Number of found documents: 324
Published from to

Variety of representational environments in early geometry
Roubíček, Filip
2006 - English
The poster concerns the problem of representations in the teaching of geometry. It describes an experiment that was carried out with the aim to observe influences of different forms of representation on pupils´cognition. Poster se věnuje problematice reprezentací ve vyučování geometrii. Popisuje experiment, jehož cílem bylo sledovat vliv různých forem reprezentace na poznávání žáků. Keywords: teaching of geometry; representation Available on request at various institutes of the ASCR
Variety of representational environments in early geometry

The poster concerns the problem of representations in the teaching of geometry. It describes an experiment that was carried out with the aim to observe influences of different forms of representation ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2006

Inhomogeneity and anisotropy of ECAP aluminium
Ilucová, Lucia; Saxl, Ivan; Svoboda, Milan; Sklenička, Václav; Král, Petr
2006 - English
The structure of high purity (99,99%)aluminium processed by ECAP in the as pressed state after different number of passes was examined using various stereological methods. An extreme inhomogeneity and complicated anisotropy was observed along the body of rod-like specimens. Struktura velmi čistého hliníku (99,99%) vyrobeného metodou ECAP s různým počtem průchodů byla zkoumána několika stereologickými metodami. Byla zjištěna výrazná nehomogenita a komplikovaná anisotropie podél tyčovitých vzorků. Keywords: equal channel angular pressing (ECAP); orientation imaging microscopy; non-homogeneity Available at various institutes of the ASCR
Inhomogeneity and anisotropy of ECAP aluminium

The structure of high purity (99,99%)aluminium processed by ECAP in the as pressed state after different number of passes was examined using various stereological methods. An extreme inhomogeneity and ...

Ilucová, Lucia; Saxl, Ivan; Svoboda, Milan; Sklenička, Václav; Král, Petr
Matematický ústav, 2006

Reflexe a profesionalizace práce učitele
Tichá, Marie
2006 - Czech
Potřeba profesionalizace práce učitele roste. Proto je třeba kultivovat především oborově didaktické kompetence učitelů. To zahrnuje nejen zvládnutí matematického jádra vyučovacího předmětu a jeho didaktického zpracování, ale i způsobilost vytvořit tvůrčí sociální klima pro poznávání žáků. Jednou z cest je realizování kvalifikované pedagogické reflexe. The need of professionalisation of teachers´ work grows. Therefore the cultivation especially of subject didactical competence is necessary. It includes not only acquirement of mathematical core of subject and its didactic elaboration but also the capability of creation of social climate that is suitable for students´cognition. One of the ways is realisation of qualified pedagogical reflection. Keywords: qualified pedagogical reflection; self-reflection; joint reflection Available on request at various institutes of the ASCR
Reflexe a profesionalizace práce učitele

Potřeba profesionalizace práce učitele roste. Proto je třeba kultivovat především oborově didaktické kompetence učitelů. To zahrnuje nejen zvládnutí matematického jádra vyučovacího předmětu a jeho ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2006

The Problem of Adaptivity for hp-FEM
Vejchodský, Tomáš
2006 - English
The hp-version of the finite element method (hp-FEM) is extremely efficient numerical method for solving partial differential equations. In comparison with low-order methods it is capable to achieve exponential rate of convergence even though the solution has singularities and/or boundary/internal layers. To achieve the exponential convergence it is necessary to adapt both the geometry of the mesh and the polynomial degrees. However, the optimal hp-adaptive strategy is still unknown. This paper gives brief introduction into the problematic of hp-FEM and hp-adaptivity and emphasizes those parts that are not optimally solved yet. Metoda konečných prvků (MKP) a její hp-verze (hp-MKP) je velmi účinná numerická metoda pro řešení parciálních diferenciálních rovnic. Na rozdíl od metod nižších řádů je hp-MKP schopna dosáhnout exponenciálních řad konvergence a to dokonce v případech, kdy řešení má singularity a nebo vnitřní či hraniční vrstvy. K dosažení exponenciální konvergence je nutné adaptovat současně geometrii sítě i polynomiální stupně. Nicméně optimální způsob hp-adaptivity je stále neznámý. Tento článek poskytuje stručný úvod do problematiky hp-MKP a hp-adaptivity a zdůrazňuje ty části, které zatím nejsou optimálně vyřešeny. Keywords: hp-version of the finite element method (hp-FEM); hp-adaptivity Available at various institutes of the ASCR
The Problem of Adaptivity for hp-FEM

The hp-version of the finite element method (hp-FEM) is extremely efficient numerical method for solving partial differential equations. In comparison with low-order methods it is capable to achieve ...

Vejchodský, Tomáš
Matematický ústav, 2006

Homogenization of the steady Navier-Stokes equations in domains with a fine-grain boundary
Namlyeyeva, Yu.; Nečasová, Šárka
2006 - English
Homogenization of the steady Navier-Stokes equations in domain with a fine-grain body was studied. The aim of this paper is to construct the average problem, where we have one more term, vc(x)u(x), where c(x) we get from capacity of the holes. Homogenizace stacionárních Navier-Stokesových rovnic v perforované oblasti. Cílem článku je zkonstruovat nové řešení, kde máme navíc člen vc(x)u(x), kde c(x) dodáváme z kapacity děr. Keywords: homogenization; Navier-Stokes equations; domain with a fine-grain Available at various institutes of the ASCR
Homogenization of the steady Navier-Stokes equations in domains with a fine-grain boundary

Homogenization of the steady Navier-Stokes equations in domain with a fine-grain body was studied. The aim of this paper is to construct the average problem, where we have one more term, vc(x)u(x), ...

Namlyeyeva, Yu.; Nečasová, Šárka
Matematický ústav, 2006

Pravděpodobnost a statistika v našich životech
Saxl, Ivan
2006 - Czech
Přehled náhodných jevů provázejících náš každodenní život a poznámky k didaktice statistiky Overview of random events accompanying our everyday life and notes concerning the statistical education. Keywords: statistical literacy; didactics of statistics Available at various institutes of the ASCR
Pravděpodobnost a statistika v našich životech

Přehled náhodných jevů provázejících náš každodenní život a poznámky k didaktice statistiky...

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2006

Conjugate gradient method
Segeth, Karel
2006 - English
The endeavour to solve systems of linear algebraic systems is already two thousand years old. In the paper we consider the conjugate gradient method that is (theoretically) finite but, in practice, it can be treated as an iterative method. We survey a known modification of the method, the preconditioned conjugate gradient method, that may converge faster than the original one. Snaha řešit soustavy lineárních algebraických rovnic je stará již dva tisíce let. V příspěvku se zabývám metodou sdružených gradientů, která je ( teoreticky ) přímá metoda, ale v praxi může být považována za iterační metodu. Přehledně popisuji známou modifikaci metody, předpodmíněnou metodu sdružených gradientů, která může konvergovat rychleji než původní metoda. Keywords: linear algebraic system; conjugate gradient method; preconditioning Available at various institutes of the ASCR
Conjugate gradient method

The endeavour to solve systems of linear algebraic systems is already two thousand years old. In the paper we consider the conjugate gradient method that is (theoretically) finite but, in practice, it ...

Segeth, Karel
Matematický ústav, 2006

Joint reflection as a way to cooperation between researchers and teachers
Hošpesová, A.; Macháčková, Jana; Tichá, Marie
2006 - English
The contribution reports on a case study in which a group of teachers shifted from reflective practitioners to the teacher-researcher via qualified (joint) pedagogical reflection with researchers. Qualified pedagogical reflection includes observation, contemplation and consideration, description and analysis of key elements, evaluation or revaluation, ways of explanation, accepting decisions and determining a new strategy. It creates space for the transition from an intuitive to a conscious and justified teachers´action in mathematics lessons. Příspěvek informuje o případové studii ukazující posun několika učitelů od "reflektujícího praktika" k učiteli-výzkumníkovi cestou kvalifikované (společné) pedagogické reflexe. Kvalifikovaná pedagogická reflexe zahrnuje pozorování, popis a analýzu klíčových elementů,hodnocení atd. Vytváří prostor pro přechod od intuitivní k uvědomělé a odůvodňované činnosti učitele ve vyučování matematice. Keywords: qualified pedagogical reflection; joint reflection; reflective practitioner Available at various institutes of the ASCR
Joint reflection as a way to cooperation between researchers and teachers

The contribution reports on a case study in which a group of teachers shifted from reflective practitioners to the teacher-researcher via qualified (joint) pedagogical reflection with researchers. ...

Hošpesová, A.; Macháčková, Jana; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2006

Superkonvergence metody konečných prvků
Křížek, Michal
2006 - Czech
Je podán přehled výsledků o superkonvergenci metody konečných prvků. Dále je popsán přínos prof. Zlámala k teorii superkonvergence. We give a survey of superconvergence phenomena of the finite element method. Further we describe Zlámal´s contribution to the theory of superconvergence. Keywords: superconvergence; Gauss points; Zlámal Available at various institutes of the ASCR
Superkonvergence metody konečných prvků

Je podán přehled výsledků o superkonvergenci metody konečných prvků. Dále je popsán přínos prof. Zlámala k teorii superkonvergence....

Křížek, Michal
Matematický ústav, 2006

Úlohy pro MO - objevné nápady nebo rutinní manipulace?
Šimša, Jaromír
2005 - Czech
Příspěvek je zamyšlením autora nad otázkou, jaké rysy by měly odlišovat úlohy matematické olympiády od úloh z běžných hodin školské matematiky. Vyslovené postřehy jsou ilustrovány rozborem konkrétních úloh MO navržených autorem. The contribution focuses on the features of problems from the Mathematical Olympiad which should distinguish them from usual problems from mathematics lessons. The author illustrates his considerations by the analysis of recent MO problems proposed by himself. Keywords: mathematical contests; problem solving Available at various institutes of the ASCR
Úlohy pro MO - objevné nápady nebo rutinní manipulace?

Příspěvek je zamyšlením autora nad otázkou, jaké rysy by měly odlišovat úlohy matematické olympiády od úloh z běžných hodin školské matematiky. Vyslovené postřehy jsou ilustrovány rozborem konkrétních ...

Šimša, Jaromír
Matematický ústav, 2005

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases