Used filters (2)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 575867
Published from to

Analytická reprezentace afinních zobrazení v rovině
Horáčková, Blanka; Beran, Filip; Zamboj, Michal
2024 - Czech
The thesis deals with three main topics - isometric, similar, and affine transformations of the plane from the point of view of analytic geometry. In the first chapter, the most basic concepts are recalled, which will be subsequently dealt with throughout the thesis. The second chapter focuses on identical transformations. Here, we find an analytic representation of this transformation in matrix and complex forms. The third chapter focuses on similar transformations. The central point is then the decomposition of similarity into identity and identicalness, where knowledge of both similarities and identities are combined. The last chapter focuses on affinities. This chapter is not so theoretical anymore but focuses mainly on the characteristic elements of affine transformations and examples. This work's important and beneficial factor is the solved examples, supplemented by several figures. The work is intended primarily for mathematics students as a study material. However, it may also be used by secondary school teachers to supplement the secondary school curriculum. Práce se věnuje třem hlavním tématům - shodným, podobným a afinním zobrazením roviny z pohledu analytické geometrie. V první kapitole jsou připomenuty nejzákladnější pojmy, se kterými se bude v celé práci následně pracovat. Druhá kapitola je zaměřená na shodnosti. Nalezneme zde analytickou reprezentaci této transformace jak v maticové, tak i komplexní podobě. Třetí kapitola je zaměřená na podobnosti. Stěžejní je pak rozklad podobnosti na shodnost a stejnolehlost, kde se spojují znalosti jak podobností, tak shodností. Poslední kapitola se věnuje afinitám. Tato kapitola již není tak teoreticky zaměřená, ale orientuje se zejména na charakteristické prvky afinních transformací a dále také na příklady. Důležitým a přínosným faktorem této práce jsou řešené příklady, které jsou doplněny o množství obrázků. Práce je určena zejména pro studenty matematiky, jako studijní text. ale využití může najít i u středoškolských učitelů, k doplnění středoškolského učiva. Keywords: shodné zobrazení; podobné zobrazení; afinní zobrazení; geometrické transformace; matice; isometric transfomration; similarity transformation; affine transformation; geometric transformation; matrix Available in a digital repository NRGL
Analytická reprezentace afinních zobrazení v rovině

The thesis deals with three main topics - isometric, similar, and affine transformations of the plane from the point of view of analytic geometry. In the first chapter, the most basic concepts are ...

Horáčková, Blanka; Beran, Filip; Zamboj, Michal
Univerzita Karlova, 2024

Postoje vyučujících z mateřských škol a jejich zkušenost s lesbickými rodinami
Reichertová, Karolina; Smetáčková, Irena; Taušová, Jitka
2024 - Czech
This master's thesis discusses the topic of preschool teachers' experience with lesbian mother families and the topic of attitudes towards same-sex parenting. The primary aim of this thesis was to map how teachers perceive, experience and practice their professional relationship with lesbian mother families. Also, the research sought to examine whether and how teachers include family diversity issues in preschools. Theoretical chapters introduce subject of attitudes towards lesbian and gay parenting and homoparental families in preschool environments. Empirical chapters present quantitative research, whose main method was a survay questionare. The research sample consisted of 70 female teachers and 3 male teachers from preschools. Experience with lesbian families was reported by half of the research sample. The results revealed that the majority of teachers perceive their experience with lesbian families as positive and their cooperation is not associated with any major difficulties. Despite teachers' mostly positive attitudes towards same-sex parenting as well as towards cooperation with these families, the issue of homoparentality in preschools is still rather invisible. Inclusion of family diversity issues and specific activities promoting a welcoming environment for lesbian and gay families are... Diplomová práce se zabývá tématem zkušenosti vyučujících z mateřských škol s lesbickými rodinami a tématem postojů k homoparentálnímu rodičovství. Cílem této práce bylo zmapovat, jak vyučující vnímají, prožívají a realizují spolupráci s lesbickými rodinami. Výzkum se taktéž snažil zjistit, zdali a jakým způsobem je v mateřských školách tematizována rodinná diverzita. Teoretická část práce uvádí do problematiky postojů vůči lesbickému a gay rodičovství a reflektuje rovněž pozici homoparentálních rodin ve školním prostředí. Empirická část práce představuje kvantitativní výzkum, jehož hlavní metodou bylo dotazníkové šetření. Výzkumu se zúčastnilo 70 učitelek a 3 učitelé z mateřských škol. Zkušenost s lesbickými rodinami uvedla polovina výzkumného vzorku. Výsledky ukázaly, že většina vyučujících hodnotí svou zkušenost s lesbickými rodinami pozitivně a během spolupráce s nimi se nesetkávají se zásadními obtížemi. Přestože většina vyučujících zastává k lesbickému a gay rodičovství i spolupráci s těmito rodinami pozitivní postoje, v prostředí mateřských škol je problematika homoparentálních rodin spíše opomíjena. Tematizaci rodinné diverzity a konkrétní aktivity podporující přívětivé prostředí pro lesbické a gay rodiny lze spatřovat především v mateřských školách, které s těmito rodinami již mají... Keywords: škola; rodina; lesbická rodina; homoparentální rodina; LGBT; mateřská škola; school; family; lesbian mothers; homoparental families; LGBT; preschool Available in a digital repository NRGL
Postoje vyučujících z mateřských škol a jejich zkušenost s lesbickými rodinami

This master's thesis discusses the topic of preschool teachers' experience with lesbian mother families and the topic of attitudes towards same-sex parenting. The primary aim of this thesis was to map ...

Reichertová, Karolina; Smetáčková, Irena; Taušová, Jitka
Univerzita Karlova, 2024

Rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností žáků 1. stupně: akční výzkum
Mostecká, Sabina; Laufková, Veronika; Novotná, Kateřina
2024 - Czech
The diploma thesis focuses on the development of reading and writing skills among primary school students. The theoretical part of the thesis describes the specifics of reading and writing literacy and the possibilities for developing these literacies. Part of the development of these literacies involves the development of individual skills related to reading and writing. The aim of the practical part of the thesis is to describe the relationship between the development of reading and writing skills among selected six students from the fifth grade of elementary school. To conduct the research, six reading lessons were designed and implemented during Czech language and literature classes (Muddled Kingdom, Neverending Story, Limericks, Strado and Varius, Wind Mailman, Unfinished Fairy Tales). In these six reading lessons, reading and writing skills were deliberately interconnected and developed. Each of the six implemented reading lessons had a writing output. Through the research methods used (content analysis of student products, observation, unstructured interview), I found that the development of reading and writing skills is closely related. Students who have developed reading skills generally produce quality texts as well. Furthermore, I found that the development of reading and writing skills... Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářských a pisatelských dovedností u žáků na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce jsou popsána specifika čtenářské a pisatelské gramotnosti a možnosti jejich rozvoje, jež je neodmyslitelně spojen s tréninkem jednotlivých dovedností, které souvisí se čtením a psaním. Cílem praktické části diplomové práce je popsat souvislost mezi rozvojem čtenářských a pisatelských dovedností u vybraných šesti žáků z pátého ročníku základní školy. K tomu, aby mohl být výzkum uskutečněn, bylo sestaveno šest čtenářských lekcí, které byly realizovány v hodinách českého jazyka a literatury (Popletená říše, Nekonečný příběh, Limeriky, Strado a Varius, Listonoš vítr, Nedokončené pohádky). V těchto šesti čtenářských lekcích byly cíleně propojovány a rozvíjeny čtenářské a pisatelské dovednosti. Každá z šesti realizovaných čtenářských lekcí měla pisatelský výstup. Použitými výzkumnými metodami (obsahová analýza žákovských produktů, pozorování, nestrukturovaný rozhovor) bylo zjištěno, že spolu rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností úzce souvisí. Žáci, kteří mají rozvinuté čtenářské dovednosti většinou tvoří i kvalitní texty. Dále jsem zjistila, že rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností souvisí také s vnitřní motivací daného žáka. Na základě realizovaných... Keywords: čtenářská gramotnost; pisatelská gramotnost; čtenářské lekce; pisatelské lekce; mladší školní věk; akční výzkum; reading literacy; writing literacy; reading lessons; writing lessons; younger school age; action research Available in a digital repository NRGL
Rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností žáků 1. stupně: akční výzkum

The diploma thesis focuses on the development of reading and writing skills among primary school students. The theoretical part of the thesis describes the specifics of reading and writing literacy ...

Mostecká, Sabina; Laufková, Veronika; Novotná, Kateřina
Univerzita Karlova, 2024

Podpora rozvoje komunikačních dovedností žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy
Stuchlá, Tereza; Krčmářová, Tereza; Kadrnožková, Monika
2024 - Czech
This thesis focuses on supporting the development of communication skills in pupils with developmental dysphasia at primary school level 1. The theoretical part of the thesis deals with the definition of developmental dysphasia, its symptoms, diagnosis and possibilities of intervention. The aim of the research was to observe the individual progress of three boys with dysphasia in the areas of coherently spoken text, involvement in collective activities, emotional expression, fine and gross motor skills, concentration, memory and the ability to discriminate auditory and visual stimuli. The research was conducted using qualitative case studies, document analysis, teacher interviews and observations of pupils in real school settings. The results suggest that individual work and a differentiated approach to teaching can positively influence the development of communication skills in pupils with dysphasia. The knowledge gained is relevant for teachers and experts in the field of special education when working with pupils with communication disorders and when creating an inclusive environment in schools. This work provides important insights for effectively supporting students with developmental dysphasia in mainstream school settings and can serve as inspiration for further research in the field of... Tato diplomová práce se zaměřuje na podporu rozvoje komunikačních dovedností u žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy. Teoretická část práce se zabývá definicí vývojové dysfázie, jejími příznaky, diagnostikou a možnostmi intervence. Cílem výzkumu bylo sledovat individuální pokrok tří chlapců s dysfázií v oblastech souvisle řečeného textu, zapojování do kolektivních činností, emočního projevování, jemné a hrubé motoriky, soustředění, paměti a schopnosti rozlišování sluchových a zrakových podnětů. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativních případových studií, analýzy dokumentů, rozhovorů s pedagogy a pozorování žáků v reálném školním prostředí. Výsledky naznačují, že individuální práce a diferencovaný přístup k výuce mohou pozitivně ovlivnit rozvoj komunikačních dovedností u žáků s dysfázií. Získané poznatky jsou relevantní pro pedagogy a odborníky v oblasti speciální pedagogiky při práci s žáky s komunikačními poruchami a při vytváření inkluzivního prostředí ve školách. Tato práce přináší důležité poznatky pro efektivní podporu žáků s vývojovou dysfázií v běžném školním prostředí a může sloužit jako inspirace pro další výzkum v oblasti speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání. V rámci výzkumu sledujícího pokrok žáků s vývojovou dysfázií v oblastech sluchové analýzy, syntézy,... Keywords: Komunikace a komunikační dovednosti; dysfázie; verbální a neverbální komunikace; podpůrná opatření; metody a formy výuky; mladší školní věk; asistent pedagoga; Communication and communication skills; dysphasia; verbal and non-verbal communication; supporting arrangements; methodsand forms of education; younger school age; assistant of a teacher Available in a digital repository NRGL
Podpora rozvoje komunikačních dovedností žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy

This thesis focuses on supporting the development of communication skills in pupils with developmental dysphasia at primary school level 1. The theoretical part of the thesis deals with the definition ...

Stuchlá, Tereza; Krčmářová, Tereza; Kadrnožková, Monika
Univerzita Karlova, 2024

Kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s diagnózou M. Parkinson
Stuchlíková, Kateřina; Neuwirthová, Svatava; Saveljev, Michal
2024 - Czech
v Abstract Author: Kateřina Stuchlíková Supervisor: Mgr. Svatava Neuwirthová Title: A case report of physiotherapeutic care for a patient with Parkinson's disease Objectives: The main objective of this bachelor thesis i to process a case study of a ptient diagnosed with Parkinson's disease in the special part and in the theorethical part to provide information about this diagnosis, particularly focusing on etiopathogenesis, diagnosis ant treatment. Methods: The general part includes theoretical information about Parkinson's disease concerning clinical presentation, ethiopathogenesis, pathophysiology, diagnostic options and teratment, including rehabilitation. The special part contains the case report of the patient, whoch was developer during the bachelor's internship at the Nemocnice milosrdných sester svatého Karla Boromejského. Results: The objectives of both the theorethical and special parts were fulfilled. Conclusion: Based on the evaluation of the therapy's efect, it can be stated that physiotherapeutic care was succesful because it had a partially positive impact on the patient's condition. Keywords: Parkinson's disease, physiotherapy, case report, neurodegenerative disease, tremor, rigidity, hypokinesia, bradykinesia, akinesia iv Abstrakt Autor práce: Kateřina Stuchlíková Vedoucí práce: Mgr. Svatava Neuwirthová Název: Kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s Parkinsonovou chorobou Cíle: Cílem této bakalářské práce je především v speciální části zpracovat kazuistiku pacienta s diagnózou morbus Parkinson a v teoretické podat informace o této diagnóze, zejména týkající se etiopatogeneze, diagnostiky a léčby. Metody: Obecná část zahrnuje teoretické informace o Parkinsonově chorobě z hlediska klinického obrazu, etiopatogeneze, patofyziologie, diagnostických možností a léčby včetně té rehabilitační. Speciální část obsahuje samotnou kazuistiku pacienta, která vznikla v rámci bakalářských praxí v Nemocnici Milosrdných sester svatého Karla Boromejského. Výsledky: Cíle teoretické i speciální části byly splněny. Závěr: Dle zhodnocení efektu terapie lze říci, že fyzioterapeutické péče byla úspěšná, protože měla dle výsledků částečný pozitivní vliv na pacientův stav. Klíčová slova: Parkinsonova nemoc, fyzioterapie, kazuistika, neurodegenerativní onemocnění, tremor, rigidita, hypokineze, bradykineze, akineze Keywords: Parkinsonova nemoc; fyzioterapie; kazuistika; neurodegenerativní onemocnění; tremor; rigidita; hypokineze; bradykineze; akineze; Parkinson's disease; physiotherapy; case report; neurodegenerative disease; tremor; rigidity; hypokinesia; bradykinesia; akinesia Available in a digital repository NRGL
Kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s diagnózou M. Parkinson

v Abstract Author: Kateřina Stuchlíková Supervisor: Mgr. Svatava Neuwirthová Title: A case report of physiotherapeutic care for a patient with Parkinson's disease Objectives: The main objective of ...

Stuchlíková, Kateřina; Neuwirthová, Svatava; Saveljev, Michal
Univerzita Karlova, 2024

Souvislost vizuální pozornosti a čtení na počátku školní docházky
Lešková, Adéla; Málková, Gabriela; Špačková, Klára
2024 - Czech
Keywords: Raná čtenářská gramotnost; čtení; vizuální pozornost; dekódování; první třída; Early literacy skills; reading; visual span; decoding; first grade Available in a digital repository NRGL
Souvislost vizuální pozornosti a čtení na počátku školní docházky

Lešková, Adéla; Málková, Gabriela; Špačková, Klára
Univerzita Karlova, 2024

Implementace výchovy ke zdraví a bezpečí v prostředí základní školy malotřídní
Čučmanová, Simona; Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva
2024 - Czech
The thesis is divided into a theoretical part and a research part. In the theoretical part, I define concepts such as implementation, health, and health education. I focus on the area of Child and Its Body, which is included and specified in the Framework Educational Program for Preschool Education. Furthermore, I describe the concept of health education in preschools. I also cover the area of Human and Its World, specifically the field of Human and Its Health, which is included in the Framework Educational Program for Primary Education, at the first stage. I discuss small rural schools and finally, I write about safety in the school environment. The second part is focused on the analysis in the field of health education, specifically - the school educational program, the school preventive program, and the annual report of Sloup v Čechách Primary and Nursery School. Based on the conducted analysis, suggestions for improvements in the researched area will be formulated. One of the partial goals is the subjective evaluation of the feeling of safety at school, i.e., to determine whether students and staff feel safe at school and how they protect their health and safety. The partial research method will be a questionnaire survey for students (1st to 5th grade) and teachers, educational staff, and other... Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část a výzkumnou. V teoretické části definuji pojmy jako implementace, zdraví, výchova ke zdraví. Věnuji se oblasti Dítě a jeho tělo, která je obsažena a specifikována v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Dále popisuji pojetí výchovy ke zdraví v MŠ. Také oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně oboru Člověk a jeho zdraví, který je obsažen v Rámcovém vzdělávacím programu pro Základní vzdělání, a to na prvním stupni. Rozepisuji se o malotřídních školách a v neposlední řadě píšu o bezpečnosti ve školním prostředí. Druhá část je zaměřena na analýzu v oblasti výchovy ke zdraví a to konkrétně - školního vzdělávacího programu, školního preventivního programu a výroční zprávy Základní a Mateřské školy Sloup v Čechách. Na základě provedené analýzy budou formulovány náměty na zlepšení ve zkoumané oblasti. Dílčím cílem je subjektivní hodnocení pocitu bezpečí ve škole, tzn. zjistit, jestli se žáci a zaměstnanci cítí ve škole bezpečně, jak chrání své zdraví a bezpečí. Dílčí výzkumnou metodou bude dotazníkové šetření pro žáky (1. - 5. třída) a učitele, pedagogické pracovníky a ostatní zaměstnance školy ke zjištění pocitu bezpečí a ochrany zdraví. Keywords: zdraví; bezpečí; základní škola malotřídní; implementace; ochrana; povinnosti; pracovní úraz; prevence; školní dokumenty; školní úraz; health,safety,Elementary School with Small Classes; protection; responsibilities; work accident; prevention; school documents; school accident Available in a digital repository NRGL
Implementace výchovy ke zdraví a bezpečí v prostředí základní školy malotřídní

The thesis is divided into a theoretical part and a research part. In the theoretical part, I define concepts such as implementation, health, and health education. I focus on the area of Child and Its ...

Čučmanová, Simona; Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva
Univerzita Karlova, 2024

Diagnostika obtíží žáků při výuce CLIL
Šturcová, Alena; Novotná, Jarmila; Koldová, Helena; Semanišinová, Ingrid
2024 - Czech
DISERTAČNÍ PRÁCE Diagnostika obtíží žáků v didaktických testech při výuce CLILem Diagnosis of students' difficulties in didactic tests in CLIL Mgr. Ing. Alena Šturcová ABSTRACT IN ENGLISH The dissertation deals with diagnosing students' difficulties in didactic tests in CLIL (Content and Language Integrated Learning) integrating mathematics and English. The aim of the thesis was to design and analyze didactic tests that are suitable tools for identifying sources of difficulties in CLIL teaching, where mathematics and English are integrated, and to determine whether it is possible to analyze students' results in individual tasks in these tests to determine whether the student has difficulties with mathematics or English. The thesis also addresses the attitude of CLIL students and CLIL teachers of a specific Czech school to CLIL teaching and learning. The thesis is divided into six chapters. The first chapter summarizes the theoretical background of the CLIL method, the next two chapters focus on assessment in general and assessment in CLIL, including some research on CLIL assessment. The fourth chapter is partly theoretical and partly practical, describing experiences and original research related to lesson planning, teaching goals, and CLIL implementation. The fifth chapter focuses on assessment of teaching... DISERTAČNÍ PRÁCE Diagnostika obtíží žáků v didaktických testech při výuce CLILem Diagnosis of students' difficulties in didactic tests in CLIL Mgr. Ing. Alena Šturcová ABSTRAKT V ČESKÉM JAZYCE Disertační práce se zabývá diagnostikou obtíží žáků v didaktických testech při výuce CLILem integrující matematiku a angličtinu. CLIL je zkratka anglického termínu "Content and Language Integrated Learning", a je to metoda, která spojuje výuku odborného předmětu a jazyka. Cílem práce bylo vytvořit a vyzkoušet v praxi didaktické testy, které jsou vhodným nástrojem pro určování zdrojů obtíží při výuce CLILem, kde se integruje matematika a anglický jazyk, a zjistit, zda lze pomocí těchto testů při analýze výsledků žáka v jednotlivých úlohách určit, zda má žák obtíže s matematikou nebo angličtinou. Práce se zabývá také otázkou, jaký vztah mají k výuce CLILem žáci konkrétní české školy a jak k výuce v té samé škole přistupují učitelé. Práce je rozdělena do šesti kapitol. V první kapitole je shrnuto teoretické pozadí metody CLIL, další dvě kapitoly jsou zaměřeny na hodnocení obecně a hodnocení v CLILu a jsou zde uvedeny některé výzkumy týkající se hodnocení v CLILu. Čtvrtá kapitola je částečně teoretická a částečně praktická a jsou zde popsány zkušenosti a vlastní výzkum týkající se plánování a cílů výuky a implementace... Keywords: Content and language integrated learning; CLIL; hodnocení; diagnostika obtíží; matematika; angličtina; didaktický test; žákovská řešení; Content and language integrated learning; CLIL; assessment; diagnosis of difficulties; mathematics; English; didactic test; students' solutions Available in a digital repository NRGL
Diagnostika obtíží žáků při výuce CLIL

DISERTAČNÍ PRÁCE Diagnostika obtíží žáků v didaktických testech při výuce CLILem Diagnosis of students' difficulties in didactic tests in CLIL Mgr. Ing. Alena Šturcová ABSTRACT IN ENGLISH The ...

Šturcová, Alena; Novotná, Jarmila; Koldová, Helena; Semanišinová, Ingrid
Univerzita Karlova, 2024

Argumentační dovednosti žáků základní školy v oblasti aktuálních environmentálních témat
Kube, Jan; Vojíř, Karel; Svobodová, Silvie
2024 - Czech
Argumentative skills are essential for conducting an effective discussion both in professional and personal life. In schools, these skills should be developed as part of the development of the key competence of communication. A greater number of suitable topics for discussion are offered in each subject. The aim of this work was to map the ability to formulate arguments on current environmental topics among pupils of the second grade of primary school. More precisely, it was the topic of ecological projects and the topic of reducing emissions. For this purpose, a worksheet with two complex tasks was created, which was completed by a total of 262 pupils. Student arguments were evaluated in terms of frequency, ad rem validity, relevance to the given topic and factual correctness. Pupils' ability to formulate arguments turned out to be poorly developed, however, it was found that the year of study and the attitude have an effect on the ad rem validity, relevance and factual correctness, only the year has an effect on the number of arguments, no effect was shown for the attitude. In order for argumentation skills to develop, it is desirable that special attention be paid to them in teaching. Argumentační dovednosti jsou nezbytná pro vedení efektivní diskuse, a to jak v profesionálním, tak i v osobním životě. Ve školách by tyto dovednosti měly být rozvíjené v rámci rozvoje klíčové kompetence komunikační. V rámci rozvoje této kompetence je vhodné využívat aktuální enviromentální témata, se kterými se žáci budou v budoucnu setkávat v běžném životě, a budou nuceni o nich diskutovat. Cílem této práce bylo zmapovat schopnost formulace argumentů k aktuálním enviromentálním tématům u žáků druhého stupně základní školy. Přesněji šlo o téma ekologických projektů a téma snižování emisí. Za tímto záměrem byl vytvořen pracovní list o dvou komplexních úlohách, který celkem vyplnilo 262 žáků. Žákovské argumenty byly vyhodnoceny z hlediska četnosti, platnosti ad rem, relevance k danému tématu a faktické správnosti. Schopnost žáků formulovat argumenty se ukázala jako málo rozvinutá. Bylo zjištěno že na platnost ad rem, relevanci i faktickou správnost argumentů má vliv ročník a zastávaný postoj k danému tématu. Na počet má vliv pouze ročník, u postoje se vliv neprokázal. Nelze očekávat, že se argumentační dovednosti budou u žáků významněji rozvíjet, nebude-li jim věnována dostatečná pozornost v rámci základoškolského vzdělávání. Keywords: argumentace; kompetence komunikativní; argumentační dovednosti; environmentální problémy; argumentation; communicative competence; argumentation skills; environmental problems Available in a digital repository NRGL
Argumentační dovednosti žáků základní školy v oblasti aktuálních environmentálních témat

Argumentative skills are essential for conducting an effective discussion both in professional and personal life. In schools, these skills should be developed as part of the development of the key ...

Kube, Jan; Vojíř, Karel; Svobodová, Silvie
Univerzita Karlova, 2024

Poetika tanga. Etnografie pražských milong
Gotlib, Matvei; Jurková, Zuzana; Stavělová, Daniela; Pavlicová, Martina
2024 - Czech
The poetics of Prague milongas (tango parties) in their interconnectedness with a translocal phenomenon of tango argentino is the object of this Ph.D. thesis. Relationships between global and Prague tango are traced in the perspective of the motif of 'meeting' (Bakhtin 1975), while the concept of soundscape (Shelemay 2006) is used to explore the fluid life of the Prague tango community. Descriptions of dance interactions emphasize qualitative aspects of movement (Novack 1990; Sklar 2001) and a reflexive approach to ethnography helps to distinguish between the researcher's subjective impressions and the impressions of the actors of this research. The ethnographic study concludes that the poetics of the tango is a poetics of experience and that the specificity of the ritual technique (Augé 1999) of Prague tango lies in the measuredness of regular encounters, the carnivalesque nature of sporadic larger events, the active appropriation of urban locations, and the communal response to changes in the surrounding world that can be both protest and reflexive. Key words: anthropology, poetics of dance, Prague milongas, translocal phenomenon of tango, motif of the "meeting", soundscape. Předmětem předkládané disertační práce je poetika soudobých pražských milong (večírků tanga) v jejich provázanosti s translokálním fenoménem tango argentino. Vztahy mezi globálním a pražským tangem jsou sledovány v perspektivě motivu "setkání" (Bachtin 1975). Při zkoumání proměnlivého života pražské komunity tanga je používána koncepce soundscape (Shelemay 2006). Popisy tanečních interakcí zdůrazňují kvalitativní aspekty pohybu (Novack 1990; Sklar 2001). Mezitím reflexivní přístup k etnografování pomáhá badatelovi rozlišovat své subjektivní dojmy a dojmy aktérů daného výzkumu. Etnografická studie dochází k závěru, že poetika tanga je poetikou prožitku, a že specifikum omezené rituální techniky (Augé 1999) pražského tanga spočívá ve stejnoměrnosti pravidelných setkání, karnevalové povaze sporadicky konaných větších událostí, aktivnímu osvojení městských lokalit a společné reakci na změny v okolním světě, jež mohou mít jak protestní, tak reflexivní charakter. Klíčová slova: antropologie, poetika tance, pražské milongy, translokální fenomén tanga, motiv "setkání", soundscape. Keywords: antropologie; poetika tance; pražské milongy; translokální fenomén tanga; motiv "setkání"; soundscape; anthropology; poetics of dance; Prague milongas; translocal phenomenon of tango; motif of the "meeting"; soundscape Available in a digital repository NRGL
Poetika tanga. Etnografie pražských milong

The poetics of Prague milongas (tango parties) in their interconnectedness with a translocal phenomenon of tango argentino is the object of this Ph.D. thesis. Relationships between global and Prague ...

Gotlib, Matvei; Jurková, Zuzana; Stavělová, Daniela; Pavlicová, Martina
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases