Počet nalezených dokumentů: 160998
Publikováno od do

Studium interakce acyltransferasy RtxC s toxinem RtxA bakterie Kingella kingae
Lichvárová, Michaela; Osičková, Adriana; Černá, Věra
2024 - český
The bacterium Kingella kingae was first isolated in 1960 by microbiologist Elizabeth O. King and until recently, it was considered a rare cause of human disease. However, over the past 30 years, an increasing number of papers have shown that this bacterium is an important paediatric pathogen, mainly affecting children aged 6 months to 3 years, causing mainly septic arthritis, osteomyelitis, infective endocarditis, and bacteraemia. K. kingae displays a strong cytotoxic effect against a variety of host cell types, which is caused by the secreted cytolysin RtxA, a member of the RTX (Repeats in ToXin) family. RtxA binds to glycosylated structures of the host cell, subsequently inserts into its cytoplasmic membrane, and forms cation-selective pores, leading to disruption of ion homeostasis and lysis of the attacked cell. RtxA is produced as an inactive protoxin proRtxA. Its activation is mediated by the acyltransferase RtxC, which transfers acyl chains to conserved lysine residues K558 and K689 in the protoxin. It uses the acyl carrier protein ACP as the acyl donor. Currently, it is unclear how the RtxC, acyl-ACP, and proRtxA proteins interact with each other and which amino acid residues are responsible for these interactions. The aim of this thesis was to identify the residues responsible for these... Bakterie Kingella kingae byla poprvé izolována v roce 1960 mikrobioložkou Elizabeth O. King a donedávna byla považována za vzácnou příčinu lidských onemocnění. Avšak, za posledních 30 let vzrůstá počet odborných prací ukazujících, že je tato bakterie významným pediatrickým patogenem, který napadá především děti ve věku od 6 měsíců do 3 let a způsobuje u nich hlavně septickou artritidu, osteomyelitidu, infekční endokarditidu a bakteriémii. K. kingae vykazuje silný cytotoxický účinek vůči nejrůznějším typům hostitelských buněk, který je způsoben sekretovaným cytolyzinem RtxA patřícím do rodiny RTX (Repeats in ToXin) toxinů. RtxA se váže na glykosylované struktury hostitelské buňky, následně se vloží do její cytoplazmatické membrány a vytvoří v ní kation-selektivní póry, což vede k narušení iontové homeostázy a lýze napadené buňky. RtxA je produkován jako neaktivní protoxin proRtxA, jehož aktivace je zprostředkována acyltransferasou RtxC, která přenáší acylové řetězce na dva konzervované lysinové zbytky K558 a K689 v protoxinu. Jako donor acylu využívá acyl přenášející protein acyl-ACP. V současnosti není jasné, jakým způsobem mezi sebou proteiny RtxC, acyl-ACP a proRtxA vzájemně interagují a které aminokyselinové zbytky jsou za tyto interakce zodpovědné. Cílem diplomové práce bylo na základě... Klíčová slova: Kingella kingae; RtxA; acyltransferasa; posttranslační modifikace; Kingella kingae; RtxA; acyltransferase; posttranslational modification Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Studium interakce acyltransferasy RtxC s toxinem RtxA bakterie Kingella kingae

The bacterium Kingella kingae was first isolated in 1960 by microbiologist Elizabeth O. King and until recently, it was considered a rare cause of human disease. However, over the past 30 years, an ...

Lichvárová, Michaela; Osičková, Adriana; Černá, Věra
Univerzita Karlova, 2024

Lexikální minimum prezentované v učebnicích ruského jazyka pro úroveň B1
Pommová, Jana; Rozboudová, Lenka; Konečný, Jakub
2024 - český
The diploma thesis aims to analyse the lexical minima presented in B1 level (CEFR) Russian language textbooks. The goals of this work are to compile the vocabulary offered in different high school Russian language textbooks, to assess it and to compare the analysed word stocks of said textbooks. The theoretical part specifies the term 'lexical minimum' and focuses on the approach to the learning process. Here, specific curricular documents and relevant Russian language textbooks are introduced. The practical part contains a systematic list of vocabulary that is on offer in high school Russian language textbooks and a follow-up analysis of their word stocks. Diplomová práce se zaměřuje na analýzu lexikálního minima prezentovaného v učebnicích ruského jazyka pro úroveň B1. Cílem této práce je sestavení slovní zásoby nabízené v učebnicích ruského jazyka pro střední školy, zhodnocení této slovní zásoby a následné porovnání mezi jednotlivými učebnicemi. Teoretická část blíže definuje termín lexikálního minima a zaměřuje se na přístup k němu v procesu výuky. Práce hodnotí přístup k lexikálnímu minimu v jednotlivých kurikulárních dokumentech a učebnicích pro výuku ruského jazyka na SŠ. Praktická část obsahuje systematizovaný seznam slovní zásoby, která je nabízena v učebnicích ruského jazyka pro střední školy, a následnou analýzu slovní zásoby. Klíčová slova: slovní zásoba; lexikální minimum; učebnice; RVP; ruský jazyk; vocabulary; lexical minimum; textbook; FEP; Russian language Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Lexikální minimum prezentované v učebnicích ruského jazyka pro úroveň B1

The diploma thesis aims to analyse the lexical minima presented in B1 level (CEFR) Russian language textbooks. The goals of this work are to compile the vocabulary offered in different high school ...

Pommová, Jana; Rozboudová, Lenka; Konečný, Jakub
Univerzita Karlova, 2024

Lidové tance v hodinách HV pro 2. stupeň ZŠ
Horáková, Eliška; Jiřičková, Jiřina; Hurníková, Kateřina
2024 - český
The thesis is concerned with the choosing of folklore dances for the second stage of an elementary school. It offers a selection of publications that can be used in education. Specifically, it focuses on the works of František Sedlák, Božena Viskupová, and František Drdácký. In addition, the thesis describes the basic dance steps of the folklore dances. It contains a selection of dances that would be suitable for the training in a chosen class of the second stage of an elementary school.. KEYWORDS František Drdácký, Božena Viskupová, folklore dances, dancing in primary school, etnography of Czech Republic Práce se zabývá výběrem lidových tanců pro druhý stupeň základních škol. Nabízí výběr publikací, které lze při výuce využít. Konkrétně přibližuje díla Františka Sedláka, Boženy Viskupové a Františka Drdáckého. Dále jsou zde popsány základní taneční kroky lidového tance. Součástí je výběr tanců, jež by byly vhodné k nácviku ve vybrané třídě druhého stupně základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA František Drdácký, Božena Viskupová, lidový tanec, tanec na základní škole, etnografie České republiky Klíčová slova: František Drdácký; Božena Viskupová; lidový tanec; tanec na základní škole; etnografie České republiky; František Drdácký; Božena Viskupová; folklore dances; dancing in primary school; etnography of Czech Republic Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Lidové tance v hodinách HV pro 2. stupeň ZŠ

The thesis is concerned with the choosing of folklore dances for the second stage of an elementary school. It offers a selection of publications that can be used in education. Specifically, it focuses ...

Horáková, Eliška; Jiřičková, Jiřina; Hurníková, Kateřina
Univerzita Karlova, 2024

Život v Malé Zubovščině
Jagodnik, Stella; Pokorný, Jiří; Parkan, František
2024 - český
Klíčová slova: Malá Zubovščina; Ukrajina; Rodina Pišl-Hájek; Češi na Ukrajině; Návrat do vlasti; Malá Zubovščina; Ukraine; Family Pišl-Hájek; Czechs in Ukraine; Return to the homeland Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Život v Malé Zubovščině

Jagodnik, Stella; Pokorný, Jiří; Parkan, František
Univerzita Karlova, 2024

Problematika domácího násilí páchaného na dětech školního věku
Bendová, Veronika; Urban, Michal; Prokschová, Daniela
2024 - český
Klíčová slova: Domácí násilí; ohrožené dítě; syndrom CAN; domácí násilí na dětech; školní prostředí; Domestic violence; endangered child; CAN syndrome; domestic violence against children; school environment Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Problematika domácího násilí páchaného na dětech školního věku

Bendová, Veronika; Urban, Michal; Prokschová, Daniela
Univerzita Karlova, 2024

Vnímání právní úpravy profese středoškolských pedagogů jejími adresáty
Focko, Mikuláš; Urban, Michal; Friedel, Tomáš
2024 - český
Perception of the legal regulation of the profession of secondary school pedagogical workers by its addressees Abstract The aim of this thesis is to find out how school principals and teachers of grammar schools founded by a public founder perceive their rights and obligations on the basis of an analysis of relevant legal regulations and a sociological survey in relation to these subjects. Specifically, the thesis summarises the extent to which these subjects are aware of their rights and obligations in relation to health and safety regulations, liability and furthermore in the context of selected labour law issues. However, it is not only about their knowledge in this area, but also about their perception of the setting of the school system and whether they feel sufficiently protected by the legislation in such a system. The main sources for understanding the legal regulation of the profession of school principal and teacher of grammar schools established by a public founder, from which the thesis draws, are the Education Act, the Labour Code, the Civil Code and related sub-legislative regulations, together with internal methodologies of the Ministry of Education, Youth and Sports. Case law is also relevant to the thesis, in the areas of liability and health and safety regulations. These sources are... Vnímání právní úpravy profese středoškolských pedagogů jejími adresáty Abstrakt Cílem této práce je na základě analýzy aktuálních, relevantních právních předpisů dopadajících na ředitele a učitele gymnázií založených veřejným zřizovatelem a na základě dvou sociologického šetření (anketa) ve vztahu k těmto subjektům zjistit, jak vnímají svá práva a povinnosti ve vymezených oblastech. Konkrétně práce shrnuje, do jaké míry jsou tyto subjekty znalí svých práv a povinnosti ve vztahu k bezpečnosti a ochraně zdraví, odpovědnosti a dále v rámci vybrané pracovněprávní problematiky. Nejde však jen o jejich znalosti v této oblasti, ale i o jejich vnímání nastavení školského systému a o otázku, zdali se cítí být v takovém systému právní úpravou dostatečně chráněni. Hlavními prameny pro porozumění právní úpravy profese ředitele školy a učitele gymnázií založených veřejným zřizovatelem, ze kterých práce čerpá, jsou školský zákon, zákoník práce, občanský zákoník a na ně navazující podzákonné právní předpisy spolu s interními metodikami Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Pro práci je též důležitá judikatura, a to v oblastech odpovědnosti a bezpečnosti a ochrany zdraví. Tyto prameny se prolínají jak v teoretické, tak v praktické části diplomové práce. V teoretické části jsou představeny základní pojmy relevantní... Klíčová slova: Pedagogický pracovník; práva a povinnosti ve školství; sociologické šetření; Pedagogical worker; rights and obligations in education; sociological survey Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vnímání právní úpravy profese středoškolských pedagogů jejími adresáty

Perception of the legal regulation of the profession of secondary school pedagogical workers by its addressees Abstract The aim of this thesis is to find out how school principals and teachers of ...

Focko, Mikuláš; Urban, Michal; Friedel, Tomáš
Univerzita Karlova, 2024

Možnosti rozvoje nadaného dítěte v rodině
Hrdá, Lucie; Kadrnožková, Monika; Marádová, Eva
2024 - český
Klíčová slova: Nadané dítě; neformální vzdělávání; Mensa; rodiče nadaných dětí; případová studie; Gifted child; non-formal education; Mensa; parents of gifted children; case study Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Možnosti rozvoje nadaného dítěte v rodině

Hrdá, Lucie; Kadrnožková, Monika; Marádová, Eva
Univerzita Karlova, 2024

Příprava lidského a schistosomálního kathepsinu L v enzymaticky aktivní formě
Horáková, Lenka; Mareš, Michael; Ječmen, Tomáš
2024 - český
Cathepsin L-like proteases are involved in many pathological processes and their inhibitors are attractive molecules for the development of new drugs. This thesis focuses on human cathepsin L (hCL) and cathepsin L3 from the parasitic blood fluke Schistosoma mansoni (SmCL3). hCL is associated with cancer and Covid-19, while SmCL3 is the digestive enzyme of S. mansoni causing the disease schistosomiasis. The aim of the thesis was to prepare recombinant cathepsins L in an enzymatically active form that is sensitive to inhibitors. In the case of hCL, conditions for the controlled autoactivation of precursor forms to the mature form of the enzyme were identified and this pH- and temperature-dependent process was optimized. In the case of SmCL3, a protocol for purification of the mature form from the culture media of the yeast Komagataella pastoris was developed. The sensitivity of the prepared hCL and SmCL3 to inhibition was demonstrated using a model peptidomimetic vinyl sulfone whose IC50 values were in the sub/nanomolar concentration range. [IN CZECH] Key words: proteolytic enzymes, enzyme activity and inhibition, functional proteomics, recombinant protein expression, protein structure Kathepsinové proteasy typu L se účastní řady patologických procesů a jejich inhibitory jsou atraktivními molekulami pro vývoj nových léčiv. Diplomová práce se zabývá lidským kathepsinem L (hCL) a kathepsinem L3 z parazitické krevničky střevní (Schistosoma mansoni) (SmCL3). hCL je spojován s nádorovými onemocněními a Covid-19, zatímco SmCL3 je trávicím enzymem S. mansoni způsobující onemocnění schistosomózu. Cílem diplomové práce byla příprava rekombinantních kathepsinů L v enzymaticky aktivní formě citlivé k inhibitorům. V případě hCL byly identifikovány podmínky pro řízenou autoaktivaci prekurzorových forem na zralou formu enzymu a optimalizovat tento proces závislý na pH a teplotě. V případě SmCL3 byl navržen protokol pro purifikaci zralé formy z expresních médií kvasinky Komagataella pastoris. Senzitivita připraveného hCL a SmCL3 k inhibici byla ověřena pomocí modelového peptidomimetického vinylsulfonu, jehož hodnoty IC50 byly v oblasti sub/nanomolárních koncentrací. Klíčová slova: proteolytické enzymy, aktivita a inhibice enzymů, funkční proteomika, rekombinantní exprese proteinů, struktura proteinů Klíčová slova: proteolytické enzymy; aktivita a inhibice enzymů; funkční proteomika; rekombinantní exprese proteinů; struktura proteinů; proteolytic enzymes; enzyme activity and inhibition; functional proteomics; recombinant protein expression; protein structure Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Příprava lidského a schistosomálního kathepsinu L v enzymaticky aktivní formě

Cathepsin L-like proteases are involved in many pathological processes and their inhibitors are attractive molecules for the development of new drugs. This thesis focuses on human cathepsin L (hCL) ...

Horáková, Lenka; Mareš, Michael; Ječmen, Tomáš
Univerzita Karlova, 2024

Srovnání filosoficko-výchovného myšlení T. G. Masaryka a Radima Palouše
Boukalová, Kateřina; Zicha, Zbyněk; Hauser, Michael
2024 - český
Klíčová slova: filosofie výchovy; vzdělání; T. G. Masaryk; R. Palouš; philosophy of education; education; T. G. Masaryk; R. Palouš Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Srovnání filosoficko-výchovného myšlení T. G. Masaryka a Radima Palouše

Boukalová, Kateřina; Zicha, Zbyněk; Hauser, Michael
Univerzita Karlova, 2024

Vývoj jazykových schopností dětí raného věku
Ryjáčková, Markéta; Korandová, Zuzana; Klenková, Jiřina
2024 - český
The topic of this bachelor's thesis is a development of language skills in early aged children, thus children up to the age of three. The main goal of this thesis is the analysis of a development of language skills in early aged children. The theoretical part of the thesis has two chapters. The first chapter presents the theoretical basis for the issue of language development, the difference between speech and communication as such and describes the production of sounds. Furthermore, there are the basic concepts of the nervous system important for the creation of speech presented in the first chapter. The six cranial nerves (trigeminal nerve, facial nerve, glossopharyngeal nerve, vagus nerve, hypoglossal nerve and vestibulocochlearis nerve) and their influence on speech and hearing production are listed here. The second chapter of the theoretical part of this work is devoted to specific periods in the development of language skills in the early years of the child. The prenatal period is presented here, followed by the screaming period, the pre-speech period and then the period of the first words. The speech comprehension period is listed next. The chapter concludes with an introduction to the four linguistic categories that are present in language acquisition. The empirical part of the work... Tématem této bakalářské práce je vývoj jazykových schopností dětí raného věku, tedy dětí do věku tří let. Hlavním cílem práce je analýza vývoje jazykových schopností dětí raného věku. Teoretická část práce obsahuje dvě kapitoly. První kapitola předkládá teoretická východiska pro problematiku vývoje jazykových schopností a představuje rozdíl mezi řečí a komunikací jako takovou. Dále jsou v první kapitole uvedeny základní pojmy nervové soustavy důležité pro funkci jazykových schopností. Je zde uvedeno šest hlavových nervů (trojklanný nerv, lícní nerv, jazykohltanový nerv, bloudivý nerv, podjazykový nerv a sluchově rovnovážný nerv). Druhá kapitola teoretické části této práce se věnuje konkrétním obdobím při vývoji jazykových schopností v raném věku dítěte. Je zde představeno již prenatální období, následně období křiku, předřečové období a poté období prvních slov. Jako další je uvedeno období porozumění řeči. Kapitola je zakončena uvedením čtyř jazykových rovin, které jsou přítomny při osvojování jazykových schopností. Empirická část práce obsahuje výzkumné šetření, které má kvalitativní charakter. Metodami výzkumného šetření je pozorování a případové studie. Hlavním cílem je analýza vývoje jazykových schopností dětí raného věku, kterou se povedlo vytvořit. Pro výzkumné šetření bylo použito šest... Klíčová slova: vývoj jazykových schopností; dítě; komunikace; jazykové roviny; language skills development; child; communication; linguistic categories Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vývoj jazykových schopností dětí raného věku

The topic of this bachelor's thesis is a development of language skills in early aged children, thus children up to the age of three. The main goal of this thesis is the analysis of a development of ...

Ryjáčková, Markéta; Korandová, Zuzana; Klenková, Jiřina
Univerzita Karlova, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze