Used filters (1)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 730108
Published from to

Crisis Management in Residential Social Services
KREJČOVÁ, Kateřina
2024 - Czech
This thesis deals with crisis management in residential social services. In the theoretical part, the concepts of crisis, crisis situation and extraordinary event are defined. Crisis management, examples of crises, documentation related to crisis management and residential social services are also described here. The practical part of the thesis includes the processing and evaluation of results obtained through research investigation. The thesis aimed to determine how residential social services are managed during crisis situations. A qualitative research strategy, an interview method and a semi-structured interview technique were chosen to fulfil the aim of the thesis. The main research question is: How are residential social services managed during crisis situations? The communication partners are managers of residential social services in the Tabor district who expressed an interest in participating in the research. Data analysis - open and axial coding - was used in the evaluation of the obtained data. The research indicates that although leading staff members of residential social services approach crisis management individually, they share a common emphasis on readiness for crisis situations, quick and effective crisis resolution, and subsequent evaluation, from which they draw insights and lessons for future crisis situations. The diploma thesis could contribute as feedback for the managers of residential social services who participated in the research, and it can also be used as informational material for the public. Tato diplomová práce se zabývá krizovým řízením v pobytových sociálních službách. V teoretické části jsou vymezeny pojmy krize, krizová situace a mimořádná událost. Také je zde popsáno krizové řízení, příklady krizí, dokumentace spojená s krizovým řízením a pobytové sociální služby. Praktická část diplomové práce obsahuje zpracování a vyhodnocení výsledků, které byly získány prostřednictvím výzkumného šetření. Diplomová práce si kladla ambice zjistit, jakým způsobem jsou řízeny pobytové sociální služby v krizových situacích. Pro naplnění cíle diplomové práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Hlavní výzkumná otázka zní: Jak jsou řízeny pobytové sociální služby během krizových situací? Komunikační partnery tvoří vedoucí pracovníci pobytových sociálních služeb v okrese Tábor, kteří projevili zájem zúčastnit se výzkumu. Při vyhodnocování získaných dat byly využity prvky zakotvené teorie a to konkrétně forma analýzy dat - otevřené a axiální kódování. Z provedeného výzkumu vyplývá, že ačkoliv vedoucí pracovníci pobytových sociálních služeb přistupují k řízení krizových situací individuálně, sdílí společný důraz na přípravu na krizové situace, rychlé a efektivní řešení krize a následné vyhodnocení, ze kterého čerpají poznatky a ponaučení pro budoucí krizové situace. Diplomová práce by mohla přispět jako zpětná vazba pro vedoucí pracovníky pobytových sociálních služeb, kteří se zúčastnili výzkumu, a dále může být použita jako informační materiál pro veřejnost. Keywords: Krizové řízení; pobytové sociální služby; krizová situace; krizový manažer; management; Crisis management; Residential social services; Crisis situation; Crisis manager; Management Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Crisis Management in Residential Social Services

This thesis deals with crisis management in residential social services. In the theoretical part, the concepts of crisis, crisis situation and extraordinary event are defined. Crisis management, ...

KREJČOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Limits and Barriers of Interprofessional Cooperation within the Residential Social Service of a Home for the Elderly.
VEITHOVÁ, Gabriela
2024 - Czech
The aim of the research was to find out the limits and barriers to the work of the interprofessional team of a specific home for the elderly. The research concentrated on the setting, functionality, and coordination of the interprofessional team by the organization's management, including its self-regulation and also the ability to work consciously with the professional multi-discipline. The method of qualitative questioning was used as part of the qualitative research strategy. Data were obtained from informants, members of the interprofessional team of the home for the elderly. Firstly, data were got through narrative interviews using the Focus Groups method with random groups of informants. Then semi-structured interview with 6 chosen informants was used. It was important to compare the position of the professional groups of the interprofessional team, from the data collected. The data provided by the observation method were also supplemented. Interpretative phenomenological analysis using Atlas.ti 9 was used to evaluate the provided data. The research was done in August 2023. The secured limits and barriers to the work of the interprofessional team are the benefit of the research. These provide insight into the issues of interprofessional teamwork, it means building an interprofessional team and, above all, its sustainability and functionality. Lack of staff, lack of coordination and communication, insufficient knowledge of the nature of the interprofessional team, insufficient management support, not enough harmonization, uncorrected position of professional groups, low emotional presence within the team were found. The main barriers were staff turnover, inconsistency in staff thinking, lack of shared goals, burnout syndrome, low external and inner motivation of staff. Limits and barriers to the work of the interprofessional team can be strategically processed. Through this processing, the management of the organization can further fulfill its mission and goals in the form of work with the capacity of human resources. The list of limits and barriers gained by this research can also be a confrontational material for other organizations. Výzkum byl směrován ke zjištění limitů a bariér práce interprofesního týmu konkrétního domova pro seniory. V zájmu bylo nastavení, funkčnost a koordinace interprofesního týmu managementem organizace včetně jeho samoregulace a celková schopnost uvědomělé práce s přítomnou profesní multidisciplinaritou. V rámci kvalitativní strategie výzkumu byla použita metoda kvalitativního dotazování a získána byla data od informantů, pracovníků interprofesního týmu vybraného domova pro seniory. Nejprve byla zajištěna data narativními interview prostřednictvím metody Focus Groups s náhodnými skupinami informantů a následně polostrukturovanými interview se 6 vybranými informanty. Svůj význam zde mělo také ze zajištěných dat porovnat postavení profesních skupin interprofesního týmu a vše bylo doplněno daty zajištěnými metodou pozorování. K vyhodnocení zajištěných dat byla použita interpretativní fenomenologická analýza, provedená pomocí programu Atlas.ti 9. Výzkum proběhl v období srpna 2023. Přínosem výzkumu jsou zjištěné limity a bariéry práce interprofesního týmu, které umožňují vhled do problematiky interprofesní týmové spolupráce, tedy vybudování interprofesního týmu, a především jeho udržitelnosti a funkčnosti. Zjištěnými limity byly nedostatek personálu, nedostatečná koordinace a komunikace, nedostatečná znalost podstaty interprofesního týmu, nedostatečná podpora managementem, chybějící harmonizační postupy, nekorigované postavení profesních skupin, nízká emoční přítomnost v rámci týmu. Vytyčenými bariérami byly fluktuace personálu, nesourodost ve vlastním myšlení pracovníků, nedostatek sdílených cílů, syndrom vyhoření, nízká míra vnějšího motivování i vnitřní motivace pracovníků. Limity a bariéry práce interprofesního týmu mohou být strategicky zpracovány a tímto zpracováním může management organizace dále plnit své poslání a cíle právě v podobě práce s kapacitou lidských zdrojů. Přehled limitů a bariér zjištěných tímto výzkumem může být také konfrontačním materiálem pro jiné týmově podobně nastavené organizace. Keywords: senior; pobytová sociální služba; domov pro seniory; multidisciplinarita; interprofesní tým; pracovníci interprofesního týmu; management organizace; kapacita lidských zdrojů; The elderly; residential social care service; home for the elderly; multi-discipline; interprofessional team; staff; organization's management; capacity of human resources Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Limits and Barriers of Interprofessional Cooperation within the Residential Social Service of a Home for the Elderly.

The aim of the research was to find out the limits and barriers to the work of the interprofessional team of a specific home for the elderly. The research concentrated on the setting, functionality, ...

VEITHOVÁ, Gabriela
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Education of diabetic patient after total pancreatectomy
BAKOVÁ, Terezie
2024 - Czech
This bachelor thesis titled "Diabetic patient education after total pancreatectomy" addresses the impact on quality of life of patients with new-onset diabetes after total pancreatectomy. It also deals with the process of education for these patients by general nurses and licensed practical nurses.The aim of this thesis was to map the education of patients after total pancreatectomy. To achieve this aim, a qualitative investigation was used, conducted using semi-structured interviews. The interviews were conducted with five patients after total pancreatectomy and six nurses who educate these patients. Three research questions were established to answer the stated aim. The questions investigated how education by licensed practical nurses and general nurses takes place in patients after total pancreatectomy. They also investigated what limitations occur in patients after the procedure. The problems encountered by patients in adhering to the treatment regimen were also investigated.The results of the research investigation indicate that nurses most often carry out education in an individual way, and they agree on the topics they include in the education. Education is mainly carried out in the areas of insulin administration, self-monitoring and prevention of complications. Results of other data indicate that insulin administration, compliance of dietary measures, and glucose fluctuations are the most common problems in patients' adherence to their treatment regimen. Digestive disorders, fatigue, changes in eating habits, and limitations in social life are considered the greatest limitations. The research also found that there are no leaflets available signeted for patients after total pancreatectomy. The results of this bachelor thesis may serve to inform future patients before undergoing total pancreatectomy, to provide information about the consequences and impact of this procedure on quality of life. They could also inform licensed practical nurses and general nurses about the problems and shortcomings experienced by patients after total pancreatectomy, and they could positively influence education in these areas. Tato bakalářská práce "Edukace diabetika po totální pankreatektomii" řeší ovlivnění kvality života pacientů, u nově vzniklého diabetu po totální pankreatektomii. Zároveň se zabývá procesem edukace všeobecnými a praktickými sestrami u těchto pacientů. Cílem práce bylo zmapovat edukaci pacientů po totální pankreatektomii. K dosažení cíle bylo využito kvalitativní šetření, prováděné pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory probíhaly s pěti pacienty po totální pankreatektomii a šesti sestrami, které edukují tyto pacienty. Byly stanoveny tři výzkumné otázky, pro zodpovězení tohoto cíle. Otázky zjišťovaly, jak probíhá edukace praktickými a všeobecnými sestrami u pacientů po totální pankreatektomii. Dále zjišťovaly, k jakým omezením dochází u pacientů po provedeném výkonu. Rovněž byly zjišťovány problémy, se kterými se pacienti setkávají při dodržování léčebného režimu. Výsledky výzkumného šetření poukazují na to, že sestry nejčastěji provádí edukaci individuální formou, a shodují se na tématech která zařazují do edukace. Edukace probíhá zejména v oblasti aplikace inzulínu, selfmonitoringu a prevenci komplikací. Výsledky dalších dat poukazují, že aplikace inzulínu, dodržování dietních opatření a výkyvy hladiny glykemie jsou nejčastějšími problémy v dodržování léčebného režimu u pacientů. Za největší omezení jsou považovány zažívací obtíže, únava, změny ve stravovacích návycích a omezení sociálního života. V rámci výzkumného šetření se dále zjistilo, že nejsou k dispozici žádné letáky, zaměřené pro pacienty po totální pankreatektomii. Výsledky bakalářská práce mohou posloužit budoucím pacientům před provedením totální pankreatektomie, k poskytnutí informací o následcích a ovlivnění kvality života tímto výkonem. Také by mohly informovat praktické a všeobecné sestry o problémech a nedostatcích, které pacienti pociťují po totální pankreatektomii, a mohly by pozitivně ovlivnit edukaci v těchto oblastech. Keywords: Edukace; diabetes mellitus; totální pankreatektomie; sestra; karcinom pankreatu; Education; diabetes mellitus; total pancreatectomy; nurse; pancreatic cancer Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Education of diabetic patient after total pancreatectomy

This bachelor thesis titled "Diabetic patient education after total pancreatectomy" addresses the impact on quality of life of patients with new-onset diabetes after total pancreatectomy. It also ...

BAKOVÁ, Terezie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

The importance of effective communication in the nursing team
BEJČKOVÁ, Eliška
2024 - Czech
This bachelor thesis is focused on The importance of effective communication in the nursing team. The aim of this thesis was to find out the impact of communication in the nursing team when performing nursing activities. Then to find out what kind of effect communication between staff has on their relationships with each other. The final objective was to determine if effective communication minimizes errors in nursing practice. The thesis was divided into theoretical and practical part. The theoretical part was devoted to general communication, followed by communication in health care, members of nursing team, personality of the health care worker, conflicts, burnout syndrome, health care, and finally basic information about departmental safety goals. In the practical part, qualitative research was conducted in the form of a semi-structured interview, which was subsequently processed in the form of diagrams. The research was conducted with members of the nursing team in different hospital departments. The results of this thesis revealed that the interviewed informants are aware of the impact of communication on their work and relationships within the team and with patients. They also indicated the most frequently resolved conflict situations and most informants indicated their subsequent adequate resolution. With the exception of one informant, all interviewees agreed that staff put patients mental and physical health at risk through ineffective communication. The objectives of the thesis were met and will be of benefit, both for staff working in the hospital setting and for students studying this field. The results of the thesis could also be an indicator of the quality of communication and a motivation for it's improvement. Tato bakalářská práce je zaměřena na význam efektivní komunikace v ošetřovatelském týmu. Cílem práce bylo zjistit, jaký vliv má komunikace na práci v ošetřovatelském týmu při vykonávání ošetřovatelských činností. Dále pak zjistit, jaký vliv má komunikace probíhající mezi personálem na jejich vzájemné vztahy. Posledním cílem bylo zjistit, zda efektivní komunikace minimalizuje pochybení v ošetřovatelské praxi. Práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část byla věnována obecné komunikaci, následně pak komunikaci ve zdravotnictví, členům ošetřovatelského týmu, osobnosti zdravotníka, konfliktům, syndromu vyhoření, péči o zdraví a v závěru byly uvedeny základní informace o resortních bezpečnostních cílech. V praktické části byl využit kvalitativní výzkum, který byl proveden formou polostrukturovaného rozhovoru, jenž byl následně zpracován do schémat. Výzkum byl realizován se členy ošetřovatelského týmu na různých odděleních nemocnice. Výsledky této práce odhalily, že dotazovaní informanti jsou si vědomi, jaký vliv má komunikace na jejich práci a vzájemné vztahy v kolektivu i s pacienty. Také uvedli nejčastěji řešené konfliktní situace a většina informantů uvedla jejich následné adekvátní řešení. Kromě jednoho informanta se všichni dotazovaní shodli, že personál neefektivní komunikací vystavuje pacienta riziku, ať už v souvislosti s jeho duševním nebo fyzickým zdravím. Cíle práce byly splněny a budou přínosem, jak pro personál pracující v nemocničním prostředí, tak i pro studenty studující tento obor. Výsledky práce by mohly také být ukazatelem kvality komunikace a motivací pro její zlepšení. Keywords: Komunikace; ošetřovatelský tým; pacient; ošetřovatelská péče; konflikty; Communication; nursing team; patient; nursing care; conflicts Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
The importance of effective communication in the nursing team

This bachelor thesis is focused on The importance of effective communication in the nursing team. The aim of this thesis was to find out the impact of communication in the nursing team when performing ...

BEJČKOVÁ, Eliška
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Psychosocial Support for Healthcare Workers and the Latest Development in this Field
FRANCŮ, Alena
2024 - Czech
This bachelor's thesis focuses on the psychosocial stress experienced by healthcare professionals, with the aim of identifying the types of psychosocial support utilized or potentially sought by these professionals. The objective of the thesis is to describe and assess the offer of psychosocial support in the South Bohemian Region, while also delineating its recent development. In the theoretical part, we identify and describe forms of psychosocial stress experienced by healthcare professionals in their practice. We also focus on the mental hygiene practices adopted by healthcare professionals and the spectrum of psychosocial support used by healthcare professionals in the Czech Republic. Additionally, we provide an overview of recent advancements in this area. The empirical segment of the thesis is dedicated to qualitative research. Semi- structured interviews consisting of 23 predefined inquiries were used for data collection. These inquiries encompass basic information about the respondents, description of psychosocial stress experienced by healthcare professionals, and evaluations of the provision and development of psychosocial support. Supplementary questions were asked when necessary to facilitate a comprehensive understanding of the respondents' perspectives. The sample comprises nine healthcare professionals - two paramedics, two paediatric nurses, three general nurses (university or higher vocational school graduates) and two nurse practitioners (nurses with a secondary level of education). The interviews were then analysed using a paper-and-pencil approach, employing the text colouring method. The research findings are divided into several categories and subcategories. They confirm that almost all the respondents experience excessive stress in their healthcare profession. In their responses, the respondents reported burnout syndrome, workplace bullying, excessive stress, and conflicts within the team. Furthermore, the research findings on stress management, encompassing mental hygiene practices and psychosocial support, underscore that each healthcare professional preferers different forms of psychosocial support. Regarding the accessibility of psychosocial support within and beyond their workplace environments, respondents showed limited awareness of available options. Opinions regarding the evolution of psychosocial support within the Czech Republic were diverse, with some noting improvements consequent to the establishment of the Psychosocial Intervention Service System, while others did not. Nonetheless, all respondents agreed on the significance of this topic and suggested that it should be given more attention. The findings of this thesis should contribute to raising awareness regarding the possibilities of using psychosocial support by healthcare professionals. Cílem bakalářské práce bylo popsat problematiku psychosociální zátěže z pohledu zdravotnického personálu a zjistit, jaké možnosti psychosociální podpory využívají, nebo by potenciálně využili. Cílem bylo také zmapovat a zhodnotit možnosti psychosociální podpory v Jihočeském kraji a zjistit, jak se vyvíjela psychosociální podpora v posledních letech. Teoretická část se věnuje vymezení a popsání možné psychosociální zátěže, se kterou se setkávají zdravotníci během své praxe. Následně se zaměřuje na duševní hygienu zdravotníků a jednotlivé možnosti psychosociální podpory využívané v České republice. Dále zaznamenává rozvoj v této oblasti v posledních letech. Empirická část práce je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu a ke sběru dat byly použity polostrukturované rozhovory. Podkladem pro rozhovory bylo 23 otázek, které byly předem připraveny. První část otázek se zaměřovala na identifikační údaje informantů, dále na psychosociální zátěž zdravotnického povolání a následně na psychosociální podporu zdravotníků a její rozvoj. V případě potřeby byly položeny doplňující otázky pro lepší porozumění odpovědí informantů. Výzkumný soubor se skládal z devíti zdravotníků, z nichž dva byli zdravotničtí záchranáři, dvě pediatrické sestry, tři všeobecné sestry a dvě praktické sestry. Rozhovory byly následně analyzovány pomocí techniky "tužka-papír" metodou barvení textu. Výsledky výzkumu byly rozděleny na kategorie a podkategorie. Bylo potvrzeno, že téměř všichni dotazovaní se setkávají s nadměrnou zátěží při výkonu zdravotnického povolání. Popisovali své zkušenosti se syndromem vyhoření, se šikanou na pracovišti, s nadměrným stresem a v neposlední řadě s konflikty v kolektivu. Dále se výsledky výzkumu zaměřily na zvládání zátěže jak pomocí duševní hygieny, tak pomocí psychosociální podpory. Zjistilo se, že každý zdravotník upřednostňuje odlišné možnosti podpory. Navíc zdravotníci popsali dostupnost psychosociální podpory jak na jejich pracovišti, tak mimo něj, přičemž byla zaznamenána nízká úroveň informovanosti o těchto možnostech. Poslední část výzkumu se zabývala povědomím zdravotníků o rozvoji psychosociální podpory, kde byly odpovědi rozmanité. Někteří odpovídající zaznamenali rozvoj při vzniku Systému psychosociální intervenční služby, jiní nikoliv. Všichni informanti se však při konci výzkumu shodli na tom, že se jedná o zajímavé a důležité téma, na které by měl být kladen větší důraz. Výsledky práce budou sloužit ke zvýšení povědomí o možnostech využití psychosociální podpory ve zdravotnictví. Keywords: Duševní hygiena; Nemocniční kaplan; psychosociální podpora zdravotníků; Supervize ve zdravotnictví; Systém psychosociální intervenční služby; zátěž zdravotnického personálu; zdravotník; Healthcare professional; hospital chaplain; mental hygiene; Psychosocial intervention service system; psychosocial support for healthcare professionals; stress experienced by healthcare professionals; supervision in health care Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Psychosocial Support for Healthcare Workers and the Latest Development in this Field

This bachelor's thesis focuses on the psychosocial stress experienced by healthcare professionals, with the aim of identifying the types of psychosocial support utilized or potentially sought by these ...

FRANCŮ, Alena
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

The use of elements of the Basal stimulation concept in long-term intensive nursing care department
KAFKOVÁ, Tereza
2024 - Czech
The bachelor thesis is focused on the use of the elements of the Basal stimulation concept in a long-term intensive care unit. The aim of this bachelor's thesis was to find out how nurses incorporate the concept of Basal stimulation into the care of patients on the LTINC unit. To achieve this aim, one research question was set, "How do nurses incorporate the concept of Basal stimulation into the care of patients on the LTINC unit?" The data collection technique was semi-structured interviews and overt non-participant observation. The research population consisted of 5 nurses working in the long-term intensive care unit of a selected hospital in the Vysočina Region. Based on the analysis of the interview data, 4 categories and 3 subcategories were created. The data collected by observation was divided into 6 categories. From the results of our work, it is clear that the nurses who formed our research population incorporate elements of the Basal stimulation concept into the care of patients hospitalized in the LTINC unit in every contact with them. The most used elements of this concept on this ward are the initial touch, addressing, positioning, placing patients in vibrating and conventional chairs and the use of the patient's favourite toilet aids. Patients most often respond to initial touch combined with addressing and their initial reactions include eye fixation, general calming and reduction of spasticity. Recommendations for practice: We recommend to include only 4 types of selected scents into the care of patients using olfactory stimulation. Bakalářská práce se věnuje využití prvků konceptu Bazální stimulace na oddělení dlouhodobé intenzivní ošetřovatelské péče. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem zapojují sestry koncept Bazální stimulace do péče o pacienty na oddělení DIOP. Pro jeho dosažení byla stanovena jedna výzkumná otázka "Jakým způsobem zapojují sestry koncept Bazální stimulace do péče o pacienty na oddělení DIOP?" Technikou sběru dat byly polostrukturované rozhovory a zjevné nezúčastněné pozorování. Výzkumný soubor tvořilo 5 sester, pracujících na oddělení DIOP ve vybrané nemocnici Kraje Vysočina. Na základě získaných dat z rozhovorů, byly vytvořeny 4 kategorie a 3 podkategorie. Data získaná pozorováním byla rozdělena do 6 kategorií. Z výsledků naší práce je zřejmé, že sestry, které tvořily náš výzkumný soubor, zapojují prvky konceptu Bazální stimulace do péče o pacienty hospitalizované na oddělení DIOP při každém kontaktu s nimi. Nejvyužívanějšími prvky tohoto konceptu na tomto oddělení jsou iniciální dotek, oslovení, polohování, umisťování pacientů do vibračních i klasických křesel a využívání oblíbených toaletních pomůcek pacienta. Pacienti nejčastěji reagují na iniciální dotek v kombinaci s oslovením a mezi jejich prvotní reakce patří fixace očima, celkové zklidnění a zmírnění spasticity. Doporučení pro praxi: Doporučujeme do péče o pacienty, u kterých se využívá olfaktorická stimulace zařadit pouze 4 druhy vybraných vůní. Keywords: Bazální stimulace; dlouhodobá intenzivní ošetřovatelská péče; vigilní kóma; pacient; sestra; Basal stimulation; long-term intensive nursing care; vigil coma; patient; nurse Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
The use of elements of the Basal stimulation concept in long-term intensive nursing care department

The bachelor thesis is focused on the use of the elements of the Basal stimulation concept in a long-term intensive care unit. The aim of this bachelor's thesis was to find out how nurses incorporate ...

KAFKOVÁ, Tereza
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Adherence to medical regimens by hypertensive patients
KUBÁTOVÁ, Veronika
2024 - Czech
Introduction: The bachelor thesis deals with an adherence of regime measures by patients with hypertension. Hypertension is one of the most common diseases of the cardiovascular system. Regime measures are the basis of treatment, which include weight loss, regular exercise, limiting salt in the diet, quitting smoking, abstinence from alcohol and reducing stress. The aim of the bachelor thesis was to find out whether patients over the age of 50 with hypertension are informed about the regime measures and whether they comply them. Methodology: A quantitative method was chosen for the research part of the thesis. The data was collected by using a self-constructed questionnaire that included 25 questions. The research group consisted of patients older than 50 years suffering from hypertension who were hospitalized in a medical facility in the South Bohemian Region. Results: It was found out that respondents' knowledge of lifestyle measures related to the treatment of hypertension differs statistically significantly by gender (p = 2%), but does not differ by age (p = 72%). The data shows that women have more knowledge than men. Compliance of regime measures also differs statistically significantly by gender (p = 1.8%), but does not vary by age (30.5%). Women follow the measures more consistently than men. Respondents aged between 61 and 70 showed the best results, both in knowledge and compliance, but the difference was not statistically significant. Conclusion: Although the results have provided a fairly satisfactory picture of patients' knowledge, it is still important that people with hypertension are regularly educated. The thesis can serve as a source of information for both laymen and paramedics. An educational leaflet has been created for hypertensive patients with basic information that every hypertensive patient should know. Úvod: Bakalářská práce se zabývá dodržováním režimových opatření u pacientů s hypertenzí. Hypertenze je jedním z nejčastějších onemocnění kardiovaskulárního systému. Základem léčby jsou režimová opatření, mezi které patří snížení tělesné hmotnosti, pravidelný pohyb, omezení soli ve stravě, zanechání kouření, abstinence alkoholu a omezení stresu. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda jsou pacienti ve věku nad 50 let s hypertenzí informovaní o režimových opatřeních a zda je dodržují. Metodika: Pro výzkumnou část práce byla zvolena kvantitativní metoda. Data byla sbírána pomocí dotazníku vlastní konstrukce, který zahrnoval 25 otázek. Výzkumný soubor tvořili pacienti starší 50 let trpící hypertenzí, kteří byli hospitalizovaní ve zdravotnickém zařízení v Jihočeském kraji. Výsledky: Bylo zjištěno, že znalosti respondentů o režimových opatřeních spojených s léčbou hypertenze se statisticky významně liší dle pohlaví (p = 2 %), ale neliší dle věku (p = 72 %). Z dat vyplývá, že ženy mají větší znalosti než muži. Dodržování režimových opatření se taktéž statisticky významně liší dle pohlaví (p = 1,8 %), ale neliší dle věku (30,5 %). Ženy dodržují opatření důsledněji než muži. Respondenti ve věku mezi 61 až 70 lety vykázali nejlepší výsledky, jak v oblasti znalostí, tak v dodržování opatření, avšak rozdíl nebyl statisticky významný. Závěr: Ačkoliv přinesly výsledky poměrně uspokojivý obraz o znalostech pacientů, stále je důležité, aby byly osoby s hypertenzí pravidelně edukováni. Práce může sloužit jako zdroj informací pro laiky i zdravotníky. Pro pacienty s hypertenzí byl vytvořen edukační leták se základními informacemi, které by měl každý hypertonik znát. Keywords: Adherence; hypertenze; informovanost; pacient; režimová opatření.; An adherence; a hypertension; an awareness; a patient; regime measures. Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Adherence to medical regimens by hypertensive patients

Introduction: The bachelor thesis deals with an adherence of regime measures by patients with hypertension. Hypertension is one of the most common diseases of the cardiovascular system. Regime ...

KUBÁTOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

The importance of basal stimulation in patient care in the Department of Anaesthesiology and Resuscitation
MARKOVÁ, Aneta
2024 - Czech
The bachelor thesis includes the use of the concept of basal stimulation at the Anesthesiology and resuscitation ward and the specifics of nursing care of the patient in this ward. It deals with the application of the concept of basal stimulation in the Department of Anaesthesiology and Resuscitation. The concept of basal stimulation was developed by educator Andreas Fröhlich in the 20th century during his research project as a doctoral student. He proved that the most important thing is the stimulation of the so-called basal senses. This concept serves to support human perception and communication. It is based on scientific knowledge of the neurophysiological development of the child. The concept was first applied in the care of children with severe congenital disabilities. It is now being applied in palliative and intensive care, social services and psychiatric nursing. The aim of this study is to find out what elements of basal Stimulation are used in different hospitals in the ARO in the nursing care of the patient. For the research investigation, the ARO at the Pelhřimov Hospital and the České Budějovice Hospital were selected. For the practical part, two research questions were set. The first one describes the importance of basal stimulation in patient care in ARO and the second question deals with the applied elements of BS in Hospital Pelhřimov and Hospital České Budějovice. According to the data analysis, two categories and seven subcategories were created. From the research survey it was found that all respondents perceived the importance of basal stimulation applied in ARO very positively, and they try to apply this concept in their nursing care of patients. In the research investigation, it was found that the respondents agree on most of the applied elements and the most used element is the initiating touch. Bakalářská práce obsahuje využití konceptu bazální stimulace na Anesteziologicko resuscitačním oddělení a specifika ošetřovatelské péče o pacienta na tomto oddělení. Zabývá se aplikací konceptu bazální stimulace na Anesteziologicko-resuscitačním oddělení. Koncept bazální stimulace vypracoval pedagog Andreas Fröhlich ve 20. století během svého vědeckého projektu v rámci doktorandského studia. Dokázal, že nejdůležitější je stimulace tzv. bazálních smyslů. Tento koncept slouží k podpoře lidského vnímání a komunikace. Vychází z vědeckých poznatků neurofyziologického vývoje dítěte. Koncept se nejprve začal uplatňovat při péči o děti s vrozeným těžkým postižením. Nyní se uplatňuje v paliativní a intenzivní péči, sociálních službách i v psychiatrickém ošetřovatelství. Cílem této práce je zjistit, jaké prvky bazální stimulace využívají se v různých nemocnicích na ARO při ošetřovatelské péči o pacienta. Pro výzkumné šetření bylo vybráno ARO v Nemocnici Pelhřimov a v Nemocnici České Budějovice. Pro praktickou část byly stanoveny dvě výzkumné otázky. První popisuje význam bazální stimulace při péči o pacienta na ARO a druhá otázka se zabývá aplikovanými prvky BS v Nemocnici Pelhřimov a v Nemocnici České Budějovice. Dle analýzy dat byly vytvořeny dvě kategorie a sedm podkategorií. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že všichni dotazovaní vnímají význam bazální stimulace aplikovaný na ARO velmi pozitivně a tento koncept se snaží aplikovat do své ošetřovatelské péče u pacientů. Při výzkumném šetření bylo zjištěno, že respondenti se ve většině aplikovaných prvků shodují a nejvíce využívaným prvkem je iniciální dotek. Keywords: bazální stimulace; všeobecná sestra; ošetřovatelství; pacient; basal stimulation; general nurse; nursing; patient Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
The importance of basal stimulation in patient care in the Department of Anaesthesiology and Resuscitation

The bachelor thesis includes the use of the concept of basal stimulation at the Anesthesiology and resuscitation ward and the specifics of nursing care of the patient in this ward. It deals with ...

MARKOVÁ, Aneta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Visiting field service - part of nursing practice in a general practitioner's clinic
SŮVOVÁ, Nikola
2024 - Czech
This bachelor thesis deals with the visiting field service as part of the work of a nurse in an adult general practitioner's office. The visiting field service is relevant for elderly patients, patients with chronic diseases, disabled patients or patients in recovery. It carries with it a host of benefits, keeping the family together, keeping the patient in a home-like environment, providing infusion therapy, and performing wound dressings. The visiting field service provided by a nurse from an adult general practitioner's office is quicker than home care, the nurse communicates directly with the physician who assigns the appointments. The aim of this thesis is to determine the awareness of patients from adult general practitioners' offices of the possibility of using a visiting field service by a nurse in the home setting. And to find out the benefits of a visiting nurse outreach service and the perceptions of patients from adult general practitioners' offices. In this bachelor thesis, quantitative research is used, interview method is used and self-administered questionnaire is used as a technique. The research findings show that there is little awareness of the visiting outreach service. However, patients who have used the visiting field service evaluate it positively and perceive it as beneficial to their health condition. The practical output of this thesis is an information leaflet to raise patient awareness of the outreach service and to encourage patients to enquire about the service with their general practitioner. Tato bakalářská práce se zabývá návštěvní terénní službou jako součástí práce sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé. Návštěvní terénní služba má význam pro starší pacienty, pro pacienty s chronickými onemocněními, handicapované pacienty nebo pacienty v rekonvalescenci. Nese s sebou plno výhod, udržuje rodinu pohromadě, udržuje pacienta v domácím prostředí, poskytuje infuzní terapii, provádí převazy ran. Návštěvní terénní služba poskytovaná sestrou z ordinace praktického lékaře pro dospělé je rychlejší než domácí péče, sestra přímo komunikuje s lékařem, který jí zadává ordinace. Cílem této bakalářské práce je zjistit informovanost pacientů z ordinací praktických lékařů pro dospělé o možnosti využití návštěvní terénní služby sestrou v domácím prostředí. A zjistit přínos návštěvní terénní služby sestrou a vnímání pacientů z ordinací praktických lékařů pro dospělé. V této bakalářské práci je použit kvantitativní výzkum, použita je metoda dotazování a jako technika je použit vlastní dotazník. Z výsledků výzkumu vyplývá, že informovanost o návštěvní terénní službě je malá. Ovšem pacienti, kteří návštěvní terénní službu využili, ji hodnotí pozitivně a vnímají ji jako přínosnou pro svůj zdravotní stav. Praktickým výstupem práce je informační leták, který má sloužit ke zvýšení informovanosti pacientů o návštěvní terénní službě a pobízet pacienty, k tomu aby se o této službě informovali u svého praktického lékaře. Keywords: Návštěvní terénní služba; terénní služba; ordinace praktického lékaře; pacient; péče; informovanost; Visiting field service; field service; general practitioner's surgery; patient; care; awarenes Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Visiting field service - part of nursing practice in a general practitioner's clinic

This bachelor thesis deals with the visiting field service as part of the work of a nurse in an adult general practitioner's office. The visiting field service is relevant for elderly patients, ...

SŮVOVÁ, Nikola
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Contemporary Trends in Early Childhood Education and Care in England
Ristić, Petra
2024 - Czech
Práce se zabývá současnými trendy a vývojovými aspekty systému předškolní péče a vzdělávání v Anglii. Jejím cílem je přinést hlubší i širší pohled na anglickou předškolní výchovu. Práce se zaměřuje na současné ukotvení předškolní výchovy a vzdělávání v anglickém vzdělávacím systému. Analyzuje okolnosti vzniku, průběhu a směřování současných reforem a tendencí v předškolním vzdělávání v Anglii. Metodologicky je práce zarámována paradigmatem kvalitativního výzkumu. Výzkumným designem je případová studie jedné země, k jejímuž zpracování se použila metoda obsahové analýzy dokumentů, polostrukturované expertní rozhovory a zúčastněné pozorování. Práce zachycuje historický kontext institucionální předškolní výchovy a jeho vliv na utváření současného národního anglického systému předškolního vzdělávání. Systém předškolního vzdělávání v Anglii se od konce 20. století do současnosti dynamicky vyvíjí. Nastavení podmínek předškolního vzdělávání prošlo řadou reformních kroků. K nejvýznamnějším se řadí systémová podpora dostupnosti předškolního vzdělávání, stanovení závazného národního kurikulárního rámce a vydávání následných revizí, nastavení jednotných kontrolních mechanismů kvality a výsledků předškolního vzdělávání a kvalitativní posun v profesionalizaci pracovníků v předškolních službách. Nechybí ani... This paper examines current trends and developments in the early childhood care and education system in England. The aim of the thesis is to provide a comprehensive understanding of English early childhood education. The thesis focuses on the current anchoring of early childhood care and education in the English education system. It provides an analysis and deeper insight into the circumstances of the emergence, progress and direction of current reforms and trends. The thesis is framed by a qualitative research paradigm while the research design is a single country case study using content analysis of documents, semi-structured expert interviews and participant observation. The thesis captures the historical background to English early childhood education and its influence on the creation of the current situation. It has focused on analysis of external (European) and internal influences on educational policy in England and their reflection in curriculum development documents. The thesis also thematises the developments in workforce policy and their impact on the contemporary situation of early years professionals. It thus identifies current trends, reforms and challenges in early childhood education in England. The early childhood education system in England has undergone dynamic developments from... Keywords: předškolní vzdělávání v Anglii; vývojové trendy; reformy předškolního vzdělání; přípravná role předškolního vzdělání; připravenost dítěte na povinnou školní docházku; případová studie; obsahová analýza dokumentů; early childhood education in England; developmental trends; early childhood education reforms; preparatory role of early childhood education; school readiness; case study; content analysis Available in a digital repository NRGL
Contemporary Trends in Early Childhood Education and Care in England

Práce se zabývá současnými trendy a vývojovými aspekty systému předškolní péče a vzdělávání v Anglii. Jejím cílem je přinést hlubší i širší pohled na anglickou předškolní výchovu. Práce se zaměřuje na ...

Ristić, Petra
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases