Number of found documents: 324
Published from to

Může matematika přispívat k porozumění světu?
Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
2010 - Czech
V příspěvku je ukázána matematická gramotnost jako důležitá složka porozumění světu. Je představena publikace Matematika a porozumění světu (Academia 2009). Zvláště je zmíněna část týkající se finanční gramotnosti. The paper indicated mathematical literacy as an important component of understanding the world. It introduced the publication Mathematics and grasping the surrounding world (Academia, 2009). Especially mentioned is part of the financial literacy. Keywords: mathematical literacy; financial literacy; grasping the surrounding world Available at various institutes of the ASCR
Může matematika přispívat k porozumění světu?

V příspěvku je ukázána matematická gramotnost jako důležitá složka porozumění světu. Je představena publikace Matematika a porozumění světu (Academia 2009). Zvláště je zmíněna část týkající se ...

Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2010

Fluid flow in cavity solved by finite element method
Burda, P.; Novotný, J.; Šístek, Jakub
2010 - English
The problem of singularities caused by boundary conditions is studied in the flow of lid driven cavity. The asymptotic behaviour near the singularity points is used together with the apriori error estimates of the finite element solution, in order to design the finite element mesh adjusted to singularity. A posteriori error estimates are used as the principal tool for error analysis. Thus we obtain very precise solution in the vicinity of the singularity. Numerical results are presented. Keywords: FEM; incompressible flow; cavity; singularities Available on request at various institutes of the ASCR
Fluid flow in cavity solved by finite element method

The problem of singularities caused by boundary conditions is studied in the flow of lid driven cavity. The asymptotic behaviour near the singularity points is used together with the apriori error ...

Burda, P.; Novotný, J.; Šístek, Jakub
Matematický ústav, 2010

Geometrická představivost jako složka matematické gramotnosti
Roubíček, Filip
2010 - Czech
Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole (přirozená geometrie, principy didaktické struktury geometrie) a aktivity pro rozvíjení geometrické představivosti žáků. The paper deals with geometrical imagination as ability to interpret geometrical content, evoke images and manipulate with them. It describes approaches to teaching of geometry at primary school (natural geometry, principles of didactical structure of geometry) and activities for development geometrical imagination of pupils. Keywords: teaching of geometry; geometrical imagination Available on request at various institutes of the ASCR
Geometrická představivost jako složka matematické gramotnosti

Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2010

Paracelsus a jeho dílo
Saxl, Ivan
2009 - Czech
V článku je krátce prezentován a posuzován život, myšlenky a práce Paracelse a taky aktivity ním inspirované. The life, ideas and works of Paracelsus as well as some recent activities inspired by him are shortly presented and reviewed. Keywords: Paracelsus; Paracelsus project; work of Paracelsus Available at various institutes of the ASCR
Paracelsus a jeho dílo

V článku je krátce prezentován a posuzován život, myšlenky a práce Paracelse a taky aktivity ním inspirované....

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Natural Differentiation in Mathematics (NaDiMa)
Dolk, M.; Hošpesová, A.; Krauthausen, G.; Roubíček, Filip; Scherer, P.; Selle, A.; Swoboda, E.; Tichá, Marie
2009 - English
Coping with heterogeneity and motivation of all students independent from their capabilities, is one of the great challenges in primary school, especially for teaching and learning mathematics. In the project NaDiMa several substantial learning environments enabling "natural differentiation" were designed, tested in the classroom and will be analysed. Zvládnout různorodost žáků a motivovat je nezávisle na jejich schopnostech a předpokladech představuje velkou výzvu pro vyučování matematice. V rámci řešení projektu NaDiMa byla vytvořena a ve vyučování vyzkoušena různá podnětná prostřední umožňující přirozenou diferenciaci. Tato prostředí byla analyzována. Keywords: natural differentiation; motivation; substantial learning environment Available at various institutes of the ASCR
Natural Differentiation in Mathematics (NaDiMa)

Coping with heterogeneity and motivation of all students independent from their capabilities, is one of the great challenges in primary school, especially for teaching and learning mathematics. In the ...

Dolk, M.; Hošpesová, A.; Krauthausen, G.; Roubíček, Filip; Scherer, P.; Selle, A.; Swoboda, E.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2009

Lesson study - Could it work for you?
Doing, B.; Groves, S.; Macháčková, Jana
2009 - English
In Japan, lesson study occurs across many curriculum areas, mainly at the elementary school level, and to a lesser extent junior secondary. Lesson study has four phases: goal setting and planning, teaching the "research lesson - enabling the lesson observation; the post-lesson discussion; and the resulting consolidation of learning, which has many far-reaching consequences. It could be said that research lesson make participants and observers think quite profoundly about specific and general aspect of teaching. Na základních školách v Japonsku bývá v mnoha vyučovacích předmětech organizována "lesson study". Lesson study má čtyři fáze: stanovení a plánování cíle hodiny, "výzkumnou hodinu", vyučovací hodinu, ve které je umožněno pozorování výuky, diskuzi po hodině a následné sjednocení výuky s výhledem na dlouhodobou perspektivu. Je možné říct, že tyto hodiny nutí účastníky a pozorovatele přemýšlet poměrně hluboce o specifických i obecných aspektech vyučování. Keywords: lesson study - research lesson; elementary level; mathematics education Available at various institutes of the ASCR
Lesson study - Could it work for you?

In Japan, lesson study occurs across many curriculum areas, mainly at the elementary school level, and to a lesser extent junior secondary. Lesson study has four phases: goal setting and planning, ...

Doing, B.; Groves, S.; Macháčková, Jana
Matematický ústav, 2009

On one geometrical environment supporting natural differentiation
Macháčková, Jana; Roubíček, Filip
2009 - English
The poster deals with development of geometry thinging at primary school level and motivation of pupils via natural differentiation. The learning environment that is based on describing and drawing a way in a plan is illustrated. Poster se zabývá rozvojem geometrického myšlení na prvním stupni základní školy motivací žáků prostřednictvím přirozené diferenciace. Ilustruje výukové prostředí založené na popisování a zakreslování cesty v plánu. Keywords: teaching of geometry; learning environment; motivation Available at various institutes of the ASCR
On one geometrical environment supporting natural differentiation

The poster deals with development of geometry thinging at primary school level and motivation of pupils via natural differentiation. The learning environment that is based on describing and drawing a ...

Macháčková, Jana; Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2009

Matematika v době Paracelsově
Saxl, Ivan
2009 - Czech
Článek opisuje život pěti matematiků (N. Choquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer) a jejich hlavní matematické úspěchy spočívající v napsání učebnic různého druhu. The life of five mathematicians, Nicolas Choquet, Éstienne de la Roche, Johannes Widmann, Adam Ries and Albrecht Dürer, are described and their main mathematical achievements consisting in writing textbooks of different kind are discussed. Keywords: life and mathematic work of five mathematicians of Paracelsus' time; N. Coquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer Available at various institutes of the ASCR
Matematika v době Paracelsově

Článek opisuje život pěti matematiků (N. Choquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer) a jejich hlavní matematické úspěchy spočívající v napsání učebnic různého druhu....

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Opportunities of development of language structures in mathematics
Roubíček, Filip
2009 - English
The paper deals with communication as an element of activities in mathematics classroom and differences between pupil's and teacher's mathematical language that cause educational obstacles. The use of a specific representational environment for language development in everyday teaching is illustrated. Článek pojednává o komunikaci jako součásti matematických aktivit a rozdílech mezi žákovým a učitelovým jazykem, které způsobují vzdělávací překážky. Ilustruje užití specifických reprezentačních prostředí pro rozvoj jazyka v běžném vyučování. Keywords: teaching of mathematics; communication; language Available on request at various institutes of the ASCR
Opportunities of development of language structures in mathematics

The paper deals with communication as an element of activities in mathematics classroom and differences between pupil's and teacher's mathematical language that cause educational obstacles. The use of ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2009

Implementation of the BDDC method based on the frontal and multifrontal algorithm
Šístek, Jakub; Novotný, Jaroslav; Burda, Pavel; Čertíková, Marta
2009 - English
A parallel implementation of the BDDC method is presented. It is based on frontal solver for subdomain problems, while the coarse problem is solved by a multifrontal algorithm. Results for an industrial problem of mine reel are included. Je prezentována paralelní implementace metody BDDC, která je založena na frontálním řešiči pro subdoménové problémy. Hrubý problém je řešen multifrontálním algoritmem. Jsou zahrnuty výsledky pro průmyslový problém kola důlního výtahu. Keywords: BDDC; domain decomposition; iterative substructuring; linear elasticity Available at various institutes of the ASCR
Implementation of the BDDC method based on the frontal and multifrontal algorithm

A parallel implementation of the BDDC method is presented. It is based on frontal solver for subdomain problems, while the coarse problem is solved by a multifrontal algorithm. Results for an ...

Šístek, Jakub; Novotný, Jaroslav; Burda, Pavel; Čertíková, Marta
Matematický ústav, 2009

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases