Used filters (1)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 18490
Published from to

Památkový postup pro ochranu a ošetření chromolitografických tisků na papírech zušlechtěných natíráním
Chadimová, Martina; Vlčková, Lucie; Franc, Jan; Vávrová, Petra; Ruml Fortelná, Irena; Kubíčková, Markéta
2021 - Czech
Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíru je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních zdrojů a případových studií vyplývá jak z nevelké četnosti dochování těchto objektů - artefaktů a dokumentů - ve sbírkových a paměťových institucích, tak z významu, který jim byl v rámci fondů přikládán. Raritní dochování cenných chromolitografických tisků ve sbírkových institucích komplikuje jejich často značně problematický stav a četná poškození, vyplývající ze specifik postupu chromolitografického tisku. Ten sice bylo možné po průběžném zdokonalování provádět takřka na cokoliv, ovšem v případě nejcennějších obrazových plakátů probíhal takřka výhradně na tzv. zušlechtěný papír. „Zušlechťující“ nátěr papíru, pro chromolitografie charakteristický, stejně jako také charakteristická finální transparentní „laková“ vrstva představují z restaurátorského hlediska celou řadu problémů a rizik fyzikálních a chemických, vyplývajících z vrstvení a interakcí materiálů. Zavedené konzervátorské a restaurátorské postupy v běžné praxi sbírkových institucí tyto velmi specifické otázky dosud nezohledňovaly. Postup je členěn na teoretickou a praktickou část – první sumarizuje poznatky nezbytné ke stanovení praktického řešení konzervačních a restaurátorských zásahů a řádné péči o chromolitografické tisky na zušlechtěných papírech. Vstupní část poskytuje bohatý aparát pro identifikaci těchto tisků, včetně historického exkurzu k problematice technologie tisku a technologie výroby zušlechtěných - natíraných papírů. Obrazová dokumentace představuje názorný nástroj pro rozpoznání základních (nejběžnějších) typů chromolitografií a pro způsob identifikace papírů na základě jejich poškození. Teoretická část se blíže věnuje procesu zušlechtění – natírání papíru s ohledem na chemické složení použitých látek a poskytuje přehled používaných pojiv a pigmentů. Přehled faktorů ovlivňujících degradaci papíru shrnuje samostatný text, diskutující vnější (vlhkost, teplotu, světlo) a vnitřní faktory degradace (hydrolýza glykosidické vazby, oxidace a fotochemické reakce celulózy, oxidace a fotooxidace hemicelulóz, fotolýza a fotooxidace ligninu). Teoretická východiska praktických konzervačních postupů přibližují působení jednotlivých používaných metod, které postup aplikuje. Soustředí se na problematiku záchrany tisků s kyselými materiály a tedy metody odkyselování, jmenovitě odkyselování „in situ“ ve vakuových balíčcích, technologii Papersave Swiss a metodu MMMK. Optimální varianty konzervačních postupů chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře byly sestaveny do praktického metodického návodu navazujícího na teoretický rozbor problematiky. Prvotním praktickým krokem postupu je makroskopická a mikroskopická analýza fyzického stavu objektu s digitálním záznamem. Jejím výstupem je identifikace materiálu a zevrubné zhodnocení zaznamenaných typů poškození, včetně stadia ve kterém se nachází. Jako užitečná praktická pomůcka byla vypracována kategorizace jednotlivých typů poškození zohledňující odlišnosti návazných konzervačních postupů. Záznam o těchto skutečnostech je vstupním bodem konzervačního protokolu a opěrnou informací pro volbu následného konzervačního postupu. Navržené konzervační postupy zahrnují měření a následnou úpravu pH, lepení a následnou péči. Postup uzavírá návrh optimálního uložení. In conservation and restoration practice, the issue of chromolithographic prints on refined paper is a non-trivial area to which systematic attention has not yet been paid. The absence of reference sources and case studies on this subject results from the fact that these objects – artifacts and documents – have not been preserved in great numbers in collecting and memorial institutions, and not much importance has been attributed to them within such collections. The rarity of the preservation of valuable chromolithographs in collecting institutions is complicated by their often problematic condition and the frequent damage resulting from the specifics of the chromolithographic process. Although after continuous improvement it was possible to print on almost anything, the most valuable picture posters were printed almost exclusively on “refined” paper. The “refined” coating on this paper, characteristic of chromolithography, as well as the final, transparent “lacquer” layer, cause many problems in terms of restoration, and many physical and chemical risks arise from the layering and interaction of the materials used. The established conservation and restoration procedures in the common practice of collecting institutions have not yet taken into account these very specific issues. The conservation procedure itself involves both theoretical and practical aspects. The section dealing with theoretical aspects summarizes the knowledge necessary to determine how to design conservation and restoration interventions and what constitutes the proper care of chromolithographic prints on refined paper. The introductory section provides many tools for the identification of such prints, including an historical excursion into printing technology and the production of refined coated paper. Rich pictorial documentation serves as a visual aid for recognizing the basic (most common) types of chromolithographs and for identifying paper types based on the damage incurred. The theoretical aspects deal in more detail with the process of refining paper by coating it, with regard to the chemical composition of the substances used, and provides an overview of such binders and pigments. An overview of the factors influencing the degradation of paper is summarized in a separate text dealing with external degradation factors (humidity, temperature, light) and internal ones (hydrolysis of the glycosidic bond, oxidation and photochemical reactions of cellulose, oxidation and photooxidation of hemicelluloses, photolysis and the photooxidation of lignin). The theoretical starting points for the conservation procedures in practice therefore explain the operation of the methods applied in the procedure. The focus is on the preservation of prints containing acidic materials, i.e., on de-acidification methods, such as in situ de-acidification in vacuum packages, the Papersave Swiss technology, and the MMMK method. The optimal variants of the conservation procedures for chromolithographic prints on refined paper are presented in a practical methodological manual based on theoretical analysis of the issue. The first practical step is the macroscopic and microscopic analysis of the physical condition of the examined print and production of a digital record. The output of that procedure is the identification of the material and a thorough assessment of the recorded types of damage, as well as the stage of degradation. As a useful practical guide, a categorization of types of damage according to the conservation procedure they require has been prepared. The record of these facts is the starting point for each conservation protocol and yields supporting information for the choice of a subsequent conservation procedure. The proposed conservation procedures include pH measurement and the subsequent adjustment, gluing and follow-up care. The procedure concludes with a proposal for optimal storage. Keywords: konzervační postup; chromolitografie; natíraný papír; ochrana; ošetření; conservation procedure; chromolithography; coated paper; conservation; treatment Available in a digital repository NRGL
Památkový postup pro ochranu a ošetření chromolitografických tisků na papírech zušlechtěných natíráním

Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíru je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních ...

Chadimová, Martina; Vlčková, Lucie; Franc, Jan; Vávrová, Petra; Ruml Fortelná, Irena; Kubíčková, Markéta
Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2021

Konstrukce hliněného mlatu
Novotný, Martin
2020 - Czech
Hliněné mlaty byly tradiční podlahovou konstrukcí pracovních částí stodol. Výchozím materiálem byla hliněná mazanina. Tímto slovním spojením se nazývá důkladně homogenizovaná hlína smíšená se slaměnou řezankou, obilními plevami, pazdeřím. Podle regionálních zvyklostí se mohlo používat i dalších příměsí jako hovězí krve a zvířecích chlupů. Hliněný mlat byl příkladem extrémně namáhané podlahy, která musela dlouhodobě snést vysoké zatížení při ručním mlácení cepy, během něhož docházelo k oddělování obilních zrn z klasu a od slupky (plev). Požadována byla pružná a pevná podlaha, která se během výmlatu nesměla odlupovat, aby byla efektivita této činnosti co nejúčinnější a nedocházelo ke ztrátám zrna v průběhu pracovního procesu. Předkládaná metodika řeší dva technologické postupy u dvouvrstvé konstrukce hliněného mlatu se zatřeným povrchem. V obou případech se jedná o zhotovení hliněného těsta a provedení dvouvrstvé konstrukce hliněného mlatu na upravené podloží, které je tvořeno valouny nebo hrubým štěrkem usazeným do zvlhčeného podloží. Na pěchováním usazené valouny/štěrk následuje stejně vysoká vrstva ručně hutněného homogenizovaného hliněného těsta. Earthen threshing floors were a traditional floor construction placed in working sections of barns. They were based on cob. Cob is thoroughly homogenized mud mixed with chopped straw, chaff, and tow. According to regional customs, one could also use other admixtures, such as beef blood and animal hair. The earthen threshing floor was an example of an extremely stressed floor which had to carry high load during manual threshing with flails, when grains were separated from their husks (chaff). A flexible and tough floor was required, which could not peel off to reach the highest effectiveness of this activity and to avoid grain losses during the threshing process. The submitted methodology deals with two techniques for a double-layer construction of earthen threshing floor with a coated surface. Both cases include the production of mud dough and the double-layer construction of earthen threshing floor on an adapted subbase, which consists of round pebbles or coarse gravel set in moistened subbase. Then a layer of manually compacted homogenized mud dough is spread over the rammed round pebbles / gravel. Both layers are of the same height. Keywords: etnologie – vernakulární architektura – hliněné stavby – hliněný mlat; ethnology – vernacular architecture – clay building – earthen treshing floor Available in a digital repository NRGL
Konstrukce hliněného mlatu

Hliněné mlaty byly tradiční podlahovou konstrukcí pracovních částí stodol. Výchozím materiálem byla hliněná mazanina. Tímto slovním spojením se nazývá důkladně homogenizovaná hlína smíšená se slaměnou ...

Novotný, Martin
Národní ústav lidové kultury, 2020

Metodika archivního zpracování osobních fondů literární povahy s přihlédnutím k jejich následnému badatelskému využití
Boháčová, Veronika; Kuthanová, Michaela; Lábusová, Dorota; Pavlíček, Tomáš; Šebestová, Helena
2020 - Czech
Keywords: zpracování osobních fondů; literární archivy; česká literatura; archivní fondy; osobní fondy; zpracování archiválií; processing of personal collections; literary archives; Czech literature; archives; personal collections; archival processing Available in a digital repository NRGL
Metodika archivního zpracování osobních fondů literární povahy s přihlédnutím k jejich následnému badatelskému využití

Boháčová, Veronika; Kuthanová, Michaela; Lábusová, Dorota; Pavlíček, Tomáš; Šebestová, Helena
Památník národního písemnictví, 2020

Výroční zpráva Památníku národního písemnictví za rok 2019
PNP
2020 - Czech
Keywords: literatura; literární věda Available in a digital repository NRGL
Výroční zpráva Památníku národního písemnictví za rok 2019

PNP
Památník národního písemnictví, 2020

Hudební soutěž
Galerie výtvarného umění v Ostravě
2020 - Czech
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) vyhlásila Soutěž o nejpůsobivější hudební skladbu inspirovanou výtvarným dílem. Inspirací pro muzikanty bude malba českého surrealisty Josefa Istlera. Vítězové získají celoroční vstupenku do galerie a novou exkluzivní publikaci české umělkyně Kateřiny Šedé, která v GVUO vystavovala do letošního března. Keywords: Dům umění; GVUO; hudební soutěž; audionahrávky; Josef Istler; galerie; hudba Available in a digital repository NRGL
Hudební soutěž

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) vyhlásila Soutěž o nejpůsobivější hudební skladbu inspirovanou výtvarným dílem. Inspirací pro muzikanty bude malba českého surrealisty Josefa Istlera. ...

Galerie výtvarného umění v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě, 2020

GVUO připravuje otevření Domu umění v úterý 26. května
Galerie výtvarného umění v Ostravě
2020 - Czech
Vzhledem k vývoji a postupnému uvolňování mimořádných opatření se GVUO rozhodla otevřít Dům umění pro veřejnost v úterý 26. května v 10 hodin dopoledne výstavami PAVEL NEŠLEHA / Vidět jinak a ZISKY 2018/19 GVUO: JOSEF BOLF / Planeta, která neexistovala. K vidění budou v ostravském Domě umění do konce srpna. Keywords: Dům umění; GVUO; Josef Bolf; Pavel Nešleha; Dům umění; galerie; umělecké výstavy Available in a digital repository NRGL
GVUO připravuje otevření Domu umění v úterý 26. května

Vzhledem k vývoji a postupnému uvolňování mimořádných opatření se GVUO rozhodla otevřít Dům umění pro veřejnost v úterý 26. května v 10 hodin dopoledne výstavami PAVEL NEŠLEHA / Vidět jinak a ZISKY ...

Galerie výtvarného umění v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě, 2020

Metodika pro tvorbu balíčků SIP se zaměřením na digitalizáty tištěných dokumentů
Cubr, Ladislav,; Ostráková, Natalie; Kočišová, Pavlína
2020 - Czech
Metodika pro vytváření balíčku SIP pro digitalizáty tištěných dokumentů je dokument, který popisuje procedurální postup pro užití standardů NDK pro metadata, formáty a obrazová data užívaná při digitalizaci tištěných dokumentů v českých knihovnách. Standardy NDK jsou závazné pro Národní knihovnu ČR a Moravskou zemskou knihovnu pro digitalizaci v rámci projektu Vytvoření Národní digitální knihovny, a dále pro knihovny digitalizující na základě podpory získané z podprogramu VISK7, případně pro další organizace, které budou odevzdávat svoje digitalizáty do LTP úložiště NK ČR k dlouhodobému uchovávání. Metodika pro balíčky SIP obsahuje i některá obecnější doporučení, která lze vztahovat i na jiné typy dokumentů než digitalizáty tištěných dokumentů (monografií a periodik), primárně se však zaměřuje na tento typ dokumentu. Keywords: digitalizace dokumentů; dlouhodobá ochrana digitálních dat; normy a standardy; digitální repozitáře; vědecký výzkum; informatika Available in a digital repository NRGL
Metodika pro tvorbu balíčků SIP se zaměřením na digitalizáty tištěných dokumentů

Metodika pro vytváření balíčku SIP pro digitalizáty tištěných dokumentů je dokument, který popisuje procedurální postup pro užití standardů NDK pro metadata, formáty a obrazová data užívaná při ...

Cubr, Ladislav,; Ostráková, Natalie; Kočišová, Pavlína
Národní knihovna ČR, 2020

Rotunda svaté Kateřiny
Jihomoravské muzeum ve Znojmě
2020 - Czech
Propagační skládačka seznamuje návštěvníky s objektem rotundy svaté Kateřiny, která je díky unikátním nástěnným malbám vnímána jako mimořádná památka v rámci celoevropské kulturní historie. Skládačka obsahuje přehledné informace o historii památky, vnitřní výmalbě a návštěvních podmínkách. Keywords: Znojmo; muzeum; rotunda; národní kulturní památka; Znojmo; museum; rotunda; national cultural monument Available in a digital repository NRGL
Rotunda svaté Kateřiny

Propagační skládačka seznamuje návštěvníky s objektem rotundy svaté Kateřiny, která je díky unikátním nástěnným malbám vnímána jako mimořádná památka v rámci celoevropské kulturní historie. Skládačka ...

Jihomoravské muzeum ve Znojmě
Jihomoravské muzeum ve Znojmě, 2020

Deník Antona Vrbky
Zárubová, Eliška
2020 - Czech
Deník Antona Vrbky slouží jako pracovní sešit pro návštěvníky muzea, zejména pro děti a teenagery. Plněním úkolů, které jsou vázány na muzejní kufříky umístěné v jednotlivých expozicích, se návštěvník seznámí s muzejními sbírkami a konkrétními sbírkovými předměty. Keywords: Znojmo; muzeum; minoritský klášter; expozice; Znojmo; museum; minorite monastery; exhibition Available in a digital repository NRGL
Deník Antona Vrbky

Deník Antona Vrbky slouží jako pracovní sešit pro návštěvníky muzea, zejména pro děti a teenagery. Plněním úkolů, které jsou vázány na muzejní kufříky umístěné v jednotlivých expozicích, se návštěvník ...

Zárubová, Eliška
Jihomoravské muzeum ve Znojmě, 2020

Sepulkrální památky v praxi památkové péče
Roháček, Jan; Müller, Karel; Chlíbec, Jan; Slavík, Jiří
2020 - Czech
Metodika Sepukrální památky v praxi památkové péče byla vypracována jako pomůcka pro pracovníky památkové péče. Obsahuje proto kapitoly věnované dějinám pohřbívání a funkční klasifikaci sepulkrálních památek, osvětluje jejich uměleckohistorický kontext a proměnu na přelomu 18. a 19. století, kdy se z výlučnějších objektů zhotovovaných pro vyšší společenské vrstvy stává produkt užívaný většinou společnosti. Vzhledem ke svému specifickému charakteru nebyly do metodiky pojaty židovské sepulkrální památky. Samostatné kapitoly jsou věnovány epigrafické a heraldické výbavě sepulkrálních památek, které jsou hlavními nositeli jejich informační a památkové hodnoty, pomineme-li umělecká díla, jimiž sepulkrální památky mohou být v celku či některé své části. Hlavní část metodiky tvoří kapitoly věnované evidenci, dokumentaci, péči a prezentaci sepulkrálních památek. Kapitoly o epigrafické a heraldické výbavě jsou koncipovány k přímému využití při deskripci sepulkrálních památek. Velká pozornost je věnována dokumentaci, zejména v prostředí v současnosti budovaného Integrovaného informačního systému památkové péče – v jednotné webové aplikaci Památkový katalog, určené k evidenci a dokumentaci památkového fondu. The methodology book pioneers in presenting the forms and evolution of Christian sepulchral monuments dated from the Middle Ages to the 20th century, their decoration and epigraphic suit. The main part of the methodology book consists of chapters on recording, documentation, preservation and presentation of sepulchral monuments. The chapters on epigraphic and heraldic accessories are aimed to be directly used as sources for sepulchral monuments' recording. A lot of attention is paid to managing records of the monuments in the environment of the heritage conservation integrated information system. Keywords: sepulkrální památky; památková péče; metodické příručky; křesťanské sepulkrální památky; náhrobníky; epitafy; údržba; konzervace; epigrafika; heraldika; sepulchral monuments; monuments care; methodology book; Christian sepulchral monuments; tombstones; epitaphs; recording; conservation; epigraphy; heraldry Available in a digital repository NRGL
Sepulkrální památky v praxi památkové péče

Metodika Sepukrální památky v praxi památkové péče byla vypracována jako pomůcka pro pracovníky památkové péče. Obsahuje proto kapitoly věnované dějinám pohřbívání a funkční klasifikaci sepulkrálních ...

Roháček, Jan; Müller, Karel; Chlíbec, Jan; Slavík, Jiří
Národní památkový ústav, 2020

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases