Použitá omezení (1)  Zrušit všechna omezení
Počet nalezených dokumentů: 623
Publikováno od do

Lesnický den představí práci lesníků i koní v lese
Taussiková, Jitka
2021 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; lesnictví; National museum of agriculture; press releases; forestry Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Lesnický den představí práci lesníků i koní v lese

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2021

Myslivecké slavnosti přivezou do Prahy historickou trofej ohradského šestadvacateráka
Taussiková, Jitka
2021 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; myslivost; lovecké trofeje; jelen evropský; slavnosti; National museum of agriculture; press releases; game management; hunting trophies; red deer; festivals Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Myslivecké slavnosti přivezou do Prahy historickou trofej ohradského šestadvacateráka

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2021

Akce Ostrava žije vínem! se letos koná v Národním zemědělském muzeu
Taussiková, Jitka
2021 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; víno; vinné trhy; degustace; National museum of agriculture; press releases; wine; wine fairs; degustation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Akce Ostrava žije vínem! se letos koná v Národním zemědělském muzeu

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2021

Malá hlava, hodně masa, správná lnářská kapří rasa – kapr lnářský modrák by letos oslavil sto let
Taussiková, Jitka
2021 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; kapr; výročí; National museum of agriculture; press releases; Cyprinus; anniversaries Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Malá hlava, hodně masa, správná lnářská kapří rasa – kapr lnářský modrák by letos oslavil sto let

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2021

Památkový postup pro ochranu a ošetření chromolitografických tisků na papírech zušlechtěných natíráním
Chadimová, Martina; Vlčková, Lucie; Franc, Jan; Vávrová, Petra; Ruml Fortelná, Irena; Kubíčková, Markéta
2021 - český
Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíru je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních zdrojů a případových studií vyplývá jak z nevelké četnosti dochování těchto objektů - artefaktů a dokumentů - ve sbírkových a paměťových institucích, tak z významu, který jim byl v rámci fondů přikládán. Raritní dochování cenných chromolitografických tisků ve sbírkových institucích komplikuje jejich často značně problematický stav a četná poškození, vyplývající ze specifik postupu chromolitografického tisku. Ten sice bylo možné po průběžném zdokonalování provádět takřka na cokoliv, ovšem v případě nejcennějších obrazových plakátů probíhal takřka výhradně na tzv. zušlechtěný papír. „Zušlechťující“ nátěr papíru, pro chromolitografie charakteristický, stejně jako také charakteristická finální transparentní „laková“ vrstva představují z restaurátorského hlediska celou řadu problémů a rizik fyzikálních a chemických, vyplývajících z vrstvení a interakcí materiálů. Zavedené konzervátorské a restaurátorské postupy v běžné praxi sbírkových institucí tyto velmi specifické otázky dosud nezohledňovaly. Postup je členěn na teoretickou a praktickou část – první sumarizuje poznatky nezbytné ke stanovení praktického řešení konzervačních a restaurátorských zásahů a řádné péči o chromolitografické tisky na zušlechtěných papírech. Vstupní část poskytuje bohatý aparát pro identifikaci těchto tisků, včetně historického exkurzu k problematice technologie tisku a technologie výroby zušlechtěných - natíraných papírů. Obrazová dokumentace představuje názorný nástroj pro rozpoznání základních (nejběžnějších) typů chromolitografií a pro způsob identifikace papírů na základě jejich poškození. Teoretická část se blíže věnuje procesu zušlechtění – natírání papíru s ohledem na chemické složení použitých látek a poskytuje přehled používaných pojiv a pigmentů. Přehled faktorů ovlivňujících degradaci papíru shrnuje samostatný text, diskutující vnější (vlhkost, teplotu, světlo) a vnitřní faktory degradace (hydrolýza glykosidické vazby, oxidace a fotochemické reakce celulózy, oxidace a fotooxidace hemicelulóz, fotolýza a fotooxidace ligninu). Teoretická východiska praktických konzervačních postupů přibližují působení jednotlivých používaných metod, které postup aplikuje. Soustředí se na problematiku záchrany tisků s kyselými materiály a tedy metody odkyselování, jmenovitě odkyselování „in situ“ ve vakuových balíčcích, technologii Papersave Swiss a metodu MMMK. Optimální varianty konzervačních postupů chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře byly sestaveny do praktického metodického návodu navazujícího na teoretický rozbor problematiky. Prvotním praktickým krokem postupu je makroskopická a mikroskopická analýza fyzického stavu objektu s digitálním záznamem. Jejím výstupem je identifikace materiálu a zevrubné zhodnocení zaznamenaných typů poškození, včetně stadia ve kterém se nachází. Jako užitečná praktická pomůcka byla vypracována kategorizace jednotlivých typů poškození zohledňující odlišnosti návazných konzervačních postupů. Záznam o těchto skutečnostech je vstupním bodem konzervačního protokolu a opěrnou informací pro volbu následného konzervačního postupu. Navržené konzervační postupy zahrnují měření a následnou úpravu pH, lepení a následnou péči. Postup uzavírá návrh optimálního uložení. In conservation and restoration practice, the issue of chromolithographic prints on refined paper is a non-trivial area to which systematic attention has not yet been paid. The absence of reference sources and case studies on this subject results from the fact that these objects – artifacts and documents – have not been preserved in great numbers in collecting and memorial institutions, and not much importance has been attributed to them within such collections. The rarity of the preservation of valuable chromolithographs in collecting institutions is complicated by their often problematic condition and the frequent damage resulting from the specifics of the chromolithographic process. Although after continuous improvement it was possible to print on almost anything, the most valuable picture posters were printed almost exclusively on “refined” paper. The “refined” coating on this paper, characteristic of chromolithography, as well as the final, transparent “lacquer” layer, cause many problems in terms of restoration, and many physical and chemical risks arise from the layering and interaction of the materials used. The established conservation and restoration procedures in the common practice of collecting institutions have not yet taken into account these very specific issues. The conservation procedure itself involves both theoretical and practical aspects. The section dealing with theoretical aspects summarizes the knowledge necessary to determine how to design conservation and restoration interventions and what constitutes the proper care of chromolithographic prints on refined paper. The introductory section provides many tools for the identification of such prints, including an historical excursion into printing technology and the production of refined coated paper. Rich pictorial documentation serves as a visual aid for recognizing the basic (most common) types of chromolithographs and for identifying paper types based on the damage incurred. The theoretical aspects deal in more detail with the process of refining paper by coating it, with regard to the chemical composition of the substances used, and provides an overview of such binders and pigments. An overview of the factors influencing the degradation of paper is summarized in a separate text dealing with external degradation factors (humidity, temperature, light) and internal ones (hydrolysis of the glycosidic bond, oxidation and photochemical reactions of cellulose, oxidation and photooxidation of hemicelluloses, photolysis and the photooxidation of lignin). The theoretical starting points for the conservation procedures in practice therefore explain the operation of the methods applied in the procedure. The focus is on the preservation of prints containing acidic materials, i.e., on de-acidification methods, such as in situ de-acidification in vacuum packages, the Papersave Swiss technology, and the MMMK method. The optimal variants of the conservation procedures for chromolithographic prints on refined paper are presented in a practical methodological manual based on theoretical analysis of the issue. The first practical step is the macroscopic and microscopic analysis of the physical condition of the examined print and production of a digital record. The output of that procedure is the identification of the material and a thorough assessment of the recorded types of damage, as well as the stage of degradation. As a useful practical guide, a categorization of types of damage according to the conservation procedure they require has been prepared. The record of these facts is the starting point for each conservation protocol and yields supporting information for the choice of a subsequent conservation procedure. The proposed conservation procedures include pH measurement and the subsequent adjustment, gluing and follow-up care. The procedure concludes with a proposal for optimal storage. Klíčová slova: konzervační postup; chromolitografie; natíraný papír; ochrana; ošetření; conservation procedure; chromolithography; coated paper; conservation; treatment Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Památkový postup pro ochranu a ošetření chromolitografických tisků na papírech zušlechtěných natíráním

Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíru je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních ...

Chadimová, Martina; Vlčková, Lucie; Franc, Jan; Vávrová, Petra; Ruml Fortelná, Irena; Kubíčková, Markéta
Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2021

Mimořádný lidový soud v Opavě a „velká“ retribuce v západním Slezsku 1945–1948
Kolář, Ondřej
2021 - český
Klíčová slova: retribuce; nacismus; druhá světová válka; soudnictví; Slezsko; Opava; retribution; nazism; World War II; justice; Silesia; Opava Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Mimořádný lidový soud v Opavě a „velká“ retribuce v západním Slezsku 1945–1948

Kolář, Ondřej
Slezské zemské muzeum, 2021

Na návštěvníky muzea letos čeká opravdová masopustní zabijačka
Taussiková, Jitka
2020 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; domácí zabijačka; masopust; National museum of agriculture; press releases; home slaughtering; shrovetide Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Na návštěvníky muzea letos čeká opravdová masopustní zabijačka

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2020

Zúčastněte se V. ročníku soutěže Věda pro zemi o nejlepší bakalářské, diplomové a doktorské práce
Taussiková, Jitka
2020 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; vysokoškolské kvalifikační práce; soutěže; National museum of agriculture; press releases; academic theses; contests Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Zúčastněte se V. ročníku soutěže Věda pro zemi o nejlepší bakalářské, diplomové a doktorské práce

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2020

8. dubna 1775 vydala Marie Terezie patent na ochranu včel
Taussiková, Jitka
2020 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; včely; včelařství; patenty; National museum of agriculture; press releases; bees; Apoidea; bee culture; patent licenses Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
8. dubna 1775 vydala Marie Terezie patent na ochranu včel

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2020

V roce 1905 přibyl do Čech nový druh savce – ondatra pižmová
Taussiková, Jitka
2020 - český
Klíčová slova: Národní zemědělské muzeum; tisková zpráva; hlodavci; ondatra pižmová; Colloredo-Mannsfeld, Josef; National museum of agriculture; press releases; rodenst; muskrat; Colloredo-Mannsfeld, Josef Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
V roce 1905 přibyl do Čech nový druh savce – ondatra pižmová

Taussiková, Jitka
Národní zemědělské muzeum, 2020

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze