Number of found documents: 479
Published from to

Výzkum potřeb krajanských komunit ve vybraných zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo
Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
2022 - Czech
Za kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu byly zmapovány jednotlivé oblasti krajanské problematiky, klíčové potřeby a problémy krajanů a návrhy na jejich řešení v následujících zemích: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo. Byly zformulovány závěry a doporučení pro tvorbu krajanské politiky v těchto zemích. We used a combination of quantitative and qualitative research to map individual areas of expatriate issues, critical needs, and fundamental problems of compatriots in the following countries: Great Britain, Australia, New Zealand, the USA, and Germany. We suggested their solutions and formulated conclusions and recommendations for creating the expatriate policy in these selected countries. Keywords: compatriot; expat; diaspora; expatriate policy Available at various institutes of the ASCR
Výzkum potřeb krajanských komunit ve vybraných zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo

Za kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu byly zmapovány jednotlivé oblasti krajanské problematiky, klíčové potřeby a problémy krajanů a návrhy na jejich řešení v následujících zemích: ...

Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
Etnologický ústav, 2022

Výzkum potřeb krajanských komunit v jednotlivých zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR (Souhrnná výzkumná zpráva)
Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
2022 - Czech
Za kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu byly zmapovány jednotlivé oblasti krajanské problematiky, klíčové problémy a návrhy jejich řešení. Byly zformulovány závěry a doporučení pro tvorbu krajanské politiky. We used a combination of quantitative and qualitative research to map individual areas of expatriate issues and fundamental problems, and we suggested proposals for their solutions. Along with that, we formulated conclusions and recommendations for creating the expatriate policy. Keywords: compatriot; expat; diaspora; expatriate policy Available at various institutes of the ASCR
Výzkum potřeb krajanských komunit v jednotlivých zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR (Souhrnná výzkumná zpráva)

Za kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu byly zmapovány jednotlivé oblasti krajanské problematiky, klíčové problémy a návrhy jejich řešení. Byly zformulovány závěry a doporučení pro ...

Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
Etnologický ústav, 2022

Komunikační portál (Souhrnná výzkumná zpráva)
Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
2022 - Czech
Návrh komunikačního portálu pro krajany posloužil zároveň jako výzkumný nástroj. Zpráva pojednává o formě, designu, struktuře, funkcionalitách a obsahu komunikačního kanálu pro krajany. The design of the communication portal for compatriots also served as a research tool. The report discusses the form, arrangement, structure, functionalities, and content of the communication channel for compatriots. Keywords: compatriot; expat; diaspora; expatriate policy Available at various institutes of the ASCR
Komunikační portál (Souhrnná výzkumná zpráva)

Návrh komunikačního portálu pro krajany posloužil zároveň jako výzkumný nástroj. Zpráva pojednává o formě, designu, struktuře, funkcionalitách a obsahu komunikačního kanálu pro krajany....

Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
Etnologický ústav, 2022

Výkum možností koordinace krajanské politiky (Souhrnná výzkumná zpráva)
Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
2022 - Czech
Zpráva se zabývá vymezením jednotlivých pojmů (krajan, exulant, expat, diaspora…) a samotnou tvorbou krajanské politiky, jak se na ní podílejí jednotliví aktéři, včetně zmapování samotných krajanských iniciativ z opačného konce spektra, které svými aktivitami skrze různé organizace propojují a podporují krajany a jejich sítě po celém světě. Pro komparaci byly analyzovány krajanské politiky několika vybraných států a vypracována doporučení pro konkrétní oblasti krajanské politiky v ČR. The report deals with the definition of individual terms (compatriot, exile, expat, diaspora...) and the creation of expatriate policy itself, how individual actors participate in it, including the mapping of expatriate initiatives, which connect and support expatriates through their activities through various organizations and their networks around the world. For comparison, we analyzed expatriate policies of several selected states, and we have formulated recommendations for specific areas of expatriate policy in the Czech Republic. Keywords: compatriot; expat; diaspora; expatriate policy Available at various institutes of the ASCR
Výkum možností koordinace krajanské politiky (Souhrnná výzkumná zpráva)

Zpráva se zabývá vymezením jednotlivých pojmů (krajan, exulant, expat, diaspora…) a samotnou tvorbou krajanské politiky, jak se na ní podílejí jednotliví aktéři, včetně zmapování samotných krajanských ...

Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
Etnologický ústav, 2022

Valašský odzemek perspektivou studia kulturní identity a kulturního dědictví
Uhlíková, Lucie
2021 - Czech
Studie je zaměřena na problematiku kulturní identity (individuální i regionální) a konstruování kulturního dědictví na příkladu valašského lidového tance odzemek - mužského sólového tance spojeného ve své první existenci s karpatskou pasteveckou kulturou a později, v meziválečném období, oživeného jako reprezentativního projevu v oblasti folklorního hnutí na moravském Valašsku. The study focused on the issue of cultural identity (individual and regional) and the construction of cultural heritage on the example of the Wallachian folk dance odzemek - a male solo dance associated in its first existence with the pastoral culture of the Carpathian Mountains and later, in the interwar period, revived as a representative phenomenon on the platform of the folklore movement in the Moravian Wallachia region. Keywords: protection of cultural heritage; social construction of identity; inovation of tradition Available at various institutes of the ASCR
Valašský odzemek perspektivou studia kulturní identity a kulturního dědictví

Studie je zaměřena na problematiku kulturní identity (individuální i regionální) a konstruování kulturního dědictví na příkladu valašského lidového tance odzemek - mužského sólového tance spojeného ve ...

Uhlíková, Lucie
Etnologický ústav, 2021

Historické sestavy českých dudáckých muzik v produkci současných folklorních souborů
Vejvoda, Zdeněk
2021 - Czech
Komorní nástrojové sestavy dud, houslí a klarinetu jsou v českých regionech v různých variantách doloženy nejpozději od 19. století. Výjimečné postavení v nich zaujímala tzv. malá selská muzika, trio (krátkých) houslí, dud v ladění in es a es-klarinetu, jehož partitury na Chodsku v 90. letech 19. století v terénu zaznamenal Ludvík Kuba. Příspěvek konstatuje životnost těchto historických sestav v novodobé tvorbě, proměny jejich funkce a nové využití skladeb a aranží pro různé dudácké sestavy v repertoáru a jevištní produkci folklorních souborů a kapel z jihozápadních Čech. Dominantní postavení má v prostředí folklorního hnutí – i díky dlouholetému mediálnímu působení Konrádyho dudácké muziky z Domažlic – sestava velké dudácké muziky s kontrabasem a houslovou kontrou. Mnohem častěji než dříve se však na nahrávkách i na koncertech a festivalech uplatňuje duo dudy – housle či výše zmíněné „selské“ trio. Za novotvar vzniklý v prostředí folklorismu lze považovat žánr virtuózních skladeb pro sólové dudy či dokonce pro dvoje či troje dudy. Zajímavým výsledkem aktuálního výzkumu je konstatování nadstandardní poučenosti většiny tvůrčích osobností současných souborů ohledně historických pramenů české dudácké hudby, která je příslibem kvalitní prezentace kulturního dědictví a udržitelnosti jejich uměleckých a popularizačních aktivit. Chamber instrument configurations of bagpipes, a violin and a clarinet in various variations are in the Czech regions documented latest from the 19th century. Exclusive position is taken by a so-called small country music band, trio of (short) violin, bagpipes tuned to e-flat and e-flat clarinet, the score of which was recorded by Ludvik Kuba in the region of Chodsko in the 1890s. The contribution comments on sustainability of these historical configurations in modern musical work, changes in their function and new utilisation of the compositions and arrangements for various bagpipes bands in repertoire as well as on stage productions of folk groups and bands from Southwest Bohemia. A dominant position in the environment of folkloristic movement - also thanks to a long-standing media performance of Konrady Bagpipes Music Band from the town of Domazlice - is held by a configuration of big bagpipes band with a double bass and contra violin. More often that earlier, however, we hear on the recordings and see at concerts and festivals a duo of bagpipes - violin, or the above mentioned ‘country’ trio. A novelty originating from the environment of folklore groups is a genre of virtuoso compositions for solo bagpipes, or even for two or three bagpipes. An interesting outcome of the current research is acknowledgement of the above standard knowledge most creative personalities of the modern bands show as far as historical sources of Czech bagpipes music are concerned, which is a promise of a quality presentation of the cultural heritage and sustainability of their artistic and popularisation activities. Keywords: bagpipe; folklorism; music folklore Available at various institutes of the ASCR
Historické sestavy českých dudáckých muzik v produkci současných folklorních souborů

Komorní nástrojové sestavy dud, houslí a klarinetu jsou v českých regionech v různých variantách doloženy nejpozději od 19. století. Výjimečné postavení v nich zaujímala tzv. malá selská muzika, trio ...

Vejvoda, Zdeněk
Etnologický ústav, 2021

„Jak zazpívám, tak mně hrajte“: Ekonomický potenciál nositelů hudební tradice v kulturní paměti českých zemí
Uhlíková, Lucie; Pavlicová, M.
2021 - Czech
Ekonomické poměry lidových hudebníků či jejich odměna byly v pramenech a literatuře zmiňovány spíše nesoustavně. Účast muzikantů v rámci obřadů, obyčejů a zvyků kalendářních či rodinných patřila ale ve venkovských pospolitostech k jejich přirozeným aktivitám. Poměrně časté jsou zmínky o placení za sólovou píseň nebo hraní podle předzpěvu, což v prostředí lidových tanečních zábav bylo velmi rozšířeno. Hudebníci nehrávali jenom za peníze, ale rovněž za jídlo, pití nebo naturálie. Hudební projevy jako zásadní zdroj výdělku jsou spojeny také s problematikou potulných muzikantů či zpěváků. Řada výrazných muzikantů z lidového prostředí si přivydělávala rovněž výukou hry na nejrůznější nástroje. Od konce 19. století vidíme také stále častější prezentace lidových hudebníků a tanečníků před nejširší veřejností, což vneslo do jejich produkce ještě silněji otázku finanční. Hraní pro většinu muzikantů představovalo významný přivýdělek, který se mnohdy stával hlavním způsobem obživy. Kulturní kapitál starších hudebních sestav tradičního venkova ztratil svou sílu kapitálu ekonomického v důsledku nástupu dechové hudby a dalších novějších seskupení. Postupně se však funkce přivýdělku hudebníků posilovala v souvislosti s nastupujícím folklorním hnutí. Otázka odměny lidových hudebníků rezonuje v kulturní paměti a dotváří nezkreslený obraz tradiční lidové kultury. The economic conditions of folk musicians or their remuneration have been mentioned rather inconsistently in sources and literature of the Czech lands. The participation of musicians in ceremonies, traditions and customs of the calendar, or family occasions was one of their natural activities in rural communities. There are relatively frequent references to paying for a song (which involved leading the singing) and playing according to a demonstrated song, which was widespread in the context of folk dances. Musicians played not only for money, but also for food, drink, or special benefits in kind. For itinerant musicians and singers, musical performances were a major source of their livelihood. Many outstanding rural musicians also earned a living by teaching various instruments. From the end of the 19th century, folk musicians and dancers found more occasions to present themselves to the public, which increased an interest in the financial issue of their production. With the coming of brass music bands and other novelty groups, older traditional rural music groups lost not only their cultural capital, but their economic capital as well. Gradually, however, the emerging folklore movement strengthened the position of folk musicians, including their financial rewards. The question of the remuneration of folk musicians has resonated in cultural memory, thus adding to the unbiased image of traditional folk culture. Keywords: Folk music and dance; transformation of tradition; cultural capital; social capital Available at various institutes of the ASCR
„Jak zazpívám, tak mně hrajte“: Ekonomický potenciál nositelů hudební tradice v kulturní paměti českých zemí

Ekonomické poměry lidových hudebníků či jejich odměna byly v pramenech a literatuře zmiňovány spíše nesoustavně. Účast muzikantů v rámci obřadů, obyčejů a zvyků kalendářních či rodinných patřila ale ...

Uhlíková, Lucie; Pavlicová, M.
Etnologický ústav, 2021

Folklorní hnutí jako most mezi lidovou hudbou a jinými světy. Různé podoby revivalu.
Kratochvíl, Matěj
2021 - Czech
Folklorní hnutí v druhé polovině 20. století sehrálo několik rolí. Bylo nástrojem propagandy, ale zároveň i prostředkem k zachování tradice, nebo původní umělecké formy. Jedna z jeho rolí však zůstává poněkud stranou. V době, kdy původní formy lidové hudby a tanců zanikaly, začalo oživování lidové hudby a tanců a jejich obnovování prostřednictvím vystoupení folklorních souborů se stalo hlavním a často i nejčastěji jediným způsobem, jak tyto tradice přiblížit širší veřejnosti. K tomu přispělo propojení lidového hnutí s masovými médii a nahrávacím průmyslem. Prostřednictvím těchto kanálů se lidová hudba dostala k hudebníkům různých žánrů, kteří se tak seznámili se zvukem lidové hudby z Čech, Moravy a dalších zemí. Na základě svých dojmů se pak někteří z těchto hudebníků rozhodli zařadit do své tvorby i prvky lidové hudby. Výsledkem je řada projektů a nahrávek, kde se lidové prvky mísí s jazzem, rockem nebo elektronickou hudbou. Příspěvek se pokouší představit možné odpovědi na otázku do jaké míry folklorní hnutí jako institucionalizovaná forma oživování tradiční kultury, ovlivnilo přijetí této kultury v jiných oblastech hudby. Folklore movement in the second half of the 20th century played several roles. It was a tool of propaganda but at the same time a means to preserving tradition or original art form. One of its roles, however, remains somewhat aside the main focus. As the original forms of folk music and dances were disappearing, the revival of them through performance by folk ensembles became the main, and often the only way of bringing the traditions to wider public. This was contributed to by interconnection of folk movement with mass media and recording industry. Through these channels the folk music reached musicians of various genres, who were thus introduced to the sound of folk music from Bohemia, Moravia and Silesia. Based on their impressions, some of these musicians then decided to include the folk components in their own compositions. The result is a number of projects and recordings, where folk elements are mixed with jazz, rock, ballads or electronic music. The paper attempts to present possible answers to the question to what extent the folklore movement, as an institutionalised form of reviving traditional culture, influenced acceptance of this culture in other areas of music. The research, which forms the base of this contribution, analyses recordings and presents interviews of musicians from varied areas and of different generations. Keywords: folk music; revival; popular culture Available at various institutes of the ASCR
Folklorní hnutí jako most mezi lidovou hudbou a jinými světy. Různé podoby revivalu.

Folklorní hnutí v druhé polovině 20. století sehrálo několik rolí. Bylo nástrojem propagandy, ale zároveň i prostředkem k zachování tradice, nebo původní umělecké formy. Jedna z jeho rolí však zůstává ...

Kratochvíl, Matěj
Etnologický ústav, 2021

Hodnota lidové písně
Toncrová, Marta
2021 - Czech
Text se zamýšlí nad hodnotou lidové písně v kontextu vývoje názorů na tento kulturní fenomén v dějinách českých zemí. Protože nejstarší doklady českých světských lidových písní jsou doloženy jen ve formě církevních zákazů, je zjevné, že vnímání jejich hodnoty bylo ze strany církve zjevně odlišné od postojů obecného lidu. V osvícenství a v 19. století se postupně prosazují názory příslušníků vzdělaneckých kruhů, jejichž silně estetizující a moralistický přístup ovšem řadu lidových písní hodnotil velmi negativně. S rozvojem českého národního hnutí od 20. let 19. století lze sledovat stále bližší vztah profesionálních hudebníků, sběratelů a skladatelů k lidovým písním a jeho odraz nejen v hudební, ale také v literární a výtvarné tvorbě. Od přelomu 19. a 20. století dochází k výrazné proměně pohledu na celou oblast hudebního folkloru díky postupnému etablování vědecké disciplíny – folkloristiky. Systematické terénní výzkumy dovolují poznat také poměr lidových zpěváků k jejich písním, poměrně striktní diferenciaci písní podle jejich funkce i „hodnoty“ (rozlišování písní starých a nových, hodnotných a méně hodnotných, mužských či ženských, obřadních, pracovních, tanečních, písní vhodných pro to, aby byla zapsána sběratelem i těch, které byly zpívány jen za zvláštních okolností). The author examines the value of folk song in the context of the development of views of folk songs in the history of the Czech lands. Because the oldest evidence of Czech secular folk song has been documented in the form of various Church prohibitions, it is obvious that the Church perceived the value of folk songs differently from that of common people. The opinions of the members of the educated social strata gradually became visible in the period of the Enlightenment and in the 19th century, nevertheless, because of their highly estheticized and moralizing approach, they judged numerous folk songs very negatively. With the development of the Czech national movement, which started in the 1820s, we can observe a close attitude towards folk songs from professional musicians, collectors, and composers, which was reflected not only in music creation, but in literature and fine arts as well. At the turn of the 20th century, because of the gradual establishment of folkloristics (ethnography) as a science, there appeared a distinctive change of view on the whole sphere of musical folklore. Systematic field research allows us to understand the attitude of folk singers to their songs, as well as the rather strict differentiation of songs according to their functions and “values”: distinguishing old and new songs, valuable and less valuable, female and male, ceremonial or work-related, as well as dance songs, songs worth recording by a collector, and songs that were performed on special occasions only. Keywords: Folk song; bearers of folk tradition; function of folk song; rating and sorting of folk songs Available at various institutes of the ASCR
Hodnota lidové písně

Text se zamýšlí nad hodnotou lidové písně v kontextu vývoje názorů na tento kulturní fenomén v dějinách českých zemí. Protože nejstarší doklady českých světských lidových písní jsou doloženy jen ve ...

Toncrová, Marta
Etnologický ústav, 2021

Od folkloru k world music: Hudba a kapitál
Uhlíková, Lucie; Přibylová, I.
2021 - Czech
Sborník z 18. mezinárodního kolokvia zaměřeného na lidovou, etnickou hudbu a world music. The conference edited proceedings on folk and ethnic music, modern folk music and world music. Keywords: folk music; ethnic music; world music; cultural capital; social capital; cultura heritage Available on request at various institutes of the ASCR
Od folkloru k world music: Hudba a kapitál

Sborník z 18. mezinárodního kolokvia zaměřeného na lidovou, etnickou hudbu a world music.


The conference edited proceedings on folk and ethnic music, modern folk music and world music.

Uhlíková, Lucie; Přibylová, I.
Etnologický ústav, 2021

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases