Použitá omezení (1)  Zrušit všechna omezení
Počet nalezených dokumentů: 730033
Publikováno od do

Hydrofilní interakční kapalinová chromatografie v analýze intaktních glykopeptidů
Molnárová, Katarína
2024 - slovenský
The analysis of glycoproteins represents a significant challenge in glycoproteomics, primarily due to the macro- and microheterogeneity of protein glycosylation. Hydrophilic interaction liquid chromatography (HILIC) is a convenient alternative to reversed-phase chromatography, commonly used in glycoproteomic analysis. This dissertation thesis discusses the potential of HILIC in glycoproteomic analysis, ranging from the separation of glycopeptides on polar stationary phases to the use of HILIC in sample preparation processes. First, the effect of acetonitrile concentration on glycopeptide precipitation was investigated, depending on the type of glycan attached. Subsequently, three commercially available stationary phases were tested: a column containing a silica gel modified with five hydroxyl groups, an amide stationary phase, and a zwitterionic stationary phase. Their efficiency in separating glycopeptide isomers, differing only in branching and/or linkage position, was compared. Further research was devoted to the separation of human immunoglobulin G glycopeptides using relatively new columns that have not yet been characterized in glycoproteomic analysis. These columns, provided by Advanced Chromatography Technologies, included unmodified silica gel (HILIC-A), aminopropyl- modified sorbent... Analýza glykoproteínov predstavuje obrovskú výzvu v rámci glykoproteomiky, a to hlavne kvôli makro- a mikroheterogenite glykozylácie. Hydrofilná interakčná kvapalinová chromatografia (HILIC) je vhodnou alternatívou k chromatografii na reverznej fáze, ktorá sa najbežnejšie využíva v glykoproteomickej analýze. Táto dizertačná práca sa venuje potenciálu HILIC v glykoproteomickej analýze, zahrňujúca separáciou glykopeptidov na polárnych stacionárnych fázach až po využitiu HILIC v rámci prípravy vzoriek. Na úvod bol preskúmaný vplyv koncentrácie acetonitrilu na precipitáciu glykopeptidov v závislosti na typu pripojeného glykánu. Následne boli testované tri, komerčne dostupné stacionárne fáze - kolóna obsahujúca silikagél modifikovaný piatimi hydroxylovými skupinami, amidová a zwitteriónová stacionárna fáza. Porovnaná bola ich účinnosť v separácii glykopeptidových izomérov, ktoré sa líšili iba vo vetvení a/alebo v type väzby. Ďalší výskum bol venovaný separácii glykopeptidov ľudského imunoglobulínu G na relatívne nových kolónach, ktoré zatiaľ neboli charakterizované v rámci glykoproteomickej analýze. Jednalo sa o kolóny od spoločnosti Advanced Chromatography Technologies s nemodifikovaným silikagélom (HILIC-A), s aminopropylom-modifikovaným sorbentom (HILIC-B) a s polyhydroxylovou stacionárnou fázou... Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Hydrofilní interakční kapalinová chromatografie v analýze intaktních glykopeptidů

The analysis of glycoproteins represents a significant challenge in glycoproteomics, primarily due to the macro- and microheterogeneity of protein glycosylation. Hydrophilic interaction liquid ...

Molnárová, Katarína
Univerzita Karlova, 2024

Porod doma očima žen
DVOŘÁKOVÁ, Kristýna
2024 - český
Tato bakalářská práce se zabývá pohledem žen na porody v domácím prostředí a na jejich vlastní zkušenosti s porodem doma. V teoretické části je charakterizována problematika domácích porodů, jejich výhody, nevýhody, komplikace, a především role porodní asistentky během porodu a v období po porodu v domácím prostředí. Je zde objasněn i legislativní rámec domácích porodů v České republice. V praktické části bakalářské práce byly vymezeny 2 cíle. Zjistit, jaké jsou nejčastější důvody volby žen pro porod doma a jakým způsobem se ženy na tento porod připravovaly. K výzkumnému šetření byla využita metoda kvalitativního výzkumu. Pro praktickou část bakalářské práce byl zvolen kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů se ženami, které alespoň jednou plánovaně porodily v domácím prostředí. Výběr výzkumného souboru byl uskutečňován pomocí metody sněhové koule. Rozhovory s informantkami probíhaly v únoru a březnu 2024. Rozhovory byly nahrávány na diktafon, následně přepsány a poté analyzovány pomocí metody tužka papír. Celkem byly vytvořeny 3 hlavní kategorie a 15 podkategorií. Z výzkumného šetření vyplývá, že rozhodnutí informantek pro porod doma ovlivnilo více důvodů. Byly to zejména osobní negativní zkušenosti informantek se zdravotnickým personálem, nekorektní přístup a komunikace, jiné chovaly vůči lékařům či zdravotníkům nedůvěru. Dále informantky zmiňovaly významnost zachování přirozenosti porodu bez zbytečných intervencí a respektování jejich přání. Z výzkumného šetření je také patrné, že se ženy na porod nepřipravovaly o nic více než na porod v porodnici. Velká část informantek se připravovala zejména samostudiem o porodu a vyhledávání informací k přirozenému porodu v odborné literatuře i na internetu. Pro téměř všechny informantky bylo důležité si zajistit komunitní porodní asistentku. Informantky také uváděly, že v průběhu těhotenství docházely na pravidelné kontroly ke své porodní asistentce a konzultovaly s ní svoje vize o porodu. Bakalářská práce by mohla být přínosným materiálem jak pro laickou, tak odbornou veřejnost a výsledky by mohly být prezentovány na konferencích pro porodní asistentky. This bachelor's thesis deals with the view of women on births in the home environment and their own experiences with home births. The theoretical part characterizes the issue of home births by their advantages, disadvantages, complications, and most importantly, the role of the midwife during birth and in the period after birth in the home environment. Additionally, the thesis explains the legislative framework for home births in the legislative Czech Republic. The practical part of the bachelor thesis defines two goals. The first one was to find out what are the most common reasons for women's choice to give birth at home and the second goal was to find out how women prepared for this birth. The research investigation was carried out by qualitative research method. Moreover, the practical part of the bachelor's thesis uses qualitative research using semi-structured interviews with women who had at least one planned birth at home. The participants were obtained using the snowball sampling method. The interviews with the informants took place during February and March 2024. The interviews were recorded on a dictaphone, transcribed, and then analysed using the pencil and paper method. In total, 3 main categories and 15 subcategories were created. The research shows that several reasons influenced the decision of the informants to give birth at home. Those were mainly personal negative experiences of the informants with medical personnel, incorrect approach, and communication. Others mistrusted doctors or medical professionals. The informants also mentioned the importance of preserving the naturalness of childbirth without unnecessary interventions and respecting their wishes. It is also evident from the research that women did not prepare for childbirth any more than for childbirth in a maternity hospital. A large part of the informants prepared mainly by self-study about childbirth, and they searched for information on natural birth in professional literature and on the Internet. For almost all informants, it was essential to secure a community midwife. The informants also stated that during pregnancy, they visited their midwife for regular check-ups and consulted with her about their childbirth visions. The bachelor's thesis could be a practical resource for both the lay and the professional public, and the results could be presented at conferences for midwives. Klíčová slova: Porod doma; domácí prostředí; porodní asistentka; péče porodní asistentky; porodnictví; žena; Birth at home; home birth; home environment; midwife; midwife care; midwifery; woman Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Porod doma očima žen

Tato bakalářská práce se zabývá pohledem žen na porody v domácím prostředí a na jejich vlastní zkušenosti s porodem doma. V teoretické části je charakterizována problematika domácích porodů, jejich ...

DVOŘÁKOVÁ, Kristýna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Dívky a reprodukční zdraví
CHARVÁTOVÁ, Petra
2024 - český
Bakalářská práce se zaměřuje na dívky a jejich informovanost o reprodukčním zdraví. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicí reprodukčního zdraví, jeho rizikovými faktory a pojednává o sexuální výchově jako celoživotním procesu. Dále je v textu popsána problematika dospívání, včetně sekundárních pohlavních znaků, které se objevují u dívek během puberty. Detailněji je popsána menstruace, druhy antikoncepčních metod a pohlavně přenosné choroby včetně prevence. V neposlední řadě je definováno plánované rodičovství a kladen důraz na důležitost gynekologické prohlídky. V závěru teoretické části je charakterizována práce porodní asistentky, její kompetence včetně poskytované komunitní péče se zaměřením na dospívající dívky. Pro praktickou část byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo zmapovat informovanost dívek na základní škole o reprodukčním zdraví. Druhým cílem bylo zjistit zdroje informací o reprodukčním zdraví u dívek na základní škole. Dále měla práce stanoveny dvě hypotézy, které zněly následovně. Hypotéza 1: Dívky na základní škole by uvítaly přednášku týkající se reprodukčního zdraví spíše od zdravotnického pracovníka než od učitele dané školy. Hypotéza 2: Dívky na základní škole získávají informace týkající se reprodukčního zdraví spíše z internetu než ze školní výuky. Výzkumný soubor byl tvořen 108 respondentkami (100 %). Konkrétně bylo 52 dívek (48 %) z 8. třídy a 56 dívek (52 %) z 9. třídy vybraných základních škol. Dívky odpovídaly na otázky týkající se reprodukčního zdraví. Zvolen byl kvantitativní sběr dat, ke kterému byl sestaven dotazník o 32 otázkách, z toho bylo 16 otázek uzavřených, 15 otázek polouzavřených a 1 otázka otevřená. Rozšířen byl v papírové podobě do vybraných základních škol. K vyhodnocení byl využit McNemarův test, skrze který se posuzovaly stanovené hypotézy. Hladina významnosti pro platnost hypotéz činila 0,05. Z výzkumného šetření vyplynulo, že 98 % dívek získalo informace týkající se reprodukčního zdraví od vyučujícího na základní škole, nikoli od zdravotnických pracovníků jako je lékař, zdravotní sestra či porodní asistentka. Avšak 79 % dívek uvedlo, že by mělo zájem o vzdělávací přednášky od porodní asistentky. Výzkumné šetření dále prokázalo, že dívky na základní škole získávají nejvíce informací týkajících se reprodukčního zdraví z internetu (49 %), od rodičů (38 %) a ze školy (37 %). Znepokojivé bylo zjištění, že se v jedné odpovědi objevilo, že nikdo žádné informace o reprodukčním zdraví dívce nepředal. Výsledky výzkumné části by mohly být využity porodními asistentkami jako inspirace, zejména pro přípravu podkladů na přednášky o reprodukčním zdraví pro dospívající dívky na základních školách. The bachelor thesis focuses on girls and their awareness of reproductive health. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the definition of reproductive health, its risk factors, and discusses sexual education as a lifelong process. The text also describes the issues of adolescence, including secondary sexual characteristics that appear in girls during puberty. Menstruation, types of contraceptive methods, sexually transmitted diseases including prevention are described in detail. Planned parenthood is defined emphasizing the importance of gynecological exams. In the conclusion of the theoretical part, the work of a midwife is characterized, including her competencies in providing community care focusing on adolescent girls. Two objectives were set for the practical part. The first objective was to map the awareness of girls in primary school about reproductive health. The second objective was to determine the sources of information about reproductive health among girls in primary school. Two hypotheses were also defined for the study: Hypothesis 1: Girls in primary school would prefer a lecture on reproductive health from a healthcare professional rather than a teacher from the school. Hypothesis 2: Girls in primary school acquire information about reproductive health more from the internet than from school education. The research sample consisted of 108 respondents (100 %), specifically 52 girls (48 %) from the 8th grade and 56 girls (52 %) from the 9th grade of selected primary schools. Girls answered questions related to reproductive health. A quantitative data collection method was chosen, in which a questionnaire of 32 questions was compiled, including 16 closed-ended questions, 15 semi-open questions, and 1 open-ended question. The questionnaire was distributed in selected primary schools in paper form. McNemar's test was used for evaluation to assess the hypotheses. The significance level for deciding on the null hypothesis was set at 0.05. The research revealed that 98 % of girls obtained information about reproductive health from teachers in primary school, not from healthcare professionals such as doctors, nurses, or midwives. However, 79 % of girls stated that they would be interested in educational lectures from midwives. The research also showed that girls in primary school acquire the most information about reproductive health from the internet (49 %), from parents (38 %), and from school (37 %). It was concerning to find that in one response, it was mentioned that no one had provided any information about reproductive health to the girl. The results of the research section could be used by midwives as inspiration, especially for preparing materials for lectures on reproductive health for adolescent girls in elementary schools. Klíčová slova: Reprodukční zdraví; dospívání; menstruace; antikoncepce; pohlavně přenosné choroby; Reproductive health; adolescence; menstruation; contraception; sexually transmitted diseases Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Dívky a reprodukční zdraví

Bakalářská práce se zaměřuje na dívky a jejich informovanost o reprodukčním zdraví. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicí reprodukčního zdraví, jeho ...

CHARVÁTOVÁ, Petra
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Těhotenství, porod a období šestinedělí z pohledu mužů
POCHOVÁ, Tereza
2024 - český
Tato bakalářská práce pojednává o tématu nahlížení mužů na těhotenství, porod a období šestinedělí. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je charakterizováno období těhotenství, kde jsou popsány změny v organismu ženy, ke kterým v tomto období dochází, a diagnostika těhotenství. Jsou zde vypsána a charakterizována vyšetření, která jsou prováděna v prenatální poradně. Je rozebrána péče porodní asistentky a úloha muže během těhotenství. Poté se práce zaměřuje na jednotlivé doby porodní a péči porodní asistentky o rodící ženu a doprovázejícího muže během porodu. Rovněž je zde popsán průběh šestinedělí a k čemu v tomto období u ženy dochází. Jako poslední je zde zmíněn a objasněn pojem bonding. Pro praktickou část bakalářské práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Byl stanoven jeden cíl, a to zjistit, jak muži vnímají období těhotenství, porodu a šestinedělí u své partnerky. Na základě zvoleného cíle byly stanoveny tři výzkumné otázky. První výzkumná otázka je zaměřena na to, jak muži vnímají období těhotenství u své partnerky. Druhá výzkumná otázka zjišťuje, jak muži vnímají období porodu u své partnerky. A poslední výzkumná otázka se zabývá tématem, jak muži vnímají u své partnerky období šestinedělí. Pro sběr dat v praktické části bakalářské práce byl využit polostrukturovaný rozhovor. Kdy výzkumný soubor byl tvořen 10 muži, kteří mají zkušenost s těhotenstvím partnerky a zúčastnili se porodu. Tito muži byli informováni o zachování anonymity. Z tohoto důvodu jsou zde označováni jako M1 až M10. Souhlas s provedením rozhovoru a zpracováním získaných dat muži vyjádřili slovně. Dále nesouhlasili s vytvořením audionahrávky během rozhovoru. Z tohoto důvodu byla získaná data doslovně zapisována do počítače a následně byla analyzována pomocí metody kódování a barvení textu. Mužům byly položeny čtyři základní a předem připravené otázky. V případě potřeby byly položeny doplňující otázky pro upřesnění informací. Rozhovory probíhaly v domácím prostředí u informantů nebo v kavárně. Po zpracování a vyhodnocení získaných dat byly vytvořeny celkem 3 kategorie a 17 podkategorií. V podkategoriích jsou podrobně popsány výsledky a informace získané z výzkumného šetření. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že se muži během partnerčina těhotenství cítili dobře. Nejčastější změny, které u své partnerky během tohoto období zaznamenali, byly změny nálady, únava, zvýšená konzumace potravin, také ale nevolnost nebo zvýšení tělesné hmotnosti. Muži během období těhotenství své partnerky nepřišli do kontaktu s porodní asistentkou, jelikož svou partnerku nedoprovázeli do prenatální poradny, ani společně nenavštěvovali předporodní kurz. Tudíž informace o období těhotenství, porodu a období šestinedělí čerpali nejčastěji z internetu. Překvapujícím výsledkem bylo, že ne každý muž hodnotí kladně přístup a péči porodní asistentky k rodičce a k němu samotnému během porodu. Dále muži vnímali období šestinedělí jako bezproblémové. Výsledky této bakalářské práce mohou být použity pro zlepšení informovanosti mužů, například na předporodních kurzech. This bachelor thesis deals with the topic of men's perspectives on pregnancy, childbirth, and the postpartum period. It is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part characterizes the period of pregnancy, describing the changes in a woman's body that occur during this time, as well as the diagnosis of pregnancy. It lists and characterizes the examinations carried out in prenatal counseling. It discusses the care of a midwife and the role of men during pregnancy. The work then focuses on the various stages of childbirth and the care of a midwife for the laboring woman and accompanying man during childbirth. It also describes the postpartum period and what happens to women during this time. Lastly, the concept of bonding is mentioned and clarified. For the practical part of the thesis, a qualitative research study was chosen. The aim was to find out how men perceive the period of pregnancy, childbirth, and postpartum in their partners. Based on this aim, three research questions were established. The first question focuses on how men perceive the period of pregnancy in their partner. The second question explores how men perceive the period of childbirth in their partner. The final question addresses how men perceive the postpartum period in their partner. For data collection in the practical part of the bachelor's thesis, a semi-structured interview was used. The research sample consisted of 10 men who have experience with their partner's pregnancy and attended the birth. These men were informed about maintaining anonymity. For this reason, they are referred to as M1 to M10. The men verbally expressed their agreement to participate in the interview and data processing. They did not agree to have an audio recording made during the interview. Therefore, the data obtained was literally transcribed into a computer and subsequently analyzed using the method of coding and text coloring. Four basic and pre-prepared questions were asked to the men. Additional questions were asked if needed for clarification of information. The interviews took place in the informants' homes or in a café. After processing and evaluating the obtained data, a total of 3 categories and 17 subcategories were created. The subcategories provide detailed descriptions of the results and information obtained from the research survey. From the research, it was found that men felt good during their partner's pregnancy. The most common changes they noticed in their partners during this time were mood swings, fatigue, increased food consumption, as well as nausea or weight gain. Men did not come into contact with a midwife during their partner's pregnancy, as they did not accompany their partner to prenatal appointments or attend childbirth classes together. Therefore, they primarily obtained information about pregnancy, childbirth, and the postpartum period from the internet. Surprisingly, not every man evaluated the approach and care provided by midwives to the mother and himself positively during childbirth. Additionally, men perceived the postpartum period as unproblematic. The results of this bachelor thesis can be used to improve the awareness of men, for example in antenatal classes. Klíčová slova: Těhotenství; porod; šestinedělí; doprovázející partner; porodní asistentka; péče; Pregnancy; childbirth; postpartum period; accompanying partner; midwife; care Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Těhotenství, porod a období šestinedělí z pohledu mužů

Tato bakalářská práce pojednává o tématu nahlížení mužů na těhotenství, porod a období šestinedělí. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je charakterizováno období ...

POCHOVÁ, Tereza
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Postoje romských žen k reprodukčnímu zdraví
KREJČOVÁ, Adéla
2024 - český
Tato bakalářská práce se zabývá postoji romských žen k reprodukčnímu zdraví. Byl stanoven cíl, a to zjistit, jaké jsou znalosti romských žen o reprodukčním zdraví. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána charakteristika romského etnika. V jednotlivých podkapitolách je věnována pozornost romské historii, rodině, tradicím a zvykům a ošetřovatelské péči o Romy. Dále se teoretická část zabývá reprodukčním zdravím. V jednotlivých podkapitolách byl popsán menstruační cyklus i včetně menstruačních pomůcek, pohlavní styk, promiskuita, antikoncepce a její druhy. Dále je v podkapitolách rozebíráno těhotenství, jeho vznik, neplodnost, interrupce a prevence v oblasti reprodukčního zdraví. Výzkumná část bakalářské práce byla provedena pomocí polostrukturovaných rozhovorů, byla tedy zpracována kvalitativní metodou. Do sběru dat byly zapojeny romské ženy různého věku. Výzkumné šetření probíhalo od února do dubna 2024 a jednotlivé romské ženy byly označeny jako Ž1-Ž8. Polostrukturované rozhovory byly prováděné se souhlasem informantek na předem domluveném, klidném a ženám příjemném místě. Získaná data, která byla nahrávána na diktafon, byla vyhodnocena ručně, metodou "tužka-papír." Následně na základě získaných dat byly vytvořeny kategorie a podkategorie. První hlavní kategorií bylo Zdraví a jeho prevence. Obsahovala podkategorie s názvem Zdraví a reprodukční zdraví, Návštěvy lékaře a Sexuálně přenosné choroby. Druhou hlavní kategorií byl Bezpečný reprodukční život. Tato hlavní kategorie obsahovala podkategorie Menstruační cyklus, Těhotenství, Antikoncepce a Neplodnost. Z výzkumného šetření bakalářské práce bylo zjištěno, že informantky Ž2, Ž4, Ž6, Ž7 a Ž8 navštěvují lékaře až při záchytu nějakého onemocnění či zdravotní komplikace. Dále bylo zjištěno, že ženy Ž2, Ž5, Ž7 a Ž8 vnímají reprodukční zdraví jako něco, díky čemu mohou otěhotnět a mít potomka. Jejich znalost o reprodukčním zdraví je základní. This bachelor's thesis deals with the attitudes of Roma women towards reproductive health. The goal was to find out what kind of the knowledge Roma women have about reproductive health. The bachelor thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, the characteristics of the Roma ethnicity are described, where attention is paid to Roma history, family, traditions and customs and nursing care for Roma in individual subsections. Furthermore, the theoretical part deals with reproductive health. The menstrual cycle including menstrual aids, intercourse, promiscuity, contraception and its types were described in individual subsections. Furthermore, the subsections discuss pregnancy and getting pregnent subject, infertility, abortion and prevention in the field of reproductive health. The research part of the bachelor's thesis was carried out using semi-structured interviews, so it was processed using a qualitative method. Roma women of different ages were involved in data collection. The research survey took place from February to April 2024 and individual Roma women were identified as Ž1-Ž8. Semi-structured interviews were conducted with the consent of the informants in a prearranged, quiet and pleasant place for the women. The obtained data, which was recorded on a voice recorder, was evaluated manually, using the "pencil-paper" method. Subsequently, categories and subcategories were created based on the obtained data. The first main category was Health and its prevention, which contained subcategories called Health and Reproductive Health, Doctor's Visits and Sexually Transmitted Diseases. The second main category was Safe Reproductive Life. This main category contained the subcategories Menstrual Cycle, Pregnancy, Contraception and Infertility. From the research investigation of the bachelor's thesis, it was found that informants Ž2, Ž4, Ž6, Ž7 and Ž8 visit the doctor only when they are diagnosed with an illness or health complication. Furthermore, it was found that women Ž2, Ž5, Ž7 and Ž8 perceive reproductive health as something, they can get pregnant and have a child. Their overall knowledge of reproductive health is basic. Klíčová slova: Romská žena; reprodukční zdraví; menstruace; pohlavní styk; antikoncepce; těhotenství; promiskuita; prevence; porodní asistentka; Roma woman; reproductive health; menstruation; sexual intercouse; contraception; pregnancy; promiscuity; prevention; midwife Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Postoje romských žen k reprodukčnímu zdraví

Tato bakalářská práce se zabývá postoji romských žen k reprodukčnímu zdraví. Byl stanoven cíl, a to zjistit, jaké jsou znalosti romských žen o reprodukčním zdraví. Bakalářská práce je rozdělena na ...

KREJČOVÁ, Adéla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Pochopený autor: Hermeneutické zkoumání publiky vytvářených interpretací autora jako produktivní praxe za textem
Pavlíčková, Tereza; Carpentier, Nico; Kuzmičová, Anežka; Hermes, Joke
2024 - anglický
in English This project builds on the tradition of audience research that theoretically and empirically established that meaning is formed in the negotiation between the text and the reader, that the audiences are agentic, their interpretation of media is contextual and situated, and that they have the potential to resist the media. It argues that it is important to explore people's attention to different sources: who is listening, to whom, and why - and asks how people understand the notion of an author that they encounter in the interpretation of factual media texts, and how this interpretation is brought back into the interpretative act. The thesis subscribes to philosophical hermeneutics as an overarching theoretical as well as methodological framework to devise a concept of an understood author that is a result of the interpretative act, where the author imagined and anticipated by the reader (in the form of prior knowledge and prejudices) is encountered and actualised by the author inscribed into the text. I carried out 28 in-depth face-to-face interviews with Czechs born between 1948-1963 to explore participants' experiences and relationship with media and media authors. Employing hermeneutical analysis, the focus is not to capture what is an author, but how it happened to be so. The... v českém jayzce Tento projekt staví na tradici výzkumu publik, který teoreticky a empiricky ustavil, že tvorba významu textu je výsledkem vyjednávání mezi textem a čtenářem, že publika mají potenciál odolávat tlaku médií a že jejich interpretace mediálních textů jsou ukotveny v daném historickém a kulturním kontextu. Cílem projektu je rozšířit tento záběr a zdůraznit, že je rovněž důležité zkoumat komu publika naslouchají, proč, a jak. Hlavní otázkou projektu tedy je, jak lidé chápou a vnímají autory, se kterými se setkávají při interpretaci textů faktických médií, a jak je toto chápání zpětně určující v interpretaci textů. Práce se hlásí k filozofické hermeneutice jako zastřešujícímu teoretickému i metodologickému rámci, na jehož základě proponuje koncept pochopeného autora. Tvrdí, že, pochopený autor je výsledkem interpretačního aktu, kde se autor, jako čtenářovo předporozumění setkává s autorem vepsaným do textu, který čtenářovu představu autora v daném momentu interpretace aktualizuje. V empirické části bylo provedeno 28 hloubkových osobních rozhovorů s Čechy narozenými mezi lety 1948-1963, s cílem zaznamenat jejich zkušenosti a jejich vztah k médiím a mediálním autorům. Cílem empirické části není zachytit, "co je autor", ale jak se daným autor stává. Z analýzy dat vyplývá, že chápání autora je... Klíčová slova: autor; fakticky obsah; hlas; interpretace; porozumění; rozhovory; utváření smyslu; zprávy; Audiences; author; interpretation; factual content; interviews; meaning making; news; understanding; understood author; voice Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Pochopený autor: Hermeneutické zkoumání publiky vytvářených interpretací autora jako produktivní praxe za textem

in English This project builds on the tradition of audience research that theoretically and empirically established that meaning is formed in the negotiation between the text and the reader, that the ...

Pavlíčková, Tereza; Carpentier, Nico; Kuzmičová, Anežka; Hermes, Joke
Univerzita Karlova, 2024

Hodnocení mluveného projevu jako řečové dovednosti u žáků SŠ při výuce ruského jazyka
Bošinová, Veronika
2024 - český
The topic of the thesis is assessment of speech as a language skill of secondary school students during Russian language lessons. The theoretical part is dedicated to assessment in the process of learning, its purpose, functions and types. The next part involves assessing as a part of teaching a foreign language, following up with detailed focus on assessment of speech of secondary school students. In practical part, it is analyzed to what extent the assessment of speech during Russian language lessons in secondary schools is being applied, or what types of assessment are represented. KEYWORDS assessment, speech, student, skill, formative assessment Tématem diplomové práce je hodnocení mluveného projevu jako řečové dovednosti u studentů SŠ při výuce ruského jazyka. Teoretická část je věnována hodnocení v procesu učení, jeho významu, funkcím a typům. Následuje část týkající se hodnocení ve výuce cizího jazyka, poté s detailnějším zaměřením na hodnocení mluveného projevu studentů středních škol. Praktická část přináší výsledky vlastního šetření, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry se hodnocení mluveného projevu na středních školách při výuce ruského jazyka uplatňuje, popřípadě jaké typy hodnocení jsou zastoupeny. KLÍČOVÁ SLOVA hodnocení, mluvený projev, žák, formativní hodnocení, ruský jazyk, výuka ruského jazyka Klíčová slova: hodnocení; mluvený projev; žák; dovednost; formativní hodnocení; assessment; speech; pupil; skill; formative assessment Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Hodnocení mluveného projevu jako řečové dovednosti u žáků SŠ při výuce ruského jazyka

The topic of the thesis is assessment of speech as a language skill of secondary school students during Russian language lessons. The theoretical part is dedicated to assessment in the process of ...

Bošinová, Veronika
Univerzita Karlova, 2024

Pseudomonas aeruginosa jako původce močových infekcí
ŽÁČEK, Jakub
2024 - český
Tato bakalářská práce se zabývá mikrobiologickou laboratorní diagnostikou močových bakteriálních infekcí, s důrazem na gramnegativní bakterii Pseudomonas aeruginosa. Tato bakterie je známá svou vysokou rezistencí a často se vyskytuje jako původce močových infekcí u imunokompromitovaných pacientů. V teoretické části této bakalářské práce je popsána stavba vylučovací soustavy, bakteriální močové infekce jako celek a samotná bakterie Pseudomonas aeruginosa. Metodická část, provedena v sekci mikrobiologie laboratoře SYNLAB České Budějovice, následně popisuje postupy zpracování vzorků moči pro bakteriologické vyšetření, včetně odběru, transportu a příjmu vzorků, předkultivačního screeningu a metod kultivace. Dále jsou zde popsány způsoby identifikace založené na biochemických vlastnostech bakterií a identifikace pomocí MALDI-TOF. Součástí metodické části je také stanovení citlivosti bakterií k antimikrobiálním látkám pomocí diskové difuzní metody. Výsledky získané z laboratorního informačního systému laboratoře, za období listopadu a prosince roku 2023 a ledna roku 2024, jsou vyhodnoceny a porovnány s výsledky jiných autorů. Tato práce slouží k verifikaci používaných metod a zdůrazňuje využívání moderních metod v diagnostice bakteriálních močových infekcí. This bachelor thesis deals with the microbiological laboratory diagnosis of urinary bacterial infections, with an emphasis on the gram-negative bacterium Pseudomonas aeruginosa. This bacterium is known for its high resistance and is often found as a causative agent of urinary infections in immunocompromised patients. The theoretical part of this bachelor thesis describes the structure of the urinary system, bacterial urinary infections as a whole, and the bacterium Pseudomonas aeruginosa itself. The methodological part, conducted in the microbiology section of the SYNLAB České Budějovice laboratory, subsequently describes the procedures for processing urine samples for bacteriological examination, including sampling, transport, and sample reception, pre-cultivation screening, and cultivation methods. Furthermore, methods of identification based on the biochemical properties of bacteria and identification using MALDI-TOF are described. Also included in the methodological part is the determination of bacterial sensitivity to antimicrobial agents using the disc diffusion method. The results obtained from the laboratory information system for the periods of November and December 2023 and January 2024 are evaluated and compared with the results of other authors. This work serves to verify the methods used and emphasizes the use of modern methods in the diagnosis of bacterial urinary infections. Klíčová slova: Pseudomonas aeruginosa; močové infekce; moč; bakterie; kultivace; Pseudomonas aeruginosa; urinary infections; urine; bacteria; cultivation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Pseudomonas aeruginosa jako původce močových infekcí

Tato bakalářská práce se zabývá mikrobiologickou laboratorní diagnostikou močových bakteriálních infekcí, s důrazem na gramnegativní bakterii Pseudomonas aeruginosa. Tato bakterie je známá svou ...

ŽÁČEK, Jakub
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Vliv mikrofluidní separace spermií na úspěch IVF terapie
NOVÁKOVÁ, Pavla
2024 - český
Do center asistované reprodukce přichází stále více párů, které mají problémy s početím. Přes prvotní snahu o zlepšení životního stylu a snížení každodenního stresu, mohou být problémy s otěhotněním a donošením zdravého dítěte způsobené jedním nebo kombinací více faktorů a v takových případech neplodné páry volí cestu asistované reprodukce. Dříve se o oblasti reprodukční medicíny pozornost soustředila zejména na příčiny neplodnosti na straně ženy. V posledních letech se asistovaná reprodukce zaměřuje z velké části i na oblast andrologie. V tomto ohledu došlo k rozvoji metod rozšířeného spermiogramu a technik zpracování spermií. Současným trendem metod reprodukční embryologie a andrologie je co nejvíce napodobit prostředí in vivo. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, zda má metoda mikrofluidní separace spermií vliv na jejich kvalitu a zda má použití takto získaných spermií vliv na úspěch IVF léčby. Pro splnění cílů této práce byla použita data od 129 párů, které podstoupily v našem IVF centru léčbu pomocí darovaných oocytů a zároveň u nich byly použity spermie z čerstvého ejakulátu. Vzorky spermií byly rozděleny do dvou skupin, a to pro zpracování třístupňovou gradientovou centrifugací a separací pomocí mikrofluidního chipu ZyMot. Spermie byly následně použity pro in vitro fertilizaci metodou intracytolazmatické injekce spermie do oocytu. Cykly s darovanými oocyty byly vybrány z důvodu minimalizace vlivu ženského faktoru. Výsledky této práce ukazují na skutečnost, že zpracování spermií metodou mikrofluidního chipu má pozitivní vliv na úspěch IVF terapie. More and more couples are coming to assisted reproduction centres to solve conception problems. Despite initial efforts to improve lifestyle and reduce daily stress, problems in conceiving and delivering a healthy baby can be caused by one or a combination of multiple factors, and in such cases infertile couples opt for assisted reproductive treatment. In earlier times, the focus in the field of reproductive medicine was mainly on female fertility. In recent years, assisted reproductive medicine has largely focused on the field of andrology. In this regard, the development of enhanced spermiogram methods and sperm processing techniques has been developed. The current trend in reproductive embryology and andrology methods is to mimic the in vivo environment as much as possible. The aim of this bachelor's thesis was to determine whether the method of microfluidic sperm separation has an effect on sperm quality and whether the use of sperm obtained in this way influences the success of IVF treatment. In order to achieve the objectives of this study, data from 129 couples who underwent treatment in our IVF centre by donated oocytes and at the same time sperm from fresh ejaculate were used. The sperm samples were divided into two groups, namely for processing by gradient centrifugation and separation by microfluidic chip. The sperm were then used for in vitro fertilization using intracytoplasmic sperm injection method. Cycles with donated oocytes were selected to minimize the influence of female factor. The results of this work indicate that sperm processing by microfluidic chip method has a positive impact on the success of IVF treatment. Klíčová slova: asistovaná reprodukce; andrologie; in vivo; mikrofluidní separace spermií; gradientovácentrifugace; in vitro fertilizace; intracytoplazmatická injekce spermie; assisted reproduction; andrology; in vivo; microfluidic sperm separation; gradient centrifugation; in vitro fertilization; intracytoplasmatic injection of sperm Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Vliv mikrofluidní separace spermií na úspěch IVF terapie

Do center asistované reprodukce přichází stále více párů, které mají problémy s početím. Přes prvotní snahu o zlepšení životního stylu a snížení každodenního stresu, mohou být problémy s ...

NOVÁKOVÁ, Pavla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Analytické parametry stanovení anti-HCV a HCV antigenu
SCHOVANCOVÁ, Zuzana
2024 - český
Hepatitida C je globální zdravotní problém, který postihuje miliony lidí a je hlavní příčinou jaterních onemocnění, včetně cirhózy a hepatocelulárního karcinomu. Vzhledem k asymptomatickému průběhu mnoha infekcí je potřebná efektivní laboratorní diagnostika. Cílem této bakalářské práce bylo provést komparativní analýzu dvou diagnostických metod pro detekci anti-HCV a HCV antigenu ve vzorcích séra a plazmy pacientů a posoudit jejich diagnostickou správnost na základě srovnání s kvantitativní PCR a specifickým imunoblotem. V rámci studie byly použity metody chemiluminiscenční mikročásticová imunoanalýza (CMIA) na přístroji Architect i2000SR a elektrochemiluminiscenční imunoanalýza (ECLIA) na přístroji Cobas Pure. Vědecký přínos práce spočívá ve zhodnocení a popisu diagnostické efektivity a omezení obou testovacích metod v laboratorní praxi, což může přispět k preciznější diagnostice hepatitidy C a možnému zlepšení diagnostických postupů, což má důležité implikace pro klinickou praxi, zejména ve vztahu k výběru vhodné diagnostické metody v závislosti na klinickém kontextu pacienta. Hepatitis C is a global health problem that affects millions of people and is a major cause of liver disease, including cirrhosis and hepatocellular carcinoma. Due to the asymptomatic course of many infections, effective laboratory diagnosis is needed. The aim of this bachelor thesis was to perform a comparative analysis of two diagnostic methods for the detection of anti-HCV and HCV antigen in serum and plasma samples from patients and to assess their diagnostic accuracy by comparison with quantitative PCR and specific immunoblotting. The methods used in the study were chemiluminescent microparticle immunoassay (CMIA) on the Architect i2000SR and electrochemiluminescent immunoassay (ECLIA) on the Cobas Pure. The scientific contribution of this thesis lies in the evaluation and description of the diagnostic performance and limitations of both test methods in laboratory practice, which may contribute to a more accurate diagnosis of hepatitis C and possible improvement of diagnostic procedures, which has important implications for clinical practice, especially in relation to the selection of the appropriate diagnostic method depending on the clinical context of the patient. Klíčová slova: Hepatitida C; anti-HCV; HCV Ag; chemiluminiscenční mikročásticová imunoanalýza; elektrochemiluminiscenční imunoanalýza; HCV RNA; Hepatitis C; anti-HCV; HCV Ag; chemiluminescent microparticle immunoassay; electrochemiluminescent immunoassay; HCV RNA Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Analytické parametry stanovení anti-HCV a HCV antigenu

Hepatitida C je globální zdravotní problém, který postihuje miliony lidí a je hlavní příčinou jaterních onemocnění, včetně cirhózy a hepatocelulárního karcinomu. Vzhledem k asymptomatickému průběhu ...

SCHOVANCOVÁ, Zuzana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze