Number of found documents: 160708
Published from to

Filosofický postoj k životu a ke smrti u lidí, kteří se ocitli na hraně života a smrti
Příplatová, Silvie
2024 - Czech
This dissertation thesis goes into the depths of philosophical reflection on the nature of human existence and its relationship to life and death, especially for individuals who have gone through extreme life situations. The thesis explores attitudes towards free will, life and death in people who have found themselves on the brink of life, whether due to addiction, illness or other life-threatening situations. The aim is not only to analyse changes in these individuals' attitudes towards life and death, but also to explore the intellectual and philosophical development that may be prompted by this existential limit. Regardless of the cause of this confrontation with the limit of life and death, we seek to uncover how this experience affects the deeper dimensions of human existence. The work is based on the conviction that illness, although challenging on the physical plane, has an extraordinary effect on the spiritual sphere. It also highlights the impact of illness on the physical and spiritual aspects of the human being and seeks to show this by examining the works of great philosophers whose ideas have shaped the world. We will support this claim by analysing the works of important philosophers whose ideas have shaped our understanding of human existence. From Aristotle to Descartes, Nietzsche... Tato disertační práce vstupuje do hlubin filozofické reflexe nad podstatou lidské existence a jejím vztahem k životu a smrti, a to zejména u jednotlivců, kteří prošli extrémními životními situacemi. Zkoumá postoj ke svobodné vůli, životu a smrti u lidí, kteří se ocitli na pokraji života ať už kvůli závislosti a nemoci, nebo jiným život ohrožujícím situacím. Cílem je nejen analyzovat změny v postojích těchto jednotlivců k životu a smrti, ale též zkoumat duševní a filozofický rozvoj, který může být podněcován tímto existenčním limitem. Bez ohledu na příčinu této konfrontace s hranicí života a smrti se snažíme odhalit, jak tato zkušenost ovlivňuje hlubší rozměry lidského bytí. Práce vychází z přesvědčení, že nemoc, ačkoli představuje výzvu pro fyzickou rovinu, působí mimořádně i na duševní sféru. Rovněž poukazuje na dopad nemoci na fyzickou a duchovní stránku člověka a snaží se to ukázat na základě zkoumání děl významných filozofů, jejichž myšlenky formovaly svět. Toto tvrzení podložíme analýzou děl významných filozofů, kteří svými myšlenkami formovali naše chápání lidské existence. Od Aristotela přes Descarta, Nietzscheho až po Heideggera se pokusíme propojit teoretické koncepty s konkrétními životními příběhy. V analýze životních příběhů jednotlivců konfrontovaných s drogovou závislostí,... Keywords: filozofická reflexe; lidská existence; život a smrt; duševní rozvoj; extrémní životní situace; Aristoteles; Augustin; Descartes; Kant; Hegel; Schopenhauer; Nietzsche; Heidegger; Patočka; philosophical reflection; human existence; life and death; mental development; extreme life situations; Aristotle; Augustine; Descartes; Kant; Hegel; Schopenhauer; Nietzsche; Heidegger; Patočka Available in a digital repository NRGL
Filosofický postoj k životu a ke smrti u lidí, kteří se ocitli na hraně života a smrti

This dissertation thesis goes into the depths of philosophical reflection on the nature of human existence and its relationship to life and death, especially for individuals who have gone through ...

Příplatová, Silvie
Univerzita Karlova, 2024

Vůle u Arthura Schopenhauera
Kubica, František
2024 - Czech
This Ph.D. thesis aims to clarify the notion of will of Arthur Schopenhauer in a historical context. The understanding of will in Schopenhauer's predecessors - Descartes, Leibniz, Kant and Hegel - will also be covered. The paper will try to discover what impact their notion of will had on Schopenhauer's philosophy, which is the topic of the second, most important part of the thesis. It will present Schopenhauer's understanding of the world as will and idea. According to Schopenhauer, everything in the world is subordinate to causal laws, which the thesis also presents. There are even more topics to be covered - the partition of the world to subject and objects, which exist only for the subject, examples of manifestation of the will in nature and different branches of science, the impossibility of freedom and so on. Our attention will also be focused on what impact Schopenhauer's notion of will had on his aethetics and ethics. The last part deals with the voluntarism of Friedrich Nietzsche, who transforms Schopenhauer's pessimistic notion of a cruel will to life to an optimistic will to power. In relation to this, several topics will be covered - ressentiment as a consequence of the massive spread of slave morality, the cruitique of Christianity and Nietzsche's expectation of the overman's arrival. Tato disertační práce si klade za cíl objasnit Schopenhauerovo pojetí vůle v historickém kontextu. Bude představeno chápání vůle u Schopenhauerových předchůdců - Descarta, Leibnize, Kanta a Hegela - a poukázáno na způsob, jakým ovlivnilo samotnou Schopenhauerovu filosofii. Na tu se soustřeďuje druhá, stěžejní část práce. Nejprve bude představeno Schopenhauerovo chápání světa jakožto vůle na jedné straně a představy na straně druhé. Pozornost bude věnována typům kauzality, kterou je možno podle Schopenhauera nalézt ve všech dějích, a tedy neexistuje svoboda, vše se děje nutně. Dále se práce věnuje rozdělení všeho jsoucího na subjekt a objekt, přičemž objekty existují pouze pro subjekt. V další části se budeme věnovat projevům vůle v přírodě a různých oblastech vědy. Následuje pojednání o odrazu Schopenhauerova pojetí vůle v jeho estetice a etice. Poslední kapitola nastiňuje přetvoření Schopenhauerova voluntarismu v díle Nietzschově, který od pesimistické představy kruté vůle k životu, způsobující utrpení a věčné chtění, přechází k optimistickému pojmu vůle k moci, která jedince vede k neustálému růstu, zdokonalování, překonávání ostatních. V souvislosti s Nietzschovým pojetím vůle bude pojednáno o problematice resentimentu jakožto důsledku masivního rozšíření otrocké morálky, způsobeném křesťanskými... Keywords: Schopenhauer; Schopenhauerovo pojetí vůle; voluntarismus; vůle k životu; Nietzschovo pojetí vůle; vůle k moci; Schopenhauer; Schopenhauer's notion of will; voluntarism; will to life; Nietzsche's notion of will; will to power Available in a digital repository NRGL
Vůle u Arthura Schopenhauera

This Ph.D. thesis aims to clarify the notion of will of Arthur Schopenhauer in a historical context. The understanding of will in Schopenhauer's predecessors - Descartes, Leibniz, Kant and Hegel - ...

Kubica, František
Univerzita Karlova, 2024

Reverzibilní interakce derivátů pyrazinu a dihydropyrazinů s fotoluminiscenčními vlastnostmi
Coufal, Radek
2024 - Czech
This thesis deals with two independent topics. The first is focused on the study of reversible covalent interactions of a carbonyl group with alcohols and water forming hemiacetals (respectively hydrate) derived from pyrazine trifluormethylketone. The main research method in this part is the NMR spectroscopy and experimental results are also supported by quantum chemical calculations. The second topic aims to the preparation and the study of photochemical properties of three dihydropyrazines which exhibit fluorescence both in solution and solid phase. The fluorescence can be influenced by means of complexation by various metal ions. Prepared dihydropyrazines also show interesting values of the Stokes shift. The structure of these new compounds was confirmed by X-ray analysis. Tato diplomová práce pojednává o dvou na sobě nezávislých tématikách. Jedna část je zaměřena na studium reverzibilních kovalentních interakcí karbonylové skupiny s alkoholy a vodou za tvorby hemiacetalů, resp. hydrátu, odvozených od pyrazin trifluormethylketonu. Využita je zde zejména NMR spektroskopie a experimentální výsledky jsou podpořeny kvantově chemickými výpočty. V druhé části je pojednáno o přípravě a studiu fotochemických vlastností tří dihydropyrazinů, které vykazují fluorescenci v roztoku i v pevné fázi, kterou lze ovlivňovat pomocí komplexace s různými ionty kovů. Připravné dihydropyraziny vykazují také zajímavé hodnoty Stokesova posunu. Struktura těchto nových látek byla potvrzena pomocí rentgenostrukturní analýzy. Keywords: hemiacetaly; reverzibilní reakce; dihydropyraziny; fotoluminiscence; hemiacetals; reversible reactions; dihydropyrazines; photoluminescence Available in a digital repository NRGL
Reverzibilní interakce derivátů pyrazinu a dihydropyrazinů s fotoluminiscenčními vlastnostmi

This thesis deals with two independent topics. The first is focused on the study of reversible covalent interactions of a carbonyl group with alcohols and water forming hemiacetals (respectively ...

Coufal, Radek
Univerzita Karlova, 2024

Organizace letního příměstského hudebního tábora
Křenková, Vladimíra; Hurníková, Kateřina; Jiřičková, Jiřina
2024 - Czech
Keywords: Hudební tábor; příměstský tábor; volný čas; pedagogika volného času; Music Camp; Suburban Camp; Leisure Time; Pedagogy of Leisure Time Available in a digital repository NRGL
Organizace letního příměstského hudebního tábora

Křenková, Vladimíra; Hurníková, Kateřina; Jiřičková, Jiřina
Univerzita Karlova, 2024

Reakce bílkovin s kyselinou dusičnou jako námět pro badatelsky orientovanou výuku
Hanušová, Barbora; Kolář, Karel; Bílek, Martin
2024 - Czech
The teaching experiment has an indispensable role in teaching. The object of investigation of this thesis is to study the interaction of nitric acid with proteins. The course of the reaction is motivating and inspiring for pupils and students due to the observable changes that occur. The course of the reaction involves asking several questions. In order to answer them, the student must explain the nature of the reactions. A bioorganic model based on simple reactions carried out on a dot-plate is sufficient to explain the reaction process. The main motivation for this activity was to enrich the existing range of simple teaching experiments in organic chemistry and biochemistry with an experiment using exploratory methods in the context of bioorganic models. KEYWORDS nitric acid, proteins, xanthoprotein reaction, school experiment Ve výuce má svoji nezastupitelnou roli experiment. Objektem zkoumání této práce je interakce kyseliny dusičné s bílkovinami. Vlastní reakce je pro žáky a studenty motivující a inspirující díky pozorovatelným změnám, ke kterým dochází. Průběh reakce je spojený s kladením si několika otázek. Aby na ně student dokázal odpovědět, musí objasnit podstatu reakcí. K tomu postačí bioorganický model založený na jednoduchých reakcích prováděných na tečkovací destičce. Hlavní motivací pro tuto činnost byla snaha obohatit stávající spektrum jednoduchých výukových experimentů z organické chemie a biochemie o experiment využívající badatelské metody v souvislosti s bioorganickými modely. KLÍČOVÁ SLOVA kyselina dusičná, bílkoviny, xantoproteinová reakce, školní pokus Keywords: reakce bílkovin s kyselinnou dusičnou; badatelská metoda ve výuce; reaction of protein with nitric acid; inquiry-based activity in education Available in a digital repository NRGL
Reakce bílkovin s kyselinou dusičnou jako námět pro badatelsky orientovanou výuku

The teaching experiment has an indispensable role in teaching. The object of investigation of this thesis is to study the interaction of nitric acid with proteins. The course of the reaction is ...

Hanušová, Barbora; Kolář, Karel; Bílek, Martin
Univerzita Karlova, 2024

Školní kapela jako volnočasová aktivita žáků 2. stupně základní školy
Doudová Fáberová, Klára; Hurníková, Kateřina; Kozánková, Olga
2024 - Czech
Keywords: Volný čas; adolescence; klíčové kompetence; školní kapela; kvalitativní výzkum; Free-time; adolescence; key competencies; school music band; qualitative research Available in a digital repository NRGL
Školní kapela jako volnočasová aktivita žáků 2. stupně základní školy

Doudová Fáberová, Klára; Hurníková, Kateřina; Kozánková, Olga
Univerzita Karlova, 2024

Environmentální výchova ve školní družině
Hrabíková, Adéla; Thorovská, Alena; Zvírotský, Michal
2024 - Czech
Title of bachelor's thesis: Environmental Education in School Clubs This bachelor's thesis is focused on school clubs, environmental education and possibilities of introducing the environmental education into extracurricular education of children. The theoretical part describes basic terms of the school clubs and environmental education, their history and offers examples of implementing the environmental education into the school clubs. Further on it summarizes possibilities of realizing the environmental education in school gardens. It emphasizes the importance of forming relationship with nature and the environment. The practical part of the thesis looks at using the school gardens as an irreplaceable attribute to school education. It not only forms positive attitude and knowledge of students but also provides school clubs with an outdoor space for leisure time. It gives examples of suitable and unsuitable plants and other elements for the school gardens. The thesis presents a draft design of a school garden with description of individual parts and plants of garden and its use for primary and secondary school and school clubs. It descibes the place within the garden and its close proximity. Keywords: school club, environmental education, school garden, nature, environment Tato bakalářská s názvem "Environmentální výchova ve školní družině" se zabývá problematikou školní družiny, environmentální výchovy a možnostmi environmentální výchovy v době mimo vyučování. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy v oblasti školní družiny i environmentální výchovy, historie, nabízeny příklady prostředků k realizaci environmentální výchovy ve školní družině. Dále shrnuje možnosti environmentální výchovy v zahradě a důležitosti vytváření postojů k přírodě a prostředí. Praktická část nabízí školní zahradu jako nezastupitelnou ve vzdělávacím procesu a pozitivně ovlivňující postoje a znalosti studentů, ale také jako prostor pro trávení volného času ve školní družině. Nabízí příklady vhodných a nevhodných rostlin do školní zahrady a jednotlivé prvky do zahrady. Praktická část této práce nabízí možný návrh školní zahrady, popis jednotlivých částí i rostlin v zahradě a její využití pro základní školu a družinu. Popis místa a oblasti v okolí v bezprostřední blízkosti zahrady. Klíčová slova: školní družina, environmentální výchova, školní zahrada, živá příroda, ekologie Keywords: Environmentální výchova; živá příroda; ekologie; školní zahrada; školní družina; Environmental education; nature; environment; school garden; after-school club Available in a digital repository NRGL
Environmentální výchova ve školní družině

Title of bachelor's thesis: Environmental Education in School Clubs This bachelor's thesis is focused on school clubs, environmental education and possibilities of introducing the environmental ...

Hrabíková, Adéla; Thorovská, Alena; Zvírotský, Michal
Univerzita Karlova, 2024

Pojmenování ulic ve Vlašimi
Jantošová, Natálie; Nedvědová, Blanka; Holanová, Radka
2024 - Czech
Keywords: Onomastika; toponomastika; klasifikace oikonym; urbanonyma; Vlašim; Onomastics; toponomastics; classification of oikonyms; urbanonyms; Vlašim Available in a digital repository NRGL
Pojmenování ulic ve Vlašimi

Jantošová, Natálie; Nedvědová, Blanka; Holanová, Radka
Univerzita Karlova, 2024

Vědomá artikulace ve čteném projevu u studentů gymnázia
Dostálová, Dita Mia; Vlčková, Jana; Wildová, Zuzana
2024 - Czech
This bachelor's thesis deals with analysing the read speeches of students in the last year of grammar school and their changes after the requirement to focus on correct articulation was raised. The primary goal is to prove the hypothesis that female students commit fewer deviations from the orthoepic norm in their second reading. Ten female students from the same class participated in the research, for whom the Czech language was their native language, in which they had been educated, and they had undergone speech training. They had not been diagnosed with any speech or reading disorder. The research took place in the form of reading the selected text twice; before the second reading, the students were asked to concentrate on their articulation and orthoepic pronunciation. The recordings of their readings were transcribed using standard Czech transcription and analysed to detect pronunciation deviations, which were then sorted into the appropriate categories. Furthermore, the deviations were quantified, and their differential occurrence during the first and second readings was evaluated. It was found that the female students improved in their articulation, but this improvement is not significant according to the paired t-test with a two-tailed alternative. Orthoepic deviations in the assimilation... Tato bakalářská práce se zabývá analýzou čtených projevů studentů posledního ročníku gymnázia a jejich změnám po vznesení požadavku o soustředění se na správnou artikulaci. Základním cílem je prokázání hypotézy, že se studentky ve svém druhém čtení dopustí méně odchylek od ortoepické normy. Do výzkumu se zapojilo deset studentek ze stejné třídy, pro které byl český jazyk rodným jazykem, v němž absolvovaly výuku a řečnickou průpravu a neměly diagnostikovanou žádnou poruchu řeči nebo čtení. Výzkum probíhal formou dvojího čtení vybraného textu, kdy před druhým čtením byly studentky vyzvány, aby se soustředily na svou artikulaci a spisovnou výslovnost. Nahrávky jejich čtení byly transkribovány běžnou českou transkripcí a analyzovány s cílem detekovat odchylky výslovnosti, které byly následně roztříděny do příslušných kategorií. Dále byly chyby kvantifikovány a byl zhodnocen jejich rozdílný výskyt při prvním a druhém čtení. Bylo zjištěno, že se studentky ve svých projevech zlepšily, ale toto zlepšení není signifikantní podle párového T-testu s oboustrannou alternativou. Nejčastěji se vyskytovaly ortoepické odchylky v asimilaci znělosti a zjednodušování souhláskových skupin. Studentky obecně tvořily významně více odchylek v souhláskách než samohláskách. Závěrem lze konstatovat, že se nepotvrdila výchozí... Keywords: Čtený projev; ortoepie; artikulace; odchylky výslovnosti; Read speech; orthoepy; articulation; pronunciation deviations Available in a digital repository NRGL
Vědomá artikulace ve čteném projevu u studentů gymnázia

This bachelor's thesis deals with analysing the read speeches of students in the last year of grammar school and their changes after the requirement to focus on correct articulation was raised. The ...

Dostálová, Dita Mia; Vlčková, Jana; Wildová, Zuzana
Univerzita Karlova, 2024

Kniha jako součást odpočinkové činnosti ve školní družině
Šimůnková, Andrea; Laufková, Veronika; Havlová, Jana
2024 - Czech
This bachelor thesis concerns book reading as part of leisure activities in after-school care. The goal of it is to outline the infrastructure of family reading through interviews with after-school care students and to also suggest reading related activities - recitals, discussions, opinion sharing etc. around the selected book of Miloš Kratochvíl - Puntíčkáři. These activities were completed by the creation of lapbook. They were not only conducted but also their efficiency was reflected through observations, afore-mentioned interviews and an analysis of the students' creations. The theoretical portion of this thesis presents after-school care in its historical and contemporary context as well as it shows its functions and goals. Concepts such as reading and reading literacy, personal development, communication skills, free time, leisure time education and reading strategies for children and youth, are introduced here. In the practical portion, reading strategies were applied when working with the book Puntíkáři by Miloš Kratochvíl. One of the stories from the book is also accompanied by lapbook. Part of this being the results of a survey conducted among students, using interviews on the topic of children's literature. The relationship of students towards reading, their favourite titles, genres,... Tato bakalářská práce se zabývá prací s knihou ve školní družině v rámci odpočinkové činnosti. Cílem práce je zmapovat čtenářskou rodinou infrastrukturu prostřednictvím rozhovorů s žáky v družině, dále navrhnout aktivity s knihami - předčítání, hovory o knihách, sdílení o přečteném a další aktivity s vybranou knihou od Miloše Kratochvíla - Puntíkáři, včetně tvorby lapbooku, který by tyto aktivity završil. Realizovat tyto aktivity a reflektovat jejich účinnost prostřednictvím pozorování, rozhovorů s žáky nad danými činnostmi a analýzou žákovských produktů. Teoretická část se zabývá školní družinou v historickém i v současném kontextu, její funkcí a cíli. Práce bude pracovat s pojmy jako čtenářství a čtenářská gramotnost, osobnostní rozvoj, rozvoj komunikačních dovedností, volným časem, výchovou ve volném čase, čtenářskými strategiemi a rozvojem čtenářství u žáků mladšího školního věku. V praktické části se pracuje na základě čtenářských strategií s knihou Miloše Kratochvíla Puntíkáři a je vyroben lapbook k jednomu z příběhů. Její součástí jsou výsledky průzkumu mezi žáky s využitím rozhovoru na téma literatura pro děti. Zjišťován je také vztah žáků k četbě, oblíbené tituly, žánry, autoři a témata. Všechny činnosti byly realizovány od října 2023 do února 2024 ve školní družině s žáky třetího ročníku.... Keywords: četba; práce s knihou; literatura pro děti a mládež; čtenářská gramotnost; komunikační dovednosti; rozvoj fantazie; reading; book work; children's and youth literature; reading literacy; communication skills; fantasy development Available in a digital repository NRGL
Kniha jako součást odpočinkové činnosti ve školní družině

This bachelor thesis concerns book reading as part of leisure activities in after-school care. The goal of it is to outline the infrastructure of family reading through interviews with after-school ...

Šimůnková, Andrea; Laufková, Veronika; Havlová, Jana
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases