Použitá omezení (2)  Zrušit všechna omezení
Počet nalezených dokumentů: 781
Publikováno od do

Francouzská parfumerie jako světový fenomén
Dluhošová, Petra; Kalfiřtová, Eva; Müllerová, Eva
2020 - francouzský
Klíčová slova: parfumerie; parfém; historie; vonné látky; vůně; rostliny; francouzský parfém; voňavkář; haute couture; móda; světový trh; Made in France; Francie; Perfume; perfumery; history; fragrances; plants; french perfumery; perfumer; haute couture; fashion; global market; Made in France; France Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Francouzská parfumerie jako světový fenomén

Dluhošová, Petra; Kalfiřtová, Eva; Müllerová, Eva
Univerzita Karlova, 2020

Estetika výkřiku v díle Alberta Camuse
Černá, Kristýna; Ébert-Zeminová, Catherine; Fučíková, Milena
2020 - francouzský
The main topic of this diploma thesis resides in the comparison of the expressionist painting and the existential literature in connection with the motif of screaming. Despite the temporal and geographical distance of the two artistic movements (we are focused more profoundly in the German and Austrian expressionist painting, while the main literary work of this thesis, the existential novel The Fall comes from the great mind of a French writer, Albert Camus), the research aspires to prove the interconnection of the two movements and their common tendencies, based on the analyses of chosen themes, motifs, technics, and structure. We propose the motif of screaming as the main part of the comparison, as it constitutes an essential axis of the occidental art, as well as the crucial contact point between Expressionism and Existentialism. In spite of the bountifulness of the various interpretations this motif offers, we have chosen only selected ideas and concepts. As far as the formal structure is concerned, the work is divided into three chapters, where the first two are focused on the origins, a brief characterization of the main point of the two esthetics. Furthermore, they describe their related counterparts of the visual arts and literature (the Expressionist literature and Existential painting... Tato diplomová práce se věnuje komparaci expresionistické malby a existenciální literatury v souvislosti s motivem výkřiku. I přes jejich relativní časovou a geografickou vzdálenost (námi studovaná expresionistická malba je zastoupena především v Německu a Rakousku, zatímco ústřední dílo této práce, existenciální román Pád pochází z pera francouzského spisovatele, Alberta Camuse) se snažíme dokázat jejich formální a ideologickou propojenost na základě analýzy vybraných témat, motivů, technik a struktur. Za ústřední předmět komparace jsme zvolili motiv výkřiku, který svou výrazovostí tvoří významnou osu západního umění, stejně tak jako klíčový styčný bod mezi expresionismem a existencialismem. Přestože tento bohatý motiv nabízí mnohé interpretace, pro naši analýzu jsme zvolili pouze vybrané koncepty. Po formální stránce je práce rozdělena na tři kapitoly, přičemž první dvě se věnují problematice vzniku a stručné charakteristice hlavních bodů estetik zkoumaných směrů. V prvních dvou kapitolách také popisujeme jejich přidružené protějšky ve vizuálním umění či literatuře (tedy expresionistickou literaturu a existenciální malbu a sochu), protože oba mají v kunsthistorii svou nezanedbatelnou pozici. Třetí kapitola má za cíl představit jejich vybrané společné koncepty a tendence. Dále práce reflektuje... Klíčová slova: Expresionismus; existencialismus; malba; autoportrét; existenciální román; Jean Paul Sartre; Albert Camus; Pád; výkřik; Friedrich Nietzsche; Sigmund Freud; Expressionism; existentialism; painting; self-portrait; existential novel; Jean-Paul Sartre; Albert Camus; The Fall; screaming; Friedrich Nietzsche; Sigmund Freud Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Estetika výkřiku v díle Alberta Camuse

The main topic of this diploma thesis resides in the comparison of the expressionist painting and the existential literature in connection with the motif of screaming. Despite the temporal and ...

Černá, Kristýna; Ébert-Zeminová, Catherine; Fučíková, Milena
Univerzita Karlova, 2020

Tabuizovaná témata ve francouzské dětské literatuře
Mrázková, Jana; Fučíková, Milena; Ébert-Zeminová, Catherine
2020 - francouzský
The thesis entitled Sensitive topics in childhood and youth literature deals with one of the main tendencies of contemporary Francophone literature for children and youth, which is the inclusion of sensitive topics in children's books. The thesis tries to find answers to these questions: Since when did these topics start to appear in children's and youth's literature? Which topics do we consider sensitive? How do the authors handle these difficult topics and what is their place and objective in children's literature? The introduction of the thesis generally outlines the specifics and functions of literature for children and youth and subsequently tries to answer the defined questions. As such, the introduction is followed by the chapters examining the history of the children and youth genre, taboo and sensitive topics in children's literature, which will help answer these questions. The thesis carefully focuses on the topics of death, illness and disability, racism and diversity and difficult family situations such as divorce, adoption or homoparentality. Diplomová práce s názvem Citlivá témata v literatuře pro děti a mládež se zabývá jednou z hlavních tendencí současné frankofonní literatury pro děti a mládež, kterou je pronikání citlivých témat do této oblasti. Práce se pokouší nalézt odpovědi na otázky: Odkdy se tato témata začala v literatuře pro děti a mládež objevovat? Která témata vnímáme jako citlivá? Jakým způsobem autoři zpracovávají tato těžká témata a jaké je jejich místo a úkol v dětské literatuře? Úvod práce obecně nastiňuje specifika a funkce oblasti literatury pro děti a mládež a následně se práce pokouší zodpovědět vytyčené otázky. Následují proto kapitoly, které se zabývají historií žánru literatury pro děti a mládež, tabu tématy a citlivými tématy v literatuře pro děti a mládež. Diplomová práce se zaměřuje na témata smrti, nemoci a handicapu, rasismu a rozdílnosti a těžkých rodinných situací, kterými jsou například rozvod, adopce a homoparentalita. Klíčová slova: literatura pro děti a mládež; tabu; smrt; nemoc; handicap; rasismus; rozdílnost; adopce; rozvod; homoparentalita; literature for children and youth; taboo; death; illness; disability; racism; diversity; adoption; divorce; homoparentality Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Tabuizovaná témata ve francouzské dětské literatuře

The thesis entitled Sensitive topics in childhood and youth literature deals with one of the main tendencies of contemporary Francophone literature for children and youth, which is the inclusion of ...

Mrázková, Jana; Fučíková, Milena; Ébert-Zeminová, Catherine
Univerzita Karlova, 2020

L'EMPRUNT LINGUISTIQUE : LE CAS DE L'EMPRUNT LEXICAL DANS LE DISCOURS JOURNALISTIQUE SPORTIF
ALDRABKIH, Mohammad
2020 - francouzský
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
L'EMPRUNT LINGUISTIQUE : LE CAS DE L'EMPRUNT LEXICAL DANS LE DISCOURS JOURNALISTIQUE SPORTIF

ALDRABKIH, Mohammad
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2020

La langue française au Maroc
JURIŠOVÁ, Kristýna
2020 - francouzský
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou frankofonie v africké zemi Maroku, jež bylo v historii po dobu 44 let francouzským protektorátem. V úvodní části je kladen důraz na implantaci francouzského jazyka v zemi. Práce dále osvětluje její socio-lingvistickou situaci a postavení francouzštiny mezi ostatními jazyky užívanými tamějšími obyvateli. Poslední část této práce je věnována podrobnému rozboru příslušné legislativy a popisu zavedené praxe, na jejichž základě je zhodnoceno současné postavení francouzského jazyka v různých oblastech společenského života. This report deals with the problematic of Francophonie in Morocco, an African country that used to be under a French protectorate for a period of 44 years. The first part of this report focuses on the implantation of the French language in the country. It illustrates the demolinguistic situation of the country as well as the position of French amongst the other local languages spoken by Morocco's population. The last part of the present report is devoted to the analysis of respective legislation and the real practise, pursuant to which is reviewed the current position of the French language in various areas of the social life. Klíčová slova: Morocco; Francophonie; French language; language planning; demolinguistic study; law about language Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
La langue française au Maroc

Tato bakalářská práce se zabývá problematikou frankofonie v africké zemi Maroku, jež bylo v historii po dobu 44 let francouzským protektorátem. V úvodní části je kladen důraz na implantaci ...

JURIŠOVÁ, Kristýna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2020

Le monde du commerce dans les romans d´Émile Zola Le ventre de Paris et Au Bonheur des dames
SPÁČILOVÁ, Marie
2020 - francouzský
Cílem této bakalářské práce je analýza světa obchodu ve dvou románech Le Ventre de Paris a Au Bonheur des Dames z cyklu Les Rougon-Macquart. Autorem je francouzský spisovatel druhé poloviny devatenáctého století, Émile Zola. První část této bakalářské práce představuje autora a jeho dílo. Zároveň popisuje historický kontext, jímž byl autor inspirován při jeho umělecké tvorbě. Ve druhé části práce je u jednotlivých románů shrnut děj a poté následuje jeho tématický rozbor. Konkrétně jsou rozbory zaměřeny na téma světa obchodu. Práce je psána ve francouzském jazyce. Na konci obsahuje i résumé v jazyce českém. The aim of this bachelor's thesis is to define the world of commerce in two novels Le Ventre de Paris and Au Bonheur des Dames from the series Les Rougon-Macquart. Its author is the French writer of the second half of the nineteenth century, Émile Zola. The first part of this thesis describes the life and literary production of the author, the historical context that inspired him. In the second part of the thesis, the story of each book is summarized and then analysed. The analyses deal particularly with the motifs of the world of commerce. This bachelor's thesis is written in the French language and contains the résumé in Czech language at the end. Klíčová slova: Émile Zola; Les Rougon-Macquart; Le Ventre de Paris; Au Bonheur des dames; French literature; world of commerce Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Le monde du commerce dans les romans d´Émile Zola Le ventre de Paris et Au Bonheur des dames

Cílem této bakalářské práce je analýza světa obchodu ve dvou románech Le Ventre de Paris a Au Bonheur des Dames z cyklu Les Rougon-Macquart. Autorem je francouzský spisovatel druhé poloviny ...

SPÁČILOVÁ, Marie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2020

La réécriture du mythe : Dom Juan de Moli\`{e}re
BURIANOVÁ, Nikol
2020 - francouzský
Tato diplomová práce se zabývá problematikou literárních mýtů, zejména pak přepisem literárního mýtu Dona Juana z per Tirsa de Moliny a Jeana-Baptista Poquelina, známějšího jako Moliere. V teoretické části je krátce nastíněna problematika uchopení a přepisování literárních mýtů, kdy hlavní důraz je kladen na vyjasnění terminologie potřebné pro následnou analýzu. Pro danou práci je klíčová jasná artikulace a stanovení si mytémů, které tvoří základní mytickou strukturu analyzovaných děl. V praktické části se práce nejprve věnuje španělskému hypotextu, Sevillský svůdce a kamenný host, který ustanovil literární tradici donjuanského mýtu. Následně se do centra pozornosti dostanou tři další verze, které z daného tématu vytvářejí skutečný literární mýtus - Molierova tragikomedie Don Juan neboli hostina kamene a její přepracování a převedení do poezie dramatikem Thomasem Corneillem. Cílem práce je ukázat nakolik kontext vzniku díla a dobová estetika proměňují uchopení a rozpracování mytémů, a tím aktualizují daný literární mýtus. This diploma thesis deals with the problems of literary myths, especially with the rewriting of the literary myth of Don Juan written by Tirso de Molina and Jean-Baptiste Pouqueline, better known as Moliere. The theoretical part briefly outlines the issue of defining and rewriting of literary myths with the main emphasis on clarifying the terminology needed for the subsequent analysis. Clear articulation and determination of " mythemes ", which formed the basic mythical structure of the analyzed works, is crucial for the thesis. In the practical part, the thesis deals with the Spanish hypotext, The Trickster of Seville and the Stone Guest, which established the literary tradition of the myth of Don Juan. Subsequently, other versions, that create the real literary myth, became the focus of attention - Moliere´s tragicomedy Dom Juan or the Feast with the Statue and its reworking and versification by the French playwright Thomas Corneille. The aim of the thesis is to show to what extent the context of the origin of the work and the contemporary aesthetics transform the elaboration and handling of the mythemes and thus revise the given literary myth. Klíčová slova: Literary myth; Tirso de Molina; Moliere; Thomas Corneille; rewriting of myths; mythemes; French 17th century drama Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
La réécriture du mythe : Dom Juan de Moli\`{e}re

Tato diplomová práce se zabývá problematikou literárních mýtů, zejména pak přepisem literárního mýtu Dona Juana z per Tirsa de Moliny a Jeana-Baptista Poquelina, známějšího jako Moliere. V teoretické ...

BURIANOVÁ, Nikol
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2020

Jevení a existence. Podmínky a modality "odhalovaní" u Sartra (1943 - 1948)
Pepe, Michele; Schnell, Alexander; Kuster, Friedericke
2020 - francouzský
This thesis attempts to bring to light the acts and structures of consciousness which make the dévoilement (unveiling) - or the constitution dévoilante (unveiling constitution) - of transcendence, as it is described by Sartre in his texts from the 1940s, possible. I have progressively analysed the unveiling role of the negation and the notion of possible and thus arrived to the thesis that Sartre's position implies a modification of Husserl's theory of constitution based of the notion of existence, which has to be understood as an ecstatic way of being of the pour-soi and as a lived relation to transcendence. Key words: unveiling, unveiling constitution, negation, possible, existence, pour-soi, transcendence. Ce travail se propose de tirer au clair les effectuations et structures de conscience permettant l'accomplissement du dévoilement - ou constitution dévoilante - de la transcendance décrit par Sartre dans ses textes des années quarante. On analysera progressivement le rôle dévoilant de la négation et de la notion de possible en aboutissant à la thèse d'un remaniement de la théorie husserlienne de la constitution axé sur la notion d'existence, à entendre comme mode d'être ek-statique du pour-soi et comme rapport vécu à la transcendance. Mots-clés: dévoilement, constitution dévoilante, negation, possible, existence, ek-stase, pour-soi, transcendence. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Jevení a existence. Podmínky a modality "odhalovaní" u Sartra (1943 - 1948)

This thesis attempts to bring to light the acts and structures of consciousness which make the dévoilement (unveiling) - or the constitution dévoilante (unveiling constitution) - of transcendence, as ...

Pepe, Michele; Schnell, Alexander; Kuster, Friedericke
Univerzita Karlova, 2020

Problematika výuky cizích jazyků v heterogenních skupinách na středních školách - práce s nadanými žáky
JANČÍKOVÁ, Karolína
2019 - francouzský
Diplomová práce se věnuje tématu výuky jazykově nadaných žáků v heterogenních skupinách na středních školách v České republice. V teoretické části práce nejprve představíme problematiku heterogenity a její různé druhy. Poté vymezíme klíčové koncepty nadání a jazykového nadání. Následně se budeme věnovat otázce identifikace nadaných žáků a nastíníme jejich možné charakteristiky. Ve druhé polovině teoretické části se zabýváme různými možnostmi diferenciace ve vyučování. Ty budou doplněny o četné konkrétní příklady vhodného přístupu k jazykově nadaným žákům v hodinách cizího jazyka v heterogenní skupině. Na závěr se budeme také zabývat psychologickými, sociálními a vzdělávacími potížemi, které mohou u nadaných žáků nastat.\\ Praktická část bude sloužit k ověření poznatků z teoretického výzkumu a k zodpovězení výzkumných otázek pomocí dotazníků. Dotazníky se zaměřují na současnou situaci jazykově nadaných žáků v běžných hodinách cizího jazyka na českých středních školách.\\ Praktická část bude sloužit k ověření poznatků z teoretického výzkumu a k zodpovězení výzkumných otázek pomocí dotazníků. Dotazníky se zaměřují na současnou situaci jazykově nadaných žáků v běžných hodinách cizího jazyka na českých středních školách. This thesis deals with the teaching of languages in the case of gifted students in heterogenous groups in secondary schools in Czech Republic. The theoretical part of the thesis will first introduce the topic of heterogeneity and its different kinds. It will then move onto defining the key concepts of giftedness and specifically linguistic giftedness. The thesis will tackle the issue of the identification of gifted students and will present their possible characteristics. The second section of the theoretical part revolves around teaching differentiation and its various possibilities, which will be illustrated with concrete examples of approaches relevant to students gifted in languages during language classes in heterogenous groups. A further section also deals with the psychological, social and educational difficulties, which these students may have to face.\\ The practical part of the thesis will aim to verify the findings of the theoretical research and answer the research questions through questionnaires surveying the current situation of gifted students in language classes in Czech secondary schools.\\ Klíčová slova: Foreign language teaching; high school gifted student; linguistically gifted student; heterogeneous group; differentiation; individualisation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Problematika výuky cizích jazyků v heterogenních skupinách na středních školách - práce s nadanými žáky

Diplomová práce se věnuje tématu výuky jazykově nadaných žáků v heterogenních skupinách na středních školách v České republice. V teoretické části práce nejprve představíme problematiku heterogenity a ...

JANČÍKOVÁ, Karolína
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2019

Fantazie v fenomenologii
Fazakas, István; Novotný, Karel; Mazzù, Antonino; Römer, Inga
2019 - francouzský
RESUME (FRANÇAIS): Dans le présent travail, nous partons de la thèse selon laquelle un changement du concept du phénomène - comme celui qui s'est accompli dans les dernières décennies dans la phénoménologie contemporaine - implique nécessairement un changement du concept de l'ipséité. Pour attester cette thèse, nous nous donnons la tâche de dégager l'ipséité qui correspond au champ phénoménologique le plus archaïque. Ce champ, nous pouvons le caractériser, en suivant Marc Richir, comme le champ de la phantasía. Or, nous défendrons ici l'idée selon laquelle l'ipséité spécifique que nous pouvons décrire à même la phénoménalisation des apparitions de phantasía permet également - dans le cadre de la phénoménologie nova methodo de la phantasía - de repenser l'ipséité du soi en général. Il faut cependant tenir compte du fait que dans le cadre de cette nouvelle phénoménologie développée par Marc Richir, il n'y a pas de phantasía qui ne plonge d'emblée dans une dimension affective. En outre, le champ phénoménologique doit également être articulé avec le champ symbolique. Dans cette thèse nous analysons, en suivant Marc Richir, les couches les plus archaïques de la constitution intersubjective de l'ipséité et son institution symbolique et imaginaire dans une identité. Ces analyses montreront que l'ipséité est... Die hier vorliegende Arbeit vertritt die These, dass ein Wandel im Phänomenbegriff, wie er sich in der letzten Jahrzenten der zeitgenössischen Phänomenologie vollzogen hat, einen Wandel des Selbstbegriffes impliziert. Um diese These zu belegen, soll jene eigentümliche Selbstheit untersucht werden, die dem archaischen Feld der Phänomenalisierung korrespondiert. Dieses Feld kann man, dem Phänomenologen Marc Richir zufolge, als ein Feld von Phantasieerscheinungen beschreiben. Die einzigartige Selbstheit, die der Phänomenalisierung als Phantasieerscheinung zukommt, ermöglicht auch die Selbstheit des Selbst - im Rahmen der Phänomenologie nova methodo der Phantasie - neu zu denken. Dabei ist zu berücksichtigen, dass es keine Phantasieerscheinung ohne affektive Dimension gibt. Darüber hinaus kann das Phänomenologische nur mittels des Symbolischen artikuliert werden. In dieser Dissertation untersuchen wir, Marc Richir folgend, die Urschichten der ursprünglich intersubjektiven Selbstkonstitution, sowie die symbolische und imaginäre Stiftungen des Selbst in seiner Identität. Das Ergebnis dieser Untersuchung wird durch eine weitere These festgehalten, dernach das Selbst immer schon durch radikale Abwesenheits- und Alteritätsformen geprägt ist, die gerade seine Freiheit und Offenheit zur Teilnahme an... Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Fantazie v fenomenologii

RESUME (FRANÇAIS): Dans le présent travail, nous partons de la thèse selon laquelle un changement du concept du phénomène - comme celui qui s'est accompli dans les dernières décennies dans la ...

Fazakas, István; Novotný, Karel; Mazzù, Antonino; Römer, Inga
Univerzita Karlova, 2019

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze