugendbildungsstätte Waldmünchen
Štroblová, Monika
2013 - německý
První kapitola bakalářské práce pojednává o interkulturním vzdělávání, interkulturní komunikaci a česko-německých vztazích. Ve druhé kapitole je teoreticky popsán seminář a jaké metody se v něm používají. Krátce je popsaná projektová práce a Centrum vzdělávání mládeže Waldmünchen. V 6. kapitole je popsán celý seminář "Begegnungen im globalen Dorf?!". Na základě dotazníků je v závěru vyhodnocení semináře. First part of this bachelor thesis deals with intercultural communication, organization of seminars and project work. In the second chapter, intercultural education has been considered in more details. The notion of intercultural communication was theoretically defined and German-Czech relations have been treated. In the next chapter, the main attention has been focused on the organization of seminars. Furthermore there is a chapter dealing with the characteristics and phases of project work. A following practical part deals with a seminar named ?Begegnungen im globalen Dorf?!?. At the conclusion the author evaluates the seminar and the evaluation is based on her own participation. Klíčová slova: interkulturní vzdělávání; interkulturní komunikace; semináře; česko-německé vztahy; týmová spolupráce; projektová práce; intercultural education; intercultural communication; seminars; czech-german relations; project work; teamwork Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Příprava interkulturního semináře v mimoškolním vzdělávání mláděže na příkladu Jugendbildungsstätte Waldmünchen

První kapitola bakalářské práce pojednává o interkulturním vzdělávání, interkulturní komunikaci a česko-německých vztazích. Ve druhé kapitole je teoreticky popsán seminář a jaké metody se v něm ...

Štroblová, Monika
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

Syntaktische Strukturen in deutschen Printmedien
Plzáková, Andrea
2013 - německý
Tato bakalářská práce objasňuje pojem reklama, seznamuje s německými tištěnými médii. Hlavně se však zaměřuje na syntaktické struktury v reklamách u dvou tištěných médiích. Při vlastním porovnávání byl použit jak seriozní tisk, tak bulvár. Bylo zde pracováno s pojmem slovní hříčky, určovala se délka vět, forma vět a druhy vět. Všechny zjištěné údaje byly zaneseny do tabulek, zakresleny do grafů a následně vyhodnoceny. The Bachelor thesis defines the term Advertising. It acquaints us with German Print Medias. Principally it is focused on syntactic structures in the Advertisement in two Print Medias. For the comparison, there was used a reputable press and a boulevard press, as well. Among others, the thesis describes the term punning, there was the length of sentences, form and class of sentences defined. All discovered facts were tabled, plotted on graphs and afterwards evaluated. Klíčová slova: Syntaktické struktury; tištěná média; bulvání tisk; serózní tisk; Syntactic structures; print medias; boulevart press; reputable press Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Syntaktische Strukturen in deutschen Printmedien

Tato bakalářská práce objasňuje pojem reklama, seznamuje s německými tištěnými médii. Hlavně se však zaměřuje na syntaktické struktury v reklamách u dvou tištěných médiích. Při vlastním porovnávání ...

Plzáková, Andrea
Západočeská univerzita v Plzni, 2013

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze