Number of found documents: 4289
Published from to

Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve Švýcarsku
Peková, Zuzana; ERICSSON, Mikael; STRAŠIL, Tomáš
2018 - Czech
Ve své diplomové práci Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve Švýcarsku se pokouším nastínit celkový obraz vývoje hudebního školství v těchto zemích od jeho počátků, po dobu, kdy zaznamenalo největší a nejdůležitější změny, až po současnost, kde popisuji nynější stav a strukturu uměleckého vzdělávání. K volbě tohoto tématu mě bezesporu vedl můj nedávný pobyt ve Švýcarsku. V rámci programu Swiss mobility program mi bylo umožněno studium hudby na vysoké škole ve městě Luzern, kde jsem strávila celý akademický rok a i díky tomu jsem měla také příležitost seznámit se s místním školským systémem. V návaznosti na tuto mou osobní zkušenost jsem se rozhodla vyhledat a sepsat informace, jež by mohly případným čtenářům poskytnout možnost srovnat jim známé školské uspořádání v Čechách s tak charakteristickým a v Evropě poněkud výjimečným systémem školství, jakým je ten švýcarský. V České republice má umělecké vzdělávání bezpochyby velmi silnou tradici a i dnes se stále těší velké oblibě. V části týkající se vývoje hudebního školství u nás jsem se tedy zaměřila zejména na období boje o zavedení a podobu předmětu hudební výchovy, který v minulém století vedli profesoři hudby a jiné významné osobnosti tehdejší české hudební scény. Naopak v části pojednávající o školských poměrech ve Švýcarsku bylo mým záměrem přiblížit celkový ráz tamějšího školství, navzdory tomu, že se jeho podoba v rámci jednotlivých kantonů často výrazně liší. Vzhledem k těmto četným odlišnostem a zároveň také omezenému rozsahu této práce jsem se tedy soustředila na popis nejvýznamnějších rozdílů výuky hudby v hlavních švýcarských kantonech. Při mém rozhodnutí o výběru tohoto tématu mě zaujala skutečnost, že u nás existuje jen mizivé množství publikací o švýcarském školství, a pokud existují, tak obsahují informace pouze do doby osmdesátých let minulého století. To mne také utvrdilo v přesvědčení, že by má práce mohla být v tomto směru pro všechny případné zájemce o studium hudby ve Švýcarsku a obecně i českou hudební veřejnost opravdovým přínosem. In my diploma thesis The Music Education System in Bohemia and Switzerland, I try to delineate the general picture of the development of music education in these countries from its beginnings, for the time when it has gone through the greatest and most important changes, up to the present, where I describe the current state and structure of musical education. Undoubtedly, the main impulse which has driven me to choose this topic has been my recent stay in Switzerland. Thanks to the Swiss Mobility program, I was given the opportunity to study music at a university in Luzern, where I spent the entire academic year, so I had enough time to learn about the local school system. As a result of my personal experience, I decided to find and write information that could provide readers an opportunity to compare our familiar system of schooling in Bohemia with such a specific and unique system of education as the one they have in Switzerland. Musical education in Czech republic has a very strong tradition and still enjoys a great deal of popularity in the present day . In the part concerning the development of musical education in our country, I focused especially on the period of struggle for the introduction and the form of the subject of music in curricula, which has been led in the past century by professors of music and other important personalities of the then Czech music scene. In contrast, in the part dealing with education in Switzerland, my intention was to introduce the overall form of the education system of the country, despite the fact that its scheme often differs greatly within the cantons. Due to these numerous differences and also the limited scope of this work, I have focused on describing the most significant dissimilarities in teaching music in the main Swiss cantons. In making my decision to choose this topic I was captivated by the fact that there are only a small number of publications on Swiss education in our country and, if they exist, they include information only up to the 1980s. This has confirmed my belief that my work could be of real benefit to all potential students of music in Switzerland and to the Czech music public in general. Keywords: hudební výchova; vzdělávací systém; hudební školy; Švýcarsko; Česko; Československo Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve Švýcarsku

Ve své diplomové práci Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve Švýcarsku se pokouším nastínit celkový obraz vývoje hudebního školství v těchto zemích od jeho počátků, po dobu, kdy zaznamenalo ...

Peková, Zuzana; ERICSSON, Mikael; STRAŠIL, Tomáš
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Interpretační porovnání Brahmsova houslového koncertu D-dur
Bačovský, Tomáš; MATOUŠEK, Bohuslav; ČEPICKÝ, Leoš
2018 - Czech
V této bakalářské práci se pojednává především o muzikálních detailech Brahmsova houslového koncertu. Čtenáři má za úkol ukázat rozdílné náhledy na interpretaci tohoto díla a přiblíţit jejich tvorbu. Práce je členěna do čtyř hlavních kapitol. Úvodní dvě jsou věnovány životopisům. V první se čtenář dočte o životě Brahmse v období vzniku koncertu a ve druhé zjistí něco o životě interpretů. Třetí kapitola přibližuje formální výstavbu díla a ve čtvrté se nachází hlavní náplň práce - porovnání vybraných nahrávek. The bachelor ́s thesis is focused on music details in Brahms ́s violin concerto D major. The thesis describes differences between chosen performances and gives information about creation of details. The thesis is divided into 4 main chapters. The first and the second chapters are about biographies. The first chapter is dedicated to Brahms ́s life in period of composing the concerto. In the second chapter you can find artist ́s biographies. The third chapter describes musical form of the concerto. The fourth chapter deals with the main topic of the bachelor ́s thesis – comparing of performances. Keywords: houslisté; interpretace hudebního díla; životopis; Kreisler, Fritz, 1875-1962; Stern, Isaac, 1920-2001; Zukerman, Pinchas, 1948-; Perlman, Itzhak; Jansen, Janine, 1978- Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Interpretační porovnání Brahmsova houslového koncertu D-dur

V této bakalářské práci se pojednává především o muzikálních detailech Brahmsova houslového koncertu. Čtenáři má za úkol ukázat rozdílné náhledy na interpretaci tohoto díla a přiblíţit jejich ...

Bačovský, Tomáš; MATOUŠEK, Bohuslav; ČEPICKÝ, Leoš
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Čínský nezávislý dokumentární film (1990-2018) v kontextu cenzurních opatření
Honcoop, Haruna; BENDOVÁ, Helena; LOMOVÁ, Olga
2018 - Czech
Diplomová práce popisuje situaci posledních 30 let vývoje (1990­–2018) v nezávislé dokumentární kinematografii v ČLR a stručně toto období periodizuje do tří fází. Na příkladech klíčových dokumentárních tvůrců ilustruje tematiku, možnosti a úskalí produkce a distribuce, jež fungují nezávisle na oficiální dokumentární produkci, vně cenzurního systému. Cenzurní systém médií v v pystém je v práci ná. ční. je v době hrami v roce a postrkování v současné ého nezávislého filmového festivalu v ce v ČLR je v práci popsán a ilustrován na klíčových zákonech a nařízeních, které regulují filmový průmysl, aby bylo patrné, vůči jakým mechanismům se musí dokumentární filmaři vymezovat. Práce také popisuje důležité festivaly a centra čínského nezávislého dokumentárního filmu, které byly postupně uzavřeny s nástupem nové vládnoucí garnitury. Jako důležitou práce vyzdvihuje i roli zahraničních festivalů coby alternativní možnosti distribuce čínských nezávislých dokumentárních filmů vzhledem k tomu, že současná situace žádnou oficiální distribuci filmů bez cenzurní „dračí pečetě“ neumožňuje. Zmiňuje se i o zahraničních archivech a stavu bádání na západních univerzitách. Posledním tématem, kterým se práce zabývá, je typologie reakcí filmařů na danou situaci – od autocenzury po exil. V závěru se zmiňuje také o metodách kontroly v digitální éře. This diploma thesis describes the situation of independent documentary film in the People’s Republic of China (PRC) over the last three decades (1990–2018), dividing the period into three phases. Focusing on key filmmakers and their work, the thesis illustrates the obstacles and opportunities that independent filmmakers navigate when producing and distributing films outside of the system of censorship. The PRC’s censorship system is described in a short historical review which culminates in the recently-issued Censorship Law of 2017 and its practical provisions, thus clarifying the mechanisms of surveillance and regulation which affect how documentary filmmakers work. Important film festivals and centres of the independent documentary movement are described in chronological order, as well as the disappearance of such activities following the accession to power of the current ruling elite in 2012. Because recent conditions prohibit the free distribution of non-censored films, this thesis pays attention to important support provided by international documentary film festivals, their programmers and curators, and archivists and researchers from Western universities. Finally, the thesis analyzes filmmakers‘ reactions to the current situation, which range from ignorance and obedience, through self-censorship to protest resulting in imprisonment or exile. Finally, the thesis mentions the methods in totalitarian China of nowadays used in controlling the filmmakers and the complete society through digital technologies. Keywords: čínská kinematografie; dokumentární film; nezávislý film; cenzura; filmové festivaly a přehlídky Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Čínský nezávislý dokumentární film (1990-2018) v kontextu cenzurních opatření

Diplomová práce popisuje situaci posledních 30 let vývoje (1990­–2018) v nezávislé dokumentární kinematografii v ČLR a stručně toto období periodizuje do tří fází. Na příkladech klíčových ...

Honcoop, Haruna; BENDOVÁ, Helena; LOMOVÁ, Olga
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Psychologická linka jako vyprávěcí prostředek
Dvořák, Michal; MALIMÁNEK, Karel; BROTHÁNEK, Adam
2018 - Czech
Film je medium, které vnímáme jako svět kolem nás. Zároveň má jedinečnou schopnost se podívat i do naší duše. Jelikož film a sen mají blíže, než si můžeme myslet a odkrývá nám tajemství archetypů a jejich význam pro naši společnost. Díky analytické psychologii C. G. Junga a práce Josepha Campbella se tato práce pokouší najít klíč k tomu, jakým způsobem mohou filmy komunikovat psychologickou linkou namísto linky narativní. We see the film like a reality because our perception of the film is like a reality around us. Movie as a dream and like a dream has unique tools how describe our soul and unconscious processes. This advantage is a crucial for my research, how can be useful for understanding how our unconscious works. C. G. Jung and Joseph Campbell and his work helps me with looking for the answer. How can film speak to us through the psychological layer instead of the narrative layer. Keywords: francouzská kinematografie; americká kinematografie; psychoanalýza; analytická psychologie; filmová dramaturgie; analýzy filmových děl; Campbell, Joseph, 1904-1987; Jung, Carl Gustav, 1875-1961; Lynch, David, 1946- Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Psychologická linka jako vyprávěcí prostředek

Film je medium, které vnímáme jako svět kolem nás. Zároveň má jedinečnou schopnost se podívat i do naší duše. Jelikož film a sen mají blíže, než si můžeme myslet a odkrývá nám tajemství archetypů a ...

Dvořák, Michal; MALIMÁNEK, Karel; BROTHÁNEK, Adam
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Cinema of transgression
Čejková, Karolína; DAŇHEL, Jan; BLAŽÍČEK, Martin
2018 - Czech
Tato bakalářská práce se zabývá americkým volným hnutím z 80. let s názvem Cinema Of Transgression. Zkoumá filmová díla stěžejních tvůrců Nicka Zedda, Richarda Kerna a Davida Wojnarowicze. Práce se snaží analyzováním jednotlivých děl nalézt společné výrazové prostředky, které jednotliví filmaři používali ke konfrontaci diváka. Díky nastínění samotného pojmu transgrese v interpretaci Georgese Bataille, nabízí čtenáři možnost nahlížet na hnutí v nové perspektivě. Zároveň díky jejímu zkoumání se snaží pochopit motivace, vznik, proces tvorby a důvod zániku těchto děl. This bachelor thesis deals with loose American group of filmmakers from 80s which is called Cinema of Transgression. It explores films of Nick Zedd, Richard Kern and David Wojnarowicz. The thesis is trying to find a common formal practise which were used by the filmmakers to confront the viewer. Thanks to light explanation of the term transgression, in interpretation of Georges Bataille, reader can view those films in a new perspective. The thesis is trying to understand motivations, creation and its process and reason of death of those films. Keywords: americká kinematografie; filmová teorie; analýzy filmových děl; 80. léta 20. století; Zedd, Nick, 1958-; Kern, Richard, 1954-; Wojnarowicz, David, 1954-1992 Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Cinema of transgression

Tato bakalářská práce se zabývá americkým volným hnutím z 80. let s názvem Cinema Of Transgression. Zkoumá filmová díla stěžejních tvůrců Nicka Zedda, Richarda Kerna a Davida Wojnarowicze. Práce se ...

Čejková, Karolína; DAŇHEL, Jan; BLAŽÍČEK, Martin
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Specifika výroby televizního pořadu v mezinárodním hubu
Vacík, Jakub; KRUML, Milan; VLACH, Jiří
2018 - Czech
Práce se zabývá problematikou produkčních hubů. Pojem je zde definován a zařazen do kontextu. Dále jsou uváděny příklady českých televizních pořadů, které vznikly v mezinárodních hubech. Zabývám se jejich odlišnostmi a zkoumám výhody a nevýhody výroby televizního pořadu v takovém prostředí. Závěrem pak nabízím úvahu o možnosti vybudování produkčního hubu v České republice. This thesis focuses on production specifics of TV format hubs. The term hub is being identified and put in the context. In further sections there are examples of Czech TV formats that were produced in the international production hubs. The thesis looks at different production approaches within the hub productions and explores the advantages and disadvantages of such production environment. A reflection at the end examines if there is a possibility of building a production hub in the Czech Republic. Keywords: produkční hub; filmová produkce; reality show; televizní pořady; televize; televizní adaptace; práce produkčního Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Specifika výroby televizního pořadu v mezinárodním hubu

Práce se zabývá problematikou produkčních hubů. Pojem je zde definován a zařazen do kontextu. Dále jsou uváděny příklady českých televizních pořadů, které vznikly v mezinárodních hubech. Zabývám se ...

Vacík, Jakub; KRUML, Milan; VLACH, Jiří
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Bohuslav Matoušek: houslista tělem i duší
Junek, Jakub; MATOUŠEK, Bohuslav; ŠTRAUS, Ivan
2018 - Czech
Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s uměleckým životem Bohuslava Matouška, vynikajícího významného českého houslisty a pedagoga. Přibližuje také jeho životní úspěchy v oblasti zvukového záznamu, nejblíže se věnuje okolnostem vzniku a vydání souborného díla Bohuslava Martinů pro koncertantní housle (a violu). Vydání kompletních skladeb Bohuslava Martinů dosáhlo celosvětového úspěchu, proto připojuji části recenzí a kritik ze zahraničí. Následuje výčet nejsignifikantnějších sólových nahrávek, několik částí rozhovorů pro tuzemský tisk a v závěru práce uvádím interpretační analýzu nahrávky Brahmsova houslového koncertu D dur Op. 77 pana Matouška z roku 1988. This thesis introduces to its readers artistic and professional life of Bohuslav Matoušek, outstanding renowned czech violinist and pedagogue. It also describes his great successes in the field of music recordings, the most it zooms on recording and production of the complete works of Bohuslav Martinů for concertante violin (and viola). This extraordinary set of complete works by Martinů had a great success worldwide, because of that I also attach excerpts of reviews and critique from abroad. These are followed by listing the most significant solo recordings and some of the interviews for Czech press. At the very end this thesis contains an analysis of Mr. Matoušek‘s recording of the violin concerto in D major Op. 77 by Johannes Brahms from 1988. Keywords: housle; houslista; interpetace Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Bohuslav Matoušek: houslista tělem i duší

Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s uměleckým životem Bohuslava Matouška, vynikajícího významného českého houslisty a pedagoga. Přibližuje také jeho životní úspěchy v oblasti zvukového záznamu, ...

Junek, Jakub; MATOUŠEK, Bohuslav; ŠTRAUS, Ivan
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Být korepetitorem
Grešlová, Alena; KLÁNSKÝ, Ivan; MALÝ, František
2018 - Czech
Text této práce je shrnutím toho, co všechno dělá korepetitor, jak rozmanitá je jeho práce a proč ji lze považovat za uměleckou a naplňující. Díky přehledné struktuře si může čtenář vybrat, zda si přečte práci celou nebo jen tu kapitolu, která se ho v blízké budoucnosti bude týkat a nemá třeba s tímto klavírním oborem moc zkušeností. Závěr práce je formou tří rozhovorů, ve kterých je zřetelně patrný rozdíl v očekávání různých nástrojových skupin a pěveckých tříd. Díky zkušenostem, které jsou nezbytnou součástí tohoto textu, možná až jeho hlavním přínosem, práce balancuje mezi objektivitou a nutnou dávkou subjektivních poznámek a pohledů. This thesis is a summary of what an accompanist does and how fulfiling and artisti cit can be. The reader can choose whether to read the whole thesis or jumb to a specific chapter for the less experienced. The last part contains of three interwiews – there one can sense the different approach of various instruments to accompany and singing. Thanks to my experience – which is the main benefit of this work, this thesis balances between objekjtivity and subjective remarks and views. Keywords: korepetice; klavírní spolupráce; komorní hudba Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Být korepetitorem

Text této práce je shrnutím toho, co všechno dělá korepetitor, jak rozmanitá je jeho práce a proč ji lze považovat za uměleckou a naplňující. Díky přehledné struktuře si může čtenář vybrat, zda si ...

Grešlová, Alena; KLÁNSKÝ, Ivan; MALÝ, František
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Cembalové skladby pro dva hráče do 1. poloviny 18. století
Krupková, Marie; KNOBLOCHOVÁ, Monika; MRÁZKOVÁ, Giedre
2018 - Czech
Tato práce se zaměřuje na cembalový repertoár pro dva hráče, tedy skladby hrané na jednom, či na dvou nástrojích, a to bez doprovodu dalších nástrojů. Období vzniku těchto skladeb je vymezeno od 16. století do první poloviny 18. století. První kapitola se zabývá obecným vývojem forem klávesového repertoáru od renesance po baroko, které souvisejí s repertoárem pro dva hráče Druhá kapitola je věnována jednotlivým zemím, tedy tomu, jakým hudebním stylem a formami se každá země vyznačovala. Kapitola třetí je zaměřena na konkrétní skladby pro dva hráče, ve které jsou jednotlivé kompozice podrobně pojednány z hlediska jejich forem a stylu. Poslední kapitola čtvrtá přináší stručný přehled repertoáru pro dva hráče, která může posloužit jako pomůcka pro ty, kteří tento repertoár vyhledávají. This thesis focuses on harpsichord repertoire for two players – four hand pieces both on one and two instruments without accompaniment of the other instruments. Thesis includes pieces from 16th century to first half of 18th century. The first chapter deals with the general development of keyboard music forms from Renaissance to Baroque era. It includes only those forms, which appears in repertoire for two players. In the second chapter describes forms, musical style and its development in individual countries in Europe during Renaissance and Baroque. The third chapter gives an analysis of concrete pieces for two players and describes its style and forms. Last chapter is the list of four hand pieces until first half of 18th century. Keywords: two harpsichords, four hands, two players, Renaissance, Baroque Keywords: baroko; renesance; čtyřruční hra; cembalo Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Cembalové skladby pro dva hráče do 1. poloviny 18. století

Tato práce se zaměřuje na cembalový repertoár pro dva hráče, tedy skladby hrané na jednom, či na dvou nástrojích, a to bez doprovodu dalších nástrojů. Období vzniku těchto skladeb je vymezeno od 16. ...

Krupková, Marie; KNOBLOCHOVÁ, Monika; MRÁZKOVÁ, Giedre
Akademie múzických umění v Praze, 2018

Conductor's work in different types of ensembles
Bagnoud, Sébastien; KOUTNÍK, Tomáš; PAŘÍK, Ivan
2018 - Czech
This Master's Thesis concerns the conductor’s profession in different types of ensembles. The diversity, multitude of existing musical formations and the specificities that each sort of musical ensemble comprises make this a rich subject for exploration. The reader will first discover several chapters that focus upon various definitions of the role of the conductor and upon the conductor’s functions, as well as upon the various types of musical ensembles. This will then permit the undertaking of the theme of how a conductor must deal differently with both amateur and professional musicians, as well as the subject of the conductor's craft and relationships with his musicians. Diplomová práce se zabývá profesí dirigenta a způsobem jeho práce s různými typy souborů. Rozmanitost a množství existujících hudebních útvarů, stejně jako specifika, které každý druh hudebního souboru tvoří, z něj činí bohatý předmět pro zkoumání. V prvních kapitolách se zaměřuji na různé definice role dirigenta a na funkce dirigenta, stejně jako na rozličné druhy hudebních souborů. To umožňuje odhalit odlišný přístup dirigenta a jeho práci s amatérskými či profesionálními hudebníky. Práce nejenom osvětlí náplň dirigentského řemesla, ale též vztahy dirigenta s hudebníky. Keywords: dirigent; orchestr; hudební soubory Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts.
Conductor's work in different types of ensembles

This Master's Thesis concerns the conductor’s profession in different types of ensembles. The diversity, multitude of existing musical formations and the specificities that each sort of musical ...

Bagnoud, Sébastien; KOUTNÍK, Tomáš; PAŘÍK, Ivan
Akademie múzických umění v Praze, 2018

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases