Used filters (2)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 578584
Published from to

Kvalita života jedinců po operaci idiopatické skoliózy v České republice
Hušková, Pavlína; Pavlů, Dagmar; Šteffl, Michal
2024 - Czech
Title: Quality of Life of People with Idiopathic Scoliosis after Surgical Treatment in the Czech Republic Objectives: The aim of the research part of the thesis was to evaluate the quality of life of individuals after surgery for idiopathic scoliosis in the Czech Republic on the basis of a questionnaire survey. Within the framework of the research, individuals with IS who had undergone surgical treatment of IS were contacted, but at the same time individuals with IS who had not undergone scoliosis surgery were contacted. Methods: The study population included individuals diagnosed with idiopathic scoliosis in the age range of 18-60 years. Another criterion for inclusion in the study was a minimum of two years after IS surgery. Two questionnaires were used to assess quality of life in these two groups of scoliotic patients with treatment different undergone: the Short Form 36 and the Scoliosis Research Society 22, which were distributed to individuals with IS for approximately eight months. Analysis of the obtained data and statistical evaluation of the results was performed using MS Excel software. Graphical representation of the results was performed using the Matplotlib library in the Python programming language. Results: According to the results of the SRS-22r questionnaire, operated individuals... Název: Kvalita života jedinců po operaci idiopatické skoliózy v České republice Cíl: Cílem výzkumné části diplomové práce bylo na základě dotazníkového šetření zhodnotit kvalitu života jedinců po operaci idiopatické skoliózy v České republice. V rámci výzkumu byli osloveni jedinci s IS, kteří chirurgickou léčbu IS podstoupili, ale současně byli osloveni jedinci s IS, kteří operaci skoliózy nepodstoupili. Metody: Do výzkumného souboru byli zařazeni jedinci s diagnostikovanou idiopatickou skoliózou ve věkovém rozmezí 18-60 let. Dalším kritériem pro zařazení do studie bylo minimálně dvouleté období po operaci IS. K hodnocení kvality života u těchto dvou skupin skoliotiků s odlišnou podstoupenou léčbou byly využity dva dotazníky: Short Form 36 a Scoliosis Research Society 22r, které byly přibližně osm měsíců šířeny mezi jedince s IS. Analýza získaných dat a statistické vyhodnocení výsledků bylo provedeno v softwaru MS Excel. Grafická reprezentace výsledků byla realizována pomocí knihovny Matplotlib v programovacím jazyce Python. Výsledky: Dle výsledků dotazníku SRS-22r dosahují operovaní jedinci statisticky významně vyššího hodnocení u dimenze "sebehodnocení" a "spokojenost s léčbou" než neoperovaní jedinci se skoliotickou křivkou větší než 40 ř dle Cobba. V rámci dotazníku SF-36 sledujeme statisticky... Keywords: idiopatická skolióza; rehabilitace; operace; chirurgická léčba; kvalita života; SF-36; SRS-22r; idiopathic scoliosis; rehabilitation; surgery; surgical treatment; quality of life; SF-36; SRS-22r Available in a digital repository NRGL
Kvalita života jedinců po operaci idiopatické skoliózy v České republice

Title: Quality of Life of People with Idiopathic Scoliosis after Surgical Treatment in the Czech Republic Objectives: The aim of the research part of the thesis was to evaluate the quality of life of ...

Hušková, Pavlína; Pavlů, Dagmar; Šteffl, Michal
Univerzita Karlova, 2024

Gymnastika ve výuce studentů dvouoborového studia tělesné výchovy na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK a na Pedagogické fakultě UK
Dvořák, Nikodém; Hájková, Jana; Panská, Šárka
2024 - Czech
Keywords: gymnastika; tělesná výchova; dvouoborová; bakalářská; hodinová dotace; gymnastics; physical education; two-subject; bachelor; hourly grant Available in a digital repository NRGL
Gymnastika ve výuce studentů dvouoborového studia tělesné výchovy na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK a na Pedagogické fakultě UK

Dvořák, Nikodém; Hájková, Jana; Panská, Šárka
Univerzita Karlova, 2024

Problém smyslu a lidské existence u V. E. Frankla
Šuterová, Sára; Rybák, David; Hauser, Michael
2024 - Czech
Keywords: existencionální filozofie; lidské bytí; smysl; hodnota existence; svoboda; sebevražda; utrpení; koncentrační tábor; dehumanizace; logoterapie; sebevražda; existential philosophy; human being; meaning; value of existence; freedom; suicide; suffering; concentration camp; dehumanization; logotherapy; suicide Available in a digital repository NRGL
Problém smyslu a lidské existence u V. E. Frankla

Šuterová, Sára; Rybák, David; Hauser, Michael
Univerzita Karlova, 2024

Problémy českých žáků s výslovností v ruském jazyce se zaměřením na realizaci fonetických procesů
Tesárková, Karolína; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
2024 - Czech
Keywords: Výslovnost; Výslovnostní chyby; Ortoepické normy; Ruský jazyk; Český jazyk; poziční změny; kombinatorní změny; interference; Pronunciation; Pronunciation mistakes; Orthographic norms; Russian language; Czech language; positional changes; combinatorial changes; interference Available in a digital repository NRGL
Problémy českých žáků s výslovností v ruském jazyce se zaměřením na realizaci fonetických procesů

Tesárková, Karolína; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
Univerzita Karlova, 2024

Příprava budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury realizovaná v systému Moodle
Berka, Jan; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
2024 - Czech
The diploma thesis discusses the possibilities of training future of teachers of the Czech language and literature in the field of Russian literature on the example of the implementation of an educational course in the Moodle system. The theoretical part is devoted to the current state of teaching of Russian literature in Czech schools in connection with curricular and other binding documents, the preparation of university students - future teachers of the Czech language and literature - in the field of world (and especially Russian) literature, basic aspects of contemporary didactics of literature and practical possibilities, what the educational platform Moodle offers. The core of the practical part of this work is a fully functional Moodle course Russian literature for teachers of the Czech language and literature located on the university server. The created course tries to convey basic facts about the development, specifics, authors and works of Russian literature to future teachers of the Czech language and literature and to offer them elementary material support for their own teaching. In addition to the basic periodization, they will also get to know eight unforgettable authors who reflect the catalogs of requirements for the GCSE exam, as well as some works from the perspective of the... Diplomová práce pojednává o možnostech přípravy budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury na příkladu realizace vzdělávacího kurzu v systému Moodle. Teoretická část je věnována současnému stavu výuky ruské literatury v českých školách v návaznosti na kurikulární a jiné závazné dokumenty, přípravě vysokoškolských studentů - budoucích učitelů Českého jazyka a literatury - v oblasti světové (a zvláště ruské) literatury, základním aspektům současné didaktiky literatury a praktickým možnostem, jaké skýtá vzdělávací platforma Moodle. Jádrem praktické části této práce je plně funkční Moodle kurz Ruská literatura pro učitele Českého jazyka a literatury umístění na univerzitním serveru. Vytvořený kurz se snaží budoucím učitelům Českého jazyka a literatury zprostředkovat základní fakta o vývoji, specificích, autorech a dílech ruské literatury a nabídnout jim elementární materiálovou oporu do jejich vlastní výuky. Kromě základní periodizace se tak seznámí také s osmi neopomenutelnými autory, které reflektují katalogy požadavků k maturitní zkoušce, a také s některými díly z pohledu historického vývoje vybraných literárních témat. Keywords: e-learning; ruská literatura; didaktika literatury; příprava učitelů; učitel ČJL; e-learning; russian literature; didactics of literature; preparation of teachers; teacher of Czech Language and Literature Available in a digital repository NRGL
Příprava budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury realizovaná v systému Moodle

The diploma thesis discusses the possibilities of training future of teachers of the Czech language and literature in the field of Russian literature on the example of the implementation of an ...

Berka, Jan; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
Univerzita Karlova, 2024

Finanční produkty ve výuce na středních školách
Grausgruberová, Romana; Tichá, Milena; Dvořáková, Michaela
2024 - Czech
The thesis deals with the analysis of the teaching of financial products in different types of secondary schools and grammar schools with special attention to the comparison of teaching of this issue. In the theoretical part it focuses on the theoretical knowledge of financial products, their classification and terminology. It explains the different types of financial products, such as savings and investment products, loans and various forms of insurance. The advantages and disadvantages of each financial product are highlighted, with an emphasis on critical thinking in choosing the most appropriate product. The practical part is based on a content analysis of the Framework Education Programme and School Education Programme as a framework for teaching financial products in secondary schools and grammar schools. The research then seeks to answer the question of what teaching financial products looks like in practice. The real situation in teaching is outlined by teachers in the form of in-depth interviews. This focuses on different approaches and methods in teaching, the materials used, the involvement of students' practical understanding, but also on the approach to the topic of teaching financial literacy itself, of which financial products are an integral part. During the research, many... Diplomová práce se zabývá rozborem výuky finančních produktů na různých typech středních bkol a gymnázií se zvlábtním zřetelem na porovnávání výuky této problematiky. V teoretické části se zaměřuje na teoretickou znalost finančních produktů, jejich klasifikaci a terminologii. Vysvětluje jednotlivé typy finančních produktů, jako jsou spořicí a investiční produkty, úvěry a různé formy pojibtění. U každého finančního produktu jsou zdůrazněny jeho výhody i nevýhody s důrazem na kritické myblení při výběru nejvhodnějbího produktu. Praktická část se opírá o obsahovou analýzu RVP a aVP jako o rámcová východiska pro výuku finančních produktů na středních bkolách a gymnáziích. Výzkum se následně snaží odpovědět na otázku, jak vypadá výuka finančních produktů v praxi. Reálnou situaci ve výuce nastiňují učitelé formou hloubkových rozhovorů. Ten se zaměřuje na různé přístupy a metody ve výuce, využívané materiály, zapojení praktického porozumění studentů, ale i na samotný přístup k tématu výuky finanční gramotnosti, jíž jsou finanční produkty neoddělitelnou součástí. Během výzkumu byly zjibtěny mnohé rozdílnosti, ale i podobnosti. V zásadě vbichni účastníci rozhovorů považují výuku finančních produktů za velice důležitou a směřují k neustálému zlepbování své výuky. Různí se vbak přístupy k jednotlivým metodám... Keywords: finanční produkty; výuka; střední škola; financial products; education; secondary school Available in a digital repository NRGL
Finanční produkty ve výuce na středních školách

The thesis deals with the analysis of the teaching of financial products in different types of secondary schools and grammar schools with special attention to the comparison of teaching of this issue. ...

Grausgruberová, Romana; Tichá, Milena; Dvořáková, Michaela
Univerzita Karlova, 2024

Klášterní areál v Oseku u Duchcova. Od konventu cisterciáků přes centralizační tábor po dům charity
Vágnerová, Kateřina; Zdichynec, Jan; Koura, Petr
2024 - Czech
Keywords: cisterciáci; Akce K; internace; klášter; tábor; Osek; komunismus; procesy s řeholníky; česko-německé vztahy; orální historie; konec druhé světové války; 50. léta 20. století; Cistercians; Action K; internment; monastery; camp; Osek; communism; trials with religious; Czech-German relations; oral history; the end of the World War II; 1950s Available in a digital repository NRGL
Klášterní areál v Oseku u Duchcova. Od konventu cisterciáků přes centralizační tábor po dům charity

Vágnerová, Kateřina; Zdichynec, Jan; Koura, Petr
Univerzita Karlova, 2024

Problém vzdělání a výchovy u Marthy C. Nussbaum
Valíčková, Klaudie; Rybák, David; Pelcová, Naděžda
2024 - Czech
This research work deals with the theoretical approach and ideas of the philosopher Martha Nussbaum in the fields of education and upbringing. The author presents a revolutionary perspective based on the concept of 'capabilities.' She defines it as a set of fundamental human abilities and possibilities that enable individuals to lead a full life and participate in society. This capability is not only about economic success but also includes emotional and social aspects. The work focuses not only on the context of the educational theory itself but subsequently analyzes key aspects, including the importance of emotions and moral guidance as integral components of the educational process. Furthermore, the work offers a critical view of Martha Nussbaum's theory, examining practical challenges in its implementation in real educational environments. It also analyzes critical opinions and controversies related to this theory, including discussions about the universality of the concept of capabilities and its suitability for different socio-cultural contexts. Among other things, it focuses on a critical evaluation of this approach with the aim of stimulating further reflective debate on the significance and prospects of education in the 21st century society. KEYWORDS Martha Nussbaum, education, upbringing,... Tato výzkumná práce se zabývá teoretickým přístupem a myšlenkami filozofky Marthy Nussbaum k oblastem vzdělání a výchovy. Autorka přináší revoluční perspektivu, založenou na konceptu "schopností" (capabilities). Definuje ho jako soubor základních lidských schopností a možností, které umožňují jedincům plnohodnotný život a participaci ve společnosti. Tyto schopnosti nejsou pouze o ekonomickém úspěchu, ale zahrnují i emocionální a sociální aspekty. Práce se zaměřuje nejen na kontext samotné teorie vzdělávání, ale následně analyzuje klíčové aspekty, včetně důležitosti emocí a morálního vedení jako nedílných prvků vzdělávacího procesu. Kromě toho práce nabízí kritický pohled na teorii Marthy Nussbaum, zkoumající praktické výzvy s její implementací v reálných vzdělávacích prostředích. Dále analyzuje kritické názory a kontroverze v souvislosti s touto teorií, včetně diskusí o univerzalitě konceptu schopností a jeho vhodnosti pro různé sociokulturní kontexty. Mimo jiné se zaměřuje na kritické zhodnocení tohoto přístupu, s cílem podnítit další reflektovanou debatu o významu a perspektivách vzdělání ve společnosti 21. století. KLÍČOVÁ SLOVA Martha Nussbaum, vzdělání, výchova, schopnosti, emoce, kritika Keywords: Martha Nussbaum; vzdělání; výchova; schopnosti; emoce; kritika; Martha Nussbaum; education; capabilities; emotions; critique Available in a digital repository NRGL
Problém vzdělání a výchovy u Marthy C. Nussbaum

This research work deals with the theoretical approach and ideas of the philosopher Martha Nussbaum in the fields of education and upbringing. The author presents a revolutionary perspective based on ...

Valíčková, Klaudie; Rybák, David; Pelcová, Naděžda
Univerzita Karlova, 2024

Housle a jejich využití při výuce hudební výchovy na druhém stupni ZŠ
Hamplová, Veronika; Kubátová, Gabriela; Hurníková, Kateřina
2024 - Czech
This thesis deals with the use of violin at lower secondary school. It derives from the historical tradition of violin at schools, and it looks into different circumstances of use of this instrument. The thesis comes up with specific activities that can be used in lessons. KEYWORDS Violin, music lessons, lower secondary school Práce se zabývá využitím houslí na 2. stupni ZŠ. Vychází z historické tradice tohoto nástroje na školách a zkoumá jeho využití v různých souvislostech. Práce přináší konkrétní návrhy aktivit, které se dají využít ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Housle, hudební výchova, druhý stupeň Keywords: Housle; hudební výchova; druhý stupeň; Violin; music lessons; lower secondary school Available in a digital repository NRGL
Housle a jejich využití při výuce hudební výchovy na druhém stupni ZŠ

This thesis deals with the use of violin at lower secondary school. It derives from the historical tradition of violin at schools, and it looks into different circumstances of use of this instrument. ...

Hamplová, Veronika; Kubátová, Gabriela; Hurníková, Kateřina
Univerzita Karlova, 2024

Analýza mitochondriálního energetického metabolismu v časných fázích rozvoje Huntingtonovy nemoci
Ďurčeková, Katarína; Hansíková, Hana; Kohoutová, Michaela
2024 - Czech
Huntington's disease (HD) is an autosomal dominant neurodegenerative disorder characterized by motor, psychiatric and cognitive symptoms. The average age of onset of HD is 40 years and affected individuals have an unfavourable prognosis. Since there is still no curative treatment available, the current treatment of HD focuses only on symptom suppression. The clinical manifestation of HD is preceded by an asymptomatic period in which continuous biochemical, structural and functional changes at the cellular level are already occurring. Our previous studies have demonstrated impaired mitochondrial parameters in lymphocytes and cultured fibroblasts of patients with advanced HD. The aim of this study was to characterize the essential components of mitochondrial energy metabolism by functional methods and to find suitable mitochondrial biomarkers to monitor progression of HD. The analysed set consisted of 12 cell lines of cultured skin fibroblasts from patients with genetically proven HD, four patients in asymptomatic, four in early and four in symptomatic stages of HD. Four lines from healthy individuals served as controls. Mitochondrial respiration and glycolytic activity were analysed by real-time monitoring of oxygen consumption and pH changes, ATP production by luminescence, and metabolic turnover... Huntingtonova nemoc (HN) je autozomálně dominantní neurodegenerativní onemocnění charakterizované motorickými, psychiatrickými a kognitivními příznaky. Průměrný věk nástupu HN je 40 let a u postižených osob má toto onemocnění nepříznivou prognózu. Vzhledem k tomu, že dosud není k dispozici kauzální léčba, je současná léčba HN zaměřena pouze na zmírnění symptomů. Klinickému projevu HN předchází asymptomatické období, kdy již probíhají kontinuální biochemické, strukturální a funkční změny na buněčné úrovni. Naše předchozí studie prokázaly poškození mitochondriálních parametrů v lymfocytech a v kultivovaných fibroblastech pacientů s rozvinutou HN. Cílem této práce bylo funkčními metodami charakterizovat základní složky mitochondriálního energetického metabolismu a najít vhodné mitochondriální biomarkery pro sledování progrese HN. Analyzovaný soubor tvořilo 12 linií kultivovaných kožních fibroblastů od pacientů s geneticky prokázanou HN, čtyři pacienti v asymptomatickém, čtyři v časném a čtyři v pokročilém stádiu HN a 4 linie od zdravých osob. Mitochondriální respirace a glykolytická aktivita byly analyzovány pomocí sledování spotřeby kyslíku a změn pH v reálném čase, produkce ATP pomocí luminiscence, metabolický obrat a katalytická aktivita pyruvátdehydrogenasového komplexu pomocí oxidace substrátů.... Keywords: kultivované kožní fibroblasty; dýchací řetězec; mitochondrie; Huntingtonova nemoc; biomarker; cultured skin fibroblasts; respiratory chain; mitochondria; Huntington's disease; biomarker Available in a digital repository NRGL
Analýza mitochondriálního energetického metabolismu v časných fázích rozvoje Huntingtonovy nemoci

Huntington's disease (HD) is an autosomal dominant neurodegenerative disorder characterized by motor, psychiatric and cognitive symptoms. The average age of onset of HD is 40 years and affected ...

Ďurčeková, Katarína; Hansíková, Hana; Kohoutová, Michaela
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases