Used filters (2)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 575867
Published from to

Osobní identifikační číslo v zemích Evropy
Hrdinka, Filip; Jančařík, Antonín; Janda, David
2024 - Czech
Keywords: kontrolní číslice; národní identifikační číslo; dělitelnost; check digit; national identification number; divisibility Available in a digital repository NRGL
Osobní identifikační číslo v zemích Evropy

Hrdinka, Filip; Jančařík, Antonín; Janda, David
Univerzita Karlova, 2024

Metody řešení soustav lineárních rovnic
Šotolová, Petra; Jančařík, Antonín; Novotná, Jarmila
2024 - Czech
My bachelor's thesis is focused on methods for solving systems of linear equations. Its aim is to explain the application of these methods for solving systems of linear equations and to assign advantages and the type of system for which each method is advantageous. The thesis should be suitable for elementary and secondary school students, university students, as well as individuals not studying mathematics. It describes substitution method, addition method, comparison method, graphical method, Gaussian elimination, Gauss-Jordan elimination, inverse matrix and Cramer's rule and their application in solving systems of two or more linear equations with two or more unknowns. It includes a general explanation and a specific procedure with examples, advantages and disadvantages of each method, and types of systems for which the method would be used. The thesis examines the number of solutions of systems of equations depending on the form of the system. It also explains basic concepts and provides simplified definitions of the terms used. Má bakalářská práce je zaměřena na metody řešení soustav lineárních rovnic. Cílem je vysvětlit aplikaci daných metod řešení soustav lineárních rovnic a pro každou metodu přiřazení výhod a typ soustavy, pro kterou je tato metoda výhodná. Práce by měla být vhodná pro žáky základní i střední školy, pro studenty vysoké školy i osoby matematiku nestudující. Je zde popsána metoda dosazovací, sčítací, srovnávací, grafická, Gaussova eliminace, Gauss- Jordanova eliminace, inverzní matice a Cramerovo pravidlo a jejich využití při řešení soustav dvou a více lineárních rovnic o dvou a více neznámých. Obsahuje obecné vysvětlení a uvedení konkrétního postupu na příkladech, výhody a nevýhody dané metody a typy soustav, u kterých bychom tuto metodu použili. Práce se zabývá počtem řešení soustav rovnic v závislosti na podobě soustavy. Zároveň vysvětluje základní pojmy a uvádí zjednodušeně definice pojmů, se kterými pracuje. Keywords: soustava rovnic; výpočetní metody; 2 a více neznámých; grafické řešení; matice; eliminace; Cramerovo pravidlo; lineární algebra; system of equations; computational methods; 2 and more unknowns; graphical solution; matrix; elimination; Cramer's rule; linear algebra Available in a digital repository NRGL
Metody řešení soustav lineárních rovnic

My bachelor's thesis is focused on methods for solving systems of linear equations. Its aim is to explain the application of these methods for solving systems of linear equations and to assign ...

Šotolová, Petra; Jančařík, Antonín; Novotná, Jarmila
Univerzita Karlova, 2024

Formulace zadání v učebnicích ČJ pro ZŠ
Šupíková, Marcela; Chejnová, Pavla; Vlčková, Jana
2024 - Czech
Keywords: role učebnic ČJ na 2. stupni; jejich funkce; struktura; didaktická vybavenost činnost učitelů z hlediska užití učebnic ČJ; analýza učebnic ČJ na 2. stupni z nakladatelství Fraus a SPN; formulace zadání úkolů; syntaktická a lexikální rovina; gender; plurál a singulár v oslovení; empirický výzkum; metodologie; shrnutí analýzy; the role of books of the Czech language for Elementary schools; their structure; their function; their didactical facilities,the analyses of the books of the Czech language from the publishers SPN; Fraus.syntactical area; lexical area; gender; plural and singular addressing; interdisciplinary relations; communication access to the pupil; comparison of the results; the final word Available in a digital repository NRGL
Formulace zadání v učebnicích ČJ pro ZŠ

Šupíková, Marcela; Chejnová, Pavla; Vlčková, Jana
Univerzita Karlova, 2024

Možnosti vzdělávání osob ve výkonu trestu
Kamenčáková, Barbora; Blažková, Veronika; Hanková, Zdeňka
2024 - Czech
This bachelor thesis focuses on the education opportunities for individuals sentenced to imprisonment in the Czech Republic. The thesis is structured into two parts, theoretical and practical. The theoretical part of the thesis briefly introduces the system of penalties in the Czech Republic and the history of imprisonment in our territory. It also deals with the organizational structure of the prison service, types of prisons in the Czech Republic, and programs for dealing with convicts. The last chapter of the theoretical part explains the importance of education for convicts and various forms of education in Czech prisons, including a detailed description of formal and informal education. The practical part of the thesis includes the methodology and analysis of the research investigation. A qualitative approach was chosen for the research, specifically the method of semi-structured interviews. The aim of the thesis is to map and describe the educational process and the education opportunities provided in the prison environment compared to regular civilian schools. Furthermore, through interviews with employees of Všehrdy Prison, the thesis seeks to determine, through answers to four predetermined research questions, all the educational opportunities offered by this prison and characterize the... Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnosti vzdělávání osob odsouzených k trestu odnětí svobody v České republice. Práce je strukturována do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část práce stručně představuje systém trestů v ČR a historii vězeňství na našem území. Dále se zabývá organizační strukturou vězeňské služby, typy věznic v ČR a programy zacházení s odsouzenými. Poslední kapitola teoretické části vysvětluje význam vzdělávání pro odsouzené a různé formy vzdělávání v českých věznicích, včetně podrobnějšího popisu formálního a neformálního vzdělávání. Praktická část práce zahrnuje metodologii a analýzu výzkumného šetření. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, konkrétně metodou polostrukturovaných rozhovorů. Cílem práce je zmapovat a popsat vzdělávací proces a možnosti vzdělávání poskytované ve vězeňském prostředí v porovnání s běžnými civilními školami. Dále pomocí rozhovorů se zaměstnanci věznice Všehrdy zjistit prostřednictvím odpovědí na čtyři předem stanovené výzkumné otázky veškeré vzdělávací možnosti, které tato věznice nabízí a charakterizovat žáky místního školského vzdělávacího střediska. Jednou ze zkoumaných oblastí je motivace osob ve výkonu trestu odnětí svobody k účasti na výuce. V neposlední řadě je zde zjišťován i skutečný vliv vzdělávacích aktivit na život... Keywords: Vzdělávání; vzdělávání odsouzených; nápravná zařízení; vězeňství; vězeňský systém v ČR; penologie; resocializace; Education; education of convicts; correctional facilities; imprisonment; prison system in the Czech Republic; penology; resocialization Available in a digital repository NRGL
Možnosti vzdělávání osob ve výkonu trestu

This bachelor thesis focuses on the education opportunities for individuals sentenced to imprisonment in the Czech Republic. The thesis is structured into two parts, theoretical and practical. The ...

Kamenčáková, Barbora; Blažková, Veronika; Hanková, Zdeňka
Univerzita Karlova, 2024

Koletova hornická hudba
Schrollová, Kristina; Váňová, Hana; Gregor, Vít
2024 - Czech
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra hudební výchovy ABSTRAKT v AJ Koletova hornická hudba Kolet`s mining music Kristina Schrollová Vedoucí práce: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. Studijní program: Učitelství pro 1.st ZŠ, specializace Hv Studijní obor: Učitelství pro 1.st ZŠ 2024 ABSTRACT The diploma thesis deals with the motivation of children to play a musical instrument due to cultural impact of the Kolet's mining music orchestra coming from Jestřebí mountains region. The work is divided into two parts. The first part is devoted to the history of Kolet's mining music from its beginning to present, to musical events that took place under the leadership of various conductors of the orchestra. I am also focusing on persons thanks to whom Kolet's mining music was maintained and most significant events took place. These are Kolets brothers and Zdeněk Tlučhoř. Second part is focused on obtaining data on the motivation of pupils from ZŠ Velké Svatoňovice, Malé Svatoňovice, Batňovice, Úpice a Rtyně v Podkrkonoší and pupils from ZUŠ Úpice a Rtyně v Podkrkonoší. A research survey will also be conducted with the members of the Kolet's mining music, which will serve to obtain data about their own motivation for music. KEYWORDS Conductors, playing a musical instrument, music, Kolet's mining music, motivation Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra hudební výchovy ABSTRAKT v ČJ Koletova hornická hudba Kolet`s mining music Kristina Schrollová Vedoucí práce: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. Studijní program: Učitelství pro 1.st ZŠ, specializace Hv Studijní obor: Učitelství pro 1.st ZŠ 2024 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá motivací dětí ke hře na hudební nástroj vlivem kulturního působení orchestru Koletovy hornické hudby v části regionu Jestřebích hor. Práce je rozdělena do dvou částí. První část je věnována historii Koletovy hornické hudby od jejího počátku až po současnost, hudebním událostem, které se staly pod vedením různých dirigentů orchestru. Zaměřuji se také na osoby, díky kterým Koletova hornická hudba byla udržena a za kterých se událo nejvíce významných událostí. Jedná se o bratry Koletovy a Zdeňka Tlučhoře. Druhá část je zaměřena na získávání dat o motivaci žáků ZŠ Velké Svatoňovice, Malé Svatoňovice, Batňovice, Úpice a Rtyně v Podkrkonoší a žáků ZUŠ Úpice a Rtyně v Podkrkonoší. Výzkumné šetření bude provedeno i u členů Koletovy hornické hudby, které bude sloužit k získání dat o jejich vlastní motivaci k hudbě. KLÍČOVÁ SLOVA Dirigenti, hra na hudební nástroj, hudba, Koletova hornická hudba, motivace Keywords: Dirigenti; hra na hudební nástroj; hudba; Koletova hornická hudba; motivace; Conductors; playing a musical instrument; music; Kolet's mining music; motivation Available in a digital repository NRGL
Koletova hornická hudba

Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra hudební výchovy ABSTRAKT v AJ Koletova hornická hudba Kolet`s mining music Kristina Schrollová Vedoucí práce: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. Studijní ...

Schrollová, Kristina; Váňová, Hana; Gregor, Vít
Univerzita Karlova, 2024

Metody a techniky dramatické výchovy jako nástroj pro inkluzi žáků s odlišným mateřským jazykem
Balcárková, Markéta; Hanyš Holemá, Irena; Ferklová, Alžběta
2024 - Czech
The diploma thesis is named "Methods and Techniques of Drama Education as a Tool for Inclusion of Pupils with a Different Mother Tongue." In the theoretical part, the issues of pupils with a different mother tongue are specified. Subsequently, I generally discuss drama education as a method of teaching and furthermore its specific methods and techniques, which can be used for the inclusion of a pupil with a foreign mother language. In the practical part, I name the most common difficulties in the inclusion of a pupil with a foreign mother language in the educational process and define the utilization rate of drama education in eliminating the issues mentioned in the previous part. In the research, I used a quantitative analysis, a structured questionnaire method, and qualitative experiments through semi-structured interviews. The questionnaire was answered by 42 respondents (pedagogical employees).The results of the questionnaire analysis indicate that the greatest difficulties are language barriers, cultural differences, and unfamiliarity with the environment. The drama education method is used by three-quarters of the respondents; however, only nine of them are applying the method as a tool for eliminating the most frequent difficulties when working with students with a foreign mother language. I... Diplomová práce nese název Dramatická výchova jako nástroj pro inkluzi žáků s odlišným mateřským jazykem. V teoretické části se zabývám problematikou žáků s odlišným mateřským jazykem. Dále se věnuji dramatické výchově jako oboru a zároveň vybraným metodám a technikám dramatické výchovy, které mohou být využity při inkluzi žáka s odlišným mateřským jazykem. V praktické části pojmenovávám nejčastější obtíže při inkluzi žáka s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávacím procesu a zároveň definuji míru využití metod a technik dramatické výchovy při odstraňování výše uvedených obtíží. K výzkumu jsem využila kvantitativní výzkumné šetření, metodu strukturovaného dotazníku a kvalitativní výzkumné šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Na dotazník odpovídá 42 respondentů (pedagogických pracovníků). Z dotazníkového šetření vyplývá že nejčastějšími obtížemi jsou jazyková bariéra, kulturní rozdíl a neznalost prostředí. Tři čtvrtiny pedagogů využívají dramatickou výchovu, ale pouze 9 ji využívá při odstraňování nejčastějších obtíží při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem. S těmito výsledky pracuji v rámci navrženého projektu tří dramatických lekcí, které se dají využít ve výuce. Inspirací pro tento projekt mi byly polostrukturované rozhovory s učiteli na prvním stupni, kteří ve své praxi... Keywords: žák s odlišným mateřským jazykem; inkluze; jazyková bariéra; kulturní rozdíl; neznalost prostředí; vzdělávání; metody a techniky dramatické výchovy; Pupils with different mother tongues; inclusion; language barrier; cultural differences; unfamiliarity with the environment; education; methods and techniques of drama education Available in a digital repository NRGL
Metody a techniky dramatické výchovy jako nástroj pro inkluzi žáků s odlišným mateřským jazykem

The diploma thesis is named "Methods and Techniques of Drama Education as a Tool for Inclusion of Pupils with a Different Mother Tongue." In the theoretical part, the issues of pupils with a different ...

Balcárková, Markéta; Hanyš Holemá, Irena; Ferklová, Alžběta
Univerzita Karlova, 2024

Ideální učitel 1. třídy očima rodičů
Batelková, Dana; Krčmářová, Tereza; Wildová, Radka
2024 - Czech
The thesis surveys the perspective of parents of children attending last class of nusery school and investigates what expectation they have about first grade teachers. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical part. The theoretical part summarizes existing knowledge the main actors wiho are present in the pupil's transition to the first grade, which are the pupil, the family and the teacher. The practical part is focused on a mixed methods study. In the first part quantitative research is used questionnaire method, the research sample comprises the parents of preschool children. The responses reflext the respondent's opinions about idea about first grade teacher in primary school. First grade teachers react to this parent's idea. The semi-structured group interview method is used to find out whether the parent's ideas seem realistic to them and if they satisfy or prove to satisfy this idea about first grade teacher in primary school. The aims of the thesis is to ascertain, how looks the teacher's ideal by parents, which characteristics parents prefer in relation to pupils and parents and how the first grade teachers react on these ideas. Parent's preferences were collected to image of ideal first grade teacher which was presented to first grade teachers, who expressed... Diplomová práce mapuje pohled rodičů dětí navštěvujících poslední ročník mateřské školy a zjišťuje, jaká očekávání mají od učitelů prvního ročníku základní školy. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje dosavadní poznatky ohledně hlavních aktérů přítomných u přechodu žáka do 1. ročníku, čímž jsou žák, rodina a učitel. Praktická část je zaměřena na smíšené výzkumné šetření. V první kvantitativní části je využita metoda dotazníku, kdy výzkumný vzorek představují rodiče předškolních dětí. Z odpovědí vyplývají názory respondentů na představu o ideálním učiteli prvního ročníku základní školy. Na tuto představu rodičů reagují učitelé a učitelky prvního ročníku ZŠ v druhé kvalitativní části výzkumného šetření. Metodou polostrukturovaných skupinových rozhovorů je zjišťováno, zda jim představy rodičů připadají realistické a zda tuto představu o ideálním učiteli naplňují či dokáží naplnit. Cílem diplomové práce je zjistit, jak podle rodičů vypadá onen učitelský "ideál", jaké charakteristiky ve vztahu k žákům i rodičům rodiče preferují, a jak na tyto představy reagují učitelky a učitelé prvního ročníku. Rodičovské preference byly shromážděny v obraz ideálního pedagoga 1. ročníku, který byl přednesen učitelům a učitelkám 1. tříd, které se vyjadřovali k... Keywords: Ideální učitel; osobnost učitele; 1. ročník; rodiče; výzkum; dotazníkové šetření; rozhovor; Ideal teacher; teachers personality; first grade; parents; survey; questionnaire survey; interview Available in a digital repository NRGL
Ideální učitel 1. třídy očima rodičů

The thesis surveys the perspective of parents of children attending last class of nusery school and investigates what expectation they have about first grade teachers. The thesis is divided into two ...

Batelková, Dana; Krčmářová, Tereza; Wildová, Radka
Univerzita Karlova, 2024

Role učebnic v současné výuce německého jazyka na příkladu učebnicového souboru Direkt interaktiv
Jírová, Marie; Botlík Nuc, Tomáš; Nečasová, Pavla
2024 - Czech
Keywords: učebnice; moderní výuka; německý jazyk; didaktika; Direkt interaktiv; textbook; modern teaching; German language; didactics; Direkt interaktiv Available in a digital repository NRGL
Role učebnic v současné výuce německého jazyka na příkladu učebnicového souboru Direkt interaktiv

Jírová, Marie; Botlík Nuc, Tomáš; Nečasová, Pavla
Univerzita Karlova, 2024

Gramatická charakteristika bilingvních dětí v předškolním věku
Hrachová, Eliška; Chejnová, Pavla; Eliášková, Klára
2024 - Czech
This bachelor thesis deals with the issue of bilingualism in preschool-age children. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter describes the acquisition of morphological categories and syntax in the speech of monolingual children. The second chapter summarizes theoretical knowledge about bilingualism, distinguishes different types of bilingualism, bilingual families and bilingual education strategies, describes the development of grammatical devices in the speech of bilingual children compared to monolingual children and presents specifics in the speech of bilinguals. Based on the grammatical characteristics of the speech of two bilingual children, the purpose of the analysis is to reveal these specifics and determine the causes of their occurrence. In this section, the research participants are characterized, based on data collected through interviews that were transcribed using orthographic transcription CHAT, and on questionnaires filled in by parents. Furthermore, the space is devoted to the analysis of bilingual children's speech. The morphological level is divided into three sub-areas, the area of nouns, verbs and Czech inflexible word types, each of which is discussed in detail. At the syntactic level, we focus on the sentence structure, or compound and complex... Tato bakalářská práce se zabývá problematikou bilingvismu u dětí v předškolním věku. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola popisuje osvojování morfologických kategorií a syntaxe u monolingvních dětí. Druhá kapitola shrnuje teoretické poznatky o bilingvismu, rozlišuje různé typy bilingvismu, bilingvních rodin a strategií bilingvní výchovy, popisuje vývoj gramatických prostředků u bilingvních dětí ve srovnání s dětmi monolingvními a představuje specifika v mluveném projevu bilingvistů. Cílem analytické části je na základě gramatické charakteristiky mluvního projevu dvou bilingvních dětí tato specifika odhalit a zjistit důvody jejich vzniku. V této části jsou charakterizováni účastníci výzkumu, vycházíme z dat nasbíraných prostřednictvím rozhovorů, které byly přepsány pomocí ortografické transkripce CHAT, a z dotazníků vyplněných rodiči. Dále je prostor věnován samotné analýze mluveného projevu bilingvních dětí. Morfologická rovina je rozdělena na tři dílčí oblasti, oblast jmen, sloves a neohebných slovních druhů, přičemž je každá z nich podrobně rozebrána. V syntaktické rovině se zaměřujeme na slovosled vět, případně souvětí, a užívání spojek. V mluvě obou dětí byly nalezeny příklady jazykové interference, jazykových výpůjček i hypergeneralizace. Zjištěná data jsou vztažena k... Keywords: psycholingvistika; jazyková ontogeneze; bilingvismus; psycholinguistics; language ontogenesis; bilingualism Available in a digital repository NRGL
Gramatická charakteristika bilingvních dětí v předškolním věku

This bachelor thesis deals with the issue of bilingualism in preschool-age children. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter describes the acquisition of morphological ...

Hrachová, Eliška; Chejnová, Pavla; Eliášková, Klára
Univerzita Karlova, 2024

Předčasné odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy
Rejmanová, Lucie; Kucharská, Anna; Švamberk Šauerová, Markéta
2024 - Czech
This master thesis examines student dropouts from higher education in relation to self-efficacy. Student dropouts are currently a major problem domestically and around the world. Most dropouts from universities occur in the very first year of study. The aim of this master thesis was to find out the causes of dropouts from universities and also whether they are related to the level of self- efficacy. The master thesis also includes experiences with career counselling. To explore this issue, I used a questionnaire survey with several parts (a general part, a part related to early departures and a part related to the level of general and academic self-efficacy) in the practical part of my master thesis. The research design of my thesis is mainly quantitative, only the answers to the open- ended questions were qualitatively evaluated (those related to the reasons for early dropouts and experiences with career counselling). The research results showed that early departures are related to the level of general self-efficacy. In the results there are described in more detail the reasons for dropouts (Covid-19, health, family reasons, difficulty of studies, future employment, studying the wrong field, negative experiences, etc.) and experiences with career counselling, which were unfortunately rather... Tato diplomová práce se zabývá předčasnými odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy. Předčasné odchody studentů jsou v současnosti velkým problémem u nás i ve světě. Nejvíce odchodů z vysokých škol nastává hned v prvním ročníku studia. Cílem diplomové práce bylo zjistit příčiny předčasných odchodů z vysokých škol a také to, jestli souvisí s úrovní self- efficacy. Součástí práce jsou i zkušenosti s kariérním poradenstvím. K prozkoumání této problematiky jsem v praktické části své diplomové práce využila dotazníkové šetření mající několik částí (obecná část, část týkající se předčasných odchodů a část týkající se úrovně obecné a akademické self-efficacy). Výzkumný design mé práce je převážně kvantitativní, kvalitativně byly vyhodnocovány pouze odpovědi na otevřené otázky (ty se týkaly příčin předčasných odchodů a zkušeností s kariérním poradenstvím). Výsledky výzkumu ukázaly, že předčasné odchody souvisí s úrovní obecné self-efficacy. Ve výsledcích jsou podrobněji rozepsány příčiny odchodů (Covid- 19, zdraví, rodinné důvody, náročnost studia, budoucí uplatnění, studium nesprávného oboru, negativní zkušenosti ad.) a zkušenosti s kariérním poradenstvím, které byly bohužel spíše negativní. Do budoucna by bylo dobré předcházet předčasným odchodům u studentů, kteří jsou ohroženi... Keywords: vysokoškolští studenti; předčasné odchody; self-efficacy; kariérové poradenství; vzdělávání; university students; early withdrawals; dropouts; self-efficacy; career assessment; education Available in a digital repository NRGL
Předčasné odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy

This master thesis examines student dropouts from higher education in relation to self-efficacy. Student dropouts are currently a major problem domestically and around the world. Most dropouts from ...

Rejmanová, Lucie; Kucharská, Anna; Švamberk Šauerová, Markéta
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases