Number of found documents: 43768
Published from to

Informatické myšlení sociálně znevýhodněných žáků v datech ICILS
KLOKOČKA, Matěj
2024 - Czech
Tato práce se zaměřuje na analýzu dat z mezinárodního srovnávacího výzkumu ICILS. Klíčovými cíli mé práce bylo rozdělit žáky v tomto výzkumu na dvě skupiny podle jejich sociálního pozadí a následně zjistit, zda existují rozdíly v informatickém myšlení mezi těmito skupinami. Dále jsem se snažil zjistit, zda tyto rozdíly přetrvávají v rámci jednotlivých složek informatického myšlení. Výzkumu ICILS 2018 se zúčastnilo přibližně 46 000 žáků a 26 000 učitelů z 13 zemí. Identifikace žáků do skupin byla založena na proměnné socioekonomického pozadí, která byla vypočítána autory výzkumu ICILS z dotazníku, jenž byl jeho součástí. Výzkumný soubor byl rozdělen tak, aby skupina sociálně znevýhodněných reprezentovala 5 % žáků s nejnižším indexem socioekonomického pozadí. První skupina byla pro tuto práci pojmenována "Sociálně znevýhodnění žáci" a ve výzkumu jsou označování indexem "1". Druhá skupina je nazvána "ostatní žáci" a jsou označování indexem "0". V rámci analýzy jsou využity statistické metody odpovídající struktuře a rozsahu dat, přičemž byly aplikovány váhy pro adekvátní vyvážení vzorků. Pro statistické podložení rozdílů mezi skupinami byl použit Mann-Whitney U test. Pro dosažení uvedených cílů byly využity tyto analytické nástroje: MS Excel pro vizualizaci dat, IBM SPSS Statistics pro statistické testování a manipulaci s datovými soubory a IEA IDB Analyzer pro komplexní analýzu dat s ohledem na jejich původní váhy. Výsledky analýzy ukazují, že sociálně znevýhodnění žáci dosahovali nižších skóre v oblasti informatického myšlení než ostatní. Toto pozorování bylo statisticky podloženo. Během výzkumu byly identifikovány skupiny otázek, které odpovídaly dvěma složkám informatického myšlení podle ICILS. Následně byly prováděny srovnání skóre mezi sociálně znevýhodněnými a ostatními žáky v těchto skupinách otázek. Výsledky ukázaly, že v jednotlivých skupinách otázek skórovali sociálně znevýhodnění žáci v průměru hůře než ostatní, což bylo také statisticky podloženo. Toto zjištění zdůrazňuje potřebu specifických vzdělávacích intervencí a strategií zaměřených na podporu těchto žáků. Výsledky této práce nabízejí cenné informace pro další výzkum v oblasti digitální gramotnosti. This paper focuses on the analysis of data from the ICILS international comparative survey. The key objectives of my work were to divide the students in this research into two groups according to their social background and then to determine whether there are differences in computational thinking between these groups. Furthermore, I sought to determine whether these differences persisted within the different components of computational thinking. Approximately 46,000 students and 26,000 teachers from 13 countries participated in the ICILS 2018 research. The identification of pupils into groups was based on the variable of socio-economic background, which was calculated by the authors of the ICILS research from the questionnaire that was part of it. The research population was split so that the socially disadvantaged group represented the 5 % of pupils with the lowest socio-economic background index value. The first group was named "Socially Disadvantaged Pupils" for this paper and are referred to in the research as index "1". The second group is named "Other pupils" and they are denoted by the index "0". Statistical methods appropriate to the structure and scale of the data are used in the analysis, and weights have been applied to adequately balance the samples. The Mann-Whitney U test was used to statistically support differences between groups. To achieve these objectives, the following analytical tools were used: MS Excel for data visualization, IBM SPSS Statistics for statistical testing and manipulation of data sets, and IEA IDB Analyzer for comprehensive data analysis with respect to their original weights. The results of the analysis show that socially disadvantaged students scored lower than others in the area of computational thinking. This observation was statistically supported. During the research, groups of questions were identified that corresponded to two components of computational thinking. Subsequently, comparisons were made between the scores of socially disadvantaged and other students on these groups of questions. The results showed that on average, socially disadvantaged pupils scored worse than other pupils in each group of questions, which was also statistically supported. This finding highlights the need for specific educational interventions and strategies aimed at supporting these pupils. The results of this work offer valuable information for further research in the area of digital literacy. Keywords: ICILS 2018; Informatické myšlení; Socio-ekonomické pozadí; Sociální nerovnosti; Sociálně znevýhodnění žáci; ICILS 2018; Computational thinking; Socio-economic background; Social inequalities; Socially disadvantaged pupils Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Informatické myšlení sociálně znevýhodněných žáků v datech ICILS

Tato práce se zaměřuje na analýzu dat z mezinárodního srovnávacího výzkumu ICILS. Klíčovými cíli mé práce bylo rozdělit žáky v tomto výzkumu na dvě skupiny podle jejich sociálního pozadí a následně ...

KLOKOČKA, Matěj
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Nápadník pohybových chvilek pomocí hudby
ŠTANGLOVÁ, Aneta
2024 - Czech
Cílem mé bakalářské práce je poukázat na význam pohybu dětí v mateřské škole propojeného hudbou. Jak je pohyb pro děti předškolního věku důležitý. Nápadník pohybových chvilek propojených hudbou může pomoci učitelům a učitelkám motivovat děti k pohybu a zájmu o hudbu v mateřské škole a poradit, jak zábavnou formou pohyb a hudbu realizovat. V teoretické části jsem se zaměřila na oblasti pohybové a hudební teorie v předškolní pedagogice, na význam pohybu pro děti předškolního věku, na problematiku rozvoje pohybu u dětí formou pohybových aktivit a motivaci k pohybu pomocí hudby. V praktické části jsem se zaměřila na vytvoření "Nápadníku pohybových chvilek pomocí hudby", který rozvíjí pohybové a sluchové schopnosti a zdokonaluje dovednosti dětí předškolního věku. Součástí nápadníku jsou aktivity na všechna čtyři roční období. V praktické části jsem se věnovala konkrétním cvikům, námětům pohybových her, rozcvičkám propojeným hudbou a řízeným činnostem, které jsou zakomponovány do tematického plánu - jaro, léto, podzim a zima. Všechny pohybové aktivity a hudební činnosti jsou realizovány v praxi mateřské školy. The goal of this bachelor's thesis is to point out the importance of movement in connection with music in kindergartens. The booklet of quick activities using music can help the teachers to motivate the children to take interest in movement and music and to realize the aforementioned in a fun way. In the theoretical part of the thesis, I focused on the fields of movement and music theory in preschool education, on the importance of movement in the preschool age, on the said problematics of developing movement habits in children through activities and motivating them to move with music. In the practical part I focused on creating the "Booklet of quick activities using music", which develops moving and hearing abilities and improves the skills of preschoolers. Included in the booklet are activities for the four seasons. In this part of the thesis, I dealt with particular exercises, game suggestions, warmup ideas in connection with music, all of which are incorporated into the thematic plan: Spring, Summer, Fall and Winter. All the exercises and musical activities are carried out in kindergarten practice. Keywords: nápadník; aktivity; hudba; předškolní věk; pedagogika; booklet; activities; music; preschool age; pedagogy Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Nápadník pohybových chvilek pomocí hudby

Cílem mé bakalářské práce je poukázat na význam pohybu dětí v mateřské škole propojeného hudbou. Jak je pohyb pro děti předškolního věku důležitý. Nápadník pohybových chvilek propojených hudbou může ...

ŠTANGLOVÁ, Aneta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Využití krizové intervence v prostředí mateřské školy
HANAFI, Andrea
2024 - Czech
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku krize a krizové intervence a přínos jejího využití v prostředí mateřské školy pro podporu dětí, které jsou v náročné životní situaci. Teoretická část přibližuje téma psychické krize a specifika jejího prožívání v dětství, představuje principy krizové intervence a opět specifika vztahující se k dětem předškolního věku. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu založeném na rozhovorech s osmi předškolními pedagogy, který mapuje jejich zkušenosti s dětským prožíváním krize a řešením takových situací v prostředí mateřské školy. This bachelor thesis focuses on the issue of kize and crisis interven?on and the benefits of using it in a kindergarten se?ng to support children who are in challenging life situa?ons. The theore?cal part introduces the topic of psychological crisis and the specifics of its experience in childhood, presents the principles of crisis intervention and again the specifics related to preschool children. The practical part is based on qualitative research based on interviews with eight preschool teachers, which maps their experiences with children's experiencing crisis and dealing with such situations in the kindergarten environment. Keywords: krize; krizová intervence; role pedagoga mš; role dítěte; potřeby dítěte; adaptace; relaxační techniky; efektivní komunikace; Crisis; crisis intervention; role of the kindergarten teacher; role of the child; child's needs; adaptation; relaxation techniques; effective communication Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Využití krizové intervence v prostředí mateřské školy

Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku krize a krizové intervence a přínos jejího využití v prostředí mateřské školy pro podporu dětí, které jsou v náročné životní situaci. Teoretická ...

HANAFI, Andrea
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Mezi slovem a obrazem. Řada výtvarných lekcí s přesahem do českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ
JAHODOVÁ, Aneta
2024 - Czech
Diplomová práce na téma "Mezi slovem a obrazem. Řada výtvarných lekcí s přesahem do českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ" se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá pohledem na pojem slovo z pohledu bohemistiky a na pojem obraz z pohledu teorie umění. Další část teoretické části se zabývá propojením slova a obrazu v dílech českých i zahraničních směrů, spisovatelů a výtvarných umělců a propojením psaného, nebo mluveného slova v knihách pro děti a mládež, ve kterých se zaměřuje pouze na české výtvarné umělce. Nakonec teoretické části uvede pojem mezipředmětové vztahy z pohledu didaktiky. Praktická část uvede řadu výtvarných lekcí, které jsou zaměřeny na propojení českého jazyka a výtvarné výchovy. Dvě lekce proběhly na ZŠ EDUCAnet v Českých Budějovicích a další dvě proběhly na ZŠ Puklice. Diploma thesis on "Between word and imagine. A series of art lessonss with an overlap into the Czech laguage for the 2nd grade of elementary school" consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the wiew of the concept of word from the point of view of bohemianism and the concept of imagine from the perspective of art theory. Another part of the theoretical part deals with the connection of word and imagine in the works of Czech and foreign writers and visual artists and the connection of the writer or spoken word in books for children and youth, in which the focus is only on Czech visual artists. The end of the theoretical part will introduce the concept of intersubject relations from the point of view of didactics. The practical part will introduce a number of art lessons, which are focused on conneting the Czech language and art education. Two lessons took place at the EDUCAnet primary school in České Budějovice and the another two took place at the primary school in Puklice. Keywords: slovo; obraz; výtvarné uměni; mezipředmětové vztahy; řada výtvarných lekcí; word; imagine; art; intersubject relations; series of art lesson Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Mezi slovem a obrazem. Řada výtvarných lekcí s přesahem do českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ

Diplomová práce na téma "Mezi slovem a obrazem. Řada výtvarných lekcí s přesahem do českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ" se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá ...

JAHODOVÁ, Aneta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Školní zahrady z pohledu žáků 1. stupně základních škol
KUŠTOVÁ, Sabina
2024 - Czech
Tato diplomová práce je zaměřena na školní zahrady a jejich vnímání z pohledu žáků 5. tříd. V literární části jsou obsaženy poznatky o školních zahradách, jejich vybavení a benefitech pro výuku. V praktické části diplomové práce je představen vlastní výzkum na základě dotazníkového šetření. Byl zjišťován současný pohled žáků na školní zahrady. Do výzkumu bylo zapojeno 157 žáků. Výsledky dotazníkového šetření potvrzují kladný vztah žáků 5. tříd ke školním zahradám a sami žáci by chtěli na školní zahradě trávit více času a učit se takto venku. This master's thesis focuses on school gardens and how 5th-grade pupils perceive them. Findings about school gardens, their facilities and educational benefits can be found in the literature review section. The data collection was conducted via survey with the goal of gauging elementary pupils' current opinions on school gardens. Based on the 157 answers, their outlook on school gardens is positive and the pupils themselves would like to spend more time in the gardens as a means of learning outdoors. Keywords: školní zahrada; dotazníkové šetření; žáci 5. tříd základních škol; school garden; survey; 5th-grade elementary pupils Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Školní zahrady z pohledu žáků 1. stupně základních škol

Tato diplomová práce je zaměřena na školní zahrady a jejich vnímání z pohledu žáků 5. tříd. V literární části jsou obsaženy poznatky o školních zahradách, jejich vybavení a benefitech pro výuku. V ...

KUŠTOVÁ, Sabina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Bioaktivní látky v brukvovité zelenině
KOVAČIKOVÁ, Karolína
2024 - Czech
Tato diplomová práce se zabývá bioaktivními látkami v brukvovité zelenině. Cílem práce bylo zjištění obsahu celkových fenolických látek, chlorofylu A, chlorofylu A+B, karotenoidů, a také vitaminu C ve vybraných druzích brukvovité zeleniny (kapusta růžičková, kapusta krmná, kapusta kadeřavá, kapusta hlávková, okrasné zelí). Nejvyšší koncentrace fenolických látek byla zjištěna v kapustě kadeřavé, červené, odrůdy Scarlet. Nejvyšší množství chlorofylu A bylo zastoupeno v zelí okrasném červeném, odrůdy Pigeon Victoria F1. Ze všech stanovovaných odrůd brukvovité zeleniny byl obsah chlorofylu B nejvyšší u kapusty kadeřavé, zelené, odrůdy Toskánské. Množství chlorofylu A+B a zároveň i karotenoidů bylo nejvyšší u kapusty kadeřavé, zelené odrůdy Toskánské. Nejvyšší množství vitaminu C bylo naměřeno rovněž u kapusty kadeřavé, zelené odrůdy Toskánské. This diploma thesis deals with bioactive compounds in cruciferous vegetables (Brassicaceae). The thesis aimed to determine the content of phenolic compounds, chlorophyll A, chlorophyll A+B, carotenoids and also vitamin C, in selected species of cruciferous vegetables: Brussel sprouts (Brassica oleracea var. gemmifera), Fodder Kale (Brassica oleracea var. acephala), Curly Kale (Brassica oleracea var. sabellica) and Ornamental Cabbage (Brassica oleracea var. capitata). The highest amount of chlorophyll A was represented in the sample of ornamental red cabbage, variety Pigeon Victoria F1. The highest content of chlorophyll B, chlorophyll A+B, carotenoids and also vitamin C was determined in curly green kale, a variety Tuscan. The highest amount of phenolic compounds was measured in curly red kale, variety Scarlet. Keywords: brukvovitá zelenina; bioaktivní látky; fenolické látky; chlorofyly; karotenoidy; vitamin C; cruciferous vegetables (Brassicaceae); bioactive compounds; phenolic compounds; chlorophyll; carotenoids; vitamin C Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Bioaktivní látky v brukvovité zelenině

Tato diplomová práce se zabývá bioaktivními látkami v brukvovité zelenině. Cílem práce bylo zjištění obsahu celkových fenolických látek, chlorofylu A, chlorofylu A+B, karotenoidů, a také vitaminu C ve ...

KOVAČIKOVÁ, Karolína
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Experimentální úlohy ve výuce zemských sfér
SVYSTUNOVA, Valérie
2024 - Czech
Tato diplomová práce se zabývá vlivem experimentálních úloh využívajících měřicího přístroje na znalosti žáků základních škol v oblasti učiva o zemských sférách (atmosféra, hydrosféra, litosféra a pedosféra), zejména hydrosférou - voda a její vlastnosti. Cílem práce bylo navržení experimentálních úloh, z toho byla jedna ověřena na vybrané základní škole. Kromě znalostí byla zkoumána také atraktivita tohoto typu výuky pro žáky. Výzkum znalostí a atraktivity výuky byl prováděn metodou aplikace pretestu a posttestu. Výsledky této práce potvrzují pozitivní vliv experimentálních úloh na znalosti i atraktivitu učiva o zemských sférách u žáků na základních školách. This diploma thesis deals with the influence of experimental tasks using a measuring device on the knowledge of pupils in the area of curriculum about earth's spheres (atmosphere, hydrosphere, lithosphere and pedosphere),especially the hydrosphere - water and its properties. The aim of the thesis was to design experimental tasks, one of them was verified at a selected elementary school. In addition to knowledge, the attractiveness of this type of teaching for pupils was also investigated. The knowledge and attractiveness research was conducted in the form of a pretest and posttest. The results of this thesis confirm the positive effect of experimental tasks on the knowledge and attractiveness of the topic of earth's spheres among pupils in the elementary school. Keywords: zemské sféry; experimentální úlohy; earth's spheres; experimental tasks Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Experimentální úlohy ve výuce zemských sfér

Tato diplomová práce se zabývá vlivem experimentálních úloh využívajících měřicího přístroje na znalosti žáků základních škol v oblasti učiva o zemských sférách (atmosféra, hydrosféra, litosféra a ...

SVYSTUNOVA, Valérie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Není divadlo jako divadlo
ZÍKOVÁ, Pavlína
2024 - Czech
Cílem práce je poukázat na možnosti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání se zaměřením na literární text a divadelní představení. V teoretické části je práce zaměřena na divadlo, divadlo pro děti a divadlo hrané dětmi v historickém i současném kontextu a upozorňuje na některé metody dramatické výchovy vhodné pro práci s literárním textem v mateřské škole. V praktické části jsou uvedeny, popsány a vyhodnoceny přínosy pro předškolní děti na základě tří zhlédnutých divadelních představení a následně je s dětmi v mateřské škole vyzkoušena práce s dramatizujícími technikami. V diskusi je porovnáno využití divadla a metod dramatické výchovy, která vychází z divadelních metod. The aim of this thesis is to highlight the possibilities of drama education in preschool education with a focus on literary text and theatrical performance. In the theoretical part, the work focuses on theatre, theatre for children and theatre performed by children in a historical and contemporary context and highlights some methods of drama education suitable for working with literary text in kindergarten. In the practical part, the benefits for pre-school children are presented, described and evaluated on the basis of three theatre performances watched, and then work with dramatizing techniques is tested with children in kindergarten. In the discussion, the use of theatre and drama education methods based on theatre methods are compared. Keywords: divadlo; divadlo pro děti; dramatická výchova; předškolní vzdělávání; metody dramatické výchovy; theatre; theatre for children; drama education; preschool education; drama education methods Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Není divadlo jako divadlo

Cílem práce je poukázat na možnosti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání se zaměřením na literární text a divadelní představení. V teoretické části je práce zaměřena na divadlo, divadlo pro ...

ZÍKOVÁ, Pavlína
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Unsuspected findings about phylogeny and ultrastructure of the enigmatic cyanobacterium Microcrocis geminata resulted in its epitypification and novel placement in Geminocystaceae
POKORNÝ, Jan
2024 - English
V této studii byl ustanoven epityp pocházející z velké přírodní populace typového druhu M. geminata. Typový materiál byl charakterizován fylogeneticky s použitím přístupu nezávislého na kultivaci, morfologicky a ultrastrukturně. Fylogenetická pozice v Geminocystaceae je podpořena unikátními paralelními tylakoidy. In present study the epitype originating from a large natural population of the type species M. geminata was established. The type material was characterised phylogenetically using cultivation-independent approach, morphologically and ultrastructurally. The phylogenetic placement in Geminocystaceae is supported by the unique parallel thylakoids. Keywords: sinice; Geminocystaceae; Merismopediaceae; fylogeneze; taxonomie; tylakoidy Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Unsuspected findings about phylogeny and ultrastructure of the enigmatic cyanobacterium Microcrocis geminata resulted in its epitypification and novel placement in Geminocystaceae

V této studii byl ustanoven epityp pocházející z velké přírodní populace typového druhu M. geminata. Typový materiál byl charakterizován fylogeneticky s použitím přístupu nezávislého na kultivaci, ...

POKORNÝ, Jan
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Zkušenosti učitelů s komunikací s rodiči
STUPKOVÁ, Zuzana
2024 - Czech
Bakalářská práce se zabývá způsoby, nástroji, přístupy a příležitostmi, které volí učitelky mateřských škol pro komunikaci s rodiči. Mapuje pohledy na racionální a emocionální aspekty vzájemné komunikace. Zabývá se dále oblastmi, kde zapojené učitelky cítí nižší míru jistoty. Odhaluje komunikační strategie používané v komunikaci s rodiči. This bachelor tesis follows up ways, tools, approaches and occasions, which are choosen by preschool teachers for communication with parents. It maps out rational and emotional aspects views of mutual parent - teacher communication. Further It deals with areas, where teachers feels lower degree of confidence. It reveals communication strategies which are used in parent-teacher communication. Keywords: Komunikace; škola; rodiče; komunikační strategie; Communication; School; Parents; Communication strategies Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Zkušenosti učitelů s komunikací s rodiči

Bakalářská práce se zabývá způsoby, nástroji, přístupy a příležitostmi, které volí učitelky mateřských škol pro komunikaci s rodiči. Mapuje pohledy na racionální a emocionální aspekty vzájemné ...

STUPKOVÁ, Zuzana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases