Metodika evaluace programů environmentální výchovy
Činčera, Jan
2012 - Czech
Programy environmentální výchovy a vzdělávání musí často doložit svou efektivitu - základním prostředkem k tomu jsou evaluační výzkumy. Evaluační výzkumy si zadávají zpravidla realizátoři či sponzoři programů a na jejich základě pak získávají informace o efektivitě použitých vzdělávacích metod. Výsledky pak může využít realizátor programu pro zkvalitňování svého programu i externí posuzovatel - například donor pro rozhodování o dalším rozdělování finančních prostředků. Dlouhodobě je pak zisk z evaluačních výzkumů oboustranný: realizátoři připravují kvalitnější programy a program lze obhájit jako přínosný. Předložená metodika má sloužit oběma těmto účelům; může být využita i pracovníky veřejné správy, kteří formální i neformální programy environmentální výchovy z různých důvodů posuzují. Cílem prezentované metodiky je vymezit základní terminologii pro evaluaci programů environmentální výchovy, popsat základní fáze evaluačního cyklu, dále charakterizovat základní alternativní postupy při evaluaci programů, a nakonec identifikovat základní požadavky na evaluační výzkum. Zpracování metodiky vychází z předpokladu, že se ve střednědobém horizontu stanou evaluační výzkumy běžnou součástí environmentální výchovy. Pro dosažení tohoto cíle je zapotřebí, aby se odpovědní pracovníci orientovali v tématice a získali základní porozumění pro možnosti i nároky evaluačních výzkumů. The methodology may be used by public administration officials who evaluate both formal and informal environmental education programs for various reasons (incl. making decisions on the distribution of funds to support formal and informal environmental education programs)., The results can than be used by those who implemented the program to improve it or by its external evaluators such as the donor to asses its efficiency. The aim of the presented methodology is to define the basic terminology for evaluating environmental education programs, describe the basic stages of the evaluation cycle, characterize the basic alternative procedures for evaluating programs, and finally, to identify the basic requirements for evaluation research. Development of the methodology is based on the assumption that the evaluation research in the medium term will become an integral part of environmental education programs. To achieve this objective requires that officials are familiar with the theme and gain a basic understanding of the opportunities and needs of the assessment procedures.
Keywords:
metodika; evaluace; evaluační výzkum; environmentální výchova; environmentální vzdělávání; program EVVO; methodology; evaluation; evaluation research; environmental education; environmental education program
Available in a digital repository NRGL
Metodika evaluace programů environmentální výchovy
Programy environmentální výchovy a vzdělávání musí často doložit svou efektivitu - základním prostředkem k tomu jsou evaluační výzkumy. Evaluační výzkumy si zadávají zpravidla realizátoři či sponzoři ...
Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání
Dlouhá, Jana; Činčera, Jan; Jančaříková, Kateřina; Dlouhý, Jiří
2012 - Czech
Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické postupy pro kolaborativní práci studentů. Využití těchto metod výuky/učení podporuje rozvoj důležitých dovedností, jako je např. schopnost řešení problémů v teorii i praxi, rozvíjí kritické myšlení a interpersonální komunikaci; může také zvýšit aktivní zapojení studentů i jejich vzájemnou interakci, což jsou všechno dovednosti velmi důležité pro příští úspěšné uplatnění v mezioborové oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Ve vysokoškolském studiu v České republice jsou tyto metody využívány prozatím spíše intuitivně - předložená metodika tak má poskytnout přehled základních pedagogických poznatků a zkušeností, které mohou pomoci jejímu zařazení do výuky ve všech oborech studia. Metodika se zabývá teorií spolupráce ve skupinách: procesy, vztahy, skupinovou dynamikou, možnými bariérami a riziky, které se s tímto způsobem výuky pojí. Jsou popsány možnosti výběru členů týmu, sociální předpoklady skupinové práce, způsoby budování důvěry a metody facilitace skupinových procesů. Stručně jsou rozebrány zásady pro plánování projektu týmové spolupráce, možnosti hodnocení jeho výsledků; jsou ukázána specifika e-learningového prostředí. Ve výuce formou e-learningu přibližuje využití metody týmové spolupráce on-line prostředí potřebám praxe. V týmové práci, kde je úkolem pedagoga podporovat nejen procesy individuálního učení, ale lze též vytvořit podmínky pro tzv. učení sociální, se utváří sociální prostředí, jež pak vstupuje do procesu učení jako jeden z jeho podstatných faktorů. Vzniká typ kooperativního a kolaborativního učení, který má transformativní povahu a je využíván všude tam, kde je cílem navodit změnu nejen v oblasti kognitivní, ale působit i na sociální dovednosti studentů a jejich prostřednictvím podpořit změny ve společnosti. The methodology provides a basic framework for university teachers who use active teaching methods and support collaborative student work. In CR, these methods are used rather intuitively this methodology provides an overview of basic pedagogical knowledge and experience that can help their inclusion in education in all fields of study. The methodology deals with the theoretical aspects of group cooperation: processes, relationships, group dynamics, possible barriers and risks that are typical in this method of teaching. It provides an overview of the possibilities of selecting team members, the social assumptions of group work, ways of building trust and methods of facilitating group processes. It briefly discusses the principles for planning project teamwork, tools for assessment of its results, and outlines the specifics of the e-learning environment. Using a teamwork method in e-learning enables one to benefit from all the interactive possibilities provided by the Internet to foster communication and collaborative features in the very process of learning; thus teamwork could help to adjust the e-learning method for the needs of practice.
Keywords:
metodika; metoda výuky; týmová spolupráce; tvorba týmu; vysokoškolské vzdělávání; e-learning; sociální učení; methodology; teaching method; team cooperation, team creation; collaboration; higher education; social learning; e-learning
Available in a digital repository NRGL
Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání
Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní ...
Porovnanie dohľadu finančného trhu v Českej a Slovenskej republike
Slavíček, Ján; Havel, Jiří
2005 - Slovak
Keywords:
Česko; Dozor státní; Práce diplomové; Slovensko; Trh finanční
Available in a digital repository NRGL
Porovnanie dohľadu finančného trhu v Českej a Slovenskej republike
Vztah terapeuta a pacienta v psychoanalytické léčbě
Saic, Martin; Marlinová, Olga
2005 - Czech
Keywords:
Emoce; Psychoterapie; Pacienti; Psychoterapeuti; Vlivy
Available in a digital repository NRGL
Vztah terapeuta a pacienta v psychoanalytické léčbě
Problematika biologického a právního rodičovství
Frinta, Ondřej
2005 - Czech
Keywords:
občanské právo; rodinné právo
Available in a digital repository NRGL
Problematika biologického a právního rodičovství
Lidé ve stáří z pohledu genderu
Svobodová, Kamila,; Duffková, Jana
2005 - Czech
Keywords:
Gender mainstreaming; Senioři; sociální péče; Stárnutí; Stáří (fenomén)
Available in a digital repository NRGL
Lidé ve stáří z pohledu genderu
Rovná daň v Českej Republike
Baruníková, Michaela,; Schneider, Ondřej
2005 - Slovak
Obsahom práce je analýza dopadu rovnej, či lineárnej dane na príjmy domácnosti a verejný rozpočet V Českej Republike. Z daní uvalených na domácnosti sú podrobne skúmané: daň z príjmu fyzických osôb, daň z pridanej hodnoty a spotrebné dane. Autorka vychádza z návrhu rovnej dane podľa Koncepcie daňovej reformy 2004-2006 v Slovenskej Republike a podľa návrhu rovnej dane ODS z r.2002. Systém rovnej dane podľa očakávania na jednej strane znížil daňové zaťaženie príjmu, na druhej strane však zvýšil daňové zaťaženie spotreby. Výsledkom práce je, že systém rovnej dane podľa Koncepcie SR je približne fiškálne neutrálny, v celku však dopadne negatívne na šesťdesiat percent chudobnejších domácností. Najťažšie dopadne na dôchodcovské rodiny a rodiny s jedným rodičom a deťmi. Rovná daň podľa ODS dopadne na domácnosti pozitívnejšie, výrazne však zaťaží štátny rozpočet. Opäť najviac zaťaží dôchodcovské rodiny. Rovná daň je napriek svojmu názvu v skutočnosti progresívna pre daň z príjmu a regresívna pre daň z pridanej hodnoty. The paper analyses the impact of the flat tax on the czech households and public finance. Income Tax, Value Added Tax and Excises are examined into the greater detail. The flat tax proposal from Tax reform concept 2004-2006 Slovak Republic and ODS 2002 proposal is considered in the paper. The flat tax system, according to author´s expectation, while lowering the income tax burden, increases the consumption tax burden. The outcome of the paper is that the flat tax system according to the SR proposal is fiscal neutral, but affects 60 % poorer czech households negatively. The system will have the worst impact on pensioners. ODS flat tax proposal would affect households in more positive way, however, it will substantially burden public finance. It will again burden most pensioners households. Flat tax is, despite its name, actually progressive in income tax and regressive in Value Added Tax.
Keywords:
analýza; rovná daň; domácnosti; Práce bakalářské; Rozpočet veřejný
Available in a digital repository NRGL
Rovná daň v Českej Republike
Obsahom práce je analýza dopadu rovnej, či lineárnej dane na príjmy domácnosti a verejný rozpočet V Českej Republike. Z daní uvalených na domácnosti sú podrobne skúmané: daň z príjmu fyzických osôb, ...
Psychologicky orientovaná hlubinně hermeneutická interpretace Starých pověstí českých
Prudká, Marcela; Bahbouh, Radvan
2005 - Czech
Keywords:
Archetypy; Hermeneutika; slovanská mytologie; kolektivní nevědomí; české pověsti; psychologická interpretace; hlubinná psychologie
Available in a digital repository NRGL
Psychologicky orientovaná hlubinně hermeneutická interpretace Starých pověstí českých
Odraz polistopadové transformace české společnosti ve filmu
Duspivová, Hana; Duffková, Jana
2005 - Czech
Keywords:
český film; Reflexe v publicistice; umění reflexe v; Sametová revoluce (1989); česká společnost; Transformace společnosti
Available in a digital repository NRGL
Odraz polistopadové transformace české společnosti ve filmu
Decision makeing in efficient investment contracts and its determinants
Benáček, Ondřej; Havel, Jiří
2005 - English
Keywords:
ekonomie; Práce bakalářské; právo
Available in a digital repository NRGL
Decision makeing in efficient investment contracts and its determinants
NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web
Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz
Provider
Other bases