Počet nalezených dokumentů: 39
Publikováno od do

Generační aspekt v užívání anglicismů v němčině na základě analýzy jazyka mládeže v Rakousku
Kristýna Burdychová; vedoucí práce Naďa Matouchová
2012 - německý
Bakalářská práce se zabývá chrakteristickými znaky jazyka mládeže, zejména výskytem anglicismů v této sociální skupině. V teoretické části byly shromážděny relevantní poznatky pro následnou analýzu. Praktická část práce je zaměřena na užití kontextově zapojených přejatých lexikálních jednotek v magazínech pro mládež. Metody: Rešerše, kvalitativní a kvantitativní analýza jevu, vyhodnocení získaných poznatků a jejich syntéza. Klíčová slova: anglicismy; němčina Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Generační aspekt v užívání anglicismů v němčině na základě analýzy jazyka mládeže v Rakousku

Bakalářská práce se zabývá chrakteristickými znaky jazyka mládeže, zejména výskytem anglicismů v této sociální skupině. V teoretické části byly shromážděny relevantní poznatky pro následnou analýzu. ...

Kristýna Burdychová; vedoucí práce Naďa Matouchová
Technická univerzita v Liberci, 2012

Film ve srovnání s literární předlohou. K tvorbě Volkera Schlöndorffa.
Romana Pokorná; vedoucí práce Pavel Novotný
2012 - německý
Cílem této bakalářské práce je interpretovat román Homo faber Maxe Frische, a to v souvislosti s problematikou moderní, technicky založené společnosti a moderního člověka. Zároveň je provedeno i srovnání stejnojmenného filmu Volkera Schlöndorffa s románovou předlohou. Úvodní část práce proskytuje obecný úvod do problematiky a vytváří interpretační a historickou bázi práce: Pojednává o společenském a technickém vývoji osmnáctého a devatenáctého století, a následně vytváří logický most ke století dvacátému. Ústřední část práce je věnována různým interpretačním pohledům na literární dílo a jeho hlavní postavy, které se objevují v konfliktu technika vs. mýtus, resp. přírodní živel. Na klíčové postavě románu Walter Faber jsou zkoumány rysy moderního člověka, práce se zabývá i ostatními postavami a jejich vztahu k tomuto lidskému typu: Tak lze například chápat postavy Sabeth a Hanna jako přímý protějšek Faberova technicky založené povahy. Následné porovnání filmové adaptace s románem se zaměřuje na odlišnosti dějové linie a rozdílnost zpracování daného tématu. Klíčová slova: filmové adaptace; literární překlady Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Film ve srovnání s literární předlohou. K tvorbě Volkera Schlöndorffa.

Cílem této bakalářské práce je interpretovat román Homo faber Maxe Frische, a to v souvislosti s problematikou moderní, technicky založené společnosti a moderního člověka. Zároveň je provedeno i ...

Romana Pokorná; vedoucí práce Pavel Novotný
Technická univerzita v Liberci, 2012

Česká deminutiva a jejich překlad do němčiny
Kateřina Vaňková; vedoucí práce Naďa Matouchová
2012 - německý
Práce se zabývá možností překladu českých deminutiv do němčiny. Po teoretickém úvodu, kde jsou uvedeny teoretické aspekty překladu a také pojem funkční ekvivalence, následuje analýza kontextově zapojených lexikálních jednotek. V praktické části je analyzován překlad dvou českých pohádek, a to i z hlediska frekvence deminutiv. Na základě výsledků jsou porovnávány možnosti překladu nejen v jednotlivých dílech, ale je provedena i vzájemná komparace obou překladů. Příloha obsahuje kompletní seznam všech deminutiv, které se v obou dílech vyskytují, zároveň i s jejich překladem. Klíčová slova: zdrobnělá slova; teorie překladu; němčina Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Česká deminutiva a jejich překlad do němčiny

Práce se zabývá možností překladu českých deminutiv do němčiny. Po teoretickém úvodu, kde jsou uvedeny teoretické aspekty překladu a také pojem funkční ekvivalence, následuje analýza kontextově ...

Kateřina Vaňková; vedoucí práce Naďa Matouchová
Technická univerzita v Liberci, 2012

Nácvik slovní zásoby němčiny pomocí interaktivní tabule
Jana Šebestová; vedoucí práce Martina Čeřovská
2012 - německý
Tato diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které do hodin německého jazyka může přinést interaktivní tabule, a to zejména při nácviku slovní zásoby. Čtenář bude uveden do základní problematiky slovní zásoby, sémantizačních postupů, vícekanálového učení a mozkové laterality. Dále budou v práci vysvětleny základní pojmy týkající se interaktivních tabulí, včetně krátkého představení vybraných tabulí a vybraných interaktivních učebnic pro německý jazyk, které jsou na českém trhu dostupné. Podstatná část práce bude věnována popisu jednotlivých typů interaktivních cvičení, které byly v rámci této práce stvořeny ke třem učebním souborům a které byly následně testovány na dvou vybraných základních školách v Liberci. Klíčová slova: němčina; jazyková výuka; slovní zásoba Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Nácvik slovní zásoby němčiny pomocí interaktivní tabule

Tato diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které do hodin německého jazyka může přinést interaktivní tabule, a to zejména při nácviku slovní zásoby. Čtenář bude uveden do ...

Jana Šebestová; vedoucí práce Martina Čeřovská
Technická univerzita v Liberci, 2012

Využití Evropského jazykového portfolia ve výuce německého a španělského jazyka na ZŠ a SŠ
Simona Dušková; vedoucí práce Martina Čeřovská
2012 - německý
Bakalářská práce se zabývá využitím Evropského jazykové portfolia (EJP) ve výuce německého a španělského jazyka na ZŠ a SŠ v Libereckém kraji a Kraji Vysočina. V teoretické části se zaměřuje na historii a důvody vzniku portfo-lia, popisuje jeho části a poukazuje na důležitost jeho využití při učení se cizímu jazyku. V praktické části je na základě dotazníků, předloženém učitelům vybraných škol, vytvořen přehled užití EJP ve výuce, je porovnávána míra a způsob jeho využití ve zvolených vyučovacích předmětech. Klíčová slova: jazyková výuka; němčina; španělština Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Využití Evropského jazykového portfolia ve výuce německého a španělského jazyka na ZŠ a SŠ

Bakalářská práce se zabývá využitím Evropského jazykové portfolia (EJP) ve výuce německého a španělského jazyka na ZŠ a SŠ v Libereckém kraji a Kraji Vysočina. V teoretické části se zaměřuje na ...

Simona Dušková; vedoucí práce Martina Čeřovská
Technická univerzita v Liberci, 2012

Výuka němčiny pomocí všech smyslů v předškolním věku
Monique Polke; vedoucí práce Martina Čeřovská
2012 - německý
Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním cizího jazyka u dětí v předškolním věku se zapojením všech smyslů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V prvním části jsou definovány a vysvětleny základní pojmy a požadavky, zejména technické, které umožnují čtenáři lépe pochopit strukturu a myšlenku celé práce. Do této části spadají nejen lidské předpoklady pro úspěšné osvojovení jazyka, ale zároveň i didaktické principy a dalši aspekty procesu osvojování cizího jazyka v raném věku a význam smyslového vnímání. Praktická část se opírá o poznatky z teoretické části a je podložena výzkumem, který byl proveden ve dvou mateřských školách. Zvláštní pozornost byla věnována slovní zásobě. Cílem této práce je představit a objasnit některé strategie a metody úspěšného osvojování cizího jazyka v raném věku. Klíčová slova: němčina; jazyková výuka; děti předškolního věku Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Výuka němčiny pomocí všech smyslů v předškolním věku

Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním cizího jazyka u dětí v předškolním věku se zapojením všech smyslů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V prvním části jsou definovány a ...

Monique Polke; vedoucí práce Martina Čeřovská
Technická univerzita v Liberci, 2012

Funkční slovesná spojení a jejich funkce a užití v současné němčině
Vladimíra Ťahlová; vedoucí práce Naďa Matouchová
2011 - německý
Tato diplomová práce se zabývá funkčními slovesnými spojeními a jejich užitím v současné němčině. V teoretické části je tento jev pojednán na základě konfrontace různých pojetí renomovaných autorů. Jsou zde zkoumány vlastnosti a funkce funkčních slovesných spojení a jejich odlišení od frazeologismů a kolokací. V praktické části jsou analyzovány konkrétní texty, kde je sledována frekvence a funkce těchto spojení. Klíčová slova: němčina Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Funkční slovesná spojení a jejich funkce a užití v současné němčině

Tato diplomová práce se zabývá funkčními slovesnými spojeními a jejich užitím v současné němčině. V teoretické části je tento jev pojednán na základě konfrontace různých pojetí renomovaných autorů. ...

Vladimíra Ťahlová; vedoucí práce Naďa Matouchová
Technická univerzita v Liberci, 2011

Cizojazyčné aktivity vysokoškoláků v české a německé části Euroregionu Nisa-Neiße
Dagmar Hrehová; vedoucí práce Kamila Podrápská
2011 - německý
Bakalářská práce seznamuje s výukou cizích jazyků v české a německé části Euroregionu Nisa. Je kladen důraz především na výuku jazyků sousedů. Po všeobecném teoretickém procesu analýzy kurikulárních dokumentů se v praktické části věnuje pozornost výuce cizích jazyků na Technické univerzitě v Liberci, Vysoké škole Zittau/Görlitz a Mezinárodním vysokoškolském institutu Zittau. Klíčová slova: jazyková výuka Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Cizojazyčné aktivity vysokoškoláků v české a německé části Euroregionu Nisa-Neiße

Bakalářská práce seznamuje s výukou cizích jazyků v české a německé části Euroregionu Nisa. Je kladen důraz především na výuku jazyků sousedů. Po všeobecném teoretickém procesu analýzy kurikulárních ...

Dagmar Hrehová; vedoucí práce Kamila Podrápská
Technická univerzita v Liberci, 2011

Filosofické a etické pojetí absurdna a lidské svobody u Alberta Camuse
Michal Kovář; vedoucí práce Naděžda Pelcová
2011 - německý
Bakalářská práce se zabývá základními tématy děl Alberta Camuse, tedy pojmem absurdnaa lidské svobody. Nejvýznamnějším zdrojem jsou Camusovy eseje Mýtus o Sysifovi a Člověk revoltující, přičemž hlavní myšlenkou, ze které práce čerpá, je rozpor v myšlence samotného Boha, od které se odvíjí přesvědčení o absurditě světa. Práce se pak věnuje jak popisu absurdna samotného, tak i jeho vztahům k dalším tématum. Téma svobody je pak bráno právě s ohledem na absurditu světa. Poslední částí práce je etický pohled na tato témata spolu s popisem Camusových názoru na morálku obecně a shrnutím jeho rad týkajících se života. Klíčová slova: občanská svoboda; absurdita; svoboda Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Filosofické a etické pojetí absurdna a lidské svobody u Alberta Camuse

Bakalářská práce se zabývá základními tématy děl Alberta Camuse, tedy pojmem absurdnaa lidské svobody. Nejvýznamnějším zdrojem jsou Camusovy eseje Mýtus o Sysifovi a Člověk revoltující, přičemž hlavní ...

Michal Kovář; vedoucí práce Naděžda Pelcová
Technická univerzita v Liberci, 2011

Postavení větných členů v němčině a zprostředkování tohoto jevu ve vyučování němčině na ZŠ
Iva Šulcová; vedoucí práce Naďa Matouchová
2011 - německý
Tato diplomová práce se zabývá postavením větných členů v němčině. Zkoumá slovoslednou výstavbu německé věty, její funkce a principy. V praktické části je analyzováno, jakým způsobem je tento jev zprostředkován v učebnicích němčiny. Následně je zde navržena originální vyučovací jednotka se zřetelem k dané problematice. Klíčová slova: němčina; jazyková výuka Dostupné registrovaným uživatelům v Univerzitní knihovně TUL
Postavení větných členů v němčině a zprostředkování tohoto jevu ve vyučování němčině na ZŠ

Tato diplomová práce se zabývá postavením větných členů v němčině. Zkoumá slovoslednou výstavbu německé věty, její funkce a principy. V praktické části je analyzováno, jakým způsobem je tento jev ...

Iva Šulcová; vedoucí práce Naďa Matouchová
Technická univerzita v Liberci, 2011

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze