Number of found documents: 25
Published from to

Kopie, rozmnoženiny, odlitky, tisky
Buddeus, Hana
2022 - Czech
Pandemie Covid-19 nás znovu upozornila na důležitost promýšlet v rámci dějin umění různé aspekty vzdáleného přístupu k originálům či diváctví „z druhé ruky“. Díky grafickým tiskům, zmenšeninám či rozmnoženinám soch, nejrůznějším upomínkovým předmětům a zejména fotografickým reprodukcím otištěným v časopisech, kalendářích, knihách či na plakátech nebo zavěšeným v online prostředí se umění dostává do oběhu, opouští elitní prostředí sbírek a získává nový kontext. Jak lze v rámci dějin umění uvažovat o reprodukcích nejrůznější materiální podoby, různých kvalit a užití? The Covid-19 pandemic has once again drawn our attention to the importance of thinking through various aspects of remote access to originals or second-hand spectatorship within art history. Thanks to graphic prints, reduced or reproduced sculptures, various souvenirs and especially photographic reproductions printed in magazines, calendars, books, posters or hung online, art is circulating, leaving the elite environment of collections and gaining a new context. How can reproductions of various material forms, qualities and uses be considered within art history? Keywords: fine art reproduction; photography Available in digital repository of the ASCR
Kopie, rozmnoženiny, odlitky, tisky

Pandemie Covid-19 nás znovu upozornila na důležitost promýšlet v rámci dějin umění různé aspekty vzdáleného přístupu k originálům či diváctví „z druhé ruky“. Díky grafickým tiskům, zmenšeninám ...

Buddeus, Hana
Ústav dějin umění, 2022

Zhotovení a prezentace fotografií formou tzv. newprintů
Bohdan, Vlado; Mašterová, Katarína
2021 - Czech
Jádrem památkového postupu je praktický návod na zhotovení tzv. newprintů - nových analogových fotografií – černobílých bromostříbrných pozitivů (zvětšenin anebo kontaktních kopií) z originálních historických negativů. Předpokladem porozumění postupu je znalost práce v temné komoře. Památkový postup je určen veřejným i soukromým sbírkám a institucím, které usilují o prezentaci negativů již nežijícího fotografa formou pozitivu, blížícího se dílu autora v co nejbližší možné míře. Postup byl vypracován na specifické sbírce negativů Josefa Sudka s náměty reprodukcí uměleckých děl a architektury. Součástí textu jsou teoretická zdůvodnění postupu i ukázky jeho praktického užití. The core of the conservation procedure is in the method for making so-called “new prints” – new analogue photographs – black and white gelatine silver-bromide prints (blow-ups or contact copies) of the original historical negatives. The prerequisite for understanding the procedure is knowledge of dark room work. This original procedure is intended for private collections and institutions which aim to present negatives of a deceased photographer in a way which is as close to the author’s original intention as is currently possible. The procedure was developed on a specific collection of Josef Sudek’s negatives with the topic of reproductions of art works and architecture. Theoretical justification for the procedure, as well as examples of its practical outcomes, are also part of the text. Keywords: photography; analogue photography; darkroom; print; Josef Sudek Available in a digital repository NRGL
Zhotovení a prezentace fotografií formou tzv. newprintů

Jádrem památkového postupu je praktický návod na zhotovení tzv. newprintů - nových analogových fotografií – černobílých bromostříbrných pozitivů (zvětšenin anebo kontaktních kopií) z originálních ...

Bohdan, Vlado; Mašterová, Katarína
Ústav dějin umění, 2021

Identifikace negativů a způsoby jejich uložení dle typu podložky
Cíglerová, Tereza; Doležalová, Kateřina
2021 - Czech
Památkový postup představuje používané způsoby identifikace fotografických negativů na polymerních podložkách, zejména na bázi nitrátu a acetátu celulózy, a závislost volby konkrétních technik na různých faktorech, jako jsou velikost a fyzický stav sbírky, vybavenost pracoviště, finanční a časové možnosti nebo též zkušenosti identifikujících osob. Pro svou nespornou informační hodnotu je v památkovém postupu vyzdvihován pilotní průzkum, který poskytuje první představu o materiálovém složení a fyzickém stavu sbírky a následně pomáhá s volbou identifikačních metod aplikovaných při zkoumání celé sbírky. Ve druhé části se metodika věnuje problematice dlouhodobého uložení negativů, srovnává doporučované standardy s obvyklými možnostmi menších institucí a navrhuje vhodná či alespoň přijatelná řešení. The conservation procedure presents the methods of identifying photographic negatives on polymer supports , especially by means of a cellulose nitrate base and cellulose acetate base, and the choice of various techniques on the basis of various factors, such as the collection’s size and physical condition, the workspace’s available equipment, the financial and time availability or the experiences of the identifying persons. For their indisputable informational value, the conservationist approach favors pilot survey which provides the initial idea about the collection’s material and physical composition and then helps with the choice of identification methods applied during the research phase. In the second part, the methodology focuses on the issues associated with long-term storage of the negatives and compares their recommended standards with the actual means at the disposal of minor institutions. It also proposes fitting, or at least acceptable, solutions. Keywords: photography; conservation; survey; Josef Sudek Available in a digital repository NRGL
Identifikace negativů a způsoby jejich uložení dle typu podložky

Památkový postup představuje používané způsoby identifikace fotografických negativů na polymerních podložkách, zejména na bázi nitrátu a acetátu celulózy, a závislost volby konkrétních technik na ...

Cíglerová, Tereza; Doležalová, Kateřina
Ústav dějin umění, 2021

Metodika identifikace původních majitelů movitých kulturních statků vyvlastněných podle dekretů prezidenta republiky občanům německé národnosti na území Československa po 2. světové válce
Uhlíková, Kristina; Uhlík, Jan; Císařová, Jitka; Homolová, Dita; Bakeš, Martin; Marešová, Jana; Radostová, Šárka
2020 - Czech
Metodika se věnuje problematice kulturně historicky cenného mobiliáře vyvlastněného na základě dekretů prezidenta republiky v roce 1945 občanům německé národnosti na území Československa. Jejím cílem je popis nejúčinnějších postupů a praktik vedoucích k identifikaci jeho provenience se zaměřením na posledního majitele před konfiskací. The methodology deals with the issue of culturally valuable furniture expropriated on the basis of decrees of the President of the Republic in 1945 to citizens of German nationality in Czechoslovakia. Its aim is to describe the most effective procedures and practices for identifying provenance of this property with a focus on the last owner before confiscation. Keywords: decrees of the President of the Republic; furniture; provenience research; confiscation; history of monument care Available in a digital repository NRGL
Metodika identifikace původních majitelů movitých kulturních statků vyvlastněných podle dekretů prezidenta republiky občanům německé národnosti na území Československa po 2. světové válce

Metodika se věnuje problematice kulturně historicky cenného mobiliáře vyvlastněného na základě dekretů prezidenta republiky v roce 1945 občanům německé národnosti na území Československa. Jejím cílem ...

Uhlíková, Kristina; Uhlík, Jan; Císařová, Jitka; Homolová, Dita; Bakeš, Martin; Marešová, Jana; Radostová, Šárka
Ústav dějin umění, 2020

Péče o fotografie a kresby: inspirace pro sbírky menšího rozsahu
Cíglerová, Tereza; Doležalová, Kateřina; Šíblová, Markéta; Trnková, Petra
2016 - Czech
Metodický návod ochrany a práce se sbírkami kreseb či fotografií v institucích nemuzejní a negalerijní povahy, případně v muzejních institucích s omezenými prostorovými, finančními či personálními možnostmi. Návod poskytuje široké spektrum praktických rad a doporučení k provozu sbírky, počínaje minimalizací největších rizik, konče maximálními požadavky mezinárodních standardů. Methodology for care and basic conservation of photographic or drawing collections administered by rather small institutions who are limited in terms of space, budget or human resources. Among the target users belong organisations such as research institutes, private collections of social interest, as well as local museums collecting a whole range of material, but missing an expert in the field of photograph/drawing collection management and conservation. The methodology gives a wide range of information – encompassing basic recommendations for collection rescue, management and conservation treatments as well as information on international standards in the field of photograph and paper conservation. Keywords: collection management; paper conservation; photography; drawing; cultural heritage Available in digital repository of the ASCR
Péče o fotografie a kresby: inspirace pro sbírky menšího rozsahu

Metodický návod ochrany a práce se sbírkami kreseb či fotografií v institucích nemuzejní a negalerijní povahy, případně v muzejních institucích s omezenými prostorovými, finančními či personálními ...

Cíglerová, Tereza; Doležalová, Kateřina; Šíblová, Markéta; Trnková, Petra
Ústav dějin umění, 2016

Epigraphica & Sepulcralia VI. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií
Roháček, Jiří
2015 - Czech
Šestý svazek řady Epigraphica et Sepulcralia s koncepcí periodického fóra epigrafických a sepulkrálních studií a s úkolem mapovat současný stav bádání obou v reálné praxi úzce souvisejících disciplín - sepulkrálního bádání a středověké a novověké epigrafiky. Jednotlivá čísla vědomě vedle sebe staví příspěvky různého chronologického, tematického, disciplinárního a metodického záběru a příspěvky renomovaných českých a zahraničních badatelů společně s výběrem kvalitních příspěvků badatelů nastupující generace. Kromě příspěvků z 12. a 13. mezinárodního zasedání k problematice sepulkrálních památek v letech 2012 a 2013 tedy v předkládané publikaci nacházíme komplementárně další příspěvky výše uvedeného vymezení. A sixth volume in the series Epigraphica et Sepulcralia, with a concept as a periodical forum for epigraphic and sepulchral studies, and the aim of mapping out the current state of research in two disciplines that are in practice closely linked – sepulchral research and mediaeval and early modern epigraphy. It is intended that individual issues include deliberately articles with various chronological, thematic, disciplinary, and methodological approaches, and contributions by leading Czech and international researchers together with a selection of high-quality articles by researchers from the rising generation. In the current publication, therefore, in addition to the proceedings from the 12th and 13th international session on the issue of sepulchral monuments in 2012 and 2013, further complementary articles are to be found as outlined above. Keywords: sepulchral monuments; art history; epigraphy; interdisciplinarity; methodology; Central Europe; 12th - 20th centuries Available in digital repository of the ASCR
Epigraphica & Sepulcralia VI. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií

Šestý svazek řady Epigraphica et Sepulcralia s koncepcí periodického fóra epigrafických a sepulkrálních studií a s úkolem mapovat současný stav bádání obou v reálné praxi úzce souvisejících disciplín ...

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2015

Úvodem
Roháček, Jiří
2015 - Czech
Keywords: sepulchral monuments; art history; epigraphy; interdisciplinarity; methodology; Central Europe; 12th - 20th centuries Available in digital repository of the ASCR
Úvodem

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2015

Předmluva
Hlobil, Ivo; Dospěl, M.
2014 - Czech
Keywords: Renaissance art; Eastern Bohemia Fulltext is available at external website.
Předmluva

Hlobil, Ivo; Dospěl, M.
Ústav dějin umění, 2014

Nástěnné malby v kostele sv. Kříže v Ronově – pokračování
Všetečková, Zuzana
2014 - Czech
Nástěnné malby v kostele v Ronově publikovala M. Stránská v roce 1983, její připsání Světlíkovi z Lichtenburku odmítl Jan Urban v roce 2003. Ikonografie nástěnných maleb ukazuje na vliv cisterciáckého kláštera (např. sv. Bernard z Clairveaux, sv. Diviš, Umučení proroka Izaiáše, sv. Jiří jako rytíř stojí na těle krále Daciana ve smyslu miles christiani.) Kulturní vliv lze spojit se Sibylou z Křižanova, která přišla do českých zemí spolu s královnou Kunhutou Štaufskou, manželkou krále Václava I. na počátku 13. století. Po stránce slohové malby ukazují analogie s uměním pozdního románského slohu, lze je snad spojit s uměním prvních desetiletí 13. st. Výzdoba kostela mohla souviset s křížovými výpravami, jejich podporovatelem byl Bernard z Clairveaux. Wall paintigs in the church in Ronov (Protivany) published by M. Stránská in the 1983. Problematic of her commissioned by Světlík of Lichenburk has mentioned as doubtful Jan Urban in 2003. The iconography of murals showes probably inspiration of some monk of cistercian monastery (for example: St Bernhard of Clairveaux, St Dionysius, Martyrdom of Ysaias, St George, standing on the body of the Emperor Dacian. Georg is depicting as knigt in the sens miles christiani.). The culture influences we can see in circle of Sibyla of Křižanov, who is coming to the Czech countries with the Queen Kunigunde of Staufe dynasty, the wife of King Wenceslas I. of Přemyslid, in early 13th century. Stylistic viewpoint of the figures show analogy with the art of late romanesque art, probably of the early of 13th century. Maybe murals were painted in conection with Crusades, they were supported also by Bernhard of Clairveaux. Keywords: wall paintings; Middle Ages; Ronov; early 13th century Fulltext is available at external website.
Nástěnné malby v kostele sv. Kříže v Ronově – pokračování

Nástěnné malby v kostele v Ronově publikovala M. Stránská v roce 1983, její připsání Světlíkovi z Lichtenburku odmítl Jan Urban v roce 2003. Ikonografie nástěnných maleb ukazuje na vliv cisterciáckého ...

Všetečková, Zuzana
Ústav dějin umění, 2014

Gotické a raně renesanční umění ve východních Čechách 1200–1550. Příspěvky z vědecké konference
Hlobil, Ivo; Dospěl, M.
2014 - Czech
Keywords: Renaissance art; Eastern Bohemia Fulltext is available at external website.
Gotické a raně renesanční umění ve východních Čechách 1200–1550. Příspěvky z vědecké konference

Hlobil, Ivo; Dospěl, M.
Ústav dějin umění, 2014

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases