Used filters (1)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 728681
Published from to

Myokardiální postižení při zátěžové echokardiografii: porovnání dobutaminové, dipyridamolové a dynamické zátěže
Mědílek, Karel; Šťásek, Josef; Paleček, Tomáš; Kala, Petr
2024 - Czech
Objectives: Stress echocardiography plays important role in investigation of the patients with chest pain. Dipyridamole is reported to be safer than dobutamine stressor, dynamic stress is recommended as the first choice method. We investigated whether commonly used stressors are causing myocardial injury, measured by serum hsTnT. Methods: 135 patients (DSE n=46, ExsE n=46, DIP n=43) with negative SE were studied. Exclusion criteria included known ischaemic heart disease, baseline regional wall motion abnormalities or left ventricle systolic dysfunction (EF≤50%), more than mild left ventricle hypertrophy (septum/posterior wall ≥13 mm), diabetes, pre-diabetes (fasting glycemia >5.6 mmol/L), baseline hsTnT level ≥14 ng/L, baseline blood pressure ≥160/100mmHg, peak pulmonary pressure ≥45mmHg at baseline echocardiography, eGFR <1mL/s/1.73m2 and more than mild to moderate valvular disease. HsTnT was measured before and at 180 minutes after the test was terminated. Results: All patients had low pre-test probability of IHD. HsTnT increased in DSE, less so in ExSE, and was unchanged in DIP group [9.4 (1.5-58.6), 1.1 (-0.9-15.7), -0.1 (-1.4-2.1) ng/L respectively, p<0.001]. In DSE, hsTnT change was associated with peak dobutamine dose (r=0.30, p= 0.045), test length (r=0.43, p=0.003) and atropine use (p<0.001). In... Cíle práce: Zátěžová echokardiografie hraje důležitou roli ve vyšetřování pacientů s bolestmi na hrudi suspektními z angíny pektoris. Dipyridamol se jeví jako bezpečnější stresor než dobutamin, dynamická zátěž je pak doporučována jako metoda první volby. Cílem studie bylo prokázat, zda tyto běžně používané formy zátěže způsobují myokardiální poškození měřené hsTnT. Metody: do studie bylo zařazeno 135 pacientů (DSE n=46, ExsE n=46, DIP n=43) s negativním nálezem při SE. Vyřazovacími kritérii byly známá ICHS, klidové regionální poruchy kinetiky LK, systolická dysfunkce LK (EF≤50%), více než mírná hypertrofie LK (septum/zadní stěna ≥13 mm), diabetes nebo prediabetes (glykémie na lačno>5.6 mmol/L), bazální hodnota hsTnT ≥14 ng/L, bazální krevní tlak ≥160/100mmHg, vrcholový tlak v plicnici ≥45mmHg při bazální echokardiografii, eGFR <1ml/s/1.73 m2 a více než málo až středně významná chlopenní vada. HsTnT byl měřen před započetím a ve 180 minutě po skončení testu. Výsledky: Všichni pacienti měli nízkou PTP ICHS. V DSE skupině došlo k nárůstu hsTnT, který byl menší v ExSE skupině, u DIP se hladina hsTnT při zátěži nezměnila [9.4 (1.5-58.6), 1.1 (-0.9-15.7), -0.1 (-1.4-2.1) ng/L, p<0.001]. U DSE skupiny byla pozorována závislost změny hsTnT na maximální dávce dobutaminu (r=0.30, p=0.045), délce testu... Available in a digital repository NRGL
Myokardiální postižení při zátěžové echokardiografii: porovnání dobutaminové, dipyridamolové a dynamické zátěže

Objectives: Stress echocardiography plays important role in investigation of the patients with chest pain. Dipyridamole is reported to be safer than dobutamine stressor, dynamic stress is recommended ...

Mědílek, Karel; Šťásek, Josef; Paleček, Tomáš; Kala, Petr
Univerzita Karlova, 2024

Právo a lidské tělo: tělesná autonomie queer osob.
Arendacká, Lucie; Agha, Petr; Kosek, Jan
2024 - Czech
Law and the Human Body: Bodily Autonomy of Queer People Abstract Alongside the positive shift in the perception of LGBT+ people, a conservative wave in the form of the antigender movement is also rising. It advocates against bodily autonomy and reproductive rights of queer people, as well as those of women. It also calls for a return to 'traditional' values and regarding the nuclear family and heterosexuality as superior. The local context has not been spared of such a movement. This thesis aims to critically analyse how and to what extent bodily autonomy of queer people is currently being achieved, and how it is affected by the construction of legal sex/gender. The first part focuses on feminist and queer theory with an emphasis on the role of queer theory within theory of law. This serves as a theoretical basis for analysing the state of bodily autonomy of queer people and its reflection in the law. A section on the concepts of social construction of sex/gender as well as the related trans and intersex categories is also included. Lastly, I address the current political opposition to bodily autonomy of queer people. In the second part, I discuss both legal and practical issues concerning queer corporeality and autonomy in the context of sex/gender, with a main focus on the legal reflection of trans and... Právo a lidské tělo: tělesná autonomie queer lidí Abstrakt Spolu s vývojem v oblasti postavení LGBT+ lidí se zvedá také konzervativní vlna v podobě antigender hnutí, které se zaměřuje zejména na omezování tělesné autonomie a reprodukčních práv queer lidí, ale i žen, na návrat k "tradičním" hodnotám a upevnění nadřazeného postavení nukleární rodiny i heterosexuality. Nevyhýbá se přitom ani místnímu prostředí. Tato práce má za cíl kriticky rozebrat, do jaké míry a jak je v současnosti tělesná autonomie queer lidí dosahována a jaký vliv má v tomto ohledu konstrukce pohlaví/genderu v právu. První část se zaměřuje na feministickou a queer teorii s důrazem na roli queer teorie v rámci teorie práva. Jde o teoretický základ pro pohled na tělesnou autonomii queer lidí a její reflexi v právu. Součástí je také aspekt konstrukce pohlaví/genderu ve společnosti i s tím souvisejících trans a intersex kategorií. Závěr této kapitoly věnuji aktuální názorové a politické opozici vůči tělesné autonomii nejen queer osob. V druhé části se zabývám právními i praktickými otázkami tělesnosti a autonomie queer lidí v kontextu pohlaví/genderu, a to zejména skrze příklad přístupu práva k trans a intersex osobám. Zaměřuji se na nucené zásahy do queer těl, jež jsou pro české prostředí aktuální - zejména podmínku kastrace pro úřední... Keywords: queer; tělesná autonomie; gender; queer; bodily autonomy; gender Available in a digital repository NRGL
Právo a lidské tělo: tělesná autonomie queer osob.

Law and the Human Body: Bodily Autonomy of Queer People Abstract Alongside the positive shift in the perception of LGBT+ people, a conservative wave in the form of the antigender movement is also ...

Arendacká, Lucie; Agha, Petr; Kosek, Jan
Univerzita Karlova, 2024

Biologické a sociální prediktory a koreláty lidské morálky
Kopecký, Robin
2024 - Czech
In this dissertation, we delve into the multifaceted domains of biological and social factors influencing human morality. The connecting element of this collection of four studies is both an interest in human morality as a traditional philosophical topic and the use of methods from empirical sciences, particularly biology, behavioural, and cognitive sciences. The first study focuses on the moral algorithms in autonomous vehicles. We examined moral preferences regarding the choice between software types that differ in their built-in algorithms for dealing with lethal collisions. These are categorized into three specific types: selfish, altruistic, and conservative. Respondents exhibited a preference for the altruistic strategy, which is reinforced when signalled to others. The altruistic preference is the most pronounced when it applies to everybody else, weaker when it reflects only a personal choice, and the weakest when choosing for one's own child. We conclude that making a choice public significantly sways individuals towards a more socially beneficial solution. The second study investigates the relationship between parasite Toxoplasma gondii infection and its subsequent impact on human political beliefs and values. Infected participants exhibited a tendency towards heightened tribalism and... V této disertační práci se zabýváme rozličnými oblastmi biologických a sociálních faktorů ovlivňujících lidskou morálku. Spojujícím prvkem tohoto souboru čtyř studií je souběžně zájem o lidskou morálku jako tradiční filozofické téma spolu s využitím metod empirických věd, zejména biologie, behaviorálních a kognitivních věd. První studie se zaměřuje na morální algoritmy v autonomních vozidlech. Zkoumali jsme morální preference týkající se volby mezi typy softwaru, které se liší zabudovanými algoritmy pro řešení smrtelných kolizí. Příslušné typy jsou kategorizovány do tří strategií: sobecké, altruistické a konzervativní. Respondenti preferovali altruistické strategie, a tato preference se ještě posílila, pokud byla signalizována ostatním. Altruistická preference je nejvýraznější, když se vztahuje na všechny ostatní, slabší, když odráží pouze osobní volbu, a nejslabší při volbě pro vlastní dítě. Docházíme k závěru, že zveřejnění volby výrazně ovlivní jedince směrem ke společensky výhodnějšímu řešení. Druhá studie zkoumá vztah mezi infekcí parazitem Toxoplasma gondii a jejím následným dopadem na politické přesvědčení a hodnoty lidí. Nakažení účastníci vykazovali tendenci ke zvýšenému tribalismu a sníženému kulturnímu liberalismu a antiautoritářství. Statisticky odfiltrovaný vliv horšího fyzického a... Keywords: morální soud; altruismus; wellbeing; experimentální filosofie; náboženství; toxoplazmóza; moral judgement; altruism; wellbeing; experimental philosophy; religion; toxoplasmosis Available in a digital repository NRGL
Biologické a sociální prediktory a koreláty lidské morálky

In this dissertation, we delve into the multifaceted domains of biological and social factors influencing human morality. The connecting element of this collection of four studies is both an interest ...

Kopecký, Robin
Univerzita Karlova, 2024

Přechod z alternativní mateřské školy do základní školy
NÍDLOVÁ, Pavlína
2024 - Czech
Bakalářská práce je zaměřena na alternativní vzdělávání dostupné v České republice. Vysvětluje základní principy těchto alternativních pedagogických konceptů a také objasňuje pojem dnešního tradičního školství v České republice. Praktická část prezentuje výsledky výzkumného šetření vedeného formou rozhovorů, jehož cílem je popsat zkušenosti dětí s přechodem z alternativní mateřské školy na tradiční základní školu a získat představu o problémech, nebo naopak výhodách při adaptaci na odlišný typ školy. bachelor's thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part is focused on alternative education available in the Czech Republic. It explains the basic principles of alternative pedagogical concepts and also clarifies the concept of contemporary traditional education in the Czech Republic. The practical part presents the results of a research investigation conducted in the form of interviews. Their aim was to describe the experiences of children with the transition from an alternative kindergarten to a traditional primary school, and to get an idea of the problems, or on the contrary, the advantages of adapting to a different type of school. Keywords: Alternativní vzdělávání; Montessori; lesní MŠ; Daltonský plán; Jenská škola; Waldorfská škola; MŠ Začít spolu; předškolní vzdělávání; pedagogika; vstup na základní školu; Alternative education; Montessori; forest nursery school; Dalton Plan; Jen school; Waldorf school; step-by-step kindergarten; preschool education; pedagogy; elementary school entry Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Přechod z alternativní mateřské školy do základní školy

Bakalářská práce je zaměřena na alternativní vzdělávání dostupné v České republice. Vysvětluje základní principy těchto alternativních pedagogických konceptů a také objasňuje pojem dnešního tradičního ...

NÍDLOVÁ, Pavlína
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Kognitivní deficity u dětí se zrakovým postižením a možnosti jejich včasné diagnostiky
Štrofová, Helena; Květoňová, Lea; Vítková, Marie; Lopúchová, Jana
2024 - Czech
The dissertation entitled Cognitive deficits in children with visual impairment and the possibilities of their early diagnosis responds to the need for a tool for the early detection of visual impairment at the level of the visual apparatus in children with cognitive deficits for special pedagogues. The aim of the thesis is to design and verify the reliability and usability of a tool for the early detection of visual disorders at the level of the visual apparatus, which could be used by special pedagogues. Based on them, identify children with an indication for a complete ocular and orthoptic examination. The partial goals are to determine the coincidence of visual impairment with cognitive deficit, to compare the reliability of individual stereotests and to evaluate the practical use of the tool for special pedagogues. The theoretical starting points are current findings on the issue of cognitive processes and their deficits, the visual analyzer and its defects at all levels, with an emphasis on defects at the level of the visual apparatus and the relationship of cognitive deficits to visual disorder in childhood. The research part is based on a tool created to detect defects at the level of the visual apparatus for special pedagogues and to determine its reliability using the quantitative method... Disertační práce s názvem Kognitivní deficity u dětí se zrakovým postižením a možnosti jejich včasné diagnostiky reaguje na potřebu nástroje pro včasnou detekci zrakového postižení na úrovni především zrakového aparátu u dětí s kognitivními deficity pro speciální pedagogy. Cílem práce je navrhnout a ověřit spolehlivost a použitelnost nástroje k včasné detekci zrakových vad na úrovni zrakového aparátu, jež by mohli používat speciální pedagogové. Na jejich základě pak odhalit děti s indikací ke kompletnímu očnímu a ortoptickému vyšetření. Dílčími cíli je zjištění koincidence zrakové vady s kognitivním deficitem, srovnání spolehlivosti jednotlivých stereotestů a zhodnocení praktického využití nástroje pro speciální pedagogy. Teoretickými východisky jsou současné poznatky o problematice kognitivních procesů a jejich deficitů, zrakovém analyzátoru a jeho vadách na všech úrovních, s důrazem na vady na úrovni zrakového aparátu a vztah kognitivních deficitů k zrakovému postižení v dětském věku. Výzkumná část je založena na vytvořeném nástroji k odhalení vad na úrovni zrakového aparátu pro speciální pedagogy a zjištění jeho spolehlivosti metodou kvantitativní a použitelnosti metodou kvalitativní. Jádrem výzkumného projektu je tedy smíšený design. Výběrový soubor je dvoustupňový. Bylo vyšetřeno 150 dětí a... Keywords: Dítě nebo žák; kognitivní deficit; zraková vada; zrakový aparát; nástroj; včasná detekce zrakového postižení; speciální pedagog; Child or pupil; cognitive deficit; visual disorder; visual apparatus; tool; early detection of visual impairment; special pedagogue Available in a digital repository NRGL
Kognitivní deficity u dětí se zrakovým postižením a možnosti jejich včasné diagnostiky

The dissertation entitled Cognitive deficits in children with visual impairment and the possibilities of their early diagnosis responds to the need for a tool for the early detection of visual ...

Štrofová, Helena; Květoňová, Lea; Vítková, Marie; Lopúchová, Jana
Univerzita Karlova, 2024

Alternativní pedagogické směry v předškolním vzdělávání v Jihočeském kraji
KABEŠOVÁ, Petra
2024 - Czech
Tématem bakalářské práce jsou alternativní pedagogické směry v předškolním vzdělávání v Jihočeském kraji. Cílem bakalářské práce je představit alternativní mateřské školy jako formy předškolní výchovy a vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na specifika těchto alternativních mateřských škol a výzkumná část zjišťuje, jaký mají pedagogové pohled na tyto instituce, jaká je jejich motivace k zaměstnání v těchto alternativních mateřských školách před ostatními institucemi. V praktické části jsou dále prezentovány výsledky rozhovorů/dotazníku s pedagogy z vybraných institucí v Jihočeském kraji. The topic of the bachelor thesis is alternative pedagogical directions in preschool education in the South Bohemia Region. The aim of the bachelor thesis is to present alternative kindergartens as forms of preschool education. The theoretical part focuses on the specifics of these alternative kindergartens, and the research part finds out what educators' view of these institutions is, what their motivation is to work in these alternative kindergartens over other institutions. The practical part also presents the results of interviews/questionnaires with teachers from selected institutions in the South Bohemia Region. Keywords: alternativní směry; tradiční vzdělávání; předškolní vzdělávání; osobnost pedagoga; alternative directions; traditional education; preschool education; teacher's personality Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Alternativní pedagogické směry v předškolním vzdělávání v Jihočeském kraji

Tématem bakalářské práce jsou alternativní pedagogické směry v předškolním vzdělávání v Jihočeském kraji. Cílem bakalářské práce je představit alternativní mateřské školy jako formy předškolní výchovy ...

KABEŠOVÁ, Petra
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Hry pro osobnostně sociální rozvoj
VŠETULOVÁ, Hana
2024 - Czech
Cílem bakalářské práce je vytvoření odborně podloženého programu pro osobnostně sociální rozvoj předškolních dětí založený především na pohybových hrách a činnostech. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část vymezuje pojetí prosociálního chování a možnosti rozvoje dítěte. Praktická část spočívá v tvorbě projektu zaměřeného na osobnostně sociální rozvoj dítěte pomocí psychomotorických her a činností, jeho ověření a reflexi. The aim of this bachelor's thesis is to create a professionally supported program for the personal and social development of preschool children based mainly on movement games and activities of the concrete nursery school. The thesis consists of two parts. The theoretical part defines the concept of prosocial behaviour and the possibilities of child development. The practical part is based on the creation of a project focused on the personal and social development of the child using psychomotor games and activities, its verification and reflection. Keywords: prosociální chování; hra; mateřská škola; děti předškolního věku; Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; projekt; prosocial behaviour; game; nursery school; preschool children; Framework Educational Programme for Preschool Education; project Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Hry pro osobnostně sociální rozvoj

Cílem bakalářské práce je vytvoření odborně podloženého programu pro osobnostně sociální rozvoj předškolních dětí založený především na pohybových hrách a činnostech. Práce je členěna do dvou částí. ...

VŠETULOVÁ, Hana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Vodní živel v ilustrovaném příběhu pro děti předškolního věku.
CILOVÁ, Tereza
2024 - Czech
Bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání významu vody v preprimárním vzdělá-vání a její potenciál pro rozvoj dětského vnímání a porozumění. Cílem je přiblížit dětem význam vody a její role v našem životě prostřednictvím autorské knihy s příběhem o kapce vody a ověřit tuto knihu v praxi. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zaměřuje na význam vody z ekologického hlediska, její spojitost s kulturami a uměním a začlenění tématu vody do Rámcového vzděláva-cího programu pro předškolní věk. Dále jsou v práci zkoumána vybraná literární díla pro děti, která se věnují tématu vody. Praktická část práce zahrnuje popis autorské knihy a navržené, realizované edukační aktivity spojené s ní, které mají rozšířit dětské znalosti o vodě a rozvinout jejich estetický pohled na tento živelný prvek. Práce je zaměřena na propojení teorie s praktickými výstupy a zkoumá efektivitu vzdělávacích metod v oblasti vnímání a porozumění vody ve vzděláva-cím procesu předškolních dětí. The bachelor thesis focuses on exploring the significance of water in early child-hood education and its potential for developing children's perception and un-derstanding. The aim is to introduce children to the importance of water and its role in our lives through an original storybook about a water droplet and to veri-fy this book in practice. The thesis is divided into two parts. The theoretical part focuses on the importance of water from an ecological perspective, its connection to cultures and art, and the incorporation of the water theme into the Frame-work Educational Program for Preschool Age. Furthermore, the thesis examines selected literary works for children that address the theme of water. The practical part of the thesis includes a description of the author's book and proposed edu-cational activities associated with it, aimed at expanding children's knowledge about water and developing their aesthetic perception of this elemental compo-nent. The thesis is focused on linking theory with practical outputs and explores the effectiveness of educational methods in the area of perceiving and un-derstanding water in the educational process of preschool children. Keywords: vodní živel; estetické vnímání; kniha; příběh; prepimární vzdělávání; water element; aesthetic perception; book; story; pre-primary education Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Vodní živel v ilustrovaném příběhu pro děti předškolního věku.

Bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání významu vody v preprimárním vzdělá-vání a její potenciál pro rozvoj dětského vnímání a porozumění. Cílem je přiblížit dětem význam vody a její role v našem ...

CILOVÁ, Tereza
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Za hranicí sektářství: dynamika paměti v Severoirském muralismu
Rava, Gabriella; Řehořová, Irena; Asavei, Maria Alina; Kocián, Jiří
2024 - English
Gabriella Rava- Doctoral Thesis Beyond Sectarianism: the Dynamics of Memory in Northern Irish Muralism Abstract: The present research aims to analyze the famous political murals of Northern Ireland within a renewed frame that moves beyond the theoretical dimension that has dominated the study of mural painting in the province. Proposing the concept of 'muralism', which allows for the adoption of a systematic and unitary perspective on this well-rooted practice, this work investigates its contemporary development through the analysis of some functions/trends underlying it. These are identified as: commodification and heritagization, transnationalism, commemoration, archival impulse and the related digitization and archiving of images of murals. These functions/trends, which encompass muralism both within the realm of material culture and digital practices, fall within a theoretical model that describes muralism as a dynamic system through which the communities of Northern Ireland have embodied and transmitted their own collective memories, especially those of the conflict. It is within this model, which highlights the dynamic nature and (auto)poietic character of muralism as a system of memory, that the aforementioned functions/trends are examined, moving on multiple levels of manifestation. These include... Keywords: muralism; dynamic system; memory; archive; Northern Ireland; muralism; dynamic system; memory; archive; Northern Ireland Available in a digital repository NRGL
Za hranicí sektářství: dynamika paměti v Severoirském muralismu

Gabriella Rava- Doctoral Thesis Beyond Sectarianism: the Dynamics of Memory in Northern Irish Muralism Abstract: The present research aims to analyze the famous political murals of Northern Ireland ...

Rava, Gabriella; Řehořová, Irena; Asavei, Maria Alina; Kocián, Jiří
Univerzita Karlova, 2024

Textura uměleckého výzkumu: Teorie sebereflexivní praxe umění jako vzdělávání
Edwards, Cornelia Helena; Fulková, Marie; Herzog, Jerneja; Duh, Matjaž
2024 - English
In Czech Tato studie zkoumá transformační potenciál uměleckého výzkumu, když je aplikován učícím se umělcem ve vzdělávacím prostředí. Jak můžeme porozumět metodologii uměleckého výzkumu aplikované učícím se umělcem ve třídě střední školy? Studie sleduje její původ od bakalářského studia přes magisterské až po doktorské studium. Investigace její implementaci do kurikula designu s cílem vytvořit nové poznatky pro učícího se umělce a studenty. Cílem studie je propojit umělecký výzkum a pedagogiku, čerpajíc z oblastí sociologie, fenomenologie a teorie vzdělávání. Použitou metodologií je Umělecký akční výzkum ve spojení s modelem Výzkumu v didaktice k analýze tří případových studií. Výsledky zdůrazňují obohacení vzdělávacích zkušeností prostřednictvím uměleckého výzkumu, podporují reflexivní přístup učících se umělců a obhajují výzkumný přístup ve vzdělávání. Keywords: Umělecký výzkum; Učící se umělec; Sebereflexe; teorie praxe; Artistic Research; Teaching Artist; Self-Reflexivity; Practice Theory Available in a digital repository NRGL
Textura uměleckého výzkumu: Teorie sebereflexivní praxe umění jako vzdělávání

In Czech Tato studie zkoumá transformační potenciál uměleckého výzkumu, když je aplikován učícím se umělcem ve vzdělávacím prostředí. Jak můžeme porozumět metodologii uměleckého výzkumu aplikované ...

Edwards, Cornelia Helena; Fulková, Marie; Herzog, Jerneja; Duh, Matjaž
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases