Počet nalezených dokumentů: 534
Publikováno od do

Jak je důležité míti filipa
Chvatík, Ivan
2008 - český
Přednáška chce předvést, že přestože je dialog Charmides formálně aporetický, daří se Platónovi hledanou rozumnost, fronésis, mezi řádky zachytit. Nejde to však pomocí definice, protože rozumnost není žádná věc, ani obsahové vědění. Zdá se, že je to sebevztah, který umí rozvrhovat jednání v nepředvídatelné situaci, umí posoudit, zda něco bylo uděláno dobře či špatně, umí posoudit, co člověk ví a neví, a je tedy lidskou schopností, která teprve jakékoli vědění umožňuje a bez které člověk nemůže dobře jednat a být šťasten. V tomto smyslu souvisí rozumnost, o kterou v dialogu jde, velmi těsně s platónsky pojatým dobrem a má co dělat s platónsky pojatou lidskou "nesmrtelností". Although the dialogue is formally aporetical, this paper argues that Plato succeeded in grapsing – between the lines – the phronesis Charmides is looking for. However, this is not possible by means of a definition, since phronesis is neither a thing nor substantial knowledge. It seems to be a sort of self-reference, an ability to project one’s acting in unpredictable situations, to judge if something was done well or wrong, to consider what one knows and what not. Hence phronesis is the ability which precedes and makes any knowledge possible and without which nobody can act well and be happy. In this sense the phronesis of this dialogue is closely connected with the Platonic concept of the good and has much in common with the Platonic concept of human "immortality". Klíčová slova: Sophists; Wits; Fronesis; Arete; The Good Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Jak je důležité míti filipa

Přednáška chce předvést, že přestože je dialog Charmides formálně aporetický, daří se Platónovi hledanou rozumnost, fronésis, mezi řádky zachytit. Nejde to však pomocí definice, protože rozumnost není ...

Chvatík, Ivan
Filosofický ústav, 2008

Suárez o transcendentálním Jednu a Mnohém
Heider, Daniel
2008 - český
Příspěvek analyzuje Suárezovu koncepci transcendentální jednoty a mnohosti v jeho Metafyzických disputacích. Vychází z Aristotelovy aporie, podle níž jsoucno na straně jedné je konvertibilní s jedním, na straně druhé však je jeho hlavním dělícím členem. Ve studii je představeno Suárezovo řešení, které do značné míry čerpá ze scotistické metafyziky. The paper analyses Suarez's conception of transcendental unity and multitude in his Metaphysical disputations. The conception comes out of Aristotle's apory, according to which on the one hand being is convertible with the One and on the other it is its main dividing member. The study presents Suarez's solution, which draws significantly from scotistic metaphysics. Klíčová slova: Suárez; Aristotle; transcendental unity and multitude Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Suárez o transcendentálním Jednu a Mnohém

Příspěvek analyzuje Suárezovu koncepci transcendentální jednoty a mnohosti v jeho Metafyzických disputacích. Vychází z Aristotelovy aporie, podle níž jsoucno na straně jedné je konvertibilní s jedním, ...

Heider, Daniel
Filosofický ústav, 2008

Moc, křehkost, uměřenost: Dialogické kontexty v Charmidovi
Hobza, Pavel
2008 - český
Autor navrhuje řešit problém aporií v Charmidovi zkoumáním formální struktury dialogu. Nejprve srovnává argumentační a dramatickou strukturu Charmida s ranými dialogy jako Ión. Výsledkem je naprostá odlišnost. Z druhé tedy autor předkládá vlastní analýzu obecné struktury tranzitivních dialogů, dokládanou zejména dialogy Lysis a Prot. Sókratés zde rozmlouvá se dvěma charakteristickými partenry, slabším potenciálním žákem a silnějším, jenž představuje autoritu pro slabšího. Sókratés poráží silnějšího, ale nenabízí slabšímu žádnou positivní nauku, jen osobní příklad a vedení. Charmida autor označuje za typický transitivní dialog. Author suggests to solve the problem of the compatibility of the apories in Charmides with Plato's theory of knowledge. The proposed solution consists in formal inquiry of the dialogue's structure. In the first step, Boháček compares the way of argumentation as well as dramatic structure of Charmides with "small Socratic" dialogues as Ion; Charmides proves to be completely different. The second step consists in Boháček’s own analysis of the common structure of the "transitive" dialogues represented by Lysis and Protagoras. In this group, Socrates converses with two paradigmatic partners: the weaker potential pupil and the stronger one, who stands for an authority and potential teacher of the weaker partner. Socrates defeats the rival, but doesn't offer any positive knowledge to the weaker young partner; he stands only for personal example and offers practical guidance. Charmides is identified with this common scheme and classified as a typical transitive dialogue. Klíčová slova: Ancient Philosophy; Plato; Charmides; the Parmenides; Theory of Forms Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Moc, křehkost, uměřenost: Dialogické kontexty v Charmidovi

Autor navrhuje řešit problém aporií v Charmidovi zkoumáním formální struktury dialogu. Nejprve srovnává argumentační a dramatickou strukturu Charmida s ranými dialogy jako Ión. Výsledkem je naprostá ...

Hobza, Pavel
Filosofický ústav, 2008

Lovit, vyrábět, užívat. Euthydémos a obecnější poznámka k dialektice
Thein, Karel
2008 - český
Rozbor dialektiky v Platónově dialogu Euthydémos (288d-291a) ve srovnání se sedmou knihou Ústavy. An analysis of dialectics in Plato's Euthydemus (288d-291a) in comparison with Book 7 of the Republic. Klíčová slova: Plato; Euthydemus; dialectics; plat; rozbory Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Lovit, vyrábět, užívat. Euthydémos a obecnější poznámka k dialektice

Rozbor dialektiky v Platónově dialogu Euthydémos (288d-291a) ve srovnání se sedmou knihou Ústavy....

Thein, Karel
Filosofický ústav, 2008

Sókratův sen a "konání svých věcí" v dialogu Charmidés
Thein, Karel
2008 - český
Autor navrhuje řešit problém aporií v Charmidovi zkoumáním formální struktury dialogu. Nejprve srovnává argumentační a dramatickou strukturu Charmida s ranými dialogy jako Ión. Výsledkem je naprostá odlišnost. Z druhé tedy autor předkládá vlastní analýzu obecné struktury tranzitivních dialogů, dokládanou zejména dialogy Lysis a Prot. Sókratés zde rozmlouvá se dvěma charakteristickými partenry, slabším potenciálním žákem a silnějším, jenž představuje autoritu pro slabšího. Sókratés poráží silnějšího, ale nenabízí slabšímu žádnou positivní nauku, jen osobní příklad a vedení. Charmida autor označuje za typický transitivní dialog. Author suggests to solve the problem of the compatibility of the apories in Charmides with Plato's theory of knowledge. The proposed solution consists in formal inquiry of the dialogue's structure. In the first step, Boháček compares the way of argumentation as well as dramatic structure of Charmides with "small Socratic" dialogues as Ion; Charmides proves to be completely different. The second step consists in Boháček’s own analysis of the common structure of the "transitive" dialogues represented by Lysis and Protagoras. In this group, Socrates converses with two paradigmatic partners: the weaker potential pupil and the stronger one, who stands for an authority and potential teacher of the weaker partner. Socrates defeats the rival, but doesn't offer any positive knowledge to the weaker young partner; he stands only for personal example and offers practical guidance. Charmides is identified with this common scheme and classified as a typical transitive dialogue. Klíčová slova: personal excellence and the city; the temperance and the good Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Sókratův sen a "konání svých věcí" v dialogu Charmidés

Autor navrhuje řešit problém aporií v Charmidovi zkoumáním formální struktury dialogu. Nejprve srovnává argumentační a dramatickou strukturu Charmida s ranými dialogy jako Ión. Výsledkem je naprostá ...

Thein, Karel
Filosofický ústav, 2008

Lze mluvit v české literatuře o existencialismu
Pechar, Jiří
2008 - český
Stať ukazuje, že místo o existencialismu v české literatuře je vhodnější hovořit o existenciální poezii, a to nejen v souvislosti s generací Ortenovou, ale i u Františka Halase a u Vladimíra Holana v jeho posledním tvůrčím období. Instead of existencionalism in the Czech literature it is better to speak about existencional poetry, not only relating to Orten's generation but also in František Halas' and Vladimír Holan's poetry in his late period. Klíčová slova: Orten; Halas; Holan; Czech poetry Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Lze mluvit v české literatuře o existencialismu

Stať ukazuje, že místo o existencialismu v české literatuře je vhodnější hovořit o existenciální poezii, a to nejen v souvislosti s generací Ortenovou, ale i u Františka Halase a u Vladimíra Holana v ...

Pechar, Jiří
Filosofický ústav, 2008

Popper's Open Society and the Phenomenon of European Union
Bednář, Miloslav
2008 - anglický
Bednář examines critically the European Union from the point of view of Popper's concept of open society. Bednář kriticky zkoumá Evropskou unii z hlediska Popperova pojetí otevřené společnosti. Klíčová slova: Popper; open society; European Union Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Popper's Open Society and the Phenomenon of European Union

Bednář examines critically the European Union from the point of view of Popper's concept of open society.


Bednář kriticky zkoumá Evropskou unii z hlediska Popperova pojetí otevřené společnosti.

Bednář, Miloslav
Filosofický ústav, 2008

Svatá válka v představách husitských mistrů. K formování a zdrojům husitského učení o válce
Soukup, Pavel
2007 - český
Článek poukazuje na aspekty a témata, jimiž se historikové budou muset zabývat, pokud budou chtít nalézt zdroje husitské teorie svaté války a rekonstruovat názory pražských univerzitních mistrů. The paper points out some aspects and topics which historians will have to focus on when searching for sources of Hussite theory of the Holy War and when reconstructing the ideas of Prague university masters about it. Klíčová slova: Hussite Revolution; Prague University; Holy War Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Svatá válka v představách husitských mistrů. K formování a zdrojům husitského učení o válce

Článek poukazuje na aspekty a témata, jimiž se historikové budou muset zabývat, pokud budou chtít nalézt zdroje husitské teorie svaté války a rekonstruovat názory pražských univerzitních ...

Soukup, Pavel
Filosofický ústav, 2007

Komeniologické studie Jana Patočky
Schifferová, Věra
2007 - český
Příspěvek pojednává o komeniologické koncepci Jana Patočky. Patočka ve svém více než třicetiletém komeniologickém bádání hledal odpověď na otázku, jakou pozici zaujímá Komenský v evropském myšlení. Přínos Komenského spatřoval především ve vytvoření systematické filosofie výchovy a založení systematické pedagogiky. Výchova je pro Komenského cesta k všeobecnému návratu k všeobecnému řádu a panharmonii. Komenského labyrint je podle Patočky i labyrintem dnešního lidstva. Také my dnes potřebujeme pedagogiku universální konverze, jejímž předobrazem je podle Patočky Komenského Vševýchova. The paper concentrates on the topic of Patočka´s Comeniological conception. Patočka, in his lifelong work on Comenius, sought an answer to the question what position Comenius occupies in the development of European thinking. He saw Comenius´ contribution above all to be in his creation of a systematic philosophy of education and in his founding of a systematic pedagogy. Education is for Comenius a way in which mankind may be returned to the path of general order and panharmony. Comenius´ labyrinth is, in Patočka´s view, also the labyrinth of modern humanity. As a result we need, even today, a pedagogy of the universal conversion, the prototype of which is, according to Patočka, Comenius´general education. Klíčová slova: Jan Patočka; J. A. Comenius; Philosophy of education Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Komeniologické studie Jana Patočky

Příspěvek pojednává o komeniologické koncepci Jana Patočky. Patočka ve svém více než třicetiletém komeniologickém bádání hledal odpověď na otázku, jakou pozici zaujímá Komenský v evropském myšlení. ...

Schifferová, Věra
Filosofický ústav, 2007

Regional Innovation Policy in the Czech Republic – its Potential and Challenges in International Context
Loudín, Jiří
2007 - anglický
A paper describes the state of the art of regional innovation policy in the Czech Republic in the context of goals that have been set for this field by European Commission. Stať popisuje stav rozvoje regionální inovační politiky v České republice v kontextu cílů, jež pro tuto oblast stanovila Evropská komise. Klíčová slova: regional innovation policy; knowledge regions Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Regional Innovation Policy in the Czech Republic – its Potential and Challenges in International Context

A paper describes the state of the art of regional innovation policy in the Czech Republic in the context of goals that have been set for this field by European Commission....

Loudín, Jiří
Filosofický ústav, 2007

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze