Počet nalezených dokumentů: 94
Publikováno od do

Analyse des sächsischen Dialektes und Untersuchung seiner Beliebtheit
DOHNALOVÁ, Kristýna; BAUMBACH, Rudolf
2009 - německý
Tato práce je zaměřená na saský dialekt a průzkum jeho oblíbenosti. Teoretická část se zabývá objasněním pojmu dialekt, charakteristikou saského dialektu a jeho historickým vývojem. V praktické části je analyzováno vnímání tohoto dialektu obyvateli německé spolkové země Sasko. Cílem práce je ověření údajného negativního postoje Němců vůči saskému dialektu a zjištění možných důvodů, které by k tomuto postoji mohly vést. This thesis deals with the Saxon dialect and the research of its popularity. The theoretical part is focused on the term dialect. It describes the Saxon dialect and its historical development. The practical part is the analysis of how the inhabitants of the German state of Saxony perceive this dialect. The aim of the thesis is to verify the supposed negative attitude of the German people to the Saxon dialect and to find out the reasons for their attitude. Klíčová slova: Saxony; Saxon language; dialect; popularity; research; questionnaire Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Analyse des sächsischen Dialektes und Untersuchung seiner Beliebtheit

Tato práce je zaměřená na saský dialekt a průzkum jeho oblíbenosti. Teoretická část se zabývá objasněním pojmu dialekt, charakteristikou saského dialektu a jeho historickým vývojem. V praktické části ...

DOHNALOVÁ, Kristýna; BAUMBACH, Rudolf
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

Zur Übersetzungsveraltung und Neuübersetzung, illustriert am Beispiel zweier Übersetzungen von Stefan Zweigs Buchmendel
JOHNOVÁ, Daniela; SEJKOROVÁ, Veronika
2009 - německý
Autorka práce předkládá dva překlady novely Stefana Zweiga Knihomol. Po teoretickém vymezení jsou oba překlady i s originálem podrobeny morpho-syntaktickému, lexikálně-stylistickému a pragmatickému rozboru, na jehož základě autorka vyvozuje závěry k otázce zastarávání překladu a nutnosti nových překladů děl již dříve přeložených. Die Verfasserin legt zwei Übersetzungen der Stefan Zweigs Novelle Buchmendel vor. Nachdem der theoretische Hintergrund erläutert wird, werden beide Übersetzungen und das Original der morpho-syntaktischen, lexikalisch-stilistischen und pragmatischen Untersuchungen unterworfen. Aufgrund der Untersuchungen werden die Schlussfolgerungen gezogen, die die Frage der Übersetzungsveraltung und der Nicht-Notwendigkeit der Neuübersetzungen behandeln. The author of the thesis analyses two translations of Buchmendel written by Stefan Zweig. After the theoretical background is provided, the two translations are compared with the original work focusing on the morpho-syntactic, lexical-stylistic a pragmatic analysis. This leads to the final conclusions regarding the question of the obsolescence of the translations and the necessity of new translations already translated. Klíčová slova: translations as a process; translation as a communication; the pragmatics of the translation; morpho-syntactic analysis; lexicological-stylistic analysis; comparison of the translations; the reception of the translation; Stefan Zweig Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Zur Übersetzungsveraltung und Neuübersetzung, illustriert am Beispiel zweier Übersetzungen von Stefan Zweigs Buchmendel

Autorka práce předkládá dva překlady novely Stefana Zweiga Knihomol. Po teoretickém vymezení jsou oba překlady i s originálem podrobeny morpho-syntaktickému, lexikálně-stylistickému a pragmatickému ...

JOHNOVÁ, Daniela; SEJKOROVÁ, Veronika
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

BILD ALS MEDIUM IM DEUTSCHUNTERRICHT MIT ORIENTIERUNG AUF DIE NDESKUNDE DER SCHWEIZ
POSPÍŠILOVÁ, Veronika; BOHUŠ, Marek
2009 - německý
Tato diplomová práce se zabývá obrazem jako médiem ve výuce německého jazyka se zaměřením na reálie Švýcarska. Tato diplomová práce si klade otázky: Proč je obraz důležitý při výuce? Jak působí obraz na žáka při výuce? Jaké jsou typy,funkce,metody a způsoby prezentace obrazu? Praktickou část diplomové práce tvoří pracovní listy zpracované k autentickému materiálu ze Švýcarska, jako jsou např. fotografie, letáky, bilboardy apod. This diploma work considers a picture as a medium in the education of German with the sight of cultural studies of Switzerland. This diploma work asks questions such as: Why is the picture important in the education? What influence has the picture on a pupil during the education? What are the types, functions, methods and ways of presentation the picture? Practical part of the diploma work consists of worksheets compiled to authentic material from Switzerland such as pictures, pamphlets, billboards etc. It points at the connection between the theory and practice as well. Klíčová slova: Picture; cultural studies; methods; functions; motivation;interculturality; picture typology;authenticity Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
BILD ALS MEDIUM IM DEUTSCHUNTERRICHT MIT ORIENTIERUNG AUF DIE NDESKUNDE DER SCHWEIZ

Tato diplomová práce se zabývá obrazem jako médiem ve výuce německého jazyka se zaměřením na reálie Švýcarska. Tato diplomová práce si klade otázky: Proč je obraz důležitý při výuce? Jak působí obraz ...

POSPÍŠILOVÁ, Veronika; BOHUŠ, Marek
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

Die neuen Familienformen in der deutschen Kinder- und Jugendliteratur
VAŇKOVÁ, Markéta; POLÁKOVÁ, Jenny
2009 - německý
Diplomová práce je zaměřena na nové formy rodiny v německé literatuře pro děti a mládež. Konkrétně se zabývá rodinami s jedním rodičem a muži v domácnosti. Analýzou vybraných knih pro děti a mládež jsou zjišťovány shody či odlišnosti se skutečnými znaky těchto nových forem rodiny. This paper is about new family forms in german literature for children and youth. Precisely it is dealing with one-parent-families and house-men. Based on an analyses the author identifies similarities and varieties concerning these new family forms in literatur for young people. Klíčová slova: family in change; one-parent-family; house-men; clichés and prejudices; books for children and youth Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Die neuen Familienformen in der deutschen Kinder- und Jugendliteratur

Diplomová práce je zaměřena na nové formy rodiny v německé literatuře pro děti a mládež. Konkrétně se zabývá rodinami s jedním rodičem a muži v domácnosti. Analýzou vybraných knih pro děti a mládež ...

VAŇKOVÁ, Markéta; POLÁKOVÁ, Jenny
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

Märchen im Deutschunterricht
HELEŠICOVÁ, Barbora; POLÁKOVÁ, Jenny
2009 - německý
Diplomová práce pojednává o využití pohádek v hodinách německého jazyka. Vymezuje pohádku jako literární žánr, obhajuje názor, že je vhodná pro dítě, pro rozvoj jeho osobnosti i pro využití pohádky ve vzdělávání. Hlavním cílem mé práce je předvést čtenáři různé vzdělávací i zábavné aktivity s pohádkami. Žáci si při nich zdokonalují komunikativní dovednosti, výslovnost, psaní, učí se a opakují gramatiku a slovní zásobu a zároveň zapojují i svou fantazii, jsou kreativní. Má práce dává typy jak pro aktivity s poezií, tak s prózou a podává ucelenou ukázku práce s pohádkou na projektovém vyučování. My graduation theses analyses the use of fairy tales in German lessons. It defines a fairy tale as a literature genre, argues the opinion of its use for children and for harmonious development of their individuality, as well as for the use of fairy tales in the process of education. The major aim of my graduation theses is the presentation of various educational and enjoyable activities based on fairy tales. Pupils can improve their communication, pronunciation and writing skills, they can learn and grammar and vocabulary, they can involve their imagination and fantasy. My thesis provides a few hints how to work both with poetry and prose, and how to use fairy tales in project teaching. Klíčová slova: Fairy tales; lessons; Activities; Teacher; Little Red Riding Hood; genre; characteristics; kinds of Fairy tales; history of Fairy tales; Fairy tales and the child´s psyche Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Märchen im Deutschunterricht

Diplomová práce pojednává o využití pohádek v hodinách německého jazyka. Vymezuje pohádku jako literární žánr, obhajuje názor, že je vhodná pro dítě, pro rozvoj jeho osobnosti i pro využití pohádky ...

HELEŠICOVÁ, Barbora; POLÁKOVÁ, Jenny
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

Interaktivní tabule ve výuce německého jazyka na základní škole
ČECHOVÁ, Jindra; DÖMISCHOVÁ, Ivona
2009 - německý
Diplomová práce pojednává o využití interaktivní tabule v hodinách německého jazyka na 2. stupni základních škol. Cílem mé práce je nejen popsat možnosti interaktivní tabule, ale i ukázat čtenáři různé aktivity s využitím interaktivní tabule, která přispívají k efektivní a mediální výuce a motivují žáka k aktivitě . Při práci s interaktivní tabulí si žáci mohou zdokonalovat všechny své komunikativní dovednosti, mohou si procvičovat gramatiku a obohacují si slovní zásobu německého jazyka. Jednotlivé aktivity a návrhy hodin jsou detailně popsány včetně konkrétních příkladů. My diploma project deals with the use of interactive whiteboard in German lessons at lower-secondary school. The aim of my work is not only to describe the possibilities of an interactive whiteboard but also to show the reader different activities that help to create effective and interactive lessons and motivate pupils to be active. While working with the interactive whiteboard, learners can improve all their language skills, practice grammar and enrich the vocabulary of German language. The particular activities and lesson plans including certain examples are described in detail. Klíčová slova: Interactive whiteboard; German lessons; lower secondary school Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Interaktivní tabule ve výuce německého jazyka na základní škole

Diplomová práce pojednává o využití interaktivní tabule v hodinách německého jazyka na 2. stupni základních škol. Cílem mé práce je nejen popsat možnosti interaktivní tabule, ale i ukázat čtenáři ...

ČECHOVÁ, Jindra; DÖMISCHOVÁ, Ivona
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

Sinti und Roma in deutsch geschriebenen Kinder- und Jugendliteratur
HRADILOVÁ, Monika; POLÁKOVÁ, Jenny
2009 - německý
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku Romů a Sintů v německé dětské literatuře pro děti a mládež. Byla provedena analýza a srovnání 3 dětských knížek s touto tématikou. Analýza dokázala, že knihy obsahují historické elementy, kulturní tradice i současný přístup k této národnostní menšině. Autoři analyzovaných knih bojují s předsudky a rasismem. Literatura obsahuje i didaktické hledisko. The aim of this thesis is to examine issues of Sinths and Romany people, as shown in the literature for children and youth written in German language. Three children{\crq}s books dealing with this topic were analyzed and compared. The analysis has proved that these books manage to incorporate various historical occasions, cultural traditions as well as current approach to this minority. Additionally, the authors of these books struggle against prejudice and racism. Literature dealing with these problems also includes didactic aspects. Klíčová slova: Romanies; Sinths; Children{\crq}s literature written in German; Second World War; prejudice; traditions. Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Sinti und Roma in deutsch geschriebenen Kinder- und Jugendliteratur

Diplomová práce se zaměřuje na problematiku Romů a Sintů v německé dětské literatuře pro děti a mládež. Byla provedena analýza a srovnání 3 dětských knížek s touto tématikou. Analýza dokázala, že ...

HRADILOVÁ, Monika; POLÁKOVÁ, Jenny
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

Analyse der Familiennamen deutscher Herkunft in der nordböhmischen Stadt Hrádek nad Nisou - Ein onomastischer Vergleich
SOUČKOVÁ, Alena; SPÁČILOVÁ, Libuše
2008 - německý
Předložená práce se věnuje výskytu příjmení německého původu v Hrádku nad Nisou v roce 2004. Zabývá se vznikem a tvořením příjmení a jejich rozdělením ze sémantického hlediska. Dále předkládá výsledky provedeného výzkumu, popisuje vliv českého prostředí na německá příjmení a srovnává je se stejnými výzkumy v Břeclavi a Jihlavě. The thesis deals with the occurrence of surnames of German origin in Hrádek nad Nisou in 2004. It considers the origin and creation of surnames and their division after meaning. It offers results of the analysis and describes the influence of the Czech background on the German surnames and compares it with similar analysis practised in Břeclav and Jihlava. Klíčová slova: surnames of German origin; analysis; meaning; origin; creation; first names; names based on occupation; place names; nicknames; Czech territory; Hrádek nad Nisou; 2004; Břeclav; Jihlava Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Analyse der Familiennamen deutscher Herkunft in der nordböhmischen Stadt Hrádek nad Nisou - Ein onomastischer Vergleich

Předložená práce se věnuje výskytu příjmení německého původu v Hrádku nad Nisou v roce 2004. Zabývá se vznikem a tvořením příjmení a jejich rozdělením ze sémantického hlediska. Dále předkládá výsledky ...

SOUČKOVÁ, Alena; SPÁČILOVÁ, Libuše
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Vergleichssätze und Modusgebrauch (kontrastiv anhand ausgewählter deutscher und tschechischer Texte)
MATUŠKOVÁ, Lenka
2008 - německý
Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Vergleichssätze und Modusgebrauch (kontrastiv anhand ausgewählter deutscher und tschechischer Texte)

MATUŠKOVÁ, Lenka
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

Annett Gröschners Roman Moskauer Eis
KREJČÍ, Zuzana; GUNSENHEIMER, Birgit
2008 - německý
Tato literárněvědní práce se zabývá interpretací románu Moskauer Eis současné německé autorky Annett Gröschner. První část se věnuje recepci díla u literární kritiky, jeho anekdotickému charakteru a jazykovým prostředkům. V druhé části se nachází analýza mnohovrstevnaté struktury románu. Třetí část obsahuje chronologicky seřazené události týkající se tří generací hlavních hrdinů, na nichž se odráží dějiny NDR. Na základě této části probíhá v následujícím díle rozbor hlavních motivů ledu/ zmrzliny ("Eis") a chladu, které prostupují celým dílem. Pátá kapitola zkoumá autobiografické prvky v ději a "kronikářský" přístup autorky k tvorbě. V poslední části je Moskauer Eis zařazen do kontextu německy psaných literárních děl s obdobnými motivy. This graduation thesis interprets the contemporary German author Annet Gröschner{\crq}s novel Moskauer Eis. The first part comments literary critics{\crq} reviews on the book, the novel{\crq}s anecdotic character and its language. The second chapter analyzes the multiple work structure. The third part discusses family history of the three major figures in chronological order, which reflects the history of the GDR. The following chapter deals with the central motifs of ice/ice cream ("Eis") and cold/coldness which appear throughout the novel. The fifth part focuses on the autobiographical elements and the author{\crq}s "chronicler approach" to her work. In the last chapter, Moskauer Eis is put into the context of German literary works with central motifs "ice" or "coldness". Klíčová slova: GDR; German Democratic Republic; novel; cold; coldness; ice; ice cream; refrigeration; Cold War; revolution; 1989; contemporary history. Plné texty jsou dostupné v knihovně UPOL.
Annett Gröschners Roman Moskauer Eis

Tato literárněvědní práce se zabývá interpretací románu Moskauer Eis současné německé autorky Annett Gröschner. První část se věnuje recepci díla u literární kritiky, jeho anekdotickému charakteru a ...

KREJČÍ, Zuzana; GUNSENHEIMER, Birgit
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze