Použitá omezení (2)  Zrušit všechna omezení
Počet nalezených dokumentů: 432535
Publikováno od do

Transgender žák v prostředí české základní školy
Menšíková, Denisa; Richterová, Magdalena; Linková, Marie
2024 - český
The issue of gender identity is rapidly pervading the school environment. It is important that teachers continue in their efforts to provide a safe and respectful environment for all students, including those who are dealing with their gender identity or identify as transgender. Teachers and other school staff need sufficient information and support to fulfil the principle of a safe and respectful environment. This raises many questions about the rights and needs not only of the transgender individuals themselves, but also of other pupils, their parents and teachers, as it is important to recognise that the situation related to the issue of transgender is very challenging for those around the pupil who identifies as such. Firstly, the thesis presents a theoretical framework in which it defines the basic concepts related to transgender issues, describes the development of gender identity in children and adolescents, explains the process of gender reassignment in the Czech Republic and shows the results of current research, which shows that the situation for transgender pupils and students is not yet favourable in the school environment. Secondly, the thesis analyses the selected documents in terms of their content in order to find out and, if necessary, to investigate whether there is currently any... Problematika genderové identity rychle prostupuje do školního prostředí. Je důležité, aby učitelé pokračovali ve svých snahách o zajištění bezpečného a respektujícího prostředí pro všechny žáky, a tedy i pro ty, kteří řeší svou genderovou identitu, případně se identifikují jako transgender. K tomu, aby učitelé a jiní pracovníci škol, plnili zásadu bezpečného a respektujícího prostředí, potřebují dostatečné informace a podporu. Otevírá se tak mnoho otázek o právech a potřebách nejen samotných transgender jedinců, ale i ostatních žáků a žákyň, jejich rodičů a učitelů, jelikož je důležité uznat, že situace spojená s problematikou transgenderu je velmi náročná i pro okolí žáka, který se tak identifikuje. Diplomová práce představuje na prvním místě teoretický rámec, ve kterém definuje základní pojmy související s transgender problematikou, popisuje vývoj genderové identity u dětí a dospívajících, vysvětluje proces změny pohlaví v České republice a ukazuje výsledky aktuálních výzkumů, ze kterých vyplývá, že situace pro transgender žactvo a studující není zatím ve školním prostředí příznivá. Na druhém místě pak diplomová práce analyzuje vybrané dokumenty po obsahové stránce s cílem zjistit a případně prozkoumat, jestli aktuálně existuje nějaká obecná metodická podpora pro školy řešící situaci tranzice... Klíčová slova: transgender; žák; základní škola; tranzice; genderová identita; metodický plán; transgender; pupil; elementary school; transition; gender identity; methodical plan Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Transgender žák v prostředí české základní školy

The issue of gender identity is rapidly pervading the school environment. It is important that teachers continue in their efforts to provide a safe and respectful environment for all students, ...

Menšíková, Denisa; Richterová, Magdalena; Linková, Marie
Univerzita Karlova, 2024

Prevence šikany na vybrané základní škole
Růžičková, Tereza; Richterová, Magdalena; Blažková, Veronika
2024 - český
The diploma thesis deals with the issue and prevention of bullying in elementary school. The theoretical part of the thesis characterizes concepts in relation to the topic. It deals with the prevention of risky behavior, especially bullying in the Czech Republic. It examines not only individual components of prevention, but also individual differences and its history. It deals with the difference between specific and non-specific prevention and describes its purpose. The theoretical part also focuses on the school's preventive program and its characteristics. Part of the diploma thesis is also a practical part, which is focused on the prevention of bullying at a specific primary school. It mainly focuses on how to approach the prevention of bullying. The work is processed as a case study and qualitative research is used to obtain the necessary data, specifically an interview in which the participants from the ranks of pedagogues, the teacher of the school group, prevention methodologists and the school principal took part. The goal is to find out whether specific or non-specific prevention is carried out at the school and whether the participants, school employees, are aware of its purpose. If non-specific prevention is implemented, whether it is based on otherness - whether it shows that so-called... Diplomová práce se zabývá problematikou a prevencí šikany na základní škole. Teoretická část diplomové práce charakterizuje pojmy ve vztahu k tématu. Zabývá se prevencí rizikového chování, především šikany v České republice. Zkoumá nejen jednotlivé složky prevence, ale také jednotlivé rozdíly a její historii. Zabývá se rozdílem mezi prevencí specifickou a nespecifickou a popisuje její účel. Teoretická část se rovněž orientuje na preventivní program školy a jeho charakteristiku. Součástí diplomové práce je také praktická část, která je zaměřena na prevenci šikany na konkrétní základní škole. Zaměřuje se především na to, jak se k prevenci šikanování přistupuje. Práce je zpracována jako případová studie a k získání potřebných dat je použit kvalitativní výzkum, konkrétně rozhovor, kterého se zúčastnili participanti z řad pedagogů, vychovatel školní družiny, metodik prevence a ředitel školy. Cílem bylo zjistit, zda je na škole vykonávána spíše prevence specifická či nespecifická a zda si participanti, zaměstnanci školy, uvědomují její účel. Pokud je realizována spíše prevence nespecifická, zda je postavena na jinakosti - zda ukazuje, že tzv. být jiný je v pořádku. Tedy, že si učitelé přímo neuvědomují a nepracují s potenciálem dané prevence. V praktické části je také analyzován školní vzdělávací program... Klíčová slova: šikana; prevence; agresor; oběť; základní škola; postup řešení; bullying; prevention; aggressor; victim; elementary school; solution procedure Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Prevence šikany na vybrané základní škole

The diploma thesis deals with the issue and prevention of bullying in elementary school. The theoretical part of the thesis characterizes concepts in relation to the topic. It deals with the ...

Růžičková, Tereza; Richterová, Magdalena; Blažková, Veronika
Univerzita Karlova, 2024

Pedagogické dohledy nad žáky na vybrané základní škole
Nobilisová, Petra; Richterová, Magdalena; Hanková, Zdeňka
2024 - český
Klíčová slova: pedagog; škola; žák; dohled; zákon; bezpečnost; prevence rizikového chování; teacher; school; pupil; supervision; law; safety; risk behaviour prevention Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Pedagogické dohledy nad žáky na vybrané základní škole

Nobilisová, Petra; Richterová, Magdalena; Hanková, Zdeňka
Univerzita Karlova, 2024

Únikové hry jako prostředek motivace k procvičování chemických výpočtů na gymnáziu
Langerová, Lucie; Bílek, Martin; Koperová, Dominika
2024 - český
Escape games have experienced tremendous growth in the market for action group entertainment in recent years and show potential for educational use as well. The bachelor's thesis focuses on designing two didactic escape games as an innovative tool to revitalize the teaching of chemical calculations in high schools. The research section of the thesis introduces issues related to student motivation to learn, the history, and current use of games in education with an emphasis on escape games and their potential in teaching chemistry and chemical calculations. The thesis also provides an analysis of the curriculum related to chemical calculations in the educational programs of four selected high schools, which revealed considerable diversity and range of treatment of the topic of chemical calculations. The practical part of the thesis is dedicated to the design and evaluation of escape games "Night Escape from Hogwarts" and "Robotic Apocalypse". The goal of these games is not only to practice chemical calculations, which many students find challenging and difficult to understand, but also to increase their motivation to learn chemistry. The games were pilot tested by a group of high school students and evaluated by high school chemistry teachers, who provided feedback on their anticipated... Únikové hry zažívají v posledních letech obrovský rozvoj na trhu akční skupinové zábavy a vykazují potenciál i pro výukové využití. Bakalářská práce se zaměřuje na návrh dvou didaktických únikových her jako inovativního nástroje pro oživení výuky chemických výpočtů na gymnáziích. V rešeršní části práce je představena problematika motivace žáků k učení, historie a současné využití her ve vzdělávání s důrazem na únikové hry a jejich potenciál ve výuce chemie a chemických výpočtů. Práce dále poskytuje analýzu učiva spojeného s chemickými výpočty ve školních vzdělávacích programech čtyř vybraných gymnázií, která odkryla značnou diverzitu a rozsah zpracování tohoto tématu. Praktická část práce je věnována návrhu a zhodnocení únikových her "Noční útěk z Bradavic" a "Robotická apokalypsa". Cílem těchto her je nejen procvičení chemických výpočtů, které mnoho žáků považuje za náročné a obtížně pochopitelné, ale také zvýšení jejich motivace k učení chemie. Hry byly pilotně testovány skupinou gymnaziálních žáků a hodnoceny gymnaziálními učiteli chemie, kteří poskytli zpětnou vazbu o jejich předpokládané efektivitě, atraktivitě a možnosti využití ve výuce. Výsledky ukazují, že únikové hry mohou dle hodnocení učitelů a prvních zkušeností žáků významně přispět k aktivnímu zapojení žáků do výuky, rozvoji... Klíčová slova: únikové hry; výuka chemie na gymnáziu; chemické výpočty; motivace k učení; escape games; chemistry education in high school; chemical calculations; learning motivation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Únikové hry jako prostředek motivace k procvičování chemických výpočtů na gymnáziu

Escape games have experienced tremendous growth in the market for action group entertainment in recent years and show potential for educational use as well. The bachelor's thesis focuses on designing ...

Langerová, Lucie; Bílek, Martin; Koperová, Dominika
Univerzita Karlova, 2024

Možnosti psychobiografie v českém kulturní prostředí
Flíčková, Aneta; Brummer, Martin; Valentová, Hana
2024 - český
This diploma thesis deals with the issue of the application of psychological theories in the framework of the creation of a psychobiographical text. First, I describe the historical background of the development of the psychobiographical approach and the main methodological procedures in psychobiographical research. Then I analyze the individual categories that were used in the subsequent interpretation. Proposals for interpretations for the creation of a future psychobiographical text arose from a purely autobiographical text (available memoirs of the analyzed personalities). I work here with the topic of psychobiography as a basic method of psychological research, which I apply to the leading politicians of the Czechoslovak political scene in the first half of the twentieth century. Namely, they are doctor of law Karel Kramář, Professor Edvard Beneš and journalist Jiří Stříbrný. The chosen psychological lenses through which these analyzed sources are interpreted are Kohut's theory on the creation of self and Adler's theory dealing with the striving for superiority. These interpretations are critically evaluated in the final chapter of this diploma thesis, and the usability of the given sources for further psychobiographical research is described. The output of this work is the finding that the... Diplomová práce řeší problematiku aplikace psychologických teorií v rámci tvorby psychobiografického textu. Nejdříve popisuji historické pozadí vývoje psychobiografického přístupu a hlavní metodologické postupy v psychobiografickém výzkumu. Poté následuje rozboru jednotlivých kategorií, které byly u této interpretace použity. Návrhy interpretací pro tvorbu budoucího psychobiografického textu vznikaly z textu ryze autobiografického (dostupné paměti analyzovaných osobností). Pracuji zde s tématem psychobiografie jako se základní metodou psychologického zkoumání, které aplikuji na přední politiky československé politické scény v první polovině dvacátého století. Jmenovitě se jedná o doktora práv Karla Kramáře, profesora Edvarda Beneše a novináře Jiřího Stříbrného. Zvolené psychologické optiky, skrze které jsou tyto analyzované prameny interpretovány, jsou Kohutova teorie o tvorbě self a Adlerova teorie zabývající se úsilím o nadřazenost. Tyto interpretace jsou v závěrečné kapitole této diplomové práce kriticky zhodnoceny a je popsána využitelnost daných pramenů pro další psychobiografické zkoumání. Výstupem práce je zjištění, že možnosti interpretace jsou do velké míry závislé na schopnostech badatele. Je nutné, aby badatel vhodně zvolil interpretační rámec, který by byl následně pro analyzovaná data... Klíčová slova: Kramář; Beneš; Stříbrný; psychobiografie; 20. století; psychoanalýza; Kramar; Benes; Stříbrný; psychobiography; 20th century; psychoanalysis Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Možnosti psychobiografie v českém kulturní prostředí

This diploma thesis deals with the issue of the application of psychological theories in the framework of the creation of a psychobiographical text. First, I describe the historical background of the ...

Flíčková, Aneta; Brummer, Martin; Valentová, Hana
Univerzita Karlova, 2024

Dramatická výchova jako prevence proti šikaně na 1. stupni ZŠ
Kubálková, Sára; Ferklová, Alžběta; Sobková, Ivana
2024 - český
The diploma thesis deals with methods and techniques of drama education, which we can use to prevent bullying at the first grade of the primary school. The theoretical part defines the concept of bullying and the definition of this concept. It also describes the forms, types and characteristic features of bullying. The theoretical part also focuses on the actors of bullying, describes the causes, development, subsequent manifestations of bullying as well as its consequences. In the theoretical part, we also deal with the area of bullying prevention at the 1st grade of elementary school. In the second half of the theoretical part, drama education at the first level of elementary school is defined, its goals and key competences that it develops at the first level. Here, the work focuses on the methods and techniques of dramatic education, which can be used to prevent bullying. The practical part contains a prepared drama lesson using the methods and techniques of drama education for pupils of the 5th year of the first stage of primary school, which is focused on the prevention of bullying in primary school. Part of the practical part is also a sociometric questionnaire, which is intended for pupils who will take the lesson, and which they will fill out before taking the drama lesson. Social relations... Diplomová práce se věnuje dramatické výchově a jejím metodám a technikám, které můžeme využít k prevenci šikany na prvním stupni základní školy. Teoretická část se zabývá pojmem šikana, její definicí a vymezením tohoto pojmu. Také popisuje formy, typy i charakteristické znaky šikany. Teoretická část se zaměřuje také na aktéry šikany, popisuje příčiny vzniku šikany, její vývoj, následné projevy šikany a také její následky. V teoretické části se také zabývám oblastí prevence šikany na 1. stupni ZŠ. Ve druhé polovině teoretické části je definovaná dramatická výchova na prvním stupni základní školy, její cíle a obsah. Jsou také zmíněné principy dramatické výchovy a klíčové kompetence, které na prvním stupni dramatická výchova rozvíjí. V této části se také zaměřuji na metody a techniky dramatické výchovy, které k prevenci šikany mohou být využity. Praktická část obsahuje vypracovanou dramatickou lekci s využitím metod a technik dramatické výchovy pro žáky 5. ročníku prvního stupně základní školy, která je zaměřena na prevenci šikany na základní škole. Součástí praktické části je také sociometrický dotazník, který je určen pro žáky, jež budou lekci absolvovat, a který vyplní před absolvováním dramatické lekce. Díky sociometrickému dotazníku lze zmapovat sociální vztahy i celkové klima ve třídě. Poslední... Klíčová slova: šikana; prevence; metody a techniky; dramatická výchova; první stupeň ZŠ; dramatická lekce; třídní klima; bullying; prevention; methods and techniques; drama education; the first grade of primary school; drama lesson; class environment Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Dramatická výchova jako prevence proti šikaně na 1. stupni ZŠ

The diploma thesis deals with methods and techniques of drama education, which we can use to prevent bullying at the first grade of the primary school. The theoretical part defines the concept of ...

Kubálková, Sára; Ferklová, Alžběta; Sobková, Ivana
Univerzita Karlova, 2024

Užití rázu v němčině a v češtině
Kubátová, Kristýna; Nečasová, Pavla; Zeman, Dalibor
2024 - český
Klíčová slova: ráz; tvrdý hlasový začátek; hlasový začátek; fonace; hlasové ústrojí; ortoepie; jazyk reklamy; glottal stop; phonation; vocal tract; orthoepy; language of commercials Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Užití rázu v němčině a v češtině

Kubátová, Kristýna; Nečasová, Pavla; Zeman, Dalibor
Univerzita Karlova, 2024

Specifické poruchy učení u dětí s kritickou vrozenou srdeční vadou
Hála, Petr; Linková, Marie; Richterová, Magdalena
2024 - český
Klíčová slova: diagnostika; etiologie; kazuistika žáka; prevalence; reedukace; specifické poruchy učení; vrozené srdeční vady; diagnosis; aetiology; student case study; prevalence; re-education; specific learning disabilities; congenital heart defects Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Specifické poruchy učení u dětí s kritickou vrozenou srdeční vadou

Hála, Petr; Linková, Marie; Richterová, Magdalena
Univerzita Karlova, 2024

Podpora nadaných žáků v primární škole - kazuistika školy
Jindrová, Lucie; Krčmářová, Tereza; Vodrážková, Alžběta
2024 - český
This diploma thesis deals with the possible ways in which the education of gifted pupils can be organized. In the theoretical part, the concept of giftedness is defined from the point of view of official school documents. The next chapter is devoted to the characteristic manifestations of gifted students, on the basis of which it is possible to identify them. The key part is the chapter presenting an overview of possible adjustments to the teaching process, which can be used to adjust the teaching of gifted students. This part is followed by a chapter proposing systemic measures for the support of gifted pupils that operate in the Czech Republic. A case study of the 1st grade of a private primary school is processed, which captures the process of finding optimal ways to support gifted students, the result of which is an action plan for changes in the monitored area. Methods of analysis of school documents, semi- structured interviews with teachers and school management, evaluation and reflection were used for processing. KEYWORDS gifted pupil, primary school, support actions, case study, interview, document analysis, forms, methods and strategies Tato diplomová práce se zabývá možnými způsoby, kterými lze organizovat vzdělávání nadaných žáků. V teoretické části je nejprve vymezen pojem nadání z hlediska platných školských dokumentů, další kapitola je věnována charakteristickým projevům nadaných žáků, na základě kterých je lze identifikovat. Stěžejní částí je kapitola prezentující přehled možných úprav vyučovacího procesu, kterými lze uzpůsobit výuku nadaným žákům. Na tuto část navazuje kapitola navrhující systémová opatření pro podporu nadaných žáků, která fungují v České republice. V praktické části je zpracována případová studie I. stupně soukromé základní školy, která zachycuje proces hledání optimálních způsobů podpory nadaných žáků, jehož výsledkem je akční plán změn ve sledované oblasti. Pro zpracování byly využity metody analýza školních dokumentů, polostrukturované rozhovory s učiteli a vedením školy, evaluace a reflexe. KLÍČOVÁ SLOVA nadaný žák, primární škola, podpůrná opatření, kazuistika, rozhovor, analýza dokumentů, formy, metody a strategie Klíčová slova: nadaný žák; primární škola; podpůrná opatření; kazuistika; rozhovor; analýza dokumentů; formy; metody a strategie; model; gifted pupil; primary school; support actions; case study; interview; document analysis; forms; methods and strategies; model Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Podpora nadaných žáků v primární škole - kazuistika školy

This diploma thesis deals with the possible ways in which the education of gifted pupils can be organized. In the theoretical part, the concept of giftedness is defined from the point of view of ...

Jindrová, Lucie; Krčmářová, Tereza; Vodrážková, Alžběta
Univerzita Karlova, 2024

Připravenost začínajících učitelů pro prevenci a řešení školního šikanování
Najmonová, Dominika; Zvírotský, Michal; Richterová, Magdalena
2024 - český
This thesis discusses to what extent new teachers are equipped and prepared to prevent and deal with school bullying. The theoretical part aims to define used terms and explain what they entail. These terms include: new teachers, teacher typology, teacher training, bullying, stages of bullying, bullying prevention, and above all, steps to handle bullying. The practical part focuses on the conducted qualitative research, describing the chosen method, the process and its results. It offers answers to whether new teachers feel equipped and prepared to deal with and prevent school bullying or not. The main aim of the research is to find out how new teachers handle situations related to school bullying: which detection methods they use; with whom they cooperate; how they address these situations or how they would do so. Moreover, the thesis provides an insight into how prepared they feel, with their formal qualification and training, for these crisis situations. Diplomová práce se zabývá problematikou připravenosti začínajících učitelů pro prevenci a řešení školního šikanování. V teoretické části se zaměřuje na vysvětlení pojmů začínající učitel, typologie učitelů, vzdělávání učitelů. Dále vysvětluje pojmy šikana, stádia šikany, prevence šikany, a především možnosti jejího řešení. V empirické části se práce věnuje výzkumu. Je zde popsán zvolený kvalitativní výzkum. A dále popisuje výzkumné šetření a jeho výsledky. Přináší odpovědi, zda se oslovení začínající učitelé cítí být připraveni na řešení a prevenci školní šikany, či nikoliv. Hlavním cílem výzkumu diplomové práce je zjistit, jak se začínající učitelé vypořádávají se situacemi spojenými se školní šikanou. Jaké volí diagnostické postupy, s kým spolupracují, jakým způsobem situaci řeší nebo by řešili. Také jak se cítí být na tuto krizovou situaci připraveni ze své teoretické přípravy. Klíčová slova: začínající učitel; šikana; prevence; profesní kompetence; beginner teacher; bullying; prevention; professional competence Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Připravenost začínajících učitelů pro prevenci a řešení školního šikanování

This thesis discusses to what extent new teachers are equipped and prepared to prevent and deal with school bullying. The theoretical part aims to define used terms and explain what they entail. These ...

Najmonová, Dominika; Zvírotský, Michal; Richterová, Magdalena
Univerzita Karlova, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze