Used filters (1)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 2882
Published from to

Národnostní školský boj v Čechách. Česká a německá národně-obranná práce ve školství na pozadí demokratizačních procesů v Předlitavsku (1880-1918).
Zvánovec, Mikuláš; Konrád, Ota; Gleixner, Johannes; Osterkamp, Jana
2020 - German
Liberale politische Veränderungen in der Habsburgermonarchie zu Ende der 1860er und Anfang der 1870er Jahre, gegeben durch die Dezember-Verfassung von 1867 und die folgende Schulgesetze schufen den notwendigen rechtlichen Rahmen für die Gründung deutscher und tschechischer Schulvereine, die durch den Bau der sogenannten "Minderheitenschulen" jeweils eine einsprachige nationale Schulbildung in Böhmen durchsetzten. Bald wurden lokale Organisationen von den zentralen Schulvereinen abgelöst, nämlich dem Deutschen Schulverein und der Ústřední Matice Školská in Prag. Beide Organisationen wurden 1880 gegründet, um Schulen in sprachlich und damit national umkämpften Regionen entlang der sogenannten "Sprachgrenze" zu errichten. Diese Studie behandelt die Dynamik des nationalen Wettbewerbs um die Schulbildung vor dem Ersten Weltkrieg und vergleicht die Aktivitäten dieser beiden Vereine vor dem Hintergrund der politischen Demokratisierung, Massenmobilisierung und sozialen Frage der Fin de Siècle-Zeit. Die vergleichende Analyse von Proklamationen, Aktivitäten und politischen Kontakten der konkurrierenden nationalen Schulvereine zielt darauf ab, Thesen über die Position und Bedeutung dieser Organisationen zu revidieren und ihre sehr enge Abhängigkeit von sozialen und politischen Prozessen der... Liberální politické změny v Habsburské monarchii na přelomu 60. a 70. let 20. století, zejména dané prosincovou ústavou z roku 1867 a následnými školskými zákony vytvořily nezbytný rámec pro existenci německých a českých školských spolků, které prosazovaly a rozšiřovaly jednojazyčné vzdělávání v Čechách budováním tzv. menšinových škol. Lokálně působící spolky byly brzy nahrazeny centrálními organizacemi, jmenovitě německým spolkem Deutscher Schulverein ve Vídni (Deutscher Schulverein) a českou Ústřední Maticí Školskou v Praze. Oba spolky byly založeny roku 1880 a zaměřovaly se zejména na jazykově smíšená území. Tato studie se zaměřuje na dynamiku národní soutěže v oblasti školství a porovnává činnost těchto dvou organizací na pozadí politické demokratizace, masové mobilizace a sociální otázky období konce století. Srovnávací analýza proklamací, aktivit a politických kontaktů konkurenčních ústředních školských spolků má za cíl revidovat teze o postavení a významu těchto organizací a ukazuje jejich velmi úzkou vzájemnou závislost na sociálních a politických procesech Rakouska-Uherska. Keywords: Školské spolky; Rakousko-Uhersko; nacionalismus; národní aktivismus; národní spolky; vznik moderních národních identit; česko-německé vztahy; školství v Čechách; menšinové školy; School Associations; Austria-Hungary; Nationalism; national activism; nationalist associations; development of modern national identities; Czech-German relations; schooling in Bohemia; minority schools Available in a digital repository NRGL
Národnostní školský boj v Čechách. Česká a německá národně-obranná práce ve školství na pozadí demokratizačních procesů v Předlitavsku (1880-1918).

Liberale politische Veränderungen in der Habsburgermonarchie zu Ende der 1860er und Anfang der 1870er Jahre, gegeben durch die Dezember-Verfassung von 1867 und die folgende Schulgesetze schufen den ...

Zvánovec, Mikuláš; Konrád, Ota; Gleixner, Johannes; Osterkamp, Jana
Univerzita Karlova, 2020

Epoché a jinakost - k některým invariantním momentům ve výkonu epoché a k cestě do postoje zdržování se tezí
Sitsch, Marius Armin; Sepp, Hans Rainer; Schnell, Alexander
2020 - German
The present master's thesis investigates the epoché as a performance and experience and its connection with alterity. It aims to provide a description of the epoché in its processual or ex- ecutive dimension and thus to show the experience or the performance of the epoché in its existential depth dimension. This means to shed light onto the existential experience that un- derlies the epoché in order to examine the connection between the theoretical concept and the depth dimension of the experience. In order to accomplish this, the investigation develops its own method based on the eidetic variations of Edmund Husserl and the act of empathy of Edith Stein, which consists of the processual "passing through" six examples of the epoché. The ex- amples are: the epoché in ancient skepticism, the practice of Samatha and Vipassanā and the experience of awakening (bodhi) in Buddhism, the contemplation (Nachdenklichkeit) by Hans Blumenberg, the epoché of Edmund Husserl, the epoché of Natalie Depraz, Pierre Vermersch and Franciso Varela and the epoché of Hans Rainer Sepp. After going through these variants, preliminary invariants and thus a preliminary description of the performance of the epoché can be obtained. This reveals a close connection between the epoché and alterity. The investigation ends with a... Zusammenfassung Die vorliegende Masterarbeit untersucht die Epoché als Vollzug und Geschehen und deren Ver- bindung mit der Alterität. Sie hat zum Ziel eine Deskription der Epoché in ihrer prozessualen oder ausführenden Dimension zu liefern und so das Geschehen oder den Vollzug der Epoché in seiner existentiellen Tiefendimension aufzuweisen. Dies bedeutet die existentielle Erfahrung, die der Epoché zugrunde liegt, zu Tage zu fördern, um die Rückbindung des theoretischen Kon- zepts an die Tiefendimension des Erlebens des Geschehens oder Vollzugs zu untersuchen. Hier- für entwickelt die Untersuchung in Anlehnung an die eidetischen Variationen von Edmund Husserl und die Einfühlung nach Edith Stein eine eigene Methode, die aus dem prozesshaften Durchlaufen von sechs Beispielen der Epoché besteht. Am Ende des Prozesses ist es möglich, die Beispiele als Varianten der Epoché aufzuweisen. Die Beispiele sind: die Epoché in der an- tiken Skepsis, die Praxis von Samatha und Vipassanā und das Erlebnis des Erwachens (bodhi) im Buddhismus, die Nachdenklichkeit bei Hans Blumenberg, die Epoché bei Edmund Husserl, die Epoché bei Natalie Depraz, Pierre Vermersch und Franciso Varela und die Epoché bei Hans Rainer Sepp. Nach dem Durchlaufen dieser Varianten können vorläufige Invarianten und damit eine vorläufige Deskription... Available in a digital repository NRGL
Epoché a jinakost - k některým invariantním momentům ve výkonu epoché a k cestě do postoje zdržování se tezí

The present master's thesis investigates the epoché as a performance and experience and its connection with alterity. It aims to provide a description of the epoché in its processual or ex- ecutive ...

Sitsch, Marius Armin; Sepp, Hans Rainer; Schnell, Alexander
Univerzita Karlova, 2020

Mezi absolutním ego a druhým. Nová forma utopie podle Emmanuela Levinase
Wang, Shiwen; Sepp, Hans Rainer; Rössner, Christian
2020 - German
If one returns with patience to Levinas' own writings, one sees that Levinas used the term "utopia" in many of the crucial passages of his two major works - totality and infinity and Otherwise than Being or beyond essence - to convey some of his unique views. In this work, "utopia" is seen as a common thread, and I finally try to sketch a new picture of possible utopia by describing and analyzing the current state of human existence and mentality in today's society with the help of Levinas' thinking. Keywords: Utopia, Levinas, ethics, dialogue Zusammenfassung Wenn man mit Geduld zu Levinas' eigenen Schriften zurückkehrt, sieht man, dass Levinas an vielen der entscheidenden Stellen seiner beiden Hauptwerken den Begriff "Utopie" verwendet hat: Sowohl in Totalität und Unendlichkeit als auch in Jenseits des Seins und anders als Sein geschieht nutze er ihn, um einige seiner einzigartigen Ansichten zu vermitteln. Dieser Arbeit wird die "Utopie" als roter Faden dienen. Ich versuche, ein neues Bild der möglichen Utopie zu entwerfen, indem ich mithilfe des Denkens Levinas den gegenwärtigen Zustand der menschlichen Existenz und Mentalität in der heutigen Gesellschaft beschreibe und analysiere. Schlüßelworte: Utopie, Levinas, Ethik, Reden Available in a digital repository NRGL
Mezi absolutním ego a druhým. Nová forma utopie podle Emmanuela Levinase

If one returns with patience to Levinas' own writings, one sees that Levinas used the term "utopia" in many of the crucial passages of his two major works - totality and infinity and Otherwise than ...

Wang, Shiwen; Sepp, Hans Rainer; Rössner, Christian
Univerzita Karlova, 2020

Perspektiva a katastrofa. Ambivalence pokroku
Zeman, Jan; Sepp, Hans Rainer; Nitsche, Martin
2020 - German
Human perspectivity, furthermore progress in all it's categories (for example technical, social or ethical progress) and finally the decline of a culture, are the main emphasizes of this thesis. It will address the issues of what human perspectivity is about and how it behaves towards progress and a cultural-socially overall structure. In historical context, the evolution of progress is set in relation to the evolution of human perspectivity. After the explaining of these two components and the connection between them, lastly, using a concrete example with the perished Easter Island in the southern pacific, it will be shown, how and why civilizations go through certain stages like early culture, high culture and late culture. So the point of this thesis is, to show, how and why human civilizations come to an end and what we should learn from them. Aside from other factors (for example military conflicts with enemies from the outside, which can lead also to a disaster of a culture), in this thesis the focus is on a cultural-ecological research of a self-inflicted catastrophe. The thesis is completed with a proposed solution for the above mentioned problems to improve the relationship between man and his environment, especially the animal. Keywords: human perspectivity, ecological catastrophe,... Zusammenfassung Menschliche Perspektivität, desweiteren Fortschritt in all seinen Kategorien (bspw. technischer, gesellschaftlicher oder ethischer Fortschritt) und schlussendlich Niedergang einer Kultur, das sind die drei Schwerpunkte der hier verfassten Arbeit. Dabei geht es um die Fragen, was menschliche Perspektivität ist und wie sie sich zum Fortschritt und zu einem kulturell-gesellschaftlichen Gesamtgefüge verhält. Im historischen Kontext wird die Evolution des Fortschritts mit der Evolution der menschlichen Perspektivität in ein Verhältnis zueinander gesetzt. Nachdem diese beiden Komponenten erklärt und in Bezug zueinander gebracht wurden, soll zuletzt an einem konkreten Beispiel, der zu Grunde gegangenen Osterinselkultur im Südpazifik gezeigt werden, warum und auf welche Art und Weise eine Zivilisation bestimmte Stadien durchläuft, die mit Früh-, Hoch- und Spätkultur klassifiziert werden können. Der Sinn dieser Arbeit ist also, zu zeigen, warum und wie menschliche Zivilisationen an ein Ende kommen und was wir von diesen lernen sollten. Abgesehen von anderen Faktoren wie beispielsweise militärischen Konflikten mit Feinden von Aussen, die zum Untergang einer Kultur durch eine Katastrophe führen können, soll hier vor allem eine kulturökologische Untersuchung einer (selbst verursachten) Katastrophe... Keywords: Menschliche Perspektivität; ökologische Katastrophe; Fortschritt; Osterinsel; Evolution; Zivilisation; Philosophie; Archäologie; Ökologie; Kultur; Tier; Human perspectivity; ecological catastrophe; progress; easter Island; evolution; civilization; philosophy; archaeology; ecology; culture; animal Available in a digital repository NRGL
Perspektiva a katastrofa. Ambivalence pokroku

Human perspectivity, furthermore progress in all it's categories (for example technical, social or ethical progress) and finally the decline of a culture, are the main emphasizes of this thesis. It ...

Zeman, Jan; Sepp, Hans Rainer; Nitsche, Martin
Univerzita Karlova, 2020

Existence jako lov. Na stopě hranic smyslu
Niemann, Lutz Aloys; Sepp, Hans Rainer; Joisten, Karen
2020 - German
(Deutsch) Diese Arbeit versucht sich unter Einbeziehung interkultureller Quellen im Dialog mit Julio Cortázars Erzählung "der Verfolger" [el perseguidor] an einer Verfolgung der Jagd. Sie hofft, mit dem Begriff der Jagd und seiner Ausdifferenzierung in verschiedene Modi fundamentale Bewegungsrichtungen der menschlichen Existenz zu beschreiben. Die menschliche Existenz kommt dabei als spannungsreiches Zwischen ("inter") von sinngetragener medialisierter Bezogenheit und außer-sinnhafter realer Faktizität in den Blick. Im Verlaufe der Arbeit werden anhand ausgewählter Szenen der Erzählung nicht nur die Spannung des Zwischen selbst, sondern auch seine Pole zum Gegenstand des philosophischen Fragens gemacht. Schlüsselworte: Jagd, Cortázar, Zwischen (inter), Sinn, außer-Sinn, Reales, Leib, absolutes Nichts (Deutsch) Diese Arbeit versucht sich unter Einbeziehung interkultureller Quellen im Dialog mit Julio Cortázars Erzählung "der Verfolger" [el perseguidor] an einer Verfolgung der Jagd. Sie hofft, mit dem Begriff der Jagd und seiner Ausdifferenzierung in verschiedene Modi fundamentale Bewegungsrichtungen der menschlichen Existenz zu beschreiben. Die menschliche Existenz kommt dabei als spannungsreiches Zwischen ("inter") von sinngetragener medialisierter Bezogenheit und außer-sinnhafter realer Faktizität in den Blick. Im Verlaufe der Arbeit werden anhand ausgewählter Szenen der Erzählung nicht nur die Spannung des Zwischen selbst, sondern auch seine Pole zum Gegenstand des philosophischen Fragens gemacht. Schlüsselworte: Jagd, Cortázar, Zwischen (inter), Sinn, außer-Sinn, Reales, Leib, absolutes Nichts Keywords: Jagd; Cortázar; Zwischen (inter); Sinn; außer-Sinn; Reales; Leib; absolutes Nichts; chase; Cortázar; inbetween (inter); sense; other-than-sense; the real; body; absolute nothingness Available in a digital repository NRGL
Existence jako lov. Na stopě hranic smyslu

(Deutsch) Diese Arbeit versucht sich unter Einbeziehung interkultureller Quellen im Dialog mit Julio Cortázars Erzählung "der Verfolger" [el perseguidor] an einer Verfolgung der Jagd. Sie hofft, mit ...

Niemann, Lutz Aloys; Sepp, Hans Rainer; Joisten, Karen
Univerzita Karlova, 2020

Galicismy v němčině: korpusová analýza
Drobník, Ondřej; Hejhalová, Věra; Tichák, Viktor
2020 - German
(English): The topic of this bachelor thesis is the orthography of French lexicon in contemporary German. Selected gallicisms were subjected to quantitative corpus analysis, whose output is not only the frequency list of lexemes, but also a list of spelling variants of individual words. The results obtained were analyzed in two steps. The first step was to trace the most common spelling variations compared to the codified forms. The most common deviations were: preservation of French spelling (e. g. Bohème), degemination (e. g *aktuel; almost always as defective spelling) and writing without accents (e. g. Chateau). In the second step, a hundred of the most frequent gallicisms showing spelling variations were compared with two German reference lexicographic pieces - the DUDEN-Online and the DWDS dictionaries. This part of the thesis found that the two dictionaries (even proportionally) copy very closely the language usage. There was also a lexicon with French spelling, which is in most cases reserved for specific macaronic collocations (e. g. Grande Armée, en détail). (česky): Tématem bakalářské práce jsou pravopisné varianty galicismů v současné němčině. Vybrané galicismy byly podrobeny kvantitativní korpusové analýze, jejímž výstupem je frekvenční seznam lexémů a soupis pravopisných variant jednotlivých slov. Získané výsledky byly analyzovány ve dvou krocích. Prvním krokem bylo vysledování nejčastějších pravopisných odchylek v porovnání s referenčními kodifikovanými formami. Nejčastějšími odchylkami se ukázaly být zachování francouzského pravopisu (např. Bohème), zápis bez akcentů (např. Chateau) a degeminace (např. *aktuel). První dva způsoby jsou zpravidla považovány za korektní, defektní zápis geminát nikoli. Ve druhém kroku byla porovnána stovka nejfrekventovanějších galicismů vykazujících pravopisné odchylky se dvěma německými referenčními lexikografickými díly - slovníky DUDEN-Online a DWDS. Tato část práce přinesla zjištění, že dva jmenované slovníky (i proporčně) velmi věrně kopírují jazykový úzus. Dále bylo popsáno lexikum vykazující francouzskou pravopisnou podobu, které je ve většině případů vyhrazeno konkrétním (zpravidla ustáleným) makarónským kolokacím (např. Grande Armée, en détail). Keywords: galicismy|současná němčina|korpusová analýza|pravopis|DeReKo; gallicisms|contemporary German|corpus-based analysis|spelling|DeReKo Available in a digital repository NRGL
Galicismy v němčině: korpusová analýza

(English): The topic of this bachelor thesis is the orthography of French lexicon in contemporary German. Selected gallicisms were subjected to quantitative corpus analysis, whose output is not only ...

Drobník, Ondřej; Hejhalová, Věra; Tichák, Viktor
Univerzita Karlova, 2020

Manipulace jazykem v době politických změn v NDR: Marxismus, komunikace, sémantika.
Ďurková, Mária Kristína; Vachková, Marie; Dovalil, Vít
2020 - German
This bachelor thesis deals with the language and language situation at the time of the fall of the GDR, and subsequently its demise. Among other things, attention is paid to the language of the party. The subject of this thesis is an attempt to show the gradual changes in the language that led to the democratisation of the language, with emphasis on the basic concepts of MarxismLeninism such as socialism and ideology. The starting point for the analysis of concepts is the corpus, so-called Wende-Korpus-Ost (WKD), which contains journalistic texts of several important East German periodicals. Semantic analyses of specific concepts are focused comparatively, and thus allow the capture of the semantic shift of individual concepts within the text. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) Táto bakalárska práca sa zaoberá jazykom a jazykovou situáciou v čase rozpadu NDR, a následne po jej zániku. Zreteľ sa kladie okrem iného aj na stranícky jazyk. Predmetom práce je snaha znázorniť postupné zmeny v jazyku, ktoré viedli k demokratizácií jazyka, pričom dôraz je kladený na základné pojmy Marxizmu-leninizmu ako socializmus a ideológia. Východiskom analýz jednotlivých pojmov je korpus, tzv. Wende-Korpus-Ost (WKD), ktorý obsahuje publicistické texty niekoľkých významných východonemeckých periodík. Sémantické analýzy konkrétnych pojmov sú zamerané komparatívne, a tak umožňujú zachytenie sémantického posunu jednotlivých pojmov v rámci textu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) Keywords: DDR|Marxismus-Leninismus|Manipulation|Wende|Semantik|Kommunikation; GDR|Marxism-Leninism|manipulation|the Fall of the East Germany|semantics|communication Available in a digital repository NRGL
Manipulace jazykem v době politických změn v NDR: Marxismus, komunikace, sémantika.

This bachelor thesis deals with the language and language situation at the time of the fall of the GDR, and subsequently its demise. Among other things, attention is paid to the language of the party. ...

Ďurková, Mária Kristína; Vachková, Marie; Dovalil, Vít
Univerzita Karlova, 2020

Pozice 'skupinového genitivu' v německém jazykovém systému na základě zkoumání vybraných slovních párů
Ondrušíková, Karolína; Tichák, Viktor; Hejhalová, Věra
2020 - German
This bachelor thesis deals with the position of the group genitive in German language system. The group genitive is a well-known phenomenon in English and in Scandinavian languages. The subject of analysis are word pairs which consist of two nouns, for example Grund und Boden, Sturm und Drang, Fleisch und Blut and more. It is being researched, how often does the genitive ending -s attach to the end of the word pair, to the second noun then. The aim of the thesis is to prove the existence of the group genitive flection in the German language. The word pairs are analysed by means of German grammars and German reference corpus DeReKo. Tato bakalářská práce se zabývá postavením skupinového genitivu v německém jazykovém systému. Skupinový genitiv představuje známý fenomén v angličtině a ve skandinávských jazycích. Předmětem výzkumu jsou ze dvou podstatných jmen skládající se slovní páry, jako například Grund und Boden, Sturm und Drang, Fleisch und Blut a další. Je zkoumáno, jak často je genitivní koncovka -s připojena pouze na konec slovního páru, tedy na druhé podstatné jméno. Cílem práce je dokázat existenci této deklinace v německém jazyce. Slovní páry jsou zkoumány pomocí německých gramatik a Německého referenčního korpusu DeReKo. Keywords: Genitiv|Wegfall der Genitivmarkierung|Gruppengenitiv|Nominalflexion|Norm|Sprachtendenzen|Paarformel|Korpusanalyse; genitive|disappear of genitive marker|group genitive|flecion of nouns|norm|language tendencies|word pair|corpus analysis Available in a digital repository NRGL
Pozice 'skupinového genitivu' v německém jazykovém systému na základě zkoumání vybraných slovních párů

This bachelor thesis deals with the position of the group genitive in German language system. The group genitive is a well-known phenomenon in English and in Scandinavian languages. The subject of ...

Ondrušíková, Karolína; Tichák, Viktor; Hejhalová, Věra
Univerzita Karlova, 2020

Male oscuro - Aufzeichnungen aus der Zeit der Krankheit. Záznamy Ingeborg Bachmannové z doby její nemoci a jejich vztah k jejímu literárnímu dílu.
Szűcsová, Alica; Schneider, Thomas; Weinberg, Manfred
2020 - German
This thesis analyses Ingeborg Bachmann's posthumously published texts in the volume Male oscuro. Aufzeichnungen aus der Zeit der Krankheit and their relations to her literary work. Two central themes are elaborated through the analysis of the volume: illness and writing. The focus is on Bachmann's conception of writing and the issues arising from it. A comparison between Male oscuro and the author's work, the short story Undine geht and two poems Keine Delikatessen and Böhmen liegt am Meer, shows analogies on several different levels. The concept of utopia indicates continuity in Bachmann's work and the existential condition for her writing in relation to the metaphor of 'desert'. Key words: Ingeborg Bachmann, Male oscuro, illness, writing, metaphoric, contrariness, comparison, utopia Předložená práce se zabývá posmrtně vydanými texty Ingeborg Bachmannové ve svazku Male oscuro. Aufzeichnungen aus der Zeit der Krankheit ve vztahu k jejímu dílu. Na základě analýzy těchto textů jsou vypracována centrální témata, jež jsou nemoc a psaní. V souvislosti s tématem psaní je sledováno pojetí psaní u Bachmannové a jeho problematika. Srovnání Male oscuro s povídkou Undine geht a básněmi Keine Delikatessen a Böhmen liegt am Meer, vykazuje analogie na několika rovinách. Ve vztahu k metafoře 'pouště' poukazuje koncept utopie na kontinuitu v díle Bachmannové a na existenciální podmínky pro její psaní. Klíčová slova: Ingeborg Bachmann, Male oscuro, nemoc, psaní, metaforika, protikladnost, srovnání, utopie Keywords: Ingeborg Bachmann|Male oscuro|nemoc|psaní|metaforika|protikladnost|srovnání|utopie; Ingeborg Bachmann|Male oscuro|illness|writing|metaphoric|contrariness|comparison|utopia Available in a digital repository NRGL
Male oscuro - Aufzeichnungen aus der Zeit der Krankheit. Záznamy Ingeborg Bachmannové z doby její nemoci a jejich vztah k jejímu literárnímu dílu.

This thesis analyses Ingeborg Bachmann's posthumously published texts in the volume Male oscuro. Aufzeichnungen aus der Zeit der Krankheit and their relations to her literary work. Two central themes ...

Szűcsová, Alica; Schneider, Thomas; Weinberg, Manfred
Univerzita Karlova, 2020

Knížky prvního čtení a jejich modifikace pro výuku němčiny jako cizího jazyka
Brzková, Šárka; Bučková, Tamara; Švermová, Dagmar
2020 - German
The diploma thesis deals with the book genre Erstlesebuch (book for beginner readers) as educational material in the context of foreign language education at the levels of Basic Users (A0/1-A2). In the context of first language teaching, this specific genre belongs to the field of literature, the didactic of literature, and the didactic of reading. The goal of this diploma thesis is to present different possibilities of didactic activities with Erstlesebuch in the context of second language teaching and to formulate criteria for choosing an appropriate text. The theoretical part describes the context of foreign language education and the role of literature in this context, with consideration for the Common European Framework of Reference for Languages. The theoretical part also presents the specifics of the book genre Erstlesebuch itself. The empirical part of this thesis is based on several investigations: firstly on a complex analysis (readability and text structure) of six Erstlesebuch and secondly on empirical research in reading with schoolchildren at higher grades of an elementary school (children at the age of 13-15). These results are compared to the results of similar research done with Austrian beginner readers (children between the ages of 7 and 9). The final part of the thesis concludes... Předkládaná diplomová práce se zabývá knižním žánrem knížka prvního čtení (Erstlesebuch) coby materiálem do výuky němčiny jako cizího jazyka, a to na úrovních elementárního užívání jazyka (A0/1-A2), a zkoumá možnosti přesunutí tohoto speciálního žánru, jehož charakter se rozpíná mezi oblastí literatury, didaktikou literatury a didaktikou čtení, z německojazyčného prostředí do oblasti výuky němčiny jako cizího jazyka. Práce si klade za cíl představit didaktické možnosti práce s Erstlesebuch a stanovit kritéria při výběru vhodného textu. Teoretická část blíže popisuje kontext výuky cizího jazyka a roli literatury v tomto kontextu, mimo jiné se zřetelem ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky. Také je podrobně představen samotný žánr Erstlesebuch a jeho charakter. V praktické části jsou prezentovány výsledky několika výzkumů. Strukturní analýza přihlížející k literárním znakům a čtivosti šesti vybraných Erstlesebuch se zabývá vhodností těchto knih pro výuku němčiny jako cizího jazyka. Čtenářský výzkum proběhnuvší u českých žáků druhého stupně základní školy pak ukazuje, jak dalece jsou, v porovnání s rakouskými dětmi učícími se číst, ovlivňováni kritérii čtivosti textu, a zkoumána je také motivace českých žáků k práci s textem Erstlesebuch v rámci výuky německého jazyka. Na základě... Keywords: Erstlesebuch; Kriterien der Textschwierigkeit; Lesbarkeit; Textverständnis; GER; GeRS; Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen; DAF-Unterricht; Kinderbuch; Paul Maar; Käthe Recheis; Saskia Hula; Tatjana Weiler; Usch Luhn; Erstlesebuch; criteria of text difficulty; readability; text understanding; CEFR; CEF; CEFRL; Common European Framework of Reference for Languages; German as a foreign language; books for children; Paul Maar; Käthe Recheis; Saskia Hula; Tatjana Weiler; Usch Luhn Available in a digital repository NRGL
Knížky prvního čtení a jejich modifikace pro výuku němčiny jako cizího jazyka

The diploma thesis deals with the book genre Erstlesebuch (book for beginner readers) as educational material in the context of foreign language education at the levels of Basic Users (A0/1-A2). In ...

Brzková, Šárka; Bučková, Tamara; Švermová, Dagmar
Univerzita Karlova, 2020

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases