2D Game editor
Kotva, Milan; Pergel, Martin; Holan, Tomáš
2024 - Czech
In this thesis, we introduce 2D game editor providing environment for creation of simple computer games, such as FlappyBird or JumpKing. We present an alternative to other existing game editors, which are either paid (such as Construct 3), or require higher proficiency level and programming skills (such as GameMaker or Godot). Our editor offers interesting features such as usage of custom graphics, music, or customization of laws of physics. For advanced users, it provides simple scripting language, which can be used to modify those properties as well. The usage of the editor is demonstrated on the examples of the traditional game Mario and already mentioned game FlappyBird. V této práci představujeme editor 2D her poskytující prostředí pro tvorbu jednoduchých her, jako jsou například FlappyBird nebo JumpKing. Předkládáme tak alternativu k jiným editorům, které jsou buďto placené (např. Construct 3), nebo vyžadují vyšší úroveň znalostí a zkušeností s programováním (např. GameMaker nebo Godot). Náš editor nabízí možnost použití vlastní grafiky, hudby či úpravu fyzikálních pravidel změnou hodnot vlastností objektů. Pro pokročilejší uživatele je navíc k dispozici jednoduchý skriptovací jazyk, pomocí něhož lze tyto vlastnosti také měnit. Použití editoru demonstrujeme na příkladu tradiční hry Mario a již zmiňované hry FlappyBird.
Keywords:
Herní editor|2D hra|Vývoj her|Skriptování; Game editor|2D game|Game development|Scripting
Available in a digital repository NRGL
2D Game editor
In this thesis, we introduce 2D game editor providing environment for creation of simple computer games, such as FlappyBird or JumpKing. We present an alternative to other existing game editors, which ...
Real-time analýza a validace obrazu z webových kamer
Vlk, Karel; Macková, Kateřina; Šikudová, Elena
2024 - Czech
Nowadays, digital transformation emphasizes the use of webcams as sources of infor- mation about outdoor conditions, primarily due to their wide availability and potential in meteorology. The work focuses on the analysis and validation of real-time webcam images, which is crucial for the automated provision of information about current meteorological events to users worldwide. The main goal of the work is to achieve efficient analysis and validation of images, providing information with maximum accuracy and minimal delay. Within the scope of the work, an introduction to the issue and an overview of existing methods and technologies are presented. The main parts of the work concentrate on selecting methods and approaches for data processing, which are essential for designing an efficient system. The implemented system, based on selected sophisticated machine learning techniques, is designed to excel in real-time data processing and emphasizes achieving maximum efficiency and effectiveness. V dnešní době digitální transformace nabývá na důležitosti využití webových kamer jako zdrojů informací o venkovních podmínkách a to především díky jejich široké dostup- nosti a potenciálu v oblasti meteorologie. Práce se zaměřuje na analýzu a validaci snímků z webových kamer v reálném čase, která je zásadní pro automatizované poskytování in- formací o aktuálních meteorologických jevech uživatelům po celém světě. Hlavním cílem práce je dosáhnout efektivní analýzy a validace snímků poskytující informace s maximální přesností a minimálním zpožděním. V rámci práce je představen úvod do dané problema- tiky a přehled stávajících metod a technologií. Hlavní části práce se soustředí na výběr metod a přístupů pro zpracování dat, které jsou zásadní pro návrh efektivního systému. Implementovaný systém, založený na vybraných sofistikovaných technikách strojového učení, je navržen tak, aby vynikal ve zpracování dat v reálném čase a klade důraz na dosažení nejvyšší účinnosti a efektivity.
Keywords:
analýza obrázků|detekce objektů|klasifikace obrazu|klasifikace počasí|počítačové vidění|hluboké učení|konvoluční sítě; image processing|object detection|image classification|weather classification|computer vision|deep learning|convolutional neural network
Available in a digital repository NRGL
Real-time analýza a validace obrazu z webových kamer
Nowadays, digital transformation emphasizes the use of webcams as sources of infor- mation about outdoor conditions, primarily due to their wide availability and potential in meteorology. The work ...
Vizuální editace doménové řídící informace pro plánování
Gráf, Martin; Barták, Roman; Chrpa, Lukáš
2024 - English
The ability to only define the physics of an environment in classical plan- ning tasks has been a long-standing obstacle in practical applications of such an approach. Current generic planners are typically capable of finding a solution to a given problem, but their inability to consider domain-specific constraints is often mirrored in a significant performance gap when compared to domain-specific algorithms. Remedying this gap would prove invaluable in making classical domain-independent planners viable in production envi- ronments. In this paper, we will first introduce the area of classical planning and briefly touch on popular approaches to solving planning tasks. We will then show the principle of Attributed Transition-Based Domain Control Knowledge, which encodes additional problem-specific information into a domain. Finally, we will present our implementation along with experimental results. Schopnost definovat pouze možnosti prostředí v úkolu klasického plá- nování je dlouhodobou překážkou pro praktické aplikace tohoto přístupu. Moderní obecné plánovače jsou typicky schopné nalézt řešení daného pro- blému, ale jejich neschopnost využít informací specifických pro doménu se často projeví ve výrazném rozdílu výkonu oproti algoritmům přizpůsobeným dané doméně. Pro použitelnost obecných plánovačů v produkčních prostře- dích je tudíž klíčové tento výkonostní rozdíl dohnat. V této práci nejprve představíme téma klasického plánování a krátce shr- neme běžné přístupy k řešení plánovacích problémů. Poté popíšeme princip Attributed Transition-Based Domain Control Knowledge, což je technika pro zakódování kontextuálních informací do domény a problému. Nakonec odpre- zentujeme naší implementaci spolu s experimentálními výsledky.
Keywords:
znalostní inženýrství|doménové řídící informace|klasické plánování; domain control knowledge|classical planning|knowledge engineering
Available in a digital repository NRGL
Vizuální editace doménové řídící informace pro plánování
The ability to only define the physics of an environment in classical plan- ning tasks has been a long-standing obstacle in practical applications of such an approach. Current generic planners are ...
Webová aplikace na procvičování databázových dotazů
Ságová, Sabína; Pešková, Klára; Klímek, Jakub
2024 - Slovak
Within this work, an educational web application was created for prac- ticing database queries using SQL language. The website consists of of four main parts - SQL hřiště, Úkoly, Diskusní fórum and Test. Students are free to experiment with the database in the SQL hřiště. In the Úkoly section, they have a variety of tasks to practice SQL queries. Each task has its own as- signment and students can write the solution. After submitting the solution, they will find out whether their solution was correct or not. In the Diskusní fórum section, they can see a practical example of using SQL queries. In the Test section, students can practice tasks of the teacher's choice. The Test section allows teachers to add their own tasks, create task sets and easily share them with students. Thanks to the use of a local database there is no need for students to register anywhere, making the application easy to use in schools. Pilot testing has been carried out, which has shown that the ap- plication is functional, but it would still be advisable to test the application in the classroom with secondary school students. V rámci tejto práce vznikla vzdelávacia webová aplikácia na precvičovanie databázových dopytov pomocou jazyka SQL. Stránka sa skladá zo štyroch hlavných častí - SQL hřiště, Úkoly, Diskusní fórum a Test. Študenti majú možnosť voľného experimentovania s databázou v časti SQL hřiště. V časti Úkoly majú k dispozícii rôzne úlohy na precvičovanie SQL dopytov. Každá úloha má svoje zadanie a študenti môžu napísať riešenie. Po odoslaní riešenia zistia, či ich riešenie bolo správne alebo nie. V časti Diskusní fórum môžu vidieť praktický príklad použitia SQL dopytov. V časti Test si študenti môžu precvičovať úlohy podľa výberu učiteľa. Časť Test umožňuje učiteľom pridá- vať vlastné úlohy, vytvárať sady úloh a jednoducho ich zdieľať so študentmi. Vďaka použitiu lokálnej databázy nie je potrebné, aby sa študenti niekde registrovali a aplikácia je teda ľahko použiteľná v školách. Prebehlo pilotné testovanie, ktoré ukázalo, že je aplikácia funkčná, ale stále by bolo vhodné aplikáciu otestovať vo výučbe so stredoškolskými študentmi.
Keywords:
SQL precvičovanie|vzdelávacia webová aplikácia|stredné školy; SQL practice|educational web application|secondary schools
Available in a digital repository NRGL
Webová aplikace na procvičování databázových dotazů
Within this work, an educational web application was created for prac- ticing database queries using SQL language. The website consists of of four main parts - SQL hřiště, Úkoly, Diskusní fórum and ...
Vizualizace algoritmů pro návrh databází
Duong, Xuan Anh; Kopecký, Michal; Koupil, Pavel
2024 - Czech
This bachelor's thesis focuses on the development of a web application designed for the visualization and interactive testing of algorithms needed for the design of relational database schemas. The primary goal of the application is to provide students with a deeper understanding and practice of relational database schema design, based on functional dependencies and normal forms. The application allows users to enter their own definition of a universal scheme and watch step-by-step how individual algorithms, starting with the algorithm for calculating the attribute closure, work on the entered data. This can help users better understand theoretical concepts and get feedback on the correctness of their solutions. The thesis also contains the theoretical basis needed for understanding the implemented algorithms, which can be a valuable basis for studying and preparing for exams on database systems. Tato bakalářská práce se zaměřuje na vývoj webové aplikace, určené pro vizualizaci a interaktivní zkoušení algoritmů, potřebných pro návrh relačních databázových schémat. Primárním cílem aplikace je poskytnout studujícím možnost hlubšího porozumění a praktického procvičení návrhu schématu relační databáze, založenému na funkčních závislostech a normálních formách. Aplikace umožňuje uživatelům zadávat vlastní definici univerzálního schématu a sledovat krok za krokem, jak jednotlivé algoritmy, počínaje algoritmem pro výpočet atributového uzávěru, na zadaných datech pracují. To může uživatelům pomoci lépe porozumět teoretickým konceptům a získat zpětnou vazbu o správnosti svých řešení. Práce obsahuje rovněž teoretický základ, potřebný pro porozumění implementovaným algoritmům, což může být cenným podkladem pro studium a přípravu na zkoušky z databázových systémů.
Keywords:
Visualizace algoritmů|Návrh datového modelu|Relační datový model|Normalizace|Webová aplikace; Visualization of algorithms|Data model design|Relational data model|Normalization|Web Application
Available in a digital repository NRGL
Vizualizace algoritmů pro návrh databází
This bachelor's thesis focuses on the development of a web application designed for the visualization and interactive testing of algorithms needed for the design of relational database schemas. The ...
Cesta Hora: Panství a přechodová symbolika ve Sporu Hora a Sutecha
Čermák, Michal; Pehal, Martin; Spalinger, Anthony John; Goebs, Katja
2024 - English
The present study explores the Ancient Egyptian tale Contendings of Horus and Seth, attested from the New Kingdom Papyrus Chester Beatty I, with focus on its complex symbolism and relationship to contemporary Egyptian religious thought and royal ideology. Intertextual ties between the tale and multiple Egyptian textual corpora are outlined, including ritual texts, funerary inscriptions, royal inscriptions of various types and literature proper. The symbolic analysis is followed by an interpretation of the story as a literary rite of passage, centred on the drama of royal succession, represented in the tale by the maturation of the god Horus. Elements of individual stages of this process are identified, with particular attention being given to the liminal aspect of succession, in which the various symbolic layers merge into a single narrative focused on the transformation of a prince into a king. The study shows how the tale presents a complex theology of kingship as an earthly image of the creator god, who subsumes in the drama of his ascension to the throne the totality of vital processes in the universe, including the revival of the dead in the afterlife and a cyclic renewal of the whole cosmos. The figure of the god Seth serves as another major focus of the thesis, which describes his... Tato studie zkoumá staroegyptský příběh Spor Hora a Sutecha, doložený na papyru Chester Beatty I z Nové říše se zaměřením na jeho složitou symboliku a vztah k soudobému egyptskému náboženskému myšlení a královské ideologii. Věnuje se intertextuálním vazbám mezi příběhem a četnými egyptskými textovými korpusy včetně rituálních textů, pohřebních nápisů, královských inskripcí a literatury. Po této symbolické analýze následuje výklad příběhu jako literárního přechodového rituálu, jehož středobod představuje drama královského nástupnictví, které je v příběhu reprezentováno dospíváním boha Hora. Práce identifikuje prvky jednotlivých fází tohoto procesu, přičemž zvláštní pozornost je věnována liminálnímu aspektu nástupnictví, v němž se různé symbolické vrstvy spojují v jediné vyprávění zaměřené na proměnu prince v krále. Studie v příběhu odhaluje komplexní teologii královského úřadu jako pozemského obrazu boha stvořitele, který v dramatu svého nástupu na trůn subsumuje souhrn vitálních procesů ve vesmíru včetně oživení mrtvých v posmrtném životě a cyklické obnovy celého kosmu. Zkoumání postavy boha Sutecha představuje druhý ústřední prvek práce, která popisuje jeho nezastupitelnou funkci v životním cyklu kralování. Sutech je ukázán jako komplementární kosmický princip k Horovi, a zajišťuje trvalou...
Keywords:
Arnold van Gennep|Dér el-Medína|Hor|Kruhová kompozice|Liminalita|Maurice Bloch|Mýtus a rituál|Papyrus Chester Beatty I|Pozdně egyptská literatura|Přechodové rituály|Přechodové rituály (Starý Egypt)|Spor Hora a Sutecha|Staroegyptská kosmologie|Staroegyptská literatura|Staroegyptská mytologie|Staroegyptské náboženství|Staroegyptský královský úřad|Sutech|Victor Turner; Ancient Egyptian Cosmology|Ancient Egyptian Kingship|Ancient Egyptian Literature|Ancient Egyptian Mythology|Ancient Egyptian Religion|Arnold van Gennep|Contendings of Horus and Seth|Deir el-Medina|Horus|Late Egyptian Literature|Liminality|Maurice Bloch|Myth and Ritual|Papyrus Chester Beatty I|Ring Composition|Rites of Passage|Rites of Passage (Ancient Egypt)|Seth|Victor Turner
Available in a digital repository NRGL
Cesta Hora: Panství a přechodová symbolika ve Sporu Hora a Sutecha
The present study explores the Ancient Egyptian tale Contendings of Horus and Seth, attested from the New Kingdom Papyrus Chester Beatty I, with focus on its complex symbolism and relationship to ...
Combining effects with dependent types
Mückenschnabel, Maya; Petříček, Tomáš; Šefl, Vít
2024 - Czech
Dependent type systems provide a novel way of reasoning about program correctness, by embedding behavior of the program into the more expressive type system. Correctness is achieved by not allowing incorrect states to be representable. Languages like Idris show that dependent type systems are practically useful, not only for formal proofs, but also for creating fewer bugs in production. But the purity of computation poses a problem for composability of stateful computations and of side effects. Effect handlers provide one possible solution for this problem. In this thesis we propose an effect extension of depen- dent type systems. The resulting system not only makes it possible to provide guarantees about correctness of a program, but also make it easy to compose such guarantees using effects. We formalize the type system and present a prototype implementation.
Keywords:
dependent types|effect handlers|type systems; dependent types|effect handlers|type systems
Available in a digital repository NRGL
Combining effects with dependent types
Dependent type systems provide a novel way of reasoning about program correctness, by embedding behavior of the program into the more expressive type system. Correctness is achieved by not allowing ...
Experimentální analýza dotazovacích jazyků v moderních databázových systémech
Čorovčák, Martin; Koupil, Pavel; Holubová, Irena
2024 - English
The rise of Big Data has highlighted the limitations of relational databases while handling large datasets, leading to the growth of NoSQL databases. This has made DBMS benchmarking crucial for performance evaluation and decision-making. This thesis compares relational (MySQL, SQLite), graph (Neo4j, ArangoDB), docu- ment (MongoDB), and column-family (Cassandra) databases. We analyze the expressive power of their query languages and their runtime efficiency across varying data sizes. We conclude, that there's no "number one" solution for all use cases. The choice depends on factors like data volume, query complexity, and the need for joins. For complex queries and frequent joins, MySQL and SQLite are the most expressive but may struggle with very large datasets. Cassandra and MongoDB excel in perfor- mance and scalability but require efficient schema design and targeted data redundancy. ArangoDB presents a versatile option capable of handling multiple data models but might require further investigation into its performance compared to Neo4j. Príchod Vel'kých Dát poukázal na obmedzenia relačných databáz pri spracovanível'kých datasetov, čo viedlo k nárastu NoSQL databáz. Z tohto dôvodu sa DBMS benchmarking stal kl'účovým pre hodnotenie výkonnosti a celkový rozhodovací proces. Táto práca porovnáva relačné (MySQL, SQLite), grafové (Neo4j, ArangoDB), doku- mentové (MongoDB) a stĺpcovo-orientované (Cassandra) databázy. Analyzujeme vyja- drovaciu silu ich dopytovacích jazykov a efektivitu počas behu pri rôznych vel'kostiach dát. Dospeli sme k záveru, že neexistuje žiadne riešenie "číslo jeden" pre všetky prípady použitia. Výber závisíod faktorov, ako je objem dát, zložitost' dopytov a potreba spájania. V prípade zložitých dotazov a častého spájania majú MySQL a SQLite najv̈ačšiu vy- jadrovaciu silu, avšak môžu mat' problémy s vel'mi vel'kými datasetmi. Cassandra a Mon- goDB vynikajú výkonom a škálovatel'nost'ou, ale vyžadujú efektívny návrh schématu a cielenú redundanciu dát. ArangoDB predstavuje univerzálnu možnost', ktorá dokáže pra- covat' s viacerými dátovými modelmi, ale pre hlbšie porovnanie s Neo4j sa môže vyžadovat' d'alší výskum ich výkonu.
Keywords:
databázové systémy|výkon|benchmark|statická analýza|experimentální analýza; database management systems|performance|benchmark|static analysis|experimental analysis
Available in a digital repository NRGL
Experimentální analýza dotazovacích jazyků v moderních databázových systémech
The rise of Big Data has highlighted the limitations of relational databases while handling large datasets, leading to the growth of NoSQL databases. This has made DBMS benchmarking crucial for ...
Jak výkonnostní sport ovlivňuje stravování dětí a rozvoj poruch příjmu potravy
Černá, Renata; Floriánková, Marcela; Kosheleva, Svetlana
2024 - Czech
5 ABSTRACT The theoretical part of the bachelor's thesis addresses the issue of eating disorders with a focus on children and adolescents and it also explores the influence of sports, particularly at the high- performance level, on the nutritional needs of children and adolescents, as well as the risk of developing an eating disorder. The practical part compares selected parameters of children in the 4th year of elementary school (comparing sports and regular classes) and in the 6th year of elementary school (comparing sports and regular classes). It involves monitoring anthropometric data, the correlation between subjective perception of one's own weight and its objective assessment, food choices with regard to their effects on health, weight and performance, adherence to dietary measures, the presence of targeted weight loss in the last 6 months, the intensity of regular physical activity, and selected factors of the external environment that are considered risky in terms of the development of eating disorders. There was no statistically significant difference in the BMI of children from the sports class and the regular class in the first stage, but the BMI of children from the sports class was statistically significantly lower (p < 0.001) in the second grade. In other parameters, there was no significant... 4 ABSTRAKT Bakalářská práce ve své teoretické části pojednává o problematice poruch příjmu potravy (PPP) se zaměřením na děti a adolescenty a zároveň vlivu sportu, zejména provozovanému na výkonnostní úrovni, na nutriční potřeby dětí a dospívajících a na riziko rozvoje poruchy příjmu potravy. Praktická část je věnována srovnání vybraných parametrů u dětí ve 4. ročníku základní školy (porovnání sportovní a běžné třídy) a v 6. ročníku ZŠ (porovnání sportovní a běžné třídy). Sledovány byly antropometrické údaje, korelace mezi subjektivním vnímáním vlastní hmotnosti a jejím objektivním posouzením, výběr potravin s ohledem na jejich vliv na zdraví, hmotnost a výkon, dodržování dietních opatření, přítomnost cíleného hubnutí v posledních 6 měsících, intenzita pravidelné pohybové aktivity a vybrané faktory vlivu vnějšího prostředí, které jsou považovány za rizikové z hlediska rozvoje PPP. Ve sledovaném souboru nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl v BMI dětí ze sportovní a běžné třídy na prvním stupni, na druhém stupni byl BMI dětí ze sportovní třídy statisticky významně nižší (p <0,001). V ostatních parametrech nebyl zjištěn významný rozdíl mezi dětmi ze sportovních a běžných tříd - nelišil se podíl dětí, které cíleně hubly, dodržovaly dietní opatření, nelišil se významně podíl dětí, které měly zkreslené...
Keywords:
poruchy příjmu potravy; výkonnostní sport; dětství; adolescence; mentální anorexie; mentální bulimie; eating disorder; high-performance sport; childhood; adolescence; anorexia nervosa; bulimia nervosa
Available in a digital repository NRGL
Jak výkonnostní sport ovlivňuje stravování dětí a rozvoj poruch příjmu potravy
5 ABSTRACT The theoretical part of the bachelor's thesis addresses the issue of eating disorders with a focus on children and adolescents and it also explores the influence of sports, particularly at ...
Procesy slabé saturace v multipartitních hypergrafech
Rajský, Adam; Tyomkyn, Mykhaylo; Tancer, Martin
2024 - Czech
Given hypergraphs H and P, wsat(H, P) denotes the smallest number of edges in a subgraph of H with the property that the missing edges can be sequentially added such that the addition of every edge creates a new copy of P. In 1985 Alon proved that wsat(Kn, P)/n tends to a finite limit for any graph P. A generalisation of this Theorem to r-uniform hypergraphs was conjectured by Tuza in 1992 and proved by Shapira and Tyomkyn in 2021. In this thesis, we use the methodology introduced by Shapira and Tyomkyn to prove a similar theorem when H is a complete r-partite r- uniform hypergraph. Dané hypergrafy H a P, wsat(H, P) označuje najmenší počet hrán v podgrafe H s vlastnosťou, že chýbajúce hrany možno postupne pridať tak, že pridanie každej hrany vytvorí novú kópiu P. V roku 1985 Alon dokázal, že wsat(Kn, P)/n konverguje k vlastnej limite pre akýkoľvek graf P. Tuza sa v roku 1992 domnieval, že platí zobecnenie tejto vety pre r-uniformné hypergrafy a dokázali ho Shapira a Tyomkyn v roku 2021. V tejto práci používame metodológiu, ktorú zaviedli Shapira a Tyomkyn, aby sme dokázali podobnuú vetu, v ktorej H je úplný r-partitný r-uniformný hypergraf.
Keywords:
wsat|slabá saturácia|hypergraf|extremálna kombinatorika; wsat|weak saturation|hypergraph|extremal combinatorics
Available in a digital repository NRGL
Procesy slabé saturace v multipartitních hypergrafech
Given hypergraphs H and P, wsat(H, P) denotes the smallest number of edges in a subgraph of H with the property that the missing edges can be sequentially added such that the addition of every edge ...
NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web
Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz
Provider
Other bases