Použitá omezení (2)  Zrušit všechna omezení
Počet nalezených dokumentů: 574544
Publikováno od do

Metodika výcviku řidičů v Armádě České republiky
HLIŇÁKOVÁ, Martina
2024 - český
Ve své bakalářské práci jsem rozebrala stávající metody výuky, výcviku a přípravy řidičů v armádě České republiky. Popsala jsem systém dokumentů a různých nařízení, které jsou nedílnou součástí k přípravě řidičů AČR. Z rozhovoru s dvěma respondenty jsem usoudila, že dokumentace v armádě je velmi obsáhlá a z toho důvodu jsem se rozhodla vytvořit zjednodušený ale efektivní učební plán. Cílem této práce je seznámit čtenáře s metodikou výcviku řidičů v AČR a přiblížit jim postup k získání řidičského oprávnění od úplného začátku, kdy voják nemá ani civilní řidičské oprávnění, až po zkušené řidiče, kteří zvládají náročné a občas i nebezpečné situace. The aim of my bachelor thesis is analysis of the existing methods of teaching, training and preparation of drivers in the Czech Army. I have described the system of documents and various regulations that are integral parts to the preparation of drivers in the Czech Armed Forces. I concluded from the interview with two respondents that the documentation in the Army is very extensive. I decided to create a simplified but effective curriculum. The main aim of this thesis is to familiarize the readers with the methodology of driver training in the Army of the Czech republic and to give them an insight into the process of obtaining a driver's license from the very beginning, when a soldier does not even have a civilian driving license, to experienced drivers who can handle challenging and dangerous situations. Klíčová slova: metodika; výuka a výcvik; příprava řidičů; armáda České republiky; kurz; methodology; teaching and training; driver training; Army of the Czech Republic; course Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Metodika výcviku řidičů v Armádě České republiky

Ve své bakalářské práci jsem rozebrala stávající metody výuky, výcviku a přípravy řidičů v armádě České republiky. Popsala jsem systém dokumentů a různých nařízení, které jsou nedílnou součástí k ...

HLIŇÁKOVÁ, Martina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Reprodukční a psycho-sexuální aspekty ženských vrozených vývojových vad genitálu a jejich genetické souvislosti
Chmel, Roman; Nováčková, Marta; Pastor, Zlatko; Smetanová, Dagmar
2024 - český
The aim of the dissertation was a retrospective-prospective analysis of the anatomical and functional effect of a neovagina creation using Vecchietti vaginoplasty, including the evaluation of quality of life, sexuality and interest in motherhood in women with Mayer- Rokitansky-Küster-Hauser syndrome (MRKHS). The study group included 70 women with MRKHS who underwent this surgery at the Department of Gynecology and Obstetrics, Second Medical Faculty, Charles University and University Hospital Motol in 2003-2022 and agreed with the participation in the study. The control group consisted of age-matched women without congenital anomalies of the genitals. The cause of MRKHS with agenesis of the uterus and the upper two-thirds of the vagina is the incorrect development of the paramesonephric (Müllerian) ducts. The ovaries are normal, oogenesis proceeds as usual and the production of female sex hormones is also normal. MRKHS is detected during adolescence due to primary amenorrhea at the age of 16 or impossibility of sexual intercourse. In the atypical form of MRKHS, simultaneous malformations of the kidneys, skeleton and cardiovascular organ system may occur. The dissertation is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part presents current knowledge about the history, etiology and... Cílem disertační práce byla retrospektivně-prospektivní analýza anatomického a funkčního efektu vytvoření neovaginy pomocí vaginoplastiky podle Vecchiettiho u žen se syndromem Mayer-Rokitansky-Küster-Hauser (MRKHS). V rámci studie byla hodnocena zejména kvalita života, sexuality a zájem žen o mateřství. Studovaný soubor zahrnoval 70 žen s MRKHS, které byly operovány na Gynekologicko-porodnické klinice 2. LF UK a FN Motol v letech 2003-2022 a souhlasily s účastí ve studii. Kontrolní skupinu tvořily ženy odpovídající věkové kategorie bez vrozené vady pohlavních orgánů. MRKHS vzniká na základě poruchy vývoje paramesonefrických (Müllerových) vývodů. Tato porucha vede k agenezi dělohy a horních dvou třetin pochvy. Ovaria jsou vyvinuta normálně, oogeneze probíhá obvyklým způsobem a tvorba ženských pohlavních hormonů rovněž. MRKHS je nejčastěji diagnostikován v období adolescence na podkladě primární amenorrhoe v 16. roce života nebo kvůli nemožnosti koitálních sexuálních aktivit. U atypické formy MRKHS se mohou vyskytovat přidružené orgánové malformace renálního, skeletálního nebo kardiovaskulárního systému. Disertační práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou prezentovány současné znalosti o historii, etiologii a genetickém pozadí MRKHS, jeho diagnostice, možnostech... Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Reprodukční a psycho-sexuální aspekty ženských vrozených vývojových vad genitálu a jejich genetické souvislosti

The aim of the dissertation was a retrospective-prospective analysis of the anatomical and functional effect of a neovagina creation using Vecchietti vaginoplasty, including the evaluation of quality ...

Chmel, Roman; Nováčková, Marta; Pastor, Zlatko; Smetanová, Dagmar
Univerzita Karlova, 2024

Molekulárně-genetická analýza karcinomů štítné žlázy u dětských a dospívajících pacientů
Bulanová, Barbora
2024 - český
Thyroid nodules are rare in pediatric and adolescent patients, but they are at greater risk of malignancy than adult patients. Thyroid carcinomas are the most common endocrine malignancy and their incidence is increasing. Although there are several types of thyroid carcinoma, 90% of cases in pediatric and adolescent patients are papillary thyroid carcinomas (PTCs). The aim of this study was to analyze a large cohort of PTCs from pediatric and adolescent patients, determine their genetic cause, and correlate the findings with clinical pathological data. Another aim was to characterize the most frequent findings and compare them with a cohort of adult patients with thyroid carcinoma positive for the same mutation. The final objective was to optimize a suitable methodology for detecting the most common findings in pediatric and adolescent patients for routine use. Thyroid tumor tissue samples were examined using molecular genetic methods, mostly using next-generation sequencing and real-time PCR analysis. We found that fusion genes were the most common cause of PTC in pediatric and adolescent patients, detected in 56% of patients. In total, 20 different types of fusion genes were identified, some of which have not been previously described in the literature. The fusion genes included the oncogenes... U dětských a dospívajících pacientů se uzly ve štítné žláze objevují vzácně, ale je u nich větší riziko malignity než u dospělých pacientů. Karcinomy štítné žlázy představují nejčastější endokrinní malignitu, jejíž incidence stále narůstá. I když existuje několik typů karcinomů štítné žlázy, z 90 % případů se u dětských a dospívajících pacientů jedná o papilární karcinom štítné žlázy (PTC). Cílem práce bylo zanalyzovat rozsáhlý soubor PTC od dětských a dospívajících pacientů, zjistit jejich genetickou příčinu a nálezy korelovat s klinicko-patologickými daty. Dalším cílem bylo charakterizovat nejčastější nálezy a porovnat je se souborem dospělých pacientů pozitivních na tutéž mutaci. Posledním cílem bylo zoptimalizovat vhodnou metodiku pro detekci nejčastějších nálezů u dětských a dospívajících pacientů pro rutinní využití. Vzorky nádorové tkáně štítné žlázy byly vyšetřeny pomocí molekulárně genetických metod, převážně za využití masivně paralelního sekvenování a analýzy real-time PCR. Zjistili jsme, že nejčastější příčinou PTC dětských a dospívajících pacientů jsou fúzní geny, které jsme detekovali v 56 % pacientů. Celkem bylo identifikováno 20 různých typů fúzních genů, z nichž některé nebyly dosud v literatuře popsány. Fúzní geny zahrnovaly onkogeny RET, NTRK, BRAF, ALK, MET. Dalšími genetickými... Klíčová slova: štítná žláza; karcinom; genetika; děti; mutace; thyroid; carcinoma; genetics; children; mutation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Molekulárně-genetická analýza karcinomů štítné žlázy u dětských a dospívajících pacientů

Thyroid nodules are rare in pediatric and adolescent patients, but they are at greater risk of malignancy than adult patients. Thyroid carcinomas are the most common endocrine malignancy and their ...

Bulanová, Barbora
Univerzita Karlova, 2024

Filosofický postoj k životu a ke smrti u lidí, kteří se ocitli na hraně života a smrti
Příplatová, Silvie; Svobodová, Zuzana; Hogenová, Anna; Prokešová, Miriam
2024 - český
This dissertation thesis goes into the depths of philosophical reflection on the nature of human existence and its relationship to life and death, especially for individuals who have gone through extreme life situations. The thesis explores attitudes towards free will, life and death in people who have found themselves on the brink of life, whether due to addiction, illness or other life-threatening situations. The aim is not only to analyse changes in these individuals' attitudes towards life and death, but also to explore the intellectual and philosophical development that may be prompted by this existential limit. Regardless of the cause of this confrontation with the limit of life and death, we seek to uncover how this experience affects the deeper dimensions of human existence. The work is based on the conviction that illness, although challenging on the physical plane, has an extraordinary effect on the spiritual sphere. It also highlights the impact of illness on the physical and spiritual aspects of the human being and seeks to show this by examining the works of great philosophers whose ideas have shaped the world. We will support this claim by analysing the works of important philosophers whose ideas have shaped our understanding of human existence. From Aristotle to Descartes, Nietzsche... Tato disertační práce vstupuje do hlubin filozofické reflexe nad podstatou lidské existence a jejím vztahem k životu a smrti, a to zejména u jednotlivců, kteří prošli extrémními životními situacemi. Zkoumá postoj ke svobodné vůli, životu a smrti u lidí, kteří se ocitli na pokraji života ať už kvůli závislosti a nemoci, nebo jiným život ohrožujícím situacím. Cílem je nejen analyzovat změny v postojích těchto jednotlivců k životu a smrti, ale též zkoumat duševní a filozofický rozvoj, který může být podněcován tímto existenčním limitem. Bez ohledu na příčinu této konfrontace s hranicí života a smrti se snažíme odhalit, jak tato zkušenost ovlivňuje hlubší rozměry lidského bytí. Práce vychází z přesvědčení, že nemoc, ačkoli představuje výzvu pro fyzickou rovinu, působí mimořádně i na duševní sféru. Rovněž poukazuje na dopad nemoci na fyzickou a duchovní stránku člověka a snaží se to ukázat na základě zkoumání děl významných filozofů, jejichž myšlenky formovaly svět. Toto tvrzení podložíme analýzou děl významných filozofů, kteří svými myšlenkami formovali naše chápání lidské existence. Od Aristotela přes Descarta, Nietzscheho až po Heideggera se pokusíme propojit teoretické koncepty s konkrétními životními příběhy. V analýze životních příběhů jednotlivců konfrontovaných s drogovou závislostí,... Klíčová slova: filozofická reflexe; lidská existence; život a smrt; duševní rozvoj; extrémní životní situace; Aristoteles; Augustin; Descartes; Kant; Hegel; Schopenhauer; Nietzsche; Heidegger; Patočka; philosophical reflection; human existence; life and death; mental development; extreme life situations; Aristotle; Augustine; Descartes; Kant; Hegel; Schopenhauer; Nietzsche; Heidegger; Patočka Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Filosofický postoj k životu a ke smrti u lidí, kteří se ocitli na hraně života a smrti

This dissertation thesis goes into the depths of philosophical reflection on the nature of human existence and its relationship to life and death, especially for individuals who have gone through ...

Příplatová, Silvie; Svobodová, Zuzana; Hogenová, Anna; Prokešová, Miriam
Univerzita Karlova, 2024

Učitel mateřské školy z pohledu generací
KŘÍŽOVÁ, Simona
2024 - český
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku osobnosti učitele v kontextu mateřských škol, s důrazem na jeho profesní kvalifikaci, kompetence a prestiž profese. Teoretická část práce zkoumá různé aspekty učitelské profese, včetně historie učitelství, feminizace učitelského povolání, role učitele v kontextu změn a jeho časovou náročnost. Zabývá se také vymezením pojmu kompetence a profesními dovednostmi potřebnými pro efektivní výkon učitelské práce. Dále je v práci analyzována problematika plánování vzdělávacího procesu, včetně tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Praktická část práce se zaměřuje na cíle výzkumného šetření, výzkumné otázky a metodiku použitou k získání relevantních dat. Dále jsou prezentovány a diskutovány výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno formou dotazníku. This bachelor thesis focuses on the issue of teacher personality in the context of preschool education, with an emphasis on their professional qualification, competencies, and the prestige of the profession. The theoretical part of the thesis examines various aspects of the teaching profession, including the history of teaching, the feminization of the teaching profession, the role of the teacher in the context of change, and the time demands of teaching. It also addresses the definition of competence and the professional skills necessary for effective teaching. Furthermore, the thesis analyzes the issue of planning the educational process, including the creation of school and classroom educational programs. The practical part of the work focuses on the objectives of the research study, research questions, and the methodology used to obtain relevant data. Furthermore, the results of the research study, which was conducted through a questionnaire, are presented and discussed. Klíčová slova: učitel; učitelská profese; kompetence; typologie; plánování vzdělávacího procesu; mateřská škola; teacher; teaching profession; competence; typology; educational process planning; preschool education Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Učitel mateřské školy z pohledu generací

Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku osobnosti učitele v kontextu mateřských škol, s důrazem na jeho profesní kvalifikaci, kompetence a prestiž profese. Teoretická část práce zkoumá ...

KŘÍŽOVÁ, Simona
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Využití mezipředmětových vztahů ve výuce fyziky na ZŠ
PECHOVÁ, Veronika
2024 - český
Autorka v práci navazuje na bakalářskou práci a nadále se věnuje mezipředmětovému vztahu fyziky a přírodopisu na základní škole. Práce obsahuje návrhy na mezipředmětovou výuku, dále se v práci nachází několik originálních mezipředmětových projektů, s vytvořenými pracovními listy pro žáky a podrobnými didaktickými analýzami a metodickými komentáři pro vyučujícího. Práce také obsahuje didaktickou aktivitu s názvem "Biofyzikální štafeta", která byla vyhodnocena jako nejlepší práce v soutěži Studentská inovace praxe, zkráceně SIP, na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích v roce 2023. The author of this diploma thesis continues in her bachelor thesis. The author still writes about intersubject relations of Physics and Biology at elementary school. The thesis includes some suggestions for intersubject learning. There are also a few original intersubject projects, worksheets for pupils and there are also some detailed didactic analyses and methodical comments for teachers. The thesis also includes a didactic activity called "Biophysical relay" which was evaluated as the best piece of work in a competition Student innovation of practice (abbreviated SIP) at Faculty of Education at University of South Bohemia in České Budějovice in 2023. Klíčová slova: Projektová výuka; žák; učitel; fyzika; přírodopis; měření; didaktické aktivity.; Project-based learning; student; teacher; physics; biology; measurement; didactic activities. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Využití mezipředmětových vztahů ve výuce fyziky na ZŠ

Autorka v práci navazuje na bakalářskou práci a nadále se věnuje mezipředmětovému vztahu fyziky a přírodopisu na základní škole. Práce obsahuje návrhy na mezipředmětovou výuku, dále se v práci nachází ...

PECHOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka
HAVLISOVÁ, Kateřina
2024 - český
První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a způsobu, jakým společnost zmiňovaných období nahlížela na les. Kapitola popisuje vybraná období od pravěku po současnost a zmiňuje některé umělce, kteří se ve své tvorbě daným námětem zabývali. Ve druhé kapitole je popsán život a tvorba Antonína Slavíčka, kde je větší důraz kladen na jeho malby lesních interiérů. V praktické části se autorka věnuje malbě borových lesů, kdy se volně inspiruje Slavíčkovými výtvarnými projevy a využívá teoretických východisek uvedených v první kapitole teoretické části bakalářské práce. The first chapter of the theoretical part of this bachelor thesis is devoted to an outline of the art-historical development of the depiction of the forest, with the foundations of this research based on the landscape painting development and the way the society of the mentioned periods viewed the forest. This chapter describes selected periods from prehistoric times to the present and mentions some artists who have dealt with the subject in their work. The second chapter describes the life and work of Antonín Slavíček, with a bigger focus on his paintings of forest interiors. In the practical part, the author focuses on the painting of pine forests, where she is freely inspired by Slavíček's artistic expressions and uses the theoretical background presented in the first chapter of the theoretical part of the bachelor thesis. Klíčová slova: české výtvarné umění; malířství; krajinomalba; 19. století; Antonín Slavíček; les; strom; borovice; Czech fine arts; painting; landscape painting; 19th century; Antonín Slavíček; forest; tree; pine Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka

První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a ...

HAVLISOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Krajinomalba Julia Mařáka a odkaz jeho tvorby
HRUBÁ, Alžběta
2024 - český
Teoretická část této kvalifikační práce se zabývá krajinomalbou a dílem Julia Mařáka. První část popisuje vývoj zobrazování krajinných motivů v historii umění a rozvoj krajinomalby v 19. století. Dále jsou čtenáři seznámeni s životem umělce Julia Mařáka a jeho odkazem. Praktická část je inspirována dílem Julia Mařáka a zaměřuje se na malby lesních zákoutí. The theoretical part of this qualification thesis describes landscape painting and the work of Julius Mařák. The first part describes the development of the depiction of landscape motifs in the history of art and the development of landscape painting in the 19th century. Readers are also introduced to the life of the artist Julius Mařák and his legacy. The practical part is inspired by the work of Julius Mařák and focuses on paintings of forest interiors. Klíčová slova: romantismus; realismus; krajina; krajinomalba; Julius Mařák; Mařákova škola; lesní zákoutí; romantism; realism; landscape; landscape painting; Julius Mařák; art school of Julius Mařák; forrest interiors Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Krajinomalba Julia Mařáka a odkaz jeho tvorby

Teoretická část této kvalifikační práce se zabývá krajinomalbou a dílem Julia Mařáka. První část popisuje vývoj zobrazování krajinných motivů v historii umění a rozvoj krajinomalby v 19. století. Dále ...

HRUBÁ, Alžběta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Problematika šikany žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem asistentů pedagoga
VAŇKOVÁ, Pavla
2024 - český
Diplomová práce se zabývá problematikou šikany žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pohledem asistenta pedagoga. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definováním pojmu šikana, jejích forem a účastníků šikany. Mimo jiné také vysvětluje pojem "žák se speciálními vzdělávacími potřebami", charakterizuje podpůrná opatření a proces inkluzivního vzdělávání. Teoretická část dále pojednává o současných opatřeních k prevenci a řešení šikany na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Dále se věnuje práci asistenta pedagoga a jeho možnostem ve spolupráci s učitelem a práci se třídou. Praktická část je zaměřena na osobní zkušenosti asistentů pedagoga se šikanou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na jejich možnou roli při prevenci a řešení šikany. Pro sběr dat byl využit kvalitativní výzkum v podobě polostrukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga základních škol hlavního vzdělávacího proudu. This dissertation focuses on the problematics of bullying of children with special educational needs from the point of view of the teacher's assistant. This dissertation is divided into theoretical and practical part. The theoretical part aims to define the expression of bullying, its forms and its participants. Furthermore it defines the expression of a child with special educational needs, it describes the use of support measures and the concept of inclusive education. The theoretical part also introduces contemporary measures for prevention and intervention of bullying at mainstream elementary schools. Additionally it focuses and discusses the job of the teacher's assistant and the possibilities of his or hers collaboration with the teacher and the classroom. The aim of the practical part is to determine the personal experiences of teacher's assistants with bullying of children with special educational needs and their possible role regarding prevention and intervention of bullying. Qualitative research in the form of semi-structured interviews with teacher's assistants at mainstream elementary schools was used as a data collection. Klíčová slova: šikana; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; asistent pedagoga; prevence; řešení šikany; bullying; a child with special educational needs; teacher's assistant; prevention; intervention Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Problematika šikany žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem asistentů pedagoga

Diplomová práce se zabývá problematikou šikany žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pohledem asistenta pedagoga. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá ...

VAŇKOVÁ, Pavla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Podpora adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě
OPLETALOVÁ, Dominika
2024 - český
Diplomová práce se zabývá podporou adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě. Cílem diplomové práce je popsat, jak probíhá podpora adaptace ve školním prostředí a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na komplexní vymezení poruch autistického spektra s projevy a specifiky, které se objevují u žáků s PAS. Dále pak popisuje možnosti inkluzivního vzdělávání s doporučenými přístupy k těmto žákům a poradenské služby včetně podpůrných opatření využitelných při edukaci. V teoretické části jsou také popsány možnosti podpory adaptace a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Praktická část diplomové práce je zaměřená na problematiku adaptace žáků s PAS pomocí kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak pedagogičtí pracovníci podporují adaptaci žáků s PAS na školní prostředí a jeho začlenění ve školní třídě. Dále je zjišťováno, jaká specifika v adaptaci žáků s PAS pedagogové vnímají a zohledňují. V neposlední řádě jsou zjišťovány obtíže a rizika objevující se při adaptaci a vzdělávání žáků s PAS. Výzkumné šetření je realizováno pomocí polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Práce přináší ověřené a doporučené strategie a metody práce u žáků s PAS při adaptaci na školní prostředí a pro jeho snazší začlenění v třídním kolektivu. Mezi nejdůležitější patří: návštěva školy před zahájením školní docházky, vzájemné předávání informací, strukturované učení, motivace a cílená práce s třídním kolektivem. Nepostradatelná je zde spolupráce třídních učitelů a asistentů pedagoga. Velkou roli v této problematice mají speciálně pedagogická centra, která jsou přítomná v celém procesu adaptace a edukace žáků s PAS. The diploma thesis deals with supporting the adaptation of pupils with autism spectrum disorder in the school classroom. The aim of the thesis is to describe how the support of adaptation in the school environment and the inclusion of pupils with ASD in the school classroom. The theoretical part of the thesis is focused on the complex definition of autism spectrum disorders with manifestations and specifics that appear in pupils with ASD. Then it describes the possibilities of inclusive education with recommended approaches to these pupils and counselling services including support measures used in education. The theoretical part also describes the possibilities of supporting the adaptation and inclusion of pupils with ASD in the school classroom. The practical part of the thesis is focused on the issue of adaptation of pupils with ASD through qualitative research. The aim of the research investigation is to find out how teaching staff support the adaptation of pupils with ASD to the school environment and its inclusion in the school classroom. In addition, what specifics in the adaptation of pupils with ASD are perceived and taken into account by pedagogical staff. Last but not least, the difficulties and risks encountered in the adaptation and education of pupils with ASD are identified. The research is carried out by means of semi-structured interviews and observations. The thesis presents validated and recommended strategies and methods of work for pupils with ASD in adapting to the school environment and for their easier integration in the classroom collective. Among the most important are: visiting the school before starting school, peer-to-peer information transfer, structured learning, motivation and targeted work with the class collective. The cooperation of class teachers and teaching assistants is indispensable here. The special education centres have a major role in this issue, which are present in the entire process of adaptation and education of pupils with ASD. Klíčová slova: žáci s poruchou autistického spektra; inkluzivní vzdělávání; školní třída; adaptace; podpůrná opatření; začlenění; třídní učitel; asistent pedagoga; speciálně pedagogické centrum; pupils with autism spectrum disorder; inclusive education; school classroom; adaptation; support measures; inclusion; class teacher; teaching assistant; special education centre Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Podpora adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě

Diplomová práce se zabývá podporou adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě. Cílem diplomové práce je popsat, jak probíhá podpora adaptace ve školním prostředí a začlenění žáků s ...

OPLETALOVÁ, Dominika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze