Počet nalezených dokumentů: 41564
Publikováno od do

Kvalita sociálních služeb v domově pro seniory
TOPKOVÁ, Pavlína
2024 - český
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním kvality sociálních služeb v domově pro seniory, v rámci čehož se dále zaměřuje na zjištění, jaká je spokojenost klientů s kvalitou sociálních služeb poskytovaných v domově pro seniory a jaké jsou z pohledu klientů její možné nedostatky. Člení se na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se bakalářská práce zabývá obdobím stárnutí, stářím a typickými změnami, které s sebou tyto období přináší, a dále je také vymezena kvalita života ve stáří, společně s konceptem aktivního stárnutí a potřebami seniorů. Následně se teoretická část zaměřuje na sociální služby, standardy kvality poskytovaných sociálních služeb a v neposlední řadě vymezuje domovy pro seniory, v rámci kterých je péče o seniory poskytována interprofesním týmem. V praktické části bakalářské práce byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, při kterém byla využita technika sběru dat pomocí polostrukturovaných rozhovorů s cílem zjistit, jaká je kvalita sociálních služeb v domově pro seniory. Následná analýza dat byla zpracována pomocí otevřeného kódování. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že jsou klienti celkově spokojeni s kvalitou sociálních služeb, které jim jsou v domově pro seniory poskytovány. Přechod z domácího prostředí do domova pro seniory je pro klienty velkým milníkem, na který se musí postupně adaptovat. Klienti jsou spokojeni se svým pokojem i jeho vybavením, všechny prostory jsou v domově pro seniory přizpůsobené klientům a jsou prostorné. Kvalita podávané stravy a nápojů je hodnocena průměrně až nadprůměrně a s nabídkou jsou klienti spokojeni. Klienti jsou taktéž spokojeni s poskytováním péče. Personál se vždy snaží péči přizpůsobit jejich potřebám, což pro ně může být mnohdy psychicky a především fyzicky náročné. Důležitou součástí z pohledu klientů je aktivizace, která je pro ně příjemným zpestřením pobytu v domově pro seniory a napomáhá jim k začlenění do společenského života v zařízení. Nedílnou součástí, která hraje důležitou roli pro psychickou pohodu klientů, jsou návštěvy rodiny a jejich blízkých. The bachelor thesis investigates the quality of social services in a home for the elderly. It focuses on assessing client satisfaction with these services and identifying potential shortcomings from the clients' perspective. The thesis is divided into two main sections: a theoretical and a practical part. In the theoretical part, the bachelor thesis explores the period of aging, old age and typical changes associated with these stages. The quality of life in old age is also assessed, together with the concept of active aging and the needs of the elderly. Subsequently, the theoretical part focuses on social services, quality standards of social services and, last but not least, it defines homes for the elderly. In the practical part of the bachelor's thesis, a qualitative research strategy was chosen, in which a data collection technique using semi-structured interviews was used in order to find out what the quality of social services in a home for the elderly is. Subsequent data analysis was done using open coding method. The research found that clients are generally satisfied with the quality of social services provided in the home for the elderly. The transition from a home environment to a home for the elderly is a major milestone for clients, to which they have to adapt gradually. The clients are satisfied with their room and its equipment, all the rooms in the home for the elderly are adapted to the clients needs and are spacious. The quality of the food and drinks served was rated above average to average and clients are satisfied with the offerings. Clients are also satisfied with the care provided. Staff always try to tailor care to their needs, which can be mentally and especially physically challenging for them. From the clients' point of view, an important component is the activation, which is a pleasant diversification of their stay in the home for the elderly and help them to integrate into social life in the facility. Visits from family and loved ones are crucial for the clients psychological well-being. Klíčová slova: Stárnutí; domov pro seniory; klient; sociální pracovník; standardy kvality poskytování sociálních služeb; Aging; home for the elderly; client; social worker; social service quality standards; care quality Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Kvalita sociálních služeb v domově pro seniory

Bakalářská práce se zabývá zkoumáním kvality sociálních služeb v domově pro seniory, v rámci čehož se dále zaměřuje na zjištění, jaká je spokojenost klientů s kvalitou sociálních služeb poskytovaných ...

TOPKOVÁ, Pavlína
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Příprava dětí na odchod z výchovného ústavu
KOCHOVÁ, Pavlína
2024 - český
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku přípravy dětí na odchod z výchovného ústavu, přičemž identifikuje osoby, které se na této přípravě podílejí, a popisuje jejich konkrétní role a způsoby zapojení. Především poskytuje detailní pohled na práci sociálních pracovníků při přípravě dětí na odchod z výchovného ústavu. Hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem jsou děti připravovány na odchod z výchovného ústavu. K dosažení cíle této bakalářské práce byly stanoveny dvě výzkumné otázky. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení základních pojmů v oblasti ústavní péče a popisuje celý proces pobytu dítěte ve výchovném ústavu, počínaje přijetím dítěte do zařízení až po jeho život po odchodu z výchovného ústavu. Pro praktickou část byl zvolen kvalitativní výzkum, který využíval metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořili sociální pracovníci z nejmenovaných výchovných ústavů. Data získaná z rozhovorů byla vyhodnocena pomocí otevřeného kódování, na jehož základě byly následně vytvořeny kategorie. Z výsledků výzkumu vyplývá, že aktuálně neexistuje legislativně upravený postup pro odchod dětí z výchovného ústavu, což naznačuje potřebu novelizace zákona č. 109/2002 Sb. Výzkum rovněž odhalil nedostatečnou následnou péči a podporu dětí po jejich odchodu z ústavní péče. Klíčovým faktorem, který ovlivňuje úspěšnou integraci dětí do společnosti, je rodinné prostředí, do kterého se po ukončení ústavní nebo ochranné výchovy vracejí. Zvláště rizikové jsou případy dětí z dysfunkčních rodin, se kterými nebyla během pobytu dítěte v zařízení navázána spolupráce. Dále bylo zjištěno, že děti po odchodu ze zařízení často čelí problémům se začleněním do společnosti. Z výzkumu také vyplývá, že klíčovou roli v přípravě dětí na odchod z výchovného ústavu sehrává vychovatel, který s dítětem pracuje po celou dobu jeho pobytu na jeho osamostatnění. Sociální pracovník se na této přípravě podílí nejintenzivněji v posledních třech měsících před dosažením zletilosti dítěte. This bachelor's thesis focuses on the issue of preparing children to leave educational institutions, identifying the individuals involved in this preparation and describing their specific roles and ways of engagement. It primarily provides a detailed insight of the work of social workers in preparing children for their departure from educational institutions. The main aim was to examine how children are prepared for leaving these institutions. To achieve this goal, two research questions were formulated. The bachelor's thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part explains the basic concepts of institutional care and describes the entire process of a child's stay in an educational institution, from admission to life after departure. For the practical part, qualitative research was chosen, utilizing the interview method and the technique of semi-structured interviews. The research sample consisted of social workers from unnamed educational institutions. Data obtained from the interviews were analysed using open coding, which was then used to create categories. The research results indicate that there is currently no legislatively defined procedure for the departure of children from educational institutions, highlighting the need for an amendment to Law No. 109/2002 Coll. The research also revealed insufficient follow-up care and support for children after their departure from institutional care. A key factor influencing the successful integration of children into society is the family environment to which they return after the end of institutional or protective care. Particularly risky are cases involving dysfunctional families with whom no cooperation was established during the child's stay in the institution. Additionally, it was found that children often face challenges when integrating into society after leaving the institution. The research also shows that the primary role in preparing children for departure from educational institutions is played by the caregiver, who works with the child throughout their stay to support their independence. The social worker's involvement is most intensive in the last three months before the child reaches adulthood. Klíčová slova: výchovný ústav; ústavní výchova; ochranná výchova; integrace; příprava dětí; odchod; educational institution; institutional care; protective care; integration; preparation of children; departure Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Příprava dětí na odchod z výchovného ústavu

Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku přípravy dětí na odchod z výchovného ústavu, přičemž identifikuje osoby, které se na této přípravě podílejí, a popisuje jejich konkrétní role a ...

KOCHOVÁ, Pavlína
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Metody sociální práce s cizinci v centrech na podporu integrace cizinců
ŠVECOVÁ, Natálie
2024 - český
Tato bakalářská práce se zabývá tématem metody sociální práce s cizinci v centrech na podporu integrace cizinců. Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jaké metody jsou využívány nejčastěji v práci s cizinci pro jejich integraci. Druhým, dílčím, cílem je zjistit, jaká je efektivita metod sociální práce s cizinci směřující k jejich integraci. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a sice na teoretickou část a na část praktickou. Teoretická část je zpracována za účelem seznámí s danou problematikou a tématem bakalářské práce. V teoretické části jsou popsány organizace, které pomáhají cizincům s jejich integrací do společnosti, jejich služby, legislativa a konkrétní metody sociální práce. Druhá, praktická část, je částí výzkumnou. Výzkum byl realizován prostřednictvím kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky center na podporu integrace cizinců. Informanti pro výzkum byli vybíráni, vhledem k tématu bakalářské práce, záměrně. Jednalo se o sociální pracovníky z center na podporu integrace cizinců. Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejčastěji využívanou metodou je individuální práce s klientem, která umožňuje sociálním pracovníkům přizpůsobit intervence specifickým potřebám jednotlivých cizinců. Další významnou metodou je terénní sociální práce, která zahrnuje aktivní vyhledávání cizinců. Práce s komunitou se také ukázala jako důležitá, neboť podporuje budování sociálních sítí a zvyšuje povědomí o dostupných službách. Co se týče efektivity těchto metod, respondenti se shodli na tom, že individuální práce s klientem je nejefektivnější. Tato metoda umožňuje hlubší porozumění a řešení specifických problémů cizinců, což vede k lepším výsledkům v oblasti jejich integrace. Efektivitu metod sociální práce měří centra především pomocí zpětné vazby od klientů, dotazníků spokojenosti a sledování návratnosti klientů k poskytovaným službám. Tyto poznatky přinášejí cenné informace o praktikách a výsledcích sociální práce s cizinci v českých centrech na podporu integrace a mohou sloužit jako podklad pro další výzkum a zlepšení praxe v této oblasti. This bachelor thesis focuses on the methods of social work with foreigners in integration support centers. The main objective of the thesis is to identify which methods are most commonly used in working with foreigners for their integration. The secondary objective is to assess the effectiveness of these social work methods aimed at integration. The thesis is divided into two parts: the theoretical part and the practical part. The theoretical part introduces the issue and topic of the thesis. It describes organizations that assist foreigners with their integration into society, their services, legislation, and specific methods of social work. The second, practical part is research-oriented. The research was conducted through qualitative methods using semi-structured interviews with workers from integration support centers. Informants for the research were intentionally selected based on the topic of the thesis, specifically social workers from integration support centers. The research results indicate that the most frequently used method is individual work with clients, which allows social workers to tailor interventions to the specific needs of individual foreigners. Another significant method is field social work, which includes actively seeking out foreigners. Community work also proved to be important as it supports the building of social networks and raises awareness of available services. Regarding the effectiveness of these methods, respondents agreed that individual client work is the most effective. This method allows for a deeper understanding and resolution of specific problems faced by foreigners, leading to better integration outcomes. The effectiveness of social work methods is primarily measured by centers through client feedback, satisfaction surveys, and monitoring the return rate of clients to the provided services. These findings provide valuable insights into the practices and outcomes of social work with foreigners in Czech integration support centers and can serve as a basis for further research and improvement in this field. Klíčová slova: sociální práce; integrace; cizinec; metody; centrum na podporu integrace cizinců; social work; integration; foreigner; methods; integration support center Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Metody sociální práce s cizinci v centrech na podporu integrace cizinců

Tato bakalářská práce se zabývá tématem metody sociální práce s cizinci v centrech na podporu integrace cizinců. Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jaké metody jsou využívány nejčastěji v ...

ŠVECOVÁ, Natálie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Kompetence sociálních pracovníků v souvislosti s agendou příspěvku na zvláštní pomůcku se zaměřením na kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením
ZEMANOVÁ, Veronika
2024 - český
Bakalářská práce se zabývá náročnou a obsáhlou prací sociálních pracovníků na Úřadu práce České republiky, kteří vykonávají agendu dávek pro osoby se zdravotním postižením se zaměřením na kompenzační pomůcky. Svým zaměřením je profilována především na kompenzační pomůcky pro osoby zrakově postižené a kompetencím sociálních pracovníků v souvislosti s poskytováním dávek pro osoby zrakově postižené. Cílem bakalářské práce je zjistit jaké jsou kompetence sociálních pracovníků v souvislosti s agendou příspěvku na zvláštní pomůcku pro osoby se zrakovým postižením. Práce v jednotlivých kapitolách obsahuje seznámení s profesí sociálního pracovníka, popisuje zraková postižení a systém dávek pro osoby zrakově postižené v České republice. Výzkumná část práce předkládá výsledky dotazníkového šetření, které bylo realizováno u sociálních pracovníků vykonávajících agendu dávek pro osoby zrakově postižené, na Úřadu práce České republiky. Dle provedeného výzkumu bylo zjištěno, že délka pracovní zkušenosti má souvislost na kompetence sociálních pracovníků a předkládá výsledky, které ukazují, že sociální pracovníci, kteří mají delší pracovní zkušenosti, mají rozsáhlejší kompetence než pracovníci, kteří vykonávají práci kratší dobu. Výsledky bakalářské práce mohou být především evaluačního charakteru, dávají zpětnou vazbu pro zhodnocení kompetencí sociálních pracovníků ve zkoumané oblasti, a tak mohou přispět k nastavení dalšího adekvátního vzdělávání sociálních pracovníků zpracovávajících agendu dávek pro osoby se zdravotním postižením, na Úřadech práce České republiky. The bachelor thesis deals with the demanding and extensive work of social workers at the Labour Office of the Czech Republic who carry out the agenda of benefits for people with disabilities with a focus on compensatory aids. Its main focus is on compensatory aids for the visually impaired and the competences of social workers in relation to the provision of benefits for the visually impaired. The objective of the bachelor thesis is to find out what are the competencies of social workers in relation to the agenda of special assistance allowance for visually impaired people. The thesis in individual chapters includes an introduction to the profession of social worker, describes visual impairments and the system of benefits for visually impaired persons in the Czech Republic. The research part of the thesis presents the results of a questionnaire survey carried out among social workers implementing the agenda of benefits for the visually impaired at the Labour Office of the Czech Republic. According to the conducted research, it was found that the length of work experience has a link to the competences of social workers and presents results that show that social workers who have longer work experience have more extensive competences than workers who have been working for a shorter period of time. The results of the bachelor thesis can be mainly evaluative, they give feedback for the evaluation of the competences of social workers in the studied area, and thus can contribute to the setting of further adequate training of social workers processing the agenda of benefits for people with disabilities at the Labour Offices of the Czech Republic. Klíčová slova: zrakové postižení; sociální pracovník; kompetence sociálních pracovníků; příspěvek na zvláštní pomůcku; visual impairment; social worker; competences of social workers; special assistance allowance Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Kompetence sociálních pracovníků v souvislosti s agendou příspěvku na zvláštní pomůcku se zaměřením na kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením

Bakalářská práce se zabývá náročnou a obsáhlou prací sociálních pracovníků na Úřadu práce České republiky, kteří vykonávají agendu dávek pro osoby se zdravotním postižením se zaměřením na kompenzační ...

ZEMANOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Kvalita života osob se schizofrenií
LANGEROVÁ, Natálie
2024 - český
Bakalářská práce se zabývá tématem schizofrenie a hodnotí kvalitu života osob s touto poruchou. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představena definice schizofrenie, různé typy této poruchy, průběh a výskyt. Dále je zde také zmíněna souvislost mezi schizofrenií a depresí. Práce se také zabývá různými faktory, které ovlivňují kvalitu života těchto osob. Dále jsou popsány sociální služby. Pro praktickou část je zvolena kvantitativní výzkumná strategie doplněná polostrukturovaným rozhovorem. Výzkum byl realizován ve Fokusu a to s 12 respondenty ve věkovém rozmezí 36-61 let, kteří byli vybráni jako výzkumný soubor metodou záměrného výběru. Získaná data byla zpracována technikou otevřeného kódování. Výsledná data byla zpracována a následně umístěna do grafů a tabulek a také porovnána s odbornou literaturou v diskusi. Pomocí dotazníku SEIQoL jsem zjišťovala individuální životní cíle klientů související s důležitostí a spokojeností v jejich dosahování. Výsledky toho výzkumu ukázaly, že kvalitu života těchto osob negativně ovlivňují nedostatečné finance a s tím související nevhodné bydlení. Objevila se i negativní zkušenost se stigmatizací, návykové látky, a to pouze u jednoho z respondentů. Také jeden z respondentů uvedl špatné vztahy s matkou. Co se týká zdravotní stránky, byli uvedeny různé zdravotní problémy, které řeší při své diagnóze. Po fyzické stránce se cítí unaveni a často prospí celé dny, ale léky jim velice pomáhají k normálnímu fungování. Pozitiva lze nalézt ve velké podpoře od rodiny a blízkých. Dále v zálibách, které klienti uváděli jako nejvíce a také spokojenost. Zjistila jsem že i lidé s touto diagnózu dokážou žít relativně spokojený život. The bachelor thesis deals with the topic of schizophrenia and evaluates the quality of life of people with this disorder. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part introduces the definition of schizophrenia, the different types of this disorder, the course and occurrence. Furthermore, the connection between schizophrenia and depression is also mentioned. The thesis also deals with various factors that affect the quality of life of these people. Social services are also described. For the practical part, a quantitative research strategy is chosen, supplemented by a semistructured interview. The research was carried out in Fokus with 12 respondents aged 3661 years, who were selected as a research group by the method of deliberate selection. The obtained data was processed by open coding technique. The resulting data were processed and then placed in graphs and tables and also compared with the professional literature in the discussion. Using the SEIQoL questionnaire, I found out the individual life goals of clients related to the importance and satisfaction in achieving them. ¨ The results of this research have shown that the quality of life of these people is negatively affected by insufficient finances and the associated inappropriate housing. There was also a negative experience with stigmatization, addictive substances, and only in one of the respondents. One of the respondents also mentioned poor relations with his mother. As far as the health side is concerned, various health problems have been listed that they deal with in their diagnosis. Physically, they feel tired and often sleep for days, but medication helps them to function normally. The positives can be found in the great support from family and loved ones. Furthermore, in hobbies, which clients mentioned as the most, as well as satisfaction. I found out that even people with this diagnosis can live a relatively happy life. Klíčová slova: Schizofrenie; kvalita života; sociální služby; role sociálního pracovníka; Schizophrenia; quality of life; social services; the role of a social worker Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Kvalita života osob se schizofrenií

Bakalářská práce se zabývá tématem schizofrenie a hodnotí kvalitu života osob s touto poruchou. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představena definice ...

LANGEROVÁ, Natálie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Nutriční pohled na vegetariánství a veganství
KOPPOVÁ, Veronika
2024 - český
Bakalářská práce zkoumá výživové styly vegetariánství a veganství. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů v této oblasti, historií těchto výživových směrů, a jejich dělením. Dále se zaměřuje na karenční živiny, které mohou být spojeny s těmito stravovacími styly. Zkoumá možné výhody a nevýhody těchto výživových stylů, jaké jsou důvody a motivace se začít stravovat těmito styly a zahrnuje i vliv na zdraví těchto výživových směrů. Součástí je kapitola o základních živinách a jejich potravinových zdrojích. Praktická část práce obsahuje metodiku a popis výzkumného souboru. Výzkumu se účastnilo celkem 10 respondentů, 5 vegetariánů a 5 veganů ve věkovém rozmezí od 17 do 52 let. Kritériem pro výběr respondentů bylo vegetariánské nebo veganské stravování, které praktikovali po dobu alespoň jednoho roku. Skupina veganů byla tvořena z 5 žen, skupinu vegetariánů tvořily 2 ženy a 3 muži. Dále obsahuje cíle práce, a to: zjistit nutriční dostatečnost vegetariánství a veganství, kdy zjišťujeme, že vegetariánství i veganství dostatečné nejsou, a to zejména kvůli nedostatečnosti mikronutrientů v jídelníčcích respondentů. Dále zmapovat, jaké jsou karenční živiny vegetariánství a veganství. Hlavní karenční živiny těchto stylů stravování jsou: bílkoviny (zde se výsledky různí), vitamín B12, vitamín D, železo (zde se výsledky různí), vápník a jód. Dále obsahuje výzkumné otázky a sice "Jsou tyto výživové směry plnohodnotné?", Tyto výživové směry plnohodnotné nejsou, protože v žádném jídelníčku nebyly pokryté veškeré nutriční nároky. A na výzkumnou otázku: "Jsou některé živiny pro respondenty karenční?" Těmi hlavními jsou: bílkoviny((zde se výsledky různí), vitamín B12, vitamín D, železo (zde se výsledky různí), vápník a jód. Dále Stěžejní kapitolou jsou výsledky, kde jsou rozebrány záznamy stravy a rozhovory s respondenty. Následující diskuze porovnává zjištěné výsledky s výzkumy jiných autorů vytvořených na podobné téma. Na závěr jsou v poslední části práce shrnuty nejpodstatnější poznatky zodpovídající stanovené výzkumné otázky a cíle. The bachelor thesis explores dietary styles of vegetarianism and veganism. The theoretical part defines basic concepts in this field, explores the history and categorization of these dietary patterns. It further focuses on potential micronutrient deficiencies associated with these dietary styles. The thesis investigates the advantages and disadvantages of these dietary patterns, reasons and motivations for adopting them, and their impact on health. It includes a chapter on essential nutrients and their food sources. The practical part of the thesis details the methodology and describes the research sample. The study involved a total of 10 participants, 5 vegetarians and 5 vegans aged between 17 and 52 years. Participants were selected based on their adherence to vegetarian or vegan diets for at least one year. The vegan group consisted of 5 women, while the vegetarian group included 2 women and 3 men. The thesis also outlines its objectives: to determine the nutritional adequacy of vegetarianism and veganism, identifying insufficient micronutrient intake in participants' diets. It also aims to map out the key micronutrient deficiencies in vegetarian and vegan diets, including protein (with varied results), vitamin B12, vitamin D, iron (with varied results), calcium, and iodine. Research questions posed include "Are these dietary patterns nutritionally adequate?" It concludes that neither vegetarianism nor veganism consistently meet all nutritional requirements across dietary profiles. Lastly, the results chapter analyzes dietary records and participant interviews, discussing findings in comparison with other studies in the field, and summarizes the most significant insights addressing the research questions and objectives. Klíčová slova: vegetariánství; veganství; výživa; nutriční dostatečnost; karenční živiny; vegetarianism; veganism; nutrition; nutritional adequacy; essential nutrients Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Nutriční pohled na vegetariánství a veganství

Bakalářská práce zkoumá výživové styly vegetariánství a veganství. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů v této oblasti, historií těchto výživových směrů, a jejich dělením. Dále se ...

KOPPOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Aktivní zapojování pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí
BLÁHOVÁ, Eliška
2024 - český
Bakalářská práce se zabývá aktivním zapojováním pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí. Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí je klíčová pro bezpečné poskytování zdravotní péče. Preventivní opatření jsou však z mnoha faktorů obtížná. Aktivní zapojování pacientů do prevence infekcí vede ke snížení rizika výskytu komplikací léčby sekundární infekcí spojenou se zdravotní péčí. Aktivním zapojováním se také zlepší integrace pacientů do průběhu poskytované péče. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část, se zabývá infekcemi spojenými se zdravotní péčí, jejími původci, determinanty jejího vzniku a různými manifestacemi, kterými se infekce spojená se zdravotní péčí může projevovat. Dále se zabývá problematikou aktivního zapojování pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí. Rozebírá, jaké jsou možnosti předání informací pacientům, jejich edukace a jak je možné vyzvat pacienty k aktivnímu dodržování preventivních opatření. Druhá část se zabývá výzkumem, který je proveden kvantitativní metodou s technikou dotazníku vlastní konstrukce. Výzkum je proveden ve vybrané jihočeské nemocnici. Výzkumný soubor tvoří pacienti ošetřováni na standardním lůžkovém oddělení a na odborné ambulanci. Cílem práce je zjistit informovanost pacientů o infekcích spojených se zdravotní péčí, o vybraných aspektech prevence a také zjistit míru aktivního zapojení pacienta do prevence vzniku infekcí spojených se zdravotní péčí. Výsledky budou sloužit pro poskytovatele zdravotních služeb jako podklad pro možnou optimalizaci poskytované péče. The bachelor thesis deals with the active involvement of patients in the prevention of healthcare associated infections. Prevention of healthcare associated infections is crucial for safe healthcare delivery. However, preventive measures are difficult due to many factors. Actively engaging patients in infection prevention leads to a reduced risk of complications of treatment secondary to healthcare-associated infection. Active involvement will also improve the integration of patients into the course of care. Thesis is divided into two parts. The first, theoretical part, deals with healthcare-associated infections, their causative agents, determinants of their occurrence and the different manifestations that healthcare-associated infections may present. It also deals with the issue of active involvement of patients in the prevention of healthcare associated infections. It discusses how information can be conveyed to patients, how patients can be educated and how patients can be encouraged to actively follow preventive measures. The second part deals with the research, which is conducted using a quantitative method with a self-constructed questionnaire technique. The research is conducted in a selected South Bohemian hospital. The research population consists of patients treated in a standard inpatient ward and in a specialist outpatient clinic. The aim of the study is to determine the patients' awareness of healthcare associated infections, selected aspects of prevention and also to determine the level of active involvement of the patient in the prevention of healthcare associated infections. The results will serve as a basis for health care providers for possible optimization of the care provided. Klíčová slova: bezpečná péče; edukace; infekce spojené se zdravotní péčí; ošetřovatelství; pacient; prevence; Education; Health Care Associated Infection; Microorganisms; Patient; Prevention Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Aktivní zapojování pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí

Bakalářská práce se zabývá aktivním zapojováním pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí. Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí je klíčová pro bezpečné poskytování zdravotní ...

BLÁHOVÁ, Eliška
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Bazální stimulace u dětí
SOJKOVÁ, Kristýna
2024 - český
Současný stav: Bazální stimulace je pedagogicko - ošetřovatelský koncept, který se může aplikovat na široké spektrum příjemců. Tento koncept má za úkol uspokojit pacientovy potřeby. Jedna ze skupiny pacientů, na kterou se může aplikovat koncept bazální stimulace, jsou nedonošení novorozenci. U nedonošených novorozenců se skrze aplikaci bazální stimulace snaží dosáhnout toho, že se naváže vztah matka - dítě. To je považováno za nejdůležitější přínos pro nedonošeného novorozence. Od tohoto se poté odvíjí, že nedonošený novorozenec získá potřebný pocit bezpečí a jistoty, dojde ke zlepšení jeho fyziologických funkcí, nezralý novorozenec celkově lépe prospívá. Cíle: Pro účel této bakalářské práce byl stanoven jediný cíl, a to zjistit využívání konceptu bazální stimulace u nedonošených novorozenců na jednotce intenzivní a resuscitační péče a jednotce intermediární péče. Metodologie: Výzkumné šetření bylo provedeno formou kvalitativního výzkumu za pomoci hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. První výzkumný soubor tvořilo 7 dětských sester, které pracují na jednotce intermediární péče a jednotce intenzivní a resuscitační péče. Druhý výzkumný soubor tvořily 3 matky hospitalizované se svými dětmi na jednotce intermediární péče. Veškeré rozhovory kromě jednoho byly nahrávány na diktafon a následně doslovně přepsány do Microsoft Word. Poté proběhla analýza dat za pomoci metody "tužka - papír". Následně došlo k utvoření kategorií a podkategorií, které souvisely s výzkumnými otázkami. Výsledky: Z výsledků vyplynulo, že všechny dotazované dětské sestry využívají aplikaci bazální stimulace u nedonošených novorozenců. Nejčastějším prvkem využívaným dětskými sestrami je somatická stimulace, dále také stimulace orální, z níž vychází orofaciální stimulace. Jako nejčastější techniky a metody, které dětské sestry využívají u nedonošených novorozenců, je dotek a klokánkování. Tyto prvky a metody mají nenahraditelný podíl na navázání vztahu matka - dítě a vedou ke zlepšení fyziologických funkcí u nedonošených novorozenců a navození pocitu bezpečí a jistoty. Dále také z výzkumného šetření vyplynulo, že dětské sestry, jak jen to je možné, zapojují také matky do aplikace bazální stimulace u jejich dětí. Závěr: Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že dětské sestry využívají koncept bazální stimulace u nedonošených novorozenců. Využívají jak prvky bazální stimulace, tak různé techniky a metody. Dále bylo také zjištěno, že zapojují matky do bazální stimulace u svých dětí ihned, jak jen to je možné. Doporučení pro praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou sloužit jako edukační materiál jak pro sestry pracující s nedonošenými novorozenci, tak i pro rodiče nedonošených novorozenců. Current status: Basal stimulation is a pedagogical and nursing concept that can be applied to a wide range of recipients. This concept is designed to meet the patient's needs. One group of patients to whom the concept of basal stimulation can be applied is premature newborns. In premature newborns, the application of basal stimulation seeks to establish a mother-infant relationship. This is considered the most important benefit for the premature newborn. From this, the premature newborn then gains the necessary sense of security and safety, his physiological functions improve, and the immature newborn thrives better overall. Goals: For the purpose of this bachelor thesis, a single aim was set, namely to investigate the use of the concept of basal stimulation in preterm neonates in the intensive and resuscitation care unit and the intermediate care unit. Methodology: The research investigation was conducted in the form of qualitative research using in-depth semi-structured interviews. The first research population consisted of 7 paediatric nurses working in the intermediate care unit and the intensive and resuscitation care unit. The second research set consisted of 3 mothers hospitalized with their children in the intermediate care unit. All but one of the interviews were recorded on a dictaphone and then transcribed verbatim into Microsoft Word. Data analysis was then conducted using the pencil-and-paper method. Subsequently, categories and subcategories were formed that related to the research questions. Results: The results showed that all interviewed nurses use basal stimulation in preterm newborns. The most common element used by paediatric nurses is somatic stimulation, followed by oral stimulation, which is followed by orofacial stimulation. Touch and kangarooo mother care are the most common techniques and methods used by paediatric nurses with preterm neonates. These elements and methods are indispensable in establishing the mother-infant relationship and lead to improved physiological functions in premature newborns and to a sense of security and safety. Furthermore, the research also revealed that paediatric nurses also involve mothers as much as possible in the application of basal stimulation to their babies. Conclusion: A research investigation found that paediatric nurses use the concept of basal stimulation in premature newborns. They use elements of basal stimulation as well as various techniques and methods. It was also found that they involve mothers in basal stimulation in their babies as soon as possible. Recommendations for practice: The results of this bachelor thesis can serve as teaching material for nurses working with premature newborns as well as for parents of premature newborns. Klíčová slova: Bazální stimulace; nedonošený novorozenec; dětská sestra; matka; edukace; Basal stimulation; premature newborn; pediatric nurse; mother; education Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Bazální stimulace u dětí

Současný stav: Bazální stimulace je pedagogicko - ošetřovatelský koncept, který se může aplikovat na široké spektrum příjemců. Tento koncept má za úkol uspokojit pacientovy potřeby. Jedna ze skupiny ...

SOJKOVÁ, Kristýna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Ošetření novorozence na porodním sále ve vybraných nemocnicích
POHANOVÁ, Veronika
2024 - český
Tato bakalářská práce se zaměřuje na ošetření novorozence na porodním sále ve vybraných nemocnicích po spontánním porodu. Hlavními cíli práce bylo zjistit, jaký je postup ošetření novorozence na porodním sále po spontánním porodu ve vybraných nemocnicích a zjistit názor sester na tento postup na jejich pracovišti. Metodologie výzkumu zahrnovala polostrukturované rozhovory se sestrami z vybraných nemocnic. Odpovědi sester byly zaznamenávány do záznamových archů a následně analyzovány metodou tužka a papír (Švaříček et al., 2014). Výsledky byly kategorizovány do dvou kategorií, které odpovídají cílům práce: první kategorie se vztahuje k postupu ošetření novorozence a druhá k názoru sester na tento postup. Výsledky ukazují, že postupy ošetření novorozence se liší. Sestry uvedly různé postupy a podle jejich zkušeností by bylo potřeba některé věci změnit. Konkrétně sestry poukazovaly na potřebu aktualizace některých procedur a standardizace postupů, aby byla zajištěna vyšší úroveň péče o novorozence. Sestry mají různé názory na efektivitu a adekvátnost těchto postupů, což naznačuje potřebu změn a následně možných zlepšení v praxi. Přínos této práce spočívá v možnosti zvýšení spolupráce mezi nemocnicemi a sdílení jejich postupů. Toto sdílení může vést ke spojení zkušeností více lidí, což může zlepšit péči o novorozence a zajistit efektivnější a kvalitnější ošetření. Tímto způsobem může být dosaženo větší kvality péče napříč různými zdravotnickými zařízeními. Sdílení osvědčených postupů a zkušeností může také podpořit inovace a využívání nejlepších možných metod v péči o novorozence. Celkově by tato práce mohla přispět k vytvoření jednotnějších a efektivnějších postupů při ošetření novorozenců na porodních sálech, což by mělo pozitivní dopad na zdravotní péči a výsledky pro novorozence i jejich rodiny. This bachelor's thesis focuses on the treatment of newborns in the delivery room in selected hospitals following spontaneous delivery. The main objectives of the thesis were to determine the procedure for treating newborns in the delivery room after spontaneous delivery in selected hospitals and to ascertain the nurses' opinions on this procedure at their workplaces. The research methodology included semi-structured interviews with nurses from selected hospitals. The nurses' responses were recorded on record sheets and subsequently analyzed using the pencil and paper method. The results were categorized into two categories corresponding to the thesis objectives: the first category relates to the procedure for treating newborns, and the second to the nurses' opinions on this procedure. The results show that the procedures for treating newborns vary. Nurses reported different procedures and, based on their experiences, suggested that some aspects need to be changed. Specifically, nurses pointed out the need to update some procedures and standardize practices to ensure a higher level of newborn care. Nurses have differing opinions on the effectiveness and adequacy of these procedures, indicating the need for changes and potential improvements in practice. The contribution of this thesis lies in the possibility of increasing cooperation between hospitals and sharing their procedures. This sharing can lead to the pooling of experiences from more people, which can improve newborn care and ensure more effective and quality treatment. In this way, higher quality care can be achieved across different healthcare facilities. Sharing best practices and experiences can also support innovation and the use of the best possible methods in newborn care. Overall, this thesis could contribute to the creation of more uniform and effective procedures for treating newborns in delivery rooms, which would have a positive impact on healthcare and outcomes for newborns and their families. Klíčová slova: Novorozenec; spontánní porod; první ošetření novorozence; Newborn; spontaneous childbirth; the first treatment of a newborn Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Ošetření novorozence na porodním sále ve vybraných nemocnicích

Tato bakalářská práce se zaměřuje na ošetření novorozence na porodním sále ve vybraných nemocnicích po spontánním porodu. Hlavními cíli práce bylo zjistit, jaký je postup ošetření novorozence na ...

POHANOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči
SCHMIDTOVÁ, Adéla
2024 - český
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči a je rozdělena do dvou hlavních částí: teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na přehled různých poruch sluchu, primární zdravotní péči a specifické aspekty komunikace s pacienty trpícími sluchovou poruchou. Dále se zabývá komunikačními bariérami a zásadami, které mohou ovlivnit kvalitu interakce mezi zdravotníky a pacienty. Cílem výzkumné části bakalářské práce bylo zmapovat, jak probíhá komunikace mezi pacientem se sluchovou poruchou a sestrou v primární péči. Kromě toho byla práce zaměřena na identifikaci nejčastějších bariér a na posouzení spokojenosti pacientů s úrovní dorozumění během poskytování ošetřovatelské péče. Pro dosažení těchto cílů byla použita kombinace kvalitativních i kvantitativních výzkumných metod. Kvalitativní část zahrnovala polostrukturované rozhovory s osobami se sluchovým postižením a kvantitativní část zahrnovala dotazníkové šetření mezi sestrami. Analýza dat z rozhovorové části probíhala pomocí nahrávání na diktafon s tím, že jsem získala od všech respondentů ústní souhlas. Po dokončení sběru dat byly nahrávky smazány. Všechna získaná data byla přepsána do spisovného jazyka a výsledky výzkumného šetření byly analyzovány pomocí metody barvení textu. V odpovědích respondentů byla hledána stejná slova a následně byla zařazena do jednotlivých podobně zaměřených skupin. Tyto skupiny byly poté kategorizovány. Byly vytvořeny čtyři kategorie a patnáct podkategorií. Analýza dat z dotazníkového šetření byla provedena pomocí statistického softwaru IBM SPSS. Platnost hypotézy byla hodnocena pomocí testu nezávislosti chí-kvadrát a Fisherova přesného testu. První výzkumný soubor zahrnoval 15 osob se sluchovými poruchami. Druhý výzkumný soubor zahrnoval 100 sester, které pracují v ordinacích praktických lékařů, zubařů nebo gynekologů. Z výsledků vyplynulo, že úspěšná komunikace mezi sestrami a pacienty se sluchovou poruchou vyžaduje přizpůsobení individuálním potřebám pacientů. Klíčovými prvky efektivní komunikace jsou pomalá a srozumitelná řeč, čelní kontakt, vyhýbání se složitým výrazům a umožnění odezírání z úst. Tyto faktory jsou zásadní pro zajištění toho, aby pacienti mohli správně porozumět informacím. Dále z rozhovorů vyplynulo, že i když většina sester dodržuje zásady efektivní komunikace, pacienti se sluchovou poruchou zdůraznili význam vytvoření klidného a vhodného prostředí bez rušivých faktorů. Kombinace mluveného a psaného slova spolu s vizuálními pomůckami byla hodnocena jako velmi účinná. Pacienti také vyjádřili potřebu větší empatie a trpělivosti ze strany zdravotníků, přičemž někteří respondenti zaznamenali sníženou kvalitu komunikace, pokud sestry vykonávaly jiné činnosti během rozhovoru. Ačkoliv byla spokojenost pacientů s komunikací se sestrami hodnocena pozitivně, bylo identifikováno několik oblastí, kde je potřeba zlepšení, zejména v oblasti postojů zdravotníků a přímého očního kontaktu. Dále bylo z dotazníků od sester zjištěno, že časová omezení a vysoké pracovní nasazení často brání sestrám v důkladné komunikaci. Kvantitativní výzkum ukázal, že úroveň znalostí zásad komunikace s pacienty se sluchovým postižením se výrazně liší podle dosaženého vzdělání. Zdravotníci s vyšším vzděláním vykazují lepší znalosti než ti s nižším vzděláním nebo specializačními kurzy, což naznačuje, že pokročilé vzdělání přispívá k lepším komunikačním schopnostem. The bachelor's thesis deals with the issue of communication for people with hearing impairment in primary care and is divided into two main parts: theoretical and practical. The theoretical part focuses on an overview of various hearing disorders, primary health care and specific aspects of communication with patients suffering from hearing disorders. It also deals with communication barriers and principles that can affect the quality of interaction between health professionals and patients. The goal of the research part of the bachelor's thesis was to map how communication between a patient with a hearing disorder and a nurse in primary care takes place. In addition, the work was focused on identifying the most common barriers and assessing patients' satisfaction with the level of understanding during the provision of nursing care. A combination of qualitative and quantitative research methods was used to achieve these goals. The qualitative part included semi-structured interviews with people with hearing impairment, and the quantitative part included a questionnaire survey among nurses. The analysis of the data from the interview part took place by recording on a dictaphone, with the fact that I obtained verbal consent from all respondents. Recordings were deleted after data collection was completed. All the obtained data were transcribed into literary language and the results of the research investigation were analyzed using the method of text coloring. The same words were searched for in the answers of the respondents and then they were classified into individual groups with a similar focus. These groups were then categorized. Four categories and fifteen subcategories were created. Data analysis from the questionnaire survey was performed using IBM SPSS statistical software. The validity of the hypothesis was assessed using the chi-square test of independence and Fisher's exact test. The first research group included 15 people with hearing impairments. The second research set included 100 nurses who work in the offices of general practitioners, dentists or gynecologists. The results showed that successful communication between nurses and hearing-impaired patients requires adaptation to the individual needs of patients. The key elements of effective communication are slow and understandable speech, face-to-face contact, avoiding complex expressions and allowing mouth reading. These factors are essential to ensure that patients can understand the information correctly. Furthermore, the interviews showed that although most nurses follow the principles of effective communication, patients with hearing impairment emphasized the importance of creating a calm and suitable environment without distractions. The combination of the spoken and written word together with visual aids was rated as very effective. Patients also expressed a need for greater empathy and patience from healthcare professionals, with some respondents reporting a reduced quality of communication if nurses were engaged in other activities during the interview. Although patient satisfaction with communication with nurses was rated positively, several areas where improvement is needed were identified, particularly in the area of health professionals' attitudes and direct eye contact. Furthermore, it was found from the nurses' questionnaires that time constraints and high workload often prevent nurses from thorough communication. Quantitative research has shown that the level of knowledge of the principles of communication with hearing impaired patients differs significantly according to the level of education. Health workers with higher education show better knowledge than those with less education or specialized courses, suggesting that advanced education contributes to better communication skills. Klíčová slova: Bariéry v komunikaci; Komunikace; Ošetřovatelská péče; Primární péče; Sluchové poruchy; Communication barriers; Communications; Hearing disorders; Nursing Care; Primary care Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči

Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči a je rozdělena do dvou hlavních částí: teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na přehled ...

SCHMIDTOVÁ, Adéla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze