Počet nalezených dokumentů: 277
Publikováno od do

Názvy firem a jejich vliv na firemní výkonnost
Hanousek, Jan; Jurajda, Štěpán
2018 - český
Naše analýza ukazuje, že název firmy může souviset s její ekonomickou výkonností. Roli přitom hraje abecední uspořádání, použití „národních“ slov nebo výskyt anglických výrazů v názvu společnosti. Studie zkoumá asociaci charakteristik firemních názvů s růstem tržeb, růstem přidané hodnoty a na výnosy z aktiv na firemních datech ze 17 zemí EU za období více než 15 let. Rozlišujeme společnosti ze zemí mluvících románskými, slovanskými a germánskými jazyky. Efekty firemních názvů se liší podle jazykových skupin zemí. Souvislost abecedního pořadí názvu s ekonomickou výkonností firmy je nejsilnější v sektoru služeb. Například ve Francii a Polsku může přesun názvu firmy z konce na začátek abecedy znamenat navýšení růstu tržeb až o dva procentní body. Vliv „národních“ slov v názvu firem je spojený s vyšším dlouhodobým růstem tržeb zejména v Polsku, Francii a v Norsku. V Polsku dokáže použití „národního“ slova zvýšit dlouhodobý růst tržeb téměř o čtyři procentní body. Vliv anglických slov v názvu se liší podle jazykových skupin zemí. Zatímco v románské jazykové skupině je dopad negativní, v zemích germánské jazykové skupiny je smíšený, a v zemích slovanské skupiny je dopad jasně pozitivní. Studie doplňuje existující analýzy v oblasti marketingu a lingvistiky zaměřené hlavně na původ názvů značek a společností a dále výzkumy zkoumající dopady firemních názvů na výnosy\nakcií. Our analysis reveals that a company’s name may be related to its economic productivity. The name’s alphabetical position, the use of “national”4 words, and the inclusion of English phrases within the name all play a role. This study looks at the association between certain characteristics of a company’s name and growth in the company’s turnover, growth in value added and profit from shares using company data from 17 EU countries over a period of more than 15 years. We distinguish between companies in countries where Romance languages, Slavic languages and Germanic languages are spoken. The effects of company names vary across these language-country groups. The link between the alphabetical position of the name and the company’s economic productivity is strongest in the services sector. For example in France and Poland moving the company’s name from the end of the alphabet to the beginning can result in increased turnover by as much as two percentage points. The influence of “national” words in the company’s name is connected with higher long-term growth in turnover, in particular in Poland, France and Norway. In Poland the use of “national” words can increase long-term growth in turnover by nearly four percentage points. The influence of including English words in the company’s name varies across the languagecountry groups. While in the Romance group English words have a negative infuence, in Germanic group of countries they have mixed effects, and in Slavic language speaking countries they have a clear positive effect. This study adds to existing analyses in the field of marketing and linguistics that have focused in particular on the origin of brand and company names, and to research into the effects of company names on share profits. Klíčová slova: company names; company productivity Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Názvy firem a jejich vliv na firemní výkonnost

Naše analýza ukazuje, že název firmy může souviset s její ekonomickou výkonností. Roli přitom hraje abecední uspořádání, použití „národních“ slov nebo výskyt anglických výrazů v názvu společnosti. ...

Hanousek, Jan; Jurajda, Štěpán
Národohospodářský ústav, 2018

Co skrývají známky na vysvědčení?
Münich, Daniel; Protivínský, T.
2018 - český
Dívky v devátém ročníku základních škol dosahují lepších známek než chlapci v matematice i českém jazyce. V anonymně vyhodnocených testech však dívky dosahují lepších výsledků pouze v českém jazyce, zatímco v matematice je naopak chlapci v průměru obdobným rozdílem překonávají. Rozdílnost výsledků v testech v rámci jednotlivých pohlaví je přitom výrazně vyšší než průměrné rozdíly mezi chlapci a dívkami. Genderové rozdíly v akademických výsledcích měřených testy jsou v odborné literatuře mnohem častěji vysvětlovány rozdílnými vlivy výchovného a sociálního prostředí než odlišnými vrozenými dispozicemi dívek a chlapců. Učitelé při neanonymní klasifikaci matematiky na vysvědčení dávají dívkám lepší známky, než jaké odpovídají jejich výsledkům v anonymně vyhodnocených testech. Dívky dostávají na vysvědčení v průměru o 0,6 klasifikačního stupně lepší známku z matematiky než chlapci, při stejných výsledcích v testech. Námi zjištěné genderové rozdíly v akademických výsledcích a ve známkování jsou v souladu se závěry většiny zahraničních studií.\nAnalýza ukazuje, že za rozdíly ve známkách chlapců a dívek není ani rozdílný vliv stresu na výsledky v testech, ani rozdílná míra averze resp. obliba předmětů u žáků. Jako pravděpodobná příčina odlišných známek dívek a chlapců se jeví promítání sociálněemočních dovedností žáků do klasifikace. Známky na vysvědčení představují zavedenou zpětnou vazbu o vzdělávacích výsledcích žáka a spoluformují aspirace a rozhodování o dalším studiu. Zkreslení známek a jejich nesprávná\ninterpretace potom mohou nežádoucím způsobem ovlivňovat budoucí akademickou dráhu\nmladých lidí. Naše zjištění otevírají řadu otázek ohledně vhodných změn ve způsobu klasifikace. Jednou z mnoha možných změn ke zvážení je používat ve školách dvě škály hodnocení. Jedna by\npostihovala pouze dosažené výsledky a druhá škála by zohledňovala přístup žáka ke vzdělávání, bez ohledu na jím dosažené výsledky. Girls in the ninth year of elementary school receive better grades in mathematics and Czech language than boys. In anonymously graded tests, however, girls only achieve better results in Czech language, while in mathematics the boys outperform them on average by roughly the same margin. Meanwhile, the variation in test results within each gender is far greater than the average differences between boys' and girls' results. Gender differences in academic results measured through tests are, in the literature, more often seen to reflect different influences in upbringing and social environments, rather than reflecting different innate dispositions among girls and boys. When writing non-anonymous school reports for mathematics, teachers give girls better grades than reflect their actual results in anonymously assessed tests. On their reports, girls are given grades for mathematics that are on average better by 0.6 grade than their male peers who achieved the same anonymous test score. The gender differences we have found in academic results and grading are in line with the findings of most foreign studies. Our analysis shows that the differences between boys' and girls' grades is not a result of differences in the way stress affects test results, nor a difference in pupils' liking for or aversion to the subject in question. The likely cause of the difference in grades between girls and boys is that the grades are influenced by the pupils' socio-emotional skills. Grades on school reports constitute an established means of feedback about each pupil's educational achievements and form one basis upon which aspirations and decisions regarding further study are taken. Biased grades and the incorrect interpretation they may lead to could affect the young people's further academic trajectory in undesirable ways. Our findings raise a number of questions about suitable changes in how grades are given. One of the many possible changes to be considered is to allocate pupils grades on two separate scales, one of which would reflect only the academic results they have achieved and the second only their attitude to learning, without reference to their objective levelof achievement. Klíčová slova: grades; Czech Republic; gender differences Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Co skrývají známky na vysvědčení?

Dívky v devátém ročníku základních škol dosahují lepších známek než chlapci v matematice i českém jazyce. V anonymně vyhodnocených testech však dívky dosahují lepších výsledků pouze v českém jazyce, ...

Münich, Daniel; Protivínský, T.
Národohospodářský ústav, 2018

Komu školka (ne)pomůže? Zkušenosti ze série reforem rané a předškolní péče v Německu
Pertold, Filip; Zapletalová, L.
2018 - český
Tato studie shrnuje klíčová zjištění tří výzkumů kauzálních dopadů poměrně nedávné expanze dostupnosti institucionální předškolní péče v Německu na osobnostní rozvoj dětí. Protože v Česku se empirických výzkumů tohoto typu nedostává, přináší zjištění z blízkého zahraničí velmi cenné informace do probíhajících diskusí o nové povinnosti obcí zajistit místa v zařízeních předškolní výchovy již pro dvouleté děti. This study summarizes the conclusions of academic papers on the effect of expanding institutionalized preschool childcare in Germany on children's development. The effect of preschool childcare is currently heavily debated in the Czech Republic in connection with the planned introduction of a law requiring local authorities to provide places in preschool institutions for children aged two and above. Klíčová slova: preschool; Germany; Czech Republic Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Komu školka (ne)pomůže? Zkušenosti ze série reforem rané a předškolní péče v Německu

Tato studie shrnuje klíčová zjištění tří výzkumů kauzálních dopadů poměrně nedávné expanze dostupnosti institucionální předškolní péče v Německu na osobnostní rozvoj dětí. Protože v Česku se ...

Pertold, Filip; Zapletalová, L.
Národohospodářský ústav, 2018

Průvodce seniora: jak neprodělat při předčasném odchodu ze zaměstnání
Šatava, Jiří
2018 - český
Tato studie vyčísluje finanční důsledky šesti základních možností pro několik typizovaných seniorů, kteří dva roky před dosažením řádného důchodového věku odešli z práce „dohodou“. Navíc nastiňuje i jejich nefinanční podmínky a důsledky jejich možností. Ideální kompromis mezi finančními a nefinančními dopady jednotlivých možností je již ponechán na preferencích a volbě konkrétního seniora This study quantifies the financial consequences of six basic options for a number of typical individuals who leave their jobs “by agreement” two years before reaching statutory retirement age. It also outlines the non-financial conditions and consequences of these options. The ideal compromise between the financial and non-financial consequences of each option is left to the preferences of particular individuals. Klíčová slova: social and pensions system; Czech Republic Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Průvodce seniora: jak neprodělat při předčasném odchodu ze zaměstnání

Tato studie vyčísluje finanční důsledky šesti základních možností pro několik typizovaných seniorů, kteří dva roky před dosažením řádného důchodového věku odešli z práce „dohodou“. Navíc nastiňuje i ...

Šatava, Jiří
Národohospodářský ústav, 2018

Dopady vyšších platů politiků na volby do zastupitelstev obcí
Palguta, Ján; Pertold, Filip
2018 - český
Tato studie zkoumá, zda má zvýšení platů představitelů samosprávy potenciál motivovat občany ke kandidatuře a zlepšit výběr zvolených zastupitelů. Zkoumáme, jaký vliv mají platy na počet politických subjektů, jež do voleb vstupují (tj. na politickou soutěž), a dále na výběr zastupitelů s ohledem k jejich vzdělání, předešlému povolání, pohlaví a věku. Pro identifikaci kauzálních efektů platů využíváme existenci skokových nárůstů platových odměn příplatků starostů podle velikosti obce. This study investigates whether raising local representatives’ pay has the potential to motivate\ncitizens to stand for election and thus improve the selection of elected councillors. We look\nat the influence pay has on the number of political subjects that enter the election (i.e. on the political competition), and at the selection of representatives in terms of their education, previous profession, gender and age. To identify the causal effects of salaries, we use the existence of sharp increases in the salaries paid to mayors based on municipality size.\n Klíčová slova: Czech Republic; municipal elections Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Dopady vyšších platů politiků na volby do zastupitelstev obcí

Tato studie zkoumá, zda má zvýšení platů představitelů samosprávy potenciál motivovat občany ke kandidatuře a zlepšit výběr zvolených zastupitelů. Zkoumáme, jaký vliv mají platy na počet politických ...

Palguta, Ján; Pertold, Filip
Národohospodářský ústav, 2018

Intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním a generačním srovnání
Münich, Daniel; Krajčová, Jana
2018 - český
Tato studie detailně mapuje úroveň a rozdíly ve výše uvedených intelektuálních dovednostech\nnárodních populací a jejich učitelů. Konkrétně jde o: (a) mezinárodní srovnání starších a mladších dospělých populací a (b) mladších a starších generací učitelů. Naše srovnání se neomezuje na průměrné hodnoty skóre testů, ale odhaluje i velikost heterogenity dovedností v rámci příslušných populací jednotlivých zemí. Nabízíme tak detailní náhled na problematiku výběrovosti do učitelské profese, a to jak v mezinárodním, tak mezigeneračním srovnání. This study reveals the levels achieved in and differences between general intellectual skills achieved by national populations as a whole and those achieved by teachers. Specifically it presents (a) an international comparison of older and younger adult populations and (b) a comparison of younger and older generations of teachers. Our comparison does not limit itself to presenting mean test score values, but also reveals the extent of heterogeneity in skills among the relevant populations of each country. We also offer a detailed overview of the issue of selection into the teaching profession, from both international and intergenerational perspectives. Klíčová slova: Czech Republic; teachers’ intellectual skills; generational comparison Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním a generačním srovnání

Tato studie detailně mapuje úroveň a rozdíly ve výše uvedených intelektuálních dovednostech\nnárodních populací a jejich učitelů. Konkrétně jde o: (a) mezinárodní srovnání starších a mladších ...

Münich, Daniel; Krajčová, Jana
Národohospodářský ústav, 2018

Dopady odkládaného zrušení superhrubé mzdy
Kalíšková, Klára; Šoltés, Michal
2018 - český
Superhrubá mzda, zavedená v roce 2008, čelila již několika pokusům o zrušení. Poslední záměr na zrušení superhrubé mzdy spolu se zavedením progresivního daňového systému se objevil v únoru letošního roku jako součást daňového balíčku navrhovaného Ministerstvem financí ČR a posléze i v programovém prohlášení současné vlády. V srpnu 2018 tento záměr z legislativního balíku vlády opět vypadl, ale lze očekávat, že tato novela bude předložena v budoucnu znovu. There have already been a number of attempts to abolish the concept of super gross wages\nused for personal income tax purposes since 2008. The most recent proposal to abolish super\ngross wages and introduce a progressive tax system was put forward in February 2018 as part\nof a tax package suggested by the Czech Ministry of Finance and subsequently appeared in the\ncurrent government’s policy statement. By August 2018 this intention had disappeared from\nthe government’s legislative package, but we can expect this amendment to be brought back\nto the table in the future. Klíčová slova: super gross wages; Czech Republic Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Dopady odkládaného zrušení superhrubé mzdy

Superhrubá mzda, zavedená v roce 2008, čelila již několika pokusům o zrušení. Poslední záměr na zrušení superhrubé mzdy spolu se zavedením progresivního daňového systému se objevil v únoru letošního ...

Kalíšková, Klára; Šoltés, Michal
Národohospodářský ústav, 2018

Dopad zavedení karenční doby v roce 2008 na pracovní neschopnost
Pertold, Filip
2018 - český
Vláda České republiky (ČR) schválila plán na zrušení tzv. karenční doby – neproplácení prvních tří dnů pracovní neschopnosti. Tato studie shrnuje nejdůležitější závěry výzkumného článku Filipa Pertolda o krátkodobých dopadech reformy pracovní neschopnosti, která karenční dobu zavedla, tj. snížila finanční náhradu za první tři dny čerpání v roce 2008 nemocenské na nulu. The government of the Czech Republic has approved a plan to cancel the so-called waiting period – the policy of not paying any sick pay during the first three days of sick leave from work. This study summarises the most important findings of Filip Pertold’s research paper about the short term impacts of the sick pay reform that introduced the waiting period, i.e. reduced the amount of sick pay for the first three days of sick leave taken in 2008 to zero. Klíčová slova: Czech Republic; waiting period; sick leave Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Dopad zavedení karenční doby v roce 2008 na pracovní neschopnost

Vláda České republiky (ČR) schválila plán na zrušení tzv. karenční doby – neproplácení prvních tří dnů pracovní neschopnosti. Tato studie shrnuje nejdůležitější závěry výzkumného článku Filipa ...

Pertold, Filip
Národohospodářský ústav, 2018

IDEA pro volby 2017: platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor
Münich, Daniel
2017 - český
Studie mapuje a rozebírá, do jaké míry volební programy významnějších politických subjektů (dále jen stran) pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky poskytují odpovědi na sedm klíčových otázek týkajících se platů a dalších pracovních podmínek učitelů. This study maps and examines the extent to which the election manifestos of the prominent political entities (hereafter referred to as parties) running for election to the Chamber of Deputies of the Czech Parliament provide answers to seven questions related to teachers’ pay and working conditions. Klíčová slova: teachers’ salaries; Czech Republic Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
IDEA pro volby 2017: platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor

Studie mapuje a rozebírá, do jaké míry volební programy významnějších politických subjektů (dále jen stran) pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky poskytují odpovědi na sedm ...

Münich, Daniel
Národohospodářský ústav, 2017

IDEA pro volby 2017: důchody a důchodci ve volebních programech
Pertold, Filip; Šatava, Jiří
2017 - český
Výdaje systému důchodového zabezpečení převýšily jeho příjmy 16 z posledních 20 let. Od roku 2010 se naakumuloval deficit důchodového účtu 260 mld. korun. To je více jak dvojnásobek výdajů na platy ze státního rozpočtu v roce 2016. Strany ve svých volebních programech však nepřichází s odhady nákladů navrhovaných opatření, ani s návrhy na zdroje jejich financování. Státní rozpočet tak bude muset i nadále financovat vznikající deficity důchodového účtu z jiných zdrojů na úkor alternativních veřejných výdajů. In 16 of the past 20 years the pensions system’s expenditures have exceeded its revenues. Since 2010 the pensions deficit has reached 260 billion crowns. That is more than twice the total government expenditures on salaries in 2016. Nevertheless, in their election manifestos the parties do not declare any estimate the costs of their proposed measures, nor suggest what resources would be used to fund them. This suggests that the state budget will continue to fund a growing pensions deficit, to the detriment of other public spending. Klíčová slova: pensions; Czech Republic; pensioners in election manifestos Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
IDEA pro volby 2017: důchody a důchodci ve volebních programech

Výdaje systému důchodového zabezpečení převýšily jeho příjmy 16 z posledních 20 let. Od roku 2010 se naakumuloval deficit důchodového účtu 260 mld. korun. To je více jak dvojnásobek výdajů na platy ze ...

Pertold, Filip; Šatava, Jiří
Národohospodářský ústav, 2017

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze