Used filters (1)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 346834
Published from to

An outdoor game inspired by game shows and games from various corners of the world
2024 -
Keywords: terénní hra; herní show; zábava; učení hrou; kultura Available in the ZČU Library.
An outdoor game inspired by game shows and games from various corners of the world

Západočeská univerzita v Plzni, 2024

Kybernetická úniková hra
Kubík, Hynek; Burda, Karel; Fujdiak, Radek
2024 - Czech
ato práce zkoumá synergetický potenciál únikových her a vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti. Začíná přehledem principů kybernetické bezpečnosti a jejich významu, následuje podrobná analýza typologií únikových her a aktuálních trendů jak v České republice, tak mezinárodně. Jsou zde zkoumány různé vzdělávací rámce a modely v kybernetické bezpečnosti, spolu s analýzou nástrojů jako Cyber Threat Defender a CyberCIEGE. Studie také zahrnuje analýzu průzkumu a navrhuje metodiky pro tvorbu vzdělávacích materiálů a únikových her zaměřených na kybernetickou bezpečnost. Zjištění ukazují na efektivnost využití únikových her jako dynamického nástroje pro posílení vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti.V rámci praktické části se tato diplomová práce zaměřuje na navržení metodiky a scénářů únikových her spolu s následným testováním a optimalizací scénářů. This thesis explores the synergetic potential of escape games and cybersecurity education. It begins with an overview of the principles of cyber security and their importance, followed by a detailed analysis of the typologies of escape games and current trends both in the Czech Republic and internationally. Different educational frameworks and models in cybersecurity are explored, along with an analysis of tools such as Cyber Threat Defender and CyberCIEGE. The study also includes survey analysis and suggests methodologies for creating educational materials and escape games focused on cybersecurity. The findings show the effectiveness of using escape games as a dynamic tool to enhance cybersecurity education.In the practical part, this thesis focuses on designing methodologies and scenarios for escape games along with subsequent testing and optimization of the scenarios Keywords: Kybernetická Bezpečnost; Únikové Hry; Vzdělávací Metodiky; Vzdělávací Nástroje; Cyber Security; Escape Games; Educational Methodologies; Educational Tools Available in a digital repository NRGL
Kybernetická úniková hra

ato práce zkoumá synergetický potenciál únikových her a vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti. Začíná přehledem principů kybernetické bezpečnosti a jejich významu, následuje podrobná analýza ...

Kubík, Hynek; Burda, Karel; Fujdiak, Radek
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Porovnání impedančních analyzátorů (RLC metrů) pro charakterizaci piezoelektrických materiálů
Horký, Pavel; Mancl, Vlastimil; Šedivá, Soňa
2024 - Czech
Tato práce obsahuje shrnutí důležitých informací k problematice měření piezoelektrických materiálů a stanovování matice koeficientů za pomocí frekvenční metody. Následně jsou zde uvedeny informace k jednotlivým RLC metrům, jejich porovnání i stanovení jejich přesnosti. In this work you will find summary of important information regarding the measurments of piezoelectric materials using frequency method to establish matrix of coefficients. Then you will find informations about RLC meters used in this work. There is comparison of features and accuracy of measurment. Keywords: RLC metry; frekvenční metoda; piezokeramika; piezoelektrický materiál; moduly vibrací; frekvenční spektrum vzorků; RLC meters; frequency method; piezoceramics; piezoelectric material; vibration modules; frequency spectrum of samples Available in a digital repository NRGL
Porovnání impedančních analyzátorů (RLC metrů) pro charakterizaci piezoelektrických materiálů

Tato práce obsahuje shrnutí důležitých informací k problematice měření piezoelektrických materiálů a stanovování matice koeficientů za pomocí frekvenční metody. Následně jsou zde uvedeny informace k ...

Horký, Pavel; Mancl, Vlastimil; Šedivá, Soňa
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Řízení pohonu s asynchronním motorem pomocí softwarového nástroje X2C
Bartash, Roman; Huták, Petr; Pazdera, Ivo
2024 - Czech
Tato práce se zabývá dvěma algoritmy řízení asynchronního motoru, a to přímým řízením momentu a vektorovým řízením. Článek popisuje různé typy regulátorů a jejich nastavení s výstupními charakteristikami. Je tak možné získat představu o výkonnosti těchto systémů a porovnat je. Modelování je rovněž provedeno pomocí knihovny X2C, což dává možnost systémy dále testovat na reálném motoru. This paper deals with two induction motor control algorithms, namely direct torque control and vector control. The paper describes the different types of controllers and their settings, with output characteristics. Thus it is possible to get an understanding of the performance of these systems and compare them. Modelling is also carried out using X2C library, which gives an opportunity to further test the systems on a real motor. Keywords: MATLAB; Simulink; asynchronní motor; vektorové řízení; přímé řízení momentu; automatické generování kódu; X2C.; MATLAB; Simulink; asynchronous motor; vector control; direct torque control; automatic code generation; X2C. Available in a digital repository NRGL
Řízení pohonu s asynchronním motorem pomocí softwarového nástroje X2C

Tato práce se zabývá dvěma algoritmy řízení asynchronního motoru, a to přímým řízením momentu a vektorovým řízením. Článek popisuje různé typy regulátorů a jejich nastavení s výstupními ...

Bartash, Roman; Huták, Petr; Pazdera, Ivo
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Softwarově definovaná anténní řada
Sedláček, David; Prokopec, Jan; Maršálek, Roman
2024 - English
Hlavným cieľom tejto práce bolo vyvinúť demonštračnú platformu pre implementáciu algoritmov na odhad smeru príchodu signálu. Celkovo bolo opísaných šesť techník, ktoré boli následne implementované v Pythone spolu so simuláciami príchodu signálov. Bola vykonaná štúdia dostupného hardvéru, v ktorej boli porovnané rozdiely medzi na mieru prispôsobenými a voľne dostupnými riešeniami. Navrhli sa konkrétne hardvérové a softvérové konfigurácie pre praktickú implementáciu metód odhadu príchodu signálu. Na záver boli navrhnuté experimentálne merania na overenie účinnosti implementovaných metód. Vykonali sa testovacie merania a ich výsledky boli kriticky zhodnotené. The main objective of this thesis was to develop a demonstrator platform implementing signal processing algorithms for signal direction of arrival estimation. In total, six estimation techniques were described, and simulations of discussed beamforming and subspace-based methods were implemented in Python. A study was conducted on available hardware, comparing trade-offs between customised and off-the-shelf solutions. Specific hardware and software configurations were proposed for practical implementation of the estimation methods. Finally, a testbed was constructed to verify the performance of the implemented estimation methods. Tests were performed, and the results were critically evaluated. Keywords: Antenna array; digital signal processing; direction-of-arrival estimation; MUSIC; software-defined radio; KrakenSDR; Python; Anténne pole; digitálne spracovanie signálov; odhad smeru príchodu; MUSIC; softvérovo definované rádio; KrakenSDR; Python Available in a digital repository NRGL
Softwarově definovaná anténní řada

Hlavným cieľom tejto práce bolo vyvinúť demonštračnú platformu pre implementáciu algoritmov na odhad smeru príchodu signálu. Celkovo bolo opísaných šesť techník, ktoré boli následne implementované v ...

Sedláček, David; Prokopec, Jan; Maršálek, Roman
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Měření a tvorba map osvitu ozářených ploch
Šindelářová, Anna; Jandová, Kristýna; Křivík, Petr
2024 - Czech
Tato diplomová práce se zabývá měřením a tvorbou map osvitu ozářených ploch. V první části práce je definováno světlo a světelné záření, jeho druhy a jsou vysvětleny základní pojmy, které jsou se světelným zářením úzce spjaté. Dále jsou v této práci popsány různé typy zdrojů záření a jejich vliv na ozářené plochy. Teoretickou část uzavírá kapitola o senzorech záření, konkrétně pyranometrech. V praktické části práce bylo provedeno měření intenzity záření dopadajícího na zvolenou plochu zvoleným zdrojem záření a následně proběhla simulace rozložení záření pomocí programového prostředí Agilent VEE Pro 9.2. Měření i jeho simulace byly na závěr práce zpracovány a vyhodnoceny. This diploma thesis deals with the measurement and creation of irradiance maps of irradiated surfaces. In the first part of the thesis, there are defined light and light radiation and its types and there are explained the basic concepts closely related to light radiation. Furthermore, this thesis also describes different types of radiation sources and their effect on irradiated surfaces. The theoretical part concludes with a chapter on radiation sensors, specifically pyranometers. In the second part of the thesis, the intensity of the radiation incident on the selected surface was measured by the selected radiation source, and then the radiation distribution was simulated using the Agilent VEE Pro 9.2 software environment. Subsequently, the measurement and its simulation were processed and evaluated. Keywords: Světlo; zdroje světelného záření; intenzita záření; ozářená plocha; mapy osvitu; Light; sources of light radiation; radiation intensity; irradiated surface; exposure maps Available in a digital repository NRGL
Měření a tvorba map osvitu ozářených ploch

Tato diplomová práce se zabývá měřením a tvorbou map osvitu ozářených ploch. V první části práce je definováno světlo a světelné záření, jeho druhy a jsou vysvětleny základní pojmy, které jsou se ...

Šindelářová, Anna; Jandová, Kristýna; Křivík, Petr
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Program pro výpočet energetické bilance optického spoje Země – Mars
Marčák, Tomáš; Róka, Rastislav; Hudcová, Lucie
2024 - Slovak
Diplomová práca sa zameriava na návrh a vytvorenie programu pre výpočet vzájomnej pozície planét Zem a Mars v solárnom systéme. Cieľom tejto záverečnej práce je preštudovať a predstaviť súčasné a v budúcnosti plánované možnosti optickej a laserovej komunikácie na trase Zem Mars. Následne je v práci predstavený návrh programu, ktorý je doplnený o teoretický výpočet vzájomných pozícii najmä planét Zem Mars v solárnom systéme. Tento program ďalej vykresľuje samotné planéty v solárnom systéme s obežnými dráhami. Ďalším smerovaním práce je návrh optického bezkáblového spoja a následná analýza energetickej bilancie optického spoja medzi planétami Zem a Mars. The master’s thesis is focused on the design and development of a program for calculating the relative positions of the planets Earth and Mars in the solar system. The aim of this thesis was to study and present the current and planned possibilities of optical and laser communication between Earth and Mars. Subsequently, the thesis presents the design of the program, which is complemented by the theoretical calculation of the relative positions of the planets Earth – Mars in the solar system. This program further plots the planets themselves in the solar system with their orbits. Another focus of the thesis is the design of an optical link and the subsequent analysis of the optical link budget between the planets Earth and Mars. Keywords: optical communications; Mars; optical link; laser communications; mutual position of planets; planetary orbits; geometrical parameters of optical link; optical link budget Available in a digital repository NRGL
Program pro výpočet energetické bilance optického spoje Země – Mars

Diplomová práca sa zameriava na návrh a vytvorenie programu pre výpočet vzájomnej pozície planét Zem a Mars v solárnom systéme. Cieľom tejto záverečnej práce je preštudovať a predstaviť súčasné a v ...

Marčák, Tomáš; Róka, Rastislav; Hudcová, Lucie
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Obvodové realizace speciálních chaotických dynamických systémů
Kaleta, Lukáš; Langhammer, Lukáš; Petržela, Jiří
2024 - Czech
Práce pojednává o obvodové syntéze dvou zadaných chaotických dynamických systémů. Úvodem práce je rozbor teorie dynamických systémů, teorie chaosu a rozbor metod syntézy chaotických obvodů. Praktickou částí je odvození obvodů ze zadaných soustav diferenciálních rovnic metodou integrátorové syntézy a metodou rozšíření polynomů rovnic rezonančního obvodu a následná realizace obvodů. Výstupem práce jsou výsledky numerických integrací zadaných soustav, simulací odvozených obvodů a měření na realizovaných obvodech, ve formě stavových portrétů a kmitočtových spekter, které názorně popisují vyvolané chaotické jevy. This thesis deals with the circuit synthesis of two given chaotic dynamic systems. The introduction of the work analyses a theory of dynamic systems, a theory of chaos and methods of chaotic circuits synthesis. The practical part contains a derivation of circuits from specified systems of differential equations with an integrator synthesis method and polynomial expansion of resonant circuit equations. Following realization of the circuits is included. The output of the work are the results of numerical integrations of specified systems, simulations of synthesized circuits and measurements on implemented circuits. Results are in a form of state portraits and frequency spectra, ilustrating the induced chaotic phenomena. Keywords: Chaos; Dynamický systém; Chaotický obvod; Obvodová syntéza dynamických systémů; Atraktor; Stavové portréty; Chaos; Dynamical system; Chaotic circuit; Circuit synthesis of dynamical systems; Attractor; State portraits Available in a digital repository NRGL
Obvodové realizace speciálních chaotických dynamických systémů

Práce pojednává o obvodové syntéze dvou zadaných chaotických dynamických systémů. Úvodem práce je rozbor teorie dynamických systémů, teorie chaosu a rozbor metod syntézy chaotických obvodů. Praktickou ...

Kaleta, Lukáš; Langhammer, Lukáš; Petržela, Jiří
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Zvýšení kvality audio signálů pomocí kombinace více levných a jednoho dražšího A/D převodníku
Kovanda, Vojtěch; Mokrý, Ondřej; Rajmic, Pavel
2024 - Czech
Práce řeší dekvantizaci několika audio signálů na základě řídkosti, při čemž využívá kombinace řady levnějších a jednoho dražšího A/D převodníku. Problém řeší jako konvexní optimalizaci za použití určitého proximálního algoritmu, který je implementovaný v prostředí MATLAB. Za použití algoritmu byly provedeny rekonstrukce reálných a syntetických signálů. Srovnání úspěšnosti rekonstrukcí je vyhodnocováno pomocí objektivních kritérií, jako je odstupu signálu od zkreslení (SDR) a PEMO-Q, které zohledňuje poslechové vlastnosti signálů. This paper deals with sparsity based audio dequantization using combination of few cheaper and one more expensive A/D converters. Paper finds solution of this problem as convex optimization using generic proximal algorithm implemented in MATLAB. Real and synthetic signal reconstructions were performed using this algorithm. The reconstruction performance is evaluated using objective criteria such as Signal-to-Distortion Ratio (SDR) and PEMO-Q, which consider the perceptual properties of the signals. Keywords: Analogově digitální převod; analogově digitální převodníky; dekvantizace audia; proximální algoritmy; konvexní optimalizace; řídká reprezentace signálů; Analog-to-digital conversion; analog-to-digital converters; audio dequantization; proximal algorithms; convex optimization; sparsity Available in a digital repository NRGL
Zvýšení kvality audio signálů pomocí kombinace více levných a jednoho dražšího A/D převodníku

Práce řeší dekvantizaci několika audio signálů na základě řídkosti, při čemž využívá kombinace řady levnějších a jednoho dražšího A/D převodníku. Problém řeší jako konvexní optimalizaci za použití ...

Kovanda, Vojtěch; Mokrý, Ondřej; Rajmic, Pavel
Vysoké učení technické v Brně, 2024

Biblioverse - Multifunkční objekt s knihovnou
Košútová, Kristína; Kratochvíl, Jan; Bykov, Oleksii
2024 - Czech
Priestory detských knižníc v Českej aj Slovenskej republike sú zrkadlom školstva. Priestory sú poddimenzované svojou veľkosťou, sú zariadené nábytkom a kobercami, aby aspoň trochu tlmili detský krik. Otázkou ostáva, či takéto zariadenie je dostačujúce a či by detská knižnica nemala vyzerať a fungovať inak? Projekt sa zoberá novou pobočkou Mestskej knižnice Jiřího Mahena – Detská knižnica. Vychádza z porozumenia vývoja dieťaťa, ako sa hrá a učí nové veci počas svojho detstva - od narodenia až po vek 12 rokov. Deti si v knižnici môžu vytvárať vlastné hry a hračky na hranie. Deti sa budú môcť sami rozhodnúť o tom, ako budú tráviť svoj čas v knižnici. Či sa budú hrať individuálne podľa svojich predstáv alebo sa stanú súčasťou akéhokoľvek workshopu organizovaného Knižnicou Jiřího Mahena. V projekte definujem 3 základné typológie tvoriace priestor, a tie sú súčasťou hmoty budovy. Veža – je hlavným vertikálnym prvok, vďaka ktorému sa deti môžu pohybovať medzi viacerými poschodiami, no je to aj priestor ukrývajúci interaktívne prvky a hry. Jaskyňa – je menší priestor, ktorý svojim charakterom pripomína útočisko alebo skrýšu pre deti, ktoré sa chcú skryť a čítať si, alebo si len chcú nájsť svoj vlastný roh. Tunel – je hlavným horizontálnym prvkom, ktorý spája dôležité miesta dvoch hlavných objemov budov. Children's libraries in the Czech and Slovak Republic are a mirror of education. The spaces are undersized, furnished with furniture and carpets to at least somewhat muffle children's screams. The question remains whether such furnishings are sufficient and whether a children's library should look and function differently. The project is being taken up by a new branch of the Jiří Mahen Municipal Library - the Children's Library. It is based on an understanding of child development, how children play and learn new things during their childhood - from birth to the age of 12. Children can create their own games and toys to play with in the library. Children will be able to make their own choices about how they spend their time in the library. Whether they will play individually according to their own ideas or become part of any workshop organised by the Jiří Mahen Library. In the project I define 3 basic typologies that make up the space, and these are part of the building's mass. The tower - it is the main vertical element, thanks to which children can move between several floors, but it is also a space hiding interactive elements and games. The Cave - is a smaller space that resembles a refuge or hiding place for children who want to hide and read, or just want to find their own corner. Tunnel - is the main horizontal element that connects the important points of the two main building volumes. Keywords: knižnica; rooseveltova; bibioverse; park danuše muzikářové; veža; jaskyňa; tunel; deti; knižnica ako hra; library; roosevelt street; bibioverse; park danuše muzikářové; tower; cave; tunel; children; library as a game Available in a digital repository NRGL
Biblioverse - Multifunkční objekt s knihovnou

Priestory detských knižníc v Českej aj Slovenskej republike sú zrkadlom školstva. Priestory sú poddimenzované svojou veľkosťou, sú zariadené nábytkom a kobercami, aby aspoň trochu tlmili detský krik. ...

Košútová, Kristína; Kratochvíl, Jan; Bykov, Oleksii
Vysoké učení technické v Brně, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases