Počet nalezených dokumentů: 324
Publikováno od do

Může matematika přispívat k porozumění světu?
Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
2010 - český
V příspěvku je ukázána matematická gramotnost jako důležitá složka porozumění světu. Je představena publikace Matematika a porozumění světu (Academia 2009). Zvláště je zmíněna část týkající se finanční gramotnosti. The paper indicated mathematical literacy as an important component of understanding the world. It introduced the publication Mathematics and grasping the surrounding world (Academia, 2009). Especially mentioned is part of the financial literacy. Klíčová slova: mathematical literacy; financial literacy; grasping the surrounding world Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Může matematika přispívat k porozumění světu?

V příspěvku je ukázána matematická gramotnost jako důležitá složka porozumění světu. Je představena publikace Matematika a porozumění světu (Academia 2009). Zvláště je zmíněna část týkající se ...

Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2010

Fluid flow in cavity solved by finite element method
Burda, P.; Novotný, J.; Šístek, Jakub
2010 - anglický
The problem of singularities caused by boundary conditions is studied in the flow of lid driven cavity. The asymptotic behaviour near the singularity points is used together with the apriori error estimates of the finite element solution, in order to design the finite element mesh adjusted to singularity. A posteriori error estimates are used as the principal tool for error analysis. Thus we obtain very precise solution in the vicinity of the singularity. Numerical results are presented. Klíčová slova: FEM; incompressible flow; cavity; singularities Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Fluid flow in cavity solved by finite element method

The problem of singularities caused by boundary conditions is studied in the flow of lid driven cavity. The asymptotic behaviour near the singularity points is used together with the apriori error ...

Burda, P.; Novotný, J.; Šístek, Jakub
Matematický ústav, 2010

Geometrická představivost jako složka matematické gramotnosti
Roubíček, Filip
2010 - český
Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole (přirozená geometrie, principy didaktické struktury geometrie) a aktivity pro rozvíjení geometrické představivosti žáků. The paper deals with geometrical imagination as ability to interpret geometrical content, evoke images and manipulate with them. It describes approaches to teaching of geometry at primary school (natural geometry, principles of didactical structure of geometry) and activities for development geometrical imagination of pupils. Klíčová slova: teaching of geometry; geometrical imagination Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Geometrická představivost jako složka matematické gramotnosti

Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2010

Paracelsus a jeho dílo
Saxl, Ivan
2009 - český
V článku je krátce prezentován a posuzován život, myšlenky a práce Paracelse a taky aktivity ním inspirované. The life, ideas and works of Paracelsus as well as some recent activities inspired by him are shortly presented and reviewed. Klíčová slova: Paracelsus; Paracelsus project; work of Paracelsus Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Paracelsus a jeho dílo

V článku je krátce prezentován a posuzován život, myšlenky a práce Paracelse a taky aktivity ním inspirované....

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Natural Differentiation in Mathematics (NaDiMa)
Dolk, M.; Hošpesová, A.; Krauthausen, G.; Roubíček, Filip; Scherer, P.; Selle, A.; Swoboda, E.; Tichá, Marie
2009 - anglický
Coping with heterogeneity and motivation of all students independent from their capabilities, is one of the great challenges in primary school, especially for teaching and learning mathematics. In the project NaDiMa several substantial learning environments enabling "natural differentiation" were designed, tested in the classroom and will be analysed. Zvládnout různorodost žáků a motivovat je nezávisle na jejich schopnostech a předpokladech představuje velkou výzvu pro vyučování matematice. V rámci řešení projektu NaDiMa byla vytvořena a ve vyučování vyzkoušena různá podnětná prostřední umožňující přirozenou diferenciaci. Tato prostředí byla analyzována. Klíčová slova: natural differentiation; motivation; substantial learning environment Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Natural Differentiation in Mathematics (NaDiMa)

Coping with heterogeneity and motivation of all students independent from their capabilities, is one of the great challenges in primary school, especially for teaching and learning mathematics. In the ...

Dolk, M.; Hošpesová, A.; Krauthausen, G.; Roubíček, Filip; Scherer, P.; Selle, A.; Swoboda, E.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2009

Lesson study - Could it work for you?
Doing, B.; Groves, S.; Macháčková, Jana
2009 - anglický
In Japan, lesson study occurs across many curriculum areas, mainly at the elementary school level, and to a lesser extent junior secondary. Lesson study has four phases: goal setting and planning, teaching the "research lesson - enabling the lesson observation; the post-lesson discussion; and the resulting consolidation of learning, which has many far-reaching consequences. It could be said that research lesson make participants and observers think quite profoundly about specific and general aspect of teaching. Na základních školách v Japonsku bývá v mnoha vyučovacích předmětech organizována "lesson study". Lesson study má čtyři fáze: stanovení a plánování cíle hodiny, "výzkumnou hodinu", vyučovací hodinu, ve které je umožněno pozorování výuky, diskuzi po hodině a následné sjednocení výuky s výhledem na dlouhodobou perspektivu. Je možné říct, že tyto hodiny nutí účastníky a pozorovatele přemýšlet poměrně hluboce o specifických i obecných aspektech vyučování. Klíčová slova: lesson study - research lesson; elementary level; mathematics education Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Lesson study - Could it work for you?

In Japan, lesson study occurs across many curriculum areas, mainly at the elementary school level, and to a lesser extent junior secondary. Lesson study has four phases: goal setting and planning, ...

Doing, B.; Groves, S.; Macháčková, Jana
Matematický ústav, 2009

On one geometrical environment supporting natural differentiation
Macháčková, Jana; Roubíček, Filip
2009 - anglický
The poster deals with development of geometry thinging at primary school level and motivation of pupils via natural differentiation. The learning environment that is based on describing and drawing a way in a plan is illustrated. Poster se zabývá rozvojem geometrického myšlení na prvním stupni základní školy motivací žáků prostřednictvím přirozené diferenciace. Ilustruje výukové prostředí založené na popisování a zakreslování cesty v plánu. Klíčová slova: teaching of geometry; learning environment; motivation Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
On one geometrical environment supporting natural differentiation

The poster deals with development of geometry thinging at primary school level and motivation of pupils via natural differentiation. The learning environment that is based on describing and drawing a ...

Macháčková, Jana; Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2009

Matematika v době Paracelsově
Saxl, Ivan
2009 - český
Článek opisuje život pěti matematiků (N. Choquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer) a jejich hlavní matematické úspěchy spočívající v napsání učebnic různého druhu. The life of five mathematicians, Nicolas Choquet, Éstienne de la Roche, Johannes Widmann, Adam Ries and Albrecht Dürer, are described and their main mathematical achievements consisting in writing textbooks of different kind are discussed. Klíčová slova: life and mathematic work of five mathematicians of Paracelsus' time; N. Coquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Matematika v době Paracelsově

Článek opisuje život pěti matematiků (N. Choquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer) a jejich hlavní matematické úspěchy spočívající v napsání učebnic různého druhu....

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Opportunities of development of language structures in mathematics
Roubíček, Filip
2009 - anglický
The paper deals with communication as an element of activities in mathematics classroom and differences between pupil's and teacher's mathematical language that cause educational obstacles. The use of a specific representational environment for language development in everyday teaching is illustrated. Článek pojednává o komunikaci jako součásti matematických aktivit a rozdílech mezi žákovým a učitelovým jazykem, které způsobují vzdělávací překážky. Ilustruje užití specifických reprezentačních prostředí pro rozvoj jazyka v běžném vyučování. Klíčová slova: teaching of mathematics; communication; language Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Opportunities of development of language structures in mathematics

The paper deals with communication as an element of activities in mathematics classroom and differences between pupil's and teacher's mathematical language that cause educational obstacles. The use of ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2009

Implementation of the BDDC method based on the frontal and multifrontal algorithm
Šístek, Jakub; Novotný, Jaroslav; Burda, Pavel; Čertíková, Marta
2009 - anglický
A parallel implementation of the BDDC method is presented. It is based on frontal solver for subdomain problems, while the coarse problem is solved by a multifrontal algorithm. Results for an industrial problem of mine reel are included. Je prezentována paralelní implementace metody BDDC, která je založena na frontálním řešiči pro subdoménové problémy. Hrubý problém je řešen multifrontálním algoritmem. Jsou zahrnuty výsledky pro průmyslový problém kola důlního výtahu. Klíčová slova: BDDC; domain decomposition; iterative substructuring; linear elasticity Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Implementation of the BDDC method based on the frontal and multifrontal algorithm

A parallel implementation of the BDDC method is presented. It is based on frontal solver for subdomain problems, while the coarse problem is solved by a multifrontal algorithm. Results for an ...

Šístek, Jakub; Novotný, Jaroslav; Burda, Pavel; Čertíková, Marta
Matematický ústav, 2009

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze