Počet nalezených dokumentů: 195437
Publikováno od do

Možnosti prezentování v online prostředí
Folbr, Michael; Leipert, Jiří; Fialová, Irena
2024 - český
Klíčová slova: PowerPoint online; Google Prezentace; Microsoft Forms; možnosti prezentování; online prezentace; PowerPoint online; Google Slides; Microsoft Forms; presentation possibilities; online presentation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Možnosti prezentování v online prostředí

Folbr, Michael; Leipert, Jiří; Fialová, Irena
Univerzita Karlova, 2024

Obraz ženy ve vybraných narativních pramenech 14. století
Bárta, Martin; Sládková, Kateřina; Charvátová, Kateřina
2024 - český
Klíčová slova: dějiny žen; gender; 14. století; narativní prameny; kroniky; women's history; gender history; 14. century; narrative sources; chronicles Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Obraz ženy ve vybraných narativních pramenech 14. století

Bárta, Martin; Sládková, Kateřina; Charvátová, Kateřina
Univerzita Karlova, 2024

Téma války zprostředkované dětem v mateřské škole prostřednictvím příběhu
Zemková, Barbora; Laufková, Veronika; Simonová, Jaroslava
2024 - český
Master's thesis titled "The Theme of War Mediated to Children in Kindergarten through Story" addresses the issue of preschool children affected by the war situation in Ukraine. The theoretical part of the thesis is based on insights discussing the inclusion of a child with a different native language in preschool education, on children from Ukraine in Czech kindergartens, and on understanding the relationships between Ukraine and Russia. The final section of the theoretical framework focuses on working with books in kindergarten and processing the theme of war through storytelling in kindergarten. Three main objectives are set for the practical part, corresponding to the primary intention of the thesis, which is to verify how to work with selected children's literature within the inclusion of children from Ukraine affected by the war situation in Ukraine. The individual objectives address perspectives on the theme of war and how to work with it in kindergarten from the viewpoint of 80 preschool teachers and three selected experts. Based on the data obtained from the questionnaire survey and individual in-depth interviews, three lessons focused on introducing the theme of war to children in kindergarten through children's publications were developed. The following titles were used for the... Diplomová práce s názvem Téma války zprostředkované dětem v mateřské škole prostřednictvím příběhu se věnuje problematice předškolních dětí zasažených válečnou situací na Ukrajině. Teoretická část práce se opírá o poznatky pojednávající o inkluzi dítěte s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání, o dětech z Ukrajiny v české mateřské škole a pochopení vztahů mezi Ukrajinou a Ruskem. V poslední části teoretických východisek práce je věnována pozornost práci s knihou v mateřské škole a zpracování tématu války prostřednictvím příběhu v mateřské škole. Pro praktickou část jsou stanoveny tři hlavní cíle, korespondující s primárním záměrem práce, kterým je ověřit, jakým způsobem pracovat s vybranou dětskou literaturou v rámci inkluze dětí z Ukrajiny, které zasáhla válečná situace na Ukrajině. Jednotlivé cíle se věnují pohledu na téma války a jak s ním pracovat v mateřské škole ze strany 80 předškolních pedagogů a tří vybraných odborníků. Na základě získaných dat z dotazníkového šetření a individuálních hloubkových rozhovorů byly zpracovány tři lekce zaměřené na představení tématu války dětem v mateřské škole prostřednictvím publikací pro děti. Pro realizaci tří lekcí byly využity následující tituly: Francesco Tirelli a jeho zmrzlinářství, Cesta, Mořská modlitba. Výsledky výzkumu ukazují, že je... Klíčová slova: inkluze; Ukrajina; dítě s OMJ; práce s knihou; příběh v mateřské škole; válka; válečná situace; dítě v předškolním věku; inclusion; Ukraine; child with OMJ; work with a book; story in kindergarten; war; war situation; child in preschool age Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Téma války zprostředkované dětem v mateřské škole prostřednictvím příběhu

Master's thesis titled "The Theme of War Mediated to Children in Kindergarten through Story" addresses the issue of preschool children affected by the war situation in Ukraine. The theoretical part of ...

Zemková, Barbora; Laufková, Veronika; Simonová, Jaroslava
Univerzita Karlova, 2024

Greenwashing jako nekalosoutěžní jednání
Hamáčková, Magdalena; Hurychová, Klára; Patěk, Daniel
2024 - český
Greenwashing as Unfair Competition Practice Abstract: The thesis focuses on one of the major obstacles in the fight against climate change, greenwashing. Given the difficulty in defining and the diversity of this phenomenon, this thesis aims to introduce greenwashing and examine it through the lens of unfair competition law. In particular, it examines whether greenwashing can be an unfair competition act, i.e. whether it fulfils the general unfair competition clause, whether it can possibly also fulfil one of the special unfair competition acts and whether the current unfair competition legislation is sufficient or whether it would be appropriate to create a new special unfair competition act regulating greenwashing. The first chapter of the thesis focuses on competition, defines competition law and discusses the basic concepts related to competition. All of this is important in order to subsequently highlight how competition is changing in the context of environmental protection efforts and related activities and what threats it faces. The second chapter continues with the definition of the law against unfair competition, explains the nature of unfair competition, introduces the general clause of unfair competition and describes in more detail the three most important specific acts of unfair competition... Greenwashing jako nekalosoutěžní jednání Abstrakt: Diplomová práce se věnuje jedné z významných překážek v boji proti změně klimatu, greenwashingu, obvykle do češtiny překládanému jako "natírání na zeleno". Vzhledem k tomu, jak je tento fenomén obtížně vymezitelný a rozmanitý, si tato diplomová práce klade za cíl greenwashing představit a zkoumat ho optikou nekalosoutěžních právních předpisů. Zabývá se zejména tím, zda může být greenwashing nekalosoutěžním jednáním, tedy naplňovat generální klauzuli nekalé soutěže, zda případně může naplňovat i některou ze zvláštních skutkových podstat nekalé soutěže a zda je aktuální nekalosoutěžní právní úprava dostačující nebo by bylo vhodné vytvoření nové zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže upravující greenwashing. První kapitola diplomové práce se zaměřuje na hospodářskou soutěž, vymezuje právo hospodářské soutěže a zabývá se základními pojmy s hospodářskou soutěží souvisejícími. To vše je důležité pro následné poukázání na to, jak se hospodářská soutěž v souvislosti se snahami o ochranu životního prostředí a souvisejícími aktivitami mění a jakým hrozbám čelí. Druhá kapitola navazuje vymezením práva proti nekalé soutěži, vysvětluje podstatu nekalé soutěže, představuje generální klauzuli nekalé soutěže a podrobněji popisuje tři pro diplomovou práci nejzásadnější... Klíčová slova: greenwashing; udržitelnost; hospodářská soutěž; nekalá soutěž; ochrana spotřebitele; greenwashing; sustainability; competition; unfair competition; consumer protection Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Greenwashing jako nekalosoutěžní jednání

Greenwashing as Unfair Competition Practice Abstract: The thesis focuses on one of the major obstacles in the fight against climate change, greenwashing. Given the difficulty in defining and the ...

Hamáčková, Magdalena; Hurychová, Klára; Patěk, Daniel
Univerzita Karlova, 2024

Etika politického vlivu na světový sport
Mach, Matěj; Kašpar, Ladislav; Suchý, Jiří
2024 - český
The thesis deals with the political influence of modern sport and its ethical aspects. The author of the thesis aims to criticize actions in world sport with the help of basic ethical ideas about correct decision-making. He follows the controversial question of whether politics belong to sport and whether it is possible to separate these industries. In the first part, he presents the basics of ethics and its goals, which are supposed to help determine the correctness of actions in the world of sports. Following on from ethics, he then points out the connection between ethics and sport, where he proves the correctness of practicing sport with the help of professional literature. In the second part, he describes the process of emergence of sport as such, as well as the manifestation of the influence of world sports events by politics on specific cases and their impact on sport overall and society. At the end, the author answers the ethical questions that arise from the issue of the topic. It is based on the collection of information from professional literature and publicly available periodicals, where he gets to the result that the separation of politics and sport is not possible. Práce se zabývá politickým ovlivňováním novodobého sportu a jeho etickými aspekty. Autor práce si klade za cíl podrobit kritice jednání ve světovém sportu za pomoci základních etických myšlenek o správném rozhodování. Sleduje tak kontroverzní otázku, zdali politika patří do sportu a jestli je možné tato odvětví oddělit. V první části představuje základy etiky a její cíle, které mají pomoci určit správnost činů ve světě sportu. V návaznosti na etiku pak poukazuje na propojení etiky a sportu, kdy za pomoci odborné literatury dokazuje správnost provozování sportu. Ve druhé části popisuje průběh vzniku sportu jako takového, dále projevování ovlivňování světových sportovních událostí politikou na konkrétních případech a jejich dopady na sport celkově a společnost. Na závěr autor představuje své odpovědi na etické otázky, které vycházejí z problematiky tématu. Vychází ze sběru informací z odborné literatury a veřejně dostupných periodik, pomocí nichž dochází k výsledku nemožného oddělení politiky a sportu. Klíčová slova: politika; sport; kalokagathia; olympismus; válečný konflikt; doping; fair play; politics; sport; kalokagathia; olympism; war conflict; doping; fair play Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Etika politického vlivu na světový sport

The thesis deals with the political influence of modern sport and its ethical aspects. The author of the thesis aims to criticize actions in world sport with the help of basic ethical ideas about ...

Mach, Matěj; Kašpar, Ladislav; Suchý, Jiří
Univerzita Karlova, 2024

Canisterapie v mateřské škole
Mačenková, Jitka; Sotáková, Hana; Viktorová, Ida
2024 - český
This thesis focuses on the question of inclusion of canistherapy activities for healthy children into the program of kindergardens. The aim of the theoretical par was to describe the specifics of the development of pre-school age on different levels, characterise of the basic terms from the field of canistherapy and note the general rules ensuring the safety and hygienic environment. The research took place focusing on two different age groups. The research shows differences in the levels of knowledge, reactions to a live animal and the development of relationships. Different reactions and experiences further show the need of inclusion of all specifics of different ages when planing the therapeutical activities. During the research there were identified the benefits of canistherapy within the development of children in line with the aims and outcomes of the educational program for pre-school education. To carry out the experiment, the methods of observation, interviews and active research were applied.The verification took place through the realisation of prepared canistherapy activities with the following evaluation of goals and achieved competencies. The results show positive effect of canistherapies on the entire development of children and the support of the learning skills and ability to... Diplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem je možné zařadit canisterapeutické aktivity pro zdravé děti do programu mateřské školy. Cílem teoretické části bylo popsat specifika vývoje předškolního věku v různých rovinách. Charakterizovat základní pojmy z oboru canisterapie a zmínit obecná pravidla zajišťující bezpečné a hygienické prostředí. Výzkumné šetření probíhalo u dvou různých věkových skupin. Z výzkumu vyplývají rozdíly ve zkušenostech, v reakcích na živé zvíře a v rozvoji vztahů. Rozdílné reakce a prožitky poukazují na potřebu zohlednění věkových specifik při plánování terapeutických aktivit. V průběhu práce byly sledovány přínosy canisterapie na rozvoj dětí v souladu s cíli a výstupy ve vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. K řešení byly použity metody zúčastněného pozorování, rozhovorů a akčního výzkumu. Ověření probíhalo formou realizace připravených canisterapeutických aktivit s následným vyhodnocením cílů a dosažených kompetencí. Výsledky studie naznačují pozitivní vliv canisterapie na celkový rozvoj dětí a podporu schopnosti učení a získávání dovedností v různých oblastech. Tato práce přináší pohled na využití canisterapie jako efektivního nástroje ve vzdělávacím prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA canisterapie, děti, vztahy, aktivity, zvíře, fenka Klíčová slova: canisterapie; děti; vztahy; aktivity; zvíře; fenka; canistherapy; children; relationships; activities,animal; bitch Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Canisterapie v mateřské škole

This thesis focuses on the question of inclusion of canistherapy activities for healthy children into the program of kindergardens. The aim of the theoretical par was to describe the specifics of the ...

Mačenková, Jitka; Sotáková, Hana; Viktorová, Ida
Univerzita Karlova, 2024

Rozvoj komunikačních schopností u dětí s vývojovou dysfázií
Malinová, Tereza; Korandová, Zuzana; Horynová, Jana
2024 - český
The bachelor thesis focuses on speech therapy, specifically on the development of communication skills in children with developmental language disorders. The theoretical part includes two chapters. The first chapter deals with the theoretical background and then the developmental language disorder itself. The theoretical background defines communication, speech, and language, and describes the development of speech, language, and communication, as well as impaired communication skills. The etiological classification of impaired communicative ability is also briefly mentioned. At the end of the chapter, neurodevelopmental disorders, their common features and classification, diagnosis and therapy are defined. The second chapter deals with developmental language disorder. Specifically, it describes its classification, terminology, etiology, symptomatology, diagnosis, and therapy. The empirical part includes a qualitative research investigation consisting of two case studies of selected children with developmental language disorder. The main aim of the bachelor thesis is to analyze the development of communication skills of selected preschool children with developmental language disorder. The stated subobjectives are to analyse the current state of communication skills of the studied preschool children... Bakalářská práce se zaměřuje na logopedickou oblast, konkrétně na rozvoj komunikačních schopností u dětí s vývojovou poruchou jazyka. Teoretická část zahrnuje dvě kapitoly. První kapitola se zabývá teoretickými východisky a poté samotnou vývojovou poruchou jazyka. V teoretických východiscích se definuje komunikace, řeč a jazyk, popisuje se vývoj řeči, jazyka a komunikace a také narušená komunikační schopnost. Stručně je zmíněna i etiologická klasifikace narušené komunikační schopnosti. Na konci kapitoly se definují neurovývojové poruchy, jejich společné znaky a klasifikace, diagnostika a terapie. Druhá kapitola pojednává o vývojové poruše jazyka. Konkrétně popisuje její klasifikaci, terminologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkumné šetření, které je tvořeno dvěma případovými studiemi vybraných dětí s vývojovou poruchou jazyka. Hlavním cílem bakalářské práce je analyzovat rozvoj komunikačních schopností vybraných dětí s vývojovou poruchou jazyka předškolního věku. Stanovené dílčí cíle mají analyzovat současný stav komunikačních schopností sledovaných dětí s vývojovou poruchou jazyka předškolního věku a vytvořit doporučení pro rodiče, pedagogy a odborníky, jakým způsobem podpořit tento rozvoj na základě zjištěných výsledků výzkumu. Cíle... Klíčová slova: komunikace; neurovývojové poruchy; vývojová porucha jazyka; rozvoj komunikačních schopností; communication; neurodevelopmental disorders; developmental language disorder; development of communication skills Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Rozvoj komunikačních schopností u dětí s vývojovou dysfázií

The bachelor thesis focuses on speech therapy, specifically on the development of communication skills in children with developmental language disorders. The theoretical part includes two chapters. ...

Malinová, Tereza; Korandová, Zuzana; Horynová, Jana
Univerzita Karlova, 2024

Klima škol v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách
Kafková, Barbora; Tirpák, Jan; Kadrnožková, Monika
2024 - český
The bachelor's thesis deals with the analysis of the climate of schools in socially excluded and non-excluded locations. This is a very relevant topic these days, so it's important to search more about it. Theoretical part of thesis, is focused on the definition of the basic areas of the monitored issue, with an emphasis on the climate of the school classroom and individual selected actors of this school life. The practical part examines the climate of schools from excluded and non-excluded locations. The research is conducted on the basis of a set of Klima školy questionnaires (Grecmanová et al., 2012) for teachers and pupils. The respondents are elementary school students, specifically the second grade of elementary school. The aim of the work is to find out, analyze and compare the differences in the evaluation of selected areas of school climate in these locations by pupils and teachers. The total number of pupils in individual schools is 592, with 273 pupils from excluded locations and 319 pupils from non-excluded locations. The results found in the questionnaire for pupils are subsequently compared with the evaluation of the intersectional items of the questionnaire for teachers. KEYWORDS School climate, excluded localities, questionnaire, older school age, teachers, pupils Bakalářská práce se zabývá analýzou klimatu škol v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách. Toto téma je aktuální, je proto důležité se jím dále zaobírat V teoretické části jsou vymezeny základní okruhy sledované problematiky a to s akcentem na klima školní třídy a jednotlivé vybrané aktéry tohoto školního života. V praktické části je zkoumáno klima škol z vyloučených a nevyloučených lokalit. Výzkum je proveden na základě souboru dotazníků Klima školy (Grecmanová a kol., 2012) pro učitele a žáky. Respondenty jsou žáci základních škol, konkrétně druhého stupně základní školy. Cílem práce je zjistit, analyzovat a porovnat rozdíly v hodnocení vybraných oblastí klimatu škol v těchto lokalitách žáky a učiteli. Celkový počet žáků jednotlivých škol je 592, kdy z vyloučených lokalit je 273 žáků a z nevyloučených 319 žáků. Výsledky zjištěné v dotazníku pro žáky jsou následně porovnány s hodnocením průnikových položek dotazníku pro učitele. KLÍČOVÁ SLOVA Klima školy, vyloučené lokality, dotazník, starší školní věk, učitelé, žáci Klíčová slova: Klima školy; vyloučené lokality; dotazník; starší školní věk; učitelé; žáci; School climate; excluded localities; questionnaire; older school age; teachers; pupils Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Klima škol v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách

The bachelor's thesis deals with the analysis of the climate of schools in socially excluded and non-excluded locations. This is a very relevant topic these days, so it's important to search more ...

Kafková, Barbora; Tirpák, Jan; Kadrnožková, Monika
Univerzita Karlova, 2024

Akceptace zrakového postižení v produktivním věku
Chlebiková, Denisa Anna; Květoňová, Lea; Šumníková, Pavlína
2024 - český
Klíčová slova: akceptace; produktivní věk; zrakové postižení; zraková vada; acceptance; working age; visual impairment; visual defect Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Akceptace zrakového postižení v produktivním věku

Chlebiková, Denisa Anna; Květoňová, Lea; Šumníková, Pavlína
Univerzita Karlova, 2024

Výuka informatiky pro 4. a 5. třídy ZŠ
Holá, Gabriela; Štípek, Jiří; Fialová, Irena
2024 - český
Klíčová slova: složky; soubory; kódování; modelování dat; informatika; výuka; 1. stupeň; základní škola; šifrování; grafy; tabulky; pracovní listy; úlohy pro děti; výukové zdroje; průzkumník souborů; dvojková soustava; převody soustav,bity; Byty; velikost souborů; ASCII; kódování barev; kódování obrazu; RGB; CMYK; rastrová grafika; vektorová grafika; myšlenkové mapy; folders; files; encoding; data modeling; computer science; teaching; 1st grade; primary school; encryption; charts; tables; worksheets; tasks for children; educational resources; file explorer; binary system; system conversions; bits; bytes; file size; ASCII; color coding; image coding; RGB; CMYK; raster graphics; vector graphics; mind maps Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Výuka informatiky pro 4. a 5. třídy ZŠ

Holá, Gabriela; Štípek, Jiří; Fialová, Irena
Univerzita Karlova, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze