Počet nalezených dokumentů: 41561
Publikováno od do

Mezi akcí a kontemplací. Mystika otevřených očí Dorothee Sölle
BALI, Kateřina
2023 - český
Předložená práce se zabývá teologickou reflexí myšlenek protestantské, feministické teoložky Dorothee Sölle, vztahující se k jejímu dílu Mystika a vzdor. Cílem této práce je reflexe pojetí mystiky a vzdoru, přičemž nahlíží mystiku a vzdor v přímé souvislosti s pozicí Sölle uvnitř feministické teologie osvobození, tj. pokouší se zasadit myšlenky o mystice a vzdoru do rámce jejího raného teologického myšlení. S ohledem na pozici Sölle uvnitř feministické teologie se práce zabývá i otázkou, jakým způsobem mystika a vzdor nabývá budoucí podoby feministické teologie osvobození. Ve středu zájmu této práce, skrze hermeneutickou metodu, je zejména reflexe vztahu akce a kontemplace, stojící v jádru mystiky a vzdoru. Na pozadí výtky Zimmerlinga vůči mystice a vzdoru, předně z politizace mystiky, se práce pokouší zamýšlet nad vztahem mystiky a vzdoru, kdy se jedná o vztah radikální souvztažnosti. Výtka Zimmerlinga se jeví oprávněná s ohledem na zacílení se na vztahy uvnitř stvoření a s nimi související proměnu člověka, namísto vztahu s Bohem. V jistém ohledu tak mystika jakožto vzdor nabývá podoby politické mystiky, přesněji mystiky osvobození. Reflexe mystiky jakožto vzdoru vyvolává otázky po "potřebě" kontemplativní dimenze", která se v důsledku může jevit jako sekundární. Práce se pokouší nalézat odpovědi v textu Sölle, přičemž onou odpovědí může být reflexe bezúčelné modlitby, která je "srdcem" mystiky jakožto vzdoru. Ačkoliv Sölle zdůrazňuje zejména jeden aspekt mystického vztahu-proměnu člověka a světa, jejím cílem je ona jednota akce a kontemplace v podobě jednoty mystiky a vzdoru.V její perspektivě vztah s Bohem není izolovanou zkušeností jedince, nýbrž odrazem a zároveň i vzorem vztahů uvnitř stvoření. Stejně tak jako neodděluje akci od kontemplace, neodděluje vztah mezi Bohem a člověkem a člověkem a stvořením. Na pozadí tohoto přístupu lze v důsledku nalézt touhu Sölle po nalezení jednoty. Právě v myšlence mystiky jakožto vzdoru, v mystice otevřených očí se vynořuje dialogický vztah akce a kontemplace, který je vztahem vzájemným. Akce a kontemplace jsou dvěmi stranami jedné mince, tj.jedno nemůže být bez druhého, přičemž jejich harmonie je předpokladem (i důsledkem) mystiky a vzdoru. The presented work deals with the theological reflection of the ideas of Protestant, feminist theologian Dorothee Sölle, related to her work Mysticism and Resistance. The aim of this work is to reflect on the concepts of mysticism and resistance, while viewing mysticism and resistance in direct relation to Sölle's position within feminist liberation theology, i.e. attempting to place ideas about mysticism and resistance in the framework of her early theological thinking. With regard to Sölle's position within feminist theology, the work also deals with the question of how mysticism and resistance take on the future form of feminist liberation theology. The focus of this work, through the hermeneutic method, is mainly the reflection of the relationship between action and contemplation, standing at the core of mysticism and resistance. Against the background of Zimmerling's criticism of mysticism and resistance, primarily from the politicization of mysticism, the work tries to reflect on the relationship between mysticism and resistance, which is a relationship of radical correlation. Zimmerling's criticism seems justified in view of the focus on relationships within creation and the related transformation of man, instead of the relationship with God. In a certain respect, mysticism as resistance takes on the form of political mysticism, more precisely the mysticism of liberation. The reflection of mysticism as resistance raises questions about the "need" of the "contemplative dimension", which as a result can appear secondary. The work tries to find answers in Sölle's text, and that answer can be the reflection of aimless prayer, which is the "heart" of mysticism as resistance. Although Sölle emphasizes one aspect of the mystical relationship in particular - the transformation of man and the world, her goal is the unity of action and contemplation in in the form of the unity of mysticism and resistance. In her perspective, the relationship with God is not an isolated experience of an individual, but a reflection and at the same time a pattern of relationships within creation. Just as it does not separate action from contemplation, it does not separate the relationship between God and man and man and creation. As a result, Sölle's desire to find unity can be found in the background of this approach. It is precisely in the idea of mysticism as resistance, in the mysticism of open eyes, that the dialogical relationship of action and contemplation emerges, which is a mutual relationship. Action and contemplation are two sides of the same coin, i.e. one cannot exist without the other, and their harmony is a prerequisite (and consequence) of mysticism and resistance. Klíčová slova: mystika; vzdor; kontemplace; angažovanost; vzájemnost; mysticism; resistance; contemplation; engagement; reciprocity Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Mezi akcí a kontemplací. Mystika otevřených očí Dorothee Sölle

Předložená práce se zabývá teologickou reflexí myšlenek protestantské, feministické teoložky Dorothee Sölle, vztahující se k jejímu dílu Mystika a vzdor. Cílem této práce je reflexe pojetí mystiky a ...

BALI, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Sportovní kluby na Lipensku
ŠUBOVÁ, Kristýna
2023 - český
Práce je založená na zjišťování informací, historie, působnosti a aktivnosti jednotlivých vybraných sportovních klubů formou rozhovorů s respondenty. Dané kluby se nachází ve velmi zajímavé a turisticky bohaté lokalitě, která byla záminkou pro vytvoření zmíněných klubů. Tato lokalita se označuje jako Lipensko. The work is based on finding out information, history, scope and activities of individual selected sports clubs in the form of interviews with respondents. These clubs are located in a very interesting and tourist-rich location, which was the reason for the creation of the mentioned clubs. This locality is referred to as Lipno. Klíčová slova: Sport; klub; sportovní klub; Lipensko; turistika; lokalita; podmínky; finance; sezóna.; Sports; clubs; sports clubs; Lipno; turism; location; conditionals; finance; season. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Sportovní kluby na Lipensku

Práce je založená na zjišťování informací, historie, působnosti a aktivnosti jednotlivých vybraných sportovních klubů formou rozhovorů s respondenty. Dané kluby se nachází ve velmi zajímavé a ...

ŠUBOVÁ, Kristýna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Komparace biblických motivů knižní předlohy a filmové adaptace Letopisů Narnie
FILIPOVÁ, Irena
2023 - český
Bakalářská práce se zabývá biblickými motivy v románu Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň od irského spisovatele Cliva Staplese Lewise. Práce se zaměří nejen na jejich přítomnost v díle, ale pokusí se o reflexi dobové a současné recepce románu s ohledem na vybrané téma. Následně porovná knižní předlohu s televizním seriálem z roku 1988 ("The Lion, The Witch & The Wardrobe", režie Marilyn Fox) se stejnojmennou filmovou adaptací z roku 2005 (režie Andrew Adamson) v kontextu použití biblických motivů a námětů. Práce si klade za cíl sledovat, zda se biblické motivy původního textu promítají do filmových adaptací, a nastínit vývoj sekularizace vnímání příběhů pro děti. The bachelor thesis deals with biblical motifs in the novel The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe by Irish writer Clive Staples Lewis. The thesis will not only focus on their presence in the work but will also attempt to reflect on the contemporary and modern reception of the novel with regard to the chosen theme. It will then compare the book with the 1988 television series ('The Lion, The Witch & The Wardrobe', directed by Marilyn Fox) with the 2005 film adaptation of the same name (directed by Andrew Adamson) in the context of the use of biblical motifs and themes. The thesis aims to investigate whether the biblical motifs of the original text are reflected in the film adaptations, and to outline the development of the secularization of the perception of children's stories. Klíčová slova: C.S. Lewis; Letopisy Narnie; Aslan; adaptace; biblické prvky; mytologie; C. S. Lewis; The Chronicles of Narnia; Aslan; adaptation; biblical motifs; mythology Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Komparace biblických motivů knižní předlohy a filmové adaptace Letopisů Narnie

Bakalářská práce se zabývá biblickými motivy v románu Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň od irského spisovatele Cliva Staplese Lewise. Práce se zaměří nejen na jejich přítomnost v díle, ale ...

FILIPOVÁ, Irena
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Manažerská komunikace v malých a středních podnicích
ČARVAŠOVÁ, Alena
2023 - český
Disertační práce seznamuje s výsledky současného poznání odborné literatury v oblasti manažerské komunikace v malých a středních podnicích při zavádění flexibilních forem práce, zhodnocuje situaci ve zkoumané oblasti v Jihočeském kraji a poskytuje vzdělávací materiály určené pro školení manažerů a personalistů malých a středních podniků, kteří se chystají zavést flexibilní formy práce. Tyto vzdělávací materiály mohou využít lektoři při workshopech určených pro manažery malých a středních podniků nebo pro studenty manažerských oborů a přispět tak ke zvýšení počtu flexibilních pracovních míst, k otevření trhu práce nevyužité nabídce, která se z důvodu nedostatku flexibilních pracovních míst nerealizuje. V neposlední řadě přispěje vzdělávání manažerů dle vytvořených vzdělávacích materiálů k minimalizaci rizik spojených s nevhodnou komunikací při zavádění flexibilních pracovních míst ve firmách. The dissertation introduces the results of the current knowledge of professional li-terature in the field of managerial communication in small and medium-sized enter-prises when introducing flexible working arangement, it also maps the situation in the investigated area in the South Bohemia in 2018-2019 and provides educational mate-rials intended for training managers and HR professionals small and medium-sized enterprises that want to introduce flexible working arangements. These educational materials can be used by lecturers during workshops designed for small and middle-sized enterprises services and thus contribute to an increase in the number of jobs with flexibility, to the discovery of potential human resources not yet actively participating in the offer on the labor market, and last but not least, to the minimization of risks associated with unsystematic introduction flexible working conditions in companies. Klíčová slova: Manažerská komunikace; malé a střední podniky; flexibilní formy práce; kratší pracovní doba; práce z domova; pružná pracovní doba.; Managerial communication; small and medium-sized enterprises; flexible forms of work; home office; shorter working hours; flexible working hours. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Manažerská komunikace v malých a středních podnicích

Disertační práce seznamuje s výsledky současného poznání odborné literatury v oblasti manažerské komunikace v malých a středních podnicích při zavádění flexibilních forem práce, zhodnocuje situaci ve ...

ČARVAŠOVÁ, Alena
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Mozkový systém odměny u hmyzu
DVOŘÁČEK, Jiří
2023 - český
Chování živočichů není náhodné, ale je primárně orientováno podle biologické významnosti podnětů prostředí: podněty potřebné pro přežití jedince či druhu jsou konkrétními mozkovými oblastmi, tzv. systémem odměny, označkovány pozitivní libostní hodnotou a jejich dosažení je spojeno s libostí (odměnou). Koncept systému odměny vzešel ze studia mozku savců, předpokládalo se, že jde o systém nacházející se jen v mozku vyšších živočichů (mesolimbický dopaminergní systém), libost byla projev vyšších funkcí mozku a komplikovaných nervových sítí. V interpretacích studia systému odměny dochází ale k vývoji. Od relativně celistvého fenoménu mozkové odměny ke komplexní funkci a k rozdělení na komponenty "liking", "wanting" a "learning", od dominantní libostní role dopaminu ke komplexnější představě přiznávající klíčové role dalším neurochemickým systémům. Dopaminu nadále zůstává důležitá role ve funkci "wanting", komponenta "liking" je pravděpodobně více řízena systémem opioidovým. Systém odměny již také není vnímán jen jako funkce mozku savců, ale stejné principy rozlišování podnětů na libé/nelibé (atraktivní/averzivní) byly popsány i u hmyzu (a jsou předpokládány v celé živočišné říši). V mozku hmyzu (zejména u dvou hlavních modelových druhů octomilky Drosophila melanogaster a včely Apis mellifera) byla jako klíčové oblasti libostních funkcí identifikována houbovitá tělíska (mushroom body) - oblasti spojované s asociativním učením a s vytvářením paměti. Byly také precizně popsány konkrétní buněčné a síťové struktury včetně zúčastněných neurotransmiterů a modulátorů. Odlišnosti mezi savčím a hmyzím systémem odměny jsou v komplexnosti mozkové sítě, obecné principy zůstávají však stejné. Moucha Drosophila melanogaster je častým laboratorním modelem pro zkoumání principů fungování nervových sítí. Při studiu mozkového libostního systému není atraktivní jen tím, že jde o relativně jednoduchý organismus s přehledným mozkem a s popsaným genomem, ale i tím, že při přemýšlení o jejím mozku neuplatňujeme tolik relativně staré, komplexní pojmy s neohraničenými významy - právě komplexnost a neohraničitelnost pojmů je při interpretacích studia lidského mozku potíž. U octomilky můžeme zdůraznit, že 1) oblasti mozku uplatňující se v asociativním učení a funkcích mozkové odměny jsou překvapivě komplexní, ač jde o organismus relativně jednoduchý a krátce žijící, 2) téměř jistě má její mozek systém vytvářející motivační drive (funkci "wanting" ), 3) existují náznaky možné přítomnosti hedonické složky libosti či jejího evolučního předchůdce, postavené nikoli na endogenních opioidech, ale pravděpodobně na jiných neuropeptidech. Srovnání mozkových systémů dvou evolučně vzdálených skupin živočichů (hmyzu a savců/člověka) je inspirativní v mnoha směrech. Ze srovnání lze vyvodit několik důsledků pro obecný model libosti živočichů: Libostní principy jsou univerzální - usilování o libost je pravděpodobně základní vlastností všech živočichů. Libostní funkce mozku se jeví být hierarchicky postavené, nikoliv centrálně organizované, ale s funkcemi spíše distribuovanými mezi ostatní mozkové sítě, a funkce, její jednotlivé části můžou být na sobě nezávislé a pracovat paralelně, posílení spojení konkrétního podnětu s žádoucím chováním může být víceúrovňové. Role monoaminů v systému odměny je evolučně pravděpodobně konzervativní, role neuropeptidů je vývojově flexibilní (roli endogenních opioidů savců může alespoň částečně mít u hmyzu jiný neuropeptid). Neurotransmiterová identita dopaminergních neuronů v systému odměny je pravděpodobně flexibilní a úzce závislá na životním kontextu. U systému odměny včely lze najít další dva zajímavé koncepty: sublimaci libostních funkcí u jedinců ve prospěch kolektivní libosti a naznačenou integrovanou funkci spojující funkce odměny a sociálního chování v jedno kontinuum. Toto komparativní studium dává nový prostor k pochopení poruch libostního systému, zejména závislosti, a může mít i významné důsledky filozofické. Animal behavior is not random; rather, it is primarily determined by the biological significance of environmental stimuli: stimuli essential for a survival are marked by the brain reward system, with a positive hedonic value and their achievement is associated with the pleasure (reward). The concept of the reward system emerged from research of the mammalian brain; early theories held that it was a system present only in the brains of higher animals (the mesolimbic dopaminergic system), and that reward was a manifestation of more complex neural networks and higher brain functions. The brain reward has evolved from a solitary phenomenon to a complex function that is divided into the components of ´liking´, ´wanting´, and ´learning´, and from the predominate role of dopamine to a more sophisticated idea that assigns important functions to other neurochemical systems. While dopamine still plays a significant part in the ´wanting´ function, the opioid system likely plays a larger role in the ´liking´ function. The distinction of stimuli into pleasant/unpleasant (attractive/aversive) has been described in insects, and it is widely believed that this principle applies throughout the animal kingdom. Mushroom bodies have been identified as the critical regions of reward functions in the brains of insects. The exact descriptions of the implicated neurotransmitters and modulators, as well as specific cellular and network structures, were also provided. Although the complexity of the brain networks in mammalian and insect reward systems differs, the general principles are the similar in both. The fly Drosophila melanogaster is a frequent laboratory model for investigating the principles of neural network functioning. When studying the brain reward system, it is not only appealing because it is a relatively simple organism with a transparent brain and a described genome, but it may also have the benefit for us that when thinking about its brain, we do not apply relatively old, complex concepts with unlimited meanings, which are a problem in interpreting the human brain study. In the case of the fruit fly, we can highlight that 1) the brain regions involved in associative learning and brain reward functions are surprisingly complex, despite the fact that it is a relatively simple and short-lived organism, 2) its brain almost certainly has a system that creates a motivational drive (´wanting´), and 3) there are indications of the potential existence of a hedonic component of pleasure or its evolutionary predecessor, based not on endogenous opioids. It is inspiring in many ways to compare the brain structures of two evolutionary distinct animal groupsinsects and mammals/humans. This comparison has several implications for a broad paradigm of animal reward, including: Reward principles are universal, and all species are likely fundamentally motivated by the need for rewards. The brain reward mechanisms appear to be hierarchically structured; rather than being centrally organized, they are distributed among other brain networks and mechanisms. The components of these mechanisms can operate independently of one another and concurrently. While the function of neuropeptides in the reward system is flexible, the function of monoamines in the reward system is likely to be conservative in evolutionary terms (the function of endogenous opioids in mammals may be at least partially regulated by another neuropeptide in insects). The neurotransmitter identity of dopaminergic neurons in the reward system is likely to be very context-dependent. Two other interesting concepts can be found in the bee: the sublimation of reward functions in individuals in favor of collective pleasure, and the implied integrated function connecting reward functions and social behavior into one continuum. The comparative study gives new scope for understanding disorders of the reward system, especially addiction, and may also have significant philosophical consequences. Klíčová slova: mozkový systém odměny; mozková libost; mushroom body; mozek Drosophily; dopamin; závislost; kolektivní odměna.; brain reward system; brain reward; mushroom body; Drosophila brain; addiction; dopamine; collective reward Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Mozkový systém odměny u hmyzu

Chování živočichů není náhodné, ale je primárně orientováno podle biologické významnosti podnětů prostředí: podněty potřebné pro přežití jedince či druhu jsou konkrétními mozkovými oblastmi, tzv. ...

DVOŘÁČEK, Jiří
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Řízení podniků v podmínkách Industry 4.0 a rozvoj lidských zdrojů
ČERMÁKOVÁ, Julie
2023 - český
Na základě výzkumu je cílem disertační práce zjistit klíčové kompetence v podmínkách Industry 4.0 a navrhnout nástroje pro rozvoj lidských zdrojů s cílem vyhodnotit jejich implementaci z hlediska zajištění požadovaného rozvoje pracovníků. V kvantitaivní části na základě dotazníkového šetření statistický výzkum odhalil v počtu testů ANOVA a po úpravě jejich p-hodnot Bonferroniho korekcí kompetence leadership a celoživotní vzdělávání jako statisticky významné klíčové kompetence odborníků pro Industry 4.0. Tento statistický výsledek je podpořen případovými studiemi, které jsou součástí kvalitativní části disertační práce. Případové studie zachycují profesionální rozvoj pěti manažerů, kteří zastávají klíčové profese Industry 4.0. Z kvalitativního výzkumu ve formě koučovacích interview je v práci zřetelný profesní rozvoj expertů v průměru o dvě úrovně u každé kompetence zvlášť na desetibodové škále, která vychází z primárního dotazníkového šetření založeného na sebeevaluaci odborníků. Metoda koučování se v případových studiích potvrdila jako nejúčinnější metoda rozvoje kompetencí pro Industry 4.0 oproti leadershipu a mentoringu. Využití 360stupňové zpětné vazby potvrzuje výsledky, ke kterým autorka v rámci případových studiích dospěla. Metody pro rozvoj lidských zdrojů na klíčových pracovních pozicích v podmínkách Industry 4.0 se podařilo účelně vystihnout a cíle naplnit. Based on the research, the aim of the dissertation is to identify the key competencies in the conditions of Industry 4.0 and to propose tools for human resources development in order to evaluate their implementation in terms of ensuring the required development of employees. In the quantitative part, based on a questionnaire survey, the statistical research revealed in the number of ANOVA tests and after adjusting their p-values by Bonferroni correction, the competencies of leadership and lifelong learning as statistically significant key competencies of professionals for Industry 4.0. This statistical result is supported by the case studies included in the qualitative part of the dissertation. The case studies capture the professional development of five managers who hold Industry 4.0 core competencies. From the qualitative research in the form of coaching interviews, the thesis shows the professional development of the experts by an average of two levels for each competency separately on the ten-point scale based on the primary questionnaire survey based on the experts' self-evaluation. The coaching method was confirmed in the case studies as the most effective method of competence development for Industry 4.0 compared to leadership and mentoring. The use of 360-degree feedback confirms the results reached by the author in the case studies. The methods for developing human resources in key positions in Industry 4.0 conditions have been effectively captured and the objectives have been met. Klíčová slova: Klíčové kompetence pro Průmysl 4.0; rozvoj lidských zdrojů; případové studie; koučink; vedení; celoživotní vzdělávání 360stupňová zpětná vazba; Key competencies for Industry 4.0; human resources development; case studies; coaching; leadership; lifelong learning; 360degree feedback Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Řízení podniků v podmínkách Industry 4.0 a rozvoj lidských zdrojů

Na základě výzkumu je cílem disertační práce zjistit klíčové kompetence v podmínkách Industry 4.0 a navrhnout nástroje pro rozvoj lidských zdrojů s cílem vyhodnotit jejich implementaci z hlediska ...

ČERMÁKOVÁ, Julie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Psychologie v kontextu profesionálního gamingu
STANĚK, Jakub
2023 - český
Cílem této práce je zmapovat náročné situace, se kterými se profesionální a poloprofesionální hráči digitálních her mohou setkávat a které na ně vytvářejí psychický tlak, a zároveň odhalit, zda existují nějaká psychologická specifika u výkonnostních hráčů, tedy pokusit se zmapovat jejich psychologický profil. Na obě tato témata jsou úzce navázány také psychologické potřeby hráčů a psychologická podpora. Data byla získána pomocí baterie psychodiagnostických metod, dotazníku vlastní konstrukce a polostrukturovaných rozhovorů shráči a trenéry zčeských profesionálních organizací. Celkem tvořilo výzkumný soubor 45 profesionálních a poloprofesionálních hráčů a 5 trenérů. Komparační skupina byla sestavena ze 183 volnočasových hráčů. Výsledky ukázaly, že profesionální hráči jsou převážně introvertně ladění svelkou orientací na výsledek jejich úsilí a vysokou orientací na výkon. Zároveň vykazují nižší míru sociálních interakcí mimo svůj tým. Podařilo se také identifikovat náročné situace, které vycházejí ztréninku, zápasů, týmu a kariéry hráče. Pro jejich zvládnutí jsou pro hráče klíčové schopnosti zvládat stres, efektivně komunikovat, kontrolovat emoce a jednat disciplinovaně. Stěmito aspekty mohou hráčům pomáhat psychologové, jejichž práce vprogamingu by měla spočívat vindividuálních konzultacích shráči a trenéry, skupinové práci stýmem a vedukaci a nácviku dovedností. Srovnání studujících a nestudujících progamerů ukázalo, že prezenční studium podporuje sociální složku života hráčů, ale aktuální parametry školní docházky a podmínky pro zisk IVP nejsou vhodné pro kombinaci studia a profesionálního hraní. The aim of dissertation thesis is to map the challenging situations that professional, and semi-professional digital game players may encounter and which create psychological pressure on them, and at the same time to reveal whether there are any psychological specificities in performance gamers, i.e. to try to map their psychological profile. Closely linked to both of these themes are the psychological needs of gamers and psychological support. Data were collected using a battery of psychodiagnostic methods, a self-constructed questionnaire and semi-structured interviews with players and coaches from Czech professional organizations. In total, the research sample consisted of 45 professional and semi-professional players and 5 coaches. The comparison group was composed of 183 leisure players. The results showed that professional players are mostly introverted with a high orientation towards the outcome of their efforts and a high-performance orientation. At the same time, they showed lower levels of social interactions outside their team. It was also possible to identify challenging situations that stem from training, matches, the team and the player's career. To cope with these, the skills of managing stress, communicating effectively, controlling emotions and acting in a disciplined manner are crucial for players. Psychologists can help players with these aspects, and their work in progaming should consist of individual consultations with players and coaches, group work with the team, and education and skills training. A comparison of studying and nonstudying progamers showed that full-time study supports the social component of players' lives, but the current parameters of schooling and the conditions for obtaining an individual study plan are not suitable for a combination of study and professional gaming. Klíčová slova: esport; psychologie esportu; progaming; psychologie sportu; digitální hry; esport; esport psychology; progaming; sport psychology; digital games Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Psychologie v kontextu profesionálního gamingu

Cílem této práce je zmapovat náročné situace, se kterými se profesionální a poloprofesionální hráči digitálních her mohou setkávat a které na ně vytvářejí psychický tlak, a zároveň odhalit, zda ...

STANĚK, Jakub
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Strategien im Umgang mit Mehrsprachigkeit in virtueller Projektkommunikation - eine Fallstudie
KRÄMER, Hannah Theresa
2023 - český
Mit Hilfe von Methoden- und Datentriangulation wurde die schriftliche und mündliche Online-Kommunikation eines virtuellen Projektteams untersucht, um die Frage zu beantworten, welche Strategien die Teammitglieder in der mehrsprachigen Interaktion über verschiedene Medien entwickeln. Dabei wird der Einsatz von ELF als genuin mehrsprachige Praxis beleuchtet. Die zentrale Rolle einer ausgeprägten mehrsprachigen Kompetenz der Projektleiterinnen und Projektleiter sowie die Vorteile der muttersprachlichen Kommunikation für den Aufbau einer vertrauten Beziehung werden deutlich. Die Kommunikation im Team präsentiert sich als offen für Sprachwechsel, was Kreativität und Freude am Sprachgebrauch ermöglicht. With help of methodological and data triangulation, the online written and oral communication of a virtual project team was investigated in order to answer the question of which strategies the team members develop in multilingual interaction via different media. Light is shed on the use of ELF as a genuinely multilingual practice. The central role of pronounced multilingual competence of the project leaders, as well as the advantages of communication in the mother tongue for building a familiar relationship become evident. The communication in the team presents itself as open to language changes, which allows creativity and joy in the use of language. Klíčová slova: virtuelles Team; E-Mail Kommunikation; Online-Konferenz; ELF; multilingua franca; Übersetzung; Code Switching; virtual team; e-mail communication; online conference; ELF; multilingua franca; code switching; translation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Strategien im Umgang mit Mehrsprachigkeit in virtueller Projektkommunikation - eine Fallstudie

Mit Hilfe von Methoden- und Datentriangulation wurde die schriftliche und mündliche Online-Kommunikation eines virtuellen Projektteams untersucht, um die Frage zu beantworten, welche Strategien die ...

KRÄMER, Hannah Theresa
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Filosofické zkoumání sportu a jeho role v kontextu dobrého života
MAREŠ, Lukáš
2023 - český
Práce se věnuje filosofickému zkoumání sportu a jeho role v dobrém životě. Pokouší se rozpracovat vybrané stěžejní otázky disciplíny filosofie sportu, které se zároveň vztahují k tradičním filosofických problémům, konkrétně Co je sport?, Co je dobrý sport? a Jakou roli má sport v dobrém životě? Mezi hlavní cíle práce patří adekvátní definování sportu, přehledné charakterizování dobrého sportu a projasnění hodnoty sportování jakožto pro člověka přínosné činnosti. Struktura textu odpovídá těmto třem cílům, přičemž každému z nich je věnována samostatná kapitola. Autor představuje sport jako instrumentálně i autotelicky významnou aktivitu hodnou zařazení do rámce dobrého života. Čerpá přitom především z filosofických děl západní tradice myšlení a z českých a anglických textů obsahově náležejících do disciplíny filosofie sportu. The thesis is concerned with a philosophical exploration of sport and its role in a good life. It attempts to elaborate on selected key questions of the philosophy of sport discipline that also relate to traditional philosophical problems, namely, What is sport?, What is good sport?, and What is the role of sport in a good life? The main objectives of the thesis include adequately defining sport, clearly characterizing good sport, and clarifying the value of sport as a beneficial activity for human beings. The structure of the text corresponds to these three aims, with a chapter devoted to each of them. The author presents sport as an instrumentally and autotelically significant activity worthy of inclusion in the framework of a good life. In doing so, he draws primarily on philosophical works in the Western tradition of thought and on Czech and English texts belonging to the philosophy of sport discipline. Klíčová slova: filosofie sportu; definice sportu; dobrý sport; dobrý život; autotelicita; Aristotelés; Bernard Suits; philosophy of sport; definition of sport; good sport; good life; autotelicity; Aristotle; Bernard Suits Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Filosofické zkoumání sportu a jeho role v kontextu dobrého života

Práce se věnuje filosofickému zkoumání sportu a jeho role v dobrém životě. Pokouší se rozpracovat vybrané stěžejní otázky disciplíny filosofie sportu, které se zároveň vztahují k tradičním ...

MAREŠ, Lukáš
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

Cíl lidského života a jeho vliv na koncepci ctností
KILBERGR, Pavel
2023 - český
Cíl lidského života je předmětem etiky ctností a odpovídá na otázku o povaze blaženosti, která je posledním cílem lidského konání. Je předmětem jak antické filosofie, tak středověké scholastiky, ve které má zásadní místo Tomášova koncepce ctností. V současné době je zkoumán jak na poli filosofie, tak i teologie. Práce se věnuje problematice povahy posledního cíle skrze uvedení základních pozic v aristotelské a tomistické etice ctností. Skrze rozpracování základních pozic dochází k jasnému rozlišení přirozené a nadpřirozené etiky ctností, která však v rámci Tomášova konceptu tvoří ucelený a propojený systém, který je věrný aristotelské předloze. Tomášova etika ctností je modelovým příkladem pojetí ctnosti, které postihuje plnost imanentního rozměru člověka skrze filosofické poznávání spolu s transcendentním přesahem. The goal of human life is the subject of virtue ethics and answers the question about the nature of beatitude, which is the ultimate end of human action. It is the subject of both ancient philosophy and medieval scholasticism, in which Thomas's conception of the virtues has a fundamental place. It is currently being explored in the fields of both philosophy and theology. This thesis addresses the problem of the nature of the last end through an exposition of the basic positions in Aristotelian and Thomistic virtue ethics. Through the elaboration of the basic positions, a clear distinction is made between natural and supernatural virtue ethics, which, however, within the framework of Thomas's conception, form a coherent and interconnected system that is faithful to the Aristotelian model. Thomas's virtue ethics is a model example of a conception of virtue that captures the fullness of the immanent dimension of man through philosophical cognition along with a transcendent overlay. Klíčová slova: Ctnosti; etika ctností; cíl lidského života; blaženost; nedokonalá blaženost; finální příčina etiky ctností; Tomáš Akvinský; Virtues; virtue ethics; ultimate end; beatitude; imeprfect beatitude; final cause of virtue ethics; Thomas Aquinas Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Cíl lidského života a jeho vliv na koncepci ctností

Cíl lidského života je předmětem etiky ctností a odpovídá na otázku o povaze blaženosti, která je posledním cílem lidského konání. Je předmětem jak antické filosofie, tak středověké scholastiky, ve ...

KILBERGR, Pavel
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze