Number of found documents: 195111
Published from to

Aplikace konstruktivistických prvků do výuky českého jazyka v 1. ročníku ZŠ
Sotonová, Jana; Babušová, Gabriela; Doležalová, Eliška
2024 - Czech
This thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part discusses what communication means and its types. What constructivism means and what is the difference between transmissive and constructivist teaching. Furthermore, the issue of children's preconcepts and their use is discussed. The practical part focuses on the application of constructivist elements to the teaching of Czech language. In practice, we mean that pupils should deduce a lesson, rule or principle on the basis of their own efforts, previous experience, constructivist/exploratory approach. Furthermore, it is aimed at discovering preconcepts in pupils or their ideas. At the same time, the aim of the thesis is to create activities for Czech language classes that support constructivist teaching. Thus, pupils use constructivist elements to work. The research includes preparations that include activities focusing on the core curriculum of the second year, among which we include: writing i,í/y,ý hard and soft groups, writing ů, ú and meaning relationships of words. Worksheets, analysis and interview were used to identify the objectives. Tato diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je rozebíráno, co znamená komunikace a její druhy. Co znamená konstruktivismus a jaký je rozdíl mezi transmisivní a konstruktivistickou výukou. Dále se věnuje problematice dětských prekonceptů a jejich využití. Praktická část je zaměřena na aplikaci konstruktivistických prvků do výuky českého jazyka. V praxi tím míníme, aby žáci na základě vlastní snahy, dosavadních zkušeností, konstruktivistickým/badatelským přístupem vyvodili poučku, pravidlo nebo princip. Dále je zaměřena na objevování prekonceptů u žáků čili jejich představu. Zároveň cílem diplomové práce je vytvořit takové aktivity do hodin českého jazyka, které podporují konstruktivistickou výuku. K práci tak žáci využívají konstruktivistické prvky. Součástí výzkumu jsou přípravy, které obsahují aktivity zaměřené na stěžejní učivo druhého ročníku, mezi které zařazujeme: psaní i,í/y,ý tvrdých a měkkých skupinách, psaní ů, ú a významové vztahy slov. Ke zjištění cíle byly použity pracovní listy, analýza a rozhovor. Keywords: konstruktivismus; pedagogický knstruktivismus; český jazyk; komunikace; prekoncepty; abeceda; souhlásky; samohlásky; výuka; Constructivism; pedagogical constructivism; Czech langure; communication; preconceptions; alphabet; consonants; vowels; teaching Available in a digital repository NRGL
Aplikace konstruktivistických prvků do výuky českého jazyka v 1. ročníku ZŠ

This thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part discusses what communication means and its types. What constructivism means and what is the difference between ...

Sotonová, Jana; Babušová, Gabriela; Doležalová, Eliška
Univerzita Karlova, 2024

Povolování záměru podle nového stavebního zákona
Báša, Martin; Staša, Josef; Klimentová, Eliška
2024 - Czech
Permitting process under the new Building Act Abstract With the adoption of the new Building Act, there are fundamental changes in public building law. The reform of the building law promises to speed up and simplify the entire permitting process and, therefore, speed up construction and increase housing affordability. In particular, the new regulation overcomes the phased nature of the permitting process, the lack of state- ments and binding opinions is now handled by the building authority, the time limits for issuing decisions have been shortened and the principle of full appeal has been introduced in the appeal procedure. Unfortunately, it is not entirely clear how to proceed with some of the newly intro- duced institutes. The aim of the thesis is to provide a comprehensive view of the process of permitting a con- struction project under the new Building Act. In doing so, it is based primarily on the explana- tory reports and opinions expressed by the professional public. A short comparison with the old regulation is also provided for selected institutes. The thesis first describes the theoretical background: the modes of authorization - the boundary between the free and the permit regime and the administrative act as a form of administrative activity, its definition, requirements, and characteristics.... Povolování záměru podle nového stavebního zákona Abstrakt S přijetím nového stavebního zákona dochází k zásadním změnám veřejného stavebního práva. Reforma stavebního práva slibuje zrychlení a zjednodušení celého procesu povolování a v dů- sledku toho i zrychlení výstavby a zvýšení dostupnosti bydlení. Především nová úprava překo- nává etapovitost povolování, chybějící vyjádření a závazná stanoviska si nově obstarává sta- vební úřad, zkrátily se lhůty pro vydání rozhodnutí a v rámci odvolacího řízení byl zaveden princip plné apelace. Bohužel není u některých nově zavedených institutů úplně zřejmé jak přesně postupovat. Diplomová práce si klade za cíl poskytnout komplexní pohled na proces povolování stavebního záměru podle nového stavebního zákona. Při tom vychází především z důvodových zpráv a názorů vyslovených odbornou veřejností. U vybraných institutů je uvedeno i krátké srovnání se starou úpravou. Práce nejprve popisuje teoretická východiska: režimy vzniku oprávnění realizovat záměr - roz- hraničení volného a povolovacího režimu a dále správní akt jako formu správní činnosti, jeho definici, náležitosti a vlastnosti. Dále jsou uvedeny definice pojmů záměr, stavba a zařízení a popsána organizace stavebních úřadů a dotčených orgánů. V hlavní čtvrté kapitole se práce věnuje samotnému řízení o povolení... Keywords: stavební zákon; stavební záměr; povolení záměru; Building Act; construction project; building permit Available in a digital repository NRGL
Povolování záměru podle nového stavebního zákona

Permitting process under the new Building Act Abstract With the adoption of the new Building Act, there are fundamental changes in public building law. The reform of the building law promises to speed ...

Báša, Martin; Staša, Josef; Klimentová, Eliška
Univerzita Karlova, 2024

Sídliště a jejich autorská reflexe
Cibulková, Kristýna; Francová, Sylva; Raudenský, Martin
2024 - Czech
Housing estates and their author's reflection ABSTRACT The housing estate itself and its development represent a fascinating topic that encompasses a wide range of aspects from urban planning and architecture to social and cultural phenomena. The central theme of the thesis is the environment of panel housing estates and their reflection in the author's and didactic parts. In the theoretical part, the thesis addresses the idea of the emergence, realization, and development of housing estates in the area of the capital city of Prague. It focuses on the relationships of the housing estate with other elements of the city and studies them in sociological, political, and geographical contexts. It deals with the theme of the place itself, its character, and its recording. It seeks connections of the topic in art, architecture, and urbanism and interprets them into the didactic and practical parts. The didactic part is based on the findings obtained in the theoretical part and proposes their use in visual arts classes. Using mental maps, it explores the environment of housing estates from the perspective of elementary school students. It motivates them to actively explore the environment in which they live and offers various activities to support their interest and understanding of the topic. In the practical... Sídliště a jejich autorská reflexe ABSTRAKT Samotné sídliště a jeho vývoj představuje fascinující téma, které zahrnuje širokou škálu aspektů od urbanistiky a architektury po sociální a kulturní fenomény. Ústředním tématem diplomové práce je prostředí panelových sídlišť a jejich reflexe do autorské a didaktické části. V teoretické části se práce věnuje myšlence vzniku, realizaci a vývoji sídlišť v oblasti hlavního města Prahy. Zaměřuje se na vztahy sídliště s dalšími prvky města a studuje je v sociologických, politických i geografických kontextech. Zabývá se tématem samotného místa, jeho charakterem a jeho zaznamenáváním. Hledá souvislosti tématu v umění, architektuře a urbanismu a interpretuje je do didaktické a praktické části. Didaktická část vychází z poznatků získaných v teoretické části a navrhuje jejich využití v hodinách výtvarné výchovy. Pomocí mentálních map zkoumá prostředí sídlišť z pohledu žáků základní školy. Motivuje je k aktivnímu zkoumání prostředí, ve kterém žijí, a nabízí různé aktivity, které mají podporovat jejich zájem a porozumění tématu. V praktické části představuji téma sídlišť v mém subjektivním vnímání především s pomocí mentálních map. Výstup tvoří kresba, série grafik a frotáží doplněné fotografickou dokumentací. KLÍČOVÁ SLOVA sídliště, architektura, veřejný prostor, Praha,... Keywords: Sídliště; Architektura; Veřejný prostor; Praha; Interpretace; Grafika; Settlement; Architecture; Public space; Prague; Interpretation; Graphics Available in a digital repository NRGL
Sídliště a jejich autorská reflexe

Housing estates and their author's reflection ABSTRACT The housing estate itself and its development represent a fascinating topic that encompasses a wide range of aspects from urban planning and ...

Cibulková, Kristýna; Francová, Sylva; Raudenský, Martin
Univerzita Karlova, 2024

Kritická místa výuky syntaxe v 7. ročníku základní školy
Baloušová, Lucie; Janovec, Ladislav; Pacovská, Jasňa; Škodová, Svatava
2024 - Czech
The dissertation focuses on critical aspects of teaching syntax in the 7th grade of primary school. The topic of didactic processing of syntax has resonated among linguodidactics and teachers for years. A primary reason for focusing on syntax teaching is the absence of research and more comprehensive handling of critical teaching points in syntactic education. The current trend in Czech language didactics is aimed at developing students' communicative competence, enabling them to make conscious choices of linguistic resources to achieve their communicative intent. This choice should be appropriate for the communication situation. Therefore, our dissertation research focused on teaching syntax, which plays a key role in this aspect. Through experimental research, we observed Czech language lessons (specifically syntax lessons) at various Prague primary schools, made audio recordings of these lessons, and took field notes. Considering the second semester of the 7th grade and the topics taught according to the available educational programs, we obtained a balanced material that included lessons on sentence members and subordinate clauses. The research also included an analysis of curricular materials and textbooks, focusing on the communicative aspect. The collected research material was then... Disertační práce se zaměřuje na kritická místa výuky syntaxe v 7. ročníku základní školy. Téma didaktického zpracování učiva syntaxe již řadu let rezonuje jak mezi lingvodidaktiky, tak mezi učiteli. Jedním z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli zaměřit naši pozornost právě na výuku syntaxe, byla absence výzkumu a komplexnějšího zpracování kritických míst výuky syntaktického učiva. Aktuální tendence v didaktice českého jazyka směřuje k rozvíjení komunikační kompetence žáka, který by měl být schopen uvědomělého výběru jazykových prostředků tak, aby docílil svého komunikačního záměru. Tento výběr by měl být adekvátní vzhledem ke komunikační situaci, v níž se žák nachází. Proto jsme se v disertačním výzkumu zaměřili na výuku syntaxe, která v tomto ohledu hraje klíčovou roli. V rámci výzkumu, který měl experimentální charakter, jsme hospitovali v hodinách českého jazyka (konkrétně jsme vybírali hodiny syntaxe) na různých pražských základních školách, pořizovali jsme audionahrávky jednotlivých hodin a vedli jsme si terénní záznamy. Vzhledem k 2. pololetí 7. ročníku a tématům, jež se dle dostupných školních vzdělávacích programů oslovených základních škol vyučují, jsme získali poměrně vyrovnaný materiál, který obsahoval hodiny zaměřené na výuku větných členů a na výuku vedlejších vět. Součástí výzkumu... Keywords: syntax; didaktika českého jazyka; základní škola; kritické místo; formalismus; větný člen; vedlejší věta; syntax; didactics of Czech language; secondary school; critical issues; formalism; sentence member; subordinate clause Available in a digital repository NRGL
Kritická místa výuky syntaxe v 7. ročníku základní školy

The dissertation focuses on critical aspects of teaching syntax in the 7th grade of primary school. The topic of didactic processing of syntax has resonated among linguodidactics and teachers for ...

Baloušová, Lucie; Janovec, Ladislav; Pacovská, Jasňa; Škodová, Svatava
Univerzita Karlova, 2024

Vnímání pravidelností v aritmetice u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ
Kohutová, Lucie; Slezáková, Jana; Jirotková, Darina
2024 - Czech
This thesis investigates the perception of regularity in arithmetic of pupils in 2nd and 3rd grade of primary school. The theoretical part focuses mainly on pupils' preconceptions (previously acquired experience with the chosen topic). It presents examples of problems from various series of mathematics textbooks for primary school, which allow pupils to encounter the topic of regularities and rhythm in the course of their studies. This section also explains the concepts related to the topic - dealing with error, error strategies and, following the preconcepts, with possible ways of re-teaching. The research part aims to analyse the pupils' solutions obtained within the faculty project Teachers' understanding of the causes of school failure and the effectiveness of pedagogical interventions, implemented by the Pedagogical Faculty of Charles University with financial support from the OPVV programme of the Ministry of Education. The target group of the testing are pupils of the 2nd and 3rd year of primary school. This part of the work includes the preparation and implementation of the actual experiment with the task, analysis and comparison of the results from the experiment with the data obtained in the project. These are supplemented by written records of interviews with pupils and teachers.... Tato diplomová práce zkoumá vnímání pravidelností v aritmetice u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ. Teoretická část se zaměřuje především na žákovské prekoncepty (dříve získané zkušenosti s vybraným tématem). Uvádí ukázky úloh z různých řad učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ, které umožňují žákům setkat se s tématem pravidelností a rytmu v průběhu studia. Tato část také vysvětluje pojmy související s tématem - zabývá se chybou, chybnými strategiemi a v návaznosti na prekoncepty také s možnými způsoby reedukace. Výzkumná část cílí na analýzu žákovských řešení získaných v rámci fakultního projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí, realizovaného PedF UK za finanční podpory z programu OPVV MŠMT. Cílovou skupinu testování představují žáci 2. a 3. ročníku ZŠ. V této části práce jsou zahrnuty příprava a realizace vlastního experimentu s úlohou, analýza a porovnání výsledků z experimentu s daty získanými v projektu. Ty jsou doplněny o písemné záznamy rozhovorů se žáky a vyučujícími. Porovnání výsledků výzkumu ukazuje, že u žáků dochází ke kognitivnímu posunu, který se projevuje zlepšeným vnímáním pravidelností a hledáním zákonitostí. Dle výsledků vlastního experimentu lze pozorovat také závislost na způsobu zadávání úlohy v různých podmínkách. Keywords: číselné řady; chyba; násobky; porozumění zadání úlohy; pravidelnost a rytmus; reedukace chyby; tabulka; vnímání pravidelnosti; závislosti; number series; mistake; multiples; understanding the task; regularity and rhythm; re-education of mistake; table; perception of regularity; dependencies Available in a digital repository NRGL
Vnímání pravidelností v aritmetice u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ

This thesis investigates the perception of regularity in arithmetic of pupils in 2nd and 3rd grade of primary school. The theoretical part focuses mainly on pupils' preconceptions (previously acquired ...

Kohutová, Lucie; Slezáková, Jana; Jirotková, Darina
Univerzita Karlova, 2024

Vybraná geologická rizika na území České republiky
Hlaváčková, Tereza; Teodoridis, Vasilis; Jedličková, Tereza
2024 - Czech
Keywords: geologická rizika; geodiverzita; svahové nestability; zemětřesení; radonové riziko; Česká republika; výuka; Geological hazards; Geodiversity; Slope Movements; Earthquakes; Radon Risk; Czech Republic; Education Available in a digital repository NRGL
Vybraná geologická rizika na území České republiky

Hlaváčková, Tereza; Teodoridis, Vasilis; Jedličková, Tereza
Univerzita Karlova, 2024

Prefixy a prefixoidy latinského a řeckého původu jako předpoklad porozumění cizím slovům u žáků čtyřletých gymnázií
Králová, Eliška; Janovec, Ladislav; Šindelářová, Jaromíra; Mitter, Patrik
2024 - Czech
Classical languages - Latin and Greek - have been influencing the vocabulary of the Czech language throughout its independent development. Both languages contribute to the process of creating new words to a large extent even today. This does not apply only to terminologies of various scientific fields but also to the naming of phenomena and facts of our everyday life. In connection with globalization and the general effort for language internationalization, classical languages, thanks to their flexibility and ability to link with domestic and foreign word-forming components, are very intensively involved in neology. The aim of this dissertation is to demonstrate how high the level of understanding of word-forming components from Latin and Greek is shown by students in the 1st and 4th year of the four-year general grammar school, and to what extent possible unfamiliarity prevents them from a correct understanding of similarly formed expressions. The tool for determining the scope of knowledge among students was a didactic test administered at five four-year grammar schools in the Czech Republic, and every time, for comparison, in all parallels of the 1st and 4th year. The results of the research may help to improve the didactic processing of the curriculum in Czech language classes, and to enhance... Klasické jazyky - latina a řečtina - ovlivňovaly slovní zásobu českého jazyka po celou dobu jeho samostatného vývoje. Na vzniku nových slov se oba jazyky podílí velkou měrou i v současnosti. Nejedná se pouze o terminologie rozličných vědních oborů, ale jde i o pojmenování jevů a skutečností naší každodenní reality. V souvislosti s globalizací a všeobecnou snahou o jazykovou internacionalizaci se klasické jazyky díky své flexibilitě a schopnosti pojit se s domácími i cizími slovotvornými komponenty zapojují do neologického procesu velmi intenzivně. Cílem této disertační práce je ukázat, jak vysokou míru porozumění slovotvorným komponentům z latiny a řečtiny vykazují žáci v 1. a 4. ročníku všeobecného gymnázia a do jaké míry jim případná neznalost brání ve správném pochopení podobně utvářených výrazů. Nástrojem ke zjišťování úrovně znalostí mezi žáky je didaktický test, který byl zadán na pěti čtyřletých gymnáziích v České republice, a to vždy pro srovnání ve všech paralelkách 1. a 4. ročníku. Výsledky výzkumu mohou napomoci k lepšímu didaktickému zpracování učiva v hodinách českého jazyka a k mezipředmětovému propojení s ostatními obory, jako jsou například fyzika, biologie, dějepis či cizí jazyky. Klíčová slova Prefixy, prefixoidy, latinské slovotvorné komponenty, řecké slovotvorné komponenty, cizí... Keywords: Prefixy; prefixoidy; latinské slovotvorné komponenty; řecké slovotvorné komponenty; cizí slova v češtině; Prefixes; prefixoids; Latin word-forming components; Greek word-forming components; foreign words in Czech Available in a digital repository NRGL
Prefixy a prefixoidy latinského a řeckého původu jako předpoklad porozumění cizím slovům u žáků čtyřletých gymnázií

Classical languages - Latin and Greek - have been influencing the vocabulary of the Czech language throughout its independent development. Both languages contribute to the process of creating new ...

Králová, Eliška; Janovec, Ladislav; Šindelářová, Jaromíra; Mitter, Patrik
Univerzita Karlova, 2024

Doučování v kontextu studia na víceletých gymnáziích
Míková, Michaela; Machovcová, Kateřina; Váchová, Alena
2024 - Czech
1 ABSTRACT TITLE: Tutoring in the context of studies at high schools The aim of this bachelor's thesis is to describe the situation of tutoring at high schools. In the theoretical part, basic concepts regarding tutoring, motivation, self-confidence and stress from exams are defined. To obtain data, I conducted research using the method of group interviews, which was intended for respondents from the first - fourth grade. A total of 4 group interviews were carried out, with a total of 12 pupils, it brought valuable information regarding the students who are tutored and the reasons why they use tutoring. In the practical part, I focus on the analysis of the results. But what this study certainly brought to the attention of the fact that tutoring does not have to be only for less gifted students, it can also be for students who want to learn something more and improve themselves. Despite its limited scope, this study can serve as a starting point for more comprehensive research in this area. Key words Tutoring, motivation for tutoring, entrance exams, stress. 1 ABSTRAKT NÁZEV: Doučování v kontextu studia na víceletých gymnáziích Cílem této bakalářské práce je přiblížit situaci doučování na víceletých gymnázií. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy ohledně doučování, motivace, sebevědomí a stresu ze zkoušek. Pro získání dat jsem provedla výzkum metodou skupinových rozhovorů, který byl určen respondentům z primy - kvarty. Byly uskutečněny celkem 4 skupinové rozhovory, celkem se jednalo o 12 žáků, přinesl cenné informace, týkající se studentů, kteří jsou doučováni a důvodů, proč doučování využívají. V praktické části se věnuji analýze výsledků. Ale co tato studie určitě přinesla upozornění na skutečnost, že doučování nemusí být jen pro studenty méně nadané, může být i pro studenty, kteří se chtějí dozvědět i něco víc a zdokonalit se. I přes svůj omezený rozsah může tato studie sloužit jako výchozí bod pro komplexnější výzkum v této oblasti. Klíčová slova Doučování, motivace k doučování, přijímací zkoušky, stres. Keywords: Doučování; motivace k doučování; přijímací zkoušky; Tutoring; motivation for tutoring; entrance exams Available in a digital repository NRGL
Doučování v kontextu studia na víceletých gymnáziích

1 ABSTRACT TITLE: Tutoring in the context of studies at high schools The aim of this bachelor's thesis is to describe the situation of tutoring at high schools. In the theoretical part, basic concepts ...

Míková, Michaela; Machovcová, Kateřina; Váchová, Alena
Univerzita Karlova, 2024

Pojď, já ti to ukážu - co nás spojuje, abychom se dobře chápali?
Šmídová, Kateřina; Novotná, Magdalena; Jakubcová Hajdušková, Lucie
2024 - Czech
The thesis explores the opportunities offered by art education in supporting the social relations amongst pupils with a different mother tongue. It investigates the potential of artistic practices of art education in promoting understanding among pupils; specifically in the integration of Ukrainian pupils who have come to class without prior knowledge of the Czech language. It shows the possibilities and limits of their visual communication with the environment. Pupils with a different mother tongue have still been a marginalized group in the Czech school environment. The thesis is looking for ways to improve this situation, in accordance with the chosen research methodology of a case study with elements of action research. In the theoretical part of the thesis, the author focuses on the legislative framework, which provides a context for the social inclusion of pupils with a different mother tongue. It emphasizes cultural competence, identity, and the newly emerging concept of well-being; examines the issue of social inclusion in the school environment and the broader context of inclusive education. The practical part of the thesis answers specific research questions regarding the role of creative activities in the integration of Ukrainian female pupils. The author characterizes the female pupils... Práce zkoumá možnosti, které nabízí výtvarná výchova v podpoře sociálních vztahů žáků s odlišným mateřským jazykem. Zjišťuje, jaký potenciál mají umělecké postupy výtvarné výchovy v podpoře porozumění mezi žáky a konkrétně v začleňování ukrajinských žáků, kteří přicházejí do třídy bez znalosti českého jazyka. Ukazuje možnosti a meze jejich vizuální komunikace s okolím. Žáci s odlišným mateřským jazykem jsou v prostředí české školy stále marginalizovanou skupinou. Práce hledá cesty, jak tuto situaci měnit, a to v souladu se zvolenou výzkumnou metodologií případové studie s prvky akčního výzkumu. V teoretické části práce se autorka zaměřuje na legislativní rámec, který poskytuje kontext pro sociální začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Klade důraz na kulturní kompetence, identitu a nově se formující koncept wellbeingu, zkoumá problematiku sociálního začleňování v prostředí škol a širší kontext inkluzivního vzdělávání. Praktická část práce odpovídá na konkrétní výzkumné otázky, týkající se role výtvarných aktivit při začleňování ukrajinských žákyň. Autorka charakterizuje dívky, se kterými prováděla výzkum, popisuje výběr témat pro výukové situace, vytváří pedagogický deník a vedla s žáky reflektivní dialogy. Deset výzkumných situací bylo navrženo k usnadnění interaktivního dialogu a pomoci... Keywords: Žák s odlišným mateřským jazykem; inkluze; vizuální vyjádření; interkulturní komunikace; sociální soudržnost; well-being; kulturní identita; kulturní kompetence; Pupil with a different mother tongue; Inclusion; Visual expression; Intercultural communication; Social cohesion; Well-being; Cultural identity; Cultural competence Available in a digital repository NRGL
Pojď, já ti to ukážu - co nás spojuje, abychom se dobře chápali?

The thesis explores the opportunities offered by art education in supporting the social relations amongst pupils with a different mother tongue. It investigates the potential of artistic practices of ...

Šmídová, Kateřina; Novotná, Magdalena; Jakubcová Hajdušková, Lucie
Univerzita Karlova, 2024

Interaktivní učebnice ve výuce
Maierová, Lenka; Stará, Jana; Wildová, Radka
2024 - Czech
The presented thesis describes the use of interactive textbooks by selected primary school teachers in their teaching. In the theoretical part of the work, the development of textbooks is briefly outlined, followed by a short chapter on the history of interactive textbooks. Further chapters are devoted to a summary of the functionalities of interactive textbooks by selected publishers and of related technical equipment in schools. The theoretical part concludes with a look at the Bring Your Own Device system and the Future Classroom Lab concept in the context of interactive textbooks. The empirical part of the thesis describes the use of interactive textbooks in the process of teacher preparation for teaching, their work with tools, features and content in teaching itself. In the research investigation a qualitative approach was used, where the interview method was chosen. To better place the data in context, this method was supplemented by observations that took place in the teaching practice of individual teachers. The data collected was coded and then subjected to analysis. The central part of the paper is the presentation of the results of a research investigation aimed at exploring the relationship of selected teachers in one school to the adaptation of interactive textbooks, their... Předložená práce popisuje, jak využívají interaktivní učebnice vybraní učitelé na 1. stupni základní školy ve své výuce. V teoretické části práce je stručně vymezen vývoj učebnic, který je následován krátkou kapitolou o historii interaktivních učebnic. Další kapitoly jsou věnovány shrnutí funkcionalit interaktivních učebnic u vybraných nakladatelů a souvisejícímu technickému vybavení škol. Závěr teoretické části je pak věnován systému Bring Your Own Device (přines si své zařízení) a konceptu Future Classroom Lab (třída budoucnosti) v souvislosti s používáním interaktivních učebnic. Empirická část práce popisuje užívání interaktivních učebnic v procesu přípravy učitele na výuku, jejich práci s nástroji, funkcemi a obsahem v samotné výuce. Ve výzkumném šetření bylo využito kvalitativního přístupu, kdy byla zvolena metoda rozhovoru. Pro lepší zasazení dat do kontextu byla tato metoda doplněna pozorováním, které probíhalo ve výuce jednotlivých učitelů. Získaná data byla kódována a následně byla podrobena analýze. Stěžejní částí práce je prezentace výsledků výzkumného šetření zaměřeného na zjišťování vztahu vybraných učitelů jedné školy k adaptaci interaktivních učebnic, jejich začlenění do procesu přípravy na výuku a hledání odpovědi na otázku, jak tito učitelé interaktivní učebnice ve výuce užívají.... Keywords: interaktivní učebnice; elektronické učebnice; užívání učebnicových materiálů; primární škola; učitel primární školy; ICT; technologie vzdělávání; interactive textbooks; electronic textbooks; use of textbook materials; primary school; primary school teacher; ICT; technology of education Available in a digital repository NRGL
Interaktivní učebnice ve výuce

The presented thesis describes the use of interactive textbooks by selected primary school teachers in their teaching. In the theoretical part of the work, the development of textbooks is briefly ...

Maierová, Lenka; Stará, Jana; Wildová, Radka
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases