Historie firmy Pála a spol., továrna elektrických článků a baterií ve Slaném, 1889 (1919) - 1945
Mikeš Jan; Zbyněk Nikel; Jakubec Ivan
2021 -
Disertační práce analyzuje vývoj a výrobu elektrochemických článků v českých zemích a v Československu v období 1889 (resp. 1919) – 1945 a ve stejné době charakterizuje rozvoj firmy Pála a spol. (Palaba Slaný), která se na výrobě baterií a akumulátorů v českém prostředí významně podílela. Práce nabízí i biogram zakladatele a vedoucího firmy Jaroslava Jana Pály, českého elektrotechnika, podnikatele, vynálezce a regionálního politika.The dissertation analyzes the development and production of electrochemical cells in the Czech lands and in Czechoslovakia in the period 1889 (respectively 1919) – 1945 and at the same time characterizes the development of the company Pála Ltd. (Palaba Slaný), which played a significant role in the production of batteries and accumulators in the Czech environment. The work also offers a biogram of the founder and head of the company Jaroslav Jan Pála, a Czech electrical engineer, entrepreneur, inventor and regional politician.
Keywords:
Historie techniky; historie elektrotechniky; české země; Československo; 1919-1945; elektrochemický článek; baterie; Palaba; Jaroslav Jan Pála; Slaný; History of technology; history of electrical engineering; Czech lands; Czechoslovakia; 1919-1945; electrochemical cell; batteries; Palaba; Jaroslav Jan Pála; Slaný
Available in digital repository of ČVUT.
Historie firmy Pála a spol., továrna elektrických článků a baterií ve Slaném, 1889 (1919) - 1945
Disertační práce analyzuje vývoj a výrobu elektrochemických článků v českých zemích a v Československu v období 1889 (resp. 1919) – 1945 a ve stejné době charakterizuje rozvoj firmy Pála a spol. ...
Metodika mechanické fixace lemových spojů pro zajištění rozměrové stability během výrobních procesů
Šanovec Jan; Lukáš Chrášťanský; Evin Emil
2021 -
Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou fixace lemových spojů panelových dílů karoserie automobilu. Hlavním cílem disertační práce je návrh nového typu spoje, resp. nové metody fixace lemového spoje. Motivací hlavního cíle práce jsou požadavky, které jsou kladeny na panelové díly karoserie automobilu i jejich výrobu. Především se jedná o rozměrovou stabilitu, kvalitu povrchu pohledových dílů a ekonomičnost provozu. Navržená nová metoda mechanické fixace lemového spoje je ověřena pomocí numerických simulací a sérií experimentů jak na zkušebních vzorcích, tak i na reálném dílu přední kapoty vozidla. Součástí disertační práce je určení metodiky práce s produkčními simulačními softwary AutoForm Forming a AutoForm Assembly pro implementaci nové metody v inženýrské praxi.The dissertation thesis deals with the issue of fixation of the hemmed joints of panel parts of the car body. The main goal of the dissertation is the design of a new type of joint, a respectively new method of fixation of the hemmed joint. The motivation of the main goal of the work is the requirements that are placed on the panel parts of the car body and their production. Above all, it is about dimensional stability, the surface quality of visible parts, and the economy of the production process. The proposed new method of mechanical fixation of the hemmed joint is verified by numerical simulations and a series of experiments both on test specimens and on a real part of the front hood of the vehicle. Part of the dissertation is to determine the methodology of work with production simulation software AutoForm Forming and AutoForm Assembly for the implementation of a new method in to engineering practice.
Keywords:
lemování; fixace lemových spojů; karoserie; panelové díly karoserie; automobilový průmysl; numerická simulace; Simufact; Deform; AutoForm; hemming; fixation of hemmed joints; car body; car body panels; automotive; numerical simulation; Simufact; Deform; AutoForm
Available in digital repository of ČVUT.
Metodika mechanické fixace lemových spojů pro zajištění rozměrové stability během výrobních procesů
Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou fixace lemových spojů panelových dílů karoserie automobilu. Hlavním cílem disertační práce je návrh nového typu spoje, resp. nové metody fixace ...
Experimentální studie a numerické modelování ocelobetonových kruhových sloupů s rozptýlenou výztuží za požáru
Wald František; Alexej Treťjakov; Gregor Dalibor
2021 -
Práce je věnovaná zkouškám a numerickému modelování mechanického chovaní ocelobetonových sloupů kruhového uzavřeného průřezu vyplněných drátkobetonem za požáru. Disertace shrnuje data z experimentů. Popisuje numerický materiálový model drátkobetonu a globální teplotní a mechanický model celého sloupu. Validuje model sloupu. Studuje citlivost na významné parametry. Experimentální studie zahrnuje šest zkoušek ve čtyřbodovém ohybu za běžné a zvýšené teploty a pět v tlaku v svislé peci. Trojrozměrný numerický MKP model byl vytvořen v programu ATENA. K simulaci přesného chování drátkobetonu v tlaku a tahu byl využit lomově-plastický materiálový model. Studie citlivosti dokládá významné zlepšení požární odolnosti sloupů při využití drátkobetonu. Numerický model je připraven pro budoucí použití při vývoji analytického návrhového modelu pro stanovení požární odolnosti ocelobetonových sloupů s rozptýlenou výztuží, který bude využit jako příloha nebo technický doplňující podklad v evropské normě pro návrh ocelobetonových prvků při požáru EN1994-1-2:2024.This research is dedicated to the experimental study and numerical modelling of the mechanical behaviour of circular hollow section columns with steel fibre-reinforced concrete infill in the fire situation. The work includes data from experimental studies, development of the steel fibre reinforced concrete material model, investigation of the global thermal and mechanical models, its validation, and a sensitivity study of the main parameters. Experimental studies include six tests in four-point bending under ambient and elevated temperature and five experiments in compression in the vertical furnace. The three-dimensional numerical finite element method model was established using ATENA software. The fracture-plastic material model was used to simulate the exact behaviour of the steel fibre-reinforced concrete in compression and tension. The sensitivity study shows definite improvements in columns fire resistance by implementing the steel fibre-reinforced concrete unique properties. The numerical model is prepared for future use in developing an analytical design model for determining the fire resistance of the composite steel and fibre-reinforced concrete columns, which will be used as an appendix or supplementary technical basis in the corresponding European standard for the design of reinforced concrete elements in fire EN1994-1-2: 2024.
Keywords:
ocelobetonové sloupy; kruhové duté průřezy; drátkobeton; mechanické chovaní; požární odolnost; metoda konečných prvků; concrete-filled steel tubes; circular hollow section; steel fibre-reinforced concrete; mechanical behaviour; fire resistance; finite element method
Available in digital repository of ČVUT.
Experimentální studie a numerické modelování ocelobetonových kruhových sloupů s rozptýlenou výztuží za požáru
Práce je věnovaná zkouškám a numerickému modelování mechanického chovaní ocelobetonových sloupů kruhového uzavřeného průřezu vyplněných drátkobetonem za požáru. Disertace shrnuje data z experimentů. ...
Městský veřejný prostor a vnitrobloky
Jiran Zdeněk; Jiří Stránský; Kupka Jiří
2021 -
Městský veřejný prostor je nezastavěným územím, kde se lidé mohou setkávat a spolu komunikovat. Dle § 34 Zákona 128/2000 o obcích jde o náměstí, ulice, chodníky, parky a další místa, přístupná každému bez omezení. Tento prostor podléhá trvale udržitelnému rozvoji. Zahrnuje bydlení, práci, rekreaci a s nimi spojenou dopravu. Trpí řadou nedostatků a mnozí tvrdí, že je mrtev. On je ale nedílnou kulisou našeho bytí a žití. Denně se v něm pohybujeme a nutně ho potřebujme. Takže nadále žije. Platí to i pro Hradec Králové s jeho problémy, kterými je zahlcení všude parkujícími auty či vypouštění srážkových vod do kanalizace. Také tristní stav vnitrobloků. Vnitroblok je prostor vzniklý uvnitř do bloku uspořádanými domy, odcloněný od městského ruchu, nepříznivě zatíženého dopravním provozem a jeho průvodními jevy, prostý intenzivního pohybu chodců. Funkce zde převažuje obytná, vnitroblok však může posloužit i administrativě, školství, vojenským účelům. Vnitroblok je nedílnou součástí městského prostoru, přesto je však neprávem opomíjen. Jeho podoba a režim v něm jsou přitom mimořádně důležité z pohledu sociálního. Pro zde žijící obyvatele by měl proto být oázou klidu a vlídné komunikace. Místem potřebným a oblíbeným, omezujícím úprk zde žijících z města na venkov. Hradec Králové je metropolí severovýchodních Čech. Žije v něm 90 tisíc obyvatel, z toho čtvrtina ve vnitroblocích. Jejich tvář je zpravidla zanedbaná a nevlídná, a to bez ohledu na to, zda jde o historické dvorky Starého Města či vnitrobloky moderní, vzniklé za první republiky, kdy zde tvořil architekt Josef Gočár a město bylo nazýváno Salonem republiky. Revitalizaci vnitrobloků v Hradci Králové iniciuje a cílevědomě podporuje sdružení PRO GOČÁR, které ve spolupráci se městem připravilo revitalizaci vnitrobloků Salon, Liskovy sady I a II. Spolek též v roce 2016 uspořádal na téma vnitrobloků jako první v ČR zdařilou celostátní konferenci. Aby revitalizace vnitrobloků byla sociálně i environmentálně udržitelná a přispívala k adaptaci měst na změnu klimatu, je nutné vyvinout metodiku postupu jejich revitalizace s uvážením místně specifických podmínek, která je součástí disertační práce. Jedním ze zásadních bodů je zavedení tzv. modrozelené infrastruktury. Výsadba zeleně a její závlaha dešťovou vodou nejsou přitom nikterak finančně náročné a dají se realizovat postupně. Vyžaduje to samozřejmě pochopení a kázeň uživatelů, včetně zavedení režimu pro zde hrající si děti, potřeby seniorů i pohyb psích mazlíčků. Ideálním stavem je proto ten, kdy se o konkrétní vnitroblok starají sami zde žijící občané. Cílem aktuálního řešení vnitrobloků je při respektování ekologických zásad, v rámci trvale udržitelného rozvoje, využití jejich kapacity a náprava neutěšeného stavu.Public space is a non built-up area where citizens can meet and communicate. According to Section 34 of Law 128/2000 about municipalities, this represents squares, streets, pavements, parks and other places accessible to anybody with no restrictions. Such space is subject to sustainable development. It includes housing, work, recreation and transportation. There are some drawbacks and many people say the public space is dead. However, it is part and parcel of our being and living. We are a part of it on a daily basis and we really need it. So it lives on. This also applies to Hradec Králové with its problems such as congestion caused by cars or draining rainfall in sewerage. Poor state of inner courtyards, too. An inner courtyard is an enclosed unroofed area surrounded by blocks of flats, shielded from the rush of a city which is influenced by heavy traffic and its impact, without intensive pedestrian movement. Its residential function prevails, however, an inner courtyard may also meet administrative, education or military purposes. Although an inner courtyard is an integral part of urban space, it is wrongfully overlooked. Its character and regime are particularly important in social context. It should be a peaceful place with affable communication for those who live here. An area that is necessary and popular with them, therefore it reduces the urge to escape from the city to the country. Hradec Králové is the centre of northeastern Bohemia. Its population is about 90 thousand inhabitants of which a quarter lives in blocks with inner courtyards. These are very often neglected and unpleasant regardless of the fact whether they are historical courtyards in the Old Town or modern inner courtyards originating in the First Republic when the architect Josef Gočár was working here and the city was called „Salon of the Republic“. Inner courtyard revitalization in Hradec Králové is initiated and supported by PRO GOČÁR association, which has prepared in coordination with the town authorities revitalization of Salon, Liskovy sady I. and II. In 2016 the association organized successful national conference on inner courtyards first time in the Czech Republic. To make inner courtyard revitalization socially and environmentally sustainable as well as apt to climate change adaptation of cities, it is necessary to form methodology for revitalization procedure respecting specific local conditions, which is the part of Ph.D. thesis. One of its major features is implementation of blue-green infrastructure. Planting greenery and rainwater irrigation is not financially demanding and can be carried out gradually. This requires occupants´ understanding and discipline, including rules regarding activities of children, senior occupants and pets. Ideally, inhabitants of a particular block take care of their inner courtyard. The goal of current dealing with inner courtyards when respecting ecological principles and climate change adaptation is using their capacity and rectifying their dismal state. Ing. Jiří Stránský
Keywords:
veřejný prostor; vnitrobloky; nezastavěná plocha; centrum města; Public Space; inner Courtyards; non-built-up area; centre city
Available in digital repository of ČVUT.
Městský veřejný prostor a vnitrobloky
Městský veřejný prostor je nezastavěným územím, kde se lidé mohou setkávat a spolu komunikovat. Dle § 34 Zákona 128/2000 o obcích jde o náměstí, ulice, chodníky, parky a další místa, přístupná každému ...
Motion planning and trajectory tracking for an autonomous vehicle at high-speed scenarios
MAE supervisor; Praveen Kumar Balachandran; MAE opponent
2021 -
Motion planning and trajectory tracking for an autonomous vehicle at high-speed scenariosMotion planning and trajectory tracking for an autonomous vehicle at high-speed scenarios
Keywords:
Motion planning; trajectory tracking; autonomous vehicle; high-speed scenarios; Motion planning; trajectory tracking; autonomous vehicle; high-speed scenarios
Available in digital repository of ČVUT.
Motion planning and trajectory tracking for an autonomous vehicle at high-speed scenarios
Motion planning and trajectory tracking for an autonomous vehicle at high-speed scenariosMotion planning and trajectory tracking for an autonomous vehicle at high-speed scenarios
Studium radikálů jednoduchých prebiotických molekul
Civiš Svatopluk; Adam Pastorek; Špirko Vladimír
2021 -
Tato disertační práce se zabývá spektroskopickým studiem radikálů OH, NH, CN a CH a oxidu uhelnatého v infračervené oblasti spektra. Předkládá detailní analýzu MIR spekter pomocí časově rozlišené FTIR spektroskopie a popisuje všechny jednotlivé získané emisní spektrální linie těchto částic včetně odpovídajícího spektroskopického přiřazení. Změřená spektra jsou dále porovnána se solárními daty a jsou analyzována i dle jejich časového profilu. Zdůrazněna a demonstrována je role výše zmíněných částic v prebiotické chemii a astrofyzice.This dissertation follows the spectroscopic study of OH, NH, CN and CH radicals and carbon monoxide in the infrared spectral region. The work shows a detailed analysis of MIR spectra by use of time-resolved FTIR spectroscopy and describes all individual obtained emission spectral lines of these particles, including corresponding spectroscopic assignment. Measured spectra are compared with solar data and analysed according to their time profile. The role of aforementioned particles in prebiotic chemistry and astrophysics is highlighted and demonstrated on several examples.
Keywords:
radikály; prebiotická chemie; FTIR; spektroskopie; OH; NH; CN; CH; CO; radicals; prebiotic chemistry; FTIR; spectroscopy; OH; NH; CN; CH; CO
Available at various departments of the ČVUT.
Studium radikálů jednoduchých prebiotických molekul
Tato disertační práce se zabývá spektroskopickým studiem radikálů OH, NH, CN a CH a oxidu uhelnatého v infračervené oblasti spektra. Předkládá detailní analýzu MIR spekter pomocí časově rozlišené FTIR ...
Framework pro extrakci obsahu článků z Wikipedie
Dojčinovski Milan; Oleksandr Husiev; Smítková Janků Ladislava
2021 -
Tato diplomová práce se zabývá extrakcí obsahu Wikipedie pro DBpedia - crowd-sourced projekt. Hlavním cílem této práce bylo vyvinout rámec pro extrakci obsahu, struktury a anotací článků z Wikipedie. Výsledkem je framework, který zpracovává velké skládky XML na Wikipedii v několika populárních jazycích s možností dynamicky přidávat nové jazyky a vytváří čistý textový výstup, odkazy a strukturu stránky ve formátu N-Triples.This thesis describes the development process of the extraction of Wikipedia articles content for a DBpedia, a crowd-sourced community effort. The main goal of this thesis was to develop a framework for extraction of Wikipedia articles content, structure, and annotations. The result is a framework that processes large Wikipedia XML dumps in several popular languages, with the possibility to dynamically add new languages, and produces clean text output, links, and page structure in N-Triples format.
Keywords:
NIF; RDF; propojená data; web škrábání; NIF; RDF; linked data; web scraping; knowledge graph
Available in digital repository of ČVUT.
Framework pro extrakci obsahu článků z Wikipedie
Tato diplomová práce se zabývá extrakcí obsahu Wikipedie pro DBpedia - crowd-sourced projekt. Hlavním cílem této práce bylo vyvinout rámec pro extrakci obsahu, struktury a anotací článků z Wikipedie. ...
Analýza požární odolnosti betonových konstrukcí s využitím různých modelů požáru
Procházka Jaroslav; Martin Benýšek; Čajka Radim
2021 -
Práce se zabývá analýzou požární odolnosti betonových konstrukcí s využitím různých modelů požáru. Práce je rozdělena na dvě základní části. V první části práce je popsán úvod do problematiky, je řešen požár a jeho hlavní jednotlivé jevy, jak se požár modeluje a jaké jsou modely požáru. Práce se věnuje jak deterministickým, tak stochastickým matematickým modelům požáru. V závěru první části této práce jsou popsány metody posuzování požární odolnosti konstrukcí. Druhá část je zaměřena na autorovy výsledky. Byla provedena analýza modelů požáru s využitím deterministických modelů požáru, zjednodušených i zpřesněných, a stochastických modelů požáru, které byly řešeny pomocí metody Monte Carlo a Latinských Nadkrychlí. Pro analýzu zjednodušených modelů požáru byly využity vlastní zdrojové kódy vytvořené převážně v prostředí MATLAB nebo OCTAVE. Pro zpřesněné modely byly využity programy CFAST a FDS. Analýza následně vedla k vytvoření vlastních podpůrných softwarových nástrojů FMC a DataPlot. Analýza modelů požáru částečně vedla i k detailnějšímu zaměření se na rychlost uvolňování tepla. Závěr druhé části je věnován analýze posuzování požární odolnosti konstrukcí. Pro zjednodušené výpočtové posuzování požární odolnosti betonových konstrukcí byl vytvořen vlastní zdrojový kód, který je založen na 1-D proužkové metodě s vlastním vedením tepla. Součástí práce je také soubor vědeckých článků prezentující dosažené výsledky. Za hlavní přínos lze uvažovat vytvořené softwarové nástroje FMC a DataPlot, které jsou volně dostupné ke stažení. A dále provedené analýzy modelů požáru a posuzování konstrukcí, které byly následně publikovány.The thesis is focused on the analysis of fire resistance of concrete structures based on different fire models. This thesis is divided into two main parts. The first part of the thesis describes a brief overview of the problem; fire and its main phenomena, modelling of fire and models of fire are solved. The thesis is devoted to the deterministic and stochastic mathematical models of fire. At the end of the first part, methods for assessment of the fire resistance of structures are described. The second part is focused on the author’s results. The analysis of models of fire with the use of the deterministic fire models, simplified and advanced, and stochastic fire models was done. The stochastic approach was solved by the Monte Carlo and Latin Hypercube sampling method. For the analysis of the simplified models of fire, the in-house MATLAB or OCTAVE codes were used. For advanced models, the available software tools CFAST and FDS were used. The analysis subsequently led to the creation of the in-house supporting software tools FMC and DataPlot. The analysis of models of fire partly led to the focus on the heat release rate in detail. At the end of the second part, the analysis of the assessment of the structures is described. For simplified calculation assessment of the fire resistance concrete structures, the in-house code based on the one-dimensional strip method with the heat transfer was developed. The main part of the thesis is the collection of the author’s papers presenting achieved results. As the major benefit could be considered created software tools FMC and DataPlot which are freely available for download. And further the performed analysis of models of fire and assessment of structures that were published.
Keywords:
Betonové konstrukce; Požární odolnost; Modely požáru; Fire Dynamics Simulator (FDS); Consolidated Fire and Smoke Transport (CFAST); Teplotní křivky; Softwarové nástroje; MATLAB; Požárně inženýrský přístup; Concrete Structures; Fire Resistance; Models of Fire; Fire Dynamics Simulator (FDS); Consolidated Fire and Smoke Transport (CFAST); Temperature-time Curves; Software Tools; MATLAB; Performance-based design
Available in digital repository of ČVUT.
Analýza požární odolnosti betonových konstrukcí s využitím různých modelů požáru
Práce se zabývá analýzou požární odolnosti betonových konstrukcí s využitím různých modelů požáru. Práce je rozdělena na dvě základní části. V první části práce je popsán úvod do problematiky, je ...
Hodnocení konstrukcí vícepodlažních přádelen v údolí řeky Kamenice v Jizerských horách
Hulec Mikuláš; Jan Bartoníček; Záruba Pfeffermann Josef
2021 -
Přístup k zachování technických památek z období průmyslové revoluce na území České republiky je vzhledem k jejich četnosti značně komplikovaný. Na jedné straně se odráží ochrana industriálního dědictví, na straně druhé pak jejich udržitelnost. Pro lokální vymezení byly vybrány textilky údolí řeky Kamenice, která tvořila sílu potřebnou pro pohyb strojů. Přádelny tvoří spolu s řekou logickou kaskádu, která může být základem regionální i tematické cesty průmyslového dědictví, podle struktury řazení staveb Evropské cesty průmyslového dědictví - ERIH. Údolní lokalitu propojuje železniční trať v úzké souvislosti na tamější továrny. Specializace na přádelny je dána typickým projevem kraje, který přinášel obživu obyvatelům v textilním odvětví. Vícepodlažní konstrukce je charakteristická svým záborem minimální stavební plochy, distribucí síly k jednotlivým strojům, velkými otevřenými dispozicemi a ve vybraných objektech novým typem prosvětlením vnitřních prostorů. To vše je uzavřeno v kompaktním celku, který předstihnul svou dobu a dodnes je velmi atraktivní. Hodnocení je založeno na popisu vybraných objektů, které jsou představiteli typických forem staveb dané konstrukce. Je vysvětlena přímá souvislost konstrukcí s nezbytnou pohonnou silou. Práce má za cíl vystihnout podstatu konstrukcí technických památek, zhodnotit je a posoudit formou případových studií možnosti nového využití. Výstup slouží památkové péči jako doklad historických konsekvencí k ochraně a nakládání s průmyslovým dědictvím v širším uměleckém i vědeckém kontextuApproach to preservation of the industrial heritage from the Industrial revolution period is complicated a lot due to its extent. There is industrial heritage preservation on one side, and there are sustainability aspects on the other one. Textile factories in the valley of the Kamenice River, which provided the necessary power for machinery operation, were chosen for the present thesis. Flax and cotton mills together with the river create reasonable cascade which may determine the form of regional and theme route of the European Route of Industrial Heritage. Local railway creates the connecting line in conjunction with the adjacent factories. Selected flax and cotton mills are characteristic factories of the region that provides work for inhabitants. Multi-storey mills have compact dispositions with minimal built up areas, effective power redistribution to individual machines, open spaces, and well-lit space in some cases. All of that has been enclosed to compact form which has precedes its time and remain architecturally attractive up to now. The present evaluation is based on the description of the selected factories. These mills demonstrate the most common representative structures. Thesis defines a correlation between the structures and distribution of the forces providing necessary power. The aim of the thesis is to define the origin of the industrial heritage structures, to evaluate the potential re-use based on a case study. The work generates information for heritage preservation in art and science context.
Keywords:
průmyslové dědictví; řeka Kamenice; vícepodlažní továrny; přádelna; etážová textilka; konstrukce; industrial heritage; Kamenice river; multi-storey factory; cotton mill; textile mill; structure
Available in digital repository of ČVUT.
Hodnocení konstrukcí vícepodlažních přádelen v údolí řeky Kamenice v Jizerských horách
Přístup k zachování technických památek z období průmyslové revoluce na území České republiky je vzhledem k jejich četnosti značně komplikovaný. Na jedné straně se odráží ochrana industriálního ...
Architektury a optimalizace pro kompresní algoritmy k dosažení nízkého zpoždění realizované v (programovatelných) technických prostředcích
Ubik Sven; Matěj Bartík; Kořenek Jan
2021 -
This dissertation thesis focuses on researching which compression algorithms are suitable for a very specic use case of real-time multimedia transmission systems such as CES-NET's MVTP, providing excellent image quality and low-latency operation at the same time. However, the MVTP's throughput requirements exceeding the capabilities of used communication interfaces slightly in certain situations. Because no hardware implement-ations of universal lossless compression algorithms met the MVTP's requirements, some new hardware-based optimizations and architectures had to be discovered. Some of these optimizations were inspired by software implementations of so-called \fast" lossless com-pression algorithms, which trade a worse compression ratio for a better compression speed.This dissertation thesis focuses on researching which compression algorithms are suitable for a very specic use case of real-time multimedia transmission systems such as CESNET's MVTP, providing excellent image quality and low-latency operation at the same time. However, the MVTP's throughput requirements exceeding the capabilities of used communication interfaces slightly in certain situations. Because no hardware implementations of universal lossless compression algorithms met the MVTP's requirements, some new hardware-based optimizations and architectures had to be discovered. Some of these optimizations were inspired by software implementations of so-called \fast" lossless compression algorithms, which trade a worse compression ratio for a better compression speed.
Keywords:
lossless; compression; dictionary; LZ4; LZ77; high-throughput; low-latency; digital design; architecture; optimization; hardware; FPGA; MVTP; lossless; compression; dictionary; LZ4; LZ77; high-throughput; low-latency; digital design; architecture; optimization; hardware; FPGA; MVTP
Available in digital repository of ČVUT.
Architektury a optimalizace pro kompresní algoritmy k dosažení nízkého zpoždění realizované v (programovatelných) technických prostředcích
This dissertation thesis focuses on researching which compression algorithms are suitable for a very specic use case of real-time multimedia transmission systems such as CES-NET's MVTP, providing ...
NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web
Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz
Provider
Other bases