Počet nalezených dokumentů: 789306
Publikováno od do

Molekulárně-genetická analýza karcinomů štítné žlázy u dětských a dospívajících pacientů
Bulanová, Barbora
2024 - český
Thyroid nodules are rare in pediatric and adolescent patients, but they are at greater risk of malignancy than adult patients. Thyroid carcinomas are the most common endocrine malignancy and their incidence is increasing. Although there are several types of thyroid carcinoma, 90% of cases in pediatric and adolescent patients are papillary thyroid carcinomas (PTCs). The aim of this study was to analyze a large cohort of PTCs from pediatric and adolescent patients, determine their genetic cause, and correlate the findings with clinical pathological data. Another aim was to characterize the most frequent findings and compare them with a cohort of adult patients with thyroid carcinoma positive for the same mutation. The final objective was to optimize a suitable methodology for detecting the most common findings in pediatric and adolescent patients for routine use. Thyroid tumor tissue samples were examined using molecular genetic methods, mostly using next-generation sequencing and real-time PCR analysis. We found that fusion genes were the most common cause of PTC in pediatric and adolescent patients, detected in 56% of patients. In total, 20 different types of fusion genes were identified, some of which have not been previously described in the literature. The fusion genes included the oncogenes... U dětských a dospívajících pacientů se uzly ve štítné žláze objevují vzácně, ale je u nich větší riziko malignity než u dospělých pacientů. Karcinomy štítné žlázy představují nejčastější endokrinní malignitu, jejíž incidence stále narůstá. I když existuje několik typů karcinomů štítné žlázy, z 90 % případů se u dětských a dospívajících pacientů jedná o papilární karcinom štítné žlázy (PTC). Cílem práce bylo zanalyzovat rozsáhlý soubor PTC od dětských a dospívajících pacientů, zjistit jejich genetickou příčinu a nálezy korelovat s klinicko-patologickými daty. Dalším cílem bylo charakterizovat nejčastější nálezy a porovnat je se souborem dospělých pacientů pozitivních na tutéž mutaci. Posledním cílem bylo zoptimalizovat vhodnou metodiku pro detekci nejčastějších nálezů u dětských a dospívajících pacientů pro rutinní využití. Vzorky nádorové tkáně štítné žlázy byly vyšetřeny pomocí molekulárně genetických metod, převážně za využití masivně paralelního sekvenování a analýzy real-time PCR. Zjistili jsme, že nejčastější příčinou PTC dětských a dospívajících pacientů jsou fúzní geny, které jsme detekovali v 56 % pacientů. Celkem bylo identifikováno 20 různých typů fúzních genů, z nichž některé nebyly dosud v literatuře popsány. Fúzní geny zahrnovaly onkogeny RET, NTRK, BRAF, ALK, MET. Dalšími genetickými... Klíčová slova: štítná žláza; karcinom; genetika; děti; mutace; thyroid; carcinoma; genetics; children; mutation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Molekulárně-genetická analýza karcinomů štítné žlázy u dětských a dospívajících pacientů

Thyroid nodules are rare in pediatric and adolescent patients, but they are at greater risk of malignancy than adult patients. Thyroid carcinomas are the most common endocrine malignancy and their ...

Bulanová, Barbora
Univerzita Karlova, 2024

Filosofický postoj k životu a ke smrti u lidí, kteří se ocitli na hraně života a smrti
Příplatová, Silvie; Svobodová, Zuzana; Hogenová, Anna; Prokešová, Miriam
2024 - český
This dissertation thesis goes into the depths of philosophical reflection on the nature of human existence and its relationship to life and death, especially for individuals who have gone through extreme life situations. The thesis explores attitudes towards free will, life and death in people who have found themselves on the brink of life, whether due to addiction, illness or other life-threatening situations. The aim is not only to analyse changes in these individuals' attitudes towards life and death, but also to explore the intellectual and philosophical development that may be prompted by this existential limit. Regardless of the cause of this confrontation with the limit of life and death, we seek to uncover how this experience affects the deeper dimensions of human existence. The work is based on the conviction that illness, although challenging on the physical plane, has an extraordinary effect on the spiritual sphere. It also highlights the impact of illness on the physical and spiritual aspects of the human being and seeks to show this by examining the works of great philosophers whose ideas have shaped the world. We will support this claim by analysing the works of important philosophers whose ideas have shaped our understanding of human existence. From Aristotle to Descartes, Nietzsche... Tato disertační práce vstupuje do hlubin filozofické reflexe nad podstatou lidské existence a jejím vztahem k životu a smrti, a to zejména u jednotlivců, kteří prošli extrémními životními situacemi. Zkoumá postoj ke svobodné vůli, životu a smrti u lidí, kteří se ocitli na pokraji života ať už kvůli závislosti a nemoci, nebo jiným život ohrožujícím situacím. Cílem je nejen analyzovat změny v postojích těchto jednotlivců k životu a smrti, ale též zkoumat duševní a filozofický rozvoj, který může být podněcován tímto existenčním limitem. Bez ohledu na příčinu této konfrontace s hranicí života a smrti se snažíme odhalit, jak tato zkušenost ovlivňuje hlubší rozměry lidského bytí. Práce vychází z přesvědčení, že nemoc, ačkoli představuje výzvu pro fyzickou rovinu, působí mimořádně i na duševní sféru. Rovněž poukazuje na dopad nemoci na fyzickou a duchovní stránku člověka a snaží se to ukázat na základě zkoumání děl významných filozofů, jejichž myšlenky formovaly svět. Toto tvrzení podložíme analýzou děl významných filozofů, kteří svými myšlenkami formovali naše chápání lidské existence. Od Aristotela přes Descarta, Nietzscheho až po Heideggera se pokusíme propojit teoretické koncepty s konkrétními životními příběhy. V analýze životních příběhů jednotlivců konfrontovaných s drogovou závislostí,... Klíčová slova: filozofická reflexe; lidská existence; život a smrt; duševní rozvoj; extrémní životní situace; Aristoteles; Augustin; Descartes; Kant; Hegel; Schopenhauer; Nietzsche; Heidegger; Patočka; philosophical reflection; human existence; life and death; mental development; extreme life situations; Aristotle; Augustine; Descartes; Kant; Hegel; Schopenhauer; Nietzsche; Heidegger; Patočka Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Filosofický postoj k životu a ke smrti u lidí, kteří se ocitli na hraně života a smrti

This dissertation thesis goes into the depths of philosophical reflection on the nature of human existence and its relationship to life and death, especially for individuals who have gone through ...

Příplatová, Silvie; Svobodová, Zuzana; Hogenová, Anna; Prokešová, Miriam
Univerzita Karlova, 2024

Učitel mateřské školy z pohledu generací
KŘÍŽOVÁ, Simona
2024 - český
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku osobnosti učitele v kontextu mateřských škol, s důrazem na jeho profesní kvalifikaci, kompetence a prestiž profese. Teoretická část práce zkoumá různé aspekty učitelské profese, včetně historie učitelství, feminizace učitelského povolání, role učitele v kontextu změn a jeho časovou náročnost. Zabývá se také vymezením pojmu kompetence a profesními dovednostmi potřebnými pro efektivní výkon učitelské práce. Dále je v práci analyzována problematika plánování vzdělávacího procesu, včetně tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Praktická část práce se zaměřuje na cíle výzkumného šetření, výzkumné otázky a metodiku použitou k získání relevantních dat. Dále jsou prezentovány a diskutovány výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno formou dotazníku. This bachelor thesis focuses on the issue of teacher personality in the context of preschool education, with an emphasis on their professional qualification, competencies, and the prestige of the profession. The theoretical part of the thesis examines various aspects of the teaching profession, including the history of teaching, the feminization of the teaching profession, the role of the teacher in the context of change, and the time demands of teaching. It also addresses the definition of competence and the professional skills necessary for effective teaching. Furthermore, the thesis analyzes the issue of planning the educational process, including the creation of school and classroom educational programs. The practical part of the work focuses on the objectives of the research study, research questions, and the methodology used to obtain relevant data. Furthermore, the results of the research study, which was conducted through a questionnaire, are presented and discussed. Klíčová slova: učitel; učitelská profese; kompetence; typologie; plánování vzdělávacího procesu; mateřská škola; teacher; teaching profession; competence; typology; educational process planning; preschool education Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Učitel mateřské školy z pohledu generací

Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku osobnosti učitele v kontextu mateřských škol, s důrazem na jeho profesní kvalifikaci, kompetence a prestiž profese. Teoretická část práce zkoumá ...

KŘÍŽOVÁ, Simona
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Využití mezipředmětových vztahů ve výuce fyziky na ZŠ
PECHOVÁ, Veronika
2024 - český
Autorka v práci navazuje na bakalářskou práci a nadále se věnuje mezipředmětovému vztahu fyziky a přírodopisu na základní škole. Práce obsahuje návrhy na mezipředmětovou výuku, dále se v práci nachází několik originálních mezipředmětových projektů, s vytvořenými pracovními listy pro žáky a podrobnými didaktickými analýzami a metodickými komentáři pro vyučujícího. Práce také obsahuje didaktickou aktivitu s názvem "Biofyzikální štafeta", která byla vyhodnocena jako nejlepší práce v soutěži Studentská inovace praxe, zkráceně SIP, na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích v roce 2023. The author of this diploma thesis continues in her bachelor thesis. The author still writes about intersubject relations of Physics and Biology at elementary school. The thesis includes some suggestions for intersubject learning. There are also a few original intersubject projects, worksheets for pupils and there are also some detailed didactic analyses and methodical comments for teachers. The thesis also includes a didactic activity called "Biophysical relay" which was evaluated as the best piece of work in a competition Student innovation of practice (abbreviated SIP) at Faculty of Education at University of South Bohemia in České Budějovice in 2023. Klíčová slova: Projektová výuka; žák; učitel; fyzika; přírodopis; měření; didaktické aktivity.; Project-based learning; student; teacher; physics; biology; measurement; didactic activities. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Využití mezipředmětových vztahů ve výuce fyziky na ZŠ

Autorka v práci navazuje na bakalářskou práci a nadále se věnuje mezipředmětovému vztahu fyziky a přírodopisu na základní škole. Práce obsahuje návrhy na mezipředmětovou výuku, dále se v práci nachází ...

PECHOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka
HAVLISOVÁ, Kateřina
2024 - český
První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a způsobu, jakým společnost zmiňovaných období nahlížela na les. Kapitola popisuje vybraná období od pravěku po současnost a zmiňuje některé umělce, kteří se ve své tvorbě daným námětem zabývali. Ve druhé kapitole je popsán život a tvorba Antonína Slavíčka, kde je větší důraz kladen na jeho malby lesních interiérů. V praktické části se autorka věnuje malbě borových lesů, kdy se volně inspiruje Slavíčkovými výtvarnými projevy a využívá teoretických východisek uvedených v první kapitole teoretické části bakalářské práce. The first chapter of the theoretical part of this bachelor thesis is devoted to an outline of the art-historical development of the depiction of the forest, with the foundations of this research based on the landscape painting development and the way the society of the mentioned periods viewed the forest. This chapter describes selected periods from prehistoric times to the present and mentions some artists who have dealt with the subject in their work. The second chapter describes the life and work of Antonín Slavíček, with a bigger focus on his paintings of forest interiors. In the practical part, the author focuses on the painting of pine forests, where she is freely inspired by Slavíček's artistic expressions and uses the theoretical background presented in the first chapter of the theoretical part of the bachelor thesis. Klíčová slova: české výtvarné umění; malířství; krajinomalba; 19. století; Antonín Slavíček; les; strom; borovice; Czech fine arts; painting; landscape painting; 19th century; Antonín Slavíček; forest; tree; pine Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka

První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a ...

HAVLISOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Krajinomalba Julia Mařáka a odkaz jeho tvorby
HRUBÁ, Alžběta
2024 - český
Teoretická část této kvalifikační práce se zabývá krajinomalbou a dílem Julia Mařáka. První část popisuje vývoj zobrazování krajinných motivů v historii umění a rozvoj krajinomalby v 19. století. Dále jsou čtenáři seznámeni s životem umělce Julia Mařáka a jeho odkazem. Praktická část je inspirována dílem Julia Mařáka a zaměřuje se na malby lesních zákoutí. The theoretical part of this qualification thesis describes landscape painting and the work of Julius Mařák. The first part describes the development of the depiction of landscape motifs in the history of art and the development of landscape painting in the 19th century. Readers are also introduced to the life of the artist Julius Mařák and his legacy. The practical part is inspired by the work of Julius Mařák and focuses on paintings of forest interiors. Klíčová slova: romantismus; realismus; krajina; krajinomalba; Julius Mařák; Mařákova škola; lesní zákoutí; romantism; realism; landscape; landscape painting; Julius Mařák; art school of Julius Mařák; forrest interiors Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Krajinomalba Julia Mařáka a odkaz jeho tvorby

Teoretická část této kvalifikační práce se zabývá krajinomalbou a dílem Julia Mařáka. První část popisuje vývoj zobrazování krajinných motivů v historii umění a rozvoj krajinomalby v 19. století. Dále ...

HRUBÁ, Alžběta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Problematika šikany žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem asistentů pedagoga
VAŇKOVÁ, Pavla
2024 - český
Diplomová práce se zabývá problematikou šikany žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pohledem asistenta pedagoga. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definováním pojmu šikana, jejích forem a účastníků šikany. Mimo jiné také vysvětluje pojem "žák se speciálními vzdělávacími potřebami", charakterizuje podpůrná opatření a proces inkluzivního vzdělávání. Teoretická část dále pojednává o současných opatřeních k prevenci a řešení šikany na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Dále se věnuje práci asistenta pedagoga a jeho možnostem ve spolupráci s učitelem a práci se třídou. Praktická část je zaměřena na osobní zkušenosti asistentů pedagoga se šikanou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na jejich možnou roli při prevenci a řešení šikany. Pro sběr dat byl využit kvalitativní výzkum v podobě polostrukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga základních škol hlavního vzdělávacího proudu. This dissertation focuses on the problematics of bullying of children with special educational needs from the point of view of the teacher's assistant. This dissertation is divided into theoretical and practical part. The theoretical part aims to define the expression of bullying, its forms and its participants. Furthermore it defines the expression of a child with special educational needs, it describes the use of support measures and the concept of inclusive education. The theoretical part also introduces contemporary measures for prevention and intervention of bullying at mainstream elementary schools. Additionally it focuses and discusses the job of the teacher's assistant and the possibilities of his or hers collaboration with the teacher and the classroom. The aim of the practical part is to determine the personal experiences of teacher's assistants with bullying of children with special educational needs and their possible role regarding prevention and intervention of bullying. Qualitative research in the form of semi-structured interviews with teacher's assistants at mainstream elementary schools was used as a data collection. Klíčová slova: šikana; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; asistent pedagoga; prevence; řešení šikany; bullying; a child with special educational needs; teacher's assistant; prevention; intervention Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Problematika šikany žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem asistentů pedagoga

Diplomová práce se zabývá problematikou šikany žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pohledem asistenta pedagoga. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá ...

VAŇKOVÁ, Pavla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Podpora adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě
OPLETALOVÁ, Dominika
2024 - český
Diplomová práce se zabývá podporou adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě. Cílem diplomové práce je popsat, jak probíhá podpora adaptace ve školním prostředí a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na komplexní vymezení poruch autistického spektra s projevy a specifiky, které se objevují u žáků s PAS. Dále pak popisuje možnosti inkluzivního vzdělávání s doporučenými přístupy k těmto žákům a poradenské služby včetně podpůrných opatření využitelných při edukaci. V teoretické části jsou také popsány možnosti podpory adaptace a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Praktická část diplomové práce je zaměřená na problematiku adaptace žáků s PAS pomocí kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak pedagogičtí pracovníci podporují adaptaci žáků s PAS na školní prostředí a jeho začlenění ve školní třídě. Dále je zjišťováno, jaká specifika v adaptaci žáků s PAS pedagogové vnímají a zohledňují. V neposlední řádě jsou zjišťovány obtíže a rizika objevující se při adaptaci a vzdělávání žáků s PAS. Výzkumné šetření je realizováno pomocí polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Práce přináší ověřené a doporučené strategie a metody práce u žáků s PAS při adaptaci na školní prostředí a pro jeho snazší začlenění v třídním kolektivu. Mezi nejdůležitější patří: návštěva školy před zahájením školní docházky, vzájemné předávání informací, strukturované učení, motivace a cílená práce s třídním kolektivem. Nepostradatelná je zde spolupráce třídních učitelů a asistentů pedagoga. Velkou roli v této problematice mají speciálně pedagogická centra, která jsou přítomná v celém procesu adaptace a edukace žáků s PAS. The diploma thesis deals with supporting the adaptation of pupils with autism spectrum disorder in the school classroom. The aim of the thesis is to describe how the support of adaptation in the school environment and the inclusion of pupils with ASD in the school classroom. The theoretical part of the thesis is focused on the complex definition of autism spectrum disorders with manifestations and specifics that appear in pupils with ASD. Then it describes the possibilities of inclusive education with recommended approaches to these pupils and counselling services including support measures used in education. The theoretical part also describes the possibilities of supporting the adaptation and inclusion of pupils with ASD in the school classroom. The practical part of the thesis is focused on the issue of adaptation of pupils with ASD through qualitative research. The aim of the research investigation is to find out how teaching staff support the adaptation of pupils with ASD to the school environment and its inclusion in the school classroom. In addition, what specifics in the adaptation of pupils with ASD are perceived and taken into account by pedagogical staff. Last but not least, the difficulties and risks encountered in the adaptation and education of pupils with ASD are identified. The research is carried out by means of semi-structured interviews and observations. The thesis presents validated and recommended strategies and methods of work for pupils with ASD in adapting to the school environment and for their easier integration in the classroom collective. Among the most important are: visiting the school before starting school, peer-to-peer information transfer, structured learning, motivation and targeted work with the class collective. The cooperation of class teachers and teaching assistants is indispensable here. The special education centres have a major role in this issue, which are present in the entire process of adaptation and education of pupils with ASD. Klíčová slova: žáci s poruchou autistického spektra; inkluzivní vzdělávání; školní třída; adaptace; podpůrná opatření; začlenění; třídní učitel; asistent pedagoga; speciálně pedagogické centrum; pupils with autism spectrum disorder; inclusive education; school classroom; adaptation; support measures; inclusion; class teacher; teaching assistant; special education centre Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Podpora adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě

Diplomová práce se zabývá podporou adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě. Cílem diplomové práce je popsat, jak probíhá podpora adaptace ve školním prostředí a začlenění žáků s ...

OPLETALOVÁ, Dominika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Seznamování přes internet: Dopad online seznamek na hledání partnera
Mazáková Šetinová, Markéta; Hamplová, Dana; Katrňák, Tomáš; Fafejta, Martin
2024 - český
Markéta Mazáková Šetinová 13 Feb 2024 Online Dating: The Impact of the Internet on Mate Selection Dating has changed significantly over the last generation, both globally and in the Czech Republic. Perhaps the most significant change has been the influence of the internet and technology on the way people meet. This dissertation explores the evolving landscape of mate selection in the digital age, focusing on the impact of online dating platforms. Drawing on Czech and international research, the study investigates assortative mating patterns, age preferences, cognitive influences, and societal attitudes towards online dating. Employing a mixed-methods approach including data analysis from dating sites, surveys, and qualitative interviews, the research reveals a consistent trend towards assortative mating across various demographics from the first stages of mate selection. Findings suggest that while online dating expands opportunities for meeting potential partners, it also reinforces preferences for similarity and introduces new dynamics in mate selection. The study sheds light on the complexities of modern dating behavior, highlighting the interplay between individual preferences, societal norms, and technological affordances in shaping relationship dynamics. Markéta Mazáková Šetinová 13 Feb 2024 Seznamování přes internet: Dopad online seznamek na hledání partnera Seznamování se za poslední generaci výrazně změnilo, a to jak ve světě, tak v České republice. Asi nejvýznamnější změnou je vliv internetu a technologií na způsob seznamování. Tato disertační práce zkoumá měnící se prostředí výběru partnera v digitální době se zaměřením na vliv online seznamek. Na základě českých i zahraničních výzkumů zkoumá vzorce výběrového párování, partnerské preference s ohledem na věk a kognitivní schopnosti a postoje k online seznamování. Práce využívá kvantitativní i kvalitativní přístup a zahrnuje analýzu dat ze seznamek, dotazníkových průzkumů a kvalitativních rozhovorů. Výsledky ukazují konzistentní tendenci k výběrovému párování napříč různými demografickými skupinami již od prvních fází výběru partnera. Zjištění naznačují, že online seznamování sice rozšiřuje možnosti výběru potenciálního partnera, ale zároveň posiluje preference pro podobnost a proměňuje dynamiku seznamování. Studie přibližuje komplexitu moderního seznamování a zdůrazňuje vzájemné působení individuálních preferencí, společenských norem a technologií na výběr partnera. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Seznamování přes internet: Dopad online seznamek na hledání partnera

Markéta Mazáková Šetinová 13 Feb 2024 Online Dating: The Impact of the Internet on Mate Selection Dating has changed significantly over the last generation, both globally and in the Czech Republic. ...

Mazáková Šetinová, Markéta; Hamplová, Dana; Katrňák, Tomáš; Fafejta, Martin
Univerzita Karlova, 2024

Spánek v kontextu kvality života
Prokeš, Michaela; Hamplová, Dana; Kreidl, Martin; Manková, Denisa
2024 - anglický
The central focus of my dissertation thesis is sleep in the context of quality of life. The significance and value of a good night's sleep to our well-being is often underestimated. Although partially determined by genetics, sleep is also strongly determined by environmental and social factors. Much of the research in this area, however, limits itself to studies with biomedical approaches, and the sociological aspects of sleep are rarely investigated. The dissertation aims to bridge this knowledge gap, discussing sleep in the context of quality of life and applying a variety of analytical methods on data collected from a Czech population sample to study how sleep affects and is affected by quality of life. Motivated by a lack of research on the longitudinal effects of sleep and well-being, the dissertation includes a research article (Chapter 3) on the long-term effects of changes in sleep duration, sleep quality and social jetlag (the discrepancy between biological time and social times) on quality of life (satisfaction with life, happiness, work stress, subjective health and well-being). A second article investigates social jetlag and its links to work and family (Chapter 4). A third article studies sleep in the context of family types and the effect of parenthood on sleep duration and social... Význam a hodnota kvalitního spánku pro naši pohodu jsou často podceňovány. Ačkoli je spánek částečně podmíněn geneticky, je také silně determinován environmentálními a sociálními faktory. Velká část výzkumu v této oblasti se však omezuje na studie s biomedicínským přístupem a sociologické aspekty spánku jsou zkoumány jen zřídka. Cílem disertační práce je překlenout tuto mezeru ve znalostech, pojednat o spánku v kontextu kvality života a aplikovat různé analytické metody na data získaná ze vzorku české populace, aby bylo možné studovat, jak spánek ovlivňuje a je ovlivňován kvalitou života. Motivem disertační práce je nedostatek výzkumů longitudinálních vlivů spánku a životní pohody, a proto je její součástí výzkumný článek (kapitola 3) věnovaný dlouhodobému vlivu změn délky spánku, kvality spánku a sociálního jetlagu (nesoulad mezi biologickým a sociálním časem) na kvalitu života (spokojenost se životem, štěstí, pracovní stres, subjektivní zdraví a životní pohodu). Druhý článek zkoumá sociální jetlag a jeho souvislosti s prací a rodinou (kapitola 4). Třetí článek zkoumá spánek v kontextu typů rodin a vliv rodičovství na délku spánku a sociální jetlag a také porovnává kvalitu spánku u bezdětných jedinců s rodiči s dětmi různého věku (kapitola 5). Výsledky mého akademických zkoumání naznačují, že... Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Spánek v kontextu kvality života

The central focus of my dissertation thesis is sleep in the context of quality of life. The significance and value of a good night's sleep to our well-being is often underestimated. Although partially ...

Prokeš, Michaela; Hamplová, Dana; Kreidl, Martin; Manková, Denisa
Univerzita Karlova, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze