Number of found documents: 195111
Published from to

Ortorexie a sebezvěcňující sebepojetí
Kostelánská, Dominika; Klusák, Miroslav; Taušová, Jitka
2024 - Czech
The main aim of the study was to analyse the relationship between the phenomenon of orthorexia and self-objectification, with an emphasis on additional variables such as intuitive eating, gourmet eating, and indulgent eating. Furthermore, an analysis of the correlation between the individual dimensions of self-objectification, specifically the value of physical appearance, value of mental qualities, and value of physical fitness, was conducted. The research also focused on comparing the level of self-objectification and orthorexia across genders. Questionnaire survey was chosen as the primary method of data collection. The results suggest the existence of a relationship between orthorexic tendencies and self- objectification. Additionally, it was found that women score higher on the scale quantifying self-objectification compared to men. Orthorexia shows no association with intuitive eating or indulgent eating, but it does exhibit a weak positive correlation with gourmet eating. Self- objectification is not associated with intuitive eating but does show a relationship with indulgent eating. There was practically no relationship found between gourmet eating and self-objectification. The dimension value of physical fitness shows a positive correlation with the dimension value of mental qualities and... Hlavním cílem studie bylo analyzovat vztah mezi fenoménem ortorexie a sebeobjektivizací, s důrazem na doplňující proměnné, jako je intuitivní stravování, gurmánství a nezřízené stravování. Dále byla provedena analýza korelace mezi jednotlivými dimenzemi sebeobjektivizace, konkrétně hodnotou tělesného vzhledu, hodnotou duševních kvalit a hodnotou tělesné kondice. Výzkum se také zaměřil na porovnání míry sebeobjektivizace a ortorexie napříč pohlavími. Jako primární metoda sběru dat bylo zvoleno dotazníkové šetření. Výsledky naznačují existenci vztahu mezi ortorektickými tendencemi a sebeobjektivizací. Dále bylo zjištěno, že ženy skórují na škále kvantifikující sebeobjektivizaci výše než muži. Ortorexie nevykazuje spojitost s intuitivním stravováním ani s nezřízenými stravováním, nicméně vykazuje slabou pozitivní korelaci s gurmánským přístupem ke stravování. Sebeobjektivizace nesouvisí s intuitivním stravováním, avšak prokazuje vztah k nezřízenému stravování. Mezi gurmánstvím a sebeobjektivizací nebyl zjištěn prakticky žádný vztah. Dimenze hodnota tělesné kondice vykazuje pozitivní korelaci s dimenzemi hodnota duševních kvalit a hodnota tělesného vzhledu, přičemž hodnota duševních kvalit a hodnota tělesného vzhledu korelují v menší míře. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že programy zaměřené na... Keywords: ortorexie; sebeobjektivizace; objektivizace; orthorexia; self-objectification; objectification Available in a digital repository NRGL
Ortorexie a sebezvěcňující sebepojetí

The main aim of the study was to analyse the relationship between the phenomenon of orthorexia and self-objectification, with an emphasis on additional variables such as intuitive eating, gourmet ...

Kostelánská, Dominika; Klusák, Miroslav; Taušová, Jitka
Univerzita Karlova, 2024

Rezistence bakterií na antibiotika
Morávková, Lucie; Pavlasová, Lenka; Hlaváčová, Lucie
2024 - Czech
Keywords: Bakterie; antibiotikum; rezistence; Bacterium; antibiotics; resistance Available in a digital repository NRGL
Rezistence bakterií na antibiotika

Morávková, Lucie; Pavlasová, Lenka; Hlaváčová, Lucie
Univerzita Karlova, 2024

Morfologie, anatomie a fyziologie rostlin - výukové programy pro 2. stupeň ZŠ
Ventová, Vendula; Svobodová, Silvie; Skýbová, Jana
2024 - Czech
The bachelor's thesis has main purpose in the research of teaching programs focused on the teaching of morphology, anatomy and physiology of plants at the 2nd grade of elementary school. The goal is to get to know the topics of the work in general, then to introduce selected educational programs, as well as to design one of your own, which will also include laboratory exercises. In the theoretical part, the addressed topic is specified from a professional point of view, and at the same time, it's concept is presented in the RVP ZV. Followed by selected teaching programs, their positive and negative aspects and possibilities of use in teaching, which are presented in more detail. A teaching program was created as part of the practical part. While creating it, the experience gained from researching other educational programs was taken into consideration. The created educational program set itself the goal of learning from the imperfections of some researched programs. The newly created tutorial contains a presentation on Anatomy and Morphology, a worksheet on the topic of The Plant body, a laboratory exercise on the topic of Root, a didactic game Trimino on the topic of organelles and a didactic game Risky on the topic of Photosynthesis and respiration. Selected parts of the educational program were... Bakalářská práce se zabývá především rešerší výukových programů zaměřených na výuku morfologie, anatomie a fyziologie rostlin na 2. stupni ZŠ. Cílem je obecné seznámení se s tématy práce, dále pak představení vybraných výukových programů, a také návrh vlastního výukového programu, jehož součástí bude rovněž laboratorní cvičení. V teoretické části je řešené téma specifikováno z odborného hlediska a současně je představeno jeho pojetí v RVP ZV. Dále jsou blíže prezentovány vybrané výukové programy, jejich pozitivní a negativní aspekty, včetně možností využití ve výuce. V rámci praktické části byl vytvořen výukový program. Při jeho vytváření byly brány v potaz nabyté zkušenosti z rešerší jiných výukových programů. Vytvořený výukový program si tak kladl za cíl poučit se z nedostatků některých rešeršovaných programů. Nově vytvořený výukový obsahuje Prezentaci na téma Anatomie a morfologie, dále pak pracovní list na téma Rostlinné tělo, laboratorní cvičení na téma Kořen, didaktická hra Trimino na téma organely a didaktická hra Riskuj na téma Fotosyntéza a dýchání. Vybrané části výukového programu byly aplikovány na ZŠ. Během ověřování nastalo pár problémů týkajících se nedostačujících znalostí žáků. Pokud bude v budoucnu výukový program aplikován v plném rozsahu, včetně úvodní prezentace, lze soudit, že... Keywords: Morfologie rostlin; anatomie rostlin; fyziologie rostlin; výukový program; laboratorní práce; 2. stupeň ZŠ; Plant morphology; plant anatomy; plant physiology; educational program; laboratory work; lower secondary school Available in a digital repository NRGL
Morfologie, anatomie a fyziologie rostlin - výukové programy pro 2. stupeň ZŠ

The bachelor's thesis has main purpose in the research of teaching programs focused on the teaching of morphology, anatomy and physiology of plants at the 2nd grade of elementary school. The goal is ...

Ventová, Vendula; Svobodová, Silvie; Skýbová, Jana
Univerzita Karlova, 2024

Volnočasové aktivity středoškolských studentů
Janošová, Ivana; Mazúchová, Ráchel; Hanková, Zdeňka
2024 - Czech
This bachelor thesis on the topic "Leisure activities of secondary school students" deals with the pupils of the Secondary Medical school in Most and how they spend their free time. This bachelor's thesis preserves information regarding activities carried out in leisure time and in general leisure time of these students. In this bachelor's thesis, the task will be to define terms such as leisure time, leisure time activities in more detail. An integral part of the theoretical part will also be devoted to a more detailed description of education in leisure time, mainly the functions of education and also the content of education. A partial part of the theoretical part of the thesis will describe the risky behavior of individuals, especially its types, and the steps to prevent it. Attention is also paid to social networks, on which pupils spend a lot of their leisure time. In the practical part of this bachelor thesis, the data from the conducted investigation will be processed. The aim of the bachelor's thesis is to find out how students at the secondary medical school in Most spend their leisure time. The primary goal is to find out whether the pupils are satisfied with the amount of their leisure time, its content, and what activities they engage in their leisure time. It is also necessary to find... Bakalářská práce na téma "Volnočasové aktivity středoškolských studentů" se zaobírá žáky Střední zdravotnické školy v Mostě, se zaměřením na otázku, jak tráví svůj volný čas. Práce schraňuje informace, týkající se aktivit studentů, prováděných v jejich volném čase a obecně mapuje volný čas těchto žáků. V této bakalářské práci bude úkolem detailněji definovat pojmy jako je volný čas, volnočasové aktivity, funkce volného času a faktory ovlivňující tyto aktivity. V praktické části se budu také detailněji věnovat popisu výchovy ve volném čase, a to hlavně funkcí vzdělávání a také obsahem vzdělávání. Dílčí oddíl praktické části bude popisovat rizikové chování jednotlivců, a to především jeho typy, a kroky, jak mu předcházet. Zájem je také věnován sociálním sítím, na kterých studující tráví spoustu vlastního volna. V praktické části této bakalářské práce budou zpracována data z provedeného šetření. Zjistit to, jakým způsobem tráví svůj volný čas žáci Střední zdravotnické školy v Mostě, bylo jedním z cílů mé bakalářské práce. Primárním záměrem mé práce bylo zmapovat, čemu, respektive jakým aktivitám se studenti věnují v rámci svého volna. Kolik volného času vlastně mají a jestli volí z nabídky zařízení určených k využívání volného času, která jsou k dispozici ve městě, případně která z nich využívají. Aby... Keywords: volný čas; volnočasové aktivity; rizikové faktory volného času; sociální sítě; školská zařízení pro zájmová vzdělávání; leisure time; leisure activities; school facilities for leisure time; risk factors of leisure time; social networks; School facilities for Education of Interests Available in a digital repository NRGL
Volnočasové aktivity středoškolských studentů

This bachelor thesis on the topic "Leisure activities of secondary school students" deals with the pupils of the Secondary Medical school in Most and how they spend their free time. This bachelor's ...

Janošová, Ivana; Mazúchová, Ráchel; Hanková, Zdeňka
Univerzita Karlova, 2024

Charakteristika vybraných skupin pavoukovců a jejich využití ve výuce na druhém stupni ZŠ
Bryxová, Tereza; Říhová, Dagmar; Hanel, Lubomír
2024 - Czech
The topic of the thesis is the characterization of the arachnid group and selected orders of this group. The main part of the thesis is devoted to the design of a teaching block on arachnids for pupils of 7-9th grades of primary schools. The theoretical part contains a general characterization of the arachnid group and a more detailed description of the five selected orders (scorpions, scorpion mites, spiders and mowers) and the representatives who were also chosen and included in the teaching block. It also addresses selected activation methods in science education. In the practical part, a two-hour teaching block with included and selected activation activities is designed and subsequently implemented in two Prague primary schools. The results of the pupils of both primary schools (Petřiny and Písnická) were very positive. In both classes there was a significant acquisition of knowledge and skills after the teaching block. Prior to the teaching block, pupils from all classes had correctly written down an average of seven concepts in their mind maps. After the teaching block, there was an increase in the number of concepts (around 10 on average each time) correctly used and written down. The pupils evaluated the inclusion of the mind map, the transformed jigsaw learning and the didactic game... Tématem diplomové práce je charakteristika skupiny pavoukovci a vybraných řádů této skupiny. Diplomová práce se z větší části věnuje návrhu výukového bloku na téma pavoukovci pro žáky 7.-9. tříd základních škol. Teoretická část obsahuje obecnou charakteristiku skupiny pavoukovci a dále podrobnější popis pěti vybraných řádů (štíři, štírci, roztoči, pavouci a sekáči) a zástupců, kteří zároveň byli zvoleni a zařazeni do výukového bloku. Věnuje se rovněž vybraným aktivizačním metodám ve výuce přírodopisu. V praktické části je navrhnut dvouhodinový výukový blok se zařazenými a vybranými aktivizačními aktivitami, který byl následně realizován na dvou pražských základních školách. Výsledky žáků obou základních škol (ZŠ Petřiny a ZŠ Písnická) byly velmi pozitivní. V obou třídách došlo k výraznému nabytí vědomostí a znalostí po výukovém bloku. Před výukovým blokem žáci měli ze všech tříd správně v myšlenkových mapách zapsáno v průměru sedm pojmů. Po výukovém bloku došlo k navýšení pojmů (přibylo jich vždy v průměru okolo 10) správně použitých a zapsaných. Žáci zařazení myšlenkové mapy, transformovaného skládankového učení a didaktické hry hodnotili pozitivně. Zařazení myšlenkových map hodnotili také jako užitečné pro svou další výuku přírodopisu a při učení se na testy. Výukový blok celkově hodnotili jako... Keywords: pavoukovci; návrh výukového bloku; výukový materiál; myšlenkové mapy; arachnids; teaching block design; teaching material; mind maps Available in a digital repository NRGL
Charakteristika vybraných skupin pavoukovců a jejich využití ve výuce na druhém stupni ZŠ

The topic of the thesis is the characterization of the arachnid group and selected orders of this group. The main part of the thesis is devoted to the design of a teaching block on arachnids for ...

Bryxová, Tereza; Říhová, Dagmar; Hanel, Lubomír
Univerzita Karlova, 2024

Prevence extremismu a terorismu na středních školách
Vaňková, Lucie; Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva
2024 - Czech
The thesis focuses on the issue of prevention of extremism and terrorism on soft targets in selected secondary schools in the Czech Republic. The aim of the thesis is to find out what measures are being taken to protect against extremism and terrorism in selected secondary schools and whether there is sufficient funds are spent on the prevention of extremism and terrorism. The structure of the thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, the basic concepts are defined with the use of research of selected textual sources, the factors influencing the inclination to extremism and terrorism are described and the concept of combating extremism and terrorism in the environment of secondary schools is presented. The practical research part is empirical in nature and deals with the description of the implementation of quantitative research, its analysis and interpretation of the data obtained in order to obtain information on the practical approach of principals and teaching staff of selected secondary schools in the Czech Republic to the issue of preventing extremism and terrorism. The data collection was conducted in the form of a written electronic questionnaire, where a questionnaire consisting of 23 closed, open or combined questions was used as an instrument. The... Diplomová práce je zaměřena na problematiku prevence extremismu a terorismu na měkké cíle na vybraných středních školách v České republice. Cílem práce je zjistit, jaká opatření se vydávají na ochranu proti extremismu a terorismu na vybraných středních školách a zda dochází k vynaložení dostatku prostředků pro prevenci extremismu a terorismu. Struktura práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy s využitím rešerší vybraných textových pramenů, jsou popsány faktory ovlivňující inklinaci k extremismu a terorismu a je představena koncepce boje proti extremismu a terorismu v prostředí středních škol. Praktická výzkumná část má empirickou povahu a zabývá se popisem realizace kvantitativního výzkumu, jeho analýzou a interpretací získaných dat s cílem získání informací o praktickém přístupu ředitelů a pedagogických pracovníků vybraných středních škol České republiky k problematice prevence extremismu a terorismu. Sběr dat probíhal formou písemného elektronického dotazování, kdy byl jako nástroj použit dotazník, který sestával z 23 uzavřených, otevřených či kombinovaných otázek. Výstupy diplomové práce jsou relevantní nejen pro pedagogickou praxi na středních školách, ale i pro každého, kdo se danou problematikou zabývá a hledá možnosti, jak zlepšit... Keywords: extremismus; radikalismus; terorismus; měkké cíle; koncepce boje proti extremismu na středních školách; extremism; radicalism; terrorism; soft targets; concept of fight against extremism in secondary schools Available in a digital repository NRGL
Prevence extremismu a terorismu na středních školách

The thesis focuses on the issue of prevention of extremism and terrorism on soft targets in selected secondary schools in the Czech Republic. The aim of the thesis is to find out what measures are ...

Vaňková, Lucie; Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva
Univerzita Karlova, 2024

Rozhodování ředitele školy ve správním řízení
Dejmková, Karolína; Urbanová, Eva; Trojanová, Irena
2024 - Czech
Keywords: ředitel školy; rozhodování; správní řízení; správní orgán; kompetence; headmaster; descision-making; administrative proceedings; administrative authority; competence Available in a digital repository NRGL
Rozhodování ředitele školy ve správním řízení

Dejmková, Karolína; Urbanová, Eva; Trojanová, Irena
Univerzita Karlova, 2024

Nadřízený orgán škol a školských zařízení podle zákona o svobodném přístupu k informacím
Hollmann, Radek; Korbel, František; Staša, Josef
2024 - Czech
Supervisory authority of schools and educational establishments under the Freedom of Information Act Abstract The thesis focuses on the determination of the superior authority of schools and educational institutions according to Act No. 106/1999 Coll., on free access to information, as amended (hereinafter referred to as the "Information Act"). The author of the thesis analyses the issue from the point of view of theory, but also from the point of view of practice. The content of the first chapter of the theoretical part of the thesis is an analysis of the determination of superior authorities according to the regulation of the Information Act and Act No. 500/2004 Coll., Administrative Procedure Code, as amended. The second chapter of the theoretical part focuses on the definition of the concept of schools and educational establishments, legal entities performing their activities and the concept of a mandatory subject according to the Information Act. The third chapter of the theoretical part is devoted to the categorisation of individual schools and educational establishments, which the author categorises according to the differences in the procedures for determining the superior authority and according to the administrative authority that has been designated as the superior authority of the obligatory... Nadřízený orgán škol a školských zařízení podle zákona o svobodném přístupu k informacím Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na určení nadřízeného orgánu škol a školských zařízení podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "informační zákon"). Autor práce rozebírá problematiku z pohledu teorie, ale také z hlediska praxe. Obsahem první kapitoly teoretické části práce je rozbor určení nadřízených orgánů podle úpravy informačního zákona a zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Druhá kapitola teoretické části se zaměřuje na vymezení pojmu škol a školských zařízení, právnických osob jejich činnost vykonávajících a pojetí povinného subjektu dle informačního zákona. Třetí kapitola teoretické části je věnována kategorizaci jednotlivých škol a školských zařízení, které autor člení podle rozdílnosti postupů určení nadřízeného orgánu a podle správního orgánu, který byl určen za nadřízený orgán povinných subjektů podle informačního zákona. Autor dále v této kapitole uvádí konkurenční způsoby určení, které došly k určení jiného nadřízeného orgánu některých škol a školských zařízení, a to s rozborem věnovaným správnosti či nesprávnosti takového postupu. Teoretická část práce je zakončena souhrnným shrnutím určení nadřízených orgánů... Keywords: právo na informace; nadřízený orgán povinného subjektu; školy a školská zařízení; right to information; the superior authority of the obliged entity; schools and educational establishments Available in a digital repository NRGL
Nadřízený orgán škol a školských zařízení podle zákona o svobodném přístupu k informacím

Supervisory authority of schools and educational establishments under the Freedom of Information Act Abstract The thesis focuses on the determination of the superior authority of schools and ...

Hollmann, Radek; Korbel, František; Staša, Josef
Univerzita Karlova, 2024

Porozumění a využití textu slovních úloh při práci v hodinách českého jazyka v 1. vzdělávacím období
Kheková, Sabina; Babušová, Gabriela; Šmejkalová, Martina
2024 - Czech
This diploma thesis is supporting material for working with word problems in Czech language and mathematics classes. In the theoretical part one can look at current problems related to word problem solving, methods that can be helpful for more successful pupil's word problem solving, the context of word problems in the Framework Educational Programme for Primary Education, the definition of the concept of word problem and its other phenomena in primary education and factors that influence successful word problem solving. The practical part focuses on methodological recommendations based on the interviews and research conducted. The interviews with teachers and the research investigations carried out in the first educational period are described in detail in this section. In the final part you can find sample preparations for Czech language lessons related to the word problems resulting from both parts of the work. The first research question of this diploma thesis is whether the analysis of the text of a word problem in a Czech language class influences the success of solving the word problem in a mathematics class. In the second research question, I focus on the success of solving a word problem due to the teacher reading the text instead of reading the problem independently. In this thesis I test... Tato diplomová práce je podpůrným materiálem pro práci se slovními úlohami v hodinách českého jazyka a matematiky. V teoretické části lze nahlédnout na aktuální problémy spojené s řešením slovních úloh, na metody, které mohou být nápomocné k úspěšnějším žákovským řešením slovních úloh, na kontext slovních úloh v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, na vymezení pojmu slovní úloha a na její další jevy v základním vzdělávání a na faktory, které ovlivňují úspěšné vyřešení slovních úloh. Praktická část je zaměřená na metodická doporučení, která se odvíjí od uskutečněných rozhovorů a výzkumu. Rozhovory s vyučujícími a výzkumná šetření uskutečněná v 1. vzdělávacím období jsou v tomto úseku podrobně popsány. V závěrečné části lze nalézt ukázkové přípravy do hodin českého jazyka souvisejícími se slovními úlohami, které vyplývají z obou částí práce. První výzkumnou otázkou této práce je úvaha, zda rozbor textu slovní úlohy provedený v hodině českého jazyka ovlivní úspěšnost vyřešení slovní úlohy v hodině matematiky. Ve druhé výzkumné otázce se zaměřuji na úspěšnost řešení slovní úlohy vlivem předčítaného textu učitelem namísto samostatného čtení úlohy. V práci ověřuji následující hypotézu: Pokud žáci dobře porozumí textu slovní úlohy s podporou vhodných řešitelských strategií, jsou... Keywords: slovní úloha; český jazyk; matematika; text; 1.stupeń; text; čtení s porozuměním; word problem; czech; mathematics; text; 1st grade; text; reading comprehension Available in a digital repository NRGL
Porozumění a využití textu slovních úloh při práci v hodinách českého jazyka v 1. vzdělávacím období

This diploma thesis is supporting material for working with word problems in Czech language and mathematics classes. In the theoretical part one can look at current problems related to word problem ...

Kheková, Sabina; Babušová, Gabriela; Šmejkalová, Martina
Univerzita Karlova, 2024

NÁROČNÁ ROZVODOVÁ SITUACE Z POHLEDU RODIČŮ
Stržínková Kvěchová, Jitka; Sotáková, Hana; Špačková, Klára
2024 - Czech
Keywords: Rozvod; krize; náročná situace; partneři; rodiče; děti; podpůrný systém; Divorce; Crisis; Difficult situation; Partners; Parents; Children; Support system Available in a digital repository NRGL
NÁROČNÁ ROZVODOVÁ SITUACE Z POHLEDU RODIČŮ

Stržínková Kvěchová, Jitka; Sotáková, Hana; Špačková, Klára
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases