Used filters (1)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 731261
Published from to

Argumentační dovednosti žáků základní školy v oblasti aktuálních environmentálních témat
Kube, Jan; Vojíř, Karel; Svobodová, Silvie
2024 - Czech
Argumentative skills are essential for conducting an effective discussion both in professional and personal life. In schools, these skills should be developed as part of the development of the key competence of communication. A greater number of suitable topics for discussion are offered in each subject. The aim of this work was to map the ability to formulate arguments on current environmental topics among pupils of the second grade of primary school. More precisely, it was the topic of ecological projects and the topic of reducing emissions. For this purpose, a worksheet with two complex tasks was created, which was completed by a total of 262 pupils. Student arguments were evaluated in terms of frequency, ad rem validity, relevance to the given topic and factual correctness. Pupils' ability to formulate arguments turned out to be poorly developed, however, it was found that the year of study and the attitude have an effect on the ad rem validity, relevance and factual correctness, only the year has an effect on the number of arguments, no effect was shown for the attitude. In order for argumentation skills to develop, it is desirable that special attention be paid to them in teaching. Argumentační dovednosti jsou nezbytná pro vedení efektivní diskuse, a to jak v profesionálním, tak i v osobním životě. Ve školách by tyto dovednosti měly být rozvíjené v rámci rozvoje klíčové kompetence komunikační. V rámci rozvoje této kompetence je vhodné využívat aktuální enviromentální témata, se kterými se žáci budou v budoucnu setkávat v běžném životě, a budou nuceni o nich diskutovat. Cílem této práce bylo zmapovat schopnost formulace argumentů k aktuálním enviromentálním tématům u žáků druhého stupně základní školy. Přesněji šlo o téma ekologických projektů a téma snižování emisí. Za tímto záměrem byl vytvořen pracovní list o dvou komplexních úlohách, který celkem vyplnilo 262 žáků. Žákovské argumenty byly vyhodnoceny z hlediska četnosti, platnosti ad rem, relevance k danému tématu a faktické správnosti. Schopnost žáků formulovat argumenty se ukázala jako málo rozvinutá. Bylo zjištěno že na platnost ad rem, relevanci i faktickou správnost argumentů má vliv ročník a zastávaný postoj k danému tématu. Na počet má vliv pouze ročník, u postoje se vliv neprokázal. Nelze očekávat, že se argumentační dovednosti budou u žáků významněji rozvíjet, nebude-li jim věnována dostatečná pozornost v rámci základoškolského vzdělávání. Keywords: argumentace; kompetence komunikativní; argumentační dovednosti; environmentální problémy; argumentation; communicative competence; argumentation skills; environmental problems Available in a digital repository NRGL
Argumentační dovednosti žáků základní školy v oblasti aktuálních environmentálních témat

Argumentative skills are essential for conducting an effective discussion both in professional and personal life. In schools, these skills should be developed as part of the development of the key ...

Kube, Jan; Vojíř, Karel; Svobodová, Silvie
Univerzita Karlova, 2024

Poetika tanga. Etnografie pražských milong
Gotlib, Matvei; Jurková, Zuzana; Stavělová, Daniela; Pavlicová, Martina
2024 - Czech
The poetics of Prague milongas (tango parties) in their interconnectedness with a translocal phenomenon of tango argentino is the object of this Ph.D. thesis. Relationships between global and Prague tango are traced in the perspective of the motif of 'meeting' (Bakhtin 1975), while the concept of soundscape (Shelemay 2006) is used to explore the fluid life of the Prague tango community. Descriptions of dance interactions emphasize qualitative aspects of movement (Novack 1990; Sklar 2001) and a reflexive approach to ethnography helps to distinguish between the researcher's subjective impressions and the impressions of the actors of this research. The ethnographic study concludes that the poetics of the tango is a poetics of experience and that the specificity of the ritual technique (Augé 1999) of Prague tango lies in the measuredness of regular encounters, the carnivalesque nature of sporadic larger events, the active appropriation of urban locations, and the communal response to changes in the surrounding world that can be both protest and reflexive. Key words: anthropology, poetics of dance, Prague milongas, translocal phenomenon of tango, motif of the "meeting", soundscape. Předmětem předkládané disertační práce je poetika soudobých pražských milong (večírků tanga) v jejich provázanosti s translokálním fenoménem tango argentino. Vztahy mezi globálním a pražským tangem jsou sledovány v perspektivě motivu "setkání" (Bachtin 1975). Při zkoumání proměnlivého života pražské komunity tanga je používána koncepce soundscape (Shelemay 2006). Popisy tanečních interakcí zdůrazňují kvalitativní aspekty pohybu (Novack 1990; Sklar 2001). Mezitím reflexivní přístup k etnografování pomáhá badatelovi rozlišovat své subjektivní dojmy a dojmy aktérů daného výzkumu. Etnografická studie dochází k závěru, že poetika tanga je poetikou prožitku, a že specifikum omezené rituální techniky (Augé 1999) pražského tanga spočívá ve stejnoměrnosti pravidelných setkání, karnevalové povaze sporadicky konaných větších událostí, aktivnímu osvojení městských lokalit a společné reakci na změny v okolním světě, jež mohou mít jak protestní, tak reflexivní charakter. Klíčová slova: antropologie, poetika tance, pražské milongy, translokální fenomén tanga, motiv "setkání", soundscape. Keywords: antropologie; poetika tance; pražské milongy; translokální fenomén tanga; motiv "setkání"; soundscape; anthropology; poetics of dance; Prague milongas; translocal phenomenon of tango; motif of the "meeting"; soundscape Available in a digital repository NRGL
Poetika tanga. Etnografie pražských milong

The poetics of Prague milongas (tango parties) in their interconnectedness with a translocal phenomenon of tango argentino is the object of this Ph.D. thesis. Relationships between global and Prague ...

Gotlib, Matvei; Jurková, Zuzana; Stavělová, Daniela; Pavlicová, Martina
Univerzita Karlova, 2024

Porozumění myšlence rovnic ve 4. a 5. ročníku ZŠ
Bednařík, Jaromír; Slezáková, Jana; Kvaszová, Milena
2024 - Czech
The diploma thesis deals with how 4th and 5th grade students understand and solve equations. It examines errors in their solutions and suggests possibilities for reeducation. In the theoretical part, it explains main concepts such as equality and equation. It seeks to anchor the issue of equations in the RVP and searches for tasks suitable for the propaedeutics of equations in textbooks from three publishers for the 1st stage of primary school. The experimental part contains the methodology of creating a pre-experiment and summarizes the reasons for creating the final experiment. It describes students solutions to selected tasks, searches for errors, and tries to determine a suitable form of reeducation. Key words: equality, equation, reeducation, propaedeutics, experiment, textbook series Diplomová práce se zabývá tím, jak žáci 4. a 5. ročníku rovnice chápou a řeší. Zkoumá chyby v jejich řešení a navrhuje možnosti reedukace. V teoretické části vysvětluje hlavní pojmy jako rovnost a rovnice. Vyhledává ukotvení problematiky rovnic v RVP a vyhledává úlohy vhodné pro propedeutiku rovnic v učebnicích ze tří nakladatelství pro 1. stupeň základní školy. Experimentální část obsahuje metodologii tvorby před-experimentu a shrnuje důvodu pro vytvoření finálního experimentu. Popisuje žákovská řešení vybraných úloh, vyhledává chyby a snaží se stanovit vhodnou formu reedukace. Klíčová slova: rovnost, rovnice, reedukace, propedeutika, experiment, učebnicové řady Keywords: rovnost; propedeutika rovnic; rovnicová situace; izomorfismus; myšlenka rovnic ve slovních úlohách a úlohách pouze zadaných číselně; analýza myšlenkových procesů při řešení rovnicových úloh; evidence zajímavých jevů pro následné doporučení; jak propedeutiku rovnic realizovat; equality; equation; reeducation; propaedeutics; experiment; textbook series Available in a digital repository NRGL
Porozumění myšlence rovnic ve 4. a 5. ročníku ZŠ

The diploma thesis deals with how 4th and 5th grade students understand and solve equations. It examines errors in their solutions and suggests possibilities for reeducation. In the theoretical part, ...

Bednařík, Jaromír; Slezáková, Jana; Kvaszová, Milena
Univerzita Karlova, 2024

Projevy morfo-syntaktických znalostí u předškolních dětí s vývojovou jazykovou poruchou
Peksová, Veronika; Málková, Gabriela; Páchová, Anna
2024 - Czech
Keywords: vývojová jazyková porucha; vývojová dysfázie; předškolní věk; morfo-syntaktické znalosti; jazykové dovednosti; developmental language disorder; specific language impairment; preschool age; morpho-syntactic language skills Available in a digital repository NRGL
Projevy morfo-syntaktických znalostí u předškolních dětí s vývojovou jazykovou poruchou

Peksová, Veronika; Málková, Gabriela; Páchová, Anna
Univerzita Karlova, 2024

Kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s diagnózou TEP kyčelního kloubu
Šterbák, Daniel; Homonická Pyšková, Barbora; Nováková, Tereza
2024 - Czech
v Abstract Author: Daniel Šterbák Supervisor: Mgr. Barbora Homonická Pyšková Title: Case study of physiotherapeutic care for a patient with diagnosis of total hip replacement Objective: The aim of this bachelor thesis is to summarize the issues of coxarthrosis, hip arthroplasty, specifically total hip replacements, and the care for patients with this diagnosis in the theoretical part. In the practical part, to process a case study of physiotherapeutic care for a patient after total hip replacement. Methods: In the first general part of the thesis, information about the hip joint, coxarthrosis, hip arthroplasties, and preoperative and postoperative care options are summarized based on literature sources and relevant research articles. The following specific part consists of a case study, which includes an initial kinesiological analysis, therapeutic plans with rehabilitation goals, records of therapeutic units, an output kinesiological analysis, and an evaluation of the performed therapy. Results: The set goals were mostly achieved, as evidenced by the differences between the initial and output kinesiological analyses. It was possible to eliminate, completely or largely, most of the undesirable reflex changes in soft tissues, increase the range of motion and muscle strength of the muscles of right lower... iv Abstrakt Autor: Daniel Šterbák Vedoucí práce: Mgr. Barbora Homonická Pyšková Název práce: Kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s diagnózou TEP kyčelního kloubu Cíl: Cílem této bakalářské práce je shrnout v teoretické části problematiku coxartrózy, aloplastiky kyčelního kloubu, konkrétně totální endoprotézy, a péče o pacienta s touto diagnózou. V praktické části zpracovat kazuistiku fyzioterapeutické péče o pacienta po TEP kyčelního kloubu. Metody: V první obecné části práce jsou na základě knižních zdrojů a relevantních odborných článků shrnuty informace o kyčelním kloubu, coxartróze, aloplastikách kyčelního kloubu, možnostech předoperační a pooperační péče. Následující speciální část se skládá z kazuistiky, která obsahuje vstupní kineziologický rozbor, terapeutické plány s vytyčením cílů rehabilitace, záznam terapeutických jednotek, výstupní kineziologický rozbor a zhodnocení provedené terapie. Výsledky: Vytyčené cíle se podařilo z větší části splnit, což vyplývá z rozdílných výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru. U pacienta se podařilo zcela nebo z velké části odstranit většinu nežádoucích reflexních změn v měkkých tkáních, zvýšit rozsah pohybu a svalovou sílu svalů PDK, zlepšit stereotyp stoje, a především chůze do té míry, aby mohl pacient požadovaným způsobem fungovat v... Keywords: Kyčelní kloub; coxartróza; totální endoprotéza; rehabilitace; fyzioterapie; Hip joint; coxarthrosis; total hip replacement; rehabilitation; physiotherapy Available in a digital repository NRGL
Kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s diagnózou TEP kyčelního kloubu

v Abstract Author: Daniel Šterbák Supervisor: Mgr. Barbora Homonická Pyšková Title: Case study of physiotherapeutic care for a patient with diagnosis of total hip replacement Objective: The aim of ...

Šterbák, Daniel; Homonická Pyšková, Barbora; Nováková, Tereza
Univerzita Karlova, 2024

Promlčení odpovědnosti za přestupky
Bělous, Matěj; Prášková, Helena; Rajchl, Jiří
2024 - Czech
The time limitation of liability for administrative delicts Summary This master thesis focuses on the regulation of Act No. 250/2016 Coll., the Act on Liability for Offences and Proceedings thereon (Misdemeanour act), as well as special laws that regulate the extinction of liability, the statute of limitations and the regulation of the establishment and interruption of the statute of limitations of offences. The aim of this work is to evaluate and, if necessary, to find a more appropriate regulation in the matter of extinction of liability, the determination of the length of the limitation period, the limitation period, its establishment, and interruption. In the first chapter, the thesis deals with the theoretical interpretation of time and its anchoring in the legal system. It explains terms such as the construction and interruption of time limits, limitation, and prescription. It also evaluates the different meaning of the term limitation in the private and public law spheres. In a follow-up chapter, the thesis focuses on the extinction of liability for administrative offences and the regulation of the extinction of liability in the Misdemeanour Act. This chapter also includes the question of extinction of liability as a substantive law institute. The third chapter deals with the regulation of the... Promlčení odpovědnosti za přestupky Abstrakt Tato diplomová práce se zaměřuje na úpravu zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, jakož i zákonů speciálních, jež upravují zánik odpovědnosti, promlčecí doby a úpravu stavení a přerušení promlčecí doby přestupků. Cílem této práce je zhodnotit a případně nalézt příhodnější úpravu ve věci zániku odpovědnosti, stanovení délky promlčecí doby, mezní promlčecí doby, jejímu stavení a přerušení. V první kapitole se diplomová práce zaobírá teoretickým výkladem ohledně času a jeho ukotvení v právním řádu. Vysvětluje zde termíny jako stavení a přerušení lhůt, promlčení a prekluze. U termínu promlčení také zhodnocuje jeho rozdílný význam ve sféře soukromoprávní a veřejnoprávní. V návazné kapitole se diplomová práce zaměřuje na zánik odpovědnosti za správní delikt a úpravu zániku odpovědnosti v přestupkovém zákoně. Tato kapitola také obsahuje otázku zániku odpovědnosti jako hmotněprávního institutu. Třetí kapitola se věnuje úpravě promlčecí doby v přestupkovém zákoně, stanovení její délky a diferenciace na základě výše pokuty. Kapitola se dále zaměřuje na speciální zákony, jež stanovují délku promlčecí doby odlišně, a prezentují roztříštěnost právní úpravy. Závěrem této kapitoly je zmíněn osud přechodného ustanovení... Keywords: Promlčecí doba; přestupkový zákon; stavení a přerušení promlčecí doby; Time limitation period; misdemeanor act; suspension and interruption of the time limitation period Available in a digital repository NRGL
Promlčení odpovědnosti za přestupky

The time limitation of liability for administrative delicts Summary This master thesis focuses on the regulation of Act No. 250/2016 Coll., the Act on Liability for Offences and Proceedings thereon ...

Bělous, Matěj; Prášková, Helena; Rajchl, Jiří
Univerzita Karlova, 2024

Vzájemný vztah sebehodnocení a metakognice u žáků a žákyň 5. třídy základní školy
Irová, Aneta; Smetáčková, Irena; Páchová, Anna
2024 - Czech
Keywords: metakognice; přesnost sebehodnocení; hodnocení; základní škola; mladší školní věk; metacognition; accuracy of self-assessment; evaluation; primary school; young school-age children Available in a digital repository NRGL
Vzájemný vztah sebehodnocení a metakognice u žáků a žákyň 5. třídy základní školy

Irová, Aneta; Smetáčková, Irena; Páchová, Anna
Univerzita Karlova, 2024

Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ
Pořická, Ivana; Andreska, Jan; Hanel, Lubomír
2024 - Czech
Pupils' Perception of Natural History Teaching at the Second Level of Primary School and at the High School Bc. Ivana Pořická ABSTRACT The task of the thesis is to explore the attitudes and the opinions of students from the 2nd stage of selected primary schools and corresponding grades of a multi-year grammar school regarding the teaching of natural sciences, respectively biology. An integral part of the research work involves assessing and evaluating students' mental disposition before the lesson, preparedness, satisfaction with the environment, teaching itself including the methods used, and the usability and importance of biological education in general. Students were also given the opportunity to express their views on the relevant textbooks used in teaching. Furthermore, the thesis aimed to compare and analyze differences in the attitudes of students from primary schools and multi-year grammar schools in the corresponding grades. Another analysis focused on differences in responses in terms of gender. Whether there are any significant differences in the attitudes of girls and boys, and if so, to attempt to evaluate the reasons for these differences. The research also reveals some specific differences in attitudes between the two groups of students, suggesting that educational programs and the school... Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ (Bc. Ivana Pořická) ABSTRAKT Úkolem diplomové práce je zjistit stanoviska žáků 2. stupně vybraných základních škol a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia v problematice výuky přírodopisu respektive biologie. Součástí odborné práce je vyjádření a zhodnocení psychického rozpoložení žáků před výukou, připravenost, spokojenost s prostředím, výukou jako takovou včetně použitých metod a využitelnost a důležitost biologického vzdělání vůbec. Žáci měli též možnost vyjádřit se k příslušným učebnicím používaných při výuce. Dále měla práce porovnat a analyzovat rozdíly mezi postoji žáky základních škol a víceletých gymnázií v odpovídajícím ročníku. Další analýza spočívala v rozdílnosti odpovědí ve smyslu genderovém. Zda se nějak zásadně liší postoje dívek a chlapců a pokud ano, pokusit se vyhodnotit příčiny těchto rozdílů. Výzkum také ukazuje některé specifické rozdíly v postojích mezi oběma skupinami žáků, což naznačuje, že vzdělávací programy a prostředí školy mohou hrát klíčovou roli při formování postojů žáků k výuce přírodopisu. Tyto zjištěné rozdíly mohou být užitečné pro další vývoj vzdělávacích programů a strategií zaměřených na zlepšení výuky přírodopisu na obou úrovních školního vzdělávání. Tato stanoviska žáci vyjadřovali pomocí online... Keywords: přírodopis; výuka; základní škola; víceleté gymnázium; vnímání; dotazník; biology (natural science); teaching; primary school; multi-year grammar school; perception; questionnaire Available in a digital repository NRGL
Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ

Pupils' Perception of Natural History Teaching at the Second Level of Primary School and at the High School Bc. Ivana Pořická ABSTRACT The task of the thesis is to explore the attitudes and the ...

Pořická, Ivana; Andreska, Jan; Hanel, Lubomír
Univerzita Karlova, 2024

Památné stromy Milevska
Polák, Vít; Teodoridis, Vasilis; Hanel, Lubomír
2024 - Czech
Keywords: památné stromy; Milevsko; legislativa; Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky; memorial trees; Milevsko; legislation; Nature and Landscape Protection Agency of the Czech Republic Available in a digital repository NRGL
Památné stromy Milevska

Polák, Vít; Teodoridis, Vasilis; Hanel, Lubomír
Univerzita Karlova, 2024

Efektivnost programů vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v organizaci
Honková, Veronika; Veteška, Jaroslav; Kolek, Jindřich
2024 - Czech
The diploma thesis is focused on evaluating the effectiveness of employee learning and development programs in the organization. Currently, learning and development programs in private sector organizations are largely unsystematic and circumstantially. Effectiveness is not guaranteed without an analysis of educational and developmental needs for the benefit of the company and at the same time for the benefit of the individual needs of employees. The aim of this diploma thesis is to find out whether there are development and training programs in the organization in the private sector and to evaluate their effectiveness with regard to the organization's strategy and the personal development of the employees. In the theoretical part, existing educational strategies and policies are presented and what are the individual approaches to them, as well as what are the current educational trends. It is defined what systematic education and development of employees in the organization is, including identification of learning needs, planning and implementation of employee learning, assessment of learning results and assessment of the effectiveness of learning with examples of various methods. It also includes an introduction of the selected organization and its strategy, along with the learning and development... Diplomová práce je zaměřena na vyhodnocení efektivnosti programů vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v organizaci. V současné době probíhají programy vzdělávání a rozvoje v organizacích v soukromém sektoru ve velké míře nesystematicky a nahodile. Bez provedené analýzy vzdělávacích a rozvojových potřeb ku prospěchu podniku a zároveň i ku prospěchu individuálních potřeb zaměstnanců, není efektivnost zaručena. Cílem této diplomové práce je zjistit, zda v organizaci v soukromém sektoru probíhají programy vzdělávání a rozvoje a zhodnotit tak jejich efektivitu s ohledem na strategii organizace a osobnímu rozvoji zaměstnance. V teoretické části jsou uvedeny, jaké existují vzdělávací strategie a politika a jednotlivé přístupy k nim a jaké jsou momentální vzdělávací trendy. Je vymezeno systematické vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v organizaci včetně identifikace vzdělávacích potřeb, plánování a realizace vzdělávání pracovníků, vyhodnocování výsledků vzdělávání a samotné posuzování efektivnosti vzdělávání s příklady různých metod jejího měření. Součástí je také představení vybrané organizace a její strategie vzdělávání a rozvoje spolu s uvedením aktivit, které v ní probíhají. Praktickou částí je pomocí analýzy interních dokumentů, polostrukturovaného rozhovoru s odpovědným pracovníkem zajišťující vzdělávání a... Keywords: vzdělávání; rozvoj; efektivnost; zaměstnanci; organizace; program vzdělávání; learning; development; effectiveness; employees; organization; learning programme Available in a digital repository NRGL
Efektivnost programů vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v organizaci

The diploma thesis is focused on evaluating the effectiveness of employee learning and development programs in the organization. Currently, learning and development programs in private sector ...

Honková, Veronika; Veteška, Jaroslav; Kolek, Jindřich
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases